ik ben ook van plan om een servertje te bouwen, en ik heb al heel wat configuraties samengesteld maar ik loop telkens weer op een ander klein probleempje aan
ik zal eerst mijn eisen opsommen
- zuinig genoeg voor 24\7
- +-6 Sata II schijven
- backups, downloads en file server
hardware die ik nog liggen heb
2x1GB DDRII ram (800 denk ik)
Intel Core2duo 21xx
deze moeten niet gebruikt worden, maar het maakt een s775 systeem goedkoper, en het gebruik van Sodimm is ook uitgesloten
Behuizing:
Antec VSK-2000 €30
Voeding:
Corsair 400cx €46 (prijs bij alternate.be)
Config 1: Atom
door de nood aan veel Sata schijven kom ik direct uit op Ion, en door de beperking van Sodimms blijven er maar enkele bordjes over. bij het meerendeel zitten er 3 sata connectors intern en ééntje is bedoeld voor extern gebruik, de Point of View ION-MB330-1 heeft dan wel weer 4 sata poorten intern én één extern
(kan ik hier 5 apparaten tegelijkertijd op aansluiten? op de homepage van pov is er niets over vermeld)
moederbord:
Point of View ION-MB330-1 €129 ( 4 Sata poorten)
Geheugen: Setje wat ik hier heb liggen
PCI Sata controller: € 25
prijs : € 230
voordeel: zuinig
nadeel : duur
Config 2: s775
hier kan ik direct kiezen voor 6 sata poorten aanboord, en ik kom ook goedkoper uit in totaal
moederbord:
Foxconn G43MX €62
CPU ; heb ik nog op overschot intel e21xx
Geheugen: Setje wat ik hier heb liggen
prijs: € 138
Voordeel: Krachtig; Goedkoop; 6 satapoorten, uitbreidingsmogelijkheden tot +8 sata schijven
Nadeel: minder zuinig
vragen die ik voor jullie heb:
- wat gaat het atom systeem mij op jaarbasis besparen aan stroom bij 24\7 Ontime.
- het
Point of View ION-MB330-1 bordje heeft in totaal 5 sata poorten aanboord, maar kan ik die alle 5 daadwerkelijk gebruiken? of kan ik er maar 4 poorten gebruiken?
- in een pci slot kan ik enkel een sata I controller gebruiken?
- worden alle sata II schijven goed herkent in een sata I controller ( 1TB, 1.5TB, ...)