Duurzame Energie deel 17 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 64 ... 143 Laatste
Acties:
  • 861.287 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-05 23:46
Zojuist is de laatste was klaar met de hotfill-installatie.
Elektrisch verbruik: 0,38 kWh (zonder hotfill) , tegen 0,38 kWh MET hotfill (en dan nog 50 dm3 gas d'r bij).

De wasmachine had ik dus op 30 graden C ingesteld (bonte was), de MS1002 op 40 graden programma...

tot zover duurzaamheid, ik keer terug naar elektrische wassen met die kWh-overschotten die ik toch heb :o
in elk geval : hotfill wassen met de Bauknecht WAK8466 is dus ehhh.... mission impossible ondanks de marketing-sticker : intelligent dynamics....

[ Voor 16% gewijzigd door NielsTn op 27-03-2010 01:12 ]

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

JAN-B schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:30:
[...]

Dat klopt, alleen moet je wel even geduld hebben!
Solarnrg meldde mij dat ze pas in het 3e kwartaal-2010- een Suntech 185Wp kunnen leveren.
TJa, daar hoef je niet op te wachten en een hele zomer voorbij laten gaan. Er zijn nog genoeg panelen te krijgen op dit moment op de markt. ;)

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:07
NielsTn schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 01:11:
Elektrisch verbruik: 0,38 kWh (zonder hotfill) , tegen 0,38 kWh MET hotfill (en dan nog 50 dm3 gas d'r bij).

De wasmachine had ik dus op 30 graden C ingesteld (bonte was), de MS1002 op 40 graden programma...

tot zover duurzaamheid, ik keer terug naar elektrische wassen met die kWh-overschotten die ik toch heb :o
in elk geval : hotfill wassen met de Bauknecht WAK8466 is dus ehhh.... mission impossible ondanks de marketing-sticker : intelligent dynamics....
Dat is niet wat je zou verwachten... wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het niet werkt? Wat zegt de leverancier/fabrikant er van?

Wel zonde van je geld en moeite zeg.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

Elektrisch verbruik: 0,38 kWh (zonder hotfill) , tegen 0,38 kWh MET hotfill
je wasmachine is dus retarded, en voert altijd zijn programma uit.
dat is wel erg weird. net een bmw, met efficient dynamics,
er word mee geadverteerd, maar in de showroom kunnen ze het niet aanwijzen.
weer wat geleerd, je wasmachine moet de hotfill dus wel snappen, en niet klakkeloos het programma draaien.
dus altijd eerst testen met wat emmers heet water erin en dan stroomverbruik meten.....
(of temperatuur op 0 zetten of laagste stand)

nog wat geleerd :
mijn boiler staat op zolder, bij mijn loodgieter staat de boiler op de begane grond.
leuk idee dacht ik : cv klep altijd open.
bespaarde al enorm hier, maar bij mijn loodgieter liep dat deze week even anders :
staat je boiler op de begane grond, komt er boven de 40c natuurlijke circulatie op gang,
kom je thuis, is het huis 28c+, das dus ook even opletten.
elke situatie is dus lokaal en anders, er bestaan geen standaard waarden.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-03-2010 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
JeroenH schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 04:58:
[...]

Dat is niet wat je zou verwachten... wat zou de oorzaak kunnen zijn dat het niet werkt? Wat zegt de leverancier/fabrikant er van?

Wel zonde van je geld en moeite zeg.
Van de fabrikant van de hotfill heb ik nog geen reactie ontvangen, en de bauknecht helpdesk zal ik ook eens contacten. Vind het vreemd dat het wasprogramma niet aangepast wordt met verschillende belading en watertemperaturen.

Zonde van het geld, ja, zonde van de moeite nee: weer wat wijzer, en ook een wasmacine heeft niet het eeuwige leven. Gelukkig is de wasmachine al zuinig met wassen, dus denk dat de besparingen dan kleiner zullen zijn dan een C/D-klasse wasmachine.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20
NielsTn schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 09:08:
[...]

Van de fabrikant van de hotfill heb ik nog geen reactie ontvangen, en de bauknecht helpdesk zal ik ook eens contacten. Vind het vreemd dat het wasprogramma niet aangepast wordt met verschillende belading en watertemperaturen.

Zonde van het geld, ja, zonde van de moeite nee: weer wat wijzer, en ook een wasmacine heeft niet het eeuwige leven. Gelukkig is de wasmachine al zuinig met wassen, dus denk dat de besparingen dan kleiner zullen zijn dan een C/D-klasse wasmachine.
Ik heb een A+ wasmachine en daarmee kan ik nog steeds erg veel mee besparen met de MS1002. 1kWh voor een 40 graden was normaal 0,2kWh met hotfill. En dat met 5-6wassen in de week schiet wel aardig op qua besparing :-)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
groot verschil als jouw A+ wasmachine 1 kwh verbruikt (hier voor de baunecht wak8466 een 30 en 40 graden was 0,38 (zeg 0,4 kwh), 60 graden 0,79 kwh (zo uit mijn hoofd)). (wel staat op de wak8466 een verbruik van 1,04 kwh voor een wasbeurt vermeld, maar ik meen dat dat bij een standaard wasprogramma is (katoen?), voor mij geldt zeer veel de bonte-was programma meting )
maar goed... de klantenservice mag eens antwoord geven ;)
tot die tijd: hangt de hotfill mooi, wachtend op een andere wasmachine. Misschien wordt ie zelfs overbodig als de fabrikanten af-fabriek hotfill-functie in hun apparatuur verwerken, zoals een enkel model van Miele.

[ Voor 18% gewijzigd door NielsTn op 27-03-2010 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gatgda
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17-01-2019
SasJo schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:48:
[...]

IK denk dat je bedoelt;
Wasmachine stand 30gr
MS1002 op programma 3 = 60gr
ok?
[...]
Wat gaat er fout? wat is dan het resultaat, geen schone was?
En, ik kan de hoeveelheid water niet regelen, jij wel?
we hebben geen MS1002, dus op dit moment vul ik het met een mengkraan, dat is ook makkelijk met meten (overigens niet altijd met vullen, daar moet ik nog een keer wat mee)

Wat er fout gaat bij te weinig water? Dat ie altijd 0,6 kWh verbruikt. Te weinig water kan je doen door de (warme) kraan te kort open te zetten en de koude kraan te laat open te zetten. Ondertussen een leuk foefje daarvoor bedacht, dus speelt het te weinig water niet meer.

Wel gemerkt dat een (te) lage druk (=lange tijd van waterinloop) ook invloed kan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mars1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:24
JeroenH schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:59:
[...]

Hmmm, dan wil ik die panelen ook wel! 100kW uit een 5kWp installatie, sjonge :9~ Alleen de kosten van het aanleggen van een (hele) dikke netlijn (25kV?) houden me een beetje tegen.

Zal wel 100kWh moeten zijn
Tuurlijk is het kWh 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 23:40
gatgda schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:26:
[...]

2. controleert je toestel wel de watertemperatuur? Of doet ie gewoon altijd een standaardtijd x een standaardvermogen = standaardenergiehoeveelheid in? Ik kan me herinneren dat er bij ons iets van in de gebruiksaanwijzing stond. Uit bovenstaande blijkt overigens dat ie ook niet erg slim is, maar dat terzijde.
Dat kan natuurlijk niet. Koud water is in de zomer ruim 10 graden warmer. Dat zou betekenen, dat je, in combinatie met een andere omgevingstemperatuur zomaar 15 tot 20 graden te heet wast.

Neem daarbij dat de hoeveelheid was ook verwarmd moet worden, en er zit dus nogal verschil tussen het verwarmen van 1 kg wasgoed of 5 kg.

Maw, elke wasmachine heeft een thermostaat.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:52
hmm.. voor wasmachine en vaatwasser kun je kiezen voor hotfill.
je kunt dat doen, door gewoon een mengkraan te gebruiken, of standaard 60 graden warm water in te laten nemen.

maar ook met een ms1002 of iets dergelijks, die alleen maar de thermostaatkraan "bestuurt" volgens mij, waardoor hij weet hoe lang een was duurt, of eigenlijk, hoe langvoorspoelen duurt, hoeveel warm water er nodig is, en hoeveel water nodig is voor naspoelen, of evt voorwas...

het is dus vooral handig als je ook ebruik maakt van voorspoelen of naspoelen etc.
anders lijkt me het makkelijk kunnen zonder een ms1002. voorspoelen gebeurt dan met warm water, maar hoe "warm" is 30 graden? bij een standaard wasje? en hoe erg is het?

voor een wasmachine misschien niet eens zo erg, maar voor een vaatwasser lastiger omdat je moet koud water spoelen meer / makkelijker van zetmeelresten e.d. afkomt..?

waar is die ms1002 dan ZO erg nodig voor, dat je eigenlijk niet moet kiezen voor hotfill zonder een ms1002?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:57
NielsTn schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 01:11:

Ik kan me haast niet voorstellen dat deze gewoon dom stookt zonder te meten.
Aangezien je ook een was temperatuur kiest op de machine kan dat haast niet.

Zomaar een gekke gedachte
Hoe moeilijk kan het zijn om het verwarmings element te onderbreken ?
Je machine kan van slag af raken... of de truuk gaat gewoon werken

[ Voor 8% gewijzigd door Woodski op 27-03-2010 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vandaag een dikke pechdag.
Na wat aanpassingen ging het videobewerkingsprogramma op mijn server de mist in.
Na wat proberen heb ik het snel opgegeven en heb ik een image teruggezet.
Dat doe ik vaker en het ging altijd goed met al m'n data op een andere partitie.

Helaas was ik m'n plugwise database vergeten en ben ik nu een paar weken data kwijt.
En ik ben nu ook m'n stealth kwijt in de configuratie. Voor toevoegen heb ik het ID nodig wat op de plug staat. En om daar bij te kunnen moet ik best veel elektraspul uitbouwen in de keuken.

Gelukkig draait m'n oude domme ferrarismeter gewoon door als opbrengstmeter.
JAN-B schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 23:48:
[...]

@Woodski: Hoeveel PV heb je precies :?
( Zou wel makkelijk zijn als je in het Lijstje van Flitspaal zou staan, mischien een tip :Y
Hoeveel denk je terug te kunnen leveren en wat is je jaarverbruik-dagtarief?
Heb je ook al eens uitgerekend wat de jaaropbrengst is, gesplitst in dag- en nacht-tarief?
Begrijp ik het dus goed: Stel je zit na 1 jaar 300Kwh in de min op dagstroom, krijg jij 300 x 22 cent vergoed?
Klopt ja, volgens de klanteservice krijg ik inderdaad 300 x 22 cent.
Maandag nog eens bellen en vragen om de schriftelijke bevestiging

Op dit moment heb ik "slechts" 1.19kwp PV staan.
Dat zal niet lang zo blijven vandaar de vraag aan mijn leverancier.
engelbertus schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:06:
waar is die ms1002 dan ZO erg nodig voor, dat je eigenlijk niet moet kiezen voor hotfill zonder een ms1002?
De WAF speelt erg mee. Ik kan van de mijne niet verwachten dat na 30 minuten naar boven loopt om de kraan dicht te draaien. Met 3 grote knoppen voor 30, 40 en 60 is de MS1002 goed te bedienen.
En het is handig met een uitgestelde start. Wij wassen meestal 's nachts op goedkoop stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door Woodski op 27-03-2010 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, en het is geen optie om gewoon altijd met 60 graden water te werken zonder koud water spoelen dus,
of bijvoorbeeld thermostaatknop op 30 graden, dat de wasmachine alleen de rest zelf opwarmt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 13:52:
ja, en het is geen optie om gewoon altijd met 60 graden water te werken zonder koud water spoelen dus,
of bijvoorbeeld thermostaatknop op 30 graden, dat de wasmachine alleen de rest zelf opwarmt?
Waarom zou je ?
Dan moet de wasmachine nog steeds het water elektrisch verwarmen.
En je gooit je warme water weg door dom te spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
das ook weer waar.. maar het scheelt wel 300 euro....
met zonneboiler en heet weer maakt het het ewater weinig uit. kan spoelen met warm water kwaad voor een wasmachine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maw, elke wasmachine heeft een thermostaat.
ja, dus niels kan de thermostaat gewoon op 0c houden,
en zo toch besparen.

/edit het is vandaag weer zo`n typische kust-blauwe lucht lente dag,
wolken onstaan pas na 8km boven land

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-03-2010 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Nog meer mensen die met het Earth Hour meedoen?

Vanavond om 20.30 een uur alle lichten uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
na aanleiding van dit topic vroeg ik me af of er mensen meer weten over het kopen van waterkracht trubines.

Ik wil namelijk dmv een waterturbine stroom opwekken voor mijn bungalo in frankrijk (zit een kleine waterval naast mijn huisje) maar ik heb geen flauw idee waar je zoiets kan halen.

(turbine kan ik zelf bouwen alleen de generator die het omzet in stroom helaas niet)
Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
jayb schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:44:
na aanleiding van dit topic vroeg ik me af of er mensen meer weten over het kopen van waterkracht trubines.

Ik wil namelijk dmv een waterturbine stroom opwekken voor mijn bungalo in frankrijk (zit een kleine waterval naast mijn huisje) maar ik heb geen flauw idee waar je zoiets kan halen.

(turbine kan ik zelf bouwen alleen de generator die het omzet in stroom helaas niet)
Een collega van me is bezig met het bouwen van een windmolen mbv een oude motor uit een wasmachine. Misschien kan je daar ook wat mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 321365

Ik heb weleens een stukje gelezen over iemand die een soort van houten rad in een cirkel in de grond had geplaatst waar ook water uit een klein stroompje langsliep. Een horizontale watermolen, ik ben al aan het zoeken naar de link, maar nog niet terug gevonden.. Ik probeer die alsnog te posten, daar zou je iets aan kunnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10-2022
Mars Warrior schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 21:12:
Alles wat ik tegenkom is gebaseerd op 1 sensor, en je zult er toch 3 nodig hebben om de richting goed te kunnen bepalen (linker/rechter sensor = richting voor de middelste sensor die de telling uitvoert).
Twee is genoeg; heb ik al eerder gepost. Als je schijf van links naar rechts draait bij verbruik en andersom als je opwekt, je 2 sensoren hebt en ze Links en Rechts zitten en ze een 1 geven als het zwarte blokje zichtbaar is, en een 0 als de zilveren draaischijf voorbij komt, zie je bij levering de stand van de detectors in 9 opeenvolgende tijdsmomenten als volgt:
T 123456789
L 000111000
R 000011100

Bij verbruik zie je
T 123456789
L 000111000
R 001110000

Op het moment dat de linker sensor een laag-naar-hoog overgang maakt (van T=3 naar T=4 in voorbeeld hierboven), tel je. Als de rechter sensor een 0 toont, lever je terug en als hij een 1 toont, neem je af. Je wacht tot hoog-naar-laag voorbij is gekomen voordat je opnieuw wil tellen (je meter kan heen-en-weer wiebelen op het randje van het zwarte blokje als je ongeveer even veel verbruikt als levert)
Anoniem: 330517 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 00:32:
[...]Het is niet echt een antwoord op je vraag, maar waar ik mee bezig ben is het volgende. Ik plaats een 3 fase kWh meter met pulsuitgang achter mijn hoofdmeter. De groep van m'n zonnepanelen sluit ik aan tussen deze twee meters. De nieuwe meter meet dan echt alleen m'n verbuik en op de groep van de zonnepanelen zit een kWh meter met pulsuitgang die de opbrengst meet.
Slim, hier had ik bijna de zonnestroom ingevoed vóór de verbruiksmeter en had dan 3 meters in moeten bouwen; eentje voor de zonne-opbrengst, eentje met bruto verbruik en nog een om netto verbruik uit te rekenen. Jouw idee scheelt weer een meter, een teller en een berekening.

[ Voor 24% gewijzigd door el jonco op 27-03-2010 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:32:
[...]
/edit het is vandaag weer zo`n typische kust-blauwe lucht lente dag,
wolken onstaan pas na 8km boven land
Dat klopt helemaal, wij gaan al een paar jaar naar Callantsoog op vakantie en daar is het ook meestal zonnig.
Als je dan landinwaarts kijkt zie je wolken pas.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
el jonco schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:26:
[...]

Twee is genoeg; heb ik al eerder gepost. Als je schijf van links naar rechts draait bij verbruik en andersom als je opwekt, je 2 sensoren hebt en ze Links en Rechts zitten en ze een 1 geven als het zwarte blokje zichtbaar is, en een 0 als de zilveren draaischijf voorbij komt, zie je bij levering de stand van de detectors in 9 opeenvolgende tijdsmomenten als volgt:
T 123456789
L 000111000
R 000011100

Bij verbruik zie je
T 123456789
L 000111000
R 001110000

Op het moment dat de linker sensor een laag-naar-hoog overgang maakt (van T=3 naar T=4 in voorbeeld hierboven), tel je. Als de rechter sensor een 0 toont, lever je terug en als hij een 1 toont, neem je af. Je wacht tot hoog-naar-laag voorbij is gekomen voordat je opnieuw wil tellen (je meter kan heen-en-weer wiebelen op het randje van het zwarte blokje als je ongeveer even veel verbruikt als levert)
Leuk ook met bewolking als het schijfje een beetje heen en weer gaat.
Een echte meter lijkt me handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco

Het vinden van de juiste trefwoorden voor Google kan best lastig zijn. Dat meen ik serieus. In DairyLand stond zo'n oud stukje techniek opgesteld. Het generatordeel lijkt op dat van een windmolen. De gelinkte site toont niet de generator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Roamor schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:06:

Nee, om eerlijk te zijn zie ik er het nut niet zo van. Als mensen nu eens 24/7 aan de aarde* zouden denken ipv 1 uur per jaar.... Ik zie veel liever dat mensen al hun sluipverbruik eens aanpakten dan dat ze één uurtje per jaar het licht uit doen en dan voor zichzelf denken "zo dat heb ik weer goed gedaan" en vervolgens de 400W plasma weer aanzetten.

* = aarde, mensheid, de natuur, peak oil/gas/everything, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwstolk
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

jwstolk

0 Wp

jayb,

Ik had nog een plaatje bewaard van deze turbine voor een laag verval. Via de bestandsnaam heb ik ook de website weer gevonden:
http://blog.hasslberger.com/2007/06/water_vortex_drives_power_plan.html
Er staat niet veel bij over de elektrische kant van het verhaal.

Jaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
JeroenH schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:17:
[...]

Nee, om eerlijk te zijn zie ik er het nut niet zo van. Als mensen nu eens 24/7 aan de aarde* zouden denken ipv 1 uur per jaar.... Ik zie veel liever dat mensen al hun sluipverbruik eens aanpakten dan dat ze één uurtje per jaar het licht uit doen en dan voor zichzelf denken "zo dat heb ik weer goed gedaan" en vervolgens de 400W plasma weer aanzetten.
Eens, maar wellicht is dit voor veel mensen de eerste stap richting een bewustere levenswijze? Als men ziet hoeveel je in een uur kunt verspillen (er zullen morgen vast cijfers beschikbaar komen), dan geeft dat misschien net voldoende stimulans.

Ik hoop eigenlijk op een cijfer dat op jaarbasis 1 geplande kolen/kern-centrale uitspaart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:21

Mars Warrior

Earth, the final frontier

el jonco schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:26:
[...]
T 123456789
L 000111000
R 000011100

Bij verbruik zie je
T 123456789
L 000111000
R 001110000

Aha, die was ik nog niet tegengekomen. Ik neem aan dat de 2 sensoren dan dicht tegenelkaar moeten zitten om zo te kunnen werken? En wat als de draaischijf lekker snel rondgaat? Dan moet je toch wel een snel/nauwkeurig stukje meetsoftware hebben die altijd de juiste volgorde timed!

Daarom had in in 1ste instantie 3 sensoren op het oog: een linker, rechter, en midden/tel-sensor. De tel-sensor telt dan op of af afhankelijk van de puls van de linker of rechter sensor. En ook dan geld dat de tel-sensor pas telt als er net een puls van L of R is geweest: als de schijf aan het wiebelen is en dus het zwarte vlakje meerdere malen langs de tel-sensor komt zonder langs de L of R sensor te komen, dan telt de tel-senosr die dus niet...
Woodski schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:40:
[...]

Leuk ook met bewolking als het schijfje een beetje heen en weer gaat.
Een echte meter lijkt me handiger.
Dat had ik dus de 1ste dag al dat de PV op het schuurdak lag: een wiebelende, nee-knikkende ferrarisschijf, volledig synchroon met de overwaaiende bewolking 8)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

el jonco schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 18:11:
[...]

Het vinden van de juiste trefwoorden voor Google kan best lastig zijn. Dat meen ik serieus. In DairyLand stond zo'n oud stukje techniek opgesteld. Het generatordeel lijkt op dat van een windmolen. De gelinkte site toont niet de generator.
Probeer eens in google diy waterturbine of alleen waterturbine of water turbine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Ik weet er zelf niet veel van, maar op het interessante Fieldlines-forum zitten een paar die-hards die zoiets zelf gebouwd hebben. Hier een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04
Hallo Zonneaanbidders,

Wij willen hier ook een beetje aan zonne-stroom gaan doen, daarom wil ik graag jullie mening over deze offerte:

22560 Wp aan zonnepanelen, inclusief installatie en omvormers voor 73000 euro.

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 330517

@ Jayb,

Als je het serieus aan wilt pakken zou ik op Ebay een 48V geneartor ( ca € 250 voor 1 kW) kopen zoals deze worden gebruikt voor windmolens. Als je netspanning hebt kun je via bijvoorbeeld een Mastervolt Windmaster elektriciteit aan het net leveren.

Als je een behoorlijk hoogteverschil hebt kun je een centrifugaalpomp gebruiken als turbine. Hiermee kun je behoorlijke toerentallen halen en je generator direct aandrijven. En heb je bijna geen onderhoud en kans op storingen.

Als je geen netspanning hebt en accu's wilt gaan laden zul je waarschijnlijk niet zo'n grote generator nodig hebben. Dan kun je het beste zoeken naar een 24V moter met permanente magneten. Bijvoorbeeld de ruitenwissermotor van een vrachtauto. Of kleiner de motor van de kachelventilator.

Houd er rekening mee dat je turbine 24 uur per dag vol draait. Een generator van 500W levert dus al direct 12 kWh per dag op. Als je niet netgekoppeld bent ben je dus al snel veel te groot bezig als je niet uitkijkt.

Hoeveel hoogteverschil heb je? Dan bedoel ik echt van het hoogste tot het laagste punt waar het water door je tuin stroomt.

Als je de turbine echt onder een watervalletje wilt plaatsen kun je ook kachelventilator van een vrachtauto gebruiken. Ben je in één keer klaar. Hoef je alleen maar de motor een beetje waterdicht in te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
Wirf schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:55:
Hallo Zonneaanbidders,

Wij willen hier ook een beetje aan zonne-stroom gaan doen, daarom wil ik graag jullie mening over deze offerte:

leuke set! welke merk/type panelen en omvormers zitten er bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:04
Dank.. maar is het ook een beetje goede prijs?
welke merk/type panelen [...]
Sharp NU-E235E1 235Wp, 96 stuks
en omvormers zitten er bij?
Solarmax 6000s by Sputnik engineering, 4 stuks

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

ZonneStroom

formerly known as glambalk

Hallo Zonneaanbidders,

Klinkt goed maar kan goedkoper zelfs inclusief montage. Ik heb je een DM gestuurd

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07:33
Vandaag prachtig weer in Zeeland en meteen het eerste deel van de vorige week door SolarKing afgeleverde panelen geplaatst. Er liggen nu 15 185Wp panelen, er komen er nog 13 bij. (als de spierpijn verdwenen is!)

http://people.zeelandnet.nl/mhoek

26 kWp PV + 54kWh ESS+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

jwstolk schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:10:
jayb,

Ik had nog een plaatje bewaard van deze turbine voor een laag verval. Via de bestandsnaam heb ik ook de website weer gevonden:
http://blog.hasslberger.com/2007/06/water_vortex_drives_power_plan.html
Er staat niet veel bij over de elektrische kant van het verhaal.

Jaap.
Een collega van mij heeft zo'n horizontaal rad in Indonesie gezien, het scheen prima te werken.
Het werd bij een dorp voor elektriciteits opwekking gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
Na al lang hier mee te lezen, hier mijn eerste berichtje.
Vandaag ben ik bezig geweest om panelen te plaatsen. Zes stuk liggen inmiddels en de andere zes gaan er morgen op, totaal 2100 Wp :P .

Nu kwam ik tijdens het monteren er echter achter dat ik de kabels aan een kant niet met de juiste connectoren heb besteld :( .
De Kabels hebben MC 4 connectoren, de omvormer is een SMA SB2100TL en die heeft MC 3 connectoren?!

Ik heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om de kabels weer onder alle dakpannen door te halen, deze terug te sturen om er nieuwe connectoren op te laten zetten en volgende week of zo weer het dak op te moeten.
Wat kan ik het beste doen?
1) verloopkabeltjes met MC4 en MC 3 connectoren kopen. Geeft een extra connector veel verlies?
2) Kabeljes met aan een kant een MC 3 connector kopen. Huidige MC4 connector afknippen en de 2 uiteinden verbinden. Hoe kan ik dit het beste verbinden?
3) Connector MC 4 afknippen, MC 3 connector monteren, maar dit is volgens mij alleen mogelijk met speciaal gereedschap?
4) Andere mogelijkheden?
P.S. Foto's volgen binnenkort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb 2 kabeltjes van mc4 naar mc3 sunny boy gemaakt, gewoon 30cm, werkt prima
(waar woon je ? misschien iemand in je buurt met een krimptang hier)

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 27-03-2010 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
Anoniem: 238103 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:10:
ik heb 2 kabeltjes van mc4 naar mc3 sunny boy gemaakt, gewoon 30cm, werkt prima
(waar woon je ? misschien iemand in je buurt met een krimptang hier)
Lijkt me ook het makkelijkste! geeft zo'n extra connector niet (veel) verlies?
Ik woon in Gouda en ben regelmatig in Ede, dus als er iemand enigszins in de lijn Gouda - Ede een krimptang heeft houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Afbeeldingslocatie: http://www.duurzame-energiesystemen.nl/prodgfx/30.jpg
verlies is te verwaarlozen, als je meteen de kabels op de juiste lengte knipt binnen, past het ook meteen mooi.
en anders is daar nog de kroonsteen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

rube schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:20:
[...]

Lijkt me ook het makkelijkste! geeft zo'n extra connector niet (veel) verlies?
Ik woon in Gouda en ben regelmatig in Ede, dus als er iemand enigszins in de lijn Gouda - Ede een krimptang heeft houd ik me aanbevolen.
Stuur me even een DM met je adres. Maak ik twee verloop van MC4 naar MC 3 voor je en stuur ik ze op.

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Vaatwasser op 65 graden > 1.77kwh
Zelfde programma maar dan 55 graden > 1.48kwh

Ofwel een verschil van 6 cent in stroomkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rube
glambalk schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:36:
[...]

Stuur me even een DM met je adres. Maak ik twee verloop van MC4 naar MC 3 voor je en stuur ik ze op.
Verstuurd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolarKing
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-09-2023

SolarKing

Bedrijfsaccount Sunsolar

20.000Wp

Hallo Zonneaanbidders,

Leuke set. Ga je hiermee meedoen aan de SDE?

[ Voor 7% gewijzigd door SolarKing op 28-03-2010 01:36 ]

www.sunsolar.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
  • Laatst online: 01-12-2021
Whoppa!

2 MWp installatie bij Ikea in Genk, Vlaanderen...

... en nog ruimte voor meer ...

[ Voor 12% gewijzigd door zonnigtype op 27-03-2010 23:30 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Hoeveel MWp hebben ze nu staan in Vlaanderen?
Schiet aardig op op deze manier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
Speksteenkachel schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 23:28:
Hoeveel MWp hebben ze nu staan in Vlaanderen?
Schiet aardig op op deze manier :)
Laatste cijfers eind februari: 312 MWp (accumulatie), maar VREG is zwaar overwerkt en heeft waarschijnlijk vanwege de wissel 45 >>> 35 eurocent per groencertificaat en de "overgangsregeling" tm. eind februari nog heel veel in te halen. Als ze tijd hebben moet begin maart april mogelijk volgende rapport beschikbaar komen, ik zal die dan z.s.m. updaten (mijn grafische en uitgewerkte data over Vlaanderen worden ook in U.S.A. verslonden).

(deze installatie van IKEA heb ik nog niet in de adreslijst gezien, volgens mij loopt die ook fors achter)

[ Voor 7% gewijzigd door zonnigtype op 27-03-2010 23:43 ]

Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Dank voor de info d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 329780

@jayb
Ik ben ook bezig met het maken van een windturbine. Koop voor 20 euri het boek: Windturbine receptenboek op: http://www.windenergy.nl
Vervang de wieken door een rad en maak de stator waterdicht. Magneten kan je hier krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 329780 op 28-03-2010 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikTW
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12:11
Ik zie net in het MediaMarkt foldertje een Electrolux wasmachine staan met een aansluiting voor warm water :o (EWH 147310 W)
Ik ben benieuwd of er meer fabrikanten zijn die dit in de pijplijn hebben zitten (en dan betaalbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 327833

RikTW schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:08:
Ik zie net in het MediaMarkt foldertje een Electrolux wasmachine staan met een aansluiting voor warm water :o (EWH 147310 W)
Ik ben benieuwd of er meer fabrikanten zijn die dit in de pijplijn hebben zitten (en dan betaalbaar)
De Bosch die ik heb ( 5 jaar geleden 400 euro) mag water tot 60 graden in nemen.

Hij gaat trouwens weg over een paar maanden, krijg een inbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jayb
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05-01-2024
Anoniem: 321365 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 17:20:
[...]

Ik heb weleens een stukje gelezen over iemand die een soort van houten rad in een cirkel in de grond had geplaatst waar ook water uit een klein stroompje langsliep. Een horizontale watermolen, ik ben al aan het zoeken naar de link, maar nog niet terug gevonden.. Ik probeer die alsnog te posten, daar zou je iets aan kunnen hebben.
Ja zoiets ben ik dus naar opzoekik heb al veel informatie over water turbines (pelton wheel en kaplan turbines enz) maar nu moet ik uit deze aandrijving elektra opwekken en nu kan ik gewoon nergens iets vinden over het kopen van zo'n dergelijke generator .(aangezien alles naar dieselgeneratoren leid) en bij het woord dynamo kom ik alleen maar bij fietsspullen terrecht...

thx voor de help

edit: zojuist op de site http://zelfbouw-groenestroom.nl nog wat nuttigs gevonden voor de type generatoren die ik nodig heb (zoekt makkelijker) _/-\o_ kortom ik kan weer even voorruit

[ Voor 10% gewijzigd door jayb op 28-03-2010 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Anoniem: 327833 schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:19:
[...]

De Bosch die ik heb ( 5 jaar geleden 400 euro) mag water tot 60 graden in nemen.

Hij gaat trouwens weg over een paar maanden, krijg een inbouw.
Een aansluiting die tegen warm water kan is niet hetzelfde als een warmwater aansluiting.
Die electrolux zal een warm- en koudwater aansluiting hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287219

jayb schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:34:
[...]

Ja zoiets ben ik dus naar opzoekik heb al veel informatie over water turbines (pelton wheel en kaplan turbines enz) maar nu moet ik uit deze aandrijving elektra opwekken en nu kan ik gewoon nergens iets vinden over het kopen van zo'n dergelijke generator .(aangezien alles naar dieselgeneratoren leid) en bij het woord dynamo kom ik alleen maar bij fietsspullen terrecht...

thx voor de help

edit: zojuist op de site http://zelfbouw-groenestroom.nl nog wat nuttigs gevonden voor de type generatoren die ik nodig heb (zoekt makkelijker) _/-\o_ kortom ik kan weer even voorruit
www.ebay.de en daar in het zoekvak windgenerator in vullen
Kan en klare dynamo's tegen zeer schappelijke prijzen

ik zag een 250 wat voor 39 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb met sma gemaild over de sma sb1100, er zijn 3 soorten :

de sb1100 van 1999-2000 (300vdc max)
de sb1100 van 2000-2004 (e series) (400vdc max/1000watt ac nominaal)
de sb1100 van 2005 tot vandaag

de laatste series van de sma sb1100 van 2005 deelt alle techniek van alle sunny boys,
echter word bovenin de mpp range de efficiency slechter, dwz boven de 210 vdc, tot 400vdc
boven dit voltage daalt de efficiency naar 91,6 %, eronder tot 200volt en 5,6A loopt dit op van 93% tot 96%
zaak is dus bij de sma sb1100 de strings kleiner te houden met hogere stroom,
2x4 ipv 1x8 dus.
ze adviseren ook altijd voor ingebruikname elke dc pool te meten tegen aarde,
hier mag geen spanning staan.

de komende sb1200 is gewoon pin-to-pin compatible en elektrisch identiek aan de sb1100,
enkel de spanning is wat lager (39vdc mpp) en de stroom wat hoger (+2,6A)
wat dat betreft koop je dus gewoon hetzelfde apparaat.

de sb1700 is een vreemde eend, het nominale vermogen is daar 1550 Wac

Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/sbsma.jpg
duidelijk is dat de sb1200 de beste bang for the buck word, tov de 1100 en de 1700

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 28-03-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik snap ook niet dat er niet meer abrikanten zijn die wasmachines en vatwassers met 2 aansluitingen hebben voor consumenten.
t kan nooit zo duur zijn dat het bijvoorbeeld duurder zou worden dan een warmtepomp droger

wat ik nog ergens anders las.
als je wasmachine met een klok werkt, dan draait ie altijd zijn programma, en duurt de was doen altijd even lang.
er zit dan naar alle waarschijnlijkheid wel een beveiliging op de temperatuur, of een thermostaat.
er wordt daar ook terecht gezegd dat de wasmachine immers altijd nog energie gebruikt voor verwarming, anders zou die 50 liter warm water alleen maar afkoelen. de was moet immers ookw armer worden

iemand anders daar vroeg zich af hij met een normale thermostatische mengkraan en een paar draden aan bijvoorbeeld het lampje dat aangeeft in welke fase van het programma de wasmachine zit, een driewegklep na de thermostaat kan schakelen, voor warm of koud water. dan heb je geen ms1002 nodig, en is het eigenlijk beter op je wasmachine afgestemd. wel knutselwerk voor de schakeling van de driewegklep uiteraard, en je moet de temperaruur wel zelf instellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 14:19

EgoPro

Time is an illusion.

Woodski schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:35:
[...]

Een aansluiting die tegen warm water kan is niet hetzelfde als een warmwater aansluiting.
Die electrolux zal een warm- en koudwater aansluiting hebben.
Waarom maakt het eigenlijk uit? Als je op je koudwateraansluiting warm water van 50 graden invoert en je wast op 60 graden dan betekend dit dat de wasmachine slecht 10 graden hoeft bij te warmen. Maar wat doet een "aparte ww" aansluiting dan?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er een overhittingsbeveiliging op zit. Voor als je bijvoorbeeld water van 60 graden toevoerd en je een was wil doen van 40 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tsja, al die eigenwijze elektronica maakt het er niet simpeler op,
ben zelf erg blij met mijn volledig analoge zanker, uit de prehistorie.
met een thermostatisch kraantje vlakbij de ketel, altijd ~38c water, ook in de naspoeling.
zeep resten lossen beter op in lauw water, bij de naspoeling, de temperatuur is al 3 jaar niet meer aangeweest. en zo kom ik tot de voorbarige conclusie dat electronica en moderne wasmiddelen niet echt een lekkere combinatie zijn.

na 3 jaar blijkt ook :
niets kapot
ik leef nog
nooit meer jeuk van te korte koude wasjes met te krachtig wasmiddel
geen stank in de machine
niets kapot gegaan
waf factor 100%
extreem goedkoop (4 maanden gas / 8 maanden zon)
Afbeeldingslocatie: http://van.wijk.net/pvt/was.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Yes, een wasmachine gallery op tweak.
Nu kan ik endelijk onze machine showen !!!

Een oude Bosch van een jaar of 15 oud met toch wat electronica. Hij is net dom genoeg om niet te zeuren over een uitgestelde start via de MS1002 die ernaast aan de wand hangt. Het zal inderdaad lastig worden om een nieuwe machine te vinden die ook niet te veel nadenkt.

De machine staat altijd op een programma van 30 graden.
Als we bv 40 graden willen wassen gooien we er water in van 45 graden.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/24ys4dk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterB
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

WouterB

3680 Wp

Ik heb de statistieken van mijn energieverbruik van de afgelopen 3 jaar (sinds ik hier woon) 's in excel gezet. (ongeveer elke maand even de standen opgeschreven). Die data heb ik omgerekend naar een gem. verbruik per dag:

Afbeeldingslocatie: http://i20.photobucket.com/albums/b239/wouter289/verbruik.jpg

Quatt in hoekhuis (130m2) met radiatoren, 3680Wp PV zie https://ei.tigoenergy.com/p/wouterb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:46
EgoPro schreef op zondag 28 maart 2010 @ 13:02:
[...]

Waarom maakt het eigenlijk uit? Als je op je koudwateraansluiting warm water van 50 graden invoert en je wast op 60 graden dan betekend dit dat de wasmachine slecht 10 graden hoeft bij te warmen. Maar wat doet een "aparte ww" aansluiting dan?
Het enige wat ik me kan bedenken is dat er een overhittingsbeveiliging op zit. Voor als je bijvoorbeeld water van 60 graden toevoerd en je een was wil doen van 40 graden
Een wasmachine gebruikt het meeste water bij het spoelen. Dat wil je niet met warm water, dan zou je wel erg veel energie verspillen, of je moet een héééle grote zonneboiler hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
Mars Warrior schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:30:Aha, die was ik nog niet tegengekomen. Ik neem aan dat de 2 sensoren dan dicht tegenelkaar moeten zitten om zo te kunnen werken?
Met veldspaat kan je een enkele laserstraal splitsen; je kan de stralen uit elkaar buigen en je kunt de detectoren van elkaar afzetten als je een 'verrekijkertje' bouwt. Als ze maar zo scheel kunnen kijken dat ze beide tegelijkertijd een stuk van het zwarte blokje kunnen zien.
En wat als de draaischijf lekker snel rondgaat? Dan moet je toch wel een snel/nauwkeurig stukje meetsoftware hebben die altijd de juiste volgorde timed!
100 Hz, zoals hier stond voorgerekend; in hardware (TTL) uitgevoerd is het geen enkel probleem, muizen gaan veel sneller; soft-I/O moet dat ook makkelijk aankunnen.
Daarom had in in 1ste instantie 3 sensoren op het oog: een linker, rechter, en midden/tel-sensor. De tel-sensor telt dan op of af afhankelijk van de puls van de linker of rechter sensor. En ook dan geld dat de tel-sensor pas telt als er net een puls van L of R is geweest: als de schijf aan het wiebelen is en dus het zwarte vlakje meerdere malen langs de tel-sensor komt zonder langs de L of R sensor te komen, dan telt de tel-senosr die dus niet... Dat had ik dus de 1ste dag al dat de PV op het schuurdak lag: een wiebelende, nee-knikkende ferrarisschijf, volledig synchroon met de overwaaiende bewolking 8)
Met een set/reset counter (set met opgaande flank op sensor links, reset met neergaande flank op sensor links) die de tellers pulst (de rechter sensor doet de enable voor de productieteller en de /enable voor de verbruikteller) heb je geen last van een wiebelende meter. Maar inderdaad, als je een 'gewone' pulsteller hebt die je inbindt als net-ferraris+invoeding+pulsteller, waarbij je voor de invoeding (toch al) een apartepulsteller hebt, is het allemaal veel eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• el jonco
jayb schreef op zondag 28 maart 2010 @ 10:34:Ja zoiets ben ik dus naar op zoek ik heb al veel informatie over water turbines (pelton wheel en kaplan turbines enz) maar nu moet ik uit deze aandrijving elektra opwekken en nu kan ik gewoon nergens iets vinden over het kopen van zo'n dergelijke generator .(aangezien alles naar dieselgeneratoren leid) en bij het woord dynamo kom ik alleen maar bij fietsspullen terrecht...
Hier eentje die 22V genereert (€812), misschien eens shoppen in deze asbak? Anders dit als startlink gebruiken; microhydro is waarschijnlijk de goede zoekterm. Chinese modelletjes zijn ook te koop ;-)

[ Voor 5% gewijzigd door el jonco op 28-03-2010 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaXaN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-09-2023
Ik denk dat je Gent bedoelt, niet Genk.

A polar bear is a rectangular bear after a coordinate transformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:20
Jammer, het plan om het dak van de buurman te gebruiken gaat niet door helaas. Hij ziet het niet zitten dat ik zijn dak gebruik.

Helaas.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

flitspaal.nl schreef op zondag 28 maart 2010 @ 15:49:
Jammer, het plan om het dak van de buurman te gebruiken gaat niet door helaas. Hij ziet het niet zitten dat ik zijn dak gebruik.

Helaas.
Jammer maar helaas...

Je mag anders mijn dakje wel vol leggen hoor O-)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
plugwise heeft een update

de webserver heeft een knappe update gehad, en de voorbeeldpaina is zeer bruikbaar, inclusief grafieken, die je als plaatje kunt opslaan.
je hoeft het ook niet meer op te starten met "run as", ook wel handig.
de grafieken werken nog leuker dan in de source zelf. klikken op een apparaat, groep of ruimte voegt het verbruik toe aan de grafiek. zodat je makkelijk het gezamelijk verbruik van een aantal apparaten of groepen e.d. kunt tonen.

wilde ik alleen maar even kwijt
nu nog een betere pagina indeling voor mobiele apparaten en dan ben ik erg tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Hallo Luitjes,

Wij hebben sinds vrijdag 30 heatpipes op dak + 200 liter vat voor het op te warmen tapwater :-) . De wasmachine + afwasmachine hebben we ook alle twee gelijk maar met mengventielen op het voorraadvat aangesloten. Beide toestellen worden in de huidige situatie via de ketel gevoed. M.a.w. als de aanvoertemperatuur van het tapwater naar de ketel lager is dan 53 graden, dan zal de ketel bijspringen. De beide mengventielen staan op dit moment afgesteld op ca. 40 graden.

Voor de wasmachine zit ik te twijfelen of ik deze situatie wil behouden. Ik zit te denken om deze rechtstreeks van het voorraadvat via een mengventiel te voeden. In de nieuwe situatie zal het eventuele te koude waswater door machine zelf opgewarmd worden en niet meer door de ketel. Ik denk dat vanaf de lente sowieso de beste optie is , maar 's winter juist via de ketel (gas is goedkoper dan stroom). Wat is wijsheid, via de ketel or rechtstreeks?

Meten = Weten = Denken = Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stegen
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:00

stegen

8710Wp

TaXaN schreef op zondag 28 maart 2010 @ 15:28:
[...]

Genk met een 'k', zie hier:

http://www.limburg-actuee...sk=view&id=5951&Itemid=40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-01 16:09

xychix

FreeBSD Rules !

Roamor schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:06:

Hoeveel kaarsen heb je gekocht en gebrand dat uur? hoeveel kostte het om die kaarsen te fabriceren ;)

leuke actie maar niet nuttig in mijn ogen.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kockie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-05 23:58
[...]

Nee hoor, echt GENK

* kockie te laat

[ Voor 2% gewijzigd door kockie op 28-03-2010 19:23 . Reden: te laat ]

Interesse in hout stoken, duurzame energie, kachels etc? --> Ecologieforum
Interesse in Kockie --> Kockie.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
xychix schreef op zondag 28 maart 2010 @ 19:09:
[...]

Hoeveel kaarsen heb je gekocht en gebrand dat uur? hoeveel kostte het om die kaarsen te fabriceren ;)

leuke actie maar niet nuttig in mijn ogen.
0, gewoon een wandeling gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnigtype
[...]

Nee hoor, ook m.b.t. Vlaanderen is het huiswerk van zonnigtype meestal op orde:

http://www.limburg-actuee...sk=view&id=5951&Itemid=40

Genk ligt in Belgische provincie Limburg (en daar staat het besproken 2 MWp distributiecentrum van IKEA).

MAARRRRRR:

IKEA heeft OOK een nagelneue vestiging in de hoofdstad van de provincie Oost-Vlaanderen, Gent, waar ook al zonnepanelen op zijn gegooid.

Beetje vergelijkbaar met de verwarring rond het op VIER lokaties verdeelde beroemde maar slecht begrepen 40 MWp (...) project Katoen Natie, waarbinnen niet alleen op twee lokaties westelijk van de Schelde in het "Antwerpse havengebied" op het grondgebied van diezelfde provincie Oost-Vlaanderen gigantische deel installaties zijn gerealiseerd (de grootste mogelijk ruim 20 MWp, "Loghidden City"), maar OOK een systeem op een distributiecentrum in Gent in diezelfde provincie, EN een deelsysteem in datzelfde Genk uit Vlaams Limburg, waar tevens het door mij net gemelde in februari dit jaar IKEA >2 MWp plat daksysteem is gerealiseerd... :+

(met dank aan de andere posters die ook al hadden gereageerd... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
engelbertus schreef op zondag 28 maart 2010 @ 17:22:
plugwise heeft een update

de webserver heeft een knappe update gehad, en de voorbeeldpaina is zeer bruikbaar, inclusief grafieken, die je als plaatje kunt opslaan.
je hoeft het ook niet meer op te starten met "run as", ook wel handig.
de grafieken werken nog leuker dan in de source zelf. klikken op een apparaat, groep of ruimte voegt het verbruik toe aan de grafiek. zodat je makkelijk het gezamelijk verbruik van een aantal apparaten of groepen e.d. kunt tonen.

wilde ik alleen maar even kwijt
nu nog een betere pagina indeling voor mobiele apparaten en dan ben ik erg tevreden :)
* Woodski laat gelijk de PHP tools vallen
*kletter*

En ja die update is echt zwaar kut lastig te installeren voor me.
Eerst moet je natuurlijk al je prive gegevens afstaan aan plugwise bv
De installatie lukt niet met een account met admin rechten want ik heb geen admin rechten?
En als admin ging het ook mis wat ik heb geen licentie code?
Natuurlijk ben ik het doosje met die code kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
das vaag dan...
ik zat er ook nog naar te kijken, en die appraten samen aanklikken voor een totaal verbuik werkt nog niet helemaal goed volgens mij.
de grafieken kun je net zo via de webinterface van de webserver van plugwise maken als dat ze normaal in de source worden getoond.
er is een exe die die grafiekjes maakt en volgens mij kun je die rechtstreeks ook aanspreken, dus zonder die webpagina te hoeven gebruiken, maar ik heb daar allemaal niet echt verstand van, zoiets stond iig in de changelog..

met name de total usage today is een beetje een vage waarde namelijk. de grafiek verandert wel netjes bij het aanklikken van de verbruikers en zo ze krijgen dan een beetje lichtblauwe achtergrond ipv witgrijs.

kijk op het plaatje voor een indruk van de mogelijkheden.

hoe je het met het missen van de licentiecode moet doen weet ik ff niet, maar je kunt ze een mailtje sturen of bellen oid?

http://www.mijnalbum.nl/Album=SMEEANPZ

laatste plaatje in album btw....

[ Voor 31% gewijzigd door engelbertus op 28-03-2010 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Hij werkt bij mij nu ook, geen idee waarom het de derde keer wel goed ging.

Kan ik eindelijk live de data zien vanaf m'n werk.
Net getest en het werkt inderdaad goed.

Het dagtotaal is inderdaad een bende.
Een datum kiezen het ook wel wat netter gemogen.

Al met al een leuke stap vooruit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Bedankt voor de tip! Omdat ik - uiteraard - mijn gegevens niet laat versturen naar plugwise wordt ik niet automatisch geattendeerd op updates en ben ik dus afhankelijk van forums zoals dit.
Inderdaad zeg! Dat is een functionaliteit die ze van mij ook wel in de source zelf in mogen bouwen.
Woodski schreef op zondag 28 maart 2010 @ 19:51:
En ja die update is echt zwaar kut lastig te installeren voor me.
Eerst moet je natuurlijk al je prive gegevens afstaan aan plugwise bv
De installatie lukt niet met een account met admin rechten want ik heb geen admin rechten?
En als admin ging het ook mis wat ik heb geen licentie code?
Natuurlijk ben ik het doosje met die code kwijt.
Dat heb ik allemaal niet gezien... gewoon pwsetup.exe downloaden, runnen en klaar. De installatieprocedure is zelfs zo netjes om eerst een backup te maken en zich dan pas te installeren. Alleen maar next -> next -> next -> finish bij mij.

[ Voor 33% gewijzigd door JeroenH op 28-03-2010 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Voor de liefhebbers staat er een Ecolution optima 120 te koop in Stadskanaal (Groningen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Deze winter heb ik de cv aanvoertemperatuur verlaagd van 60 naar 45. De pompschakelaar van de vloerverwarming heb ik op dezelfde stand laten staan (40 graden). Het gasverbruik is duidelijk gedaald na de verlaging van de aanvoertemperatuur. Elektriciteitsverbruik is wat gestegen, maar ik kan pas na het stookseizoen zien of het dan weer normaliseert of niet.

Het volgende stelt me echter voor een raadsel. In de jaren voor de verlaging volgde het elektriciteitsverbruik het gasverbruik behoorlijk nauwkeurig. Na de verlaging is het verband tussen elektriciteitsverbruik en gasverbruik totaal weg. Stijgingen en dalingen van het elektriciteitsverbruik vinden op een ander moment plaats dan stijgingen en dalingen van het gasverbruik (en graaddagen). Kan dit veroorzaakt worden door het verlagen van de cv aanvoertemperatuur? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touwkop
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 27-12-2024
Anoniem: 351376 schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:33:
..................... Kan dit veroorzaakt worden door het verlagen van de cv aanvoertemperatuur? :?
Als de aanvoertemperatuur lager is dan zal de pomp langer moeten draaien om de warmte af te kunnen geven.

Meten = Weten = Denken = Doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Touwkop schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:26:
Als de aanvoertemperatuur lager is dan zal de pomp langer moeten draaien om de warmte af te kunnen geven.
Maar dan nog zou je een duidelijke correlatie verwachten tussen gas- en elektriciteitverbruik.

Ik kan het dan ook niet verklaren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 351376

Touwkop schreef op zondag 28 maart 2010 @ 22:26:
[...]

Ja, maar dan zou het elektriciteitsverbruik dus nog steeds moeten stijgen/dalen op hetzelfde moment dat het gasverbruik en de graaddagen stijgen/dalen. Dat is dus niet het geval.

* Ik zie dat JeroenH me al voor is.

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 351376 op 28-03-2010 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
Zou het kunnen dat door de lagere watertemp, de ketel vaker aanspringt? Waarbij dat vroeger meer was rond de tijden dat je in 't huis rondliep en ook werkelijk dingen aan het doen was.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Woodski schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:29:
Voor de liefhebbers staat er een Ecolution optima 120 te koop in Stadskanaal (Groningen)
Waarom worden deze boilers zo veel verkocht op marktplaats?
Hij lijken mij op zich prima apparaten maar doordat ze zoveel worden aangeboden heb ik een beetje argwaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:04:
Waarom worden deze boilers zo veel verkocht op marktplaats?
Hij lijken mij op zich prima apparaten maar doordat ze zoveel worden aangeboden heb ik een beetje argwaan.
Er staan ook regelmatig zonnestroompanelen op marktplaats... mensen kunnen vele redenen hebben om dingen te verkopen.

(Hoewel dat door de lage prijzen van nieuwe panelen nauwelijks meer een goede deal op kan leveren. Mijn 300Wp-installatie kocht ik nog niet eens zo heel lang geleden tweedehands voor € 3 per Wp - nu is die prijs vrij makkelijk nieuw te krijgen!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Anoniem: 351376 schreef op zondag 28 maart 2010 @ 21:33:
Deze winter heb ik de cv aanvoertemperatuur verlaagd van 60 naar 45. De pompschakelaar van de vloerverwarming heb ik op dezelfde stand laten staan (40 graden). Het gasverbruik is duidelijk gedaald na de verlaging van de aanvoertemperatuur. Elektriciteitsverbruik is wat gestegen, maar ik kan pas na het stookseizoen zien of het dan weer normaliseert of niet.

Het volgende stelt me echter voor een raadsel. In de jaren voor de verlaging volgde het elektriciteitsverbruik het gasverbruik behoorlijk nauwkeurig. Na de verlaging is het verband tussen elektriciteitsverbruik en gasverbruik totaal weg. Stijgingen en dalingen van het elektriciteitsverbruik vinden op een ander moment plaats dan stijgingen en dalingen van het gasverbruik (en graaddagen). Kan dit veroorzaakt worden door het verlagen van de cv aanvoertemperatuur? :?
ik denk het wel.
er is langere perioden van aanvoer van warm water dan met een hogere temperatuur.
dezelfde hoeveel energie per graaddag moet in de vloer worden gebracht, met water dat minder energie bevat.

de pomp moet dus langer draaien, de cv ketel kan in de antipendel stand gaan, en zo de pomp van de vloerverwarming constant laten draaien ( de pompschakelaar heeft waarscjinlijk een nadraaitijd)

ele ticiteitsverbruik van de pomp van de vloerverwarming zal dus bij iets meer graaddagen al snel elke dag hetzelfde worden. meer dan constant draaien is immer niet mogelijk.

als het gasverbruik wel is gedaald, maar electriciteit niet, of pas weer later, komt dat waarschijnlijk door moduleren / conenseren en dus een hoger rendement van de ketel.

ook kan e.e.a nog zitten in de uitzonderlijke koude winter en dus continue veel graaddagen.

dus doordat de ketel langere tijd water van meer dan 40 graden levert, moet de pomp langer doordraaien, niet om het water rond te pompen in de vloer, maar omdat de aanvoertemperatuur nu eenmaal boven de 40 is.

dat is het bijvoorbeeld ook al als er maar de helft van de graaddagen zijn op die dag, dus bij de helft van de graaddagen heb je net zoveel electricteitsverbuik.
daarom had ik dus op een gegeven moment de temperatuur wat hoger gezet, zodat er meer energie de vloer inging per minuut dat de vloerverwarming pompt.en de kamer dus sneller warm wordt. die hogere temperatuur gaat niet verloren maar wordt in de vloer gestopt als buffer, de kamertemperatuur zal daardoor ook langer op de gewenste temperatuur blijven, maar wel een tijdje nadat de enrgie de vloer in is gebracht. vloerverwarmiong reageert nu eenmaal trager.

daardoor heb je dus wel ook automatisch at dan vervolgens de thermostaat een periode ziet waarin er geen warmtevraag is, ipv constant een klein beetje vraag, op die momenten daalt de aanvoertemperatuur dus onder 40 graden omdat de ketel gewoon een paar uur niet aanslaat, en je vloerverwarmingspomp dus ook stopt met draaien.

daarom gaf ik ook aan dat een buitenthermometer aansluiten op de ketel misschien er voor kon zorgen dat de aanvoertemperatuur beter s afgestemd op de snelheid waarmee je de enrgie naar buiten toe verliest. (delta t)

nu heb je dan wle gas bespaard, maar iets minder comfort dan een heel erg constante temperatuur, maar wel meer ebergiegebruik voor depomp.

het gaat verder slechts om een halve graad verschil in de kamer bijvoorbeeld. dus qua comfort maakt de hogere aanvoertemperatuur weinig uit, en qua gasverbruik denk ik dat stoken met 50 of 55 graden niet zorgt voor een minder rendement op je gas. de ketel blijft moduleren en slehcts het retourwater weer op pel houden.

die hale graad kamertemperatuur zal niet meer energie laten verliezen door de gevel. de vloer wordt ook maar weinig warmer ( nl exact de ingestelde temperatuur op de vloerverwarming), alleen dan voor een wat langere periode) dus levert ook niet veel energieverlies op.

http://www.mijnalbum.nl/Album=SMEEANPZ

in de grafieken kun je e.e.a. misschien herkennen, ik had het ook liever niet per uur gehad, maar per minuut oid. maar daar zie je wel dudielijk de periode met meer graaddagen en de constante werking van de pomp van de vloerverwarming terug.
bij de grafiek van de cv ketel zal het gasverbuik en electriciteitsverbruik wel "synchroon"lopen, maar des te lager het gas verbruik, en de temperatur, met meer vraagm des te hoger het energieverbuik voord epomp. die draait immers altijd als de ketel stookt, ook al is het op een heel laag pitje. de pomp moduleert ook niet en heeft nog eens een nadraaitijd, en misschien zelfs een voorlooptijd.

uitleg bij de grafiek wordt erg lastig omdat ik ook niet meer precies weet wanneer er precies wat was verandert, mar je zit in de verschillende perioden wel dat er opeens 2 "bulten"per dag komen, die dus zorgen voor dat de vloerverwarmingspomp nog maar 50 - 60 % per dag gebruikt van cntinue, en dat dat dus ook een stuk lager wordt als je de pomp van de vloerverwarming langzmer laat draaien. met constante aanvoer van relatief koud water en een kleine delta t van water dat je vloer in en je vloer weer uitkomt maakt de snelheid van het water in de vloer weinig uit lijkt me. als je maar niet TE winig pompcapaciteit krijgt. de ketel zorgt immers uiteindelijk voor de aanvoer van de energie, niet de vloerverwarmingspomp.die pomp verdeelt de energie slechts over de gehele vloer zo gelijmatig mogelijk.

[ Voor 52% gewijzigd door engelbertus op 28-03-2010 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

JeroenH schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:10:
[...]
Er staan ook regelmatig zonnestroompanelen op marktplaats... mensen kunnen vele redenen hebben om dingen te verkopen.
Ik blijf het vreemd vinden om iets te verkopen dat energie bespaard.
Panelen verkopen kan ik nog inkomen als je ze gaat vervangen door types met een hoger rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Speksteenkachel schreef op zondag 28 maart 2010 @ 23:19:
Ik blijf het vreemd vinden om iets te verkopen dat energie bespaard.
Panelen verkopen kan ik nog inkomen als je ze gaat vervangen door types met een hoger rendement.
Ik heb wel panelen in de verkoop gezien omdat subsidies niet doorgingen, of vanwege verhuizing en de koper wilde de installatie niet hebben, of vanwege de plaatsing van een dakkapel, zelfs vanwege onmin met de buren over het uiterlijk. De 300Wp-set die ik destijds kocht was onderdeel van een grotere set waarvan deze twee panelen weg moesten omdat er een kachel werd geplaatst, en daarvoor kwam er een extra schoorsteen op het dak.

Mensen kunnen velerlei redenen hebben om iets weg te doen, het hoeft niet direct te betekenen dat het apparaat in kwestie slecht is.

Voor wat betreft zo'n boiler: wellicht is de capaciteit te klein (geworden) voor de gezinssituatie van de huidige eigenaar, misschien wil hij of zij meer ruimte op zolder creëren, misschien wordt het huis verbouwd en past het apparaat niet meer in de plannen....

[ Voor 13% gewijzigd door JeroenH op 28-03-2010 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
sommige mensen zien het nut van de ventilatie niet, en vinden hethoge electriciteitsverbruik van de ventilator maar onnodig. en daarbij
hoeveel warm water gebruiken we nu echt? daarvoor heb ik geen boiler nodig. die paar seconden dat ik dan op warm water moet wachten maakt ook niks uit.
ecolution is maar cw4, net als de ketel ook al is.....
ennu moten er ook nog filters in!
dus weg met dat electricteitvretende ding dat lawaai maakt, en de warmte juist uit het huis zuigt!

en dan hoe sneller hoe beter, met een nieuwprijs van 3000+ E krijg je er nog wat voor als ie nog niet compleet afgeschreven is en lijdt onder achterstallig onderhoud.

ehm.. overdreven naief gezien dan.

[ Voor 17% gewijzigd door engelbertus op 28-03-2010 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
en net toen ik de meterstanden opschreef viel het kwartje.. in plugwise had ik weer een een uurtje geen grafieken vannacht tussen 2 en 3
gebeurt wel vaker, niet handig oor de statistieken.

maar deze keer klopt het natuurlijk WEL! ivm zomer/wintertijd.

maar hoe doe je dat met de statistieken verder?
met graaddagen en zo? en gasverbruik? de dag was immers een uurtje korter dus ook 1/24e minder gas en electrisch....
per graaddag zal het wel kloppen dan, maar per dag ziet het er dan wat vreemd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-05 19:32
engelbertus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 00:16:
en net toen ik de meterstanden opschreef viel het kwartje.. in plugwise had ik weer een een uurtje geen grafieken vannacht tussen 2 en 3
gebeurt wel vaker, niet handig oor de statistieken.

met graaddagen en zo? en gasverbruik? de dag was immers een uurtje korter dus ook 1/24e minder gas en electrisch....
per graaddag zal het wel kloppen dan, maar per dag ziet het er dan wat vreemd uit?
Persoonlijk zou ik verwachten dat software intern GMT gebruikt, juist in de database. Dit omdat je dan geen zomer/wintertijd hebt.
Bij de weergave ga je daar dan rekening mee houden (als programeur)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZonneStroom
  • Niet online

ZonneStroom

engelbertus schreef op maandag 29 maart 2010 @ 00:16:

Nee, neem dan de overgang naar wintertijd. Moet je opeens alles een uur dubbel schrijven. Wie ziet er nog voordelen van de wintertijd eigenlijk? Of andersom de zomertijd?

ZonneStroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woodski
Ik was al in paniek want ik had dit weekend 's nachts van 2 to 3 ook geen opbrengst van mijn zonnepanelen.
Maargoed nu snap ik waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:21

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Woodski schreef op maandag 29 maart 2010 @ 07:53:
Ik was al in paniek want ik had dit weekend 's nachts van 2 to 3 ook geen opbrengst van mijn zonnepanelen.
Bofkont, dat jij in de nacht alleen van 2 tot 3 geen opbrengst hebt, ik heb dat ongeveer de hele nacht... O-)

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
Woodski schreef op maandag 29 maart 2010 @ 07:53:
Mars Warrior schreef op maandag 29 maart 2010 @ 08:38:
Bofkont, dat jij in de nacht alleen van 2 tot 3 geen opbrengst hebt, ik heb dat ongeveer de hele nacht... O-)
Daarom hou ik zo van dit forum, soms komen er briljante dingen voorbij _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike70
  • Laatst online: 06-05 19:35

Mike70

5495 Wp + ZB + Pellet-cv

JeroenH schreef op maandag 29 maart 2010 @ 09:29:
[...]

[...]

Daarom hou ik zo van dit forum, soms komen er briljante dingen voorbij _O-
Tuurlijk... het zijn zonnepanelen.
De maan scheen wel de hele nacht fel maar geen opbrengst hè. :?
Was al bang dat het aan mij lag.

www.mijnzon.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
maanlicht mag niet, want de maan is van de nasa....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
TD-er schreef op maandag 29 maart 2010 @ 06:44:
[...]

Persoonlijk zou ik verwachten dat software intern GMT gebruikt, juist in de database. Dit omdat je dan geen zomer/wintertijd hebt.
Bij de weergave ga je daar dan rekening mee houden (als programeur)
ík denk dat juist doordat de database gmt gebruikt, er dus voor 2-3 uur niks in de grafiek verschijnt. in de weergave "bestaat"die periode immers niet. ( of hoort niet bij een tijd in gmt) in de database staat wel iets, anders zou er voor 3-4 uur ook niks opgehaald kunnen worden, of zou de grafiek een uur achter gaan lopen.

maar mensen die al jaren grafieken bijhoude, hoe gaan die om met zomer en wintertijd?

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 29-03-2010 09:53 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 143 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Ontopic en gezellig houden AUB.