Het Grote Ubuntu Topic Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste
Acties:
  • 99.349 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:22
Ben momenteel mijn "productiemachine" aan het updaten naar beta2 (32-bit). Spannend :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 14:42
Succes :) Hier maar schone install gedaan, vertrouw het upgraden niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ja dat wil bij mij gewoon echt niet lukken :')
Dus de update is nog dubbel spannend ook :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:32

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Bij mij zijn alle upgrades altijd prima gegaan (sinds 7.10 alle upgrades gedaan, met een enkele clean install ertussendoor). Dat was overigens altijd wel wat later, meestal met een RC een paar dagen van te voren.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Het lijkt redelijk goed gegaan te zijn.

De eerste keer booten wou niet lukken, maar met een oudere kernel gaat het prima. En de firefox-fonts zijn zoals gewoonlijk weer verneukt.

-edit-
Ik moest ook even Empathy verwijderen, ik werd iedere keer als ik van status veranderde uitgelogd bij pidgin en half ingelogd bij Empathy.
En ik heb flash even via de website van adobe moeten installeren.
En Rhythmbox werkt een beetje anders dan voorheen. Je kunt niet meer middelklikken op het systeemicoon om te pauzeren, en linksklikken geeft een soort menutje wat je eerder onder de rechtermuisknop verwacht. Beetje onnatuurlijk.

[ Voor 55% gewijzigd door mcDavid op 12-04-2010 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xpc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online

xpc

Firefox font-rendering is inderdaad om te huilen, nog steeds, maar de systeem fonts zijn perfect vind ik. Voor het eerst geen ander lettertype hoeven kiezen na een installatie.

Het enige wat ik tegen ben gekomen is dat ik geen geluid heb in FarCry, maar dat kan ook aan Wine liggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackh34d
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-12-2024
mcDavid schreef op maandag 12 april 2010 @ 22:39:
Je kunt niet meer middelklikken op het systeemicoon om te pauzeren
Hey, dat wist ik niet :P Handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me afvroeg, moest ik ooit willen upgraden naar 10.04, kan ik dan de geïnstalleerde thema's/fonts/icons, etc. dan overzetten of backuppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Bij een upgrade blijven die gewoon staan, hooguit moet je ze opnieuw inschakelen. Bij een clean install werkt het alleen als /home apart staat en bovendien de spullen allemaal in /home staan. Anders zul je in dat geval alles opnieuw moeten installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Dirk op 13-04-2010 13:09 ]

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 12:49:
Wat ik me afvroeg, moest ik ooit willen upgraden naar 10.04, kan ik dan de geïnstalleerde thema's/fonts/icons, etc. dan overzetten of backuppen?
die blijven gewoon onveranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 13:16:
[...]

die blijven gewoon onveranderd.
dat hoop je maar. Dat thema is toch geschreven voor een bepaalde gnome versie? Als nou bepaalde functies niet helemaal backwards compatible zijn kun je volgens mij wel gekke dingetjes krijgen. Maargoed, heb niet zoveel ervaring met custom themes gecombineerd met upgrades.

Vicariously I live while the whole world dies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Laat ik dan zo zeggen: bij mij zijn die onveranderd gebleven. Heb zelf de default theme gekozen om deze te proberen. Best nice :9 (al zijn die knopjes links wel wennen inderdaad)

-edit-
Ik ben trouwens mijn volume-icoontje in het mededelingen gebied kwijt :?

[ Voor 19% gewijzigd door mcDavid op 13-04-2010 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jig
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-08 16:18

Jig

Ik heb troubles met m'n NAS. Na een overgang van RAID 1 naar RAID 5 is de RAID configuratie gecrashed. De RAID is in degraded mode en ik kan niet meer bij de data. Daar de de NAS in EXT3 werkt heb ik de schijf aan een pc gehangen met Ubuntu.
Helaas ziet deze de schijf wel, maar hij herkent hem ook als onderdeel van een RAID en ik kan dus niet bij de data. Heeft iemand suggesties of ideeen om de schijf als nog te benaden. Het zij via een recovery prog. of een mount oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Kun je dat niet beter in een apart topic vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxa
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 21:08
blaataaps schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:36:
Kun je dat niet beter in een apart topic vragen?
Zie nu dat die reply met verkeerde account is (broertje that is). Maar het leek mij een gepast vraag binnen dit topic. Mijns inziens wordt het een aardige vervuiling binnen dit sub forum als dat soort vragen ieder hun eigen topic krijgen. Maar mocht die behoefte toch bestaan dan wil ik met alle liefde een ander topic daar over openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:39

MsG

Forumzwerver

Het hele idee is juist een beetje dat hier enkel over ervaringen wordt gepraat en voor vragen losse topics gemaakt worden in NOS. Vind dat beleid ook niet gewéldig, want soms heb je als Windows-gebruikers/Linux noob vaak van die mini-kwesties waardoor je tientallen topics zou krijgen voor lullige vraagjes.

Jouw probleem klinkt imo wel wat groter dan een minivraagje en misschien is het daarom wel handiger om het in een nieuw topic te doen?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Noxa schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 22:44:
[...]

Zie nu dat die reply met verkeerde account is (broertje that is). Maar het leek mij een gepast vraag binnen dit topic. Mijns inziens wordt het een aardige vervuiling binnen dit sub forum als dat soort vragen ieder hun eigen topic krijgen. Maar mocht die behoefte toch bestaan dan wil ik met alle liefde een ander topic daar over openen.
Heb je de modbreak niet gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mcDavid schreef op woensdag 14 april 2010 @ 01:53:
[...]

Heb je de modbreak niet gelezen?
Geen vragen hier volgens de modbreak! :+

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2010 03:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 15:07
Jig schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 21:12:
Ik heb troubles met m'n NAS. Na een overgang van RAID 1 naar RAID 5 is de RAID configuratie gecrashed. De RAID is in degraded mode en ik kan niet meer bij de data. Daar de de NAS in EXT3 werkt heb ik de schijf aan een pc gehangen met Ubuntu.
Helaas ziet deze de schijf wel, maar hij herkent hem ook als onderdeel van een RAID en ik kan dus niet bij de data. Heeft iemand suggesties of ideeen om de schijf als nog te benaden. Het zij via een recovery prog. of een mount oid.
Beter een apart topic in NOS denk ik.
/me Speel ik nou voor mod? Niet de bedoeling...

Ik heb geen leuke ondertitel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Wat me zojuist opvalt :D
De tooltips in firefox, die blijven nu staan tot je de muis weer beweegt. Erg prettig als je veel op http://xkcd.com/ zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijsje66 schreef op woensdag 14 april 2010 @ 08:56:
[...]
/me Speel ik nou voor mod? Niet de bedoeling...
Nee dat doe ik 8)

Vragen zoals die van Jig in een apart topic a.u.b!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31
Ik heb een vraagje ik draai nu ook Ubuntu 9.10
na de installatie kreeg ik de melding dat ik de ati drivers moest installeren , ipv hem instaleren drukte ik hem weg , hoe krijg ik die nou weer terug ?

verder werkt alles wel gewoon perfect ..

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 15:47
ravw schreef op donderdag 15 april 2010 @ 09:55:
Ik heb een vraagje ik draai nu ook Ubuntu 9.10
na de installatie kreeg ik de melding dat ik de ati drivers moest installeren , ipv hem instaleren drukte ik hem weg , hoe krijg ik die nou weer terug ?

verder werkt alles wel gewoon perfect ..
System -> Administration -> Hardware Drivers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Om mezelf open source aan te wennen dat geleverd wordt met gnome (of gewoon los) heb ik een enorme youtube sessie gehouden met The Gimp-tutorials. In het verleden altijd met photoshop (t/m CS2) gewerkt, dus het is wennen geblazen geweest omdat sommige dingen net iets anders gaan. Maar gaandeweg toch de liefde voor Gimp ontdekt (niet op het eerste gezicht dus)...

Maar ik ben ontzettend onder de indruk van dit open source pakket. Ook al rammelen sommige dingen nog (sommige filters doen het gewoon niet) en moet je voor bevel en imboss een script downen (terwijl dit basic enough is om letters enzo te pimpen en om volgens mij gewoon in gimp te zetten met de voordelen van preview erbij)...

In ieder geval, the Gimp kan zoveel, terwijl ik zoveel mensen ken die eigenlijk alleen photoshop kennen (omdat het ook een werkwoord is volgens mij) en daar niet voor betalen maar het bijna op elke windows pc wel te vinden is... Weer een mooi punt voor de opensource evangelie hier...

Jammer dat "The Gimpen" niet lekker bekt als werkwoord... Een enkeling zal weten wat je bedoelt als je zegt dat je iets gegimpd hebt, maar ik denk dat ze eerst gepimpt verstaan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Mar2zz schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:24:
[...]

Jammer dat "The Gimpen" niet lekker bekt als werkwoord... Een enkeling zal weten wat je bedoelt als je zegt dat je iets gegimpd hebt, maar ik denk dat ze eerst gepimpt verstaan..
Nou ja, als je er handig genoeg mee bent dan heb je inderdaad iets gepimpt. :+

Maar on-topic: je hebt me wel enthousiast gemaakt. Als ik eens wat tijd heb moet ik ook maar eens met The Gimp leren werken.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:32
Bah, ik snap er niets van. Mijn volume veranderen werkt alleen voor de eerste 10%. Die 10% zijn dan ook meteen de 0-100% die het systeem eigenlijk kan. Ik heb dus maar 3 stapjes (op mijn toetsenbord) waarin ik het volume kan veranderen, ipv gewoon de volledige balk. Iemand enig idee of dat met lucid te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik vind GIMP een kloteprogramma. Maar Photoshop ook. Ik ben altijd fireworks gewend geweest, en draai nu Fireworks 8 (macromedia :9 ) onder wine, dat werkt prima :D

MoiZie schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:36:
Bah, ik snap er niets van. Mijn volume veranderen werkt alleen voor de eerste 10%. Die 10% zijn dan ook meteen de 0-100% die het systeem eigenlijk kan. Ik heb dus maar 3 stapjes (op mijn toetsenbord) waarin ik het volume kan veranderen, ipv gewoon de volledige balk. Iemand enig idee of dat met lucid te maken heeft?
Ik ben mijn complete volume-applet kwijt, kan het juist alleen nog met de volumetoetsen veranderen :o Maar dat gaat verder ook wel prima. Heb je alsamixer al eens geopend in de terminal om te kijken of alle schuifjes een beetje logisch staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
mcDavid schreef op donderdag 15 april 2010 @ 21:02:
Ik vind GIMP een kloteprogramma. Maar Photoshop ook. Ik ben altijd fireworks gewend geweest, en draai nu Fireworks 8 (macromedia :9 ) onder wine, dat werkt prima :D

[...]

Ik ben mijn complete volume-applet kwijt, kan het juist alleen nog met de volumetoetsen veranderen :o Maar dat gaat verder ook wel prima. Heb je alsamixer al eens geopend in de terminal om te kijken of alle schuifjes een beetje logisch staan?
Oeh, dat was een goeie! Als ik nu op mijn toetsenbord volume up en down doe, zie ik dat bij volume down, eerst master front naar beneden gaat, en als die helemaal beneden is begint front naar beneden te gaan. Pas als front naar beneden gaat begint het volume idd zachter te gaan (maar dan is er nog zo weinig ruimte over dat die stapjes in front heel groot zijn. Wanneer het laatste stapje begint gaat alles direct naar 0 (mute) dat werkt dus gewoon. Vraag is dan, hoe fix ik dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Mar2zz schreef op donderdag 15 april 2010 @ 19:24:
Om mezelf open source aan te wennen dat geleverd wordt met gnome (of gewoon los) heb ik een enorme youtube sessie gehouden met The Gimp-tutorials. In het verleden altijd met photoshop (t/m CS2) gewerkt, dus het is wennen geblazen geweest omdat sommige dingen net iets anders gaan. Maar gaandeweg toch de liefde voor Gimp ontdekt (niet op het eerste gezicht dus)...

Maar ik ben ontzettend onder de indruk van dit open source pakket. Ook al rammelen sommige dingen nog (sommige filters doen het gewoon niet) en moet je voor bevel en imboss een script downen (terwijl dit basic enough is om letters enzo te pimpen en om volgens mij gewoon in gimp te zetten met de voordelen van preview erbij)...

In ieder geval, the Gimp kan zoveel, terwijl ik zoveel mensen ken die eigenlijk alleen photoshop kennen (omdat het ook een werkwoord is volgens mij) en daar niet voor betalen maar het bijna op elke windows pc wel te vinden is... Weer een mooi punt voor de opensource evangelie hier...

Sterker nog, sommige dingen vond ik zelfs handiger/beter. Zoals de selectie makkelijk resizen, zonder dat je weer muishandelingen hoeft te doen. Ook veel dingen die met veel bombarie door Adobe worden aangekondigd in CS5 zaten reeds jaren in The GIMP.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnem_
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-08 21:42
Even weer een typisch Ubuntu-momentje.

Om volstrekt onduidelijke redenen loopt sinds deze week firefox vast bij flash content. Chromium laat alleen de html player in youtube zien, die werkt niet. In Opera is de flash plugin niet meer up-to-date. Oh... wacht... dan hebben we Epiphany ook, hehe... eindelijk filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Jij hebt zeker ook de daily builds van firefox? Die zijn namelijk nog van zaterdag, sindsdien zijn alle builds telkens gefailed. Ik ben maar even teruggegaan naar versie 3.5.9 uit de eigen ubuntu reps.

Ik kom net overigens een firefox stable ppa tegen, ik denk dat ik die vanavond maar eens ga installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MoiZie schreef op donderdag 15 april 2010 @ 20:36:
hihi, quote van linuxhaters:
Problem #4? I'm sure pulseaudio has something to do with this, but the volume on my computer appears to have exactly 3 notches between quiet and SUPER FUCKING TRIPLE SONIC BOOM YOU WIN! Ubuntu -- damaging your senses, one sense at a time. Maybe Linux is totally awesome if you're blind and deaf, and you just connect a serial console to your ass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Dirk schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 09:55:
Jij hebt zeker ook de daily builds van firefox? Die zijn namelijk nog van zaterdag, sindsdien zijn alle builds telkens gefailed. Ik ben maar even teruggegaan naar versie 3.5.9 uit de eigen ubuntu reps.

Ik kom net overigens een firefox stable ppa tegen, ik denk dat ik die vanavond maar eens ga installeren.
Firefox stable ppa heb ik ook geinstalleerd, werkt prima. Echter, ook 3.5.9 liep bij mij al regelmatig vast bij flash content. Met 3.6.3 heb ik er nog steeds last van, maar ik heb het ook in Chrome beta. Ik denk dus eerder dat het een flashprobleempje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:31
Ik heb een vraagje ik werk onder windows veel met Corel PaintShop Photo Pro X3 is daar in Ubuntu een goede vervanger voor ?

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ravw schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 10:57:
Ik heb een vraagje ik werk onder windows veel met Corel PaintShop Photo Pro X3 is daar in Ubuntu een goede vervanger voor ?
GIMP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Vicarious schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 10:19:
[...]

hihi, quote van linuxhaters:

[...]
Dammit! Er staat zeker geen fix bij? Kan ik iets dergelijks als pulseaudio deinstalleren en gewoon alsa gebruiken? Heeft dat voor of nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Wel opmerkelijk dat die vraag voorbij komt net nu we het over GIMP / Photoshop hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

MoiZie schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:25:
[...]

Dammit! Er staat zeker geen fix bij? Kan ik iets dergelijks als pulseaudio deinstalleren en gewoon alsa gebruiken? Heeft dat voor of nadelen?
Er staat in dat artikel een linkje naar een bugreport daarover. Als je daarop weer wat doorklikt kom je weer tegen dat het beter is om het master volume maximaal te zetten en met PCM je volume aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
Vicarious schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 11:44:
[...]

Er staat in dat artikel een linkje naar een bugreport daarover. Als je daarop weer wat doorklikt kom je weer tegen dat het beter is om het master volume maximaal te zetten en met PCM je volume aan te passen.
Als ik mijn stereo-out van mijn speakers ipv achterin het groene ding, voorin, in de headphones, stop, werkt alles gewoon. Wat ik dus eigenlijk moet doen, is de headphones op de stereo out mappen van mijn pc. Ik werk hier trouwens met een nvidia mcp78 hdmi kaart. (onboard van m4n78 pro)

[ Voor 6% gewijzigd door MoiZie op 16-04-2010 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpaceK33z
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 19:14

SpaceK33z

Webdeveloper

Weet iemand al wanneer de nieuwe GIMP uitkomt waarin de interface iets meer op die van Photoshop lijkt (één venster ipv 3). Ik vind dit altijd zwaar irritant aan GIMP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben de niet Gimp liefhebbers al eens naar Pinta gekeken?

http://pinta-project.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Eindelijk, dit lijkt me nou echt een goede Paint-a-like... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Er was toch ook nog een photoshop kloon qua interface. Het was geloof ik niet paint.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:09

gwystyl

Beugeltje dan maar?

MsG schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:26:
Er was toch ook nog een photoshop kloon qua interface. Het was geloof ik niet paint.net
Volgens mij is dat GimpShop

[ Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 16-04-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 13:15:
Hebben de niet Gimp liefhebbers al eens naar Pinta gekeken?

http://pinta-project.com/
Ziet er goed uit, eindelijk een beetje een goeie tegenhanger van MS Paint.

Er bestaat natuurlijk wel GPaint, maar door gebrek aan undo is die gewoon praktisch onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Kees Kluskens schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 12:52:
Weet iemand al wanneer de nieuwe GIMP uitkomt waarin de interface iets meer op die van Photoshop lijkt (één venster ipv 3). Ik vind dit altijd zwaar irritant aan GIMP.
Dude... Dat is juist een voordeel die losse vensters. Maar gimp is erg goed te customizen.
Zie bijvoorbeeld deze tutorial van GIMPtricks (nederlandse vrouw):
http://www.youtube.com/wa...-8WjUJbLQ&feature=related

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Mar2zz schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 18:45:
[...]

Dude... Dat is juist een voordeel die losse vensters. Maar gimp is erg goed te customizen.
Zie bijvoorbeeld deze tutorial van GIMPtricks (nederlandse vrouw):
http://www.youtube.com/wa...-8WjUJbLQ&feature=related
Als je het op een aparte workspace zet is het wel te doen. Maar dan nog vind ik het vervelend. Van mij zou het gewoon in één venster mogen.

Maar het grootste nadeel van GIMP vind ik dat het opstarten even duurt. Als je flink bezig gaat met fotobewerking enzo is dat natuurlijk geen probleem, maar voor even snel een pijltje in een foto'tje plaatsen is het gewoon een te groot programma.

:o Pinta heeft transparency O+
Ik ben nu al fan. Het zou wel mooi zijn als de cursor nog even aangepast wordt aan de tool die je gebruikt...

[ Voor 29% gewijzigd door mcDavid op 16-04-2010 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
Tja, ik vind het wel een voordeel. ik heb mijn tools en optionsdialogs naar links gezet en de afbeeldingen edit aan de rechterkant van mijn scherm. Zo heb ik de tooloptions ook dichtbij de tools. Maar goed, ze moeten vast te zetten zijn daar is in ieder geval aardig wat over te vinden op het web (ik zie zelf de noodzaak niet om het te proberen).

Kent iemand overigens een makkelijke GUI-based screen calibration tool? ik heb agyll uit de repo gehaald, maar ik kan er niet mee uit de voeten, ik weet niet wat te doen. bij een beetje makkelijke command ervoor krijg ik een segmentation error. Ik heb op mijn laptop geen contrast-instel mogelijkheid, en die is ook niet aanwezig in de driver (SIS). Ik wil wel e.e.a. aan kunnen passen omdat dit scherm niet subtiel genoeg is mbt contrasten en dat is vervelend. Loop je een portret van iemand te tunen en dan zie je op een andere pc duidelijk je penseelstreken terwijl op het scherm van de laptop alles netjes blended lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

mcDavid schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 14:53:
[...]

Ziet er goed uit, eindelijk een beetje een goeie tegenhanger van MS Paint.

Er bestaat natuurlijk wel GPaint, maar door gebrek aan undo is die gewoon praktisch onbruikbaar.
Ik ben erg tevreden met Kolourpaint. 't is geen heel erg uitgebreid pakket maar MS Paint kan het makkelijk aan.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zit nu bij een kameraad met Ubuntu 9.04, hij was z'n wachtwoord vergeten, maar hij had autologin dus de basisdingen kon hij gewoon.

Echter wilden we het wachtwoord veranderen, maar wat gaat dit simpel zeg. Je kan dus zo in een installatie van een vreemde computer ja. Verbaasde mij wel een beetje.

Grub > Linux recovery mode > drop root prompt > passwd <gebruikersnaam> die je weer zou kunnen achterhalen door eerst Linux normaal op te starten om zo de gebruikers te zien.

Is dit niet een beetje een security flaw?

Kan je trouwens met update-manager -d niet kiezen welke versie? Als ik het in 9.04 doe moet ik eerst verplicht naar 9.10.

[ Voor 10% gewijzigd door MsG op 17-04-2010 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 13:55:
Ik zit nu bij een kameraad met Ubuntu 9.04, hij was z'n wachtwoord vergeten, maar hij had autologin dus de basisdingen kon hij gewoon.

Echter wilden we het wachtwoord veranderen, maar wat gaat dit simpel zeg. Je kan dus zo in een installatie van een vreemde computer ja. Verbaasde mij wel een beetje.

Grub > Linux recovery mode > drop root prompt > passwd <gebruikersnaam> die je weer zou kunnen achterhalen door eerst Linux normaal op te starten om zo de gebruikers te zien.
Je hoeft niet eerst te booten, je kunt in /etc/passwd gewoon zien welke users er zijn
Is dit niet een beetje een security flaw?
Ja en nee, het is al jaren bekend dat fysieke toegang betekent dat je practisch overal bij kunt (dat is met andere distributies/besturingssystemen niet anders). Als het niet via grub is, is het wel via de harde schijf of of een live-cd. Ik weet niet bij welke versies dat precies is, maar grub recovery mode vraagt ook vaak om een (root-)wachtwoord. Dit kan ook wel weer triviaal omzeild worden maar daar denkt niet iedereen aan.
Als je dit allemaal niet wil, is er een prima oplossing voor (zeker op laptops aan te raden als je gevoelige data hebt), namelijk encryptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Is bij meer mensen het bootscreen van Xubuntu veranderd? Ik zie nu ineens "Ubuntu 10.04" staan, terwijl er eerst "Xubuntu" stond.
Het is wel gebeurd nadat ik hem geüpdate had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

blaataaps schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:01:
[...]
Je hoeft niet eerst te booten, je kunt in /etc/passwd gewoon zien welke users er zijn
[...]

Ja en nee, het is al jaren bekend dat fysieke toegang betekent dat je practisch overal bij kunt (dat is met andere distributies/besturingssystemen niet anders). Als het niet via grub is, is het wel via de harde schijf of of een live-cd. Ik weet niet bij welke versies dat precies is, maar grub recovery mode vraagt ook vaak om een (root-)wachtwoord. Dit kan ook wel weer triviaal omzeild worden maar daar denkt niet iedereen aan.
Als je dit allemaal niet wil, is er een prima oplossing voor (zeker op laptops aan te raden als je gevoelige data hebt), namelijk encryptie.
Een root-password werd bij 9.04 niet gevraagd hier. Maar bij Windows XP moest ik met de recoveryconsole geloof ik wel altijd nog een wachtwoord intikken. Als je dat combineert met ingebouwde encryptie zou het dus wèl veilig kunnen zijn. Als je nu je home-folder in Ubuntu encrypt zou het dus al redelijk veilig zijn mits ook nog die boot-entry met een wachtwoord beveiligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

wtf... da's wel lomp ja. Desktop pc's heb je over het algemeen niet in een beveiligd datacenter staan zoals je bijv. bij switches e.d. (waar password recovery vrij eenvoudig is als je fysieke toegang hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
MsG schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:23:
[...]

Een root-password werd bij 9.04 niet gevraagd hier. Maar bij Windows XP moest ik met de recoveryconsole geloof ik wel altijd nog een wachtwoord intikken.
Dat neemt niet weg dat bij XP fysieke toegang alsnog gelijk staat aan overal bijkunnen, daar helpt een fopneus als een wachtwoord vragen bij een recovery-console niet tegen (en daardoor zouden mensen zelfs kunnen gaan denken dat er nog een of andere bescherming is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
MsG schreef op zaterdag 17 april 2010 @ 14:23:
[...]

Een root-password werd bij 9.04 niet gevraagd hier. Maar bij Windows XP moest ik met de recoveryconsole geloof ik wel altijd nog een wachtwoord intikken. Als je dat combineert met ingebouwde encryptie zou het dus wèl veilig kunnen zijn. Als je nu je home-folder in Ubuntu encrypt zou het dus al redelijk veilig zijn mits ook nog die boot-entry met een wachtwoord beveiligt.
Volgens mij maakt dat niet uit. Als ik het goed heb wordt je wachtwoord gebruikt als key bij het encrypten. Dus als je iemands wachtwoord veranderd kun je nog steeds niet bij de encrypted data.

Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
mcDavid schreef op zondag 18 april 2010 @ 02:23:
[...]

Volgens mij maakt dat niet uit. Als ik het goed heb wordt je wachtwoord gebruikt als key bij het encrypten. Dus als je iemands wachtwoord veranderd kun je nog steeds niet bij de encrypted data.

Correct me if I'm wrong.
Er zit toch een denkfout ergens :)
Als je iemands wachtwoord verandert, kun je niet opeens op magische wijze met het oude wachtwoord de data decrypten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
En er draait weer een nieuwe Ubuntu install, 9.10 server deze keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Waarom ga je niet in eens voor de 10.04 van Ubuntu? Ik vind hem persoonlijk veel lekkerder werken. Sneller, meer up-to-date, en ook ineens een LTS :)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Petervanakelyen schreef op zondag 18 april 2010 @ 14:46:
Waarom ga je niet in eens voor de 10.04 van Ubuntu? Ik vind hem persoonlijk veel lekkerder werken. Sneller, meer up-to-date, en ook ineens een LTS :)
misschien omdat die pas beta is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
mcDavid schreef op zondag 18 april 2010 @ 02:23:
[...]

Correct me if I'm wrong.
Inderdaad, maar je wachtwoord wordt niet direct gebruikt voor het encrypten van je filessytem.

Voor het unlocken van bestanden op het encrypted filessytem heb je een passphrase nodig. Deze passphrase staat in een bestand. Dit bestand staat niet op het encrypted filesystem en kan dus gelezen worden door de kernel, bv bij het inloggen. De inhoud ervan is wel versleuteld dmv van je systeemwachtwoord.

Als het systeemwachtwoord van een gebruiker veranderd, zal ook dit bestand opnieuw aangemaakt moeten worden om het te laten werken met het nieuwe wachtwoord.

Als je wachtwoord gelijk zou zijn aan de passphrase van de key van het filesystem dan zou je elk versleuteld bestand moeten openen met je oude wachtwoord en opnieuw versleutelen met je nieuwe. Dat kan even duren :)

Zie ook: http://www.linux-mag.com/id/7568/1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Vicarious schreef op zondag 18 april 2010 @ 14:51:
[...]

misschien omdat die pas beta is?
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
rutgerw schreef op zondag 18 april 2010 @ 15:04:
[...]

Inderdaad, maar je wachtwoord wordt niet direct gebruikt voor het encrypten van je filessytem.

Voor het unlocken van bestanden op het encrypted filessytem heb je een passphrase nodig. Deze passphrase staat in een bestand. Dit bestand staat niet op het encrypted filesystem en kan dus gelezen worden door de kernel, bv bij het inloggen. De inhoud ervan is wel versleuteld dmv van je systeemwachtwoord.

Als het systeemwachtwoord van een gebruiker veranderd, zal ook dit bestand opnieuw aangemaakt moeten worden om het te laten werken met het nieuwe wachtwoord.

Als je wachtwoord gelijk zou zijn aan de passphrase van de key van het filesystem dan zou je elk versleuteld bestand moeten openen met je oude wachtwoord en opnieuw versleutelen met je nieuwe. Dat kan even duren :)

Zie ook: http://www.linux-mag.com/id/7568/1/
Ok, maar zonder het originele wachtwoord kom je dus nog steeds niet bij de data!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit nog steeds in 9.10. Beta (ookal is het de tweede) klinkt mij altijd wat instabiel in de oren. Voor programma's maakt me dat vaak niet zo uit, maar met zoiets essentieels als het besturingssysteem lijkt het me minder fijn als er iets fout gaat.
Sinds dat ik het vorige maand heb geïnstalleerd op mijn voorheen win7 laptop, wil ik niet meer terug.

Wat me trouwens opvalt, is dat er voor 9.10 ook nog bijna dagelijks updates uitkomen. (en het is zo heerlijk hoe simpel dat installeert!) Gister nog eens in win7 gezeten (voor silverlight) en die installeerde ook meteen updates én moest zeuren om opnieuw op te starten. Wat een verademing, ubuntu!

edit: weet iemand een fijn toetsenbord layout? die van windows vind ik altijd fijn, dat hij zegmaar 'weet' op welke letters het handig is om een accent te maken, en na welke letters het handiger is om een gewoon aanhalingsteken te plaatsen, dus niet ś en wel é? en als je er twee achter elkaar wilt, dat het dan niet een nieuw teken wordt, dus "" ipv ¨, zonder de spatiebalk te hoeven gebruiken?

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2010 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Voor sommige updates moet Ubuntu ook gewoon opnieuw opstarten hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Maar dan gaat ie niet zeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Maar je moet wel eerst opnieuw opstarten om ze te kunnen gebruiken ;)

Ik zit overigens nu op Debian met XFCE, dat werkt toch net iets sneller dan Xubuntu, hoewel ik dat 'Ubuntu software centrum' toch wel mis :| ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Verwijderd schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 10:41:
Ik zit nog steeds in 9.10. Beta (ookal is het de tweede) klinkt mij altijd wat instabiel in de oren. Voor programma's maakt me dat vaak niet zo uit, maar met zoiets essentieels als het besturingssysteem lijkt het me minder fijn als er iets fout gaat.
Sinds dat ik het vorige maand heb geïnstalleerd op mijn voorheen win7 laptop, wil ik niet meer terug.

Wat me trouwens opvalt, is dat er voor 9.10 ook nog bijna dagelijks updates uitkomen. (en het is zo heerlijk hoe simpel dat installeert!) Gister nog eens in win7 gezeten (voor silverlight) en die installeerde ook meteen updates én moest zeuren om opnieuw op te starten. Wat een verademing, ubuntu!

edit: weet iemand een fijn toetsenbord layout? die van windows vind ik altijd fijn, dat hij zegmaar 'weet' op welke letters het handig is om een accent te maken, en na welke letters het handiger is om een gewoon aanhalingsteken te plaatsen, dus niet ś en wel é? en als je er twee achter elkaar wilt, dat het dan niet een nieuw teken wordt, dus "" ipv ¨, zonder de spatiebalk te hoeven gebruiken?
Alt-gr + deadkeys! Even wennen maar daarna wil je ook dat nooit meer anders ;) Gewone dead-keys werkt inderdaad irritant onder linux (vind ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Ik wil trouwens even kwijt dat het binnen ubuntu een eitje is om virtualisatie aan de praat te krijgen. Ik ben nu bezig met een KVM-QEMU server voor thuis en ik wil een gevirtualiseerde webserver en een gevirtualiseerde ubuntu PDC draaien. Maar KVM-QEMU werkt goed en lekker snel. Daarnaast zijn de tools ook goed. virt-manager werkt prima om de boel te beheren als je geen zin hebt om de CLI in te duiken.

De volgende stap voor mij is om PCI passthrough aan de praat te krijgen, maar ik ben bang dat ik aan mijn hardware moet gaan sleutelen. Ik draai nu op een al wat oudere AMD Athlon X2 4000+ met een moederbord dat geen IOMMU ondersteund. Dan zou ik voor een SB800 moederbord overmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

mcDavid schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:39:
[...]

Alt-gr + deadkeys! Even wennen maar daarna wil je ook dat nooit meer anders ;) Gewone dead-keys werkt inderdaad irritant onder linux (vind ik).
Maar dan moet je AltGR indrukken om zo'n accentje te maken. Hoe typ jij met ALTGR de ë precies? Mij lukte het niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kKaltUu
  • Laatst online: 02-09 19:59

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

thijsje66 schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:32:
Maar je moet wel eerst opnieuw opstarten om ze te kunnen gebruiken ;)
exactly, zit hier met een 8.10 installatie die ik niet kan upgraden, up 361 days

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Hebben jullie ook met 10.04 dat de systeemtijd in Windows telkens 2 uur te vroeg is? Handig voor programma's die van de klok uitgaan :P. Waarschijnlijk iets met de tijdzone oid, die overigens wel goed staat :S.

Bij mij draait 10.04 al prima. Enkel couchservice ofzo knalt er telkens uit, maar geen idee wat dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
MsG schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 14:18:
Hebben jullie ook met 10.04 dat de systeemtijd in Windows telkens 2 uur te vroeg is? Handig voor programma's die van de klok uitgaan :P. Waarschijnlijk iets met de tijdzone oid, die overigens wel goed staat :S.

Bij mij draait 10.04 al prima. Enkel couchservice ofzo knalt er telkens uit, maar geen idee wat dat doet.
Ubuntu gebruikt UTC, Windows niet. Dat is het probleem. Vandaag trouwens een 'netwerkschijf' (gewoon met Samba) aangemaakt op Ubuntu (mbv van de Nautilus-extensie). Werkte nu uit het doosje samen met een Windows 7-pc :D

[ Voor 3% gewijzigd door RetroTycoon op 20-04-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dus wat is het advies? Of blijft dit verschil optreden sinds 10.04?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Bij https://help.ubuntu.com/community/UbuntuTime onder 'Make Windows use UTC' of 'Make Linux use 'Local' time'. Beide werken, het is maar net of jij wilt dat Ubuntu zich 'dom' houdt, of Windows 'slim' maakt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Raar dat ik het eerder nooit had als het al jaren zo werkt.

Bedankt iig :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Vicarious schreef op dinsdag 20 april 2010 @ 11:57:
[...]

Maar dan moet je AltGR indrukken om zo'n accentje te maken. Hoe typ jij met ALTGR de ë precies? Mij lukte het niet....
gewoon, alt-gr + r

äåéëþüúíóöáßðfghïœøæœ©®bñµ
^^ hele toetsenbord

Alt-gr + shift + " + e kan natuurlijk ook, maar daar is wat vingervlugheid voor nodig inderdaad ;)

Nondeju zeg, hoeveel fontrendermethodes kun je in één programma stoppen? :D
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/500/web/Schermafdruk-4.png

[ Voor 41% gewijzigd door mcDavid op 20-04-2010 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Font-render?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Nu online

knakworst

Get more sats!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vicarious

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

wtf... wat is daar de logica achter dan? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk

Dirk

Hij staat naast de E :)

Maar ik vind de combinatie Alt-gr + Shift + " + e logischer, en die kun je ook gewoon gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind inderdaad de altgr deadkeys erg fijn werken. Heel logisch. Straks wil ik helemaal nooit meer terug naar windows ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Hey, zojuist valt me op dat de notificaties (blijkbaar sinds een recente update) weer netjes in de hoek staan bij Lucid :D
Ik hoop eigenlijk dat Rhythmbox ook zijn oude statusicon weer terug krijgt, anders ga ik die denk ik downgraden... dat uitklapmenutje werkt voor geen meter :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
mcDavid schreef op woensdag 21 april 2010 @ 17:09:
Hey, zojuist valt me op dat de notificaties (blijkbaar sinds een recente update) weer netjes in de hoek staan bij Lucid :D
Ik hoop eigenlijk dat Rhythmbox ook zijn oude statusicon weer terug krijgt, anders ga ik die denk ik downgraden... dat uitklapmenutje werkt voor geen meter :N
Wat bedoel je? Ik merk weinig van die nieuwe statusdingen eigenlijk...Of bedoel je die icoontjes? Dat netjes in de hoek staan van notificaties is hier ook nog niet het geval.... :'( Systeem is wel up to date

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
oh ik zie nu dat de gilir-versie geschikt is gemaakt voor Lucid. Die had ik onder karmic geinstalleerd maar was door de updates overschreven. Nu is daar een nieuwe versie van uit en is die automatisch geinstalleerd.

https://launchpad.net/~gilir/+archive/updates/+packages

en voor rhythmbox moet je nou steeds dor dit menutje (onder de linkermuisknop) heen:
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/web/rhythmbox-menutje.png

In plaats van: linksklik -> rhythmbox weergeven; middelklik -> pauze/play; rechtsklik -> menutje.
Ik heb de music-applet maar weer geinstalleerd, dat werkt ook wel aardig.

Ik weet nu ook waarom mijn volume-icoontje weg was.
Je hebt tegenwoordig naast het "mededelingen gebied" een "mededelingen-applet", en daar zit een hele reut icoontjes in. Ik heb na de upgrade het evolution-envelopje willen verwijderen, maar dan verwijder je gelijk het hele "mededelingen applet" waar dus ook het volume in zit.
De oplossing was dat applet weer terug te plaatsen, en via synaptic "indicator-messages" te deinstalleren, dan verdwijnt alleen het envelopje.

[ Voor 65% gewijzigd door mcDavid op 21-04-2010 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:33
Ik volg al een tijdje het topic en heb ubuntu 10 op mn PC staan. Ik vraag me alleen af of er nog een sneltoets is of tooltje waarmee je vensters precies halveert op het midden zoals in windows 7. Dat mis ik namelijk enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

lutj schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:36:
Ik volg al een tijdje het topic en heb ubuntu 10 op mn PC staan. Ik vraag me alleen af of er nog een sneltoets is of tooltje waarmee je vensters precies halveert op het midden zoals in windows 7. Dat mis ik namelijk enorm!
Ik weet niet of er een tooltje is voor Gnome die dit kan (vast wel), maar onder kubuntu 10.04 (ubuntu met KDE ipv Gnome) is dit standaard gedrag. Ik weet niet of je in bent om hiermee te experimenteren, maar als je dat wil kun je dit doen door het pakket kubuntu-desktop te installeren en bij het inloggen kde te kiezen. Dan gebeurt er verder niets met je Gnome installatie en instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-08 22:02
Als KDE fan dacht ik, ik ga eens Kubuntu lucid proberen in Virtualbox. Voor de eerste keer (en ik probeer elke versie wel eens sinds 8.10) lijkt het alsof alles wel ongeveer werkt, afgezien van een paar virtualbox-specifieke problemen. Ik kwam enkel wel een vervelende fout tegen:

http://j.imagehost.org/0115/schermafdruk1.png

Heb er 2 seconden eens naar gegoogled, maar vond het niet direct terug. Nog mensen die dit probleem met de meldingen al tegengekomen zijn? Lijkt me een vrij grote bug voor een bijna-RC.

Buiten dat ben ik wel erg te spreken over KDE 4.4! Dat wordt weer dual-booten met win7 en hopen dat hij er niet afvliegt deze keer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theimon
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:25

Theimon

Snapte!?

Wat is er mis op dat screenshot?

Evil in general does not sleep, and therefore doesn't see why anyone else should. | There is no "i" in denial. | There is no "i" in TEAM, but there is ME!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
rechtsonder, de meldingen die niet goed leesbaar zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icyx
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

icyx

chown -R us ./base

Volgens mij is dat by design, klik maar op details, dan klapt het als het goed is open. Op die manier krijg je geen enorme status updates te zien.

When you think you’ve succeeded / but something’s missing / means you have been defeated / by greed, your weakness.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• illewoare
Zal dat de volgende keer als ik meldingen heb eens testen, nu zijn ze al verdwenen (ook als ik op het i-tje klik). Klinkt wel logisch, maar het geeft toch een rommelige indruk. Ik heb op details gedrukt, maar dan kreeg ik gewoon een kadertje met wat de updates waren. Ik zou toch graag gewoon de hele zin willen lezen die er staat in de notification. hopelijk dus geen feature, maar een foutje! :)

edit: misschien moest ik gewoon op de zin zelf klikken?

[ Voor 46% gewijzigd door illewoare op 22-04-2010 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Egbert Jan
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 23:56
Ik zie dat Ubuntu 10.04 Release Candidate ook uit is gekomen. Hij is hier te downloaden. Ik ga hem vanavond even testen. Nog maar 1 week tot de final versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
lutj schreef op donderdag 22 april 2010 @ 09:36:
Heeft windows eindelijk ook zoiets? werd tijd...

Doe in Gnome eens middel- of rechtsklikken op het maximaliseer-icoontje ;) Precies halveren zit er niet bij geloof ik maar dit werkt ook geweldig, zeker in combinatie met snapping borders.
Volgens mij moet je compiz wel aan hebben staan. (uiterlijk -> effecten; normaal kiezen)
Egbert Jan schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:15:
Ik zie dat Ubuntu 10.04 Release Candidate ook uit is gekomen. Hij is hier te downloaden. Ik ga hem vanavond even testen. Nog maar 1 week tot de final versie
Het viel me gisteren al op dat er maar weinig updates waren :o Ze vorderen gestaag dus :9

[ Voor 23% gewijzigd door mcDavid op 22-04-2010 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Nog maar een paar dagen inderdaad. Dan gaat er toch weer Ubuntu op mijn computertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutj
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-09 22:33
mcDavid schreef op donderdag 22 april 2010 @ 18:44:
[...]

Heeft windows eindelijk ook zoiets? werd tijd...

Doe in Gnome eens middel- of rechtsklikken op het maximaliseer-icoontje ;) Precies halveren zit er niet bij geloof ik maar dit werkt ook geweldig, zeker in combinatie met snapping borders.
Volgens mij moet je compiz wel aan hebben staan. (uiterlijk -> effecten; normaal kiezen)
[...]
Super! Werkt prima. Wel wennen aangezien het bij windows het venster alleen naar een hoek gesleept hoeft te worden (helemaal handig). Met sneltoetsen heb ik ontdekt dat je ook een aantal opties kan instellen. Maar door dat maximaliseer-icoon met de RMB te klikken krijg je horizontaal volledig scherm. MMB verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Ik zit nu op een persistent stickje met 10.04. Werkt lekker rap (zit wel op rappe computers).

maar bij het updaten krijg je telkens errors. Kan je op een persistent usb stickje niet zomaar updates doorvoeren? Aangezien ik wel programma's kan installeren die ook echt blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsje66
Wat is persistent?

Ik kon volgens mij gewoon instellen dat het automatisch update. Of bedoel je dat niet?
Lijkt me dat dit gewoon moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
ff een vraagje. als ik die lucid nu in dualboot naast mijn karmic installeer en vervolgens check of alles werkt en verscheidene zaken overzet vanuit de home folder uit karmic. Is het dan mogelijk als lucid draait zoals het hoort om karmic te verwijderen en de schijfruimte daarvan terug te geven aan lucid?

vraag 2:
als ik nu update -d vanuit karmic naar lucid en het lukt me niet draaiend te krijgen zoals het hoort kan ik dan makkelijk terug naar karmic (blijven de oude kernels bootable vanuit grub?)

Ik zit namelijk ertegenaan te hikken omdat ik custom beeldschermdrivers heb omdat de herkenning van mijn siskaart ontbrak in lucid en ik dus niet zeker weet of ik de juiste resolutie kan draaien. helaas is dit niet te testen in qemu of virtualbox (toch?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

thijsje66 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 19:48:
Wat is persistent?

Ik kon volgens mij gewoon instellen dat het automatisch update. Of bedoel je dat niet?
Lijkt me dat dit gewoon moet kunnen.
persistent is dat het een livecd-achtig iets is op de USB maar mét opslag. Dus niet dat hij na een reboot alles vergeet. Ik heb dit nu op mijn stickje, maar met updaten krijg ik wel fouten. Zal ze hier eens noteren.

Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
NEE ! ook hier geen vragen neergooien, open een nieuw topic !!