our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure
Hoi!
Vind ik ook, alleen als router was hij mij te onstabiel, ben een zware gebruiker.beantherio schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 13:49:
Ik vind het nog best wel een up-to-date router. Niet met de standaard firmware maar wel met dd-wrt of openwrt. En als de verbruikscijfers van v4 kloppen dan is het misschien zelfs wel de meest "groene" dualband N600-router die er is. Ik kan er in ieder geval geen een opdiepen die minder verbruikt en over dezelfde specs beschikt.
Mijn WNDR3700v1 met de laatste OpenWRT arohk trunk gebruik ik als AP naast de ASUS RT-N66U.
Dan kan je ook de WAN poort gebruiken als extra switch poort. http://wiki.openwrt.org/doc/recipes/dumbap
Op deze manier heb ik in mijn hele huis een goede 5GHz verbinding.
[ Voor 52% gewijzigd door Zenix op 21-08-2014 18:33 ]
Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees
Wel heb ik een backup van de instellingen gedownload zodat ik de vaste DHCP (/etc/config/dhcp) leases en portforwards (/etc/config/firewall) kon copy & pasten na het flashen met de nieuwe firmware.
Tot nu toe werkt alles prima. Ik heb 100 Mbit glasvezel van XS4ALL (alleen internet, geen TV of bellen) maar instellen was niet veranderd met Barrier Breaker. Voor degene die ook XS4ALL hebben (en volgens mij werkt KPN via hetzelfde principe), dit zijn mijn instellingen:
Installeer eerst luci-proto-ipv6 zodat ook in de webinterface IPv6 geconfigureerd kan worden!
Internet komt binnen op VLAN #6:

XS4ALL glasvezel werkt met PPPoE, gebruikersnaam en wachtwoord maakt niet uit wat je daarin invult. De rest van de instellingen zijn allemaal default.

Geef aan dat 'eth1.6' de interface is waarmee ie verbinding zou moeten maken. Dit is VLAN 6, ik moest die zelf invoeren bij 'Custom interface', stond er niet vanzelf tussen:

Voor IPv6 de DHCPv6 client selecteren (die optie zie je alleen als je luci-proto-ipv6 hebt geïnstalleerd):

En aangeven dat de interface '@wan' is, ook dat moest ik zelf invoeren.

Internet werkt nu prima, inclusief IPv6. Blijkbaar leunt PPPoE aardig zwaar op de processor, want met 100 Mbit download is de router nog +/- 20% idle en als ik daar nog een upload bij start is ie helemaal vol. 100 Mbit symmetrisch red ik dus niet, komt samen uit rond 150 - 170 Mbit.
Maar goed, da's misschien enkel een kwestie van dat niemand 'm nog bevestigd heeft bij OpenWRT.
De "groene" prestaties waarover ik eerder mailde zijn ietsje minder als gedacht. Maar het verbruik (met dd-wrt rond de 3.8-4.4W) is evengoed nog ongeveer de helft van het oude model. En da's voor een router van deze klasse erg goed. De prijs van deze is inmiddels trouwens ook ongeveer de helft van wat ik 4,5 jaar geleden voor het oude model betaalde. Maar de prestaties lijken (zonder dat ik dat echt concreet kan maken) identiek aan die van het oude model.
De WNDR3700 is qua wifi geen echte "power router" meer, maar als je (zoals ik) een router nodig hebt puur om je mobiele devices aan het netwerk te knopen dan voldoet ie prima.
Minpuntje: na het her-installeren van de DDNS bleek dat de client niet automatisch opgestart werd, ook na reboot werd die niet automatisch opgestart. Na een
1
| /etc/init.d/ddns enable |
Vrij irritant uiteraard, maar een redelijk bekend probleem als ik een dd-wrt forum mag geloven. Zie echter ook geen echte oplossing. Hier misschien iemand met en idee, voordat ik de fabrieks firmware er maar weer opzet?
Eentje naast m'n router (ubee van ziggo) op de begane grond, de andere op de tweede verdieping als accesspoint en switch.
Jarenlang geen enkel probleem gehad, maar de laatste tijd valt het internet geregeld weg.
De lampjes geven geen storing, de web-interface is nog te bereiken, maar internet is er niet bij.
Even uit en aan zetten en het is opgelost, maar het is wel vreselijk vervelend.
Ik kan in de logs geen aanknopingspunten vinden.
Heb gisteren de routers omgewisseld, in de hoop dat het daarmee opgelost zou zijn, maar vandaag was het weer raak.
Iemand enig idee wat ik verder nog kan ondernemen? Ziggo bellen heeft denk ik niet zoveel zin; de verbinding doet het prima, na opnieuw opstarten.
Moet ik uit gaan zien naar een nieuwe router? Heeft het nog zin om ddwrt erop te zetten?
Hoi!
Hoi!
Volgens mij is Ziggo ook aan het klooien. Want rond die tijd waren er veel werkzaamheden.
Nogmaals, kijk het even aan een bekijk je downloads. Probeer de volgende keer ook eerst de verbinding te resetten in plaats van de router (bv link naar Ubee eruit).
...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren
Komt me bekend voor... hele tijd klagende kinderen dat het internet het niet meer deed. Ik heb nu een andere router staan.MikeyMan schreef op zondag 15 februari 2015 @ 16:22:
Maak al een jaar of wat met veel plezier gebruik van een tweetal WNDR3700's.
Eentje naast m'n router (ubee van ziggo) op de begane grond, de andere op de tweede verdieping als accesspoint en switch.
Jarenlang geen enkel probleem gehad, maar de laatste tijd valt het internet geregeld weg.
De lampjes geven geen storing, de web-interface is nog te bereiken, maar internet is er niet bij.
Even uit en aan zetten en het is opgelost, maar het is wel vreselijk vervelend.
Ik kan in de logs geen aanknopingspunten vinden.
Heb gisteren de routers omgewisseld, in de hoop dat het daarmee opgelost zou zijn, maar vandaag was het weer raak.
Iemand enig idee wat ik verder nog kan ondernemen? Ziggo bellen heeft denk ik niet zoveel zin; de verbinding doet het prima, na opnieuw opstarten.
Moet ik uit gaan zien naar een nieuwe router? Heeft het nog zin om ddwrt erop te zetten?
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
zijn er must-have settings die ik nog moet doen?
snel inlezen!
Netgear WNDR3700 DNS Issue?elsinga schreef op zondag 15 februari 2015 @ 18:54:
[...]
Komt me bekend voor... hele tijd klagende kinderen dat het internet het niet meer deed. Ik heb nu een andere router staan.
Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
(Met OpenWRT ben je er sowieso vanaf. dd-wrt weet ik niet genoeg van)
Zo niet, kun je iig de DNS veranderen.
Blijft raar dat dat ineens na jaren zonder problemen in december stuk loopt, wereldwijd.
Met een beetje geluk kan ik naar één router terug.
Moet wel nog uitgebreider testen en meten. Draai pas enkele uren op DD.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 16-02-2015 10:23 ]
Zelf heb ik een V1 en een V2 die alle twee op dd-wrt draaien...alle 2 middels de webflash en draait nu al een paar jaar stabiel met meerdere services op alle 2 zoals DHCP, VPN, DNS en noem maar op wat je wilt....het kan en stabiel.Rincewind schreef op maandag 16 februari 2015 @ 11:54:
Mijn Netgear is nog steeds stock maar ik denk er over om naar Open-WRT/DD-WRT te gaan. Welke handleiding hebben jullie gevolgd om naar DD-WRT over te stappen? Gewoon de standaard op de DD-WRT site zelf of is er een betere/duidelijkere?
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
In mijn ervaring gaat het flashen met OpenWRT altijd meteen goed... met uitzondering van die ene keer met m'n Netgear WNDR3700. Dat was ook zo herstelt met factory reset + nogmaal firmware via TFTP uploaden.
*** NIKS ***
Heb een Dune D1 welke het voor de dd-wrt Flash prima deed met de wndr3700 via nfs.
echter, krijg het nu met geen mogelijkheid aan de praat. Iemand een idee in welke hoek te zoeken?
Als je draadloos test, test het bedraad
nfs werkt niet, smb nog wel?
Met dd-wrt heb je problemen, hoe gaat openwrt er mee om?
Het is allemaal bedraad aangesloten, en werkte met de stock firmware prima. Weet alleen niet meer of ik daar nog poorten voor open heb gezet. Die optie 'port activation' oid kan ik overigens ook niet vinden in de DD-WRT firmware.
Zou het jammer vinden naar openwrt te moeten overstappen. Voor zover ik begrepen heb is dat een stuk minder gebruiksvriendelijk.
Vervelende is alleen dat als ik zoek op nfs problemen, ik alleen maar problemen vind icm NFS mount van een usb-drive op de router zelf.
[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2015 15:18 ]
Ben overigens een stapje verder na enkele uren rommelen. Had in de NFS properties (al die tijd al) 10.0.0.* als toegestane ip adressen staan.
Blijkbaar werkt dit niet goed icm dd-wrt, want als ik het ip hard ingeef (10.0.0.36) gaat het wel goed.
Waarom zou dit met DD-WRT niet werken?
edit: 10.0.0.0/24 does the trick. Very weird

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 03-03-2015 16:21 ]
Komend weekend mijn primaire 3700 vervangen door de 3800. Daarna wellicht met Open-WRT spelen.
EDIT:
Vanochtend snel OPENWRT erop gezet. Inloggen met root / blanco op 192.168.1.1. De webinterface werkt wel intuïtief, instellen is dus zo gedaan.
Mijn tv ziet mijn Synology tenminste weer. Switching gaat kennelijk toch echt anders onder stock dan onder OPENWRT. En dat hoopte ik ook.
[ Voor 52% gewijzigd door Die Bruine op 06-03-2015 19:09 ]
Dus maar afscheid genomen van mijn trouwe router (verhuist naar mijn dochter) en een dlink dir-868L geplaatst.
De V2 met DD-WRT komt ook niet verder als 90/9.....met de kabel in de Ubee toch echt een 120/12.mesa57 schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:18:
De netgear wndr3700 (v1) trekt de nieuwe Ziggo snelheid niet meer (200 Mbps). Hij blijft steken op 180 Mbps.
Dus maar afscheid genomen van mijn trouwe router (verhuist naar mijn dochter) en een dlink dir-868L geplaatst.
Ik vind het wel jammer aangezien het de meest stabiele consumenten router is die ik ooit heb gehad (de V1 en de V2) De CPU load blijft tijdens meerdere speedtesten laag: Load Average 7% 0.02, 0.11, 0.07.
Als laatste probeer ik nog de snelheid te halen met de standaard instellingen in DD-WRT maar werkt helaas ook niet.
Hebben jullie vergelijkbare ervaringen? Met bv openWRT?
Nevermind.....QOS gooit roet in het eten...

BTW @mesa57: Volgens de specs zou het net moeten halen?
Doorvoersnelheid Wan -> Lan (Mbps): 285.21
http://www.glasvezel.nu/r...ar-wndr3700-router-getest
[ Voor 11% gewijzigd door stuffer op 07-03-2015 11:10 ]
*** NIKS ***
Is niets vreemds aan, als ik het me goed herinner is 10.0.0.0/24 de correcte CIDR notatie.MikeyMan schreef op dinsdag 03 maart 2015 @ 15:53:
Heb inderdaad een Synology-Nas staan, welke ik via NFS aan de Dune wil ontsluiten.
Ben overigens een stapje verder na enkele uren rommelen. Had in de NFS properties (al die tijd al) 10.0.0.* als toegestane ip adressen staan.
Blijkbaar werkt dit niet goed icm dd-wrt, want als ik het ip hard ingeef (10.0.0.36) gaat het wel goed.
Waarom zou dit met DD-WRT niet werken?
edit: 10.0.0.0/24 does the trick. Very weird
Yep: Wikipedia: Classless Inter-Domain Routing
Het adagio is wel 'be strict in what you send, liberal in what you receive'. Er zijn inderdaad heel wat situaties (ook onder Linux) waar de notatie met een asterisk (*) geen enkel probleem oplevert.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Nope, hier ook maar ongeveer 170Mbit, met Pfsense haal ik wel die 200Mbit.stuffer schreef op zaterdag 07 maart 2015 @ 10:59:
[...]
BTW @mesa57: Volgens de specs zou het net moeten halen?
Doorvoersnelheid Wan -> Lan (Mbps): 285.21
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: als ik een gastnetwerk op probeer te zetten, moet ik ook een DHCPD server voor dat gast netwerk aanmaken. Ik kan echter voor de DHCPD server alleen mijn ath1 kiezen, niet de ath1.1 virtual adapter? Dat gaat dan niet goed neem ik aan, als ik toch voor ath1 kies (want dan gaat mijn eigen 5Ghz WiFi ook via die DHCP server lopen lijkt mij) Iemand daar ervaring mee?
En ik kan de web GUI niet via Firefox aansturen, ik krijg telkens herinitialisering van de internetverbinding als ik aanpassingen probeer op te slaan of wijzigingen probeer door te voeren. Iemand enig idee hoe ik dat gefikst krijg?
Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.
Guest Network zet je in DD-WRT als volgt op:DFKT schreef op dinsdag 17 maart 2015 @ 10:10:
Waar ik wel nieuwsgierig naar ben: als ik een gastnetwerk op probeer te zetten, moet ik ook een DHCPD server voor dat gast netwerk aanmaken. Ik kan echter voor de DHCPD server alleen mijn ath1 kiezen, niet de ath1.1 virtual adapter? Dat gaat dan niet goed neem ik aan, als ik toch voor ath1 kies (want dan gaat mijn eigen 5Ghz WiFi ook via die DHCP server lopen lijkt mij) Iemand daar ervaring mee?
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Guest_Network
Even het linkje onder het kopje: "23020 and later" volgen.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei
Quod licet lovi, non licet bovi
Zit in DDWRT. Openwrt weet ik niet. Gebruik het hier zelf ook en werkt goed.Rincewind schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:21:
Vraagje: bevat Stock/DD-WRT/Open-WRT een optie om m.b.v. MAC-filtering time-slots toe te wijzen aan apparaten? Om bijv. internettoegang vanaf 1 pc alleen maar tot 21:00 's avonds toe te staan door de weeks. Als alleen DD-WRT/Open-WRT dat kan stap ik vandaag nog over want ik kan het nu in stock niet vinden.
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Access_Restrictions
*** NIKS ***
Die is dusdanig vers dat er blijkbaar nog geen ondersteuning bestaat. Het is me ook niet duidelijk wat voor specs de v5 heeft: online is er niets over terug te vinden. Hij staat ook nog niet in de router-db van dd-wrt.MrDry schreef op zaterdag 28 maart 2015 @ 13:43:
Heeft iemand al DD-WRT op de v5 gezet? Net vanmorgen binnengekregen en het echt een WNDR3700V5.
OpenWRT: ja, gewoon met rules.Rincewind schreef op zondag 29 maart 2015 @ 11:21:
Vraagje: bevat Stock/DD-WRT/Open-WRT een optie om m.b.v. MAC-filtering time-slots toe te wijzen aan apparaten? Om bijv. internettoegang vanaf 1 pc alleen maar tot 21:00 's avonds toe te staan door de weeks. Als alleen DD-WRT/Open-WRT dat kan stap ik vandaag nog over want ik kan het nu in stock niet vinden.
Welke VPN draai je? Ik heb mijn 3700v2 toentertijd met pijn en moeite op dd-wrt gekregen (mijn v1 kreeg geen goed wifi signaal dus die terug geflashed naar stock firmware, dient nu als "switch" ivm te weinig poorten)stuffer schreef op dinsdag 17 februari 2015 @ 16:53:
[...]
Zelf heb ik een V1 en een V2 die alle twee op dd-wrt draaien...alle 2 middels de webflash en draait nu al een paar jaar stabiel met meerdere services op alle 2 zoals DHCP, VPN, DNS en noem maar op wat je wilt....het kan en stabiel.
Ik draai nu nog v24-sp2 (05/08/11) dus die is vrij oud, maar ik heb nooit gedurft om te upgraden
De opties van OpenVPN op dd-wrt kwamen niet geheel overeen met de howto dus moet misschien toch updaten maar dan moet je de router eerst resetten en dan updaten zo te lezen. Op de dd-wrt site vind ik verschillende versies
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database ---> wndr3700v2-webflash.bin 2013-04-23
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700#v2 --> 2015/03-31-2015-r26622/netgear-wndr3700v2/wndr3700v2-webflash.bin
Verder vind ik het niet heel fijn dat ik er een losse software voor nodig heb (maak vaak verbinding via iPhone/iPad) maar L2TP/IPsec wordt helemaal lastig als ik erop los "Google".
Net nog eens die howto generate cert doorgelopen, nu wel gegevens in de "server.key"
[ Voor 3% gewijzigd door JB op 02-04-2015 14:52 ]
Mijn boefje is liev!
Nu alleen PPTP. Ik weet dat het de meest slechte manier is maar wel de makkelijkste http://security.stackexch...-when-configured-properly Ook omdat er geen extra software nodig is of moeilijke configuraties op telefoons of gesloten computers.JB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:56:
[...]
Welke VPN draai je? Ik heb mijn 3700v2 toentertijd met pijn en moeite op dd-wrt gekregen (mijn v1 kreeg geen goed wifi signaal dus die terug geflashed naar stock firmware, dient nu als "switch" ivm te weinig poorten)
Ik draai nu nog v24-sp2 (05/08/11) dus die is vrij oud, maar ik heb nooit gedurft om te upgradenIk gebruik al tijden PPTP maar ivm de beveiliging niet optimaal dus. Gisteren eens geprobeerd met OpenVPN maar dit lukt niet echt. Bij het genereren van certificaten en keys was de server.key leeg
![]()
De opties van OpenVPN op dd-wrt kwamen niet geheel overeen met de howto dus moet misschien toch updaten maar dan moet je de router eerst resetten en dan updaten zo te lezen. Op de dd-wrt site vind ik verschillende versies
http://www.dd-wrt.com/site/support/router-database ---> wndr3700v2-webflash.bin 2013-04-23
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700#v2 --> 2015/03-31-2015-r26622/netgear-wndr3700v2/wndr3700v2-webflash.bin
Verder vind ik het niet heel fijn dat ik er een losse software voor nodig heb (maak vaak verbinding via iPhone/iPad) maar L2TP/IPsec wordt helemaal lastig als ik erop los "Google".
edit:
Net nog eens die howto generate cert doorgelopen, nu wel gegevens in de "server.key"
De data die er overheen gaat is verder niet boeiend. OpenVPN had ik draaiend tot het niet meer werkte en daarna heb ik eens mijn router opnieuw geflashed. Nu staat er DD-WRT v24-sp2 (04/18/14) std op en draait stabiel. Uptime totdat eneco eruit ligt of ik zelf zit te hobbyen.
De versie die ik nu draai komt vanaf deze pagina: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700
*** NIKS ***
De data die er overheen boeit me ook niet. Wil alleen niet dat ze binnen kunnen geraken op mijn interne netwerk en weet niet of dat met PPTP "te makkelijk kan".stuffer schreef op donderdag 02 april 2015 @ 16:40:
[...]
Nu alleen PPTP. Ik weet dat het de meest slechte manier is maar wel de makkelijkste http://security.stackexch...-when-configured-properly Ook omdat er geen extra software nodig is of moeilijke configuraties op telefoons of gesloten computers.
De data die er overheen gaat is verder niet boeiend. OpenVPN had ik draaiend tot het niet meer werkte en daarna heb ik eens mijn router opnieuw geflashed. Nu staat er DD-WRT v24-sp2 (04/18/14) std op en draait stabiel. Uptime totdat eneco eruit ligt of ik zelf zit te hobbyen.
De versie die ik nu draai komt vanaf deze pagina: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Netgear_WNDR3700
Mijn boefje is liev!
Bekabeld heb ik gestest en dat is gewoon met 95 Mbps strak (10/100 nic) en de laptop van mijn vrouw haalt haar max van 77Mbps. En op de S5 haal ik gewoon de 120 Mbps
Ik heb dus een laptop met een intel ac7260 maar waar gaat het dan fout. Is het de AC7260 ( wat ik vermoed) of zit de WNDR3700 gewoon aan zijn max via wifi?
Mijn WNDR3700v2 met OpenWrt (Chaos Calmer trunk van arokh) samen met mijn laptop (ook een AC 7260), dan krijg ik er ook maar maximaal 110 Mbps door op 5GHz (width 40 Mhz / 17 dBm). Het resultaat op de laptop van je vrouw doet me vermoeden dat die verbindt op de 2.4Ghz want op die SSID haal ik ook maar max. 75 MBps (width 40 MHz / 20dBm). Bedraad tenslotte heeft ie er veel minder moeite mee want dan haal ik 190/19 Mbps van mijn 200/20Mbps verbinding.
Je hebt 120 Mbps naar buiten toe dus als het je alleen daarom te doen is, dan lijkt het me de investering in nieuwe hardware niet echt de moeite.
Zeker niet de max. Misschien met stock-firmware, maar zelfs daarmee haalde ik 16 MB/sec (om en nabij 150 Mbit/sec). Met Gargoyle (ik gebruik al vijf jaar een WNDR3700 en sinds een jaar een tweede als repeater) haal ik 20/22 MB/sec draadloos, dus rond de 200 Mbit/sec.Ravefiend schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 22:58:
Op basis van de commentaren die je kreeg in wndr3700 langzame wifi zou het je toch duidelijk moeten zijn dat je aan zijn max. zit.
Mijn WNDR3700v2 met OpenWrt (Chaos Calmer trunk van arokh) samen met mijn laptop (ook een AC 7260), dan krijg ik er ook maar maximaal 110 Mbps door op 5GHz (width 40 Mhz / 17 dBm). Het resultaat op de laptop van je vrouw doet me vermoeden dat die verbindt op de 2.4Ghz want op die SSID haal ik ook maar max. 75 MBps (width 40 MHz / 20dBm). Bedraad tenslotte heeft ie er veel minder moeite mee want dan haal ik 190/19 Mbps van mijn 200/20Mbps verbinding.
Je hebt 120 Mbps naar buiten toe dus als het je alleen daarom te doen is, dan lijkt het me de investering in nieuwe hardware niet echt de moeite.
5GHz, 40 MHz.
/dit op een Intel Centrino Advanced-N 6200 AGN
Waar t om gaat (beneden, woonkamer) is een V1. Boven (slaapkamer) staat een V2. De overdrachtssnelheden haal ik op 4m afstand in de woonkamer.Ravefiend schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:12:
Da's interessant om te weten.Gargoyle is op basis van OpenWRT maar welke WNDR3700 heb je precies? Ook de WNDR3700v2 of misschien toch de WNDR3700v4?
Ik doe het even zo als je het goed vindtRavefiend schreef op vrijdag 15 mei 2015 @ 23:37:
In dat geval ben ik wel eens benieuwd naar je wireless config (uci show wireless).

Wil iemand de juiste download links posten (wndr3700 v1) ?
[ Voor 5% gewijzigd door mesa57 op 27-05-2015 18:39 ]
Nee, dat hoeft niet (maar het kan wel). Als je het toch wilt: http://wiki.openwrt.org/toh/netgear/wndr3700mesa57 schreef op woensdag 27 mei 2015 @ 18:39:
Klopt het dat ik voor Gargoyle eerst openwrt moet installleren en dan Gargoyle ?
Wil iemand de juiste download links posten (wndr3700 v1) ?
Voor Gargoyle direct lijkt dit 'm te zijn: https://www.gargoyle-rout...3700-squashfs-factory.img
Wat heeft Gargoyle als voordeel ten opzichte van DD-WRT?mesa57 schreef op vrijdag 29 mei 2015 @ 09:42:
Gargoyle direct erop zetten lijkt me toch handigerBedankt voor de link !
Op de site zie ik staan: "Gargoyle is the only solution on the market that lets you monitor and set monthly bandwidth caps for every connected computer." Als ik naar de screenshots kijk krijg ik het gevoel dat er minder in te stellen is als de DD_WRT versie die ik nu draai maar daar kan ik ook naast zitten natuurlijk?
*** NIKS ***
Ah thanx, zeker dat laatste van de drivers wist ik niet. Ik heb nog een 3700 in spare (zie hieronder) dus kan het nog even testen :-)Ravefiend schreef op dinsdag 02 juni 2015 @ 21:39:
Gargoyle is gebaseerd op OpenWRT en heeft geen relatie tot DD-WRT. Daar waar Gargoyle zijn eigen web interface heeft, gebruikt OpenWRT dan weer LuCI. Zelf heb ik Gargoyle nooit gebruikt maar mijn begrip is deze makkelijker op te zetten. Wat betreft DD-WRT tenslotte, deze is wel de enigste die ook gebuik maakt van closed source drivers en dat is een 'plus' om de maximale performance te krijgen uit bepaalde merken / modellen.
*** NIKS ***
Zit nu nog steeds op PPTP omdat ik OpenVPN en L2TP niet aan de praat krijg met de huidige firmware van DD-WRT (opties zijn niet hetzelfde als bij de HOWTO's, waarschijnlijk door oudere firmware).JB schreef op donderdag 02 april 2015 @ 13:56:
[...]
Welke VPN draai je? Ik heb mijn 3700v2 toentertijd met pijn en moeite op dd-wrt gekregen (mijn v1 kreeg geen goed wifi signaal dus die terug geflashed naar stock firmware, dient nu als "switch" ivm te weinig poorten)
Ik draai nu nog v24-sp2 (05/08/11) dus die is vrij oud, maar ik heb nooit gedurft om te upgradenIk gebruik al tijden PPTP maar ivm de beveiliging niet optimaal dus. Gisteren eens geprobeerd met OpenVPN maar dit lukt niet echt. Bij het genereren van certificaten en keys was de server.key leeg
![]()
edit:
Het updaten van de router durf ik niet zo goed ivm het wifi gezeik wat ik heb gehad met verschillende firmware versies

Wie gebruikt hier OpenVPN of L2TP icm DD-WRT (op een Netgear WNDR3700v2) en op welke firmware draai je DD-WRT?
Mijn boefje is liev!
Ik heb geen ervaring met DD-WRT maar wel met OpenWRT en OpenVPN (heel veel zelfs
Ten eerste als ik de GUI doorloop om keys te genereren heb ik een server cert van 0 KB die ik moet linken op de DD-WRT. Ik genereer deze via Windows 7 volgens de handleiding:Dennis schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 12:37:
Wat gaat er mis met OpenVPN? Post eens logfiles of noem eens punten waar jouw systeem afwijkt van de handleiding.
Ik heb geen ervaring met DD-WRT maar wel met OpenWRT en OpenVPN (heel veel zelfs).
http://www.howtogeek.com/...pn-on-your-dd-wrt-router/
Met als foutmelding:
1
2
3
4
5
| Sign the certificate? [y/n]:y failed to update database TXT_DB error number 2 unable to write 'random state' Kan C:\Program Files (x86)\OpenVPN\easy-rsa\keys\*.old niet vinden |
Verder komen de settings van DD-WRT niet overeen met de howto

[ Voor 8% gewijzigd door JB op 24-06-2015 13:36 ]
Mijn boefje is liev!
Die 0 KB is in ieder geval niet goed. Ik begrijp de handleiding. Ik vind het niet handig om dit soort scripts, die voor Linux bedoeld zijn, onder Windows te draaien. Ik raad je dan dus ook aan om deze commando's (easy-rsa) op zijn minst op je DD-WRT router te draaien. Dat kan met SSH. Ik neem aan dat je daarmee bekend bent. Ik weet niet of easy-rsa een package is; onder OpenWRT is het dat wel.JB schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 13:24:
Ten eerste als ik de GUI doorloop om keys te genereren heb ik een server cert van 0 KB die ik moet linken op de DD-WRT. Ik genereer deze via Windows 7 volgens de handleiding:
http://www.howtogeek.com/...pn-on-your-dd-wrt-router/
Maar dan... die easy-rsa scripts zou ik eigenlijk afraden. Ze gebruiken ouderwetse beveiligingsinstellingen en in potentie is je VPN dan gevaarlijk. 1024-bit SSL-certificaten en 1024-bit DH-parameters zijn gewoon onveilig. Beter is om je te verdiepen in OpenSSL. Het is niet heel gemakkelijk qua learning curve, omdat elk soort certificaat (CA, server, client) andere instellingen moet hebben. Klik hier voor een goede start.
Dit duidt op onvoldoende rechten. Je zegt dat je vanuit de GUI die dingen genereert maar je tutorial zegt dat je een elevated dosprompt moet gebruiken. Klopt dat?Met als foutmelding:
code:
1 2 3 4 5 Sign the certificate? [y/n]:y failed to update database TXT_DB error number 2 unable to write 'random state' Kan C:\Program Files (x86)\OpenVPN\easy-rsa\keys\*.old niet vinden
Waar kom je hier niet uit dan? Je moet de inhoud van bestanden die je genereert hier in de velden plakken. De namen spreken redelijk voor zich. Je hebt in principe een CA-certificaat, een servercertificaat en een private key van je servercertificaat. Daarnaast de DH-parameters die je genereert.
Geef maar aan als je een specifiek veld niet begrijpt.
Dank voor je uitleg! Dan ga ik hier meteen mee stoppen en me oriënteren op jouw manier. Het gaat me tenslotte om het veilige perspectief, anders kan ik net zo goed op PPTP blijvenDennis schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:09:
[...]
Die 0 KB is in ieder geval niet goed. Ik begrijp de handleiding. Ik vind het niet handig om dit soort scripts, die voor Linux bedoeld zijn, onder Windows te draaien. Ik raad je dan dus ook aan om deze commando's (easy-rsa) op zijn minst op je DD-WRT router te draaien. Dat kan met SSH. Ik neem aan dat je daarmee bekend bent. Ik weet niet of easy-rsa een package is; onder OpenWRT is het dat wel.
Maar dan... die easy-rsa scripts zou ik eigenlijk afraden. Ze gebruiken ouderwetse beveiligingsinstellingen en in potentie is je VPN dan gevaarlijk. 1024-bit SSL-certificaten en 1024-bit DH-parameters zijn gewoon onveilig. Beter is om je te verdiepen in OpenSSL. Het is niet heel gemakkelijk qua learning curve, omdat elk soort certificaat (CA, server, client) andere instellingen moet hebben. Klik hier voor een goede start.
Dat zeg ik fout inderdaad, ik run dat vanaf CMD (uitvoeren als admin)[...]
Dit duidt op onvoldoende rechten. Je zegt dat je vanuit de GUI die dingen genereert maar je tutorial zegt dat je een elevated dosprompt moet gebruiken. Klopt dat?
De velden begrijp ik prima[...]
Waar kom je hier niet uit dan? Je moet de inhoud van bestanden die je genereert hier in de velden plakken. De namen spreken redelijk voor zich. Je hebt in principe een CA-certificaat, een servercertificaat en een private key van je servercertificaat. Daarnaast de DH-parameters die je genereert.
Geef maar aan als je een specifiek veld niet begrijpt.
Mijn boefje is liev!
Goed plan! Als je ergens niet uitkomt, vraag dan gerust om hulp, dan help ik je er verder mee.JB schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:22:
Dank voor je uitleg! Dan ga ik hier meteen mee stoppen en me oriënteren op jouw manier. Het gaat me tenslotte om het veilige perspectief, anders kan ik net zo goed op PPTP blijvenZal Putty weer eens gaan afstoffen
Dit interpreteer je goed. Je hebt die niet nodig omdat je een server draait. De twee die je noemt gebruik je voor het .ovpn bestand voor je client. Op de server hoef je ze niet in te vullen. Maar ik zie ook nergens een screenshot in je tutorial met die velden aan serverzijde?De velden begrijp ik primaZe komen alleen niet overeen met mijn firmware versie dus ik kan sommige bestanden niet in de velden plakken omdat ik niet weet welke dat bij mij zou zijn. Bijv.het veld Public Client Cert en Private Client Key heb ik niet. Wellicht ook niet nodig omdat ik de serverzijde in wil richten of interpreteer ik dit onjuist?
Meest makkelijk is trouwens om een composite ovpn file te maken voor je client. Daarbij plak je de certificaten en private key embedded in je config.
Als security trouwens belangrijk is, ga dan voordat je certificaten gaat maken dit doorlezen: 16 tips on OpenVPN security. Bij het maken van je certificaten moet je hier rekening mee houden, achteraf kan het niet (behalve je hele PKI opnieuw opbouwen, zoals ik ga doen
In deze screenshot zie je de benamingen. Daar liep ik dus ook vast omdat het afwijkt van mijn firmware en ik dus niet wist waar ik wat moest neerzetten.Dennis schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:34:
[...]
Goed plan! Als je ergens niet uitkomt, vraag dan gerust om hulp, dan help ik je er verder mee.
[...]
Dit interpreteer je goed. Je hebt die niet nodig omdat je een server draait. De twee die je noemt gebruik je voor het .ovpn bestand voor je client. Op de server hoef je ze niet in te vullen. Maar ik zie ook nergens een screenshot in je tutorial met die velden aan serverzijde?
Meest makkelijk is trouwens om een composite ovpn file te maken voor je client. Daarbij plak je de certificaten en private key embedded in je config.
Als security trouwens belangrijk is, ga dan voordat je certificaten gaat maken dit doorlezen: 16 tips on OpenVPN security. Bij het maken van je certificaten moet je hier rekening mee houden, achteraf kan het niet (behalve je hele PKI opnieuw opbouwen, zoals ik ga doen).

Het is toch een behoorlijke klus om een (veilige) VPN op te zetten
Mijn boefje is liev!
Ohja, daar keek ik denk ik overheen.JB schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 14:37:
In deze screenshot zie je de benamingen. Daar liep ik dus ook vast omdat het afwijkt van mijn firmware en ik dus niet wist waar ik wat moest neerzetten.
[afbeelding]
Kijk het zit als volgt (simplistisch uitgelegd). Je hebt een CA (certificaatautoriteit). Die is van jou en geheim. De private key daarvan moet je met je leven bewaken
Ik heb zelf mijn root en intermediate CA's op een aparte virtuele machine met een encrypted virtual drive. Dat gaat wel wat ver, maar ik gebruik het in mijn hele thuisnetwerk en heb mijn veiligheid tot topprioriteit verheven
Absoluut! Als je het goed en veilig wilt doen, moet je je er toch een beetje in verdiepenHet is toch een behoorlijke klus om een (veilige) VPN op te zetten
Eerst eens kijken of ik de Asus het hele huis kan laten dekken, nu staat er op de eerste verdieping een WNDR3700 v2 die als repeater fungeert namelijk.
Leuk!Exorcist schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 11:35:
Na vijf jaar vervang ik vandaag mijn twee WNDR3700's voor één (hopelijk afdoende) Asus AC-68U. Niet dat ik ontevreden was over mijn Gargoyle apparaten, maar de mix van alle opties hebben in de standaard FW van Asus spreekt me aan; Gargoyle is vlot en qua bandwith monitoring geweldig, maar ontbeert andere functies (guest network, VPN etc.).
Eerst eens kijken of ik de Asus het hele huis kan laten dekken, nu staat er op de eerste verdieping een WNDR3700 v2 die als repeater fungeert namelijk.
Waarom draai je Gargoyle erop en niet OpenWRT? Daarin kun je ook VPN's configureren en andere zaken zoals een guest network en bandwidth monitoring.
Gargoyle behield de snelheid via het WLAN (met een degelijke Intel kaart tussen de 15 en 20 MB/sec op 5 GHz) en had een erg vlotte interface, dus hield die ipv de stock FW. VPN had ik inmiddels opgelost met een RRAS server dus had geen directe noodzaak...maar om het nu 's met een andere router te proberen leek me prettig.Dennis schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:01:
[...]
Leuk!
Waarom draai je Gargoyle erop en niet OpenWRT? Daarin kun je ook VPN's configureren en andere zaken zoals een guest network en bandwidth monitoring.
Ja ik kan me ook wel voorstellen dat je gewoon iets nieuws wilt. Ik heb zelf ook de Archer C7 in gebruik voor mijn wi-fi (overigens totdat ik mijn nieuwe Cisco WAP371 werkend heb). De WNDR3700 doet nog het routeren, firewall en basic netwerk stuff.Exorcist schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 12:19:
Gargoyle behield de snelheid via het WLAN (met een degelijke Intel kaart tussen de 15 en 20 MB/sec op 5 GHz) en had een erg vlotte interface, dus hield die ipv de stock FW. VPN had ik inmiddels opgelost met een RRAS server dus had geen directe noodzaak...maar om het nu 's met een andere router te proberen leek me prettig.
De WNDR3700 heeft geen ac wi-fi, jouw nieuwe modelletje wel. Die trouwens ook OpenWRT kan draaien, hoewel er nog wat kleine laatste issues zijn. Wel goed om te zien dat het aantal ondersteunde ac modellen voor OpenWRT toeneemt.
Hou in ieder geval van keuzes hebben. Zo te zien (de nieuwe is in de lucht) heb ik beter bereik en barst het van de mogelijkheden. Met zo'n 30 wireless devices die potentieel verbinding maken en rond de 100 statische adressen is een beetje vlotte router een must. Nu is de WNDR3700 daar nooit in gefaald, maar toch.Dennis schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 13:20:
[...]
Ja ik kan me ook wel voorstellen dat je gewoon iets nieuws wilt. Ik heb zelf ook de Archer C7 in gebruik voor mijn wi-fi (overigens totdat ik mijn nieuwe Cisco WAP371 werkend heb). De WNDR3700 doet nog het routeren, firewall en basic netwerk stuff.
De WNDR3700 heeft geen ac wi-fi, jouw nieuwe modelletje wel. Die trouwens ook OpenWRT kan draaien, hoewel er nog wat kleine laatste issues zijn. Wel goed om te zien dat het aantal ondersteunde ac modellen voor OpenWRT toeneemt.
Wat ik wel merk is dat mijn Asus N751 laptop nu een stuk vlotter werkt, deze kwam voorheen niet boven de 5 MB/sec uit, nu op 12. Genoeg om de Gigabit kabel te verwijderen, te weinig om écht tevreden te zijn: maar het verschil mag er zijn. Deze tzt nog voor een goede Intel vervangen (zit nu een Atheros in) en dan zit het wel goed.
Ook bij volledig bereik 2 meter van het kastje is er regelmatig nauwelijks een internet pagina te openen. De bekabelde verbinding is prima.
Het herstarten van de WNDR3700 (en de Ziggo Ubee) lost dit helaas niet op, er is geen nieuwe firmware beschikbaar (draait op V1.0.1.14). WiFi zit op kanaal 4, andere netwerken in de buurt niet.
Komt dit voor iemand herkenbaar voor?
snelheid gaat naar 120 en zakt dan langzaam terug tot onder de 90. Kan alleen nog niet ontdekken of het nou aan ziggo ligt of aan de WNDR3700.
Op sommige momenten is er niks aan de hand en een paar minuten later is het mis. Kan het bedraad niet echt controleren want heb er maar een 10/100 nic inzitten.
Ben nu aan het wachten op mijn usb3.0 to gigabit ethernet adapter om te kijken of de 120 bedraad wel stabiel is.
Vroeger was DDWRT namelijk nog niet beschikbaar voor mijn router, dus vraag ik me af wat de alternatieven zijn.
Gulfstream G650
Omdat het kan. Gewoon, voor de lol dus. Betere reden nodig?SalimRMAF schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:41:
wat zijn volgens jullie de grootste redenen om de firmware aan te passen?
Aan jou de keus wat je wil
i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm
Heb 'm een aantal dagen geleden naar fabrieksinstellingen terug gezet, en ingesteld op kanaal 8 (daar zit geen enkel ander netwerk op). Helaas nog steeds geen verbetering. Als ik voor de WNDR3700 sta, heb ik 100% bereik, maar slechts een deel van de tijd daadwerkelijk een (bruikbare) internetverbinding. Kan nu eigenlijk weinig meer bedenken wat te doen, behalve te concluderen dat het WiFi deel op sterven na dood is..?JBS schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 19:29:
De WNDR3700 stond op kanaal 4, al ongeveer 1 jaar. Heb geen nieuwe wifi netwerken in de omgeving kunnen ontdekken. Toch het kanaal aangepast naar kanaal 10, daar zit hier in de buurt geen enkele WiFi op. Helaas geen enkele verbetering.
[ Voor 26% gewijzigd door Rincewind op 03-08-2015 20:44 ]
Het is goed om eerst even te snappen hoe het firewallsysteem werkt. Je kunt custom rules definiëren. Standaard worden er een aantal meegeleverd met OpenWRT. Als er geen passende rule wordt gevonden (met allow of deny), dan valt OpenWRT terug op zijn standaard zone forwardings.Rincewind schreef op maandag 03 augustus 2015 @ 20:42:
Ja maar ik worstel nog met regels die gelden voor bepaalde stations in het netwerk. Niet meer mogen internetten na 21:00 voor de kinderen bijvoorbeeldIk zie nog niet zo gauw hoe ik die moet instellen in de firewall: dus o.b.v. mac-adres een rule/filter opbouwen.
Je kunt dus twee wegen kiezen, een expliciete allow (op tijdstippen dat je kinderen mogen internetten) of een deny (op momenten dat het niet mag). Zou je voor een allow gaan, dan betekent het dat de standaard rule deny wordt, wat het complexer maakt omdat je dan voor je eigen machines ook een allow moet maken. Eenvoudigst is dus een deny die je na 21:00 uur instelt.
Ga naar network -> firewall. Klik op het tabblad 'traffic rules'. Op de helft van de pagina zie je staan 'New forward rule'. Vul in het tekstvakje in 'Disallow-internet' (of iets wat je zelf handig vind) en laat de andere vakjes op 'LAN' respectievelijk 'WAN'. Klik dan op 'Add and edit'. In het volgende scherm staat eigenlijk alles al goed, alleen bij Source MAC address moet je de computer van je dochter kiezen.
Nu komt het. OpenWRT heeft geen optie voor tijdvakken, althans niet in de GUI. Maar op de achtergrond wordt iptables gebruikt en die ondersteunt het gewoon. Je ziet dan ook een vakje 'Extra arguments' onderaan dit scherm. Hier moet je met de tijd gaan spelen. Beste is als je even gaat Googlen, maar hier zie je bijvoorbeeld wat informatie hoe het werkt. Als je er uit bent, klik je op Save & Apply. Misschien moet je nog een paar keer het een en ander wijzigen voordat het precies werkt zoals je wilt, maar ik denk dat je er zo wel uit komt.
Succes!
[ Voor 9% gewijzigd door Dennis op 03-08-2015 22:22 ]
Cisco modem/router van Ziggo uit bridge modus laten halen en laten fungeren als router/wifi. Problemen opgelost. WNDR3700 dus afgeschreven...JBS schreef op zondag 02 augustus 2015 @ 21:55:
[...]
Heb 'm een aantal dagen geleden naar fabrieksinstellingen terug gezet, en ingesteld op kanaal 8 (daar zit geen enkel ander netwerk op). Helaas nog steeds geen verbetering. Als ik voor de WNDR3700 sta, heb ik 100% bereik, maar slechts een deel van de tijd daadwerkelijk een (bruikbare) internetverbinding. Kan nu eigenlijk weinig meer bedenken wat te doen, behalve te concluderen dat het WiFi deel op sterven na dood is..?
Na een vervelende ervaring met een Asus 'Darkknight' ben ik opzoek gegaan naar een vervangende router. Aangezien de WNDR3700 betaalbaar was, 5Ghz ondersteund + DD-WRT en goede recensies heb ik deze afgelopen weekend besteld.
Echter eenmaal thuis klaar om te upgraden en configureren kom ik er achter dat het meest recente model (v5) nog helemaal niet ondersteund wordt door OpenWRT of DD-WRT.
Mijn vraag:
Hoe realistisch is het om nog even af te wachten tot er wel stabiele firmware uit komt of kan ik m'n router maar beter terug sturen (nu kan het nog) en een alternatief te zoeken? Of is de default-firmware zo slecht nog niet?
Zo te lezen is de v5 van begin dit jaar en alle forumposts over de ontwikkeling ervan lijken dood gebloed.
Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje
Die gaat dus weer retour.
Update: Ding was inderdaad defect. Nu een TP-link WR1043ND. Draait vanuit de doos stabiel.
[ Voor 17% gewijzigd door Trichoglossus op 09-12-2015 11:33 ]
Mijn 3700 staat op de eerste etage en dient als AP. Deze is verbonden dmv een kabel verbonden met een Netgear 4500v2. Dit is de router die achter een Ziggo Ubee modem hangt.
De snelheid via de kabel is prima, 200 Mbit, zoals opgegeven door Ziggo.
Op de 3700 is een pc aangesloten via een kabel. Via deze pc zet ik films er series op een Synology ds214play.
Het overzetten ging altijd met een snelheid van ca 73/75 MB/s. Maar sinds deze week kom ik niet hoger dan 7 MB/s.
Er is deze week niets veranderd aan de apparaten of harde schijven.
Is de 3700 aan het overlijden?