Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 20:54
Er is gisteren weer een nieuwe build gepost met als basis 10.03.1-rc4. Deze werkt helemaal zoals het hoort en ik ben er erg blij mee. Wireless is stabiel en connect op 300N. Nu alles weer configureren en dan eens kijken of ik WOL over internet aan de praat krijg via 2 routers.

Een tip voor iedereen die gaat beginnen met tftp. De router staat pas in recovery mode wanneer je heel lang (meer dan 20 seconden) de resetpin ingedrukt houdt. Het heeft me aardig wat uurtjes gekost voordat ik er achter was. 8)7

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:09
Nivk schreef op donderdag 16 december 2010 @ 21:45:
[...]

Meeste apparaten die je aanhaalt kunnen niet eens verbinden met de 5GHz, zelfs niet gebruikmakende van 802.11a (ook 5GHz). Daarnaast is de Galaxy S niet echt 802.11n "waardig" aangezien zijn maximale verbindingssnelheid 65Mbps is (single band, 2,4GHz, 1 stream en geen 40MHz channels), wat vergeleken met de 54Mbps van 802.11g natuurlijk niet echt veel scheelt.
Single band channel betekent 130Mbps en dual band channel betekent 300Mbps, dus het zal wel op N snelheid werken.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
theforce81 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 09:26:
Single band betekent 130Mbps en dual band betekent 300Mbps, dus het zal wel op N snelheid werken.
Onzin; Single band betekent geen Dual band en wil dus zeggen werkende op één frequentie(band), de 2,4GHz of de 5GHz. De snelheden van 802.11n zijn op beide frequenties theoretisch gelijk.

130Mbps= 1 spatial stream, 40MHz channel, geen SGI
300Mbps= 2 spatial streams, 40MHz channel, SGI
De Galaxy S en andere bijvoorbeeld de iPhone 4:
65Mbps= 1 spatial stream, 20MHz channel, geen SGI (Wel SGI dan 72,2 Mbps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Nivk schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 12:30:
[...]

Onzin; Single band betekent geen Dual band en wil dus zeggen werkende op één frequentie(band), de 2,4GHz of de 5GHz. De snelheden van 802.11n zijn op beide frequenties theoretisch gelijk.

130Mbps= 1 spatial stream, 40MHz channel, geen SGI
300Mbps= 2 spatial streams, 40MHz channel, SGI
De Galaxy S en andere bijvoorbeeld de iPhone 4:
65Mbps= 1 spatial stream, 20MHz channel, geen SGI (Wel SGI dan 72,2 Mbps)
Waarschijnlijk heb je het wiki gedeelte niet helemaal goed begrepen, wat logisch is gezien de technische aard van de text. 20Mhz is één channel en dus 130Mbps en 40Mhz is channel bonding en dus 300Mbps. Wel ben ik het eens met het feit dat ik het woord band verkeerd heb gebruikt, ik had daar channel moeten schrijven, foutje!
Hier een link van Intel waar het uitgelegd wordt http://www.intel.com/support/wireless/sb/cs-025343.htm en een quote van Wikipedia: Channel bonding

Channel bonding increases the amount of data that can be transmitted. 40 MHz mode of operation uses 2 adjacent 20 MHz bands. This allows direct doubling of the PHY data rate from a single 20 MHz channel. (Note however that the MAC and user level throughput will not double.)

EDIT:
Nog wat extra info over channel bonding (of juist niet): http://compnetworking.abo...ess/f/80211n-300-mbps.htm
In 802.11n, bonding utilizes two adjacent Wi-Fi channels simultaneously to double the bandwidth of the wireless link compared to 802.11b/g. The 802.11n standard specifies 300 Mbps theoretical bandwidth is available when using channel bonding. Without it, about 50% of this bandwidth is lost (actually slightly more due to protocol overhead considerations), and 802.11n equipment will generally report connections in the 130-150 Mbps rated range in those cases.

[ Voor 15% gewijzigd door Koldur op 17-12-2010 15:51 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-10 18:17
Als je de 5GHz band niet gebruikt dan kan ik je van harte de WNR3500L aanbevelen.
Ik heb er een beter bereik mee dan de 3700 (heb ze allebei) en ook een USB aansluiten, waar ik m'n bestanden/movies op share. Plus je kan er de tomato firmware op zetten.
Het verbaasd me dat er niet meer hier te vinden is over de WNR3500L.
Ben al eens een keer een deel van m'n bestanden kwijt geraakt met de WNDR3700 op mn USB schijf wat ik bij de 3500L nog nooit heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Tadream schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 18:48:
Als je de 5GHz band niet gebruikt dan kan ik je van harte de WNR3500L aanbevelen.
Ik heb er een beter bereik mee dan de 3700 (heb ze allebei) en ook een USB aansluiten, waar ik m'n bestanden/movies op share. Plus je kan er de tomato firmware op zetten.
Het verbaasd me dat er niet meer hier te vinden is over de WNR3500L.
Ben al eens een keer een deel van m'n bestanden kwijt geraakt met de WNDR3700 op mn USB schijf wat ik bij de 3500L nog nooit heb gehad.
Goede tip, ik had zelf de dualband gekocht omdat ik dacht dat ik er gebruik van zou maken. 5Ghz is iets wat in mijn situatie totaal geen zin heeft (of mijn 3700 heeft een slecht bereik op 5Ghz) omdat het 2.4Ghz signaal bij mij het beste werkt en de 5Ghz niet verder komt dan mijn huiskamer (en ook daar minder bereik heeft dan 2.4Ghz). Scheelt geld en de niet dualband schijnt inderdaad een prima apparaat te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
theforce81 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:44:
Waarschijnlijk heb je het wiki gedeelte niet helemaal goed begrepen, wat logisch is gezien de technische aard van de text. 20Mhz is één channel en dus 130Mbps en 40Mhz is channel bonding en dus 300Mbps. Wel ben ik het eens met het feit dat ik het woord band verkeerd heb gebruikt, ik had daar channel moeten schrijven, foutje!
Hier een link van Intel waar het uitgelegd wordt http://www.intel.com/support/wireless/sb/cs-025343.htm en een quote van Wikipedia: Channel bonding

Channel bonding increases the amount of data that can be transmitted. 40 MHz mode of operation uses 2 adjacent 20 MHz bands. This allows direct doubling of the PHY data rate from a single 20 MHz channel. (Note however that the MAC and user level throughput will not double.)

EDIT:
Nog wat extra info over channel bonding (of juist niet): http://compnetworking.abo...ess/f/80211n-300-mbps.htm
In 802.11n, bonding utilizes two adjacent Wi-Fi channels simultaneously to double the bandwidth of the wireless link compared to 802.11b/g. The 802.11n standard specifies 300 Mbps theoretical bandwidth is available when using channel bonding. Without it, about 50% of this bandwidth is lost (actually slightly more due to protocol overhead considerations), and 802.11n equipment will generally report connections in the 130-150 Mbps rated range in those cases.
Haha grapjas natuurlijk is de term channel bonding mij wel bekend, wat de Galaxy S dus niet ondersteund (en ook niet 5GHz, idem iPhone 4). Daarnaast aangezien de Galaxy S (en andere mobiele telefoons) maar 1 WiFi antenne heeft kan hij ook maar 1 spatial stream ondersteunen (geen MIMO dus). Zie de tabel ook hier, daar gaat de Galaxy S dus up to MCS7 (1-stream) en geen 40MHz channel ondersteuning. Sowieso is channel bonding niets nieuws en werd dit al gebruikt in combinatie met 802.11g.
Overigens is bij gebruik van 20MHz channels de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid ~289Mbps (4x72,2), vier unieke spatial streams ieder tot 72,2Mbps met SGI enabled.
Bij gebruik van 40MHz channelwidth (jawel 2x20MHz channels :+ , 40MHz channel) met wederom 4 unieke spatial streams de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid van 600Mbps. Op het moment zijn er echter alleen nog maar een paar 450Mbps 802.11n routers te koop, dus 3 spatial streams en zover ik weet geen enkele nog die 4 spatial streams ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 14:18
WNDR3700 > OpenWRT

Ben nu enige tijd aan het spelen met OpenWRT maar loop even vast bij de firewall instellingen.
Je hebt Reject en Drop nu heb ik eens de OpenWRT Wiki doorgespit maar nu is mijn vraag staan de firewall instellingen na het installeren van OpenWRT al goed of moeten deze nog aangepast worden?

Nu vond ik het volgende stukje.
Implications of DROP vs. REJECT
The decision whether to drop or to reject traffic should be done on a case-by-case basis. Many people see dropping traffic as a security advantage over rejecting it because it exposes less information to a hypothetical attacker. While dropping slightly increases security, it can also complicate the debugging of network issues or cause unwanted side-effects on client programs.

If traffic is rejected, the router will respond with an icmp error message ("destination port unreachable") causing the connection attempt to fail immediately. This also means that for each connection attempt a certain amount of response traffic is generated. This can actually harm if the firewall is "attacked" with many simultanous connection attempts, the resulting "backfire" of icmp responses can clog up all available upload and make the connection unusable (DoS).

When connection attempts are droppped the client is not aware of the blocking and will continue to re-transmit its packets until the connection eventually times out. Depending on the way the client software is implemented, this could result in frozen or hanging programs that need to wait until a timeout occurs before they're able to continue.

DROP

•less information is exposed
•less attack surface
•client software may not cope well with it (hangs until connection times out)
•may complicate network debugging (where was traffic dropped and why)

REJECT

•may expose information (like the ip at which traffic was actually blocked)
•client software can recover faster from rejected connection attempts
•network debugging easier (routing and firewall issues clearly distinguishable)
Nu is dus mijn vraag hoe zijn de firewall instellingen bij jullie ingesteld en wat heeft bij jullie de voorkeur Reject of Drop functie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Nivk schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:24:
[...]

Haha grapjas natuurlijk is de term channel bonding mij wel bekend, wat de Galaxy S dus niet ondersteund (en ook niet 5GHz, idem iPhone 4). Daarnaast aangezien de Galaxy S (en andere mobiele telefoons) maar 1 WiFi antenne heeft kan hij ook maar 1 spatial stream ondersteunen (geen MIMO dus). Zie de tabel ook hier, daar gaat de Galaxy S dus up to MCS7 (1-stream) en geen 40MHz channel ondersteuning. Sowieso is channel bonding niets nieuws en werd dit al gebruikt in combinatie met 802.11g.
Overigens is bij gebruik van 20MHz channels de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid ~289Mbps (4x72,2), vier unieke spatial streams ieder tot 72,2Mbps met SGI enabled.
Bij gebruik van 40MHz channelwidth (jawel 2x20MHz channels :+ , 40MHz channel) met wederom 4 unieke spatial streams de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid van 600Mbps. Op het moment zijn er echter alleen nog maar een paar 450Mbps 802.11n routers te koop, dus 3 spatial streams en zover ik weet geen enkele nog die 4 spatial streams ondersteunen.
Ja inderdaad, het gebeuren met spatial/channel/bands is nogal verwarrend :P
De reden dat die Galaxy S met 65 Mbps werkt komt dus doordat hij maar één dedicated antenne heeft. Ach ja, nu is het voor mij in ieder geval duidelijk wat de reden daarvan is. Die 600 Mbps zie ik in de N technologie nooit komen danwel succesvol worden. Ik snap ook wel dat die telefoons niet met twee dedicated antennes werken, wordt met de huidige technologie wel een beetje krap in zo'n telefoontje 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Mabili schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 23:59:
WNDR3700 > OpenWRT

Ben nu enige tijd aan het spelen met OpenWRT maar loop even vast bij de firewall instellingen.
Je hebt Reject en Drop nu heb ik eens de OpenWRT Wiki doorgespit maar nu is mijn vraag staan de firewall instellingen na het installeren van OpenWRT al goed of moeten deze nog aangepast worden?

Nu vond ik het volgende stukje.

[...]

Nu is dus mijn vraag hoe zijn de firewall instellingen bij jullie ingesteld en wat heeft bij jullie de voorkeur Reject of Drop functie?
De REJECT policy voldoet aan de officiële TCP/IP-standaard (als een apparaat in het netwerk (WAN/LAN) een pakket weigert moet het dat eigenlijk melden). Daarmee weet de zender wel ineens dat de bestemmeling online is. Met DROP als policy lijkt het alsof de bestemmeling offline is. Sommigen geven de voorkeur aan DROP omdat dit afzenders met slechte bedoelingen op het verkeerde been zet.

Edit: dat staat blijkbaar zo goed als volledig in je stukje :P. Je moet zelf beslissen wat je ermee doet - keuzevrijheid brengt ook verantwoordelijkheid met zich mee :P. Ik geef zelf de voorkeur aan DROP.

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 18-12-2010 00:17 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
theforce81 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:00:
Ja inderdaad, het gebeuren met spatial/channel/bands is nogal verwarrend :P
De reden dat die Galaxy S met 65 Mbps werkt komt dus doordat hij maar één dedicated antenne heeft. Ach ja, nu is het voor mij in ieder geval duidelijk wat de reden daarvan is. Die 600 Mbps zie ik in de N technologie nooit komen danwel succesvol worden. Ik snap ook wel dat die telefoons niet met twee dedicated antennes werken, wordt met de huidige technologie wel een beetje krap in zo'n telefoontje 8)7
Dat is helemaal zo, het is jammer dat fabrikanten/merken niet zo helder zijn in de maximale linkspeed van hun apparaatjes. Kennelijk is 802.11n op je product plakken beter voor de verkoopcijfers dan "máár 65/72.2 Mbps en geen dit/dat/zo"... Nog verwarrender is dat de chip (BCM4329) die in de meeste mobiele apparaten op het moment zit (waaronder, iPad/iPhone 4, Samsung Galaxy family etc) ook nog eens in verschillende varianten gebakken wordt. Die varianten zelf verschillen dan ook nog eens onderling door limitaties/drivers...
Helaas heb ik dus niet zoveel aan mijn WNDR3700 in combinatie met mijn Galaxy S, desalniettemin vind ik ze beide fijn om mee te werken en merk ik niet eens zoveel van de lagere verbindingssnelheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Nivk schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 01:29:
[...]

Dat is helemaal zo, het is jammer dat fabrikanten/merken niet zo helder zijn in de maximale linkspeed van hun apparaatjes. Kennelijk is 802.11n op je product plakken beter voor de verkoopcijfers dan "máár 65/72.2 Mbps en geen dit/dat/zo"... Nog verwarrender is dat de chip (BCM4329) die in de meeste mobiele apparaten op het moment zit (waaronder, iPad/iPhone 4, Samsung Galaxy family etc) ook nog eens in verschillende varianten gebakken wordt. Die varianten zelf verschillen dan ook nog eens onderling door limitaties/drivers...
Helaas heb ik dus niet zoveel aan mijn WNDR3700 in combinatie met mijn Galaxy S, desalniettemin vind ik ze beide fijn om mee te werken en merk ik niet eens zoveel van de lagere verbindingssnelheid!
Door deze discussie ben ik er wel achter gekomen dat er toch een voordeel aan ook deze vorm van de N variant zit. In de toekomst zullen er producten uitkomen met alleen N en hogere ondersteuning, of je wilt je WNDR3700 op N snelheid gebruiken ook als je met je Galaxy S bezig bent. Met de huidige vorm van b/g/n loopt de maximale snelheid gelijk aan de laagste gekoppelde techniek (in ieder geval op de WNDR3700). In het geval van de Galaxy S heb ik begrepen dat er helaas een bijkomend probleem is en dat is dat je het kanaal puur op N moet zetten voor een goede werking wat dan weer vervelend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvergouwe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-11-2023
even een vraagje tussen door, ik ben van plan om deze WNDR3700 aan te schaffen, maar ik moet ook nog een printerserver aanschaffen op usb, of eb ik die niet meer nodig?
ik lees her en der wat tegenstrijdige berichten, wie kan mij zijn ervaringen vertellen,?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je bij de officiële firmware blijft kan je de USB-poort niet gebruiken om je printer aan te sluiten. Onder bv. OpenWrt kan dat wel :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
theforce81 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 09:10:
[...]

Door deze discussie ben ik er wel achter gekomen dat er toch een voordeel aan ook deze vorm van de N variant zit. In de toekomst zullen er producten uitkomen met alleen N en hogere ondersteuning, of je wilt je WNDR3700 op N snelheid gebruiken ook als je met je Galaxy S bezig bent. Met de huidige vorm van b/g/n loopt de maximale snelheid gelijk aan de laagste gekoppelde techniek (in ieder geval op de WNDR3700). In het geval van de Galaxy S heb ik begrepen dat er helaas een bijkomend probleem is en dat is dat je het kanaal puur op N moet zetten voor een goede werking wat dan weer vervelend is.
Ik denk dat je je verkeerd hebt laten voorlichten hoor,
Hier spelen telefoons en laptops door elkaar met het signaal

op de telefoon en 2 van de laptops zijn det 54G verhaal in gebruik, en tegelijkertijd kunnen de eee netbook en "mamma's" laptop gewoon op de 150 / 300 mbit smaak connecten op hetzelfde signaal.

Net als dat er 100mbit apparatuur op de 1000mbit lijnen zitten hier, krijgt een ieder wat hem het liefst is
cvergouwe schreef op zondag 19 december 2010 @ 15:57:
even een vraagje tussen door, ik ben van plan om deze WNDR3700 aan te schaffen, maar ik moet ook nog een printerserver aanschaffen op usb, of eb ik die niet meer nodig?
ik lees her en der wat tegenstrijdige berichten, wie kan mij zijn ervaringen vertellen,?
Het printen is dan geen probleem ( met open-wrt, of dd-wrt ) maar scannen zal niet werken, helaas

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 19-12-2010 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
FreshMaker schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:27:

Het printen is dan geen probleem ( met open-wrt, of dd-wrt ) maar scannen zal niet werken, helaas
Als de scanner naar een share of een FTP server kan scannen zie ik niet waarom je dit niet aan de praat kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-10 16:43
Ik kom terug op het DD-WRT verhaal; wanneer de WIFI op mijn iPhone aanstaat gaat de router regelmatig in de reboot. Zet ik WIFI uit (ondanks dat ik de telefoon niet gebruik) gaat het allemaal goed.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
FreshMaker schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:27:
[...]

Ik denk dat je je verkeerd hebt laten voorlichten hoor,
Hier spelen telefoons en laptops door elkaar met het signaal

op de telefoon en 2 van de laptops zijn det 54G verhaal in gebruik, en tegelijkertijd kunnen de eee netbook en "mamma's" laptop gewoon op de 150 / 300 mbit smaak connecten op hetzelfde signaal.

Net als dat er 100mbit apparatuur op de 1000mbit lijnen zitten hier, krijgt een ieder wat hem het liefst is

[...]

Dat is juist het linke (pun intended :P) eraan, het verbindt wel met die snelheden, maar de transfer snelheden worden gelijk gesteld met de laagste verbonden techniek. http://www.smartphonemag.com/cms/node/1218

Ze connecten dus inderdaad wel met die snelheid, maar je hoogste doorvoersnelheid zal niet hoger dan die van de 54g zijn. Dat is het verraderlijke van het hele mixed gebeuren.

[ Voor 21% gewijzigd door Koldur op 20-12-2010 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
Onzin, ik heb twee oude laptops op 54G verbonden en een HTC HD. Mijn desktop verbind ik ook op 2.4ghz met een usb wnda3100 en ik haal met 1 muur tussen router en desktop 95Mbit (mijn verbinding naar de router is dan 216Mbit of iets lager)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Het zal de snelheid van wireless n-apparaten nadelig beïnvloeden als de b/g apparaten daadwerkelijk actief bezig zijn. Zijn ze (b/g) idle maar verbonden dan gaat er vrijwel geen snelheid verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Nivk schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:34:
Het zal de snelheid van wireless n-apparaten nadelig beïnvloeden als de b/g apparaten daadwerkelijk actief bezig zijn. Zijn ze (b/g) idle maar verbonden dan gaat er vrijwel geen snelheid verloren.
Dat was de link waar ik naar opzoek was, een nuance in het verhaal, maar een belangrijke. Er zitten dus zeker wel haken en ogen aan het mixen van wireless B/G/N en dit geldt dus ook voor de WNDR3700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Bij de WNDR3700 kan je net wel 802.11b/g en 802.11n perfect scheiden, dat is ook het nut van die twee radio's. Tenzij je geen 802.11n clients hebt die op 5 GHz kunnen functioneren natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Borromini schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:24:
Bij de WNDR3700 kan je net wel 802.11b/g en 802.11n perfect scheiden, dat is ook het nut van die twee radio's. Tenzij je geen 802.11n clients hebt die op 5 GHz kunnen functioneren natuurlijk.
Het vervelende van (in mijn geval) het gebruik van de 5Ghz is dat deze bij mij echt zeer slecht bereik heeft. Dus ik kan alleen nuttig gebruik maken van de 2.4Ghz band. Van wat ik meer gelezen heb, ben ik daar helaas geen uitzondering in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Klopt 5Ghz is 3 meter goed, dan dramatisch... helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Dat is inderdaad het jammere. Een dual-radio setup met twee 2,4 GHz radio's zou dan een stuk handiger zijn, als ik het goed heb ondersteund de 5 GHz radio in de WNDR3700 ook alleen maar 5 GHz-frequenties en geen 2,4 GHz (da's toch wat iw phy0 info vertelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:29

sjaool

Every life should have 9 cats

wvkreg schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:42:
Klopt 5Ghz is 3 meter goed, dan dramatisch... helaas...
Als na 3 meter het signaal dramatisch is zou ik mijn WNDR3700 heel erg snel aanmelden voor RMA.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
LzpAppel schreef op zondag 19 december 2010 @ 19:35:
[...]

Als de scanner naar een share of een FTP server kan scannen zie ik niet waarom je dit niet aan de praat kan krijgen.
Er is geen software aanboord (sane ?) die dat verkeer kan aansturen, regelen
De meeste printserver kunnen dit ook niet, printen gaat meestal prima, maar wil je scannen, dan heb je een duurdere versie nodig ( 80 euro )

Ik heb zelf een pixma mp610, en die scant naar de sdcard indien nodig, maar heb het niet aan de praat gekregen op de 3700

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-10 20:12
Wellicht een wireless printer overwegen. Ik gebruik een MP620 en die kan naar iedere PC in het netwerk scans sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

OpenWrt heeft wel degelijk pakketten voor SANE, dus je kan in principe je scanner gewoon op je router aansluiten en die remote aansturen, net zoals je dat bv. met CUPS kan uitsplitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
sjaool schreef op maandag 20 december 2010 @ 20:55:
[...]

Als na 3 meter het signaal dramatisch is zou ik mijn WNDR3700 heel erg snel aanmelden voor RMA.
Nee hoor, ik was 1 muur gewapend beton vergeten. Normaal haalt hij wel 8 meter als je nog de max. speed wil halen...:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik wil gaan thuiswerken en nu roept een collega dat de wndr3700 geen VPN passtrough ondersteund :?

Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-10 14:42

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Ik weet niet precies wat hij/zij bedoelt met VPN passthrough, maar ik kan vanuit huis prima via VPN werken op machines in het kantoor.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Masimo schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:44:
Wellicht een wireless printer overwegen. Ik gebruik een MP620 en die kan naar iedere PC in het netwerk scans sturen.
Is ook echt een verademing, kan je hem overal in het huis plaatsen waar een beetje plaats en een stopcontact is. Ik heb zelf gekozen voor de Samsung SCX-4500W (mono laser met scanfunctie), waar ook aan het design is gedacht :)

@wvkreg
1 Verdieping hoger heb ik gewoon nog dik 10-15MB/s transferspeed op de 5GHZ band, klinkt niet helemaal lekker bij jou dan!

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Masimo schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 23:44:
Ik heb het niet nodig, die 3 scans per jaar kan ik ook nog wel via de bedrade versie doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
aramdin schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:10:
[...]

Is ook echt een verademing, kan je hem overal in het huis plaatsen waar een beetje plaats en een stopcontact is. Ik heb zelf gekozen voor de Samsung SCX-4500W (mono laser met scanfunctie), waar ook aan het design is gedacht :)

@wvkreg
1 Verdieping hoger heb ik gewoon nog dik 10-15MB/s transferspeed op de 5GHZ band, klinkt niet helemaal lekker bij jou dan!
Gewapend beton?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-10 18:16
Sinds gisteren ook deze router, bevalt tot nu toe goed, op 1 ding na:
Mijn pc (LAN) krijgt behoorlijk traag zijn IP address via DHCP, weet iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Een reservering aanmaken of natuurlijk fixed IP instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdcobra
Bierkameel schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:36:
Een reservering aanmaken of natuurlijk fixed IP instellen.
Een reservering aanmaken had ik al getest dit helpt helaas niet, en een vast IP heb ik dat ding natuurlijk niet voor gekocht ;)
Ik gebruik hier Win7 64bit, ik heb er in ieder geval last van als mijn pc na langere tijd uit standby komt.

[ Voor 14% gewijzigd door mdcobra op 22-12-2010 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een router uit de steentijd kan je ook een IP via DHCP geven. Je koopt een router niet omdat ie DHCP ondersteunt :).

Als DHCP teveel tijd in beslag neemt, dan stel je toch gewoon een statisch IP in... Windows is niet al te netjes met DHCP-verkeer, je moet de bluts met de buil nemen vrees ik :).

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 22-12-2010 23:55 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

mdcobra schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:18:
Sinds gisteren ook deze router, bevalt tot nu toe goed, op 1 ding na:
Mijn pc (LAN) krijgt behoorlijk traag zijn IP address via DHCP, weet iemand hier een oplossing voor?
Ik heb dit alleen als ik reservations gebruik, heb de bug gemeld bij netgear support.

Zonder reservations krijg ik wel snel een ip.
Borromini schreef op woensdag 22 december 2010 @ 23:52:
Een router uit de steentijd kan je ook een IP via DHCP geven. Je koopt een router niet omdat ie DHCP ondersteunt :).
Omgekeerd is ook waar. Als je een nieuwe router koopt, verwacht je toch wel dat DHCP goed werkt.
Als DHCP teveel tijd in beslag neemt, dan stel je toch gewoon een statisch IP in... Windows is niet al te netjes met DHCP-verkeer, je moet de bluts met de buil nemen vrees ik :).
Met andere routers heb ik nooit problemen gehad. Statisch IP is geen oplossing voor laptopgebruikers die op verschillende netwerken werken.

[ Voor 44% gewijzigd door woekele op 23-12-2010 07:03 ]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik neem aan dat hij met PC een vaste desktop bedoelt, een laptop is inderdaad een ander paar mouwen.

• mdcobra
Ja een desktop pc, ik weet alleen niet precies wanneer dit gedrag zich voordoet, ik er nu alweer een tijdje geen last van 8)7

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Borromini schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:30:
Ik neem aan dat hij met PC een vaste desktop bedoelt, een laptop is inderdaad een ander paar mouwen.
Daar hebben ze toch (In Windows) de alternate configuration voor bedacht? Het is niet wenselijk, maar tenminste iets.

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

mdcobra schreef op donderdag 23 december 2010 @ 14:05:
Ja een desktop pc, ik weet alleen niet precies wanneer dit gedrag zich voordoet, ik er nu alweer een tijdje geen last van 8)7
Het klinkt anders bekend. Windows geeft bv. niet altijd het IP-adres 'terug' aan de DHCP-server als je het systeem afsluit/in slaapstand zet, maar als Windows opnieuw opgestart wordt zal het natuurlijk weer opnieuw datzelfde IP-adres opvragen. Dat ligt niet aan jouw router; ik zou eerder gaan klagen bij Microsoft.

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 15:18
Even een vraagje wat mij niet helemaal duidelijk is na het afspeuren van deze topic:

Momenteel heb ik een 1TB schijf aan de Netgear WNDR3700N hangen en heb ik bij mijn HTPC - XBMC ingesteld dat het via SMB contact moet maken met de USB-schijf aan de router. Op zich gaat dat goed, alleen bij 1080P films moet XBMC om de 30 seconden bufferen.

Nou vroeg ik me het volgende af. Stel, wat ik hier lees, ik verander de file system van de USB HDD van NTFS naar EXT3, dan zou de doorvoersnelheden hoger moeten liggen (toch?). Zou dit helpen met mijn probleem bij 1080p films? En zo ja, volgens welke protocol zou ik XBMC contact moeten laten leggen met de USB HDD die aan de Netgear hangt (nog steeds SMB of een ander protocol?).

De HTPC is een Asrock Ion 330 en zit met een kabeltje vast aan de Netgear WDR3700N, dus aan de verbinding zou het niet moeten liggen denk ik dan... Misschien dat iemand hier mij hiermee kan helpen?

En vraag 2: kan het kloppen dat niet alle USB HDD's door de Netgear worden gepakt? Mijn HDD van 1TB pakt het gelijk, maar een 2.5 inch 500GB schijf niet (en op de PC werken ze prima).

• Uberprutser
Ik weet niet hoe groot jouw 1080P bestanden zijn maar je mocht je nog een lege schijf over hebben kan je het natuurlijk proberen of dat jouw probleem oplost. Ikzelf heb nooit 1080P bestanden gebruikt, ik ga niet verder dan 720P en dat gaat vlekkeloos.

Dat je 2,5" schijf niet werkt zal waarschijnlijk komen omdat de USB poort van de router niet voldoende stroom levert; ik krijg al mijn 2,5" schijven niet werkend via die poort tenzij ik ze (heb 2 Lacie's die dat ondersteunen) van extra voeding voorzie.

[ Voor 10% gewijzigd door Uberprutser op 23-12-2010 23:58 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
USB 2.0 zou geen enkel probleem moeten hebben met de zwaarste 1080p bestanden.
Weet niet of de router op dat moment nog andere dingen doet (met tig threads dingen downloaden), dan zou je het misschien wel kunnen merken.
Of misschien is er iets met de cache van de HDD?
Ik heb hier een 1.5TB Samsung (met externe adapter) aan een WNR3500L hangen en speel het probleemloos af op de PS3 (m2ts bestanden). Ook toen ik nog de WNDR3700 gebruikte lukte het prima (totdat de 3700 dacht dat het leuk was om zomaar een folder te deleten op de schijf...wees gewaarschuwd).
Best bewaarde geheim...de WNR3500L met dd-wrt of tomato...ben je ook meteen up-to-date kwa hdd, printer etc ondersteuning. Meeste ideale situatie zou een WNDR3700L zijn maar ja, je moet toch nog ergens naar uit kunnen kijken. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Tadream schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 12:28:
USB 2.0 zou geen enkel probleem moeten hebben met de zwaarste 1080p bestanden.
USB2 Is het probleem ook niet, wel (kan) het bestandsysteem problemen veroorzaken aangezien NTFS zo traag als dikke stront is. Met EXT3 ga je zo 3 a 4x sneller dan met NTFS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Even de feiten schetsen:
- USB 2.0 heeft een nominale bandbreedte van 480 Mbps (ofte 60 MBps); de overhead dient daar nog af te gaan
- USB 2.0 is een gedeelde bus; bandbreedte is niet per apparaat dat er aan gehangen wordt
- Een 1080p-bestand kan tot 45 MBps bereiken
- Een MIPS/ARM-processor is qua prestaties totaal niet te vergelijken met een moderne x86-CPU
- Een 5400 RPM HD haalt niet noodzakelijk 60 MBps (of 45 MBps)
- De (S) ATA to USB bridge moet een vertaalslag maken, ook daar gaan weer prestaties verloren.

Ik denk dat je zelf wel de conclusie kan trekken :)

Als je zelf een HTPC hebt, waarom hang je die HD niet gewoon aan je HTPC? Of duw je 'm erin? Dat ding heeft USB-poorten en een krachtigere CPU. En de interne HD is ongetwijfeld te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-10 22:17

Tuxie

En WeL nU!

Zo, ik heb nu ook de laatste OpenWRT erop staan. Ben bij DDR-WRT wegegaan omdat opkg daar niet goed werkte. Die webinterface, wat een verademing! Voor mij precies het goede abstractienieau, want als ik iets in wil stellen dan doe ik dat zelf wel en die webinterface verbergt tenminste niet de essentiele details.

Nu bezig om mijn USB-HD om te zetten naar Ext3 en dan gaan met die banaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadream
Afgaande op de USB 2.0 feiten moet het dus geen enkel probleem om je 1080P materiaal af te spelen als je hem op je router aansluit.
Uiteraard moet je niet meerdere apparaten aansluiten maar volgens mij gaat dat ook helemaal niet werken met die routers (geen idee eigenlijk of je er meerdere usb devices op kan zetten).
En een 7200rpm schijf (zijn er nog 5400rpm externe schijven?).
Ntfs is inderdaad flink trager, dat was ik alweer vergeten (being a linux guy). Misschien was die onder ntfs nog wat gefragmenteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pipo01
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 15:18
Borromini schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:09:
.....
Als je zelf een HTPC hebt, waarom hang je die HD niet gewoon aan je HTPC? Of duw je 'm erin? Dat ding heeft USB-poorten en een krachtigere CPU. En de interne HD is ongetwijfeld te vervangen.
Dat had ik ook, maar omdat de router een USB functie aanbood, heb ik het toch liever op het netwerk aangesloten zodat ik met een andere computer er ook bij kan. De HDD past overigens niet in de Asrock Ion330 omdat die enkel ruimte heeft voor een 2.5 inch schijf.

Wat betreft het aantal USB aansluitingen heeft de router in dit geval maar 1 USB-port, dus port sharing is niet van toepassing (maar verbeter mij maar mocht ik dit verkeerd hebben).

De 1080p film in kwestie is Transformers 2 van ongeveer 22GB groot. DVD's pakt ie prima en gaan ook prima, maar dat is weer zonde van de tv als die gewoon een full HD tv is.

Maar als ik de verhalen goed begrijp is het gewoon dat NTFS roet in het eten zou gooien en het beter is om de externe HDD om te gooien naar EXT3 en dan vervolgens het via het netwerk aan de HTPC te linken? En de router moet dit zonder problemen ondersteunen? (en hopelijk gaat de router dan niet zomaar folders verwijderen, want dat doe ik liever zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vermoed dat de WNDR3700 een Samba-server aan boord heeft, en daarmee kan je de schijven van in je netwerk benaderen. Het bestandssysteem op je schijf wordt dan volledig geabstraheerd - maar je dient wel een Linux-bestandssysteem te gebruiken, inderdaad. NTFS is nefast voor prestaties, dat wordt wel ondersteund in Linux maar in userspace en niet in kernelspace. Daar zit een hoop overhead in. Ext4 of Ext3 (ik weet niet of de Netgear-firmware ext4 ondersteunt) zijn de meest aangewezen keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-08 08:42
Beste allemaal,

sinds gisteren een nieuwe router in bezit, de Netgear WNDR3700.
Ik krijg alleen mijn pc niet draadloos verbonden met de 3700, geen idee waar
dit aan ligt, voorheen was mijn pc eveneens verbonden met een netgear router
en was het geen enkel probleem om te connecten, nu helaas wel, bedraad loopt
hij als een trein.
Gekke is dat mijn iPhone, Xbox en Samsung tv wel direkt het draadloze
sginaal oppakken, iemand nog tip's om toch de pc ook draadloos te verbinden
met de Netgear3700?
Ik draai trouwens Windows XP sp2........een kennis heeft een Windows7 laptop en die pakt wel direkt mijn signaal op.....

Fijne dagen, Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je netwerk WPA2 is en je systeem effectief Windows XP SP2 (waarom update je dat ding niet?) dan zal je geen verbinding kunnen maken met je netwerk.

Windows XP SP2 en ouder ondersteunen namelijk geen WPA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 19:36

Sa1

Xp sp2 heeft std geen wpa2 ondersteuning, dat zou het kunnen zijn, maar als hij hem helemaal niet ziet dan kan het zijn dat hij nog op channel 13 staat, de wat oudere laptops zien dat kanaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
Thanks mannen!!
Helaas heeft deze computer nerd (zeg ik dat goed??) er helaas geen kaas van gegeten, wat moet ik nu aanpassen, de laptop of de router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een goede computerhuisvader zorgt dat zijn computer up to date is. Er zitten al hier en daar gaten in het WPA-protocol, dus WPA2-protocol is een must. Automatische updates aanzetten in Windows of SP3 manueel installeren.

WPA is nog altijd beter dan WEP, maar ik weet welke keuze ik zou maken :).

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 26-12-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golfgti5
SP3 staat er al op zie ik, daar kan het dus niet aanliggen, suggestie's voor een volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Probeer es even met een open netwerk. Je gebruikt de standaard Windows-service? Niet een tooltje dat door de fabrikant van je draadloze kaart geleverd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Mischien WPA2 - TKIP eens proberen

Hier een laptop op XP die met AES niet kan inloggen, terwijl op TKIP het wel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

TKIP is deel van de WPA-standaard. WPA2 is uitsluitend AES. Alle mengelingen zijn officieus.

WPA2 is de enige veilige keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-10 15:23
Heb je de router opnieuw opgestart? Heb ik namelijk een week of twee geleden ook gehad. Na koppeling van een Iphone van een vriend kon ik geen enkele nieuwe verbinding meer instellen. Constant de foutmelding dat het koppelen niet was gelukt, Windows 7 en Windows XP. Duurde een paar dagen voordat ik eraan dacht om de router echt uit en aan te zetten. Die apply en save setting doet kennelijk toch iets anders. Na een echte boot kon ik de nieuwe kaarten weer koppelen...

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 26 december 2010 @ 16:12:
TKIP is deel van de WPA-standaard. WPA2 is uitsluitend AES. Alle mengelingen zijn officieus.

WPA2 is de enige veilige keuze.
Dat het wel of niet officieus is doet er niet toe,
het gaat er om dat het werkt.

Als men problemen heeft met ondersteuning en de 'officieuze' manier werkt beter dan een officiele manier die het helemaal niet doet, is mijn keus snel gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Borromini schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 21:51:
(ik weet niet of de Netgear-firmware ext4 ondersteunt)
Nee, uit ervaring kan ik melden dat de WNDR3700 dat niet ondersteunt. Ext3 is het 'maximum'.

Komt het volgende bij jullie bekend voor? Ik maak (o.a.) met een PS3 draadloos verbinding met de WNDR3700 en dat werkt (behalve als ik de magnetron aan zet :) ) feilloos.

Na verloop van tijd zie ik in de naam van de server (Netgear WNDR3700 of zoiets) in het XMB menu van de PS3 langzaam maar zeker lettertjes van de naam verdwijnen. Meestal wordt het na verloop van tijd iets van 'Netgear W' of 'Netgear WND' of zoiets. Hij blijft dan nog wel prima verbinding houden totdat hij op een gegeven moment besluit dat mijn HDD niet meer zichtbaar is. Op dat moment kan ik geen verbinding meer maken met de schijf, ook niet vanaf andere pc's.

Even de router uit en aan en het 'probleem' is weg. De USB schijf die ik gebruik is al een wat oudere 160 GB WD schijf in een conceptronics behuizing. Dit gebeurt denk ik eens in de 2 maanden, maar dat heb ik niet exact bijgehouden.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

LS,

Ik heb deze router vandaag aangeschaft ivm overstap naar Ziggo alles in 1.(binnenkort). Momenteel hebben we nog ADSL over een ISDN lijn op een SMC7908voWBRB. Ik zou echter graag de Netgear al gaan gebruiken, in verband met het sterkere wireless signaal. (dus niet de snelheid op zich, ik weet dat die van mijn ADSL modem af zal hangen)
Kan iemand me verder helpen hoe ik hem tijdelijk achter de SMC hang? Googlen en fora doorzoeken levert een overdosis aan - vaak conflicterende - informatie op.....

...alvast bedankt.

**edit** ik zag in dit topic op 3 december ook een en ander maar daarmee kom ik er niet helemaal. vooral het gedeelte van modem instellen als bridge... hoe gaat dat? en in welke poort van de 3700 gaat dan de kabel vanuit het modem, is dat wel gewoon de WAN?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-12-2010 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

Wat is de usb performance die jullie met openwrt behalen? Ik kom niet boven de 4 mbps uit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:19:
**edit** ik zag in dit topic op 3 december ook een en ander maar daarmee kom ik er niet helemaal. vooral het gedeelte van modem instellen als bridge... hoe gaat dat? en in welke poort van de 3700 gaat dan de kabel vanuit het modem, is dat wel gewoon de WAN?
Kabel van modem in 1 van de lan poorten, dus NIET de WAN. Voor de zekerheid DHCP uitzetten in de Netgear aangezien dat kan gaan conflicteren met de dhcp van je modem (als die dat doet?).

Daarna zou het moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ppaddo schreef op woensdag 29 december 2010 @ 07:48:
[...]

Kabel van modem in 1 van de lan poorten, dus NIET de WAN. Voor de zekerheid DHCP uitzetten in de Netgear aangezien dat kan gaan conflicteren met de dhcp van je modem (als die dat doet?).

Dankjewel ik ga het proberen. Maar die LAN poorten zijn toch uitgaand, hoe kan dan het wireless werken? moet het internet signaal dan niet via de WAN poort binnenkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Verwijderd schreef op woensdag 29 december 2010 @ 09:56:
[...]

Dankjewel ik ga het proberen. Maar die LAN poorten zijn toch uitgaand, hoe kan dan het wireless werken? moet het internet signaal dan niet via de WAN poort binnenkomen?
LAN is twee-richting verkeer. Hoe het exact werkt weet ik ook niet, maar het werkt wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Laatst online: 24-07-2024
Full Duplex?

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Die Bruine
  • Laatst online: 08-10 15:23
Full-Duplex zegt alleen dat het kan luisteren en spreken tegelijkertijd ;)

In het kort;

Gewoon op de LAN poorten aansluiten inderdaad. Zolang je binnen hetzelfde subnet zit zal het verkeer goed gaan. Zet je de WNDR in bridgemode dan weet deze dat iemand anders, je ADSL router, de baas is.

Het is eventueel mogelijk dat je geen verbinding tussen de routers kunt maken. Tussen twee switches hoor je een crosscable te gebruiken. Maar de nieuwere routers/switches hebben dat tegenwoordig ingebouwd. Let daar wel even op.

...heeft geleerd vandaag al te doen wat morgen pas hoeft te gebeuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppybt
  • Laatst online: 11:55
Tuxie schreef op dinsdag 28 december 2010 @ 22:50:
Wat is de usb performance die jullie met openwrt behalen? Ik kom niet boven de 4 mbps uit...
Met ddwrt haal ik strak 15 a 16 MB(yte!)/s. Dat zou met openwrt toch ook haalbaar moeten zijn. Als jij slechts 4 megabit/s haalt is er echt iets goed fout.
Zorg dat je schijf als EXT3 is geformatteerd, niet NTFS.
Test je bedraad of draadloos? Dat laatste kan je snelheid natuurlijk ook dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

ppaddo schreef op woensdag 29 december 2010 @ 07:48:
[...]

Als je de modem instelt als bridge dan dien je de kabel die van de modem komt in de WAN-poort van je router te steken... Da's immers de poort waarop ie het WAN IP zal regelen.

OpenWrt heeft voor de WAN-poort een aparte configuratie-optie, hoe ga je je router ooit een DSL-verbinding laten maken als je geen login en paswoord kan opgeven?

Afbeeldingslocatie: http://ompldr.org/tNnJyZA

Afbeeldingslocatie: http://ompldr.org/tNnJyZQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als je je modemrouter instelt als bridge moet de kabel tussen een lanpoort op modemrouter en een wanpoort op de router lopen. In dat geval zet je dhcp/nat/firewall e.d. ook uit op de modemrouter (soms gaat dit al automatisch als je hem op bridge zet). Je modemrouter functioneert dan puur als modem en je router als router/wifi-accesspoint/switch.

Je kan ook kiezen om je modemrouter nog als modem, router en switch te laten functioneren en je router alleen als wifi-accesspoint. In dat geval sluit je kabel aan tussen lanpoort modemrouter en lanpoort router en Dhcp op router uitzetten. Je breidt dan als het ware je modemrouter uit met een wireless-module. Routering/dhcp etc. verloopt dan allemaal gewoon via modemrouter.

Zie ook woekele in "Netgear WNDR3700N"

[ Voor 9% gewijzigd door woekele op 29-12-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadHost
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-10 20:54
woekele schreef op woensdag 29 december 2010 @ 14:59:
Als je je modemrouter instelt als bridge moet de kabel tussen een lanpoort op modemrouter en een wanpoort op de router lopen. In dat geval zet je dhcp/nat/firewall e.d. ook uit op de modemrouter (soms gaat dit al automatisch als je hem op bridge zet). Je modemrouter functioneert dan puur als modem en je router als router/wifi-accesspoint/switch.

...

Zie ook woekele in "Netgear WNDR3700N"
Helaas heb ik een Thomson modem van UPC die niet in bridge mode te zetten is. Heeft iemand ervaring met dit apparaat?

Er zit wel een mogelijkheid in om de router als DMZ host op te nemen. Heeft dit hetzelfde resultaat of zitten hier nog haken en ogen aan? Dit kan alleen in hetzelfde subnet... :/

[ Voor 3% gewijzigd door MadHost op 29-12-2010 20:07 ]

System specs | X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Dat komt denk ik wel het dichtste in de buurt van bridge ja (al zal het met niets verbazen als het problemen oplevert met ps3 gamen etc). Zet dhcp en firewall dan wel uit op de Thomson. (en volgens mij mogen de modemrouter en de router ook wel in hetzelfde subnet hoor, maar zorg wel dat er geen ip's gaan overlappen)

Er is trouwens een nieuwe firmware uit voor de Netgear WNDR37AV. Firmware 1.0.6.98 De 37AV is voor zover ik weet identiek aan de WNDR3700/n600 v1 (v2 staat een firmware 1.0.0.6 voor op de netgear site, maar schijnt nog niet verkrijgbaar te zijn).

De nieuwe firmware voor de 37AV installeerde bij mij prima op m'n WNDR3700 (daar stond 1.0.4.68 op) en alles lijkt het nog te doen. Al las ik op het forum van netgear dat DLNA voor sommigen niet meer werkt. Ik heb geen idee, want dat gebruik ik niet. Het attached-devices-scherm doet het bij mij wel prima in tegenstelling tot sommige andere users op dat forum.

Het trage "Identifying..." bij gebruik van dhcp-adress-reservations is nu in ieder geval opgelost. En er zit een ipv6-setup page in. Maar daar doe ik nog niks mee.

Op eigen risico, link is ftp://downloads.netgear.com/files/WNDR37AV-V1.0.6.98.img

Edit: mijn mIRC disconnect ineens ongeveer elke 10 minuten, toch maar terug naar de oude firmware denk ik :)

[ Voor 84% gewijzigd door woekele op 29-12-2010 21:06 ]

• Koldur
Net getest met de nieuwe Netgear firmware en geen disconnects bij mij met Mirc. Heb het speciaal gedownload en geinstalleerd om het te testen :P . Alles werkt prima hier tot nog toe.

• Tuxie

Tuxie

En WeL nU!

joppybt schreef op woensdag 29 december 2010 @ 11:37:
[...]

Met ddwrt haal ik strak 15 a 16 MB(yte!)/s. Dat zou met openwrt toch ook haalbaar moeten zijn. Als jij slechts 4 megabit/s haalt is er echt iets goed fout.
Zorg dat je schijf als EXT3 is geformatteerd, niet NTFS.
Test je bedraad of draadloos? Dat laatste kan je snelheid natuurlijk ook dempen.
De write performance komt bij mij niet boven de 500KB/s uit = 4 Mbit. Ik test dit door een bestand te downloaden vanaf een nederlandse server (200MB) die ik d.m.v. wget binnenhaal en naar de USB laat schrijven (ingelogged met ssh op de router, alleen WAN poort-->USB router dus). De router staat beneden, indien ik het bestand draadloos download met een pc die boven staat haal ik een veel betere performance. De USB is dus de bottleneck. Het is een ext3 partitie...

• Koldur
Te snel geoordeeld, Mirc disconnect hier nu ook. De ene keer na 10 minuten en de andere keer na 14. Lijkt dus geen standaard TTL probleem te zijn of zo. Ach, gelukkig gebruik ik het programma in mijn eigen gebruik niet :)

• joppybt
  • Laatst online: 11:55
Tuxie schreef op donderdag 30 december 2010 @ 12:58:
[...]
De write performance komt bij mij niet boven de 500KB/s uit = 4 Mbit. Ik test dit door een bestand te downloaden vanaf een nederlandse server (200MB) die ik d.m.v. wget binnenhaal en naar de USB laat schrijven (ingelogged met ssh op de router, alleen WAN poort-->USB router dus). De router staat beneden, indien ik het bestand draadloos download met een pc die boven staat haal ik een veel betere performance. De USB is dus de bottleneck. Het is een ext3 partitie...
Ho wacht, je zit tegelijk te downloaden en te schrijven naar je USB schijf? Dan is hij natuurlijk dubbel zo druk als normaal en vervallen alle vergelijkingen.
Bij mijn snelheidstests heb ik op mijn PC een groot bestand (een ISO) staan die ik naar de USB op de router kopieer. Dan haal ik mijn snelheden.

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

theforce81 schreef op donderdag 30 december 2010 @ 13:13:
Te snel geoordeeld, Mirc disconnect hier nu ook. De ene keer na 10 minuten en de andere keer na 14. Lijkt dus geen standaard TTL probleem te zijn of zo. Ach, gelukkig gebruik ik het programma in mijn eigen gebruik niet :)
Ik zag het meer als teken dat de firmware misschien toch niet geschikt was voor de wndr3700. Maar ik zie nu dat deze zelfs officieel gelinkt staat op de support-pagina van de wndr3700.

Maar weer eens contact opnemen met de netgear-support dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcetweaker
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nieuw Netgear firmware staat erop en alles lijkt het nog te doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Kan de nieuwste niet downloaden zo te merken, en de "check firmware" optie detecteert de laatste versie niet.

ftp://downloads.netgear.com/files/WNDR37AV-V1.0.6.98.img

Dit is de directe link

[ Voor 28% gewijzigd door Exorcist op 31-12-2010 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flying Bobman
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-05-2023
Changelog in de meuktracker. IPv6 is wel mooi, morgen maar eens installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pas op met nieuwe firmware!
Hier ook disconnects in MIRC. Tot nu toe iedere 12 minuten een disconnect. De rest lijkt tot nu toe goed te werken.
Op het Netgear forum staat dat deze disconnects ook merkbaar zijn in verschillende games. Dus kijk uit.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2010 04:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ja, tot nu toe ben ik tegengekomen applicaties die disconnecten met deze nieuwe firmware: mIRC, Battlefield, Starcraft, Google Talk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hmm, zou wellicht ook met Xbox Live/MSN/PSN problemen kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Zou best kunnen. Kwestie van proberen. Het is in elk geval gemeld bij Netgear-support. Wordt gefixed in nieuwe firmware, die pas gepland staat voor tweede kwartaal 2011 :(

[ Voor 11% gewijzigd door woekele op 31-12-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

woekele schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:45:
Zou best kunnen. Kwestie van proberen. Het is in elk geval gemeld bij Netgear-support. Wordt gefixed in nieuwe firmware, die pas gepland staat voor tweede kwartaal 2011 :(
Dan laat ik het maar even voor wat het is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madcon
  • Laatst online: 27-08 22:54
Hebben meer mensen problemen met het gastaccount ?
Ik maak momenteel gebruik van het 2.4GHz netwerk.
Deze is gewoon zichtbaar voor al mijn draadloze apparaten.
Als ik het gastnetwerk inschakel (b/g/n) dan vindt ik deze
niet terug onder de draadloze netwerken. SSID-uitzending inschakelen
of uitlaten heeft geen effect.

De router heeft nu firmwareversie V1.0.4.68 (was al geinstalleerd
toen ik deze kocht). Ik log in via de web-interface van de router.
Ook slaat hij de optie "radio van draadloze router inschakelen"
niet op als ik deze aanvink.

Stadia / PSN : whenheco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37
woekele schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 13:45:
Lekkere support dan, lijk me niet zo moeilijk om in 1-2 weken alleen hier een fix voor uit te brengen pff...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwt
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-03 14:37

bwt

verplaatst zich op een GSX750F

Zal de mijne ook maar niet bijwerken. als games en andere toepassingen dergelijke problemen hebben.
Jammer dat ze dergelijke bugs niet in een tussentijdse update wegwerken.

My 1st proc. was a NEC V20 (4-8 Mhz) - Now I have an AMD 1300 / 2000 with Aero7+ ASRock ION 330

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Als iedereen een ticket indient bij de support, gaat het misschien sneller... Dan zien ze hoeveel mensen er last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 23:07
Ik heb gisteren deze firmware geinstalleerd ;) eindelijk IPv6 support en UPC deelt ook nog eens een adres uit !!

Ik heb geen problemen met disconnect's enz.. alles is stabiel en werkt gewoon zoals het hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Ik had dus ook disconnects met DD-WRT waardoor ik de standaard firmware er weer opgezet heb.
Toen ik dat gegaan had bleken al mijn settings er nog in te zitten (voor de standaard firmware) dus heb ik toen alles factory defaults gezet vanuit de GUI en opnieuw DD-WRT erop gezet. Inmiddels heb ik geen last meer gehad van de disconnects.

Misschien eens proberen dat uit te voeren? Heb eerder al eens gehad dat ik problemen had met QoS en na het instellen van factory defaults en het opnieuw inladen van de firmware heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:06
Iemand een alternatieve link voor de nieuwe firmware V1.
Als ik hem download krijg ik maar een bestand van 7kb :?
Zowel met firefox als explorer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Niet online

woekele

woekele

Ballebek schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:35:
Misschien eens proberen dat uit te voeren? Heb eerder al eens gehad dat ik problemen had met QoS en na het instellen van factory defaults en het opnieuw inladen van de firmware heb ik daar nooit meer problemen mee gehad.
heb zowel voor als na het flashen van de firmware de factory defaults geladen. Helpt in dit geval dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
woekele schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 22:01:
[...]

heb zowel voor als na het flashen van de firmware de factory defaults geladen. Helpt in dit geval dus niet.
Dan vergeet ik erbij te zeggen: In de GUI niet met je paperclip in de onderkant. Bij de paperclip blijven de meeste settings achter gek genoeg?!

Kan zijn dat het hier toevallig is (en die van mijn vriendin) maar het heeft hier wel geholpen.
Ik ga zo die nieuwe originele firmware nog maar even proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

SpiriTNL schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 20:54:
Iemand een alternatieve link voor de nieuwe firmware V1.
Als ik hem download krijg ik maar een bestand van 7kb :?
Zowel met firefox als explorer.
Je hebt toch niet de htm(l) file opgeslagen hé? Dus niet rechts klikken op de link, gewoon links, en vervolgens in het venster erna linksonderin kiezen voor downloaden zonder registratie.
Pagina: 1 ... 18 ... 41 Laatste