theforce81 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 15:44:
Waarschijnlijk heb je het wiki gedeelte niet helemaal goed begrepen, wat logisch is gezien de technische aard van de text. 20Mhz is één channel en dus 130Mbps en 40Mhz is channel bonding en dus 300Mbps. Wel ben ik het eens met het feit dat ik het woord band verkeerd heb gebruikt, ik had daar channel moeten schrijven, foutje!
Hier een link van Intel waar het uitgelegd wordt
http://www.intel.com/support/wireless/sb/cs-025343.htm en een quote van
Wikipedia: Channel bonding
Channel bonding increases the amount of data that can be transmitted. 40 MHz mode of operation uses 2 adjacent 20 MHz bands. This allows direct doubling of the PHY data rate from a single 20 MHz channel. (Note however that the MAC and user level throughput will not double.)
EDIT:
Nog wat extra info over channel bonding (of juist niet):
http://compnetworking.abo...ess/f/80211n-300-mbps.htm
In 802.11n, bonding utilizes two adjacent Wi-Fi channels simultaneously to double the bandwidth of the wireless link compared to 802.11b/g. The 802.11n standard specifies 300 Mbps theoretical bandwidth is available when using channel bonding. Without it, about 50% of this bandwidth is lost (actually slightly more due to protocol overhead considerations), and 802.11n equipment will generally report connections in the 130-150 Mbps rated range in those cases.
Haha grapjas natuurlijk is de term channel bonding
mij wel bekend, wat de Galaxy S dus
niet ondersteund (en ook niet 5
GHz, idem iPhone 4). Daarnaast aangezien de Galaxy S (en andere mobiele telefoons) maar 1 WiFi antenne heeft kan hij ook maar 1 spatial stream ondersteunen (geen MIMO dus). Zie de tabel ook
hier, daar gaat de Galaxy S dus up to MCS7 (1-stream) en geen 40MHz channel ondersteuning. Sowieso is channel bonding niets nieuws en werd dit al gebruikt
in combinatie met 802.11g.
Overigens is bij gebruik van 20MHz channels de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid ~289Mbps (4x72,2), vier unieke spatial streams ieder tot 72,2Mbps met SGI enabled.
Bij gebruik van 40MHz channelwidth (jawel 2x20MHz channels

, 40MHz channel) met wederom 4 unieke spatial streams de maximale theoretische 802.11n verbindingssnelheid van 600Mbps. Op het moment zijn er echter alleen nog
maar een
paar 450Mbps 802.11n routers te koop, dus 3 spatial streams en zover ik weet geen enkele nog die 4 spatial streams ondersteunen.