Het grote auto detailing topic

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:04
Daniel. schreef op zondag 26 juli 2026 @ 01:21:
[...]

Qua kleur heb ik het idee dat er wat veranderd is. Geel zie ik niet meer terugkomen. Ook zie ik tussen zwart en rood geen verschil volgens hun tekst.

Ik kan het fout hebben maar dan heb ik voor de volgende keer weer iets om goed op te letten welke pad bij welk middel polish het beste pakt en daar zou ik graag dan ook wel wat tips voor willen hebben :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Oja hartelijk dank voor de complimenten en de tips :)
De kleuren hoe je ze noemt is dat niet van de oude serie?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Daniel.
Knightwolf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 00:33:
Verder, ja klopt dat een glaze een enorme glans geeft, echt fantastisch. Helaas zorgt het er in het algemeen ook voor dat de wax die je er daarna overheen smeert geen lange standtijd geeft omdat een glaze de hechting tussen wax en lak verstoort. Glaze is vooral goed voor show&shine, maar niet geschikt voor langdurige bescherming. En vergis je niet, ook zonder glaze en na polijsten alleen een wax aanbrengen geeft ook een ongelofelijke glans.
Vandaag na de vakantie de auto weer gewassen. Dit keer heb ik alsnog teveel gedaan. De velgen hoefde niet per sé maar heb het toch gedaan.
Volgende is gedaan.
Velgen met Q²M Iron WheelCleaner en Q²M TireCleaner, borstel en washmitt gebruikt om het opnieuw te activeren.
Daarna Insect Remover Gel, 2/4 minuten laten zitten en daarna alles infoamen met de Q²M Foam, dat ook 4/5 minuten laten zitten en daarna afspuiten met HD.
Daarna gaan soppen met 2 emmer methode met Monello Lavare shampoo. Daarna HD en de Iron remover gebruikt nadat ik het een beetje had gedroogd met een doek dus niet compleet nat.(Weet niet of dit de wax aantast dus daar graag info over en of het de juiste keuze is geweest), niet wezen kleien. Na de iron remover alles weer met HD en daarna alles goed gedroogd en daarna de Insulator Speed Wax van Collinite gebruikt ter aanvulling op de bestaande wax. Ook heb ik de bandendressing nog gebruikt voor de banden want na 4x was het nog steeds niet genoeg.

Volgende resultaat heeft het weer opgeleverd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vLVy1AhDz8Z9luTLEPy6juZKE0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e2biu7fIWl5cEVchwNSIjdt4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27X5et3vaVpUcAuxQe4wVoVQCD4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L1nJC5BL7j41UPPfhN7HxKNR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U2o9Eshz_Jaajy1f3UNJTaD18Wk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CKbYnyEyPYxKoAYiZaEEY6Cd.jpg?f=fotoalbum_tile
Knightwolf schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 00:33:
Dan ben je in ieder geval heel goed bezig geweest! d:)b

RainX, daar heb ik vroeger ook wat van gebruikt, maar er is tegenwoordig zoveel beter te krijgen dat ik niet helemaal begrijp waarom ze dat nog steeds verkopen. Het is beter dan niets, dat is wel zeker.
Ik heb RainX ook weer opnieuw of een extra laag aangebracht en ik kon nog merken dat het er op zat want ik kon het raam moeilijk afnemen met Window Cleaner.

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-08 15:15

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Iemand ervaring met het verwijderen van vervelende geurtjes uit de vloermatten? Bij de toco roti kerrie gehaald en er is helaas wat olie/sap op de vloermat gelekt. Wat gele gloed en de vlek is best klein (1,5 bij 1,5 cm ofzo) maar vooral de geur was erg aanwezig. Na wat zoeken (gpt..) eea geprobeerd maar helemaal weg is de geur nog steeds niet. Iemand ervaring hiermee?

Toch een poosje laten staan in baking soda? Of gewoon nieuwe matten kopen voor achterin en me de moeite besparen?

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 23:13
Tortelli schreef op maandag 27 juli 2026 @ 09:35:
Iemand ervaring met het verwijderen van vervelende geurtjes uit de vloermatten? Bij de toco roti kerrie gehaald en er is helaas wat olie/sap op de vloermat gelekt. Wat gele gloed en de vlek is best klein (1,5 bij 1,5 cm ofzo) maar vooral de geur was erg aanwezig. Na wat zoeken (gpt..) eea geprobeerd maar helemaal weg is de geur nog steeds niet. Iemand ervaring hiermee?

Toch een poosje laten staan in baking soda? Of gewoon nieuwe matten kopen voor achterin en me de moeite besparen?
Hiermee krijg ik de geuren van de (natte) hond prima uit de auto.
https://www.carclean.com/nl/valet-pro-enzyme-odour-eater-500ml.html?g_c_l_i_d=Cj0KCQjwg5zTBhCLARIsAP2AFU5YUO-6MakFRWpatHhp9qJYUjwMyFunjIMhXh2-cs7etkxwh0nuwaQaAskKEALw_wcB&g_b_r_a_i_d=0AAAAAD9nk8nTrE0QxhSOrGDwJ2qHC1Hy0&w_b_r_a_i_d=CkAKCAjw4JbTBhAoEjAAPV_IV7qlYFHHRMrE99ATHzPaDwnXwbdHDGw3ZXtUEEktHIR_lLS9qeW7898fkzwaAlK8&gad_source=1&gad_campaignid=23028216122&gbraid=0AAAAAD9nk8nTrE0QxhSOrGDwJ2qHC1Hy0&gclid=Cj0KCQjwg5zTBhCLARIsAP2AFU5YUO-6MakFRWpatHhp9qJYUjwMyFunjIMhXh2-cs7etkxwh0nuwaQaAskKEALw_wcB

Je hebt de mat denk ik wel al geschrobd met een fabriccleaner of zelfs verdunde APC?

Grz D.

• Tortelli

Tortelli

Heb van alles geprobeerd, maar niets wat het helemaal verhelpt. Van afwasmiddel tot dasty (worst case is een nieuwe mattenset, afbreukrisico is niet zo groot dus...).

Enzyme Odour Eater is wel een goeie tip!
Blij dat het op de mat zit en niet de bekleding in de auto zelf.

[ Voor 4% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2026 11:38 ]

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Tortelli schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:38:
Heb van alles geprobeerd, maar niets wat het helemaal verhelpt. Van afwasmiddel tot dasty (worst case is een nieuwe mattenset, afbreukrisico is niet zo groot dus...).

Bakje witte azijn en nachtje in de auto proberen- hangt beetje af van de oorzaak https://www.azijn.nl/blog/welke-geuren-neutraliseer-je-met-huishoudelijke-zuren/

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-08 21:57

Vuvuzela

My spire is forming

Daniel. schreef op zondag 26 juli 2026 @ 23:23:
[...]

Vandaag na de vakantie de auto weer gewassen. Dit keer heb ik alsnog teveel gedaan. De velgen hoefde niet per sé maar heb het toch gedaan.
Volgende is gedaan.
Velgen met Q²M Iron WheelCleaner en Q²M TireCleaner, borstel en washmitt gebruikt om het opnieuw te activeren.
Daarna Insect Remover Gel, 2/4 minuten laten zitten en daarna alles infoamen met de Q²M Foam, dat ook 4/5 minuten laten zitten en daarna afspuiten met HD.
Daarna gaan soppen met 2 emmer methode met Monello Lavare shampoo. Daarna HD en de Iron remover gebruikt nadat ik het een beetje had gedroogd met een doek dus niet compleet nat.(Weet niet of dit de wax aantast dus daar graag info over en of het de juiste keuze is geweest), niet wezen kleien. Na de iron remover alles weer met HD en daarna alles goed gedroogd en daarna de Insulator Speed Wax van Collinite gebruikt ter aanvulling op de bestaande wax. Ook heb ik de bandendressing nog gebruikt voor de banden want na 4x was het nog steeds niet genoeg.
Die Iron remover stap lijkt me overkill zo kort na het polijsten. Vraag me af of je ook wel roze/paarse vlekken zag. Of je moet echt vaak langs het spoor parkeren. Volgens mij is het wel PH neutraal dus dan zou het de wax niet aan moeten tasten. 2 keer per jaar zou voldoende moeten zijn.

I served in a company of heroes.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Tortelli schreef op maandag 27 juli 2026 @ 11:38:

Matten kan je prima doen met een hogedruk. Insoppen, borstelen, hogedruk erop.
Of je moet een stoomcleaner of extractor hebben, dat werkt ook.

Wise enough to play the fool

• Tortelli

Tortelli

Ik zat daarover in twijfel, "kapot" is hij toch al dus het afbreukrisico is beperkt. Nieuwe mattenset (4 stuks) is €200 oid, rubberset voor alleen achterin is iets van €80. Met een klein kind misschien wel de beste optie.
Tegen de tijd dat ik de auto verkoop is die stank er wel uit :D.

Gaat om een G61 550e overigens.

[ Voor 5% gewijzigd door Tortelli op 27-07-2026 15:55 ]

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-08 00:32
Als je perse originele matten van de dealer wil kan ik me 200 euro wel bijna voorstellen, maar ook dat is belachelijk. Je kan op aftermarket sites ongetwijfeld goedkoper krijgen die passen op je model. 200 euro zou ik daar nevernooit aan uitgeven.

Wel fijn dat de stank in de matten zit en niet in de bekleding, toch is het fijn om te weten wat gaat werken, voor het geval het wel een keer in de vastzittende bekleding zit. Dus dat het nu 'maar om matten gaat' maakt niet uit.

Wbt APC: voor meeste doeleinden zal verdunnen prima zijn, maar puur gebruiken, zeker voor dit doel en een enkele keer, is echt geen probleem.

• Card Nox
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 01:10
Mensen hier ervaring met Gecko Car Care?

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:37
Update over de Vevor Deionized Watersystem met 2x4L. (Toevallig nu in de aanbieding: https://www.vevor.nl/car-...1l-p_010369175826?lang=en)

Na veel tweaken (wat uiteindelijk niet nodig was), lag het toch, zoals de vele reviews zeiden, aan de resin die in de Vevor zit. Wel heb ik een 3D print die ervoor zorgt dat de cartridges in het midden blijven, gezien ik ook dacht dat het daar aan kon liggen.

Vandaag zijn de nieuwe harskorrels binnengekomen (hier besteld), en de meter (die ik los heb besteld, die van Vevor geeft heel vaak gewoon 0ppm aan) geeft nu ook 0/1ppm aan :)

Helaas wel extra geld uit moeten geven, maar nog altijd een stuk minder dan de concurrent.
Er is inmiddels een nieuwe versie, die wat problemen heeft opgelost (had ik eerder willen weten): https://www.vevor.nl/deio...fiets-boot-p_010594877973

Belangrijkste tip voor de mensen die het niet weten, bij de Vevor (wel opgelost in de tweede versie volgens mij) is dat de 3/4" aansluiting een Amerikaanse versie is. Als je daar een 3/4" connector op aansluit, dan gaat hij lekken. Heb ik kunnen oplossen met Loctite 55, maar dat heeft even geduurd :+

Van het weekend de auto er eens mee afspoelen na het wassen en dan weer eens meten.

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 21:05
reputatio schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:23:
Update over de Vevor Deionized Watersystem met 2x4L. (Toevallig nu in de aanbieding: https://www.vevor.nl/car-...1l-p_010369175826?lang=en)

Na veel tweaken (wat uiteindelijk niet nodig was), lag het toch, zoals de vele reviews zeiden, aan de resin die in de Vevor zit. Wel heb ik een 3D print die ervoor zorgt dat de cartridges in het midden blijven, gezien ik ook dacht dat het daar aan kon liggen.

Vandaag zijn de nieuwe harskorrels binnengekomen (hier besteld), en de meter (die ik los heb besteld, die van Vevor geeft heel vaak gewoon 0ppm aan) geeft nu ook 0/1ppm aan :)

Helaas wel extra geld uit moeten geven, maar nog altijd een stuk minder dan de concurrent.
Er is inmiddels een nieuwe versie, die wat problemen heeft opgelost (had ik eerder willen weten): https://www.vevor.nl/deio...fiets-boot-p_010594877973

Belangrijkste tip voor de mensen die het niet weten, bij de Vevor (wel opgelost in de tweede versie volgens mij) is dat de 3/4" aansluiting een Amerikaanse versie is. Als je daar een 3/4" connector op aansluit, dan gaat hij lekken. Heb ik kunnen oplossen met Loctite 55, maar dat heeft even geduurd :+

Van het weekend de auto er eens mee afspoelen na het wassen en dan weer eens meten.
Hoeveel water verbruik je met wassen?
Of is het alleen maar voor naspoelen?

• reputatio
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 22:37
elektriekert schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 23:31:
[...]

Hoeveel water verbruik je met wassen?
Of is het alleen maar voor naspoelen?
Alleen met naspoelen, hoeveel ik verbruik weet ik daarin niet precies :)
Wellicht dat ik nog eens een meter ga kopen die de druk meet en weet hoeveel water er doorheen loopt, puur om eens een beeld erbij te hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door reputatio op 01-08-2026 00:15 ]

• Daniel.
reputatio schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 22:23:

Zoiets is wel als een mooie volgende stap. Voordat ik de auto had gepolijst had ik dusdanig veel kalkvlekken die ik er ook echt niet uit kreeg zonder te polishen. Maar als je zoiets aansluit is het dan niet iets duurder om zo'n installatie voor het hele huis aan te schaffen of zie ik iets over het hoofd?

Heb ook inmiddels de Monello Ceramico geprobeerd. Heb hem droog gebruikt en was binnen 5/10 minuten gepiept. Heb nog niet in de regen gereden of gezien hoe het eraf spoelt, maar het shined wel weer mooi. Mijn auto staat onder een carport dus kan het ook niet zomaar even zien wat het doet.

[ Voor 7% gewijzigd door Daniel. op 01-08-2026 00:54 ]

• Greetoz
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-08 00:10
Daniel. schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:52:
[...]

Zoiets is wel als een mooie volgende stap. Voordat ik de auto had gepolijst had ik dusdanig veel kalkvlekken die ik er ook echt niet uit kreeg zonder te polishen. Maar als je zoiets aansluit is het dan niet iets duurder om zo'n installatie voor het hele huis aan te schaffen of zie ik iets over het hoofd?

Heb ook inmiddels de Monello Ceramico geprobeerd. Heb hem droog gebruikt en was binnen 5/10 minuten gepiept. Heb nog niet in de regen gereden of gezien hoe het eraf spoelt, maar het shined wel weer mooi. Mijn auto staat onder een carport dus kan het ook niet zomaar even zien wat het doet.
In kraanwater zit veel meer dan alleen kalk. Ik heb een water ontharder op heb huis en dat water laat alsnog veel vlekken achter na het wassen als je niet droogt

https://printcraft3d.nl

• Knightwolf
Daniel. schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 00:52:
[...]

Zoiets is wel als een mooie volgende stap. Voordat ik de auto had gepolijst had ik dusdanig veel kalkvlekken die ik er ook echt niet uit kreeg zonder te polishen.
Kalkreinigers zijn zuur, want kalk lost op in zuur. Er zijn ook prewash, foams en shampoo's voor auto's die een lage (zure) pH hebben. Wellicht die eens proberen om van kalkvlekken af te komen voor je laagjes lak eraf gaat schuren met je polijstmachine?

[ Voor 5% gewijzigd door Knightwolf op 01-08-2026 03:27 ]

• tienuien
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-08 19:29
Knightwolf schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 03:26:
[...]

Kalkreinigers zijn zuur, want kalk lost op in zuur. Er zijn ook prewash, foams en shampoo's voor auto's die een lage (zure) pH hebben. Wellicht die eens proberen om van kalkvlekken af te komen voor je laagjes lak eraf gaat schuren met je polijstmachine?
Die waterontharders voor je drinkwater werken niet met een zuur maar met ionenwisseling.

• Knightwolf
Ja dat snap ik, maar daar gaat het toch niet over. Opgedroogde kalkresten haal je niet weg met een waterontharder met ionenwisseling maar met een zuurig schoonmaakmiddel.

• duderuud
  • Laatst online: 20:22

duderuud

Sliden is koel

Ik heb ook een waterontharder maar inderdaad, auto moet ik goed drogen want je krijgt nog steeds vlekken van overige mineralen die in het water zitten.

Motor-Forum.nl

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Bij ons hebben we redelijk hard water. Wat ik echter doe is na het afspoelen, spoel ik na met gefilterd regenwater. Afdrogen doe ik wel maar is absoluut niet nodig.in kiertjes of lastig bereikbare plekken is niets van opdrogende kalk te zien. Vooral bij velgen erg makkelijk en praktisch.Ooit in een wasstraat de auto afgespoeld met osmose water, zou geen kalk bevatten. Nouja auto zat onder de “ kalkaanslag” na het opdrogen.

• Knightwolf
Bij ons ook erg hard water, na volledig ontkalkt te hebben, 1x de waterkoker weer aanzetten en je ziet meteen de aanslag weer op de bodem. Om maar een voorbeeldje te noemen.

Ik ben erg blij dat ik 2 jaar geleden die Makita (DUB184, de RT-uitvoering is een complete set met 5Ah accu en slimme lader) bladblazer gekocht heb. Het 18V systeem is krachtig genoeg en toch betaalbaar. Nozzle afgezaagd, en gebruik hem vrijwel alleen voor de auto droog te blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/C5RFSN5WKHZ1o5NmMwwITKEN.jpg

Ik kan iedereen zo'n ding aanraden, maakt niet veel uit welk merk of soort, als het maar een grote is.

Intussen heb ik wel de ervaring dat gaan zitten pietlutten op de laatste kleine druppels niet handig is. Alleen ff snel het ergste water eraf en dan dat laatste beetje met de droogdoek. Wel ff goed focussen op randjes en kiertjes, daar komt dan ook al vrijwel niks meer uit.

Dus geen last van kalkvlekken.

Het droogblazen doe ik soms ook na een regenbui als het daarna voorlopig weer droog blijft (auto niet gewassen en niet ga wassen). Dan blijven er niet zo'n vlekken op de auto zitten. Door de waterafstotendheid blijven er enorme druppels liggen, beading, en als die opdrogen wordt het heel lelijk. Dan natuurlijk niet drogen met de doek, gaat er maar ff om dat die ergste zooi eraf is. Scheelt best veel.

[ Voor 12% gewijzigd door Knightwolf op 03-08-2026 01:03 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
trinity999 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 10:50:
Bij ons hebben we redelijk hard water. Wat ik echter doe is na het afspoelen, spoel ik na met gefilterd regenwater. Afdrogen doe ik wel maar is absoluut niet nodig.in kiertjes of lastig bereikbare plekken is niets van opdrogende kalk te zien. Vooral bij velgen erg makkelijk en praktisch.Ooit in een wasstraat de auto afgespoeld met osmose water, zou geen kalk bevatten. Nouja auto zat onder de “ kalkaanslag” na het opdrogen.
Vlekvrij afspoelen zou inderdaad geen vlekken achter moeten laten, ik gebruik dat vaak genoeg met succes. Wel moet je uitkijken als je hem dan droog rijdt, als er genoeg stof in de lucht zitten kunnen de druppels dat weer opvangen en dat kan je wel zien.

Zelf geen last van maar ik doe dat dan ook voor de snelle was en die hoeft niet perfect te zijn. Als het goed moet ga ik wil thuis aan de gang en afdrogen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Knightwolf
Algemeen vraagje.

Situatie: je moest smiddags ergens parkeren waar alleen onder bomen plek is. Je gaat savonds naar huis en letterlijk alles zit onder van voor tot achter. Maar het is tegen 23u, donker, en je moet naar huis. De auto is ook al een tijd niet gewassen geweest en er zit geen wax/coating op.

Wat doe je? De eerste flatsen zitten er dan al uren op. Alle sh*t laten zitten invreten in de lak en de volgende middag, uren in de brandende zon, er tijd voor maken? Of meteen snachts gieter en spons pakken om alles weg te poetsen met kans op microkrasjes? Meteen naar de waxbox gaan en uitgebreid thuis wassen kan niet snachts. Dillemma... ?

[ Voor 8% gewijzigd door Knightwolf op 05-08-2026 16:05 ]

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:29
Knightwolf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:03:
Algemeen vraagje.

Situatie: je moest smiddags ergens parkeren waar alleen onder bomen plek is. Je gaat savonds naar huis en letterlijk alles zit onder van voor tot achter. Maar het is tegen 23u, donker, en je moet naar huis. De auto is ook al een tijd nieg gewassen geweest en er zit geen wax/coating op.

Wat doe je? Alle sh*t laten zitten invreten en de volgende middag, uren in de brandende zon, er tijd voor maken? Of meteen snachts gieter en spons pakken om alles weg te poetsen? Meteen naar de waxbox gaan en uitgebreid thuis wassen kan niet snachts. Dillemma... ?
Makkelijkste is toch even langs de wasbox rijden en in 5 minuten met hogedruk de ergste stront eraf spuiten?

• Knightwolf
Je leest niet, thuis wassen en wasboxen kan niet, het is midden in de nacht. Alles dicht.

• Naafkap
  • Laatst online: 22:29
Knightwolf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:06:
Je leest niet, thuis wassen en wasboxen kan niet, het is midden in de nacht. Alles dicht.
Wasbox is toch gewoon 24u open?

• Daniel.
Naafkap schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:05:
[...]

Makkelijkste is toch even langs de wasbox rijden en in 5 minuten met hogedruk de ergste stront eraf spuiten?
Desnoods osmose water zodat het ook geen vlekken geeft.

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:53
@Knightwolf als het na letterlijk 24 uur al ingevreten is dan is het wel een heel broze lak geweest en daar is weinig tegen opgewassen.

Mijn auto staat weleens in de buitenlucht een aantal dagen bij een vliegveld, wat moet je dan. Een beetje normale lak moet daar wel tegen kunnen hoor. Je moet het natuurlijk zsm weghalen en eerst afspuiten en niet gelijk gaan boenen inderdaad.

• Knightwolf
Neehoor, met nieuwe lak net zo goed. Vogelpoep is zuur en begint met 6 uur al in te vreten. De ene vogelsoort wellicht erger dan de andere. Als je een goede sealant of coating hebt zal dat wellicht langer volhouden. Ik heb vroeger autopoetsen als werk gehad en heb heel wat ingevreten vlekken langs zien komen die je met het grofste polijstmiddel niet meer weg krijgt. Vogelpoep is echt erger dan je denkt.

In geval van mijn gestelde verhaal ging het om mijn moeders auto (de mijne heeft wel een goede sealant, en ik parkeer nooit onder bomen). De enige keus die ik dus had was snachts even snel met een gieter (meer keren vullen) en spons alles er af halen. Liever microkrasjes dan weggevreten lak. In dit geval een erg lichte kleur dus toch niet zichtbaar.

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:12
Knightwolf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:06:
Hoezo alles dicht? mijn " thuis wasbox" is 24 uur open. Als de enige optie is om, om 1.30uur de auto te wassen om schade te voorkomen dan doe ik dat. Zonder hogedruk is er niemand die het merkt.

• Smotske
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 12-08 10:14
Er niet minder om slapen, en 's ochtends lekker gaan wassen/afspuiten. Had je maar een vettige wax moeten zetten :9

@DetailingBySmotske

• Gonadan

Gonadan

Knightwolf schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 16:03:
Algemeen vraagje.

Situatie: je moest smiddags ergens parkeren waar alleen onder bomen plek is. Je gaat savonds naar huis en letterlijk alles zit onder van voor tot achter. Maar het is tegen 23u, donker, en je moet naar huis. De auto is ook al een tijd niet gewassen geweest en er zit geen wax/coating op.

Wat doe je? De eerste flatsen zitten er dan al uren op. Alle sh*t laten zitten invreten in de lak en de volgende middag, uren in de brandende zon, er tijd voor maken? Of meteen snachts gieter en spons pakken om alles weg te poetsen met kans op microkrasjes? Meteen naar de waxbox gaan en uitgebreid thuis wassen kan niet snachts. Dillemma... ?
Lekker naar huis en naar bed, en de volgende dag langs een wasbox als de dagindeling dat toelaat. En anders maar niet, had hij maar geen auto moeten worden.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Voor vertrek de auto keurig grondig gewassen. Stond er top bij. Echter, na een week door het stof rijden kon ik het niet langer aanzien. Dus heb ik maar even een wasbox bezocht op m’n vakantieadres. Kon nog maar weinig zien door m’n ruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rHAnWn8lTU5As4mq1Q5krrViu70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OzT19EZzeFmGdawoHXL5jada.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E-qxr-fJv0yi_BP6Wlc8Zr4gvXI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCaOGL7hElh8qO5uOk0a8RUM.jpg?f=fotoalbum_tile
Geen contact wash (verder vrijwel niets bij me) gewoon even voorwas, was en naspoelen. Niet perfect, eigenlijk verre van detailing. Maar ik kan toch weer genieten. Keramische coating doet z’n werk ook goed! :)

Nog even een voor en na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CurkpH9vuKKt6tES1-cKdmBZYH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IAnpn8IE6soqmwE3AvKreQ1n.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wv3Oum9YlLXPuE_8cMR9sdu8vzA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9OBK079ak3ABgVoocj6Unz2.jpg?f=fotoalbum_tile
Ja, het stof zit er alweer op :P Het lot van een poetser.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:57
@Knightwolf geen idee hoe tapijtgebombardeerd je auto dan is door vogels maar ik heb voor dat soort dingen diluted GreenStar in een spraybus en ik spuit letterlijk de vogelstrontjes daarmee los en neem ze op met een oude theedoek.
Die gaat na iedere sessie thuis in de was en ik neem dan een oudere terug mee.

• Gonadan

Gonadan

JanHenk schreef op woensdag 5 augustus 2026 @ 22:05:
Voor vertrek de auto keurig grondig gewassen. Stond er top bij. Echter, na een week door het stof rijden kon ik het niet langer aanzien. Dus heb ik maar even een wasbox bezocht op m’n vakantieadres. Kon nog maar weinig zien door m’n ruit.
[Afbeelding][Afbeelding]
Geen contact wash (verder vrijwel niets bij me) gewoon even voorwas, was en naspoelen. Niet perfect, eigenlijk verre van detailing. Maar ik kan toch weer genieten. Keramische coating doet z’n werk ook goed! :)

Nog even een voor en na:
[Afbeelding][Afbeelding]
Ja, het stof zit er alweer op :P Het lot van een poetser.
Lekker is dat he als je het er gewoon af spuit. Had ik eergisteren ook gedaan.

En na die drie spatjes van gisteren kan ik het weer opnieuw doen. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:47
wErudite schreef op donderdag 2 april 2026 @ 10:54:
Over een aantal weken krijg ik mijn matzwarte Mercedes binnen. Ik lees onwijs veel dingen over het behandelen van een matte lak. Is het aanpakken van matte i.p.v. metallic daadwerkelijk anders? Heeft iemand hier tips voor?
Kan helaas na 1 maand al melden dat er flinke steenslag in mijn deur zit...Elke week met liefde behandeld, maar de motivatie zakt me gelijk in de schoenen natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fMWoO5_bLICVfyc6T8qoyRPUBJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfl4wQVk6ulcYyIIVwgXakPI.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand iets van een tip om het wat fatsoenlijker te maken....?

[ Voor 3% gewijzigd door wErudite op 07-08-2026 22:10 ]

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12-08 12:14
Enige wat je zelf kan doen is dit voorzichtig met een tandenstoker/cocktailprikker vullen met matchende lak die mooi vloeit. Wellicht zijn een aantal laagjes nodig. Niet teveel ineens.
Weg krijg je het niet maar wellicht wel op een acceptabel niveau.

• Daniel.
g-j-t schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 23:09:
Enige wat je zelf kan doen is dit voorzichtig met een tandenstoker/cocktailprikker vullen met matchende lak die mooi vloeit. Wellicht zijn een aantal laagjes nodig. Niet teveel ineens.
Weg krijg je het niet maar wellicht wel op een acceptabel niveau.
Eventueel nog verdunnen met thinner om het meer te laten vloeien.

• Gonadan

Gonadan

wErudite schreef op vrijdag 7 augustus 2026 @ 22:10:
[...]

Kan helaas na 1 maand al melden dat er flinke steenslag in mijn deur zit...Elke week met liefde behandeld, maar de motivatie zakt me gelijk in de schoenen natuurlijk.

[Afbeelding]

Iemand iets van een tip om het wat fatsoenlijker te maken....?
Één van de redenen dat ik blij ben dat ik nooit een nagelnieuwe auto gekocht heb, de eerste schade doet altijd het meest pijn.
Eigenlijk wil ik die van mij helemaal laten polijsten en wellicht in de coating zetten, even een keer een helemaal knap en dan weer zelf bijhouden. Maar dan zit je ook op zo'n punt dat elke kras of swirl weer extra pijn doet. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CreativeS
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
CreativeS schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 13:34:
Ik ben fan van de producten van Gyeon, maar ik ben overdonderd door de effectiviteit van Bilt-hamber Touch-Less Snow Foam! Ik heb 900ml heet water in de foamgun gedaan en aangevuld met 100ml Touch-Less Snow Foam. De foam is niet zo dik als die van Gyeon, maar blijft vooralsnog een minuutje zitten om vervolgens vloeibaar te worden en over de auto naar beneden te glijden.
En toch ben ik weer terug bij Gyeon Foam. Ik miste een fractie glans... mijn routine is altijd:
  • Velgen wassen (en velgbed - voor 9" en achter 10" breed - borstelen met EZ Brushes
    Detail Wheel Brush) met Gyeon Q²M Bathe+
  • Foamen met Gyeon Q²M Foam op droge auto
  • Afspuiten
  • Auto wassen met Gyeon Q²M Bathe+
  • Afspuiten
  • Gyeon Q²M Wetcoat en direct weer afspuiten
  • Droogtrekken met siliconentrekker (ja, doe ik al jaren)
  • Nadrogen (ook sponningen) met Gyeon Q²M SilkDryer EVO (MF) en pufjes Gyeon Q²M QuickDetailer (hydrofoob en glans)
  • Als laatste velgen nog een squirt QuickDetailer en seperaat afnemen
Het lijkt net alsof deze producten beter op elkaar afgestemd zijn. De glans is geweldig en net dat topje glans miste ik als ik Touch-Less vooraf gebruikte als foam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fruOcSbI4HuwSv9iQwI3xdOEqho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KQfLTKjCAfBVx6B2GZZ9Wtbo.jpg?f=fotoalbum_large

Vanmiddag nog even de kofferbak polijsten, want ik heb de stickers verwijderd. Was iets meer werk door het keihard worden van het vinyl. Nice and clean booty nu.

[ Voor 6% gewijzigd door CreativeS op 08-08-2026 21:42 ]

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:02
Goedenavond,

ik heb al een tijdje geen shampoo meer gekocht en grotendeels uit het detailen. Ooit hobbyistisch wat gedaan voor goede autowax en kleien, maar geen polijsten.

Dit is opgehouden na het ontvangen van een leaseauto en kinderen 😉dus volledig uit die wereld geraakt voor goede merken en producten. (Laatste was met name meguiars)

Maar nu ben nu opzoek naar een goede shampoo voor een….. Caravan.

Ik kan hier heel slecht adviezen over vinden.

Ik ben opzoek naar een foam, shampoo en een wax. Wat raden jullie aan?

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Kijk eens naar pronano, of gently. Ik kreeg bij mn hogedruk een fles caravanreiniger van de verkoper (mersch reinigungtechnik) en dat werk ook als een speer.

Wise enough to play the fool

• Knightwolf
Voor een caravan :D da's zeldzaam in dit topic.
Begin voor de handige hulpmiddelen hier eens te kijken
https://www.carclean.com/...sen-en-drogen/wasborstels

Qua foam, shampoo en sealant/wax kun je gewoon hetzelfde gebruiken als voor de auto. Ik zou beginnen met een pH neutrale, daar heb je ook de meeste keus in.

• Daniel.
Vandaag koplampen gepolijst van mijn ouders. De bus zou de APK niet meer doorkomen en is al 2x door het garagebedrijf gedaan kort voor de APK maar dat blijft natuurlijk niet lang mooi.
Deze video als basis genomen YouTube: Doffe koplampen? Voorkom APK afkeur en bespaar geld met zelf polijsten! en verder lekker aan de slag geweest.
Alles afplakken en met het handje lopen schuren op 1000/2000/3000 grid. Na de 3000 grit was het al behoorlijk opgeknapt en al een stuk beter dan daarvoor. Toen nog met de wollen pad en compound en vervolgens nog medium polish en daarna als laatste stap de Keep Clear Headlight Coating erover en het resultaat mag er wezen. Los dat het de APK niet meer door kon komen is het natuurlijk ook fijn voor de veiligheid.
Helaas ben ik vergeten om foto's vooraf te maken maar heb een tussentijdse foto en een foto als eindresultaat.
Eerste foto is na de 3000 grid. Zoals je ziet is er lekker nat geschuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7gDiITxjSx-SEjSsTpRA0jX2WF0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7uSnUmr9EWNPxJ4CMBMmsOh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjd4n40Qp8NoEeOmI2uE9-Z57Dw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uB0hXA5tqwqWepiS7BszsHH.jpg?f=fotoalbum_tile
Als bonus ook toch nog even de velgen gedaan. Niet grondig, even met Gyeon Q²M Iron WheelCleaner en wat borsteltjes en washmitt en dit is het resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RpshJ0yAvPz4Nh2_59WAEcf4g8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw3m1Mam6MLfjQ0Ze2BrRjQ0.jpg?f=fotoalbum_tile
Niet het beste resultaat maar ik heb de Iron cleaner nog nooit zoveel en zo snel paars zien worden. Je ziet nu dat ze grijs zijn, maar waren daarvoor letterlijk zwart/grijs en je zag niets grijs meer.

Pagina: 1 ... 131 132 Laatste

Let op:
Dit forum is bedoeld als discussieplatform. Het is dus geen plek waar je klanten werft en/of kunt handelen.