[UC] AMD Athlon X2 / Athlon II underclocken/volten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:01
Ik ben tegen een wildgroei aan topics, heb gezocht, veel zelf gestoeid met RMClock en CrystalCPUID... maar ben nog geen stabiele optie tegengekomen. Met CrystalCPUID had ik de minste BSOD's.

Zijn er mensen hier met ervaring in het underclocken/volten van hun AMD Athlon X2 of Athlon II cpu? Ik heb dit geprobeerd met RMClock en CrystalCPUID...

Het mooie was dat als de pc niks doet, (in mijn geval is draaien dan nog wel: FileZilla FTP Server als Windows Service, HFS http fileserver en utorrent en een antivirus op de achtergrond), de cpu op 1GHz of 1,2GHz draait @0,875 volt.
De fan gaat zowat uit (met een Athlon x2 5050e, 45watt op een Gigabyte 780G pc).
Als er meer power nodig is gaat de frequentie en voltage vanzelf omhoog, net als bij Cool'n'Quiet.

Helaas maken deze 2 tools je systeem onstabiel, waarschijnlijk doordat er iets goed fout gaat bij de transitions. Gevolg is een bsod.
Voor Phenoms heb je Phenommsrtweaker. Voor Athlons en Athlon II cpu's heb ik nog geen stabiel alternatief gevonden.
Natuurlijk werkt Cool'n'Quiet ook wel. Maar met RMClock of CrystalCPU kan je je pc echt volledig stil krijgen en het verbruik is uiteraard nog veel minder dan bij Cool'n'Quiet. Bij Cool'n'Quiet is het voltage nog overdreven hoog bij 1GHz.
In de bios het voltage omlaag zetten is geen optie want dan draait de pc altijd op dat voltage. De frequentie zal dan ook iets omlaag moeten. En dan mis ik weer power op de momenten dat dat nodig is.

De momenten dat het wel goed gaat (en dit heb ik in de zomer getest toen het bij mij thuis niet snel onder de 24 graden kwam) met RMClock of CrystalCPUID hoorde ik de pc helemaal niet meer, al zat ik ernaast met schone oren. De temps gingen echt 4 graden omlaag in vergelijking met Cool'n'Quiet.
Helaas, met die tools is het dus niet zo stabiel. Ik lees op andere fora dat het erg moeilijk is om RMClock zodanig in te stellen dat het stabiel werkt. Heb de help van RMClock 2x gelezen en alle opties gecontroleerd... maar de BSODs blijven komen. Daarom gebruik ik nu weer gewoon Cool'n'Quiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 16:54
Ik heb mijn AMD Athlon X2 II 240 overclocked van 2,8Ghz naar 3,4Ghz. Draait als een zonnetje. Gewoon in de BIOS gedaan.

sorry verkeerd gelezen.

[ Voor 12% gewijzigd door Desiler op 30-11-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je manier van werken met RMClock is flawed: Namelijk, het gaat fout bij de transities. Wat moet je dus doen? Kies voor 3 of 4 standen(Dus vink 3 of 4 multiplyer standen aan). Test deze standen individueel tot dat je daarvoor de juiste voltage hebt(en dus niet ff 10 minuten orthos, maar echt een paar uur). Bij mijn Sempron LE heb ik dat ook gedaan en die is zo stabiel als een huis atm. En hem dus niet zetten op dat hij de voltages er tussen gebruikt voor de overige multipyers.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 14:20
Hoi ik heb een Ferrari netbook met een AMD Athlon X2 Dual core processor L310, 1200 Mhz
Windows 7 - 64 bit.

Vroeger bij mijn eerste Athlon singel core notebook kon ik het mooi regelen dat de snelheid bij geringe belasting terug ging tot 255 Mhz.

Bij deze AMD netbook heb ik dergelijke instellingen niet kunnen vingen, Meestal heb ik alleen bittorent draaien en dat vraag enkele procenten cpu belasting.

Het zou prachtig zijn net als vroeger met mijn eerste AMD notebook dat het systeem zich aanpast aan de belasting, dus alleen bittorrent dan is 200 Mhz voldoende en hoor ik ook de ventilator minder.

Wie weet hoe ik mijn computer langzamer kan krijgen en weer sneller al daarom gevraagd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat doet ie automagisch met Cool n Quiet. Ik meen dat de L310 K8 gebaseerd is, dus mogelijk werkt rmclock anders is er ook een speciale phenom tool die het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
AMD Dashboard en Cool n Quiet schijnt al geruime tijd niet meer te worden geleverd en ondersteund door AMD, Met het programmatje CPUZ64 kan ik zien hoe snel mijn cpu draait dat is ondanks alle energie instellingen in windows7 constand 1.2 Ghz volle bak dus terwijl er nauwelijks iets draait.

Had toch wel betere power management verwacht van AMD dat CPU huishouding beter geregeld was op deze computer.

rmclock is dit progamma ook te gebruiken voor minder ervaren hobbyisten? Las dat je systeem hier nogal onstabiel van kan worden?

Wat is een phenom tool?

Als iemand nog tips heeft of nog verdere informatie heeft dan lees ik het graag.

[ Voor 5% gewijzigd door LEX63 op 09-12-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ajpeetoom schreef op woensdag 09 december 2009 @ 20:57:
AMD Dashboard en Cool n Quiet schijnt al geruime tijd niet meer te worden geleverd en ondersteund door AMD, Met het programmatje CPUZ64 kan ik zien hoe snel mijn cpu draait dat is ondanks alle energie instellingen in windows7 constand 1.2 Ghz volle bak dus terwijl er nauwelijks iets draait.
BS, Cool n Quiet is hardware, samen met de bios. Dus het kan geruime tijd niet meer geleverd worden, raakt kant nog wal. Heb je uberhaubt wel je best gedaan met googlen? Of heb je hier maar gewoon je vraag neer gegooid.

Wikipedia: Cool'n'Quiet
Als iemand nog tips heeft hoor ik het graag
www.google.nl

Edit: Ik vind wel dingen op google:
Wikipedia: Athlon 64
Cool n Quiet staat een ? bij. Ga er maar van uit dat jouw L 310, niet eens cool n quiet heeft. Dan kan je wisselen van staten wel vergeten. Daarbij kan je vergeten dat je in je bios wat aan kan passen. Daarbij heb je een netbook gekocht. Dat is ultra budget, dus je kan een goeie instelbare bios wel vergeten. Sowieso bij laptops heb je weinig controlle in de bios.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2009 21:18 ]

• LEX63
Bedankt voor uw reactie. Ik ben niet zo iemand die zomaar mijn probleem neerlegt, en zegt zoeken jullie het even voor mij uit. Heb geen ervaring met onder klokken vandaar ik dit forum benader.

Heb natuurlijk zelf ook onderzoek gedaan, Zo heb ik het programmaatje QNC 1081 Quik n cool bij AMD gedownload wat dus wel een los programmaatje blijkt te zijn. Dit werkt niet onder Vista en Windows7 jammer.

Zo goedkoop was deze 12” computer met zijn 520,- nu ook weer niet, een normale netbook met Atom processor kost tussen de 250 en 350 euro. Netbook is voor deze computer dan ook een verkeerd woord mini notebook of ultra portable zou een beter woord zijn.

reviews: Acer Ferrari One: de bolide onder de mini-notebooks?

Bekijk de link dan weet je waar ik het over heb.

RMCLOCK ziet er nogal ingewikkeld uit met behoorlijk wat instellingen met thermen die mijn weinig zeggen. Ik ga zo opzoek naar een website met Engelse of nog liever Nederlandse uitleg over dit programma.

Alvast bedankt en succes met dit forum.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ajpeetoom schreef op donderdag 10 december 2009 @ 03:21:
Hoezo topic hacken, niet erg netjes van je. :/

@Ts, Rmclock is denk ik ook de way to go, ik gebruik(te) altijd gewoon 2 standen laagste multi, hoogste multi, zette ik laagste in powersaver, hoogste in full performance, en dan natuurlijk allebei in performance on demand.

Zoals gezegd test het op powersaver met bv OCCT op het laagste voltage dat stabiel is en ook voor de hoogste multi.
daarna kan je nog tweaken wanneer hij van multi moet veranderen (tijd in ms veranderen, cpu load % instellen).

Zet cool en quiet wel uit in de bios voor je Rmclock het laat overnemen!

Ik heb alle laptopjes en pc's met amd hierop laten draaien en inderdaad het scheelt een hele hoop.
gebruikte dan zelf ook nog bv cpucool om de fsb in windows te laten aanpassen, omdat als je het in de bios te hoog doet, hij ook automatisch het voltage een heel stuk omhoog gooit en dan doet ook cool&quiet het niet meer. Die prog wordt alleen niet echt geupdate dus denk niet dat hij werkt met jou moederbord.

Nukezone FTW

• LEX63
IK blijf wel reageren op jullie post hoor.

Kijk alleen ook even verder. Vind het jammer dat AMD minder aandacht blijkt te besteden aan speed step bij de nieuwere generaties notebooks, zal ze eens een mailtje sturen.

Verwijderd

ajpeetoom schreef op donderdag 10 december 2009 @ 03:21:
Bedankt voor uw reactie. Ik ben niet zo iemand die zomaar mijn probleem neerlegt, en zegt zoeken jullie het even voor mij uit. Heb geen ervaring met onder klokken vandaar ik dit forum benader.
Waarom kan ik binnen 5 minuten al die informatie vinden dan?
Heb natuurlijk zelf ook onderzoek gedaan, Zo heb ik het programmaatje QNC 1081 Quik n cool bij AMD gedownload wat dus wel een los programmaatje blijkt te zijn. Dit werkt niet onder Vista en Windows7 jammer.
Nee, dat is geen los programmatje, misschien moet je eens die linkjes goed gaan lezen die ik je geef, want daar staat het in:
Unlike Windows XP, Windows Vista only supports Cool'n'Quiet on motherboards that support ACPI 2.0 or later. In earlier versions of Windows processor drivers / Cool'n'Quiet software needs to be installed.[3]
Zo goedkoop was deze 12” computer met zijn 520,- nu ook weer niet, een normale netbook met Atom processor kost tussen de 250 en 350 euro. Netbook is voor deze computer dan ook een verkeerd woord mini notebook of ultra portable zou een beter woord zijn.
Als je weet dat echte mininotes rond de 1000 euro zijn, dan is dat gewoon een fancy netbook. Meer niet.
reviews: Acer Ferrari One: de bolide onder de mini-notebooks?

Bekijk de link dan weet je waar ik het over heb.
Link bekeken, fancy netbook.
RMCLOCK ziet er nogal ingewikkeld uit met behoorlijk wat instellingen met thermen die mijn weinig zeggen. Ik ga zo opzoek naar een website met Engelse of nog liever Nederlandse uitleg over dit programma.
RMClock gaat je niet helpen als dat ding geen cool n quiet heeft, wat hij wss niet heeft.
Van het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LEX63
* ACPI 3.0 CPU power management standard: supports Stand-by and Hibernation power-saving modes
* ENERGY STAR®

Hibernation power-saving modes schijnt hetzelfde te zijn als cool n quiet,

Heb van RC Clock een Nederlandse website gevonden.

http://www.hardware.info/...dankzij_CPU_ondervolten/1

Waarin prima wordt beschreven hoe je het kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 15:08

ShockWave

Lost it somewhere

Heb zelf K10 stat gebruikt handig programmaatje welke wel goed werkt op de Athlon II processoren.
Zie hier mijn ondervolte HTPC systeem
Voor uitleg en downloadlink klikkeedeklik

Mischien beetje late reactie maar soms lees je nog wel eens wat oude topics door.

Star Citizen referralcode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 31-05 03:25
Tnx, ik heb toevallig net een nieuwe laptop waar een atlhon II processor inzit en heb het voltage stabiel ( op max snelheid 2100 mhz ) van 1.24 naar 1 volt kunnen brengen.
En in de lage snelheids stand (accustand 800mhz) zelfs naar 0.75 volt :P

Scheelt toch wel weer iets aan accuduur hoop ik ;)

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Kunnen de Core i3 en i5 processors van Intel nog via een manier kunnen worden undervolt? In de Bios van mijn Timelinex 3820T is dit niet mogelijk, sofware matig ben ik ook nog niets fatsoenlijks tegengekomen. Toevallig custom biossen ofzo?

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nee, intel heeft heel de boel geblokkeerd, je zult echt aan het pinmodden moeten:
Intel in it’s infinite wisdom has taken the thermal management out of the hands of the BIOS and the OS, it’s hard coded on an on die ASIC in ALL the “i core series processors”. That’s the long and short of it I’m afraid, these CPUs are in control of themselves, the OS and or any other software can’t do a thing, Intel wants it that way and it’s in the “whitepapers” for ALL the “i series processors”!
http://www.clockmod.com/index.php?/forums/viewthread/173/

lees: het kan niet, en ik betwijfel of het ooit mogelijk gaat worden.
drijfhout schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 04:48:
Tnx, ik heb toevallig net een nieuwe laptop waar een atlhon II processor inzit en heb het voltage stabiel ( op max snelheid 2100 mhz ) van 1.24 naar 1 volt kunnen brengen.
En in de lage snelheids stand (accustand 800mhz) zelfs naar 0.75 volt :P

Scheelt toch wel weer iets aan accuduur hoop ik ;)
damn, ik wil ook een AMD

mijn intel gaat niet lager dan .875v, op 0,8875v haalt hij de 2.133 ghz...

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2010 01:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 22:11

epic_gram

undercover moderator

Verwijderd schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 01:11:
damn, ik wil ook een AMD

mijn intel gaat niet lager dan .875v, op 0,8875v haalt hij de 2.133 ghz...
Hij heeft het er ook over dat hij op 800 MHz op 0.75V draait, anders zit ie op 1 volt. Opzich heb jij wel redelijke scores, afhankelijk van wat voor cpu het is natuurlijk. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een p8600 @ 2.4ghz, zie sig
Pagina: 1