[BBG Aanschaf] Special: goedkope (storage) server nov. 2009 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 17.993 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-09 20:49

Thandor

SilverStreak

Topicstarter

[BBG Aanschaf] Special: goedkope (storage) thuisserver november 2009

De BBG's zijn, na een tijdje discussieren, weer op de front-page geplaatst. Daarmee is de discussie eigenlijk zo goed als over en komt dit topic into play.

Wat is het doel van dit topic? Heb je zelf een BBG systeem als uitgangspunt genomen maar wil je toch een paar radicale veranderingen doorvoeren en kom je er niet helemaal meer uit? Dan is dit topic jouw uitkomst! Plaats hier jouw eigen BBG-systeem en vermeld wat je zoal veranderd hebt. Vergeet ook niet aan te geven waarom je er niet meer uit komt :). Voor een wat uitgebreidere uitleg lees je dit topic door.
Basis configuratie
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 48,34€ 48,34
1Antec Three Hundred Zwart€ 45,39€ 45,39
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 35,70€ 35,70
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 29,-€ 29,-
1MSI 760GTM-P33€ 48,90€ 48,90
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 80,90€ 323,60
1Samsung Spinpoint M5 HM160HC€ 41,-€ 41,-
1Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex to 15pin S-ATA€ 1,25€ 1,25
ImporterenTotaal€ 573,18

De thuisserver is gericht op storage. Omdat het een server betreft is er geen toetsenbord, muis, beeldscherm of optische drive inbegrepen aangezien deze onderdelen na installatie niet langer nodig zijn. Het pakket bestaat uit zuinige onderdelen met meer dan voldoende prestaties. Voor extra veiligheid wordt aanbevolen om de schijven in raid1 te plaatsen. Met een uitbreiding naar meer schijven is rekening gehouden, zodat raid5 mogelijk is. Let bij raid5 wel op dat het OS-gebaseerd raid5 wordt en dat de praktijk uitwijst dat enkel Linux hier redelijke prestaties mee kan krijgen. Wil je raid5 in combinatie met Windows draaien, schaf dan een raid-controller zoals de Highpoint RocketRAID 2640x1 aan.

Zuinigere kleinere storage server
#ProductPrijsSubtotaal
1AOpen H360B€ 51,72€ 51,72
1Intel Desktop Board D945GCLF2D€ 62,87€ 62,87
1Kingston DataTraveler Generation 2 (G2) 4GB Geel€ 7,63€ 7,63
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 80,90€ 161,80
1Serial ATA Power Adapter, 4pin Molex to 2x 15pin S-ATA€ 1,95€ 1,95
ImporterenTotaal€ 314,97

Voor diegene die met minder storage reeds tevreden zijn of simpelweg een zuinig systeem willen is een tweede systeem opgesteld rondom een Intel Atom processor. Dit systeem heeft lagere prestaties en minder uitbreidingsmogelijkheden maar kan prima als eenvoudig storage-systeem ingezet worden. Let ook bij dit systeem op het feit dat er geen toetsenbord, muis, beeldscherm en optical zijn opgenomen. De server zal na installatie 'kaal' kunnen draaien waardoor deze extra apparatuur eigenlijk overbodig is

De USB stick is opgenomen voor het besturingssysteem.

Overig leesvoer
RAID FAQ
Alles over RAID configuraties.

Nieuwe Zuinige Server (discussie)
Discussie over de meest zuinige server. Hier staan ook waardes in over energieverbruik.

* Google - Ubuntu RAID5
Geeft veel resultaten over RAID5 onder Ubuntu. Er zijn natuurlijk meerdere Linux distributies maar Ubuntu heeft veel aanhangers en een grote knowdledgebase dus bij problemen kun je veel makkelijker aan oplossingen komen.

[ Voor 12% gewijzigd door Thandor op 01-11-2009 19:10 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
Waarom zo'n dure behuizing?

Een server word toch ergens weggestouwd in een hoekje, dus waarom zou je dan niet een lekker goedkope pakken?

Hardeschijven van die onderste config kunnen ook nog wel iets goedkoper.

Wat is het nut van die USB stick trouwens? Daar staat het OS op ofzo?
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 35,70€ 35,70
1Dolphix YPA509 Zilver, Zwart€ 14,95€ 14,95
1Intel Desktop Board D945GCLF2D€ 62,87€ 62,87
2Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB€ 65,-€ 130,-
ImporterenTotaal€ 272,52

Molex > SATA kabeltje heb ik weggelaten omdat de BeQuiet al meerdere SATA aansluitingen heeft.

[ Voor 145% gewijzigd door ThinkPad op 01-11-2009 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:16

Matis

Rubber Rocket

Waarom een dualcore in een zuinge server voor storage?

Een pricewatch: AMD Sempron LE-1250 voldoet prima.

Vergeef mijn faal :P Ik las de twee configuraties verkeerd, dacht dat het alleen de upgrade producten waren :$

[ Voor 24% gewijzigd door Matis op 01-11-2009 18:58 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zondag 01 november 2009 @ 18:35:
Waarom zo'n dure behuizing?

Een server word toch ergens weggestouwd in een hoekje, dus waarom zou je dan niet een lekker goedkope pakken?
Omdat je nog steeds een kwaliteit kast wil en omdat er in de 300 6 schijven + een laptop hardeschijf past. Zo op het oog gaat dat in jouw kast niet lukken.
Wat is het nut van die USB stick trouwens? Daar staat het OS op ofzo?
Ja zodat de schijven in spindown kunnen en het OS gewoon actief blijft op de zuinige usb stick.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2009 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xp7amrkr
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10-04 13:30

xp7amrkr

De enige echte!

Let ook bij dit systeem op het feit dat er geen toetsenbord, muis, beeldscherm en optical zijn opgenomen. De server zal na installatie 'kaal' kunnen draaien waardoor deze extra apparatuur eigenlijk overbodig is.
Betekent dit dat hij volledig kan booten zonder toetsenbord / muis eraan? Ik dacht dat de meeste moederborden dan een melding gaven dat er geen invoerapparatuur aangesloten zat.

Is er trouwens ook een mogelijkheid om een mITX bord zoals hier bovenstaand aangeraden wordt te voeden door een 12V voedingsbron? Ik ben namelijk van plan een mITX plankje te gaan gebruiken op één van mijn robotica projecten waar ik enkel 12V ter beschikking heb. Nu weet ik wel dat ik een degelijke omvormer naar 5V en 3V kan maken maar iets 'of the shelf' is makkelijker. (vandaar ook de vraag over het invoerapparatuur, ik wil er geen toetsenbord en muis op hebben)
offtopic:
Excuses als dit niet de plek voor de vraag is!

[ Voor 3% gewijzigd door xp7amrkr op 01-11-2009 21:30 ]

True science is not measured by its successes, but by its ability to learn gracefully from its failures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Wat dachten jullie van de NZXT Gamma? Die is goedkoper (40 euro) en er komt ook al een bracket bij voor 3,5" -> 2,5". Daarnaast zijn er 7 3,5" bays. Maarja, opzich kan je voor die 5 euro ook wel een 300 halen.
Is er trouwens ook een mogelijkheid om een mITX bord zoals hier bovenstaand aangeraden wordt te voeden door een 12V voedingsbron? Ik ben namelijk van plan een mITX plankje te gaan gebruiken op één van mijn robotica projecten waar ik enkel 12V ter beschikking heb. Nu weet ik wel dat ik een degelijke omvormer naar 5V en 3V kan maken maar iets 'of the shelf' is makkelijker. (vandaar ook de vraag over het invoerapparatuur, ik wil er geen toetsenbord en muis op hebben)
Kan volgens mij wel. Die Pico PSU's worden ook gevoed door 12V. Dan hoef je de adapter alleen niet te gebruiken en zelf even zo'n stekker solderen :)

[ Voor 76% gewijzigd door Bolletje op 01-11-2009 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xp7amrkr schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:28:
[...]

Betekent dit dat hij volledig kan booten zonder toetsenbord / muis eraan? Ik dacht dat de meeste moederborden dan een melding gaven dat er geen invoerapparatuur aangesloten zat.
Dat zet je in de bios allemaal uit?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:47

Bolletje

Moderator Harde Waren
Trouwens de 245 is maar 1 euro duurder. Dat moet te doen zijn toch?

pricewatch: AMD Athlon II X2 245

Bij zo'n onbekende winkel ja 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door Bolletje op 01-11-2009 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-09 21:35

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zondag 01 november 2009 @ 21:31:
[...]

Dat zet je in de bios allemaal uit?!
of je plugt even een USB tobo / muis in wanneer je boot, en trekt de boel er daarna uit. Dit is trouwens niet aan te raden met PS2 muizen / tobo's :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vraag heb ik ook gesteld op het frontpage artikel, maar is hier meer op zijn plaats.

Kan een server in bovenstaande configuratie FullHD content decoden? In de woonkamer gebruik ik een PS3 om media vanaf mn pc naar tv en audioset te streamen. Daarvoor draai ik Playstation Media Server, die op de pc zelf een aantal formaten al decodeert en hap klaar naar de PS3 stuurt. Gezien het stroomverbruik van mn pc, en het voordeel van centraal opgeslagen media vind ik een server erg aantrekkelijk, maar hij moet dan natuurlijk wel in staat zijn Full HD te kunnen verwerken.

Lukt dit met deze setup, of moet ik dan toch naar een zwaardere CPU gaan kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:17:
Deze vraag heb ik ook gesteld op het frontpage artikel, maar is hier meer op zijn plaats.

Kan een server in bovenstaande configuratie FullHD content decoden? In de woonkamer gebruik ik een PS3 om media vanaf mn pc naar tv en audioset te streamen. Daarvoor draai ik Playstation Media Server, die op de pc zelf een aantal formaten al decodeert en hap klaar naar de PS3 stuurt. Gezien het stroomverbruik van mn pc, en het voordeel van centraal opgeslagen media vind ik een server erg aantrekkelijk, maar hij moet dan natuurlijk wel in staat zijn Full HD te kunnen verwerken.

Lukt dit met deze setup, of moet ik dan toch naar een zwaardere CPU gaan kijken?
waarschijnlijk gaat het wel lukken met de wat duurder configuratie. Zoek anders even de benchmarks op van de ATI radeon 3000 IGP. Mocht je voor een ATOM setup willen gaan, kijk dan eens naar de ITX moederbordjes met een atom processor en een ION chipset.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraag1: is het niet slim om de Samsung Spinpoint M5, bedoeld voor het OS, ook in Raid 1 te configureren (dus 2x dezelfde schijf)? Ik wil absoluut zeker zijn dat het systeem blijft draaien.

Vraag 2: waarom geen SSD? Is dat alleen vanwege de prijs? Of is dat ook een kwaliteitsafweging?

Verder hebben jullie me zeer gelukkig gemaakt met deze BBG (zit er al speciaal een paar maanden voor te wachten), en ik ga de server zeker bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, wat maakt het uit dat je OS een tijd uit de lucht is? Tenzij het mission critcal is, lijkt me dat niet erg.

SSD is idd gewoon te duur. Al zou je zon 2/4/8GB IE ding kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maakt heel veel uit, moet er niet aan denken. Ik doe mijn werk er op (zelfstandig ondernemer). Bovendien is het Linux, en het kost me i.h.a. een week om een configuratie in orde te maken; draait Linux eenmaal, dan kijk ik er vaak jaren niet naar om, met als gevolg dat ik de vaardigheid om er mee om te gaan verlies.

Trouwens, raad je me aan het swap device ook op de spinpoint te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, want je wil niet dat je opslag hd's aan gaan. Sja ik zou dan het zo doen. Neem er 2, installeer ze allebei en stop er 1 in de kluis. Die kan je dan in zetten mocht je originele schijf het begeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 Ga ik doen! NB: heb ook een vriezer thuis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 10:34:
8)7 Ga ik doen! NB: heb ook een vriezer thuis...
Euh, nou condens is ie niet zo blij mee. Ik denk dat je met een program ook wel een clone kan maken van de schijf. Hoef je niet letterlijk alles 2x te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bimbam711
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 00:24
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2009 @ 09:17:

Ik heb de PS3 en PMS geprobeerd met een Intel E5200 (transcode) maar om FullHD te kijken moest ik de processor overklokken naar minimaal 3Ghz, om e.e.a. vloeiend te krijgen.
Ik vermoed dat de X2-240 dan toch wat te langzaam is, en de Atom al helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
zou je met zo'n USB stick: pricewatch: OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart
Via eSata gewoon Windows 7 kunnen installeren ?

Want volgens mij krijg je W7 niet op een USB stick geinstalleerd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bimbam711 schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:59:
[...]

Ik heb de PS3 en PMS geprobeerd met een Intel E5200 (transcode) maar om FullHD te kijken moest ik de processor overklokken naar minimaal 3Ghz, om e.e.a. vloeiend te krijgen.
Ah ok.. Dat zou betekenen dat ik bij een AMD quadcore zou uitkomen? Dat scheelt bijna €100 voor een op het oog geen spectaculaire prestatiewinst.. En maakt het ongewtijfeld een stuk minder zuinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pandit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-08 21:08
Leuke configuratie met de AMD processor. Al zou ik een PATA notebook-disk nemen voor het OS en zaken die continu diskacces hebben (Forum, site, Torrent client) zodat je de 6 SATA aansluitingen kan gebruiken voor storage zodat je met 1500GB schijven kan groeien tot 9TB.

Verder vindt ik raid voor thuisgebruik grote onzin, omdat je ondermeer voor Raid een stukje beheer en monitoring inspanning moet doen. Zelfs in profesionele omgevingen gebeurd het regelmatig dat een defecte schijf niet wordt opgemerkt zodat ze bij de tweede defecte disk toch dataverlies hebben.

Ben wel benieuwd wat deze configuratie verstookt en of Linux er goed op draait. Ik heb inmiddels 4,5 jaar een HP vectra VL400 (P3/1Ghz) 24/7 draaien met minimale downtime. maar wil deze nu gaan vervangen door een krachtiger systeem wat meer storage aan kan en wat meer taken kan uit laten voeren zoals Virtualisatie (VirtualBox)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pandit schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:03:
Leuke configuratie met de AMD processor. Al zou ik een PATA notebook-disk nemen voor het OS en zaken die continu diskacces hebben (Forum, site, Torrent client) zodat je de 6 SATA aansluitingen kan gebruiken voor storage zodat je met 1500GB schijven kan groeien tot 9TB.
Uh? Dat heeft ie ook?!!
Verder vindt ik raid voor thuisgebruik grote onzin, omdat je ondermeer voor Raid een stukje beheer en monitoring inspanning moet doen. Zelfs in profesionele omgevingen gebeurd het regelmatig dat een defecte schijf niet wordt opgemerkt zodat ze bij de tweede defecte disk toch dataverlies hebben.
Ben ik, en met mij veel mensen, niet met jouw eens. Zo moeilijk is raid niet en ja er kan altijd wat mis gaan. Raid is ook geen vervanging voor back up. Alleen een extra veiligheid.
Ben wel benieuwd wat deze configuratie verstookt en of Linux er goed op draait. Ik heb inmiddels 4,5 jaar een HP vectra VL400 (P3/1Ghz) 24/7 draaien met minimale downtime. maar wil deze nu gaan vervangen door een krachtiger systeem wat meer storage aan kan en wat meer taken kan uit laten voeren zoals Virtualisatie (VirtualBox)
Idle met opslag schijven uit zon 40 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

SileX schreef op maandag 02 november 2009 @ 14:30:
zou je met zo'n USB stick: pricewatch: OCZ Throttle eSATA Flash Drive 16GB Zwart
Via eSata gewoon Windows 7 kunnen installeren ?

Want volgens mij krijg je W7 niet op een USB stick geinstalleerd..
Kijk hier eens mischien is dit wat voor je..

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraanwater
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16-09 12:04
bimbam711 schreef op maandag 02 november 2009 @ 13:59:
[...]

Ik wil mij Atom systeem gaan inruilen voor een iets betere systeem om deze reden, maar welke CPU raad je me dan aan? Ik zelf zat aan deze te denken

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 620€ 79,-€ 79,-
ImporterenTotaal€ 79,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

shockwae schreef op maandag 02 november 2009 @ 22:30:
[...]

Kijk hier eens mischien is dit wat voor je..
Vanaf is wat anders dan op he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prima systeem, heb deze ook net besteld.
Moet volgens mij alleen nog een converter bij om de 2,5" IDE schijf aan te kunnen sluiten en brackets om deze te kunnen monteren. Kost ongeveer samen 8 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

en voor de mensen die het niet voor elkaar krijgen om op een ATOM met ION chipset, 1080P materiaal vloeiend af te spelen, zorg wel dat je de goede decoder gebruikt, en je film in de juiste codec hebt staan. HD-Xvid op de VLC media player gaat niet werken, en daarvoor heb je inderdaad een op 3 GHz geklokte E5200 nodig om het nog enigszins fatsoenlijk op een scherm te krijgen.
Gebruik maken van media player classic home cinema en je even inlezen in het hardwarematig decoderen van H264 materiaal.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-07 15:44

oXygeN

oftewel oxje...

Of een recente versie van CoreAVC pro met Cuda ondersteuning...

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 09:05:
[...]

Vanaf is wat anders dan op he.
Ja, wilde net zeggen ja..

Ik wil de stick dus gebruiken om W7 erop te isntalleren - zodat je W7 draait vanaf de eSata stick.

Anyway - ik heb er 2 op het werk besteld aangezien ik dit ook op werk wil testen (Image on a stick).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guarana
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-09 20:29
Ik ben ook van plan op basis van de voorgestelde configuratie een server te bouwen, maar wil hem zo stil mogelijk hebben en wat kleiner. Daarom toch een paar vragen:

Is een kleinere kast mogelijk of wordt het allemaal te krap? Ik heb de volgende kast op het oog:

Lian-Li PC-402

of als deze niet geschikt blijkt:

pricewatch: Gigabyte GZ-M1BPD-700 Zwart

Ik hoef maar maximaal 4 harde schijven te kunnen gebruiken, dat zou moeten passen (evt. met brackets) volgens de specs.

Verder vraag ik me af hoeveel geluid de ventilator maakt. De kast komt in de huiskamer te staan en moet zo stil mogelijk. Kan iemand daar iets uit ervaring over zeggen? Als een andere koeler beter zou zijn, denk ik aan de onderstaande.

pricewatch: Scythe Big Shuriken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar je bij een stille server op moet letten is de koeling en behuizing. Geluid bestaat uit trillingen, dus het is belangrijk om die trillingen te isoleren. Je kan dit doen door bijvoorbeeld anti vibratiepads tussen je koeler en je behuizing te bevestigen. Wanneer je behuizing veel trillingen door laat kan je bitumen gebruiken. Dit zijn een soort van sound absorbing matjes die je simpelweg kan plakken.

Ik heb onlang een server gemaakt. Wanneer ik er naast zit hoor ik deze amper. Ik heb overigens ook de koeler van de voeding vervangen door een stillere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M2M schreef op dinsdag 03 november 2009 @ 11:53:
en voor de mensen die het niet voor elkaar krijgen om op een ATOM met ION chipset, 1080P materiaal vloeiend af te spelen, zorg wel dat je de goede decoder gebruikt, en je film in de juiste codec hebt staan. HD-Xvid op de VLC media player gaat niet werken, en daarvoor heb je inderdaad een op 3 GHz geklokte E5200 nodig om het nog enigszins fatsoenlijk op een scherm te krijgen.
Gebruik maken van media player classic home cinema en je even inlezen in het hardwarematig decoderen van H264 materiaal.
Het prettige aan werken met een PS3 in combinatie met Playstation Media Server op je server is juist dat al dat soort dingen niet nodig zijn. Elk bestand dat er is is een kwestie van downloaden, uitpakken en afspelen. Dat betekent dat als je DL client goed is ingesteld dat ik alleen een download hoef te selecteren en hij automatisch wordt uitgepakt in de juiste map, klaar om afgespeeld te worden.

Als ik nu weer in de weer moet met verschillende codecs, en het omzetten van bestanden voelt dat als een stap terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Die MSI 760GTM-P33 met Athlon ziet er erg interessant uit, maar de grote vraag: hoeveel verbruikt het systeem nou (idle/loaded)?! Het hele idee achter een zuinige server is dat ie zuinig is. Maar HOE zuinig? :)

Zou iemand die dit moederbord heeft eens zijn systeempje aan de meter willen hangen?

Je kunt het natuurlijk wel berekenen, maar ik heb vaak genoeg gezien dat real-world verbruik en berekend verbruik te ver uit elkaar lagen :)

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Er zijn toch wel moederborden te vinden met meer SATA poorten? Op een storage server heb je toch NOOIT genoeg harde schijf posities= SATA poorten? (Kan helaas geen site vinden die zowel prijzen als aantal sata poorten laat selecteren)

Verder zou zeker een mogelijkheid(optie) om een backplane toe te voegen zodat het hotswappable wordt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:09
Wat dacht je van een PCI, of PCI-e SATA controller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X2 240€ 47,23€ 47,23
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 33,50€ 33,50
1Highpoint RocketRAID 2680€ 128,87€ 128,87
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 81,-€ 324,-
ImporterenTotaal€ 699,14

Na veel twijfelen tussen een NAS of Server denk ik vanwege de schaalbaarheid toch kies voor bovenstaande met een Ubuntu. Ik heb wel een losse raid-controler gekozen omdat ik wisselde verhalen lees over software-raid (wil raid-5 gaan draaien). Aangezien deze server gebruikt wordt voor mijn bedrijf heb ik geen zin in problemen en dan voorkom ik dat liever voor 130 euro.
Voorzien er nog mensen problemen bij bovenstaande oplossing? En hoe zit het met de geluidsproductie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hot Pixel
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-12-2024

Hot Pixel

King of no pants

Mag ik vragen waarom je niet voor software RAID5 gaat? Zeker als je ubuntu gaat draaien.
Als je RR kapot gaat, ben je alsnog de sigaar. Software raid is de ramp te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woef
  • Niet online
Hot Pixel schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:20:
Mag ik vragen waarom je niet voor software RAID5 gaat? Zeker als je ubuntu gaat draaien.
Als je RR kapot gaat, ben je alsnog de sigaar. Software raid is de ramp te overzien.
Zit aan software raid minder gevaren dan? Want ik wil probleemloos enkele jaren met dit systeem draaien. Mijn ontwikkelomgeving zal hier op komen te staan en die is me toch redelijk heilig O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Woef schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:25:
[...]
Zit aan software raid minder gevaren dan? Want ik wil probleemloos enkele jaren met dit systeem draaien. Mijn ontwikkelomgeving zal hier op komen te staan en die is me toch redelijk heilig O-) .
Bij een hardware raid verschuif je een deel van het probleem naar de controller. Als die stuk gaat heb je een exact gelijke controller nodig (soms met gelijke firmware zelfs). Als je controller failed dan ben je alsnog al je data kwijt.

In enterprise omgevingen (met relatief hoge onderhouds tarieven...) heb je dit probleem niet, want bedrijven als HP of IBM kunnen jaren later nog dezelfde controllers leveren.

Bij software raid heb je dit probleem niet, maar software raid kan weer meer cpu/performance kosten.

@thinkpad. waarom voor 20-30 euro een controller kopen als je voor soortgelijke prijzen wellicht een moederbod kunt vinden met meer SATA poorten. Bovendien is de PCI bus mogelijk een bottleneck.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op woensdag 04 november 2009 @ 09:13:
[...]

Het prettige aan werken met een PS3 in combinatie met Playstation Media Server op je server is juist dat al dat soort dingen niet nodig zijn. Elk bestand dat er is is een kwestie van downloaden, uitpakken en afspelen. Dat betekent dat als je DL client goed is ingesteld dat ik alleen een download hoef te selecteren en hij automatisch wordt uitgepakt in de juiste map, klaar om afgespeeld te worden.

Als ik nu weer in de weer moet met verschillende codecs, en het omzetten van bestanden voelt dat als een stap terug.
dat is een beetje het punt. Softwarematig decoderen kost een ENORME berg rekenkracht. Iets dat (ik vind) dat buiten de scope van een home-server gaat.

En nu doe je het zelfs nog meer omslachtig (en energie onvriendelijker) door zowel je PS3, als je PC te gebruiken om je films te kijken. Maar kan je PS3 dan geen materiaal decoderen? Die zou toch genoeg processorkracht aan boord moeten hebben om in een server park te dienen om 1080P materiaal af te spelen? Investeren in een dikke quad core die heel hard moet pompen om de film op tijd gedecodeerd te hebben is ook een non-investering. Neem dan een zaterdag middag de tijd om eventjes de juiste programmatuur te downloaden en het scheelt je een berg $-investeringen en een dikke energierekening.

En dat is nujuist ook het leuke aan die kleine capable chipsetjes. Die vreten nog geen 5 watt tijdens het decoderen van 1080P materiaal. Die zijn daarvoor geoptimaliseerd, kunnen dat dus snel en efficient en kosten bovendien geen vermogen.

-_-

• L201
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 14:28
Ik had dit ook al in het topic van een DIY NAS geplaatst, maar misschien past hij hier beter?

Ik wil dus een nas server bouwen, grotendeels volgens de specificatie van deze BBG. Aangezien ik me weinig meer met hardware bezig houdt, ben ik ook niet zo heel erg thuis meer in de verschillende chipsets en (on)mogelijkheden wat betreft performance/zuinigheid/etc.

Het doel van de NAS is uiteraard in eerste plaats vooral data opslaan. Daarnaast moet het ook een centraal backupdevice worden met een verwisselbare HD. Ook zal hij in worden gezet als webserver, en mogelijk ga ik mijn Asterisk hier ook op draaien. Het zal dus een linux bak worden met Gentoo.
In de toekomst komt er vast ook nog wel een HTPC hier in huis, dus het zou mooi zijn als hij daarin ook zijn aandeel kan leveren, streamen van filmps/muziek dus.

#ProductPrijsSubtotaal
1Addonics 4-Port RAID 5 / JBOD SATA II PCI Controller€ 62,50€ 62,50
1AMD Athlon II X2 250€ 54,72€ 54,72
2Chieftec SST-3141SAS€ 86,20€ 172,40
1Scythe Kamariki 4 450W Plug-in€ 65,76€ 65,76
1Sharkoon Rebel9 Economy Zwart€ 35,90€ 35,90
ImporterenTotaal€ 834,18

Ik heb dus de behuizing vervangen door één met 9 5,25" bays. Hierin wil ik 2x een Chieftec 4-in-1 hotswap cabinet steken. Waarvan ik in eerste instantie 4 schijven vul (en dus 4 reserve heb voor in de toekomst m'n array uit te breiden). Daarmee ben ik dan 6 van mijn 5,25" ruimtes kwijt.
Daarnaast wil ik er een verwisselbare harddisk inhangen, bijvoorbeeld een Addonics Diamond cartridge systeem. Dit wil ik gebruiken voor backups, daarvoor heb ik dus nog eens 2 hd's nodig (die nog niet in bovenstaand overzicht staan), zodat ik die om kan wisselen (de ene erin, de andere buitenshuis en af en toe switchen).
In totaal ben ik dan 7 5,25" bays kwijt, misschien hang ik er dan nog een dvd-rom of brander in zodat ik ook af en toe een disk kan branden mocht het nodig zijn.

Omdat ik dus 8 sata poorten nodig heb voor mijn hd's en nog eens 2 (een voor dvd, een voor verwisselbare hd), en het moederbord er maar 6 levert moet ik er dus 4 bij toveren. Wat zou ik daarvoor het beste kunnen gebruiken? Een 4-port PCI controller (de snelheid is van ondergeschikt belang, mits binnen grenzen. Zou er dan 2 gebruiken voor backup/dvd, en nog 2 voor mijn 8 disk-arrys. Bijv. een Promise SATA300 TX4 - Controller voor opslag - SATA II - 300 MBps - PCI / 66 MHz) of een Addonics AD5HPMSXA - Controller voor opslag - 5 kanaal - SATA. Als ik het goed begrijp offer je bij die laatste 1 sata poort op en splits je die in vijven?? Dat zal ook vast effect hebben op de snelheid??

Als voeding heb ik dan voor een Scythe voeding gekozen, omdat deze al standaard 6 sata-power aansluitingen heeft. In totaal heb ik er 10 nodig, dus 4x een verloop stekker? Of zijn er nog andere oplossingen die ik beter zou kunnen gebruiken (een verloop met 2x sata-power? of een andere voeding misschien?)

En zie ik verder nog wat over het hoofd??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaWSnl
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-06 15:18
Waar ik nu het meest benieuwd naar ben is het stroomverbruik van zo'n systeem. Ik wil 1 van de systemen bouwen, vermoedelijk de bovenste, met een hardeschijf die ik nog heb (mogelijk een 2,5"), zonder alle harde schrijven te kopen die erbij zitten. In dat geval ben je voor 200 euro klaar.

Maar wat verbruikt nou zoiets?

There are only 10 types of people in the world: those who understand binary and those who don't.

Verwijderd

M2M schreef op maandag 09 november 2009 @ 00:52:
[...]

dat is een beetje het punt. Softwarematig decoderen kost een ENORME berg rekenkracht. Iets dat (ik vind) dat buiten de scope van een home-server gaat.

En nu doe je het zelfs nog meer omslachtig (en energie onvriendelijker) door zowel je PS3, als je PC te gebruiken om je films te kijken. Maar kan je PS3 dan geen materiaal decoderen? Die zou toch genoeg processorkracht aan boord moeten hebben om in een server park te dienen om 1080P materiaal af te spelen? Investeren in een dikke quad core die heel hard moet pompen om de film op tijd gedecodeerd te hebben is ook een non-investering. Neem dan een zaterdag middag de tijd om eventjes de juiste programmatuur te downloaden en het scheelt je een berg $-investeringen en een dikke energierekening.

En dat is nujuist ook het leuke aan die kleine capable chipsetjes. Die vreten nog geen 5 watt tijdens het decoderen van 1080P materiaal. Die zijn daarvoor geoptimaliseerd, kunnen dat dus snel en efficient en kosten bovendien geen vermogen.
Een zaterdag middag investeren vind ik geen probleem, integendeel, als ik daarmee een fijne lichte server het werk kan laten doen wat nu mn PC doet, graag zelfs! Ik wil alleen niet iedere film die ik wil afspelen eerst moeten omzetten naar een geschikt formaat. De PS3 kan absoluut 1080p afspelen, lachend zelfs. Hij kan alleen niet overweg met alle codecs die worden aangeboden. Dat is waar ik PSM voor gebruik. Die maakt gebruik van een aantal codec packs, zodat alles wat ik maar kan binnen hengelen zonder omzetten te zien is in mn woonkamer.

Als er een manier is om de verschillende codecs op een eenvoudige manier om te zetten waarna een lichte server ze kan doorgeven aan mn PS3, kan die de rest doen. Heb je tips/suggesties hoe ik dat het best kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Kickje.. is er nog steeds niemand die een MSI 760GTM-P33 systeempje aan de stroommeter heeft gehangen? Ik kan nog steeds geen reviews vinden met daadwerkelijke stroomverbruik van een compleet systeem..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-09-2020
Ik heb dit systeem wel maar geen stroommeter, heeft de kijkshop ofzo nog iets betaalbaars/betrouwbaars?
Ik draai btw Nexenta 2.0 erop ^^
Zal wel naar virtualisatie moeten grijpen als ik eenmaal mn tv-server erop wil installeren.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
jayvol09 schreef op zaterdag 28 november 2009 @ 02:40:
Ik heb dit systeem wel maar geen stroommeter, heeft de kijkshop ofzo nog iets betaalbaars/betrouwbaars?
Ik draai btw Nexenta 2.0 erop ^^
Zal wel naar virtualisatie moeten grijpen als ik eenmaal mn tv-server erop wil installeren.
Iedere tweaker moet een verbruikmeter in huis hebben :) De Voltcraft Energy monitor 3000 is de meest bekende, kost 30-40 euro. Heb de mijne bij Conrad besteld, maar ondertussen hebben ze er nog veel meer (en die dingen zijn zo populair dat andere winkels ze ondertussen ook verkopen).

Ik zie nu dat ze er ook een hebben bij de kijkshop. Voor een tientje zal het niet veel bijzonders zijn, maar toch als beste getest bij kassa.

Beetje raar dat t.net een best buy guide maakt over een zuinige server, en dan niet vermeld HOE zuinig.. We blijven tweakers, toch? Als je niets meet, kun je ook niet tweaken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gaan we ook vermelden hoe ver er gaat worden over geclocken bij een BBG systeem dan? Nee, ik hoop dat je zelf ook snapt waarom.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2009 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SileX
  • Niet online
axis schreef op zondag 29 november 2009 @ 09:42:
[...]

Iedere tweaker moet een verbruikmeter in huis hebben :) De Voltcraft Energy monitor 3000 is de meest bekende, kost 30-40 euro. Heb de mijne bij Conrad besteld, maar ondertussen hebben ze er nog veel meer (en die dingen zijn zo populair dat andere winkels ze ondertussen ook verkopen).

Ik zie nu dat ze er ook een hebben bij de kijkshop. Voor een tientje zal het niet veel bijzonders zijn, maar toch als beste getest bij kassa.

Beetje raar dat t.net een best buy guide maakt over een zuinige server, en dan niet vermeld HOE zuinig.. We blijven tweakers, toch? Als je niets meet, kun je ook niet tweaken. :P
Die Cresta is juist de beste... en dat voor maar 10 euro - ook verkrijgbaar bij de Gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15-09 17:33

Addow

Cogito ergo sum

Owla, dan kan ik misschien helpen. Heb het systeempje nu 3 dagen draaien. Uiteraard al heel wat zit tweaken en config'n, maar natuurlijk heb ik er aan gedacht er een vermogenmeterke tussen te plaatsen.

Hier het verdict:
Voor het OS heb ik ook lang getwijfeld tussen FreeNAS en/of Ubuntu Server en heb uiteindelijk voor het laatste gekozen omdat ik de server dan ook kan inschakelen voor andere zaken (web projecten, computing, stats, etc.) af en toe.

Na enkele uren configureren is het systeempje up en draaien de verschillende hard disks (4) op een soft Raid-5 met een verbruik van 56W idle. Na een half uurtje inactiviteit spinnen de raid schijven down, waardoor ie nog maar een 36W verstookt (nota: case fans aan, resulteert in ±40W) en de schijven een redelijke ±18 graden stoken. Beide cores zijn hierbij ook teruggeklokt naar 800MHz ipv 2,8GHz).

Wanneer we beide cores eens lekker laten stressen staat de vermogenmeter op 88W en stijgt de CPU temp van 24° tot 35°. Ben ik toch aardig tevreden mee.
Hier nog enkele doorvoersnelheden via samba: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/33012081

Finale systeemconfig is hier te vinden: http://tweakers.net/gallery/sys/23065
Ten opzichte van de BBG heb ik andere OS disk (WD Scorpio Blue ipv Samsung Spinpoint M5)

#ProductPrijsSubtotaal
1Antec Three Hundred Zwart€ 45,35€ 45,35
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 32,90€ 32,90
1HDD inbouw-bracket setje----
1Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 36,95€ 36,95
4Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 83,-€ 332,-
1Scythe Big Shuriken€ 25,-€ 25,-
1Western Digital Scorpio Blue WD800BEVE€ 41,99€ 41,99
ImporterenTotaal€ 610,32

Wel even nog vermelden dat ik nog een oude 40-pin IDE kabel (ipv 39-pin meegeleverd met MoBo) heb moeten bovenhalen om de PATA-100 schijf aan te kunnen sluiten in combinatie met 2,5"HDD inbouw-bracket setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Verwijderd schreef op zondag 29 november 2009 @ 10:03:
Gaan we ook vermelden hoe ver er gaat worden over geclocken bij een BBG systeem dan? Nee, ik hoop dat je zelf ook snapt waarom.
Om in jouw vergelijking te blijven: als je een 'best overclockable server' guide zou maken, zou je dan in het artikel iets verwachten over hoe ver er gekclocked wordt? Ik wel namelijk. Ik hoop dat je zelf ook snapt waarom. :P
Addow schreef op zondag 29 november 2009 @ 17:54:
Owla, dan kan ik misschien helpen. Heb het systeempje nu 3 dagen draaien. Uiteraard al heel wat zit tweaken en config'n, maar natuurlijk heb ik er even n vermogenmeterke tussengeplaatst.

Hier het verdict:

[...]
Netjes, dank je, dat valt me niet tegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow

Addow

Cogito ergo sum

Wil je hem nóg zuiniger zou ik volgens mij de X2 240e pakken, dat scheelt je weer 20W in TDP (max. 45W ipv 65W), al denk ik dat je zelf ook wat kan underclocken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

axis schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:01:
[...]

Om in jouw vergelijking te blijven: als je een 'best overclockable server' guide zou maken, zou je dan in het artikel iets verwachten over hoe ver er gekclocked wordt? Ik wel namelijk. Ik hoop dat je zelf ook snapt waarom. :P
Blijkbaar snap je het dus niet: Je kan niet zeggen hoe ver je kan komen. Elke chip is anders, de ene komt lang niet zo ver als de andere. De andere kant op geld dat precies het zelfde: Als je minder voltage er op zet of hem onderclocked, verschilt dat per chip. Daarbij verschilt het hoe mensen hun server instellen. Word hij agressief zuinig ingesteld, dan heeft dat andere invloed dan als er gewoon maar een OS op word gegooid en dat was het. Daarnaast verschilt het ook nog per OS hoe zuinig het is. Linux en Windows gaan anders met hun resources om. Last but not least ligt het ook nog aan de load die je op de server zet en of je misschien WoL gaat gebruiken.

Als je een schatting wil, die kan ik je wel geven, maar die had jij net zo goed zelf kunnen verzinnen als je je verdiept had in de zuinige server topics: Het niet op zoeken van informatie is pas non-tweakers gedrag.
Addow schreef op zondag 29 november 2009 @ 18:29:
Wil je hem nóg zuiniger zou ik volgens mij de X2 240e pakken, dat scheelt je weer 20W in TDP (max. 45W ipv 65W), al denk ik dat je zelf ook wat kan underclocken.
En wat denk je dat er anders is aan de 240e?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow

Addow

Cogito ergo sum

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:10:
[...]

En wat denk je dat er anders is aan de 240e?
De VCore spanning is omlaaggekrikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Addow schreef op maandag 30 november 2009 @ 09:16:
[...]

De VCore spanning is omlaaggekrikt?
Idd, en waar het uit maakt: Idle, is er eigenlijk weinig verschil.... Je kan het dus ook gewoon zelf doen, dat zou ik ook aanraden. Er zijn mooie programma's(helaas alleen windows :( ) waar je de spanning op idle en load zelf kan instellen. Dan kan je door stap je voor stapje te testen het zuinigste uit je processor halen. :).

Eidt: Daarbij is het verschil bijna 30 euro!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow

Addow

Cogito ergo sum

Inderdaad, vaak het vervelende eraan is dat je het 9 vd 10 gevallen moet testen via Windows. Ik ga mij der nu ni niet mee bezighouden om elke Wattje proberen eruit te persen, haha, maar sommigen vinden het misschien een leukere sport ;) Misschien als ik eens wa tijd over heb...

*edit*
En de 240e is bijna nergens op voorraad. Dus al bij al is de 240 een goede keuze, hoor :P

[ Voor 15% gewijzigd door Addow op 30-11-2009 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het enige wat ik graag zou willen weten of het 'cherry picked' cores zijn..... Dat zou betekenen dat je met een 240e misschien nog verder kan ondervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow

Addow

Cogito ergo sum

Hmm, goei punt. Zijn er geen mensen die toevallig kunnen testen met nen 240e? Als de vraag echt groot is, wil ik wel eens wat ondervolten met de 240. Stiekem kriebelt het wel.

Er moeten toch mensen zijn die ook met het volgende probleem zaten?
Wel even nog vermelden dat ik nog een oude 40-pin IDE kabel (ipv 39-pin meegeleverd met MoBo) heb moeten bovenhalen om de PATA-100 schijf aan te kunnen sluiten in combinatie met 2,5"HDD inbouw-bracket setje.
Meer info: http://articles.techrepub...100-10878_11-5160538.html

[ Voor 5% gewijzigd door Addow op 30-11-2009 09:45 . Reden: undervolt topic gelinkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik betwijfel het hoor of ze echt cherry picked zijn. Ik denk dat je ook meer dan 1 persoon nodig hebt omdat te zeggen of het zo is :). Iets met statistische significantie etc. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De discussie gaat voornamelijk over de hardware en nauwelijks over software. Ik lees over FreeNAS, Ubuntu en Windows Home server. Waarschijnlijk is dit voor jullie gesneden koek. Ik ben echter een nitwit op het gebied van serversoftware en zie wel wat bomen, maar geen bos.
Ik ben geinteresseerd in het bouwen van een thuisserver en heb ervaring met standaard windows installaties. Het doel is voor mij een veilige netwerkopslag te creeren voor mijn data (foto's) en eventueel als mailserver te dienen. Ik wil graag een centrale database maken die vanaf elke PC/laptop benaderd kan worden. Ook lijkt het afspelen van m'n foto's op de tv interessant.
WHS lijkt me heel interessant. Hierin wordt echter voornamelijk over de geweldige backup mogelijkheden gesproken en dat is nou wat ik net niet bedoel. De FreeNAS en Ubuntu software ken ik niet en heb geen idee of dit veel voorkennis vereist. Kan iemand de pro's en con's van de verschillende programma's uitleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Mijn advies: kies het operating system waar je het meest verstand van hebt. Tenzij je een tweakert bent die niet bang is om iets nieuws te leren, kies dan het OS waar je nog niet veel verstand van hebt, maar waar wel veel meer opties in zitten. (dus windows links laten liggen, en gaan voor freenas of een linux distributie).
Pro's:
- gratis :) GRATIS _/-\o_ en tja, het kost niets
- Veel meer instelbare functionaliteit
- OS-keuze. Geen enkele linux distro is hetzelfde, sommigen zijn alvast geoptimaliseerd om te dienen als home-server

Con's:
- mogelijk learning curve

En dan nog iets op windows home server. Erg leuk allemaal, maar je kunt geen raid5 array bouwen, en voor zover ik weet zijn daar niet al te veel instelmogelijkheden voor. Wel leuk dat alles automagisch gaat, zolang je je foto's in de "my documents" map hebt zitten. Ik heb hier een homeserver staan met windows xp. Dat gaat ook uitstekend, en de meeste tweakers hebben nog wel ergens een windows xp installatie liggen. Sinds dat mijn server momenteel een uptime heeft van een maand of 5 is stabiliteit ook geen issue meer.

en over die learning curve, alles staat uitstekend uitgelegd op verschillende fora's en wiki's. wil je echter enorm complexe dingen gaan doen, dan wordt het iets lastiger. Maar je zou bijvoorbeeld een linux-based home server kunnen nemen. Daar "samba" op installeren (als dat er nog niet op staat). Vervolgens een mapje sharen over het netwerk en vanaf je client een synchronisatie-tool gebruiken om je mapje foto's te backuppen.

maar weet je wat? bouw je home server, installeer linux. Pruts er een zaterdagmiddag mee, kijk of het bevalt. Mocht dat niet zo zijn, dan formatteer je de boel en kun je altijd overstappen op windows.

[ Voor 39% gewijzigd door M2M op 05-12-2009 00:32 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Verwijderd schreef op vrijdag 04 december 2009 @ 23:49:
De discussie gaat voornamelijk over de hardware en nauwelijks over software. Ik lees over FreeNAS, Ubuntu en Windows Home server. Waarschijnlijk is dit voor jullie gesneden koek. Ik ben echter een nitwit op het gebied van serversoftware en zie wel wat bomen, maar geen bos.
Ik ben geinteresseerd in het bouwen van een thuisserver en heb ervaring met standaard windows installaties. Het doel is voor mij een veilige netwerkopslag te creeren voor mijn data (foto's) en eventueel als mailserver te dienen. Ik wil graag een centrale database maken die vanaf elke PC/laptop benaderd kan worden. Ook lijkt het afspelen van m'n foto's op de tv interessant.
WHS lijkt me heel interessant. Hierin wordt echter voornamelijk over de geweldige backup mogelijkheden gesproken en dat is nou wat ik net niet bedoel. De FreeNAS en Ubuntu software ken ik niet en heb geen idee of dit veel voorkennis vereist. Kan iemand de pro's en con's van de verschillende programma's uitleggen?
Ja toen ik een paar weken geleden mn eerste homeserver had samengesteld heb ik een log bijgehouden :p het koste me een tijd alle How-to's te lezen, want ik ging de UNIX kant op. Ik raad je aan om zelf distros te bekijken op wiki en dergelijke sites. Grote spelers zijn FreeBSD, Linux, Solaris en Windows. FreeBSD en Solaris hebben iets minder hulp hits op google dan linux en windows, maar er is wel goede support te vinden als je zoekt.

Zelf ging ik eerst voor een OS met het ZFS filesystem, dat beviel me prima en ik zou nu opensolaris of nexenta hebben draaien voor mn files. Helaas lukte het niet mn tvserver erop te zetten (ivm drivers en software). Dus nu ben ik bij linux beland omdat het leuke software heeft en veel ondersteund met een gevende hackercultuur.
Google en de manual paginas v/d command line interface van unix zijn nieuwe bekende geworden. Ik wilde dingen die microsoft niet bood, daarvoor moet je met linux harder werken maar kheb t ervoor over. O+
Maar als je alleen files wilt delen op een netwerk en evt downloads doen, dan wil ik Nexenta aanraden voor de hobbyist^^ het voelt echt veilig met alle "savepoints" die je efficient kunt maken. Je data integriteit is hoog en de commands om alles te manipuleren zijn minder complex.

"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woef schreef op zondag 08 november 2009 @ 14:13:
#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 33,50€ 33,50
1Highpoint RocketRAID 2680€ 128,87€ 128,87
ImporterenTotaal€ 699,14

Na veel twijfelen tussen een NAS of Server denk ik vanwege de schaalbaarheid toch kies voor bovenstaande met een Ubuntu. Ik heb wel een losse raid-controler gekozen omdat ik wisselde verhalen lees over software-raid (wil raid-5 gaan draaien). Aangezien deze server gebruikt wordt voor mijn bedrijf heb ik geen zin in problemen en dan voorkom ik dat liever voor 130 euro.
Voorzien er nog mensen problemen bij bovenstaande oplossing? En hoe zit het met de geluidsproductie?
Het is dan de bedoeling om de RAID controller (PCIe x4) in het PCIe x16 slot van het moederbord te steken en daarnaast gewoon de onboard grafische 760G chip te gebruiken? Gaat die raid controller dan wel werken in dat x16 slot? Ik weet dat het backwards compatibel is en dat een x4 kaart ook in een x16 slot werkt, maar vaak worden in x16 slots enkel grafische kaarten geaccepteerd (iets met interne verdeling van PCIe lanes tussen de slots en de IGP).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks.
Het is idd. wel een optie om eerst een Linux variant te proberen. Ik heb het echter niet zo op een command line interface die ik nog sterk associeer met Unix. Je moet alle commando's kennen voordat je iets kunt. In een ver verleden heb ik wel iets gedaan op een Unix systeem, maar er is geen wederzijdse liefde. Als de nieuwe versies een serieuze GUI hebben dan ben ik wel te porren. (Het commentaar van jayvol09 is niet echt hoopgevend, maar toch.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 12:53:
Thanks.
Het is idd. wel een optie om eerst een Linux variant te proberen. Ik heb het echter niet zo op een command line interface die ik nog sterk associeer met Unix. Je moet alle commando's kennen voordat je iets kunt. In een ver verleden heb ik wel iets gedaan op een Unix systeem, maar er is geen wederzijdse liefde. Als de nieuwe versies een serieuze GUI hebben dan ben ik wel te porren. (Het commentaar van jayvol09 is niet echt hoopgevend, maar toch.)
Is dat zo? Ik ken er maar een paar uit me hoofd, de rest komt gewoon van de wiki's en fora met echte experts. Maar het is wel veel commandline ja. Als je simpel files wil delen en een klein beetje veilig moet je gewoon WHS nemen. Dan heb je het minste gezeur, installeren en het is klaar en je hebt er nauwelijks omkijken naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op zaterdag 05 december 2009 @ 13:50:
[...]

Is dat zo? Ik ken er maar een paar uit me hoofd, de rest komt gewoon van de wiki's en fora met echte experts. Maar het is wel veel commandline ja. Als je simpel files wil delen en een klein beetje veilig moet je gewoon WHS nemen. Dan heb je het minste gezeur, installeren en het is klaar en je hebt er nauwelijks omkijken naar.
daarentegen is het instellen van een backupunit onder linux ook maar een keertje wat regeltjes typen. En de meeste grotere linux distributies hebben wel GUI's voor het downloaden en installeeren van installatiepakketten voor programma's.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zijn meer acties dan met WHS :+. En zo maar wat regeltjes typen in de shell, uit ervaring weet ik dat het niet altijd zo gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ja elke command vertaalt naar 20 min googlen :p
"in de shell is het maar 3 regeltjes" betekent dus voor de nieuwkomers een uurtje tweaken :p
Daarom wil ik mn log op een blog ofzo zetten.

En Falcon, ik heb nu Xubuntu en daarmee kun je veel doen met de gui, samba shares creëren kan, partitioneren kan, permissies regelen kan deels. Voor ssh hoefde ik alleen hosts.allow configje aanpassen (eerste hit op google, 1 regeltje) en ik kon al remote inloggen.

[ Voor 55% gewijzigd door jayvol09 op 05-12-2009 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt erop dat ik nog een lange leerweg te gaan heb. Ssh was mij niet bekend, laat staan dat ik weet welke 3 regeltjes ik zou willen intypen. Projectplanning: hardware binnen voor de kerst, dan op een vrije dag na de kerst de spullen in elkaar zetten en dan begint het 'feest'. Tot die tijd kan ik me dus richten op info verzamelen. Ik zal het hard nodig hebben.
Hulp als een log is dan ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Ubuntu heeft voor elke distro een hele mooie wiki met software&setup beschrijvingen voor bijna elk denkbare ding dat je met een pc kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey,

Ik ben al een tijd op zoek naar een NAS en ben in mijn zoektocht beginnen twijfelen om voor een 'nettop' configuratie te gaan wegens de vrijheid in het besturingssysteem (ik vind het altijd leuk om een systeem te kunnen blijven tweaken).

Zo ben ik op deze BBG gekomen, en meer specifiek op het atom-thuisserver systeem.
Nu vroeg ik mij echter af wat dit systeem in idle/load gebruikt. Ik heb al serieus gegoogled om het verbruik van zo'n systeem te kunnen vinden (en heb grote delen van het "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" topic gelezen) maar vind geen antwoord op deze vraag.

Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n systeem ongeveer verstookt? Als dit te hoog is zou ik namelijk misschien toch naar een dedicated NAS kunnen grijpen (die halen 10W idle, 25W in verbruik).

Alvast bedankt,

Sjoekie

PS ik ga niet voor de ASRock Ion 330 omdat ik er 2 3.5" schijven in kwijt wil kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jayvol09 schreef op zondag 06 december 2009 @ 19:30:
Ubuntu heeft voor elke distro een hele mooie wiki met software&setup beschrijvingen voor bijna elk denkbare ding dat je met een pc kunt doen.
Ik heb het gevonden en de beschrijving is idd. zeer uitgebreid. Dat neemt in ieder geval een hoop van de koudwatervrees weg. Ik zal er zeker mee aan de slag.
Thanks. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
Verwijderd schreef op zondag 06 december 2009 @ 20:55:
Hey,

Ik ben al een tijd op zoek naar een NAS en ben in mijn zoektocht beginnen twijfelen om voor een 'nettop' configuratie te gaan wegens de vrijheid in het besturingssysteem (ik vind het altijd leuk om een systeem te kunnen blijven tweaken).

Zo ben ik op deze BBG gekomen, en meer specifiek op het atom-thuisserver systeem.
Nu vroeg ik mij echter af wat dit systeem in idle/load gebruikt. Ik heb al serieus gegoogled om het verbruik van zo'n systeem te kunnen vinden (en heb grote delen van het "Nieuwe Zuinige Server (discussie)" topic gelezen) maar vind geen antwoord op deze vraag.

Heeft iemand enig idee hoeveel zo'n systeem ongeveer verstookt? Als dit te hoog is zou ik namelijk misschien toch naar een dedicated NAS kunnen grijpen (die halen 10W idle, 25W in verbruik).
Staat een stukje naar boven in het topic.. Addow in "[BBG Aanschaf] Special: goedkope (storag..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
  • Laatst online: 24-01-2022
Erg handig zo'n BBG. Voor thuis ben ik op zoek naar een nieuwe server(de huidige staat er alweer 6 jaar :)). Hierbij wil ik uiteraard zo'n goed mogelijk systeem zodat ik voorlopig weer even vooruit kan.
Wat ik er mee doe is met name als web, file, mail, ftp, ssh, backup server gebruiken.

Belangrijkste vind ik dat ie zo stil mogelijk is.
In de BBG zag ik een dual core processor zitten, zit nu te twijfelen of het niet handiger is om er een quad core processor in te doen. Is ie toch weer wat sneller lijkt me, bv.: AMD Athlon II X4 630. Qua prijs net ietsje duurder en wat meer wattage.

Zijn er anders voor/nadelen te bedenken waarom ik een quad core processor zou nemen ipv de aangegeven dual core? En als ik de quad core neem moet ik dan nog met andere dingen rekening houden tov het systeem uit de BBG zoals meer koeling o.i.d. ik wil er denk ik ook 4gb geheugen in ipv 2gb.

Ik hoor graag anderen hun mening hierover om zo voor mezelf een goed doordachte keus te maken.
Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Nou wat denk je dat de verschillen zullen zijn? hetzelfde als tussen elk systeem met quadcore en dualcore.
Zeg dan tenminste waarom je denkt een quadcore te willen. Of lees de betreffende bbg aanschaf topic.
Als de extra kosten je niet interesseren: doen. Ik weet alleen niet of je t verschil gaat merken.

[ Voor 29% gewijzigd door jayvol09 op 07-12-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
het lastige is dat ik (tegenwoordig) niet meer voldoende specifieke hardware kennis heb om de voor en nadelen goed te kunnen beoordelen. Mijn idee erbij is quadcore heeft 2 processoren meer dan een dual core en dus zal deze ook sneller(kunnen) zijn aangezien hij zijn taken kan verdelen over meer processoren.

Ik zit er nl. ook aan te denken om 1 of meerdere virtuale servers op de machine te gaan draaien en dan lijkt me zo'n quad core wel voordelen bieden t.o.v. een dual core. Maar gezien mijn kennis van hardware heden ten dagen hoor ik hier ook graag anderen hun mening over.

Belangrijk voor mij is dat de machine niet al te veel lawaai maakt omdat deze in huis staat daarnaast heb ik best wat meer geld over voor een snellere machine. Ook energieverbruik speelt natuurlijk wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij virtualisatie heb je veel meer te maken met 1) compatible hardware. 2) Disk i/o. 3) hardware virtualisatie in de cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
Mijn bedoeling is om software matige virtualisatie toe te passen. Dan heb ik verder niet te maken met specifieke eisen voor de hardware lijkt me? Echter lijkt me dat ook bij software matige virtualisatie verschil te merken is tussen een dual en quad core processor qua snelheid... of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hey Axis,

Ik had dit ook gelezen maar dit gaat volgens mij over het AMD systeem, niet de Atom-server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Abijma
Lijkt me meer iets voor een aparte topic, bij t server subforum hebben ze ook virtualisatie topics gaande.

[ Voor 3% gewijzigd door jayvol09 op 07-12-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik loop te twijfelen tussen een Antec 300 kast of een Antec P183.
Ik wil een stille kast waar je de schijven niet in hoort.

Had nu een Nexus Volitina maar de schijven werd je regelmatig gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Addow

Addow

Cogito ergo sum

@ sjoekie: ik had idd het verbruik van het AMD systeem gepost, heb helaas geen Atom, anders zou ik het wel even voor je meten.

@ abijma: voor een thuisserver lijkt een dualcore toch meer in het voordeel dan een quad. Ik ben uiteraard geen hardware expert, maar ik zou enkel voor een quad opteren moest je echt zware conversies en/of loads doen, zodat je ze kan spreiden over verschillende cores. Maar als je kijkt waarvoor jij het systeem gaat gebruiken, zou ik, als ik jou was, gewoon voor een dual (240) gaan. Die kan al heel wat load aan, is bovendien een stuk zuiniger, creëert ook minder warmte (betekent minder noodzakelijke koeling) en is in rechte lijn misschien maar net een tikkeltje trager dan de 630. Vergeet niet dat taken "verdelen" over processoren ook extra overhead met zich meebrengt. Bovendien ga je in jouw situatie niet echt 4 cores nodig hebben, tenzij je idd meerdere virtuele servers wilt instellen.

Misschien ook een duidelijker standpunt innemen: ofwel kies je voor snelheid, ofwel voor zuinigheid. Je vindt beiden belangrijk, dan moet je naar optimale zuinigheid/rekenkracht zoeken in jouw geval.

Maar uiteraard, niets moet je tegenhouden die quad te pakken, maar vergeet zeker niet na te denken voor welke doeleinden je het systeem samenstelt. De mens heeft vaak nogal de neiging om meer en beter te pakken... maar daarom levert het je nog geen bonus op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alsditookniet
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10-2023
zelf vind ik dit bord ook interessant MSI 790GX-G65

met een AMD Phenom II X4 810 in idle krijgen ze in hun test 57watt dus dat heb je al met zo een full spec moederbord, en een 240 erin is een zuinige serve,r en als je dan de 760 of 780 chipset de E51 en E65 van msi neemt ben je al aardig in de goede richting:)

http://tweakers.net/revie...ergeleken-benchmarks.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
@addow: dank voor je menig/uitleg. Wil nog niet zeggen dat ik m'n keus al heb gemaakt maar een keus voor zuinigheid óf rekenkracht zou inderdaad wel helpen.

Enig directe nadeel van een quad core is dat het uiteraard ten koste gaat van de zuinigheid..
mm zal er nog eens over nadenken. Ik wil mogelijk wel meerdere virtuele servers gaan draaien maar met 2 zal dit ook wel ophouden ws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de spullen voor de goedkope thuisserver binnengekregen. :) Ruim een week geleden besteld bij Cool-Prices, maar omdat de voeding en netwerkkabel niet voorradig waren duurde het allemaal wat langer. Toch nog voor de kerst binnen en dat was de bedoeling. De belangrijkste reden om bij hen te bestellen was toch de one-stop-shop met een goede prijsstelling. Pakket: Grote doos met de kast en een aparte doos met de vulling voor de kast. Netjes verpakt en ook via de mail goed op de hoogte gehouden.

Eigenlijk precies de best buy guide gevolgd, maar nog een extra DVD brander toegevoegd, voornamelijk omdat ik de lui ben m'n huidige 3x in en uit te schroeven alleen voor de software installatie. En je zou hem maar eens nodig moeten hebben :*).

Ik ben de spullen nu aan het bekijken, het in elkaar zetten volgt later. een paar zaken die opvallen:
- de 2.5" HDD kan op de bodem vastgeschroefd worden en
- er zit maar 1 SATA kabel bij het moederbord. Nu moet ik nog extra halen. Niet erg, maar omdat wel de verloopkabel vermeld was ging ik ervan uit dat het met de andere bekabeling en eventuele brackets het wel goed zou zitten. Misschien iets voor de volgende BBG.
- het is een goedkopere kast, zeker in vergelijking met de Sonata plus 550 van m'n huidige PC. Wel netjes afgewerkt maar zonder enige geluiddemping. Wel 2 grote ventilatoren in de kast en met alle harde HDD aansluitingen verwacht ik behoorlijk wat lawaai.

Al met al ziet het er goed uit op een paar SATA kabeltjes na en het wordt fijn klussen na de kerst. :)

Klein vraagje: Is er nog een snelheidsspec voor SATA kabels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:25
Heeft er iemand een alternatief voor het voorgestelde MSI 760 GTM-P33 moederbord.
Hier in Belgie (Ieper/Gent) kan ik nergens dit bordje vinden, zelfs niet via webwinkels...
Het alternatief MSI 790GX-G65 is daarentegen dan weer zo duur (125 euro?).
Vooral het energiezuinig zijn van het bordje en de 5 sata 300 connectors zijn een must. (pricewatch geeft niet aan hoe zuinig ze zijn...) :?
Eventueel dacht ik aan de Gigabyte GA-MA770-UD3 (heeft ook 4+1 fases), maar kan nergens een review die het verbruik bekijkt terugvinden.

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 30-12-2009 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een software vraag:
Ik heb Ubuntu server (versie 9.10, 64 bit) geinstalleerd en dat ging goed, maar na herstarten verschijnt er alleen een knipperende underscore. Dat is op zich misschien wel de bedoeling, maar ik kan niets intypen. Ik verwacht een command line interface met iets als een "prompt" zodat op zijn minst commando's kan intypen.
Ik heb in de bios gekeken en de HDD zit in de boot sequence. Bij het opstarten worden de CPU, het geheugen, alle HDDs, toetsenbord en muis herkent. De geheugentest is ook PASS. Kortom het systeem lijkt te werken, de software lijkt geinstalleerd, maar het Ubuntu lijkt niet te starten.

Update: Ubuntu wil niet starten als ik het op de 160 GB 2.5" PATA schijf installeer, maar wel als ik het op de eerste van de 4 3.5" 1.5 TB HDDs installeer. Als ik de inhoud van de 160 GB schijf bekijk is die wel gewoon die van een besturingssysteem. Ik heb een adapter gebruikt om de standaard PATA aansluiting + molex voeding om de zetten naar de notebook type PATA+voeding aansluiting. Daarbij wordt de master/slave info zoals die in de PATA kabel ingebouwd zit niet gekopieerd. Zou dat invloed kunnen hebben? Ik zal in ieder geval een losse jumper toevoegen om de cable select aan te duiden.

Iemand enig idee wat er aan de hand is?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayvol09
Heeft er iemand een alternatief voor het voorgestelde MSI 760 GTM-P33 moederbord.
Volgens mij was de 8200 wel zuinig.

ATX:
pricewatch: Asrock K10N78

mATX:
pricewatch: Asrock K10N78FullHD-hSLI 3.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Promy schreef op woensdag 30 december 2009 @ 09:34:
Hier in Belgie (Ieper/Gent) kan ik nergens dit bordje vinden, zelfs niet via webwinkels...
Het alternatief MSI 790GX-G65 is daarentegen dan weer zo duur (125 euro?).
Vooral het energiezuinig zijn van het bordje en de 5 sata 300 connectors zijn een must. (pricewatch geeft niet aan hoe zuinig ze zijn...) :?
Eventueel dacht ik aan de Gigabyte GA-MA770-UD3 (heeft ook 4+1 fases), maar kan nergens een review die het verbruik bekijkt terugvinden.
Een oudere 740G van Gigabyte, je moet wel de juiste versie hebben.
pricewatch: Gigabyte GA-MA74GM-S2H

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2009 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulmadejong
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-09 13:52
Voor de mensen die het AMD systeem al gefabriceerd hebben: Hoe staat het met de geluidsproductie? Het ding moet namelijk onder mijn bed komen :) Zal ik nog slapen? :)

MacBook Pro 14" 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met een simpele aanpassing kan ook jij lekker slapen: Molex met 7 volt :). Die kan je heel makkelijk zelf maken en je fans draaien dan op een laag pitje. Je moet misschien wel wat molex naar fan verloopjes gebruiken om alles op 1 molex aan te sluiten. Je CPU fan kan er ook wel aan, maar dan moet je wel goed de temperatuur in de gaten houden ;). Ik heb op mijn Sempron LE 1200 een scythe fan gemod op de standaard heatsink en die draait ook netjes op 7 volt. Al weet ik niet of die tri-cools er zo blij van worden. Die hebben 3 standen, waarvan de laatse toch redelijk stil is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
Vandaag mijn bestelling binnen gekregen. Thuis server besteld ongeveer zoals hier aangegeven in het topic. Ik heb em in elkaar laten zetten door de leverancier(CoolPrices) echter hebben ze de laptop hd er los bij gedaan. Warschijnlijk ook omdat er geen kabel bij besteld was...? Lastige voor mij is nu even te bedenken hoe ik die laptop schijf ga aansluiten. Neem aan dat ik er een speciaal verloop kabeltje voor moet halen? Weet iemand zo hoe dat werkt... welke kabel en hoe ongeveer aan te sluiten? En klopt het dat die niet genoemd stond als artikel hier in de BBG of zie ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn verloop stukjes voor ATA 2,5" naar 3,5" ja. Maar tis meer een soort connector dan een kabel. De meeste webshops hebben ze wel tis ff zoeken:

Afbeeldingslocatie: http://img.alibaba.com/photo/212388849/New_2_5_to_3_5_Laptop_IDE_Hard_Disk_Drive_HDD_Adapter.jpg

Wel slecht dat cool-prices geen melding er van heeft gemaakt, maar die zal wel gedacht hebben dat die ergens anders bij hoort.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:52:
Er zijn verloop stukjes voor ATA 2,5" naar 3,5" ja. Maar tis meer een soort connector dan een kabel. De meeste webshops hebben ze wel tis ff zoeken:
Dit is ook de convertor die ik aangeschaft heb ivm. de Athlon server. Uiteindelijk heb ik de 2.5" schijf vervangen door een 160 GB 3.5" SATA bootdisk omdat het systeem niet wilde booten van de IDE schijf. Ook dan werkte het alleen als de bootdisk in het eerste SATA slot zat. Ik heb van alles geprobeerd aan te passen in de bios, maar niets hielp. Ook alleen de IDE schijf aanzetten in de boot sequence gaf geen soelaas. Systeem: 100% Althon server configuratie + extra SATA DVD brander. Een Mobo conflict lijkt me de oorzaak, weet iemand wat hier aan de hand kan zijn?

Ik heb daarom nog een 160 GB 2.5" Samsung schijf met IDE+MOLEX => notebook convertor in de aanbieding voor samen 25 Euro plus verzendkosten. Laat even weten als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

paulmadejong schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:38:
Voor de mensen die het AMD systeem al gefabriceerd hebben: Hoe staat het met de geluidsproductie? Het ding moet namelijk onder mijn bed komen :) Zal ik nog slapen? :)
Het is iets minder dan m'n werksysteem: Intel Core 2 Quad Q9450 met Scythe Infinity + passieve GeForce 9600 GT + 2x HDD in een Antec Sonata Plus kast. (mix van de BBGs van Juli 2008). Dat zou een redelijk stille configuratie moeten opleveren, maar het viel me tegen.

Het valt dus mee, gezien de afwezigheid van isolatie in de kast en de hoeveelheid harde schijven, maar je hoort hem wel duidelijk. Ik zou er nog een nachtje over slapen voor je hem onder je bed gaat zetten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abijma
Ben ook wel benieuwd waarom het opstarten van die 2,5" schijf niet wil. Iemand hiermee bekend? Anders hoef ik nl. die connector niet te kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zou gewoon moeten willen. Op de converter zit verder geen echte hardware.

Edit: Heb je de bios al upgedate?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paquito
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarom worden er green disks voor de server gebruikt?
Overal lees ik dat de TLER niet enabled kan worden (vitaal voor raid 5) en dat green schijven de koppen veel vaker parkeren, waardoor bij constant gebruik slijtage veel sneller optreed.

?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnStaakke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-09 15:17
Paquito schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 11:46:
Waarom worden er green disks voor de server gebruikt?
Overal lees ik dat de TLER niet enabled kan worden (vitaal voor raid 5) en dat green schijven de koppen veel vaker parkeren, waardoor bij constant gebruik slijtage veel sneller optreed.

?
Hm, dit is bij mij niet bekend. Volgens mij kan het gewoon, RAID 5 draaien met deze schijven. Heb je een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superbuis
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-02-2024
Ik ben van plan om een storage server op basis van Windows Home Server aan te schaffen. WHS staat vast, ik heb gewoon geen zin om een learning curve met andere OS'en door te gaan. De hardware ben ik nog niet helemaal uit.
Mijn eisen en wensen (functioneel en technisch):
2 harddisks voor data
1 harddisk voor OS (2,5")
Webserver/MySQL/PHP/ testomgeving
BitTorrent, dus ook unrarren
Wake on Lan
File server
Zuinig
Performance is van ondergeschikt belang, als het maar redelijk werkt (staat toch in de meterkast te pompen)

Aangezien ik een zo zuinig mogelijke storage server wil, wil ik mijn systeem baseren op de Intel Desktop Board D945GCLF2D icm de Aopen behuizing/voeding.
Ik ga er vanuit dat de topic starter dit onderzocht heeft en dit een zeer zuinige oplossing is.

Mijn vragen:
- kan deze Intel mijn eisen en wensen aan?
- Past mijn config in de Aopen behuizing?
- Kan iemand iets zeggen over het energieverbruik van deze config in idle en active?

De harde schijven worden waarschijnlijk van Samsung.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
@superbuis

Wellicht niet echt een storage oplossing. Maar heb je gedacht aan een eee pc? Zelf heb ik mijn oude N270-2GB eee pc als thuis storage server.

Voordelen:
- compact en inclusief monitor
- extreem zuinig (dacht rond de 30w)
- backup stroom. Als de stroom wegvalt heb je nog altijd 5-8 uur reserve!
- Voldoende kracht voor een thuisserver (N270 met 2GB ram)
- 1Gbps Lan
- Wifi-N

Zit nu een 120GB HDD in en een oude IDE 200gb externe HDD als backup. Maar voor 70 euro heb je een interne 500GB HDD!

GoT, You have to love it!

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.