http://www.sillevl.be - blog http://www.sillevl.be/blog - flickr http://www.flickr.com/sillevl
Dit is in een van de eerste delen al vaker ter sprake gekomen. TTL staat voor Trough The Lens, dat wil zeggen dat de lichtmeting door de lens gedaan word. Als jij een foto maakt met flits, dan maakt de flitser 2 flitsen razendsnel achter elkaar zodat je ze niet ziet als 2 aparte flitsen. De eerste flits is een proefflits om te meten hoeveel licht er teruggekaatst word van het onderwerp om zodoende overbelichting te voorkomen. De tweede is de daadwerkelijke flits voor de echte foto. Meestal is deze feller dan de eerste flits. Voor de body is een correct belicht onderwerp als deze een gemiddelde grijswaarde heeft van ik dacht 30%.Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:13:
Ondanks dat ik redelijk op weg ben wat betreft prtyfotografie heb ik nog veel verbeter punten.
En ik zou graag 2 van deze punten jullie om advies willen vragen.
1 van deze punten is nog steeds het belichten met flits.
Vanaf de eerste dag dat ik in het bezit ben van een externe flitser, flits ik op stand TTL.
Zodra ik wil flisten kijk ik hoe het omgevingslicht is en daar pas ik de sterkte van de flits op aan, door middel van de flitssterktecorrectie de knop +/-.
En het blijkt dat ik hier nog steeds problemen mee heb.
Iemand advies?
Ik zat al te denken aan TTL Bl.
Bl staat uitgebalanceerd invulflits.
Kan het zijn dat dit dan weer negatief op je onderwerp werkt, dus je wilt het onderwerp los van je achtergrond hebben, maar door BL te gebruiken dit dus niet gebeurt?
Bij Nikon heb je o.a. de keuze tussen TTL en TTL BL. Dat laatste wil zeggen dat de flitser meer rekening houd met de algehele belichting van de foto of deze correct is, en de sterkte van de flits evt daarop aanpast.
Waar je verder ook rekening mee moet houden bij de meeste Nikon dSLR's (en alleen bij de duurdere Canons), is dat deze body's de lichtmeting (kunnen) doen op de plek waar gefocust is. Zodra je onderwerp veel zwart aan heeft, zul je zien dat je flitser harder inflitst, waardoor de gezichten te licht worden en de zwarte kleding grijzer worden. Hiervoor kun je dus FEC-en, belichtingscompensatie op de flitser aanpassen. Dus harder of in dit voorbeeld zachter flitsen. Bij blanke mensen met lichte kleding aan hoef je hier nauwelijks rekening mee te houden. Als ze donkere kleding aan hebben kun je deze met -1/3e - -2/3e bijstellen. Dito bij negers.
Een ander verhaal word het bij achtergrond belichting. Meestal doet de belichtingsmeting zijn werk goed. Een enkele keer gebeurd het dat spots dusdanig fel zijn, dat de belichtingsmeter in de camera zijn werk niet goed meer doet en geen nauwkeurige lichtmeting kan doen. Gevolg is dat je foto/onderwerp onder of overbelicht word. De truc is om deze situaties je camera goed in te schatten en deze hier juist op aan te passen. Hoe en wat is puur een kwestie van vooral veel schieten en uitproberen.
Wat je kan proberen is met TTL of met TTL BL te schieten. Verder nog matrix licht meting, center weighted en spotmeting. Kijk voor jezelf waar je de beste resultaten mee behaald. Ik heb in de tijd van de D70 hier veel mee geëxperimenteerd. Tijd op spotmeting geschoten, ook op center weighted, en bij de D200 en D700 gewoon lekker op matrix gestapt (standaard instelling). Hooguit een enkele keer, met bijv concert fotografie, dat ik naar center weighted of zelfs spotmeting ga, maar normale portretjes schiet ik lekker op de standaard setting.
Feli met de aankoop van de D700 trouwens, erg lekker ding om mee te werken.Punt 2.
Ik werkte een maand geleden met een nikon D5000 en had vrijwel altijd mijn iso op 1600 staan, want hoefde naar mijn mening dit niet aan te passen ondanks de verschillend vormen, sterkte van achtergronds licht.
Nu ik over gegaan ben op een D700 merk ik een giga verschil van iso sterkte.
En heb hier eigenlijk best veel moeite mee, mischien om dat ik nog moet wennen.
Voor overzichtfoto's gebruik ik 3200 en dit echt super.
Tevens gebruik ik deze sterkte ook in de Dj booth, want ik schiet liever zonder flits en dit nog geen eens om de dj geen overlast te bezorgen, maar meer omdat ik het mooier vindt.
Voor mij is flits maar een hulp middel en dit kan soms ook ten nadele van de foto zijn.
Het moment is zoals het is en wordt door de flits te sterk beinvloed.
Ik probeer bij een portret foto ook op 3200 te schieten, maar 9 van de 10 keer is de foto te flets en stel de iso dan maar weer op 1600 in.
En je raad het al, weg achtergrond.
Ja ik heb wel wat omgevingslicht, maar je ziet nauwelijks dat er nog andere mensen aanwezig zijn.
Zou het niet kunnen dat het niet aan de iso ligt maar aan de sluitertijd.
Iso op 3200 zetten en meer met de sluitertijd werken.
Bv 1/4 naar 1/8 te verzetten.
Dit laatste heb ik nog niet geprobeerd, want heb hier nog niet de tijd voor gehad, maar ga dit as Zaterdag tijdens Trance Energie zeker uitproberen
Waar je het hier over hebt zijn eigenlijk de beginners perikelen. Je hebt verschillende variabelen waar je mee moet werken: diafragma, sluitertijd en iso instelling. Aan de ene kant wil je zo veel mogelijk licht tegelijkertijd pakken, aan de andere kant, een hoge iso setting, betekend ook veel ruis. Dus kwa iso moet je eigenlijk steeds zo laag mogelijk inzetten. Dit heeft nog een tweede reden waarom je deze niet al te hoog moet zetten. Namelijk wanneer je met lichtsterke objectieven werkt en wellicht te dichtbij je onderwerp staat. Als je op 1-2 meter van je onderwerp staat, met iso 1600-3200 en F2.8 of groter, grote kans dat je onderwerp overbelicht word. Check maar eens de display van je SB800/900 en 550EX (de SB600 of lager en 420/430EX of lager geven dit niet aan). Sluitertijd doet in deze vaak weinig, behalve als er een spot op je onderwerp gericht staat. Je hebt dus 3 variabelen die je moet veranderen om de foto alsnog correct belicht te krijgen; ISO verlagen, diafragma verkleinen (groter F getal) of de afstand tot je onderwerp vergroten. (Eventueel kun je er ook nog een ND filter opschroeven, maar da's meer voor overdag als je tegen deze problemen aan loopt.) Ik zou ook in deze volgorde te werk gaan, of nog liever, een combinatie daarvan. Wat betreft afstand is dat eigenlijk het laatste redmiddel, daar zou ik liever niet aan zitten sjorren, omdat deze compleet afhankelijk is van de compositie die je hebt gemaakt.
En wat betreft de voorbeeldfoto's die je erbij hebt geplaatst, kan daar weinig over zeggen. De een schiet ze op iso 200 (digital frog is een bekende daarin), de ander op iso 800 (iemand die bijv met een oude camera schiet zoals een D70/300D), anderen gaan richting iso 1600, omdat het kan, of zelfs naar 3200-6400, omdat het kan. Met de D700 heb je een van de beste body's in handen op het moment die je lekker ver kan pushen, maar of het de beste keuze voor je is, is een tweede. Doe met name kennis op door met name op 800-1600 iso te schieten op de grote feesten, en in donkere clubs richting 3200 of wellicht zelfs 6400 te gaan. Die 6400 vind ik persoonlijk iig geen aanrader.
Verder is er geen vaste instelling wat betreft sluitertijd en diafragma. Dat is echt afhankelijk van de situatie en je smaak. Ook in je nabewerking kun je nog het een en ander rechttrekken. Bijv om je gehele set consistent te krijgen. Een goed scherm doorvoor is eigenlijk een must.
Gefeliciteerd met deze oldy.sweebee schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 14:25:
Hoi,
Ik heb gister een Canon EOS 300D goedkoop op de kop getikt, helemaal als nieuw bijna nooit gebruikt.
Een vereiste als je je foto's een betere uitstraling mee wilt gevennu heb ik ook een externe flitser.
Sterkte!Met deze camera + flitser ga ik vanaf deze week elke zaterdag foto's maken in een discotheek.
Welkom in het Partyfotografie topic. Lees even de topicstart door op de eerste pagina. Heb speciaal voor beginners zoals jij een hele lap tekst getypt. Zonde als ik hier alles opnieuw ga vertellen, toch?Welke instellingen kan ik ruwweg al instellen? aangezien ik hier in huis niet de omgeving van een discotheek heb.
ISO, Sluiter, Diafragma, etc
De enige tip die ik je wel mee kan geven met de 300D; ga niet boven de iso 800. Het is al een antiek beestje in dit digitale tijdperk wat gewoon erg ruizig word
Neem een kijkje op sites van mensen die in de topicstart vermeld staan. Denk dat men wel bereid is om een foto te verkopen of wellicht een aanbod kan doen om op locatie foto's te makenXander2000 schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 16:52:
Ik weet zeker dat hier de juiste personen aanwezig zijn die antwoord weten op mijn vraag. Voor een online dienst ben ik op zoek naar enkele foto's gemaakt in een discotheek van met name overzicht shots van mensen op een dansvloer bijvoorbeeld. Helaas is het budget niet toereikend om deze shots in opdracht te laten maken. Heeft iemand misschien enig idee of er een (online) database bestaat waar ik specifiek op deze vorm van fotografie kan zoeken, zodat ik contact op kan nemen met de betreffende fotograaf? Bedankt!
Iso op 1600 valt de ruis heel erg mee (niet 100% inzoomen natuurlijk, maar de foto's worden niet groter dan 800 breed)jules schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 17:52:
[...]
Gefeliciteerd met deze oldy.
[...]
Een vereiste als je je foto's een betere uitstraling mee wilt geven
[...]
Sterkte!
[...]
Welkom in het Partyfotografie topic. Lees even de topicstart door op de eerste pagina. Heb speciaal voor beginners zoals jij een hele lap tekst getypt. Zonde als ik hier alles opnieuw ga vertellen, toch?
De enige tip die ik je wel mee kan geven met de 300D; ga niet boven de iso 800. Het is al een antiek beestje in dit digitale tijdperk wat gewoon erg ruizig word
ik heb altijd de canon powershot sx1 is gebruikt.. kon ik redelijke foto's mee maken maar dan wel op iso 80... anders zag je op een verkleinde foto op iso200 al ruis.. dus je kan begrijpen dat dit voor mij een hele vooruitgang is
helaas niet veel bijzonders deze foto's maar hoop dat iemand mij tips kan geven..
hier 2 foto's
eerste is geschoten in iso 800 (let niet op zijn lamme hoofd

ISO800 f3.5 1/8s
en deze in iso 1600 (helaas geen foto met persoon)

ISO1600 f3.5 1/15s
iemand nog tips?
[ Voor 65% gewijzigd door sweebee op 01-04-2010 08:35 ]
Waarom zou je nog minder licht willen vangen ?Verwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:13:
Bv 1/4 naar 1/8 te verzetten.
Dit laatste heb ik nog niet geprobeerd, want heb hier nog niet de tijd voor gehad, maar ga dit as Zaterdag tijdens Trance Energie zeker uitproberen
En ik geloof niet dat die ene stop in ISO het verschil gaan maken tussen een foto met of zonder achtergrond licht. Dat heeft eerder te maken met timing. Je kan niet trekken wat er niet is he.
Verder mag je je shutter nog meer draggen, zolang je objecten in de schaduw staan.
Ennuh, als je een te hoge ISO gebruikt en groot diafragma opening, dan kan het zijn dat de lichtste flitsoutput (1/128 ?) te sterk is en de personen overbelicht zijn.
Over je voorbeeldfoto's:
1. Je kan hier bijvoorbeeld ook zeggen dat ze allemaal naast elkaar moeten gaan staan,
want die rechterpersoon die dichter staat is dan goed belicht, maar de anderen achteraan niet. Die zien er wat grauw uit. Verder zou ik eigenlijk zulke foto's zowiezo wissen, want die zien er wat marginaal uit. Is niet echt positieve reclame voor je. Dat eigenlijk terzijde.
2. Een donkere achtergrond blijft altijd donker he.
Verwijderd
Bedankt!
Eigenlijk is al dat geen wat jullie zeggen logisch en zijn dit basis stappen.
Over het algemeen begrijp ik het, maar op sommige momenten als ik naar een gemaakte foto kijk denk ik, tjee dat had ik anders moeten doen en waarom heb ik dat op zo'n manier met die instellingen gedaan, want de foto is nu overbelicht.
Verwijderd
over punt 1 heeft jules al zo uitvoerig besproken dat zelfs ik er nog heel wat van opgstoken hebVerwijderd schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:13:
Ondanks dat ik redelijk op weg ben wat betreft prtyfotografie heb ik nog veel verbeter punten.
En ik zou graag 2 van deze punten jullie om advies willen vragen.
mijn ervaring is ook dat je voor flitsconstitentie ook beter kan spelen met de lichtmeting. vroeger had ik hem op matrixmeting staan en had toen veels te vaak dat de flits totaal vreemde dingen ging doen dan ik mocht verwachten. met center weighted is dit probleem veel minder en is bv problematisch op als het tegenlicht tussen de personen in door schijnt. spotmeting eigenlijk zelden gebruikt. wil ook niet teveel aan instellingen rommelen. je kan je flitssterkte ook vastzetten met AEL dus eerst bv inzoomen ael indrukken en dan terug naar je oorspronkelijke kader. maar pfff dat kost me veels te veel tijd over het algemeen, doch experimenteer er eens mee voor de gein
punt 2, 3200 iso komt bij mij ook meestal kritisch als ik flits ivm minimale flitssterkte die dan meestal al te sterk is. wat dat betreft vind ik het altijd lekker om mijn sc-29 kabeltje te hebben zodat ik nog geheel andere kanten op kan flitsen en toch duidelijk flitsinvloeden kan hebben.
En met de fotos, het heeft weinig zin om alleen isos te noemen als je niet de andere instellingen vermeld. of bleven die dan onveranderd ? zoals jules al opmerkte schoot digitalfrog meestal op iso 200
als je op zijn site http://digitalfrog.nl/ naar lifestyle gaat en bij foto 7 dan een gast met een viking helm ziet dan is die gewoon op iso 100 geschoten.
los van de vraag, je 3 voorbeeldjes vind ik iets te strak gekaderd waardoor je ook weinig meekrijgt van de sfeer
Ik weet niet of jouw Canon 300D van een andere productie band is afgerold dan die van Neographikal. Maar we vonden het allebei waardeloos eruit zien... En het was niet alleen Neo's body waar 1600 iso er nauwelijks uitzag...sweebee schreef op donderdag 01 april 2010 @ 08:05:
[...]
Iso op 1600 valt de ruis heel erg mee (niet 100% inzoomen natuurlijk, maar de foto's worden niet groter dan 800 breed)
Doe ervaring op, gewoon veel schieten, open staan voor tips van anderen, want een 300D is echt wel anders dan een compact camera. Wellicht dat je het nu nog niet ziet vanwege de weinige ervaring, op den duur zul je het ongetwijfeld zien.helaas niet veel bijzonders deze foto's maar hoop dat iemand mij tips kan geven..
Hierbij dus ook een extra waarschuwing; fotografie werkt verslavend, het is een hobby/job die veel geld kan kosten.
De voorbeeld foto's zeggen me niks, behalve dan dat ik de achtergrond bij 1 en het gehele plaatje bij 2 aardig onderbelicht vind
@hos
Laatst had ik de WB nog op flits staan vanwege een studio shoot. 2 sets met allemaal te gelige shots

Laatst ook weer es die SC-29 meegenomen. Was anders niet doable in de donkere en kleine/lage Catwalk (Rotterdam).
[ Voor 15% gewijzigd door jules op 02-04-2010 09:34 ]
Verwijderd
ik zet als ik personen flits mijn wb meestal op K4300, vroeger had ik hem op K5000 staan maar dat wordt dan weer te rood zoals toendertijd ook hier was opgemerkt. als ik dode objecten flits dan pas ik het aan naar gelang de kleuren overeen komen dat kan dan meestal rond de 3000 uitkomen, available light schieten kom ik meestal rond de 3000 uit. alleen viel het me laatst op dat als ik dan AWB doe dat ik die instelling nooit met K xxxxx zou kunnen instellen, is nog de andere variabele van groen naar magenta die je helaas niet zelf kan instellen in het brede spectrum zoals je dat met K kan doenjules schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:29:
[...]
@hos
Laatst had ik de WB nog op flits staan vanwege een studio shoot. 2 sets met allemaal te gelige shots. Heb hem maar weer snel op auto WB gezet (A). Hoe wissel jij overigens af met de WB tussen available light schieten en inflitsen? Bij available light zie ik de WB tussen de 2000 - 5800K schieten, mede afhankelijk van de aanwezige spots.
Laatst ook weer es die SC-29 meegenomen. Was anders niet doable in de donkere en kleine/lage Catwalk (Rotterdam).
de interne flitser gaat altijd als ik hem open klap
Verwijderd
heb je hem soms nog op standje P staansweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:44:
alleen heb ik nog het volgende: wanneer ik een externe flitser gebruik flitst ie soms wel en soms niet... dit heeft denk ik met het licht te maken.. maar hoe kan ik de externe flitser altijd laten flitsen?
de interne flitser gaat altijd als ik hem open klap
misschien flitsvoetje schoonmaken en anders is er iets mis met je camera of flitser
denk dat ik interne flitser maar gebruik.. omdat hij in het donker zo ook moeilijk scherp kan stellen. zal het echt midner mooi om worden? met interne flitser?
[ Voor 48% gewijzigd door sweebee op 02-04-2010 11:58 ]
wat denk je zelf? een goede flitser is bij pf echt onmisbaar..sweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 11:40:
denk dat ik interne flitser maar gebruik.. omdat hij in het donker zo ook moeilijk scherp kan stellen. zal het echt midner mooi om worden? met interne flitser?
een foto als dit vind ik al bijna goed genoeg..

afgezien dat het achtergrond licht nog niet naar voren springt. er worden alleen foto's van mensen die samen op de foto willen gemaakt. in een disco. 2 tot 5 mensen ofzo.. enige wat ik meer wil is dus dat de achtergrond lichten wat meer naar voren komen en meer scherpte diepte. en dit wil beter met me 'nieuwe' camera.
misschien dat ik later toch nog uitbreid naar een automatische flitser met focus licht ofzo.. maar dit is voor mij tot nu toe te duur.
het moeten gewoon leuke foto's worden... beter dan met me vorige compact camera.
bijvoorbeeld deze foto is met me compact camera + flitser gemaakt

deze vind ik meer dan goed.
Verwijderd
hmmm te zacht geflitst en te donker, sluitertijd kon nog wel wat langer.sweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:25:
oke..
het moeten gewoon leuke foto's worden... beter dan met me vorige compact camera.
[afbeelding]
maar voor de rest qua compositie zeker OK
maar met me 300D wil ik dus zulke foto;s maken iso 800/1600 met interne flitser. en wat meer scherpte diepte.
nu mijn vraag zal dit gaan lukken? met dus de interne flitser.
als ik dit weet weet ik voorlopig genoeg en ga ik morgen avond maar is even de camera vol schieten.
[ Voor 15% gewijzigd door sweebee op 02-04-2010 12:37 ]
Mijn tip: ISO800, lange(re) sluitertijd (1/15e eens proberen), diafragma ergens tussen 3.5 en 4.5 en inflitsen. Als je niet precies weet hoe en wat, lees dan het topic nog eens door
Mocht je niet voor de betere plaatjes gaan, dan durf ik me hardop af te vragen wat je überhaupt in dit topic komt doen.
Bericht hierboven
Alleen met de interne flitser zal dat denk ik niet zo mooi lukken, ik zit met mijn iso waardes meestal rond de 1250 of hoger.sweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:31:
die foto is genomen in ISO 80...aan gezien bij 200 al heeel veel ruis zichtbaar is. sluitertijd is 1/5.
maar met me 300D wil ik dus zulke foto;s maken iso 800/1600 met interne flitser. en wat meer scherpte diepte.
nu mijn vraag zal dit gaan lukken? met dus de interne flitser.
als ik dit weet weet ik voorlopig genoeg en ga ik morgen avond maar is even de camera vol schieten.
Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O
Waar bij Trance Energy is de Tweakers-Twitter-meet? Hoe laat? Wie zijn erbij?
Ik verwacht een groepsfoto!
Bij de presets kun je bij nikon ook nog gaan voor een tusseninstelling, Bijv A -1, bewolkt +2 etc. Dit bereik je door aan het voorste instelwiel te draaien. Geen idee of je hiermee iets op de S5 kan bereiken?Verwijderd schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:30:
[...]
ik zet als ik personen flits mijn wb meestal op K4300, vroeger had ik hem op K5000 staan maar dat wordt dan weer te rood zoals toendertijd ook hier was opgemerkt. als ik dode objecten flits dan pas ik het aan naar gelang de kleuren overeen komen dat kan dan meestal rond de 3000 uitkomen, available light schieten kom ik meestal rond de 3000 uit. alleen viel het me laatst op dat als ik dan AWB doe dat ik die instelling nooit met K xxxxx zou kunnen instellen, is nog de andere variabele van groen naar magenta die je helaas niet zelf kan instellen in het brede spectrum zoals je dat met K kan doen
Je vind beiden goed, de eerste is gemaakt met de 300D, de 2e met je oude compact. Ik zie nauwelijks verschil; witte gezichten en een donkere achtergrond. Die 300D is echt wel tot meer in staat. Een beetje compact die je manueel kan bedienen is volgens mij ook nog wel tot meer in staat. Heb in het verleden nog wel eens plaatjes gepost van m'n mobiel waar nog meer sfeer (achtergrond verlichting) in zat.sweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 12:25:
oke..
een foto als dit vind ik al bijna goed genoeg..
[afbeelding]
afgezien dat het achtergrond licht nog niet naar voren springt. er worden alleen foto's van mensen die samen op de foto willen gemaakt. in een disco. 2 tot 5 mensen ofzo.. enige wat ik meer wil is dus dat de achtergrond lichten wat meer naar voren komen en meer scherpte diepte. en dit wil beter met me 'nieuwe' camera.
misschien dat ik later toch nog uitbreid naar een automatische flitser met focus licht ofzo.. maar dit is voor mij tot nu toe te duur.
[afbeelding]
Wat voor (merk en) type flitser heb je eigenlijk? Is het een Canon? Grote kans dat er geen goed contact word gemaakt van flitser naar camera in de flitsvoet. Wellicht is er ook geen goed contact tussen body en lens. Maak alle aanwezige contacten goed schoon.
Verder behoor je ook goed te kunnen focussen, beter dan met de interne flitser. Zijn de batterijen die erin zitten nog wel goed? Als deze te leeg zijn kan de AF-assist (dat rode raster wat geprojecteerd word door de flitser bij het focussen in het donker) word uitgeschakeld en kan ook de reden zijn dat de flitser af en toe niet mee flitst.
Daarnaast heb je ook een grote kans dat niet merk eigen flitsers meer problemen opleveren. Ik ben nog nooit iemand tegen gekomen die wel goed overweg kon met een niet merk eigen flitser.
1/15e kan wat kort zijn in de donkere clubs. Probeer dit wat op te rekken, afhankelijk van het hoekje waar je staat en of er een spot op je onderwerp staat gericht.Floor-is schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:18:
Mijn tip: ISO800, lange(re) sluitertijd (1/15e eens proberen), diafragma ergens tussen 3.5 en 4.5 en inflitsen. Als je niet precies weet hoe en wat, lees dan het topic nog eens door(Ik neem aan dat je wel een beetje fatsoenlijke lens hebt? De 50/1.8 is te lang en de 18-55 kan voldoen voor de eerste paar keer, maar als je toch voor de betere plaatjes gaat, dan zal je die ook willen vervangen.)
Ook helemaal mee eensMocht je niet voor de betere plaatjes gaan, dan durf ik me hardop af te vragen wat je überhaupt in dit topic komt doen.
het is een YN-460 speedlite, niet echt iets bijzonders
ik heb een 18-55 lens.
over het "Mocht je niet voor de betere plaatjes gaan, dan durf ik me hardop af te vragen wat je überhaupt in dit topic komt doen. "
ik moet het doen met wat ik heb. een canon eos 300d dus. misschien dat ik nog een ttl flitser ga halen maar op dit moment nog niet.
Verwijderd
de vraag gaat niet over met wat voor apparatuur je nu bezig bent maar je intentie om je te willen ontwikkelensweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:40:
over het "Mocht je niet voor de betere plaatjes gaan, dan durf ik me hardop af te vragen wat je überhaupt in dit topic komt doen. "
ik moet het doen met wat ik heb. een canon eos 300d dus. misschien dat ik nog een ttl flitser ga halen maar op dit moment nog niet.
Een handmatige flitser? Moet je hem aandraaien, of op het moment dat je de foto maakt tegelijkertijd ook een knopje indrukken dat ie op de juiste moment inflitst?sweebee schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 18:40:
het is een handmatige flitser zonder focus licht.. dus kan die niet focussen met de externe flitser. met interne flitser focust die met die flitser.
Zonder dollen, lees de topicstart door. Wellicht een hoop tekst, maar in de afgelopen post hebben we met 5 man meer tekst neergezet om alleen jou te helpen. Een externe TTL flitser is een absolute aanrader wil je verder komen dan waar je gebleven was met je compact camera. Ook als je de interne flitser gebruikt. Ik kan het je helemaal gaan uitleggen waarom, met technische onderbouwingen etc, maar ik denk dat je er snel genoeg achterkomt als je verder gaat experimenteren met deze combinatie dat je gewoon het een en ander mist.het is een YN-460 speedlite, niet echt iets bijzonders
Verwijderd
Kijk, dat lijkt mij wel leuk.GerardHenninger schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:25:
Dus even wat anders.....
Zou er graag bij willen zijn, al is het alleen om te zien wie wie is, haha
Verwijderd
Ehh, ja wat is handig?GerardHenninger schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:25:
Dus even wat anders.....
0:00 ofzo is altijd een mooie tijd.. alleen dan is de vraag, waar? :-P
Verwijderd
wel suf, ongeveer alles vergeten wat je als fotograaf niet moet vergeten, reserverbatterijen, lensdoekje

toch nog paar fotos kunnen maken

naar achteren geflitst bij deze, heb niet het idee dat ik hetzelfde effect zou kunnen bereiken door zachter naar voren te flitsen, maar correct me if I'm wrong

de djs

de rest
http://thehospages.com/pi...ition-at-studio-moenkust/

Haha, lijkt me wel vet om mee te maken, maar heb helaas een te drukke agenda vandaagVerwijderd schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 10:40:
gaan er nog luitjes naar het grote kussengevecht op de dam vanmiddag ?
Gisteren een hossig feestje meegemaakt. Es kijken of ik daarvan wat leuke fotootjes kan plaatsen
Verwijderd
ben benieuwd of je dan ook nog hossige fotos hebt gemaaktjules schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 14:59:
[...]
Haha, lijkt me wel vet om mee te maken, maar heb helaas een te drukke agenda vandaag.
Gisteren een hossig feestje meegemaakt. Es kijken of ik daarvan wat leuke fotootjes kan plaatsen
gisteren is voor mij de nacht beetje vroeg geeindigd, na het kussengevecht brak er nog een wolkbreuk los en daarna nog kletsnat meegeholpen met het opruimen van het monument. eerst naar huis gegaan om droge kleren aan te trekken maar toen ik bij de chocolateclub was werd ik toch behoorlijk ziek
hier dan nog een paar van pillowfight

en een vreemd gebeuren rechts bovenin en links onderin de foto ? iemand een idee hoe dit komt ?
ik dacht even dat er een veertje op mijn sensor was gekomen maar op een gegeven moment was het weer weg

en de rest
http://thehospages.com/pi...-03-pillowfight/index.php

[ Voor 42% gewijzigd door Wortelsoep op 04-04-2010 13:05 ]
helaas niet veel bijzonders uit gekomen aangezien ik ook dj ben en dus daar ook mee bezig moet zijn. een kameraad had hem even gebruikt maar in auto modus... dus daar was niet veel aan. Heb er zelf maar een paar geschoten.
deze:
1

2

3 (genomen in ISO1600)

4

ik denk dat ze nog beetje onderbelicht zijn ( de verlichting in disco )
maar iemand nog tips etc?
[ Voor 11% gewijzigd door sweebee op 04-04-2010 14:05 ]

Ben niet helemaal blij, te veel schaduw. Maar het is op zich wel een lekker plaatje verder
[ Voor 17% gewijzigd door Floor-is op 04-04-2010 13:50 ]
Bericht hierboven
I'm so jealousFloor-is schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:50:
Nummer ze.
[afbeelding]
Ben niet helemaal blij, te veel schaduw. Maar het is op zich wel een lekker plaatje verder
Ik kon er wegens tentamens niet naartoe, en ik heb al jaren zitten schreeuwen dat wanneer A&B ooit weer eens in Nederland kwamen ik zeker hoe dan ook naar ze toe zou gaan.....
- Zooi - www.stefanjacobs.nl
Jij hebt veel vettere pics!Floor-is schreef op zondag 04 april 2010 @ 13:50:
Nummer ze.
[afbeelding]
Verwijderd
hmmm met al die kussens die er tegenaankwamen zou dat geeneens zo'n gek idee zijn
en flooris, je plaatje is te groot voor got
Ik heb nog steeds de stelling dat mijn klanten eerst foto's online moeten plaatsen/gebruiken voor ik het doe. Deze foto is niet naar ze gegaan en is ook niet wat ze zochten. Dus totdat zij er uit zijn, geen andere plaatjes.
Bericht hierboven
Verwijderd
Natuurlijk bekijk je je foto's altijd snel op bepaalde punten,, ogen open of dicht, kleuren, rare activiteiten in en rond de foto etc.
Nu wil ik graag jullie mening weten over enkele foto's en wat er mogelijk nog andere/beter kan, of juist goed is.
Mc Villain:

[Mijn mening:] Best toffe foto, kleur schema is op zich best goed, misschien hier en daar wat overstuurd
Sfeer/Laser foto:

[Mijn mening:] Erg tevrede over deze foto, lasers komen mooi uit, juiste kleur, verder geen poespas.
Publiek:

[Mijn mening:] Mooie foto, goed kwa kleur en goed scherp.
Laatste:): Korte beschrijving: Ik heb laatst een fisheye gekocht, en dit was voor mij de eerste keer dat ik hem goed kon gebruiken, onderstaand is een foto met deze lens, graag jullie mening.
Sfeer foto:

[Mijn mening:] Zoals ik al zij, de 1e keer met een fisheye, wat een geweldige foto, helemaal op groot formaat.
Ik zie graag jullie reactie, met tips, + en - tjes, en andere zaken die altijd een mooiere foto kan opleveren.
Verwijderd
Hieronder een paar foto's
#1 Markus Schulz

#2 Above & Beyond + Handjes

#3 Laser

#4 Overview

#5 Overview

#6 'De' Mittnick

#7 Partypeep

#8 Laser

#9 Sander van Doorn

#10 Laser

En de rest staat op Flickr
Verwijderd
Nice Shoot!
Ook ik was daar en heb een paar pica's die ik met jullie wil delen.
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

Flink overstuurd, er is bijna geen definitie meer aanwezig, komt ook door dat verdomde oranje licht misschien. Het lijkt bovendien dat het bord achter Michael wel scherp is, dus misschien heb je ook een wat te lange sluitertijd gebruikt.Verwijderd schreef op zondag 04 april 2010 @ 16:41:
Nu wil ik graag jullie mening weten over enkele foto's en wat er mogelijk nog andere/beter kan, of juist goed is.
Mc Villain:
[afbeelding]
[Mijn mening:] Best toffe foto, kleur schema is op zich best goed, misschien hier en daar wat overstuurd
Veel te donker, je ziet die lasers wel, maar ze knallen niet.Sfeer/Laser foto:
[afbeelding]
[Mijn mening:] Erg tevredeN over deze foto, lasers komen mooi uit, juiste kleur, verder geen poespas.
Er mag ook hier meer licht in de achtergrond, wel goed ingeflitst trouwens.
Dit is een fisheye? Dat zie je echt alleen een klein beetje in de hoeken. Wat mij betreft had je hier beter het midden uit kunnen croppen waardoor de grote zwarte vlakken verdwijnen. Of als je graag met fisheye fotografeert, dichterbij gaan staan de volgende keer.Laatste:): Korte beschrijving: Ik heb laatst een fisheye gekocht, en dit was voor mij de eerste keer dat ik hem goed kon gebruiken, onderstaand is een foto met deze lens, graag jullie mening.
Sfeer foto:
[afbeelding]
[Mijn mening:] Zoals ik al zij, de 1e keer met een fisheye, wat een geweldige foto, helemaal op groot formaat.
Dichterbij, langere sluitertijdenIk zie graag jullie reactie, met tips, + en - tjes, en andere zaken die altijd een mooiere foto kan opleveren.
Bericht hierboven
Geen lasers? Er gebeurde zoveel meer dan alleen gele lampjes en een paar parretjes. Op zich heb je het publiek lekker uitgelicht hoorVerwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:59:
Ook ik was daar en heb een paar pica's die ik met jullie wil delen.
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
Misschien wel de beste foto die ik tot op heden van je heb gezien!3.
[afbeelding]
Donker, veel zwarte vlakken. Misschien kon dit wat levendiger met een langere lens waarbij je vanaf de paal en die groene bol tot je rechter-rand in zou zoomen?4.
[afbeelding]
Te donker, flits dan maar in, nu kan je de ruis op de armen en het gezicht zien. (Ik heb dezelfde 'fout' gemaakt hoor!)5.
[afbeelding]
Beter dan de vorige6.
[afbeelding]
Leuk gezien7.
[afbeelding]
Pers-momentje? Jammer van de (voor de kijkers) rechterkant, dat valt nu een beetje weg.8.
[afbeelding]
Bericht hierboven
Verwijderd
Bedankt voor je reactie op mijn foto'sFloor-is schreef op maandag 05 april 2010 @ 15:04:
SjowieT Nice!
[...]
Geen lasers? Er gebeurde zoveel meer dan alleen gele lampjes en een paar parretjes. Op zich heb je het publiek lekker uitgelicht hoor
[...]
Misschien wel de beste foto die ik tot op heden van je heb gezien!
[...]
Donker, veel zwarte vlakken. Misschien kon dit wat levendiger met een langere lens waarbij je vanaf de paal en die groene bol tot je rechter-rand in zou zoomen?
[...]
Te donker, flits dan maar in, nu kan je de ruis op de armen en het gezicht zien. (Ik heb dezelfde 'fout' gemaakt hoor!)
[...]
Beter dan de vorige
[...]
Leuk gezien
[...]
Pers-momentje? Jammer van de (voor de kijkers) rechterkant, dat valt nu een beetje weg.
Natuurlijk heb ik foto's van lasers, maar zag dat Sjowie T een aantal foto's met lasers heeft gepost.
En wou iets totaal anders posten.
Je zegt over foto 3, Misschien wel de beste foto die ik tot op heden van je heb gezien!
Ik vindt de foto mooi, maar naar mijn gevoel, mijn gevoel te veel ruimte over.
Wat ik tijdens het maken van deze foto wou is gelukt.
De scherpte van de drie personen met een wazige publiek als achterdrond.
foto 4 had ik inderdaad beter moeten uitlichten.
Door het schijnen van de spot onstond er een scheiding tussen een groep mensen en dat sprak mij aan.
Foto 5/6
Je hebt volkomen gelijk.
Heb geprobeert om er nog wat van te maken.
Foto 7
Ik kan het nog niet goed onderbouwen, maar ik kijk graag naar dit soort foto's en vindt het dan een uitdaging om zoiets vast te leggen.
De sweer en het publiek.
Foto 8
Ik zat samen met Markus Schulz in de perskamer en zag een momentje om hem op de foto te krijgen.
De keuze van het licht was bewust, maar het heeeft iets anders uitegpakt en met nabewerken werdt het er niet mooier op.
Nog drie pica's, maar dit keer met lasers.
9.

10.

11.

High Contrast Area

Mainstage (rechts wel te donker eigenlijk, ik mis symmetrie)

Ik heb er een aantal van Schulz:
Schuin

Te rood, maar vind het handje zo wel grappig

Blij doen, van achteren

Blij doen, al draaiende

En dan nog één van Sander van Doorn (vanuit publiek)

Ik wilde voor mijzelf zo iets van Above&Beyond, maar Johnno voelde zich niet helemaal lekker, dus weinig met de handjes in de lucht gezien. Heb daarom wat meer op de andere twee gericht, had bovendien nét ff niet de goede lens te pakken toen dit moment kwam...

Bericht hierboven
Verwijderd
1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

alvast bedankt!
The devil is in the details.
Verwijderd
Jaa... de bedoeling was om spontane foto's te maken, niet te veel geposeerde mensen erop.Mute schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:45:
Ik snap #4 en #7 niet helemaal, waarom maak je foto's waarop mensen staan die langslopen dan wel met hun rug naar je toe staan?
Verwijderd
te donker, te flets , te weinig kleur, oftewel lees de topicstart door en doe er je voordeel meeVerwijderd schreef op maandag 05 april 2010 @ 20:41:
Hey iedereen, ben sinds kort plaatjes aan het schieten voor vrienden van mij. Afgelopen weekend was het de 2e keer dat ik in de Danssalon in Eindhoven heb geschoten. Hieronder een aantal voorbeelden van wat ik aan foto's heb geschoten heb. Alle tips en kritiek zijn welkom!
1.
[afbeelding]
2.
[afbeelding]
3.
[afbeelding]
4.
[afbeelding]
5.
[afbeelding]
6.
[afbeelding]
7.
[afbeelding]
alvast bedankt!
de momenten zijn ook nog niet echt lekker gekozen maar dat komt met de tijd wel dat is niet iets technisch.
en op zich de poseer look vermijden is heel goed alleen probeer dan mensen in actie vast te leggen wanneer ze naar je toe gedraaid staan tijdens het dansen bijvoorbeeld
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 05-04-2010 23:41 ]

Die handjes (zie post van Floris) vind ik ook altijd tof, dit keer bij een "ouderwetse" draaitafel

Een heuse kasteelvrouwe!

@ Wing Jan Tam: als voorbeeldje, spontaan is prima mogelijk zonder vanaf de rug te fotograferen

Geen goed feestje zonder handjes die in de lucht gaan

De verboden vrucht (thema was sprookjes), deze dames lusten er wel wat van

Overzichtje

Dit is een spontaan ogende maar wel geposeerde foto. Met name de man/jongen had moeite met spontaan te poseren.

Zelfportretje met fisheye.
Hos, is het hosachtig genoeg?
Begrijp na deze foto's je verhaaltje van msn ook meteen
Hmz, wat had ik ook alweer op msn gezegd? Over die sandwich? Nee, die staan er nog geeneens tussen op de overzichtsplaat of de andere plaatjes.sapphire schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:39:
OMG die laatste is wel heel erg
Begrijp na deze foto's je verhaaltje van msn ook meteen
Pfff, volgens mij is het laat of het valt jullie gewoon niet op
Het is zeker laatjules schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:54:
[...]
spoiler:Kijk nog eens naar die overzichtsplaat!
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Gutteguttegut schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:58:
[...]
Het is zeker laat
spoiler:Kussende dames??
jules schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 01:03:
[...]
spoiler:Zo, de eerste wakkere dodo gesignaleerd. Er staat nog een tweede paartje op, maar da's wat minder zichtbaar
* Gutteguttegut gaat zich eens een beetje inkijken in dit topic..moet binnenkort waarschijnlijk ook op evenementen aan de gang
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Volgens mij ben jij niet zo scherp...geloof toch echt dat je het op msn ook over "zoenende potten" hadjules schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:54:
[...]
Hmz, wat had ik ook alweer op msn gezegd? Over die sandwich? Nee, die staan er nog geeneens tussen op de overzichtsplaat of de andere plaatjes.
spoiler:Kijk nog eens naar die overzichtsplaat!
Volgende keer toch maar meegaan misschien
Ok, bij deze ga je door voor de digitale camera!sapphire schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 14:26:
[...]
Volgens mij ben jij niet zo scherp...geloof toch echt dat je het op msn ook over "zoenende potten" had
Roflol, eerst zien dan gelovenVolgende keer toch maar meegaan misschien
Charmingjules schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 00:18:
[afbeelding]
Zelfportretje met fisheye.
Hos, is het hosachtig genoeg?
Zo ik ben weer een beetje terug van weg geweest... Laatste tijd weinig in dit topic geweest, niet heel veel feestjes gedaan & ook een beetje de schuld van Twitter waarmee je toch wel op de hoogte blijft (alhoewel, ik heb met niemand fijn kunnen fotonurden op Trance Energy!
Soenda Indoor - Lasers

Soenda Indoor - Necklaces

Masters of Hardcore - Hands

Sensation White - Stage

Sensation White - and Black

Trance Energy - High Contrast

Trance Energy - Main Stage

Trance Energy - Hands

Zo dat was het dan weer, een bloemlezing van de afgelopen weken. Zijn er nog mensen die naar Incredible dit weekend gaan?
tso, ben jij ook weer onder je steen vandaan gekomen.
Lang niet gezien hier! Nog leuke opdrachtjes de komende tijd dat je hier weer rondneust?
homos ook altijd...

is alweer een tijdje terug maar vond jij bij soenda indoor de aantal fotografen niet belachelijk hoogKleineAap schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:09:
Hoi!
Zo ik ben weer een beetje terug van weg geweest... Laatste tijd weinig in dit topic geweest, niet heel veel feestjes gedaan & ook een beetje de schuld van Twitter waarmee je toch wel op de hoogte blijft (alhoewel, ik heb met niemand fijn kunnen fotonurden op Trance Energy!). Maar goed, ik ben er weer en zal maar eens wat foto's neerkwakken (lekker spuit elf bij de meeste feesten maar toch).
Soenda Indoor - Lasers
[afbeelding]
Soenda Indoor - Necklaces
[afbeelding]
Masters of Hardcore - Hands
[afbeelding]
Sensation White - Stage
[afbeelding]
Sensation White - and Black
[afbeelding]
Trance Energy - High Contrast
[afbeelding]
Trance Energy - Main Stage
[afbeelding]
Trance Energy - Hands
[afbeelding]
Zo dat was het dan weer, een bloemlezing van de afgelopen weken. Zijn er nog mensen die naar Incredible dit weekend gaan?
volgens mij liepen er echt een stuk of 14 rond

trance energy picture is nice!
Helemaal mee eens. Die springt er echt wel uit!neographikal schreef op woensdag 07 april 2010 @ 10:47:
Oeh, die Trance Energy - High Contrast is wel erg lekker, lekker ruimtelijk. Nice!
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Ow ik lees wel mee hoor, maar ik doe atm weinig op partygebied. Wat er langskomt pak ik, maar door dat hele 40u werken heb ik weinig puf om actief om opdrachtenjacht te gaanjules schreef op woensdag 07 april 2010 @ 12:36:
[...]
tso, ben jij ook weer onder je steen vandaan gekomen.![]()
Lang niet gezien hier! Nog leuke opdrachtjes de komende tijd dat je hier weer rondneust?
@samo & @neographikal: Dank voor het compliment, was dan ook wel een heel vet aangeklede zaal als je het mij vraagt... Vond het alleen zo raar dat de rest van de zalen in verhouding redelijk kaal waren, alsof ze begonnen zijn met high contrast decor en dat daarna 't geld min of meer op was. Erg jammer.
Verder niemand hier die naar Incredible gaat in de Brabanthallen? Ben erg benieuwd of dat wat wordt, maar heb het idee dat er redelijk wat vrijkaarten beschikbaar gesteld worden... Nou goed, dat is toch een thuiswedstrijd
En bedankt, nu lijkt het net alsof ik de homo ben. Maar je mag wel weer mee hoor de volgende keer. Moet je even uitvechten met Sapphire, die wilde ook al plaatjes klikken
ik heb op een gegeven moment een van de vrouwelijke fotografen maar mijn spare flitser gegeven werd een beetje gek van al dat geflitsKleineAap schreef op donderdag 08 april 2010 @ 15:27:
@angel00008: Ja, dat ging echt helemaal nergens over... Wel gezellig hoor al die collega's maar vooral het grote aantal pop-up flits touristjes was echt te groot. Het ironische is dan ook dat ik dit jaar bij het festival de enige fotograaf was, pas toen ik 's middags richting huis ging kwam er een andere fotograaf aan... Twijfel ook erg over Soenda Festival dit jaar, of dat wel een succes wordt als het zo groot wordt...
@samo & @neographikal: Dank voor het compliment, was dan ook wel een heel vet aangeklede zaal als je het mij vraagt... Vond het alleen zo raar dat de rest van de zalen in verhouding redelijk kaal waren, alsof ze begonnen zijn met high contrast decor en dat daarna 't geld min of meer op was. Erg jammer.
Verder niemand hier die naar Incredible gaat in de Brabanthallen? Ben erg benieuwd of dat wat wordt, maar heb het idee dat er redelijk wat vrijkaarten beschikbaar gesteld worden... Nou goed, dat is toch een thuiswedstrijd

Om maar niet te spreken van van die fotografen die jou gaan staan fotograferen op het moment dat je foto's staat te maken, dat je in de hoek van je lens ineens een flits ziet knallen en dat ze dan grinnikend laten zien "haha kijk je staat erop
hehe af strobo inderdaad werd er na een tijdje zo gek van (en ze zag er wel lief uitKleineAap schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:24:
@angel00008: Van die mensen die hun popup flits ook als AF stroboscoop gebruiken, mijn god. Wat ik vaak het vervelendste vind aan van die toeristen is dat je dan een groep neer zet en een foto wil maken, en dat ze er dan bij komen staan om tegelijk semi grappig ook die foto te maken, allereerst moeten ze zelf maar mensen benaderen en mij met rust laten, ben ik niet echt van gediend en ten tweede kijkt dan de helft van de groep naar de ene fotograaf en de andere helft van de groep naar de ander waardoor beide foto's wank zijn.
Om maar niet te spreken van van die fotografen die jou gaan staan fotograferen op het moment dat je foto's staat te maken, dat je in de hoek van je lens ineens een flits ziet knallen en dat ze dan grinnikend laten zien "haha kijk je staat erop" waarbij ik altijd uitleg dat als ik op foto's wil staan ik wel wat anders was gaan doen als fotograferen. Laat me gewoon met rust of begin een normaal gesprek! \[/einde zeik modus] Van GoT'ters houd ik wel hoor
.
veel van wat jij zegt komt me zoo bekend voor fotografen die inderdaad van jou moment hun moment maken, foto's van mij maken maakt me niet zoveel uit ik sta meestal toch erg goed verborgen achter de camera
heb een paar fotografen daar gesproken (en ook Rdrukker was daar) maar jou denk ik niet (ook geen 7d gezien daar maargoed liepen gewoon teveel fotografen)
Ze hebben idd niet door dat ze jouw moment en jouw foto verpesten. Ik houd daarom expres mijn camera om laag op dat soort momenten om helemaal geen misvatting bij de geportretteerden te kweken. En als ik het wel doe, dan zeg ik er duidelijk bij dat ze bijv niet naar mij moeten kijken, maar naar die andere fotograaf. Krijg je wat spontaner ogende shots vanKleineAap schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 09:24:
@angel00008: Van die mensen die hun popup flits ook als AF stroboscoop gebruiken, mijn god. Wat ik vaak het vervelendste vind aan van die toeristen is dat je dan een groep neer zet en een foto wil maken, en dat ze er dan bij komen staan om tegelijk semi grappig ook die foto te maken, allereerst moeten ze zelf maar mensen benaderen en mij met rust laten, ben ik niet echt van gediend en ten tweede kijkt dan de helft van de groep naar de ene fotograaf en de andere helft van de groep naar de ander waardoor beide foto's wank zijn.
Dat vind ik dan weer zo'n nerdy reactie van iemand die graag achter zijn camera wegduikt... Sorry, maar daar moet je een beter excuus voor verzinnenOm maar niet te spreken van van die fotografen die jou gaan staan fotograferen op het moment dat je foto's staat te maken, dat je in de hoek van je lens ineens een flits ziet knallen en dat ze dan grinnikend laten zien "haha kijk je staat erop" waarbij ik altijd uitleg dat als ik op foto's wil staan ik wel wat anders was gaan doen als fotograferen. Laat me gewoon met rust of begin een normaal gesprek! \[/einde zeik modus] Van GoT'ters houd ik wel hoor
.
Mwah, ik sta zelf ook niet graag op de foto. Ben dan ook blij dat ik vaak de camera in handen hebjules schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:30:
[...]
Dat vind ik dan weer zo'n nerdy reactie van iemand die graag achter zijn camera wegduikt... Sorry, maar daar moet je een beter excuus voor verzinnen. Heb er zelf niet zo'n problemen mee als anderen zoiets doet, behalve dan als ze 1:1 staan in te flitsen, of net mijn shot daardoor verpesten. Fotografen zijn een onderdeel van de meeste feest avonden, dus eens in de zo veel tijd gooi ik zo'n shot in m'n serie...
Zucht, en dat veroorzaakt dus dat ik ook vaak naar me toegesmeten krijg dat ik alleen graag áchter de camera durf te staan. En bedankt he!jip_86 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:38:
[...]
Mwah, ik sta zelf ook niet graag op de foto. Ben dan ook blij dat ik vaak de camera in handen heb.
Mag aannemen dat je inmiddels wel weet hoe je dat kunt ondervangen?Mijn ogen syncen op de een of andere manier vrij goed met de sluiter. Waardoor ik vrij vaak met ogen dicht, of erger half dicht, op de foto sta.
ach ik sta vaak genoeg zelf op de foto heb er niet zoveel problemen mee.jip_86 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:38:
[...]
Mwah, ik sta zelf ook niet graag op de foto. Ben dan ook blij dat ik vaak de camera in handen heb. Mijn ogen syncen op de een of andere manier vrij goed met de sluiter. Waardoor ik vrij vaak met ogen dicht, of erger half dicht, op de foto sta.
waar ik meer problemen mee heb (en dat zal voor de pro's wat zwaarder tellen als de minder pro's hier) is ik het een keer meegemaakt heb dat een gozer dit aan me vroeg en met zn hand opgeheven stond van ''geef je camera maar'' dan bedank ik toch heel graag
vaak zijn het uit de hand en vanuit de grip getriggerde foto's of gooi/geef ik de camera aan een vriend die mee is en af en toe een keertje aan iemand die ik dan heb leren kennen en na 2 uur toch eens een foto wilt maken.
@jules: Het is een standaard excuus maar mijn punt is vooral dat als je met een collega wil praten je dat gewoon kan doen en niet op zo'n gemaakte manier contact hoeft te leggen. Ik weet hoe het eruit ziet als ik sta te werken, maak gewoon een praatje en stel vervolgens voor met een groep fotografen op de foto te gaan dat vind ik leuker dan dat "kijk ik heb je werkend op de foto, skills he!" gedoe... Snap je wat ik bedoel?
Ik maak het bij ongeveer iedere shoot mee dat men vraagt of ze ook een foto van mij mogen maken. En dan van die grijpgrage handjes naar m'n camera toe. Meestal zijn het de damesangel00008 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:03:
[...]
ach ik sta vaak genoeg zelf op de foto heb er niet zoveel problemen mee.
waar ik meer problemen mee heb (en dat zal voor de pro's wat zwaarder tellen als de minder pro's hier) is ik het een keer meegemaakt heb dat een gozer dit aan me vroeg en met zn hand opgeheven stond van ''geef je camera maar'' dan bedank ik toch heel graag![]()
vaak zijn het uit de hand en vanuit de grip getriggerde foto's of gooi/geef ik de camera aan een vriend die mee is en af en toe een keertje aan iemand die ik dan heb leren kennen en na 2 uur toch eens een foto wilt maken.

Check mijn spoiler, da's ook een manier. Maar maak idd meestal ook 2 foto's achter elkaar als ik er niet helemaal zeker van ben. Daarna ook nog even een check doen voordat ik hem laat zien om de juiste eruit te vissen.KleineAap schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 12:33:
@jip_86: Daarom heb ik hem altijd op continuous shot staan, gelijk twee foto's achter elkaar maken van mensen, dan hebben ze op een van de twee altijd de ogen wel open en als ze op beide ogen open hebben kan je nog mooi kiezen welke achtergrond mooier is (aangezien licht dynamisch is). En nee, dat is geen Spray 'n Pray zoals sommigen op de DJ of danseressen vaak doen...
Om het als middel te gebruiken om met een collega te kunnen praten vind ik idd erg kneuzig. Dan vind ik je uberhaubt triest als je dan alleen met camera in een club of tijdens een feest durft te begeven. Nogmaals, ik doe het alleen vanwege het feit dat ik het als onderdeel van mijn serie vind horen. Vaak laat ik hem wel even zien om te bevestigen dat ik er eentje geschoten heb. Meestal heb ik al wel een praatje vooraf gemaakt. Als ik haastig weg been, vat het dan niet persoonlijk op, maar dan is er iets anders dat mijn aandacht behoeft. Maar dan zal ik prolly later nog wel een babbeltje maken.@jules: Het is een standaard excuus maar mijn punt is vooral dat als je met een collega wil praten je dat gewoon kan doen en niet op zo'n gemaakte manier contact hoeft te leggen. Ik weet hoe het eruit ziet als ik sta te werken, maak gewoon een praatje en stel vervolgens voor met een groep fotografen op de foto te gaan dat vind ik leuker dan dat "kijk ik heb je werkend op de foto, skills he!" gedoe... Snap je wat ik bedoel?
Overigens heb ik tijdens een avondje stappen veel leukere en diversere aanspraak dan als ik met cam rondhobbel. Met cam zijn de conversaties bijna altijd hetzelfde
[ Voor 47% gewijzigd door jules op 09-04-2010 13:09 ]
Nee dat wist ik niet, maar ik hoef dat ook niet want het gebeurd vooral als ik zelf een keer voor de lens komjules schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 11:36:
[...]
Mag aannemen dat je inmiddels wel weet hoe je dat kunt ondervangen?spoiler:Pre flits handmatig afvuren.
Hmz, ok? Op sommige avonden maak ik bij 25% van de foto's wel mee dat er iemand op staat die met zijn ogen knippert als er geflitst word. Lijkt me wel handig om te weten hoe je er mee om kunt gaanjip_86 schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 13:16:
[...]
Nee dat wist ik niet, maar ik hoef dat ook niet want het gebeurd vooral als ik zelf een keer voor de lens kom. Is ook niet echt afhankelijk van of er geflitst word. Maar toch bedankt, ga ik onthouden.
Verwijderd
[x] eensjules schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 10:30:
Dat vind ik dan weer zo'n nerdy reactie van iemand die graag achter zijn camera wegduikt... Sorry, maar daar moet je een beter excuus voor verzinnen. Heb er zelf niet zo'n problemen mee als anderen zoiets doet, behalve dan als ze 1:1 staan in te flitsen, of net mijn shot daardoor verpesten. Fotografen zijn een onderdeel van de meeste feest avonden, dus eens in de zo veel tijd gooi ik zo'n shot in m'n serie...
moet wel bekennen dat ik toen ik begon met fotografie dat ik wel dezelfde reden had om niet op de foto te moeten. nu maakt het me weinig meer uit, als je gewoon vaak genoeg op de foto wordt gezet wordt je ook zelf een stuk relaxter en ga je er beter op staan.
yep ik schiet dan meestal ook zelf uit de hand, maar zet ze als ik ze leuk vind ook gewoon onlineIk maak het bij ongeveer iedere shoot mee dat men vraagt of ze ook een foto van mij mogen maken. En dan van die grijpgrage handjes naar m'n camera toe. Meestal zijn het de dames, een enkele keer een man
. Anyway, bij de dames maak ik dan een zelfportretje als ik goede zin heb (die vrijwel nooit online komt) en bij de heren bedank ik vriendelijk
hier nog 1 van afgelopen zondag zelfs

[ Voor 6% gewijzigd door Turbosjaak op 10-04-2010 11:08 ]