Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Over het reizen zonder ov-chipkaart zijn ze inderdaad minder duidelijk. Daarvoor is inderdaad het verhaal - maar dat kan ik nergens op een officiele site terugvinden - dat je je oude OV nog mag gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door ValHallASW op 02-01-2010 21:26 ]
Bron: http://www.trouw.nl/nieuw...welijn_nodig_rsquo__.htmlEr rijden steeds meer goederentreinen door Oost-Nederland. Daarom willen Overijssel en Gelderland alsnog een noordtak van de Betuwelijn.
Overijssel en Gelderland willen dat de noordelijke vertakking van de Betuweroute alsnog wordt aangelegd. De provinciebesturen praten hierover de komende maand met minister Eurlings (CDA) van verkeer en waterstaat, zegt Job Klaasen (VVD), Overijssels gedeputeerde van verkeer. De noordtak werd in 1999 door het kabinet geschrapt.
Een Betuweroute-noord kan de toenemende goederenstroom opvangen die ontstaat na de oplevering van de Tweede Maasvlakte bij de haven van Rotterdam. Bovendien ontlast een nieuwe goederenspoorlijn de dorpen en steden aan bestaande spoorlijnen. De veiligheid en leefbaarheid voor burgers neemt toe.
„We ontwikkelen stationsomgevingen met woningen, kantoren en scholen”, zegt Klaasen. „Gemeenten als Zwolle en Hengelo hebben sporen in de binnenstad. Steeds meer goederentreinen op deze sporen, ook met gevaarlijke stoffen, stimuleren deze ontwikkeling niet.”
De lobby voor de Betuweroute-noord vloeit voort uit Gelderse en Overijsselse protesten tegen kabinetsplannen om belangrijke cargoroutes voor treinen naar Oost-Nederland te verplaatsen. Zo creëert het kabinet ruimte op Randstedelijke spoorlijnen voor intensief gebruik door personentreinen. Goederentreinen rijden nog steeds dwars door Overijsselse en Gelderse dorpen en steden, waaronder Arnhem, Deventer, Hengelo, Zutphen en Zwolle.
De noordelijke vertakking van de Betuweroute, die hieraan een eind zou maken, werd in 1999 uit de plannen geschrapt door toenmalig minister Netelenbos van verkeer en waterstaat, omdat een nieuw tracé van het Gelderse Elst naar Oldenzaal tot zeker 2015 onnodig zou zijn. Die behoefte ontstaat de komende jaren toch, vinden Gelderland en Overijssel nu. ,,De bestaande Betuweroute zit in 2020 tjokvol”, zegt Klaasen. „De wereld van nu blijft niet dezelfde. Het autoverkeer blijft groeien en ook het personenvervoer per spoor. Ik verwacht door de Tweede Maasvlakte nog meer drukte op het wegennet.”
Let vooral niet op het door elkaar gebruiken van de al 125 jaar bestaande Betuwelijn en de Betuweroute, want uiteraard word hier op de laatste gedoeld.
[ Voor 7% gewijzigd door wildhagen op 02-01-2010 21:43 ]
Virussen? Scan ze hier!
Grappig... het zou op mijn kaart moeten staan. WELKE kaart? Oh ja die kaart die ik niet had.ValHallASW schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:24:
Grappig, van studenten zou je toch verwachten dat ze intelligent genoeg zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Want hé, kijken bij de veelgestelde vragen op www.studenten-ovchipkaart.nl is natuurlijk lastig. daar staat namelijk letterlijk: Totdat je jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder hebt opgehaald, kun je gewoon blijven reizen met het tijdelijke studentenreisproduct dat al op jouw kaart staat. Haal je studentenreisproduct voor 2010 en verder uiterlijk 31 januari 2010 op.
Grappig he, lezen.
Ik ga met mijn oude OV in de trein zitten, maar de NS kennende zal ik wel weer bekeurd worden.Over het reizen zonder ov-chipkaart zijn ze inderdaad minder duidelijk. Daarvoor is inderdaad het verhaal - maar dat kan ik nergens op een officiele site terugvinden - dat je je oude OV nog mag gebruiken.
Naar mijn idee zijn de busschauffeurs en conducteurs ook wel enigzins overtuigd van de puinzooi en volgens mij heb je daarom van hun niet zo veel te vrezen.Boudewijn schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:41:
Ik ga met mijn oude OV in de trein zitten, maar de NS kennende zal ik wel weer bekeurd worden.
En anders gewoon de boete naar groningen toesturen...
* PeaceNlove gaat maandag fijn naar Rotterdam zijn studentenOV-chip uittesten
Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020
Bron: FOK.nl Nieuws: Oude OV-kaart nog maand geldig in de treinDe oude studenten OV-Kaart is nog een maandje geldig in de trein. Op verschillende NS-stations hangen briefjes die dat aangeven, onder andere op Utrecht CS. De reden is dat het een grote puinhoop is rond de invoering van de studenten OV-Chipkaart.
Officieel hebben studenten hun nieuwe OV-Chipkaart nodig om in de trein te reizen. Maar voor de momenten dat de kaart niet geldig is, in het weekend of doordeweeks, is het totaal onduidelijk wat een student moet doen. Op de studenten OV-Chipkaart kun je namelijk geen kaartjes met 40 procent korting kopen. Daarvoor heb je weer een aparte kaart nodig. Daarnaast is het veel studenten ontgaan dat je niet in en uit hoeft te checken.
Ook zijn er allerlei problemen met de activatie van de studenten OV-Chipkaart. Dat de oude kaart nu nog geldig is, is vooral goed nieuws voor mensen die gewisseld zijn van weekend- naar week-OV of andersom. Zij kunnen nu de hele week gratis reizen.
Voor meer informatie kun je ook terecht in het OV-topic in School & Studie.
We are shaping the future
Wat ik in het OV-Chipkaarttopic las:MikeN schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 22:56:
Iemand enig idee wanneer reizen op saldo te activeren is op je studenten OV chipkaart? De NS site geeft hier nog altijd de veelzeggende melding 'ongeldige productcombinatie', ook al is het definitieve reisrecht al op m'n kaart geladen.
Zonder Op Saldo aan te vragen dus. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, though, en het zou ook nog best wel eens kunnen dat hij in kon checken omdat het een vrijreizendag was. Ik zal morgen als ik naar m'n werk wel kijken of ik al op saldo kan reizen in m'n kortingsperiodeOsiris schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 21:57:
NS-incheck-automaten slikten m'n studenten-OV-chipkaart nooit geloof ik, ook niet bij vrij reizen. Rood knipperend geval enzo.
Nu ben ik vanavond eventjes langs zo'n geel apparaat gelopen, ik zag hem toch. Dus ik steek 'em erin, ik druk op Bestelling ophalen en hij vraagt me of ik wederom een weekend-OV wil hebben. Dus ik zeg ja en voila, het was gebeurd. (Compleet nutteloos bonnetje kreeg ik overigens.. Ik dacht, staat vast wel op wát ik nu heb gekregen, maar nee hoor, "2 reisproducten toegevoegd" ofzo.)
Afijn, ik inchecken en jepz, w00t, "Goede reis" en "Student weekend" (ofzo). En weer uitchecken in Utrecht. Ging ook prima.
Anoniem: 9449
Zo kan je alles wel recht praten. Nederland heeft het drukste spoorwegnet, maar alleen als de weersomstandigheden goed zijn.wildhagen schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:47:
In België rijden véél minder treinen dan in NL, NL is immers één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld.
Als er minder treinen rijden heeft een probleem ook meteen veel minder impact, dat is gewoon logisch.
In Belgie gaat het om 5 tot 10 minuten vertraging, in Nederland rijdt er op heel veel trajecten helemaal geen trein. Wie doet het dan beter?
Het staat de NS vrij om in de Randstad minder treinen te laten rijden (waarbij met iets meer dringen nog steeds iedereen mee kan), maar die flexibiliteit hebben ze niet.
Ik neem aan dat Luccus wel zo snugger is om dat in overleg met ProRail te doen, of onder verantwoordelijkheid van een vervoerder. Officieel heb je een bewijs van toegang nodig om je op de tereinen van ProRail te mogen bevinden. Zonder zo'n bewijs mag je er per definitie niet komen. Er gelden strenge regel en veiligheidsprocedures. Zo mag je niet "zomaar" een spoor oversteken. Iemand met een bewijs van toegang heeft duidelijke instructies gekregen, en ook weten ze dan dat er iemand op het emplacement is.Boudewijn schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 16:53:
Moet je daar niet op het emplacement staan (is in ht) om die foto's te nemen?
Als je met meer dan 1 persoon, op een terein van ProRail moet zijn dan dient er altijd een veiligheidsman of grenswachter mee te gaan. Ook dit is regelgeving die nageleefd dient te worden. Ik neem aan dat Luccus beschikt over zo'n bewijs van toegang, aangezien hij vaker te vinden is op een emplacement van Prorail om van die prachtige platen te schieten
Overigens kun je zo'n bewijs van toegang niet "zomaar" even ophalen bij ProRail. Je hebt er een (welliswaar eenvoudige) internetcursus voor nodig, en vaak nog een interne ARBO cursus bij je werkgever.
Het lijkt mij persoonlijk ook beter om de zaken die over de OV-chipkaart gaan (ook al zijn de Trein gerelateerd) in het OV Chipkaart topic te doenFalskDansker schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:38:
Wat ik in het OV-Chipkaarttopic las:
[...]
[ Voor 19% gewijzigd door IJnte op 03-01-2010 11:06 ]
Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com
Anoniem: 9449
http://www.treinenfotoforum.nl/Goodbye_ACTS_1250_Serie.html
Eerst stond er niet dat je met je huidige tijdelijke reisproduct kon reizen..ValHallASW schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 21:24:
Grappig, van studenten zou je toch verwachten dat ze intelligent genoeg zijn om verder te kijken dan hun neus lang is. Want hé, kijken bij de veelgestelde vragen op www.studenten-ovchipkaart.nl is natuurlijk lastig. daar staat namelijk letterlijk: Totdat je jouw studentenreisproduct voor 2010 en verder hebt opgehaald, kun je gewoon blijven reizen met het tijdelijke studentenreisproduct dat al op jouw kaart staat. Haal je studentenreisproduct voor 2010 en verder uiterlijk 31 januari 2010 op.
Over het reizen zonder ov-chipkaart zijn ze inderdaad minder duidelijk. Daarvoor is inderdaad het verhaal - maar dat kan ik nergens op een officiele site terugvinden - dat je je oude OV nog mag gebruiken.
Zo, nooit gezien dat ze het al een dag eerder aangeven. Zou het zo ernstig zijn?Minder treinen tussen Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal en Amersfoort
Op maandag 4 januari rijden er in verband met defecte treinen minder treinen tussen Rotterdam Centraal - Utrecht Centraal - Amersfoort en in de spits ook tussen Amersfoort en Deventer.
Houdt u rekening met extra reistijd van 15 minuten.
Excuses voor het ongemak.
Hopelijk niet al te veel last van morgen... Ik neem aan dat de lange slagen richting Leeuwarden en Groningen wel gewoon rijden vanaf Amf.
Niet "véél minder". Minder ja, maar in vergelijking met vrijwel elk ander land nog altijd idioot veel. Lijn 0 in Belgie (Brussel Zuid - Noord) is bijvoorbeeld het drukste spoor ter wereld (1200 treinen per dag). Als er ook maar één land vergelijkbaar is met NL op spoorweggebied is het Belgie wel.wildhagen schreef op donderdag 31 december 2009 @ 09:47:
In België rijden véél minder treinen dan in NL, NL is immers één van de drukst bereden spoorwegnetten ter wereld.
Als er minder treinen rijden heeft een probleem ook meteen veel minder impact, dat is gewoon logisch.
Diesel heb je in de buitengebieden, maar dat is in NL niet anders (Syntus, Connexion en Veolia doen niets anders), op het kernnet, de kruis A'pen-Brussel-Charleroi / Brugge-Gent-Brussel-Leuven-Liege is het in beginsel 100% electrisch, net zoals de sporen in/om de Randstad waar het in NL in de soep liep.Daarnaast word in België veel meer met diesel gereden (vanuit het verleden), waar in Nederland bijna alle passagiersvervoer elektrisch word aangedreven. Bij diesel heb je dus geen last van bovenleidingsproblemen (nou ja, tenzij die gebroken is en op het spoor gevallen is uiteraard).
Dat was één dag. De rest van de tijd was het wel gewoon weergerelateerd, of het nu bevroren wissels was voor kerst of ijzel op de bovenleiding nu.De problemen die nu in Nederland spelen hebben grotendeels ook niet met het weer te maken, maar met die brandende trein (en eerder die defecte trein tussen Rotterdam en Utrecht). En die was in Utrecht, en laat dat nou net het spoorwegknooppunt van Nederland zijn, en ook meteen het drukste station. Als daar iets fout gaat heeft dat dus meteen een enorme impact.
Feit is dat het grootste verschil tussen NL en BE niets te maken heeft met de technische zaken of met drukte op het spoor, maar met de manier waarop het spoor georganiseerd is, waardoor in geval van calamiteiten keer op keer slecht en vooral ongecoordineerd gereageerd wordt. En iedere keer is er op zich een of andere reden waarom het overmacht zou zijn, maar structureel gezien is het gewoon keer op keer raak. En dat is geen overmacht, maar gevolg van beleid.
Oslik blyat! Oslik!
Wat moet je hiervan denken... Aan de ene kant is de man een held, omdat hij in zijn vrije tijd veel mensen van dienst is. Maar als het fout gaat, is de schade ook niet te overzien.
Best jammer dat zijn werkgever hem on non-actief heeft gezet. Had men dit niet in de kunnen laten vieren in de tijd, na hem een goede preek te geven dat het officieel niet de bedoeling is.
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Daarnaast was hij dus niet bevoegd om passagiers te vervoeren, enkel ledig materieel. En of hij ook wegbekendheid had op het betreffende traject word uit het artikel ook niet duidelijk.
Kan de schorsing dan ook prima begrijpen. Misschien een beetje zuur, maar die regels zijn er niet voor niks, die zijn er voor een doel, namelijk de veiligheid en aansprakelijkheid.
Virussen? Scan ze hier!
Trein rijdt hotel Helsinki binnen (met beeld)
In Helsinki heeft een rijtuig van een trein met defecte remmen het hotel Holliday Inn geramd. De trein ramde eerst een stootblok, waardoor de trein omhoog schoot en in het hotel belandde. Het hotel is ontruimd vanwege instortingsgevaar.
De trein vervoerde op het moment van het incident geen reizigers. De trein was expres naar spoor 13 gestuurd om de schade te minimaliseren. Ondanks de trein een lage snelheid had, kon de trein niet tijdig tot stilstand komen. De trein is zo'n tien meter door het stootblok gegaan. Door het stootblok is de trein omhoog geschoten, waardoor de trein in het hotel kwam.
Er is een ongeluk gestart naar het incident. Het personeel van de trein raakte licht gewond. Het treinverkeer van en naar Helsinki heeft enige tijd geheel stilgelegen maar is inmiddels met vertraging hervat. De gehele dag zal het treinverkeer daar hinder van blijven ondervinden. En mogelijk ook morgen.
Volgens Finse media zijn reizigers voordat het incident plaats vond via de omroep gewaarschuwd.
Bron - met foto's
Zolang er mensen zijn zal de wereld nooit duurzaam worden.
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
Ehm, er waren toch geen reizigers aan boord? Wat is het nou?Volgens Finse media zijn reizigers voordat het incident plaats vond via de omroep gewaarschuwd.
Virussen? Scan ze hier!
Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes
Het sysadmin irc-cafe
Neem aan het dat reizigers op de perrons waren (heten ze dan al reizigers?wildhagen schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:01:
Ehm, er waren toch geen reizigers aan boord? Wat is het nou?
Zijn er wel genoeg kliffen op de wereld waar 8 miljard mensen zich als lemmingen vanaf kunnen storten?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Foto's zijn gemaakt op Zaltbommel.
Of is dat alweer afgeschaft en draait die weer in de algemene dienst mee?
Virussen? Scan ze hier!
Die inzet is er nooit van gekomen en op de MLL rijdt Arriva tegenwoordig.wildhagen schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:17:
Hmm, de 915 was toch bedoeld voor inzet op de Merwede-Lingelijn (éénmansbediening)? Wat doet die dan op Zaltbommel?
Overigens wil ik ook nog even kwijt dan met mijn OV-studenten-chipkaart, waar nu het tijdelijke product op staat, ik gewoon heb kunnen reizen vandaag. In- en uitcheken op zowel Tiel Passewaaij als 's-Hertogenbosch ging prima, enig minpuntje is dat het paaltje weigert te werken als m'n portemonnee nog in m'n kontzak zit
Argh, dat had ik zelf ook kunnen bedenken (het 2e dan, het 1e wist ik niet). Nog niet helemaal bekomen van de feestdagenLuccus schreef op maandag 04 januari 2010 @ 14:30:
[...]
Die inzet is er nooit van gekomen en op de MLL rijdt Arriva tegenwoordig.
Virussen? Scan ze hier!
Wat had er in serieuze mate fout kunnen gaan dan? De man mocht wel met leeg materieel rijden en met goederentreinen, als ik 't goed begreep. Nou snap ik dat een lege trein en een volle trein twee verschillende dingen zijn in termen van gewicht en dus remkracht e.d., maar een goederentrein heeft volgens mij een veel langere remweg dan een reizigerstrein en dat mag 'ie wel..wildhagen schreef op maandag 04 januari 2010 @ 12:38:
Geen handige actie op zijn zachtst gezegd, want als er dus iets fout was gegaan was dat wel op het bordje van de NS terecht gekomen, en niet bij hem.
En imagoschade. Want wie krijgt van het publiek de schuld als er een ongeval zou gebeuren? Juist, 'de NS, want het is hun trein!'.
Dit had hij met zijn leidinggevende moeten bespreken voor hij iets ging doen. Zoals hij het nu gedaan heeft is het gewoon dom.
[ Voor 3% gewijzigd door wildhagen op 04-01-2010 15:04 ]
Virussen? Scan ze hier!
En een ongeval kan zomaar gebeuren. Dat hoeft uiteraard niet meteen ontsporing te zijn (dat is idd onwaarschijnlijk), maar denk bijvoorbeeld aan een botsing op een overweg. Zeker in combinatie met slecht zicht (sneeuw!), een onbevoegd iemand, met mogelijk geen/onvoldoende wegbekendheid op het traject is dat zeker niet ondenkbaar.
Virussen? Scan ze hier!
Goede koppeling tussen de databases
Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet
Wat ik er van begrepen heb kan dit bij de NS dus nog niet, ik had het er al met iemand over. Hij had van een NS te horen gekregen dat er niks wordt afgeschreven bij de NS, terwijl ik juist te horen heb gekregen dat hij het kortingsgedeelte niet herkent en dus juist de volle 100% afschrijft. Ik snap het niet meer hoorFalskDansker schreef op zaterdag 02 januari 2010 @ 23:38:
[...]
Wat ik in het OV-Chipkaarttopic las:
[...]
Zonder Op Saldo aan te vragen dus. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, though, en het zou ook nog best wel eens kunnen dat hij in kon checken omdat het een vrijreizendag was. Ik zal morgen als ik naar m'n werk wel kijken of ik al op saldo kan reizen in m'n kortingsperiode
Wel staat er op de website van de studenten ov-chipkaart het volgende:
- In de metro/tram en in de meeste bussen van Connexxion check je altijd in en uit en reis je in de kortingsuren op saldo.
- In de trein hoef je nog NIET in en uit te checken.
- De conducteur controleert jouw chipkaart met een speciaal controleapparaat.
- In de kortingsuren koop je een papieren kaartje.
- In de overige bussen: vraag het de buschauffeur en toon hem je Studenten OV-chipkaart.
- Waar je nog niet in- en uitcheckt gebruik je in de kortingsuren de roze strippenkaart.
In de trein koop je dus een papieren kaartje in je kortingsperiode en kun je nog niet in/uit checken.
nu.nlTreinreizigers hebben dezer dagen te maken met vollere treinen en op het traject tussen Rotterdam en Amersfoort rijden voorlopig minder treinen.
Dat komt doordat in december veel treinen kapot zijn gegaan door de sneeuwval en er een achterstand is in de reparatie.
Dat zei een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) dinsdag.
In december zijn zo'n driehonderd treinen stukgegaan door de weersomstandigheden. Omdat door dezelfde omstandigheden de werkplaatsen slecht bereikbaar waren, is er een achterstand opgelopen in het onderhoud.
Pas sinds maandag hebben de spoorwegen daar echt last van, omdat tot die tijd de vakantiedienstregeling gold. Nu de dienstregeling weer normaal is, wringt het.
''We komen tweehonderd rijtuigen tekort'', aldus de woordvoerder. In plaats van 2500 rijtuigen kunnen nu 2300 rijtuigen ingezet worden.
Op sommige trajecten worden nu kortere treinen ingezet waardoor de treinen voller worden. ''We proberen de pijn te verdelen'', zei de woordvoerder daarover.
Het aantal treinen dat rijdt van Rotterdam via Gouda en Utrecht naar Amersfoort, is gehalveerd. ''Daar zijn veel alternatieven beschikbaar. En daar proberen we nu juist langere treinen in te zetten.''
Virussen? Scan ze hier!
Signatures zijn voor boomers.
Hoe zit het trouwens met de revisietermijnen van ICK, zijn die nog niet overschreden?
Ik zou zeggen, zet alle afgevoerde maar nog niet gesloopte Plan-V's en Plan-T's die nog binnen hun revisietermijn zitten maar tijdelijk opnieuw in.
[ Voor 21% gewijzigd door wildhagen op 05-01-2010 19:05 ]
Virussen? Scan ze hier!
Verder is ook het versneld inbrengen van SLT geen optie (voordat iemand daar mee komt), want daarmee geeft de NS dan aan dat ze de stellen in orde vindt terwijl het tegendeel waar is.
Het is niet anders dan even doorbijten, totdat ze bij NedTrain zoveel mogelijk treinen weer rijvaardig gemaakt hebben. Wat ik overigens raar vind is dat ook het ICMm materieel en de VIRM's zoveel uitvallen. Het eerste stel (prototype 4011) is iig in een klimaatkamer in oostenrijk geweest, en daar blootgesteld aan wind, regen, hitte, en kou. Ik lees nu dat ze toch best wel te maken hebben met problemen in de compressorruimte (onder de trein in een open rack).
Ook de VIRM heeft er blijkbaar veel last van, aangezien er een flinke uitdunning is in hun materieelpark. De Plan-V en T rijden gewoon goed rond, en volgens mij houdt het SGM materiaal het ook best goed uit. Ook de DDAR/mDDM rijdt volgens mij nog vrolijk rond met dit weer. Je kan niet zeggen dat het nieuwere materieel er alleen last van heeft, maar het vormt wel het grootste deel.
Ander probleempje op het moment is sneeuw in de (bevroren) koppeling, dus de NoordOost en o.a. de 800 rijden met pendelstellen op de gesplitste stukken. Mmm, die BH's mochten ze toch alleen maar gebruiken tijdens extreem weer (stuifsneeuw)

Vooral nu met dit koude weer zit je echt te bibberen
Ik noemde ICK omdat gezien was dat er in Eindhoven mee gerangeerd werd. Maar op een ander forum wordt nu gesproken over inzet van "4 Bm (NL/NS)" voor de ERB van Hamm naar Venlo.wildhagen schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 19:04:
Nou ja, die staan al een klein jaar terzijde, d'r zal ongetwijfeld eerst wat onderhoud aan gedaan moeten worden voor ze weer ingezet kunnen worden? En daar is nou juist de achterstand.
Dat is interessant omdat volgens de gegevens van NSFS deze rijtuigen alleen een statische omzetter voor 1500V= hebben. En 1500V= op de treinleiding heb je alleen in Nederland. In Duitsland krijg je 1000V~ 16 2/3Hz.
Nee, maar ik snap je punt, maar misschien is er iets aangepast op die lijn ofzo hiervoor?
Virussen? Scan ze hier!
Daar kun je weinig aan aanpassen. Zo ver ik weet wordt die spanning gewoon afgeleid van de bovenleidingspanning. En dus 1500V=/3000V= in gebieden met gelijkspanning en 1000V~ in gebieden met wisselspanning.
Of hebben moderne loks de mogelijkheid om een andere spanning op de treinleiding te zetten?

Dan klagen ze hier in NL over volle treinen
Daar hebben ze in Japan weer een goed systeem voor:
"Train pusher", dat zijn die mensen hierboven, is daar ook een beroep. Zie Wikipedia: Pusher (railway station attendant)
Virussen? Scan ze hier!
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Jaja... verwarming in de gladde treeplanken bouwen is een goed beginNS investeert in winterbestendige treinen
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) investeren ongeveer 50 miljoen euro in hun treinen om ze winterbestendig te maken.
''We willen dit onze klanten niet meer aandoen'', zo verwees een woordvoerder woensdag naar de recente problemen op het spoor. Per direct wordt er 10 miljoen euro uitgetrokken voor verbeteringen, de rest is bestemd voor de langere termijn.
De NS heeft te kampen met uitval van treinen door het winterweer en er is inmiddels een achterstand in de reparatie waardoor er capaciteitsproblemen zijn.
Zoutkaartje
Mede daarom introduceert de NS vanaf donderdag het zogenoemde 'zoutkaartje'. Om mensen te bewegen niet in de spits te reizen, krijgt iedereen die niet in de spits reist 40 procent korting op een kaartje.
Dat is mede op verzoek van de overheid om automobilisten een aantrekkelijk alternatief te bieden voor de auto, aldus de NS.
Bovendien wordt de al uitgedunde dienstregeling verder uitgekleed.
bron
Dacht dat de dienstregeling nu niet was uitgekleed (behalve dan wat gedonder tussen Rotterdam en Deventer)? Of is het preventief bedoelt dat zodra ze 'm weer gaan strippen er nog minder gaat rijden?
Zou wel leuk zijn als de vaste klanten (jaar(traject)kaarten etc) dan ook aanspraak kunnen maken op die korting... geld terug actie ofzo
En over de ICMm... het valt mij in die dingen op dat ongeveer in geen enkel treinstel het geluid van de zeepkistmicrofoon een beetje fatsoenlijk is. Of het is alleen gekraak, of het is heel zacht. Als ze dan toch die treinen allemaal weer moeten repareren zou het leuk zijn om dat ook mee te pakken.
Dus ik kan m'n VDU-kaart opzeggen?Mede daarom introduceert de NS vanaf donderdag het zogenoemde 'zoutkaartje'. Om mensen te bewegen niet in de spits te reizen, krijgt iedereen die niet in de spits reist 40 procent korting op een kaartje.
Er wordt met beschuldigende vingers alle kanten op gewezen: oorspronkelijk zou het liggen aan koppeling tussen verbouwde en niet-verbouwde stellen, maar zelfs in treinen die uit puur ICMm bestaan is het af en toe nog hommeles. Een deel schuilt er ook in dat volgens mij de microfoon van de omroepinstallatie is vervangen en dat de HC's eens moeten leren om wat verder van dat ding af te spreken, een verstaanbare omroep in ICMm is namelijk wel mogelijk, ik heb het wel gehoord...Bastien schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 17:50:
[...]
En over de ICMm... het valt mij in die dingen op dat ongeveer in geen enkel treinstel het geluid van de zeepkistmicrofoon een beetje fatsoenlijk is. Of het is alleen gekraak, of het is heel zacht. Als ze dan toch die treinen allemaal weer moeten repareren zou het leuk zijn om dat ook mee te pakken.
Trouwens nog een leuke anekdote daarover: ik studeer (o.a.) viool op het conservatorium in Den Haag en had dus een keer onderweg terug naar huis een jolige HC die het wel leuk vond om mij een stukje te laten spelen door de omroepinstallatie (vond ik best

zie ook dit filmpjewildhagen schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 12:24:
Ach, het kan nog erger:
[afbeelding]
Dan klagen ze hier in NL over volle treinen
Daar hebben ze in Japan weer een goed systeem voor:
[afbeelding]
"Train pusher", dat zijn die mensen hierboven, is daar ook een beroep. Zie Wikipedia: Pusher (railway station attendant)

Pfff, vraag me af hoe het in de trein zelf is, zal wel lekker benauwd worden.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Over bizarre treinfilmpjes, watch this:
Let vooral op wat er gebeurd als de trein voorbij is. OMG...
Virussen? Scan ze hier!
ik heb even een vraagje want ik snap er niets van. Ik kreeg eind december een brief in de bus met acceptgiro om mijn OV jaarkaart te verlengen voor 2010. Niks aan het handje, dat wordt netjes vergoed door mijn werkgever. Omdat ik vakantie had en ik deze week weer begonnen ben met werken, dien ik vandaag het betalingsverzoek in bij PZ. Het geld werd vandaag of morgen overgeboekt op mijn rekening zodat ik de jaarkaart niet zo hoeven te voorschieten.
Ik kom echter net thuis van het werk, en wat ligt er in mijn bus, juist de nieuwe OV jaarkaart voor 2010! Is dit soms een foutje van NS en staat er per ongeluk in hun systeem dat ik betaald heb? Want waarom zouden ze anders de kaart al opsturen terwijl ik het forse bedrag nog niet overgemaakt heb?
Mis ik nou iets of heb ik echt geluk dat gratis de jaarkaart heb gekregen en het aanschafbedrag in eigen zak kan steken
Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 |Volvo XC40 P8 (MY20)|
Hoi
In de brief staat er verder niets over, er staat alleen:
Alstublief, uw jaarabonnement, op een OV-chipkaart.
Ik snap alleen niet waarom ze me dan zo'n kaart sturen (zal vast niet gratis te maken zijn) terwijl het helemaal niet zeker was of ik weer een nieuwe kaart zou willen. Het lijkt mij, zeker bij zo'n dure kaart dat het eerst betalen is en daarna ontvang je de jaarkaart.
Zo werkt dat niet. Een jaarkaart is een abonnement, als je geen nieuwe kaart had gewild had je tijdig moeten opzeggen. Het zou zomaar kunnen dat je gewoon een betalingsherinnering met eventueel een verhoging krijgt als je niet betaalt. En als je alsnog opzegt moet je de kaart gewoon terugsturen.Juancho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 19:49:
Ik snap alleen niet waarom ze me dan zo'n kaart sturen (zal vast niet gratis te maken zijn) terwijl het helemaal niet zeker was of ik weer een nieuwe kaart zou willen.
Maar blijkbaar gaat de NS er dus vanuit dat ik ieder jaar een kaart wil. Zou kunnen idd. Maar dan nog vind ik het raar dat ze alwel de kaart opsturen terwijl ze het geld niet hebben. Je krijgt bij bepaalde bladen ook geen bladen meer als je niet voor het nieuwe jaar of kwartaal betaalt.
Maargoed, ik heb de acceptgiro hier en die moet ik voor 10 januari betaald hebben. Dus zal deze week wel even het geld overmaken voor de zekerheid. Ik dacht al, het is te mooi om waar te zijn, zomaar 4300 euro gratis en voor niets te krijgen en toch een jaarkaart
Zo was het tot een paar jaar geleden, maar dat is dus veranderd.Juancho schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 20:30:
Ow ok, dat wist ik niet. Ik dacht dat je gewoon per jaar een kaart kon aanschaffen en alleen een herinnering kreeg van de NS dat je kaart afliep en daarbij een acceptgiro om een nieuwe te bestellen.
Dat valt wel mee. Je kunt ook in maandelijkse termijnen betalen, dan krijg je toch al meteen een kaart met een geldigheidsduur van een jaar.Maar blijkbaar gaat de NS er dus vanuit dat ik ieder jaar een kaart wil. Zou kunnen idd. Maar dan nog vind ik het raar dat ze alwel de kaart opsturen terwijl ze het geld niet hebben.
Connexxion daarentegen.... in anderhalf uur geen bus van lijn 50/51 gezien (zouden er toch zeker 6 moeten zijn...)
Schiphol 7 Hilversum, A'damZuid Intercity
Das veel
[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 06-01-2010 21:37 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Flipke84 op 06-01-2010 22:09 ]
Deze is ook leuk, een auto rijd mee met een snowplow-trein, zodat je hem de hele tijd van opzij kan zien:
Maar échte bikkels gebruiken geen sneeuwschuiver, die laten de loc zélf de sneeuw schuiven:
Maar af en toe ligt er zó veel sneeuw dat de snowplow-trein zelf ook muurvast komt te zitten, ondanks 3 zware diesellocs:
Virussen? Scan ze hier!
Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride
Zou die sneeuwploeg nog op de rails staan?
vind je dat veel? Ik heb even geen actueel voorbeeld, maar +300 heb ik ook wel eens gezienCheesy schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 21:37:
20:24 + 72 min.
Schiphol 7 Hilversum, A'damZuid Intercity
Das veel

[ Voor 8% gewijzigd door SleutelMan op 06-01-2010 22:58 ]
Ze zijn of extreem warm of heel koud. Ik heb regelmatig dat op Utrecht het ineens van warm naar koud gaat en andersom. Verder is de kwaliteit van de banken ook niet geweldig. Ik ben al meerdere keren door een bank heen gezakt omdat het zittingdeel los zat. Ik zal ook eens gaan kijken of het steeds dezelfde zijn. Al rijdt er nu wel een erg korte trein tussen Amersfoort en Den Haag.Cheesy schreef op dinsdag 05 januari 2010 @ 22:48:
Ik zit tegenwoordig echt vaak in een koude bak (ICMm). Meestal is dat de achterste bak, ik vergeet elke keer te kijken of het eigenlijk hetzelfde treinstel is.
Vooral nu met dit koude weer zit je echt te bibberenAls er plek is probeer ik gewoon te verkassen anders.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Internationale treinen kunnen er ook wat van.SleutelMan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:58:
[...]
vind je dat veel? Ik heb even geen actueel voorbeeld, maar +300 heb ik ook wel eens gezien(dat is uiteraard bij aanrijdingen of nachttreinen).
Nu bijvoorbeeld:
V 09:59 + 109 min Amsterdam Centraal
Euronight spoor 7A
niet instappen
[ Voor 35% gewijzigd door CyBeR op 07-01-2010 11:44 ]
Bron: NU.nlTrein Eurostar vast in Kanaaltunnel
LONDEN - Een passagierstrein tussen Brussel en Londen van Eurostar zit donderdag al enkele uren vast in de Kanaaltunnel. Eurostar liet weten dat er technische problemen zijn.
In de trein zitten ongeveer 240 passagiers. Alle diensten met passagierstreinen tussen Parijs en Londen en tussen Brussel en Londen zijn uit voorzorg opgeschort.
Eind december bleef een aantal hogesnelheidstreinen door het winterse weer urenlang steken in de tunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië.
Tweeduizend reizigers zaten liefst zestien uur vast in de tunnel. Zij moesten extreme temperaturen verduren en bleven verstoken van eten, drinken en elektriciteit.
© ANP
Ik zag 'm net in de actuele vertrektijden staan, maar een tel later was 'ie verdwenen. Foutje, of was het echt zo?
Zo ja, heeft 'ie dan ook over de Valleilijn gereden of alleen over het hollandspoort
Ik zag vanmiddag een ICE rijden door Bunnik richting Utrecht om 13:00.Cheesy schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:44:
Rijdt de ICE vandaag via Amersfoort?
Ik zag 'm net in de actuele vertrektijden staan, maar een tel later was 'ie verdwenen. Foutje, of was het echt zo?
Zo ja, heeft 'ie dan ook over de Valleilijn gereden of alleen over het hollandspoort

Liever twee viertjes, dan twee drietjes. (Ervanuit gaande van de kans dat twee ongemoderniseerde drietjes erg klein is). En oh ja, er is nu ook een gemoderniseerd viertje in de dienst sinds begin dit jaarCyBeR schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 11:18:
Hmm, ze menen het met dat materieeltekort. Ik zit nu in een koploper van hlm naar asd en dat gebeurt werkelijk nooit. Wel typisch dat ze precies twee ongereviseerde wisten te vinden trouwens, maar aan de andere kant zijn die best fijn dus geen probleem.
[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 07-01-2010 16:10 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Lijkt wel photoshop, zo strak als die kleuren zijn. Fotogeniek treintje zo. Hopelijk worden ze regelmatig gewassen.Luccus schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 15:03:
SLeTje auf Abwegen: 2406 naar Heerlen.
[afbeelding]
Één van beideAW_Bos schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 16:08:
[...]
Liever twee viertjes, dan twee drietjes. (Ervanuit gaande van de kans dat twee ongemoderniseerde drietjes erg klein is). En oh ja, er is nu ook een gemoderniseerd viertje in de dienst sinds begin dit jaar(4205)
Iemand die hier toevallig antwoord op weet? Op NS.nl kan ik hierover niets vinden. En verder, wordt een Jaarkaart vanaf nu ook door een scanner gehaald bij treinen en bussen? Afgelopen jaar hoefde ik de kaart alleen maar kort te laten zien en klaar. Geen scanner die er aan te pas kwam.......Juancho schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 14:52:
Kan ik wel mijn nieuwe OV NS Jaarkaart gebruiken terwijl de betaling waarschijnlijk nog niet afgehandeld is? Ik ga vanavond nameljik betalen maar vandaag is ook de laatste dag dat mijn huidige jaarkaart geldig is. En zoals gezegd heb ik de nieuwe al wel in huis....
Ik zak regelmatig een stukje naar beneden en vaak ook nog schuin in het midden. Het vervelende is dat het niet gelijk bij het zitten gebeurd. Rommelen aan de zitting in een volle spitstrein is niet echt prettig. De oude banken waren vooral doorgezetten, maar zaten altijd wel vast.SleutelMan schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 23:58:
nou er doorheen zakken is een beetje overdreven, maar de zittingen zitten () inderdaad nog wel eens los. Maak dat trouwens even vaak mee als in ander materieel (ik zit dagelijks zowel in mat'64, ICM(m) als VIRM), heb het ook wel meer dan 1 keer gehad in onverbouwd ICM...
Vandaag een ICM met `tractie`problemen. Blijkbaar hoeft een servicemonteur er alleen naar te kijken want uiteindelijk reden we gewoon Den Haag uit.
... het voorwiel omhoog en dan oei oei :)
Nou, de enige inzet die momenteel im Frage is is die in de vervangende RE 13 tussen Hamm en Mönchengladbach i.c.m. Abellio Rail-stuurstanden en Veolia 185'ers en MRCE ES 64 U2's.IJnte schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 07:43:
Opvallend nieuws: Mogelijk komt de ICL tijdelijk terug in dienst. Er werd ook hier al even over gespeculeerd, maar er gaan vandaag een 14-tal rijtuigen terug naar Duitsland voor onderhoud. Dit is namelijk de voorwaarde voor dat ze weer terug in dienst komen, namelijk dat ze onderhoud gehad hebben bij onze oosterburen (de eigenaar). Het blijft natuurlijk nog even een speculaas gehalte hebben, maar het gaat er op lijken dat het dan toch gaan gebeuren.
[ Voor 7% gewijzigd door IJnte op 08-01-2010 08:06 ]
En NS zou wel heel erg lak aan hun reizigers hebben om zelf geen vervangend vervoer in te gaan zetten.
Eh, ervaring leert... NS zal geen vervangen vervoer inzetten.
Zie http://www.nu.nl/binnenla...g-met-sneeuw-en-wind.htmlDe Nederlandse Spoorwegen rijden in het weekend weer met een aangepaste dienstregeling. De vervoerder heeft hier vrijdag toe besloten in verband met de weersvoorspelling.
Het is de bedoeling dat er op de belangrijke trajecten twee intercity's en twee stoptreinen per uur gaan rijden.
De NS waarschuwt reizigers echter met klem de website in de gaten te houden voor de actuele stand van zaken.
Ook zetten de Nederlandse Spoorwegen en spoorbeheerder ProRail zaterdag en zondag extra storingsploegen in om mogelijke problemen met de rails en ander spoorwegmaterieel zo snel mogelijk te verhelpen.
De vervoerder plaatst zaterdag in een aantal grote kranten een advertentie om de reizigers van de aangepaste dienstregeling op de hoogte te stellen.
Uiteraard ivm het voorspelde extreme weer dit weekend (met name zaterdag).
Virussen? Scan ze hier!
Nee, het is zelfs onzin.SleutelMan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:54:
de inzet van ICK voor de RE13 is al helemaal speculaas
Da's niks nieuws toch?IJnte schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 08:06:
Als jou gegevens kloppen (wat meestal wel zo is) dan betekend het ook dat NSR dus van de rijtuigen af wil, en ze dus teruggaan naar de oosterburen. Immers het lijntje wat jij aangeeft is niet in NL..
wildhagen schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:09:
Maar af en toe ligt er zó veel sneeuw dat de snowplow-trein zelf ook muurvast komt te zitten, ondanks 3 zware diesellocs:
[video]
When in trouble, add more powerLennart_1337 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 22:25:
Ben benieuwd hoe ze die van het laatste filmpje weer losgetrokken hebben, want volgens mij heb je daar een hele loctrein voor nodig![]()
Zou die sneeuwploeg nog op de rails staan?
Oftewel; uitgraven en met nog wat meer locs (ik zie er op een gegeven moment een stuk of 6) de hele zwik achteruit trekken en overnieuw proberen... Ziehier:
En anders kan je jezelf nog altijd door de sneeuw heen boren met een overmaatse bladblazer:
[ Voor 6% gewijzigd door mambo No5 op 08-01-2010 23:45 . Reden: overtreffende trap toegevoegd ]
Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
Sorry dat ik hier nog op terug kom, maar het filmpje is 2 jaar jonger.AW_Bos schreef op donderdag 05 november 2009 @ 16:57:
Als ik even mag binnenvallen met een leuk filmpje van 1980:
[video]
Met o.a de bouw van het ICR materieel in Aken, oude ICM-0 koplopers met lelijke pukkels op de kopdeuren, en de werkplaats in Tilburg.
Echter als ik zie op de 2:20 hoe lang die werkplaats wel niet is. Lijkt dit veel groter dan toen ik op de Open Dag 4 jaar geleden was.
De 1100 reeks kreeg van 1979 tot begin 1982 hun botsneus zoals de commentator vermeld zo rond 2:15, rond 3:02 meldt de commentator dat de nieuwe 1600 locs vanaf eind mei 1981 in dienst zijn gegaan, rond 5:34 zegt de nieuwslezer op de radio dat het woensdag 14 juli 1982 is, de spoorbrug bij Culemborg aan het eind van het filmpje werd in 1982 gebouwd en kwam een jaar later gereed. Als commentaar bij het filmpje op Youtube zelf wordt vermeldt dat het programma op 21-11-1982 werd uitgezonden.
Leuke filmpjes van de snowplow.
Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk | Revit Eclipse doorwaaijas XL nodig? DM mij.
Vermogen was in deze situatie niet het probleem; de locs hadden totaal geen grip op de ijzige rails en konden hun vermogen niet kwijt. Tussen het gegil van de turbo's door hoor je ook de wielslip. Zo te zien hangt er zo'n 18.000 PK aan de ploegmambo No5 schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 23:37:
[...]
[...]
When in trouble, add more power![]()
Oftewel; uitgraven en met nog wat meer locs (ik zie er op een gegeven moment een stuk of 6) de hele zwik achteruit trekken en overnieuw proberen... Ziehier:

[ Voor 5% gewijzigd door Killjoy op 09-01-2010 16:28 ]
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

Bron: DSO (via Somda)
(maar dat was allemaal al gezegd
[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 09-01-2010 18:41 ]
☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️
Door diverse oorzaken hebben we inmiddels al 70 minuten vertraging.
We hebben net tijdje stilgestaan op Bourg-en-Bresse en rijden nu verder met maximum snelhied van 200km/u (door slechte weer is er snelheidslimiet)
Verwachte aankomst in Brussel is op dit moment kwart over 12, 2,5 uur vertraging.
Iig netjes dat ze nu bij iedereen langsgekomen zijn om eindbestemming te noteren ivm niet halen aansluiting.
Net ook met thuisfront gesms't (waar een oom zit die bij ns gewerkt heeft)
Die gaf aan dat je taxi/hotel krijgt (of ze laten trein op je wachten, als de aansluiting dan wel te halen is)
Vorig jaar had ik ook 2u+, maar toen ik het noemde aan de conducteur dat ik een overstap niet zou hij erop terugkomen.
Daarna heb ik hem nooit meer gezien. (zelf ook niet meer echt achteraan gezeten aangezien ik toen zelf al een lift per auto had geregeld)
[ Voor 33% gewijzigd door DDX op 09-01-2010 20:21 ]

Ik heb andere ervaringen (stroomuitval waardoor treinen niet rijden, en NS medewerkers die doodleuk zeggen dat je maar naar Amsterdam moet reizen en op de vraag hoe je dan precies thuis gaat komen (Uitgeest, waar op dat tijdstip geen treinen meer heen rijden) zeggen dat ze niet meer aan enige taxiregelingen of wat dan ook doen)DDX schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 20:20:
Volgens mij moeten ze officieel taxi regelen om je verder te brengen.
(zou om 23:53 aankomen op A'dam cs en aansluitende trein zou om 00:16, 1:16 of 1:47 gaan)
Dit topic is gesloten.