YoshiBignose schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:38:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat je met alle kosten erbij goedkoper uit bent dan de trein. Verklaar MIJ voor gek maar ik heb gister en eergisteren lekker de trein gepakt. Oke, ik mag dan gratis (anders zou je me er ook een stuk minder in zien), maar ik blijf het toch wel een leuk vervoermiddel vinden. Lekker krantje lezen. Bovendien, Hoorn-Amsterdam in 25 min. Zie dat maar eens te halen in de spits (A7 -> A8 -> A10 (coentunnel).
Nadeel blijft natuurlijk dat die verdomde stations nooit op de plekken staan waar je ze wil en dat betekent dus fietsen / tram / bus / lopen om uiteindelijk op de plaats van bestemming te komen. En dat is met dit weer inderdaad een goede reden om toch in die warme auto te zitten.
Ik zit ook elke dag in de trein overigens, m'n baas betaald een volledig abbonnement, daarnaast is er niks sneller in de spits tussen Gouda en Den Haag dan de trein, en zelfs buiten de spits wordt het krap om de trein te verslaan.
Maar buiten mijn woon-werk ritten ben ik bijzonder weinig in het OV te vinden...
En ik heb echt heel vaak al het OV met mijn auto vergeleken, en als ik alle kosten meeneem, blijf ik toch goedkoper uitkomen. Het ligt een beetje aan de lengte van de rit, maar zeker zodra we met minimaal 2 personen in de auto zitten, wint de auto. Vergeet niet dat mijn auto nauwelijks nog afschrijving kent, en dat de invloed op de kosten door de afschrijving bijna verwaarloosbaar zijn.
flashin schreef op dinsdag 26 januari 2010 @ 21:39:
En zo goedkoop rijdt je niet eens met 8,5l/100km

ik vind het eigenlijk een vrij triest verbruik
Ik ken ook een aantal mensen die de brandstof ook niks interesseert, als je moet tanken moet je tanken toch? Als je echter het verschil berekend met een enigszins nieuwe motoren scheelt het echt een bak geld per jaar.
Triest? Het is bijna 1:12, wat voor een auto van 15 jaar helemaal niet zo'n raar verbruik is. Natuurlijk zou ik graag een auto willen die 1:20 zou rijden (een nieuwe 316i of 320i), maar dat zit er financieel gewoon niet in en het is wel een beetje vizieuze circel...
Overigens is het verschil in kosten niet echt zo heel groot, het zou €80 per maand schelen. Daarvoor koop ik na 3 jaar (ong. €3000) echt geen jongere auto voor.
@Naboo
Op Spritmonitor.de heb ik weleens naar vergelijkbare 316i Compacts gekeken, en er zijn erbij die 1:14 gemiddeld rijden (7.1l / 100km), maar wat ik ook probeer, ik ben zelf nooit boven de 1:14 gekomen (1 keer op 1:13,97 is m'n record). In Nederland blijf ik eigenlijk altijd steken op een verbruik tussen de 1:11 en 1:12,5, ongeacht hoe ik rij...
THIJZEL schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 12:29:
Ook lekker trouwens: Ik was m'n auto altijd netjes met de hand en 2 emmers ed. Vorige week moest m'n auto naar de garage voor een beurt, hebben ze hem ook even gewassen. Toen hij even daarna in het licht stond bij het tankstation zag ik ineens dat hij helemaal onder de miniscule krasjes en swirls zit

. Weet niet hoe ze dat met 1x wassen zó erg voor elkaar hebben gekregen.
Er hoef maar iets scherps in een spons of doek te zitten en je krijgt het al. Zo heb ik afgelopen zomer krasjes veroorzaakt op de motorkap doordat er vuil in mijn washand zat... Dat heb ik gelukkig wel weg kunnen poetsen...
[
Voor 11% gewijzigd door
deepbass909 op 27-01-2010 13:28
]
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier