Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
Afbeeldingslocatie: https://hogedruktechniek.nl/wp-content/uploads/2021/01/602020_Kranzle_K1152TST.jpg
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.

[ Voor 28% gewijzigd door teacher op 04-09-2025 21:22 ]

Wise enough to play the fool

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:52
teacher schreef op donderdag 4 september 2025 @ 21:10:
* teacher wilde ook van nilfisk maar m22. Eindeloos zoeken naar verloopjes, quick connects... past de short trigger gun dan wel... en eigenlijk een soepele slang die lang is, wat past er dan? ..... gedoe.

Ik heb heb anders opgelost:
[Afbeelding]
*O*

Erbij:
Starlet 3 kort + d12 verstelbare nozzle
Schuiminjector 2 liter d12
Ufo terrasreiniger d12 met wielen.
Wel net ff een andere prijsklasse :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Knightwolf schreef op donderdag 4 september 2025 @ 18:48:
@ gele nek, da's een flink lijstje voor een beginner. Het is ook duidelijk voor welk merk je gaat. Het is nieuw bij Carclean en ze zijn er volgens mij wel enthousiast over.
Haha ja, heb het merk in het verleden al eens voorbij zien komen toen ik overwoog om mijn vorige wagen ook met de hand te wassen, maar dat was een occassion, dus uiteindelijk gewoon de wasstraat gegaan met dat ding :P

Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Ben wel met Vuvuzela eens dat een beschermlaagje ontbreekt terwijl die wel heel belangrijk is. Tenzei je elke volgende keer weer opnieuw zoveel moeite wil steken in schoonmaken :+

Aangezien je een nieuwe auto hebt zijn de velgen nog in top staat (neem aan dat het geen 2e handsje is bij een leasemaatschappij). Een velgenreiniger is dan waarschijnlijk niet (hard) nodig als je het een beetje bijhoudt. En zeker als je ook een beschermlaagje op de velgen doet is het gewoon met de auto-shampoo afvegen en klaar. Bij zowel m'n TransAm als Starlet heb ik jarenlang Poorboys Wheel Sealant gebruikt. Vanwege lichamelijke klachten en dus gebruiksgemak ben ik 2 jaar terug bij m'n Starlet overgegaan op Gyeon Cure en daar doe ik naast de lak ook gewoon de ramen, (ongespoten) plastic, rubbers en velgen mee. Remstof heeft bijna geen kans dus heb werkelijk nooit een velgenreiniger nodig. Maar nogmaals, da's alleen zo als je een fatsoenlijke beschermlaag hebt. En nee dat hoeft niet perse een (moeilijke en/of dure) keramische/Si02/graphene coating te zijn.

Dus 'ik ga eerst zonder proberen' zou ik heel gauw overslaan en het meteen goed doen :) kleine stap meer in je verder prima plan!
Dank voor de uitgebreide reactie en de waardevolle inzichten. Ik ben bang dat je gelijk hebt en zal dan misschien toch een flesje Koch Chemie ProtectorWax erbij aanschaffen om m'n wasbeurten mee te eindigen. Die kan ik ook gebruiken als beschermlaagje voor de velgen.

Verder is het een nieuwe wagen inderdaad en nieuwe velgen. Was van plan om die eens in de 3 weken de wagen te wassen. In de winter misschien vaker als er pekel ligt. Is het dan ook niet verstandig om velgenreiniger te gebruiken? Of anders gezegd; kan het heel kwaad als ik de velgenreiniger gebruik als het niet perse nodig is. Was van plan om eigenlijk iedere wasbeurt te beginnen met de velgen en die ongeacht de vuilgraad gewoon in te spuiten met velgenreiniger :+ . (als ik het toch al heb)
Wbt de handfoamer IK Foam Pro 2, ik weet even niet wat je bedoelt met een portable compressor die er op past? Het is een handpompfles.
De IK Foam Pro 2+ (lees PLUS) is inderdaad een handpompfles, maar dan met een Schräder ventiel in de dop naast de handpomp. Je kan dus een externe compressor erop aansluiten om het op druk te krijgen of houden. Zag dat veel mensen dus een accu compressortje erop aansluiten en dan vastbinden aan met een elastiek of klitteband aan de fles. En laat ik nou net zo'n Xiaomi portable air compressor in een la hebben liggen :+ , meteen weer een use-case voor dat ding.
Je kan dan praktisch 'onbeperkt' doorspuiten, zonder tussendoor handmatig bij te hoeven pompen. Ideaal dus.
De Foam Pro 2 is maar 1250ml, ik heb de Multi Pro 2 en die is 1500ml, gaat dus net ietsje meer in en verder zien ze er precies hetzelfde uit.

Heb mijn IK Multi Pro 2 overigens alleen meteen na ontvangst getest met water maar nooit gebruikt met schoonmaakmiddel op de auto, heb er achteraf geen fatsoenlijk doel voor. En elke keer spul in doen en weer leeggieten en omspoelen ivm zeer gering gebruik vind ik te omslachtig. Bij de wasbox kan ik niet foamen of gebruik ik gewoon het schuim uit de lans, en thuis heb ik een foamer voor mijn Karcher HD. Heb hem niet gekocht voor snowfoam maar andere middeltjes gaan uit een sprayflesje net zo makkelijk.
Ik wil die IK Foam Pro 2+ dus vooral gebruiken voor Prefoam met de GSF shampoo (alhoewel de wasbox ook een schuimlans heeft, maar geen idee wat voor een spul daarin zit). En ik zou het dan ook gebruiken om de ProtectorWax aan te brengen, anders blijf ik knijpen met een sprayflesje.

Heb inmiddels ook een flesje Meguiars Endurance bandendressing besteld :F

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:29

Vuvuzela

My spire is forming

Yellowneck schreef op donderdag 4 september 2025 @ 22:19:
[...]
Zag dat Carclean het sinds kort ook in het assortiment heeft idd, maar heb alle Koch Chemie spullen in Duitsland besteld. Scheelt toch 30~40% op sommige producten.
Linkje? :>

I served in a company of heroes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Fotogear: Canon EOS RP | Canon 400D + BG-E3 | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-09 23:44
LA-384 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:01:
Over een week of twee ga ik m'n rode Mazda 2 inruilen voor een zwarte Mazda 3. Dat is een demo en ongeveer een jaar oud. Ik ben benieuwd naar de staat van de lak (want dat heb ik door stofdruppels bij de proefrit niet goed kunnen beoordelen). Ik zit er nog sterk aan te denken om deze meteen te voorzien van een coating (Gyeon MOHS EVO), maar heb daar geen ervaring mee. Ik las in dit topic al dat je dat een tijd moet laten uitharden, dat het niet vochtig mag worden en dat je het dus beter binnen kunt doen. Die mogelijkheid heb ik dus niet en met een beetje pech hoort er ook nog een dagvullende voorbereiding aan vooraf. Dus misschien toch maar beter vragen aan een lokale detailer om het doen?
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.

Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

De voorbereiding bestaat na wassen vooral uit
- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien
- polijsten, lak moet zo glad mogelijk zijn
- heel grondig ontvetten (net als bij natlak spuiten)

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22:12
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Knightwolf schreef op maandag 8 september 2025 @ 01:48:
[...]

*knip*

- oude waxlagen er af, dit kun je makkelijkste doen door een wax/coating-stripper door je was-sopje te mengen
- kleien

En dan de coating zelf. De omstandigheden moeten goed zijn. Je kan het tegenwoordig wel zelf buiten doen, gelukkig zijn de coatings vooruit gegaan waardoor dat kan. Maar niet in de zon, liefst geen of heel weinig wind (stof en vuil komt zo aangewaaid), gemiddeld lekker temperatuurtje, en vooral geen kans op neerslag en condens. Kan per coating verschillen maar persoonlijk zou ik zeggen, 24 uur laten uitharden. Daarna mag je er pas mee gaan rijden, en eerste 1-2 weken niet wassen.

Coating is duur en bedoeld om jaren mee te gaan tegenwoordig, dus als je al flink geld steekt in zoiets, dan natuurlijk wel gelijk goed doen.

Of je daar dit jaar zelf nog de kans voor gaat krijgen nu het richting half september gaat, het zou kunnen maar het is knap gevaarlijk wbt nachtcondens. Laten doen is weer flink extra geld waarschijnlijk...
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Brad_
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-09 21:29

_Brad_

Wax fanaat

TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:08:
De koplampen van onze Picanto (2017) beginnen wat slechter te worden. Er is nog geen vergeling te zien, maar de blanke lak begint op enkele plekken los te laten. Is er een manier om de koplampen te beschermen en erger te voorkomen zonder deze volledig te restaureren/schuren?

Het doel is dus niet het nastreven van perfectie, maar het behouden/beschermen van de huidige stand van zaken. Is regelmatig aanbrengen van een sealant, zoals Turtle Wax Seal & Shine, misschien al voldoende?
Je zal een UV beschermend product moeten gebruiken. Vaak wordt Gyeon Trim aanbevolen.

't is een hobby ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-09 23:53
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.

[ Voor 65% gewijzigd door Smotske op 08-09-2025 16:17 ]

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:21:
[...]

Wat voor producten heb je al in huis? Bijhouden kan ook prima met Gyeon CanCoat of andere Gyeon coating. Het mooiste is Gyeon Trim. Of Nanolex, Gtechniq of Soft99. Die laatste 2 zijn wat voordeliger omdat ze ook in kleinere verpakkingen zitten.
Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Oi, van rood naar zwart. Toevallig heb ik beide :+ maar je bent je er bewust van dat op zwart alles te zien is? Da's meer werk met bijhouden dan fellere en lichtere kleuren.
Ja, van de 3 auto's die ik in bezit heb gehad, waren er 2 zwart. Daarom hoop ik met een goede coating een poetsbeurt minder intensief te maken. Zwart is daarbij ook wel een kleur waarbij je extra waar voor je inspanning krijgt na een poetsbeurt, hoewel dat voor de rode nu ook wel geldt. :*)
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:16:
Heb je geen parkeergarage in de buurt? Auto wassen, kleien, polijsten, preppen, naar de garage (of carpoort) en daar aanbrengen? Wat gehannes, maar gaat prima.
Sowieso niet in de directe omgeving (7km verderop wel), tegen de tijd dat ik daar ben kan ik waarschijnlijk alweer gaan wassen :+
Klopt dat de keramische coating een grondige en nauwkeurige voorbereiding vergen, net als wanneer je in een spuitcabine de auto gaat natlak spuiten dat voorbereiding cruciaal is. Klopt ook dat de coating na aanbrengen 24 uur niet vochtig mag worden, dus ook geen nacht-condens. Persoonlijk geen ervaring mee maar ik zou de waarschuwingen serieus nemen, zeker op een hele donkere/zwarte auto.

- kleien

Nou, dat motiveert al niet echt om er aan te beginnen. Het Nederlandse weer is al snel of vochtig, of warm/zonnig of beide en ik kan zoiets alleen in het weekend doen (2 dagen geluk hebben) of in de zomervakantie (heet of regen).
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
een wax/coating stripper is niet echt nodig als je gaat polijsten, die coating polijst je er toch wel vanaf. Scheelt weer een stap + geld.

Als je geen mogelijkheid hebt van een verwarmde plek binnen kijk eens naar Gyeon CanCoat. Als je daar 2 lagen van aanbrengt gaat het ook 1.5-2 jaar mee en kan gewoon buiten aangebracht worden. in 12 uur kan er een regenbui overheen maar wat nachtcondens binnen die 12 uur is ook niet echt een issue mits het wel aantal uur heeft kunnen uitharden. op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smotske
TNThomas schreef op maandag 8 september 2025 @ 16:41:
[...]

Ik heb (nog) niks van dit soort zaken. Ik gebruik op onze auto’s enkel Turtle Wax Seal & Shine om ze te beschermen, ook op de koplampen. Ik begrijp uit jouw reactie en die van @_Brad_, dat dit niet voldoende is, toch?

Als ik voor tientallen euro’s zoiets als Gyeon Trim moet kopen, dan overweeg ik toch maar om de koplampen te schuren en in de 2K blanke lak te zetten. Ben ik hetzelfde kwijt, wel iets meer werk, maar dan is het meteen blijvend verbeterd. In ieder geval bedankt voor de informatie! Ik ga het eens bespreken met mijn vriendin (het is haar auto).
Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.

@DetailingBySmotske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
Smotske schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:35:
[...]

Hoe erg is het? Vaak kan je al wat verbeteren met een handpad en een polijstmiddel. Dan met https://www.carclean.com/...lastics-coat-kit-8ml.html de boel weer beschermen.
Het is zo minimaal dat het niet goed te fotograferen is. Echter zie je dat de blanke lak begint te bladderen op sommige plekken. Hierdoor vrees ik dat het vergelen nu snel zal gaan als ik geen nieuwe beschermlaag aanbreng.

Die Soft99 ziet er goed uit! Morgen eens beter naar kijken en waarschijnlijk meteen bestellen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knightwolf

N.a.v. een filmpje van Carclean, en persoonlijke reacties daarop, heb ik begrepen dat deze koplamp coating van Meguiars beter is dan een gewone keramische coating, maar ook weer geen echte blanke lak is. Iets er tussenin.
Wellicht het overwegen waard, zeker voor die kosten.
https://www.carclean.com/...dlight-coating-120ml.html

Overigens, licht en nat opschuren met korrel 1000 of 2000 tot ze dof zijn is wel een goede voorbereiding, en maar heel weinig werk. Wel goed alles afplakken en het spul behandelen alsof het blanke lak is. Zou een jaar mee moeten gaan en is UV werend.
Greetoz schreef op maandag 8 september 2025 @ 08:47:
[...]

op dag 1 alle voorbereidingen doen, dag 2 vroeg beginnen, ff snel wassen, en dan drogen en afnemen met iets zoals Gyeon Prep daarna gelijk de coating erop.
Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.
LA-384 schreef op maandag 8 september 2025 @ 19:59:

Ik moet me sowieso nog inlezen in de diverse coatings, maar dacht dat juist MOHS geschikt was voor buiten. Die Prep is niet direct nodig toch? Ik heb al isopropylalcohol in huis, volgens mij is een 50% oplossing oid al vergelijkbaar qua ontvettende werking.
Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:05
Knightwolf schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 01:54:

[...]

Uh nee! Als je eenmaal gewassen hebt ist als eerste natuurlijk onzin om helemaal opnieuw te wassen. Volgende dag hooguit afnemen met een detailerspray, en daarna uiteraard iets als Prep voor de vereiste voorbereiding en ontvetten. Helemaal nat maken moet je ten tweede juist NIET doen, want de lak en ook alle randjes en kiertjes moeten 100% DROOG zijn als je gaat beginnen met die coating! En net na het wassen ga je die onmogelijk goed droog krijgen, zelfs met blower is dat erg lastig.

[...]

Prep is wel nodig. Het is vergelijkbaar met alcohol maar niet hetzelfde. Heb begrepen dat Prep beter ontvet dan isopropyl alcohol (zelfs als je dat puur gebruikt). Prep is niet voor niks ontwikkeld als voorbereidingsstap specifiek voor die coatings.
Tja hier valt helaas nogal veel uit de lucht, ik zou de auto met alles wat erop ligt na net een dag polijsten niet alleen met een doek en detailspray willen behandelen, heb zelf weinig last van water wat nog op de plekken komt waar de coating op gaat, maar je hebt wel gelijk dat stukken waar de coating op komt 100% droog moeten zijn :)

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 16:52
JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:48:
Dit topic ook maar even volgen... Ik ben zo'n crimineel die de auto door de wasstraat (zo'n hele nieuwe) haalt. Mijn huidige auto heb ik nu vier jaar maar die ruil ik binnenkort in op een nieuwe.

Ik heb jaren terug al eens wat spullen gekocht voor de handwas. Twee emmers, washandschoenen, droogdoeken, wat middeltjes van Poorboys, Monello, etc. Ik wil dat weer gaan oppakken.

Mijn nieuwe wagen wordt over een ruime maand geleverd. Ik heb besloten om hem dan bij een detailer te brengen, die hem voor mij in de keramische coating zet. Ik heb gekozen voor alleen het lakwerk. De ruiten wil ik eventueel zelf nog doen en de wielen vind ik niet zo belangrijk. Het is een EV, die worden ook niet heel vies van remstof en dergelijke.

Binnenkort eens de schuur induiken en inventariseren. Ongetwijfeld is er in die vijf a zes jaar het nodige veranderd op dit gebied. :)

Eerste vraag, wat is jullie ervaring met foamen (voorwas) op basis van de reguliere waterdruk? Zo'n lans met Gardena aansluiting lijkt me wel handig voor de snelheid (versus de hogedrukreiniger pakken en aansluiten). Maar als het echt een kansloze missie is, dan begin ik er niet aan. Wij hebben wel een zeer sterke waterdruk op de kraan overigens, dat zou kunnen helpen.
Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 10 september 2025 @ 10:53:
@JanHenk om je vast voor te zijn. Nee je wagenbak van de HK in de was zetten is helemaal niet raar. :+
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
elektriekert schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:15:
[...]

Is de ID.7 waardiger dan een wasstraat? :+
Scherp :P Ik wilde destijds mijn huidige auto bij aflevering al in de keramische coating laten zetten, maar toch niet gedaan. En daar had ik al vrij snel spijt van. Na een maand was die lak al niet meer mooi. Zwarte auto, dus ook lastig.

Ik heb voorlopig geen ambitie om allerlei lakcorrecties te doen, kleien, polijsten, etc. Maar ik wil best wel (uitgebreid) met de hand wassen. Daarom dacht ik, mijn nieuwe wagen maar een keer netjes behandelen vanaf het begin :)

Overigens is die 'kras-straat' ook ontzettend duur geworden de afgelopen jaren. Van een euro of 8 tot meer dan het dubbele 8)7

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Knightwolf schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 03:12:
Laat ajb weten hoe dat gegaan is. Heb hier nog een set velgen van m'n TransAm liggen die gedaan moeten worden. Velgendokter is tot nu toe de goedkoopste die ik heb gecontacteerd in het hele land maar lees en hoor teveel negatieve ervaringen over hun.
Ik zou nog even een terugkoppeling doen...

Ik heb de velgen gisteren pas opgehaald. In Italië kreeg ik de mail dat de velgen klaar waren, maar het had geen haast. Voordat ze de velgen gingen poedercoaten nog door ze gebeld, want drie van de vier velgen waren niet geheel recht. Aangezien we voor het hele plaatje kwamen is het richten van de velgen voor weinig gedaan. De velgen zijn roadforce gebalanceerd en er zit bijzonder weinig balanceergewicht op. Voor mijn vader is de afwerking keurig. Mijn velgen gaan daar echter niet naartoe.

Ik heb vanmiddag de velgen even gewassen en de banden goed gereinigd als voorbereiding op het coaten. En zo op het oog... ben ik al acht puntjes tegengekomen waar ik zelf niet zo blij mee zou zijn. Je ziet ze bijna niet, maar 'what has been seen...' Ik kijk gewoon anders naar de velgen dan mijn vader. Ik zal morgen proberen het één en ander netjes te krijgen met een polijstrondje en daarna ontvetten en coaten.

Maar goed, voor zover dus.

• Knightwolf
Dank voor de terugkoppeling. Ik heb het hier op Tweakers nog nergens neergezet, maar de 'tijdelijke' velgen onder m'n TransAm wilde ik zelf met een kwast een ander kleurtje geven (was door de vorige eigenaar al gedaan namelijk so who cares). Maar dat liep anders, kreeg ze niet schoon en de lak bleek aan de achterkant in veel slechtere staat dan verwacht. Heb ze naar Velgendokter in Uden gebracht voor de goedkoopste optie ontlakken, stralen en 3-laags poedercoaten, zonder verdere bewerking. Met brengen schatte hij een week of 2, wat ik al lang vond, werkorder in de email gaf een datum die 3 weken zou betekenen, en uiteindelijk kon ik ze na 3,5 week ophalen. De kleur was precies zoals ik hoopte. Zag her en der wel een paar spikkels in de lak maar geen aandacht aan besteed want was toch maar mijn setje beun-velgen. Thuis echter bleek dat ze helemaal vol blaasjes zitten, voorkant her en der een paar op de rand, achterkant heel erg. Eigenlijk echt om te huilen. Duidelijk of niet goed ontgast, voorgewerkt of de oven te heet gehad of zo. Ze hanteren een 'keuringsnorm van 1,5 meter" maar op 2 meter is het ook nog te zien. Nee ik ga er niet mee terug want toch maar beun-velgen en nog steeds beter dan wat ik zelf had kunnen doen met de kwast.

Heb er inmiddels ook een heel flesje Gyeon RIM EVO op gezet, speciaal hier voor besteld, want het beste moment is nog voor het eerste gebruik natuurlijk.

De originele velgen van m'n TransAm die al bijna een jaar binnen liggen en op kleur van de auto gespoten moeten worden ga ik daar dus niet heen brengen... want die moeten wel perfect gedaan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:42

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
JanHenk schreef op woensdag 10 september 2025 @ 15:48:
Haha. De HK is vrijwel uitsluitend bisonyl, dus volgens mij voegt dat niet heel veel toe. Maar jouw Aart Kok daarentegen :P
Detailing beperkt zich helaas niet tot de lak. Rubbers en kunststof worden ook vuil afstotend gemaakt en beschermd. Bisonyl kan ook prima, heeft mijn neef ook gedaan met zijn rapido klapkar. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Knightwolf schreef op woensdag 10 september 2025 @ 23:44:
Thuis echter bleek dat ze helemaal vol blaasjes zitten, voorkant her en der een paar op de rand, achterkant heel erg. Eigenlijk echt om te huilen. Duidelijk of niet goed ontgast, voorgewerkt of de oven te heet gehad of zo. Ze hanteren een 'keuringsnorm van 1,5 meter" maar op 2 meter is het ook nog te zien.
O nee, zo erg is het niet, dan was ik wel teruggegaan. Op anderhalve meter is er niets van te zien, maar goed... ik weet het nu en zo blijft het :)
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.