Solopher schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 20:21:
Hallo allen,
Na een hele tijd te hebben lopen lurpen in dit topic is dit dan mijn eerste post.
Gisteren naar een feestje in Groningen geweest: Eye Nexus op een partyboot MvOurWorld.
Beetje jammer dat het benedendeks was en daardoor erg donker.
Ik heb geen foto's van de boot zelf kunnen maken omdat het echt met bakken uit de hemel kwam vallen op opzich wel jammer is.
Omdat je me op MSN al had aangesproken van't weekend (maar ik niet aanwezig was/te druk was) en ik verder nauwelijks reacties zie op je post toch maar even reageren

.
Je geeft zelf al aan dat het erg donker was. Dat is jammer, want je onervarenheid op dat gebied maakt het de foto's er zeker niet beter op. Ik zal daarom niet bij iedere foto melden dat ie te donker is. Al is het wel goed voor de ervaring om er mee om te leren gaan, ben ook benieuwd wat je op dat gebied geleerd hebt
Wat betreft compositie ben je ook niet heel sterk. Ga eens op zoek naar foto's die jij mooi vind op zoom.nl / flickr.com, sla profielen van fotografen op en bekijk die foto's regelmatig. Er naar kijken is een goede training om je gevoel voor compositie te verbeteren.
#1 Had veel dichterbij gemogen. Nu is het een beetje een zoekplaatje. De donkere delen leiden af aan het onderwerp. Bijkomend voordeel: in het donker zorgt dit ook voor net wat meer scherpte in de afbeelding als je dichterbij gaat staan.
#2 Probeer bij overzichten met name te zoeken naar een mooie compositie. Een overzichtshot staat of valt daarbij. Het is last om actie vast te leggen in een overzicht, vandaar. Bij deze foto vind ik de balk/muur/plafond rechtsboven erg storend.
#3 Belichting van je onderwerp is oke. Maar deze is wederom een zoekplaatje. De jongen rechts in beeld zorgt ook nog eens voor extra afleiding. Het is dat de neger glimlacht, anders was het onderscheid met een zoutzak moeilijk geweest
#4 Aardig moment van actie te pakken. Vraag me alleen af waarom je niet inflitst als je zelf al zegt dat het zo enorm donker is? Verder had je ook wat meer mogen inzoomen op je onderwerp. De beste zoom zijn overigens je benen
#5 Niet zo'n heel spannend moment/compositie. Deze keer wel wat beter gevuld, maar onscherp vanwege vermoedelijk de grote afstand tot je onderwerp. Wat betreft inflitsen hetzelfde verhaal als bij #4
#6 Deze is al iets spannender dan #2. Maar ik vind hier nog steeds te veel plafond in zitten. Probeer je camera boven je hoofd te houden om meer mensen en minder plafond erop te krijgen. Het is dan idd een beetje gokken hoe de compositie uitpakt, maar daar krijg je als het goed is vanzelf steeds meer feeling voor.
#7 Als ik je foto goed weet te beoordelen schiet je met een niet al te groot diafragma. Verder is het rokerig, die combinatie zorgt ervoor dat je met je flitser de rook vastlegt, ipv het licht dat zich op de achtergrond bevind. Een langere sluitertijd kan de foto meer kleur geven, maar doet weinig aan de dofheid van de foto. Rook heb je nodig om licht op de achtergrond te visualiseren, leer er mee te werken, want zonder zien je foto's er ook niet uit
#8 & #9 Je onderwerp staat er leuk op, maar kwa sfeer op de achtergrond en compositie is ie, sorry dat ik het zeg, slecht. Genoeg info hierboven al gegeven
#10 Weinig sfeer, hangende mensen... Deze doet mij niet zo veel.
Nog wat algemeen commentaar: houd in je achterhoofd bij het maken van een foto dat de bezoeker deze foto graag op zijn hyves/facebook/msn etc heeft staan, mits de foto leuk gelukt is.