Knightwolf schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:25:
[...]
Toyota staat bekend om de hoge kwaliteit, waarbij goed nagedacht is over afdichtingen van connectors en zo, daar zul je weinig problemen mee krijgen als je geen heftige dingen doet.
De tip blijft wel, schoonmaken met warme motor (hoeft niet gloeiend heet te zijn). Dressing kun je later doen als hij verder afgekoeld is tot max hand warm.
Zo zag de motorruimte er uit.
Emmer met warm water, paar kwasten, handschoenen en een microvezeldoek, engine cleaner en uiteraard de tuinslang.
Omdat er veel stekkerverbindingen zichtbaar zijn, ben ik voorzichtig te werk gegaan. Ik heb daarom niet het gehele blok ingespoten met engine cleaner en vervolgens afgespoeld met de tuinslang.
Als eerste stap heb ik met een stevige maar dunne kwast, het loszittende vuil weg gehaald. Daarna heb ik kleine stukken behandeld met engine cleaner en de borstel, schoon gespoten met een zachte straal of afgenomen met een vochtige microvezeldoek.
Als laatste stap heb ik de stofzuiger gepakt, de slang op de blaasaansluiting gemonteerd en de motorruimte zo goed mogelijk droog geblazen i.c.m. een droogdoek.
Als laatste stap heb ik met een applicator pad de engine dressing aangebracht. De motorruimte is er zichtbaar van opgeknapt.
Ik heb daarna de auto ook gewassen. Ik heb 900 ml water en 100 ml Sonax actifoam in de beker van de foamlans gedaan en ben tijdens het foamen niet royaal geweest. Het resultaat, ik heb nog een 1/2 liter overgehouden voor de volgende wasbeurt en op de auto zat een mooie laag foam.
In ben in totaal 5 uur bezig geweest. Op een donkere lak, zie je als de auto nat is de vervuiling niet zo goed. Vanochtend de auto nog even gecontroleerd en ik had toch een paar plekjes gemist. Deze nog even nabehandeld met een detailer spray en een microvezeldoek.
Als straks de zomerwielen er weer onder kunnen, en de dagen langer worden, de auto maar eens grondig onderhanden nemen. Dan ook maar weer eens kleien en polijsten.