Ik heb sinds vrijdag deze router en ik moet zeggen dat ik er niet erg vrolijk van wordt. Ik heb betere resultaten gehaald met een el cheapo Belkin router van 6 jaar oud.
De situatie:
Ik heb de router in de meterkast en hij maakt (af en toe) verbinding met een laptop en een Xbox 360 (met N-module) over een afstand van zo'n 8 meter zonder noemenswaardige muren ertussen.
De problemen:
- De wireless verbinding is niet om over naar huis te schrijven, vooral op de 5GHz band. Alles zo ingesteld om een goede snelheid te krijgen. Als ik de router vlakbij de laptop heb komt ie wel aan de 300Mbps, maar zodra ik een paar meter bij de router vandaan ben zakt ie al gauw naar rond de 52Mbps. Ik waat dat het bereik van de 5GHz band minder is dan van de 2,4, maar dit vind ik wel overdreven. Dan kan je er net zo goed een kabeltje tussen doen
- Ik heb de DD-WRT firmware geprobeerd, maar daarmee werd de draadloze verbinding nog minder.
- Ik wil de XBox gebruiken als extender, maar met de originele firmware kan de XBox wel connectie maken met de router en de laptop, maar zodra ik de XBox wil gebruiken als extender werkt het niet (UPnP aan en uit gehad met hetzelfde resultaat). Bij de oude Belkin hetzelfde geprobeerd en daarbij werkt het zonder morren.
- De ontvangst op 5GHz op de XBox is helemaal dramatisch, één streepje of zelfs helemaal geen connectie, dus ik heb de boel op 2,4 zitten waarbij de ontvangst wat beter is.
Ik heb deze (redelijk prijzige) router gekocht om de komende jaren vooruit te kunnen, maar het enige wat ik de afgelopen dagen heb gedaan is bezig zijn de boel fatsoenlijk aan de praat te krijgen, wat maar niet lukt. Zoals ik al aangegeven heb, heb ik minder moeite gehad om het spul draaiende te krijgen op een Belkin.
Zou de slechte verbinding aan een hardwareprobleem kunnen liggen? En waarom kan de XBox geen verbinding maken als media-extender, maar kan ik wel via de XBox op de laptop komen?