Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
ik weet niet hoe groot jullie huis is, maar je kan gewoon proberen. denk dat je rond de 10-11 kW wellicht netjes uitkomt....flitspaal.nl schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:50:
[...]
Ik heb al eerder een warmte-uitstraling berekening gemaakt van ons huis. Hier kom ik uit op een warmteuitstraling van 3.4kW bij een buitentemperatuur van 3 graden.Bij -10 is dit 5.5kW volgens die berekening. Laat ik er 20% naast zitten dan is dit nog maar 4,1 of 6.6kW en dat klinkt mij een stuk aannemelijker in de oren wat ik aan ketelcapaciteit nodig heb.
de warmteuitstraling van zeg 6,6 kW is het warmteverlies bij -10 graden C.
stel je hebt aan totaal radiator-vermogen 8,5 kW hangen (uit de specs van de fabrikant etc), dan denk ik dat je om bij -10 graden een constante temp. te behouden de HR-ketel op 8,5 + 6,6 = 15,1 kW kan instellen.
just my 2 cents...
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
of je wacht 3x zo lang om de gewenste temp. te bereiken...Taan schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:57:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk. Is dat lineair afhankelijk? Dus als je 30gr aanvoer neemt (t.o.v. 90) moet je 3x zoveel radiator vermogen hebben?
warmte verlies neemt toe naarmate het verschil met de omgeving toeneemt.
daarom is LTV ook erg efficient: langzame opwarming/schommeling, hoog rendement van de HR-ketel, en weinig verlies naar buiten toe.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Anoniem: 330517
Dat ligt eigenlijk geheel aan de soort radiator. De warmte van de radiator wordt namelijk op verschillende manier aan de omgeving afgegeven. Maar heel grof gezegd klopt het wel ongeveer wat je zegt. Je moet dan alleen wel rekenen met de gemiddelde temperatuur in de radiator en de ruimtetemperatuur. In jouw voorbeeld met een aanvoer temperatuur van 30° zal de retour bijvoorbeeld 26° zijn dus een gemiddelde van 28°. Bij een omgevingstemperatuur van 20° is het gemiddelde temperatuurverschil dus 8°. Bij 90°/70° is het gemiddelde temperatuurverschil dus 60°. Het vermogen is dus niet 3 keer zo klein maar 7,5 keer.
NielsTN
Wat jij zegt over dat langere wachten klopt in dit geval natuurlijk niet. Als je bijvoorbeeld 3 kW aan warmte verliest uit een ruimte en je stopt er maar 1 kW in kun je wachten tot je een ons weegt maar het wordt toch echt alleen maar kouder dan in die ruimte. Dat geldt wel voor het opwarmen van een ruimte dat duurt dan gewoon wat langer.
Daar worden ook die vermogens mee verklaard van die kentallen etc. Die zijn inderdaad een stuk hoger dan het warmteverlies van een woning. Je hebt namelijk ook nog vermogen nodig om je woning op temperatuur te brengen. En vergeet de belangrijkste niet. Ventilatie, daar gaat een heel groot deel van je warmte inzitten.
[ Voor 35% gewijzigd door Anoniem: 330517 op 17-08-2010 10:22 ]
Is een beetje overcapaciteit ook niet nodig?
Stel dat het warmteverlies 5 kWh is bij -10 buiten.
Als de ketel dan ook die capaciteit heeft, staat hij 100% van de tijd op vol vermogen te draaien en moduleert niet.
Dat is niet best voor het rendement.
En het komt ook voor dat het in Nederland -20 of kouder wordt.
Dan kom je tekort en als je pech hebt bevriezen er zaken in huis met veel schade als gevolg.
Zoals altijd, moet er een zo goed mogelijke compromisse worden gevonden.
Guus Assmann
True.Anoniem: 330517 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:11:
NielsTN
Wat jij zegt over dat langere wachten klopt in dit geval natuurlijk niet. Als je bijvoorbeeld 3 kW aan warmte verliest uit een ruimte en je stopt er maar 1 kW in kun je wachten tot je een ons weegt maar het wordt toch echt alleen maar kouder dan in die ruimte. Dat geldt wel voor het opwarmen van een ruimte dat duurt dan gewoon wat langer.
Maar warmteverlies kan niet continue 3kW bedragen... dat neemt aanzienlijk af naarmate het verschil in temp. daalt.... toch?
Klopt, ik moet altijd wat overcapaciteit houden. Vandaar dat ik eerst een uitgebreid beeld wil hebben wat er speelt en daarna de ketel netjes terugbrengen naar een optimaler niveau. Inderdaad klinkt 11kW-12kW een stuk aannemelijker voor de CVketel dan de huidige 18kW waarop hij staat ingesteld.guus.assmann schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:24:
@Flitspaal
Is een beetje overcapaciteit ook niet nodig?
Stel dat het warmteverlies 5 kWh is bij -10 buiten.
Als de ketel dan ook die capaciteit heeft, staat hij 100% van de tijd op vol vermogen te draaien en moduleert niet.
Dat is niet best voor het rendement.
En het komt ook voor dat het in Nederland -20 of kouder wordt.
Dan kom je tekort en als je pech hebt bevriezen er zaken in huis met veel schade als gevolg.
Zoals altijd, moet er een zo goed mogelijke compromisse worden gevonden.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
En jij natuurlijk ook bedanktSasJo schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 00:17:
[...]
Ik heb deze somebody, een vrouw, bedankt voor haar reactie.
Tja, Linkedin kan soms snel zijn.
A'dam PVOutput
Jawel hoor. Als het buiten -10°C is en binnen 20°C blijft het temperatuurverschil tussen binnen en buiten gelijk en dus ook de warmte die door de muren naar buiten gaat. Als je dus maar 1/3 van het benodigde vermogen hebt zal het maximale temperatuurverschil tussen binnen en buiten ook maar 1/3 kunnen zijn. De ruimte zal in dat geval dus afkoelen tot 10° boven de buitentemperatuur dus 0°C.NielsTn schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:28:
[...]
True.
Maar warmteverlies kan niet continue 3kW bedragen... dat neemt aanzienlijk af naarmate het verschil in temp. daalt.... toch?
Ik weet niet zeker of het lineair, maar ik denk haast niet, omdat de convectiestroming sterker wordt bij een hogere temperatuur. Je hebt straling (lineair met de vierde macht van de temperatuur), geleiding (lineair met de temperatuur) en convectie (lineair met de dT × stromingssnelheid). De straling is overigens relatief klein bij een moderne radiator en de geleiding is verwaarloosbaar (lucht isoleert heel goed).Taan schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 09:57:
[...]
Hoe zit dat eigenlijk. Is dat lineair afhankelijk? Dus als je 30gr aanvoer neemt (t.o.v. 90) moet je 3x zoveel radiator vermogen hebben?
Als het echter lineair zou zijn, dan is 30 graden nog steeds niet 1/3 van 90graden, omdat de kamertemperatuur ongeveer 20 graden is. 90 graden is dus een dT van 70graden en 30 graden is een dT van 10. Bij lineair zou 30 graden dus 7 keer groter moeten zijn als je geen rekening houd met de dT invoer en uitvoer.
Dat de meeste cv-ketels 23 kW zijn heeft eigenlijks niets te maken met het werkelijke benodigde vermogen in een woning. Dat is gewoon gemakzucht die een jaar of 30 geleden is begonnen. 23 kW is namelijk precies het vermogen om 1 m³/h op te warmen van 70° naar 90°. En alle woningen van een gemiddelde grootte kunnen daar mee op temperatuur gehouden worden. Verder speelt nog mee dat sinds die tijd heel veel c.v.-ketels uit werden gevoerd als combiketel en dat je met 23 kW ook een fatsoelijke hoeveelheid warm water kunt maken. Een installateur kijkt dus gewoon naar het tyope woning en zegt; oh dat is een gewoon rijtjeshuis daar moet een 23 kW ketel in. Zet ik 'm ook nog op 90° aanvoertemperatuur dan gaat het zeker goed. De meeste huis tuin en keuken installateurs hebben de tijd (en de kennis) niet om een goede berekening te maken van het benodigde vermogen. En zij zien er meestal ook het nut niet van in. Beter veel te groot dan net te klein. Komt er ook geen gezeik.
Pas de laatste jaren begint een beetje het besef te komen dat het misschien ook anders kan.
Ik denk dat harde wind veel meer effect heeft dan kou.flitspaal.nl schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:28:
[...]
Klopt, ik moet altijd wat overcapaciteit houden. Vandaar dat ik eerst een uitgebreid beeld wil hebben wat er speelt en daarna de ketel netjes terugbrengen naar een optimaler niveau. Inderdaad klinkt 11kW-12kW een stuk aannemelijker voor de CVketel dan de huidige 18kW waarop hij staat ingesteld.
Dus -20C bij windstil weer is lang zo erg niet als -5C en windkracht 7.
Bij mij werkt dat in ieder geval wel zo (rieten dak, schroefdak).
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Wind heeft inderdaad een effect op de warmteoverdracht van je buitenmuren naar de buitenlucht. Dat effect is echter niet zo heel groot. De warmteoverdracht aan de buitenkant is bij windkracht 7 ongeveer 5 keer zo hoog als bij helemaal windstil. Dat lijkt heel veel maar op de warmtedoorvoer van de hele wand scheelt het hooguit enkele procenten.
Wat wel het geval is dat heel veel huizen. Zeg maar bijna allemaal. Totaal niet luchtdicht zijn. Bij die harde buitenwind heb je dan heel veel ongecontroleerde ventilatie van je woning. Hierdoor wordt dan eigenlijk alle warme lucht uit je woning gezogen en komt koude lucht naar binnen. Vooral bij oudere huizen is dit heel goed te merken. Het advies is dus om alle tochtkieren te dichten.
in mijn vrij nieuwe woning is de hoofdzekering ook een "schakelaar", 40 ampere. (onder de meter) in de groepenkast zeg maar, boven de meter, zit ook weer een hoofdschakelaar, deze is dan eigenlijk overbodig? ( ik heb wel 2 aardlekschakelaars)energiebewust schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 07:49:
[...]
Alle normale aardlekschakelaars zijn geschikt voor een maximale stroom van 40 ampere maar er zijn ook zwaardere exemplaren van bijvoorbeeld 63 Ampere te krijgen.
Ze beveiligen hier niet op maar zijn hier op gebouwd.
De reden dat er maar vier groepen achter een aardlekschakelaar mogen zitten is dat bij een gemiddelde gelijktijdige belasting van deze groepen er 40 ampere door deze aardlekschakelaar gaat. Als de hoodzekering 35 Ampere of meer is mag een groep hieronder ook 20 Ampere zijn.
Een trage zekering (C karakteristiek) mag altijd gebruikt worden. hoofdzekering hebben altijd een C of D karakteristiek)
Hou wel in de gaten dat een installatie met twee bewegingen spanningsloos te maken moet zijn. bij meer dan twee aardlekschakelaars is een hoofdschakelaar dus verplicht.
Werkzaamheden aan een verdeelinrichting kunnen betekenen dat deze moet voldoen aan de laatste eisen.
Je mag dus niet achter een bestaande aardlekschakelaar een 5e groep plaatsen omdat met de introductie van de aardlekschakelaar de vier groepen eis ook al bestond.
Maar wat maakt het nu uit waar de ketel maximaal op staat afgesteld, zolang hij maar zover terug kan moduleren dat-ie nooit voor jan l*l staat te stoken, toch?flitspaal.nl schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:28:
[...]
Klopt, ik moet altijd wat overcapaciteit houden. Vandaar dat ik eerst een uitgebreid beeld wil hebben wat er speelt en daarna de ketel netjes terugbrengen naar een optimaler niveau. Inderdaad klinkt 11kW-12kW een stuk aannemelijker voor de CVketel dan de huidige 18kW waarop hij staat ingesteld.
Onze ketel kan tot 20% terugmoduleren, dus rond de 4kW vermogen, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee of-tie en hoevaak op dat vermogen draait, of dat dat altijd hoger is...
Oftewel hoe erg zou het zijn als je een 80kW ketel zou hebben die naar dezelfde 4kW kan terugmoduleren als het gaat om gasverbruik, maar aan de andere kant, als het nodig is, je volledige woning in no-time, ook bij -30graden celcius buiten, opwarmt?
Feit is wel dat men vroeger, met de vele slecht geisoleerde woningen vaak uitging van een warmteverlies van rond de 80 watt / m3. Met een gemiddelde woning van 300m3 inhoud kom je zo op 24kW vermogen.
Een beter geisoleerde woning haalt de 45 watt / m3 tegenwoordig wel, en zou je met dezelfde inhoud op 13.5kW uitkomen, een heel stuk lager.
Jij hebt een berekening gemaakt die uitkomt op 5.5kW, dan is een ketel die tot 4kW kan terugmoduleren toch ruim voldoende? Of maakt het uit of de ketel tot 2kW terug kan
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
Mijn ketel moduleert ook, ik kan op het display van m'n thermostaat aflezen van 0-5 hoeveel die moduleert. Hij staat praktisch altijd op "standje 1" te moduleren. ( 20%? ). Voor m'n gevoel zou dat nog lager kunnen.Mars Warrior schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:12:
[...]
Maar wat maakt het nu uit waar de ketel maximaal op staat afgesteld, zolang hij maar zover terug kan moduleren dat-ie nooit voor jan l*l staat te stoken, toch?
Jij hebt een berekening gemaakt die uitkomt op 5.5kW, dan is een ketel die tot 4kW kan terugmoduleren toch ruim voldoende? Of maakt het uit of de ketel tot 2kW terug kan
als ie zooo laag moet branden, dan is het wellicht eenvoudiger dat ie gewoon uitschakelt (=geen warmtevraag vanuit thermostaat).Mars Warrior schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 13:12:
[...]
Maar wat maakt het nu uit waar de ketel maximaal op staat afgesteld, zolang hij maar zover terug kan moduleren dat-ie nooit voor jan l*l staat te stoken, toch?
...
dan koelt de ruimte wellicht beetje af, tot er voldoende temp.verschil is dat ie weer langzaam aan gaat opstarten & stoken.
er zit net zoveel damp IN het isolatiemateriaal als in de ruimte (binnen of buiten) bij siolatiemateriaal heb ej vaak van de ene naar de andere kant juist het grote temperatuurverschil, zodat het dauwpunt in het gebied zit waar de isolatie zit. de damp condenseert dan dus in het isolatiemateriaal.
dat levert 2 problemen op, het isolatiemateriaal isoleert niet meer goed omdat het kleddernat wordt, en het kan dan gaan "lekken", het water loopt er uit. ander probleem is dat het dus erg vochtig wordt, en hout gaat rotten. sommig isolatiemateriaal gaat ook zelf nog rotten.
de bovenstaande plaatjes doen het denk ik prima voor platte daken, maar bij een pannendak, of een gevel werkt e.e.a. wel weer anders ( immers, ventilatie onder de pannen of in de spouw, er zit nergens een dakleer o.i.d.)
volgens mij kan mijn intergas tot 50% teruggeschroefd zijn van vol vermogen. maar ik weet niet tot hoever die terug kan moduleren.
de pomp kon wel in meerdere standen, en staat op de laagste stand.
het moduleren zorgt er dan voor dat er minder tarts en stops zijn, dus langere stookperioden.
het terugschroeven van maximaal vermogen zorgt er bij veel warmtevraag voor dat de ketel in een lager gebied blijft, waar hij efficienter werkt. het duurt dan misschien iets langer voor je woning is opgewarmd, maar met weinig nachtverlaging zal de schommeling in vraag niet zo extreem worden dat het et lang duurt om een vertrek te verwarmen. LTV en betere isolatie werken dan ook positief. ( minder verlies van net geproduceerde warmte.) als je opeens de logeerkamer van 14 naar 23 moet krijgen, terwijl het buiten 5 graden is, dan zal er wel best even gestookt moeten worden denk ik, maar dat hangt ook weer samen met hoe efficient je radiator daar is.
[ Voor 47% gewijzigd door engelbertus op 17-08-2010 15:08 ]
Ik krijg al weer zin om de kachel aan te stekenAnoniem: 330517 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 10:50:
Je kunt overigens gerust rekenen met een buitentemperatuur van -10°
Vermogen van mijn speksteen is 9kW, genoeg om de beneden verdieping (45m2) warm te houden.
Vermogen zegt eigenlijk niet alles, de warmteverliezen van je woning zijn veel belangrijker.
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
http://www.telegraaf.nl/b...?sn=binnenland,buitenland
[ Voor 12% gewijzigd door Hyena op 17-08-2010 15:41 ]
Chill | BMW i3 60Ah Lodge Privé

Om kort te zijn nee. Een zekering automaat wordt niet gezien als hoofdschakelaar dus een echte hoofdschakelaar is bij nieuwbouw verplicht. Ook als er twee aardlekschakelaars met daarachter elk maximaal 4 groepen geplattst zijn. Er is een tussenperiode geweest dat je dan zonder hoofdschakelaar kon werken maar bij nieuwbouw is deze verplicht.engelbertus schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 12:27:
[...]
in mijn vrij nieuwe woning is de hoofdzekering ook een "schakelaar", 40 ampere. (onder de meter) in de groepenkast zeg maar, boven de meter, zit ook weer een hoofdschakelaar, deze is dan eigenlijk overbodig? ( ik heb wel 2 aardlekschakelaars)
Je installatie voldoet dus aan de laatste eisen.
9 kWp, Warmtepomp, Balansventilatie, douchewater wtw, 4,7GJ zonneboiler MG4 lux
De lamp die je bedoeld is een hallogeen lamp van 300 watt die voor 264 watt alleen maar warmte produceert.Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:19:
Mijn vriendin en ik wonen ondertussen samen. We zijn nog op zoek naar een staande lamp, maar de meeste modellen hebben een soort gloeilamp in buisvorm die 250W à 300W vermogen heeft. Nu vroeg ik mij af of er energiezuinigere lampen bestaan voor dit type fitting? Verder ook of dat het dimmen van zo'n sterke lamp een serieuze reductie in stroomverbruik betekent. Want zoveel vermogen voor wat licht is echt zonde
Een dimmer heeft weinig nut, met slechts 25% van de lichtopbrengst gebruik je dan nog steeds 75% van de energie. Ook geven deze lampen bij normaal gebruik veel te veel licht waardoor ze bijna altijd gedimd gebruikt worden. Er zijn wel mensen geweest die deze lampen omgebouwd hebben. Zie http://www.olino.org/arti...rende-projecten-in-huis-2
Verder zijn er ook spaarlampen hiervoor: Even zoeken met google op: "fitting naam halogeen buisje"
Geeft gelijk wat hits.
Succes
Jerry
bij werkzaamheden in de groepenkast zet ik trouwens altijd beide "uit", zodat er helemaal nergens meer spanning op staat boven de meter.
zon blokker lamp hebben we ok gehad. maar dan zonder dimmer! als je die aan had kon de hele straat meegenieten, en de mussen parkeerden voor het dichtsbijzijnde raam, bij wijze van spreken. lampje was eens stuk, en toen hebben we er een van 100 watt in gezet.energiebewust schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:38:
[...]
De lamp die je bedoeld is een hallogeen lamp van 300 watt die voor 264 watt alleen maar warmte produceert.
Een dimmer heeft weinig nut, met slechts 25% van de lichtopbrengst gebruik je dan nog steeds 75% van de energie. Ook geven deze lampen bij normaal gebruik veel te veel licht waardoor ze bijna altijd gedimd gebruikt worden. Er zijn wel mensen geweest die deze lampen omgebouwd hebben. Zie http://www.olino.org/arti...rende-projecten-in-huis-2
Verder zijn er ook spaarlampen hiervoor: Even zoeken met google op: "fitting naam halogeen buisje"
Geeft gelijk wat hits.
Succes
Jerry
soms heb je dat
pech met impulsaankopen... maar er zijn zeker betere alternatieven volgens mij.
Mooi om te lezen dat er elke keer wordt gehamerd op het feit dat een luchtspouw tussen dakbeschot en isolatie achterhaald is, maar na zoveel jaar nog steeds rondzweeft. Het internet is hiervoor denk ik toch wel verantwoordelijk want ik vind nog zat postings op fora (o.a. klusidee.nl) van 3-4jr geleden waar expliciet wordt aangeraden om gaten te boren in het dakbeschot met alle discussies van dien.
Dus ook pir/pur platen direct tegen je dakbeschot aanduwen en naden rondom dichtpurren, houten latjes erop lijmen om de 30cm (dan gaat gipsplaat niet doorhangen), en je gipsplaten ertegen aan schroeven.

Anoniem: 238103
je zult zien dat je ketel deze winter tussen de 2 en 11 kw zal blijven hangen,
als er vorst komt, dan reageert je brainq en buitensensor met een stooklijnaanpassing,
de buitensensor is hierin leading.
je hoeft dus helemaal niets te doen, en ik heb hem hier nooit hoger gezien (cv in kw) dan 11 Kw.
je installatie is volledig self learning, met vorstbescherming.
die 38kw max ga je nooit zien in een modern huis.
Ik laat me verrassen...Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:35:
@nielstn
je zult zien dat je ketel deze winter tussen de 2 en 11 kw zal blijven hangen,
als er vorst komt, dan reageert je brainq en buitensensor met een stooklijnaanpassing,
de buitensensor is hierin leading.
je hoeft dus helemaal niets te doen, en ik heb hem hier nooit hoger gezien (cv in kw) dan 11 Kw.
je installatie is volledig self learning, met vorstbescherming.
die 38kw max ga je nooit zien in een modern huis.
Wat is die qsolar intelligent, ik hoef weinig te tweaken... Oke behalve de modulerende cv pomp moet ik nog fiin-afstellen van 100% naar 50 of lager...
Is al onderzoek naar gedaan, helpt niet, schuim is binnen no-time van de modules af en dan heb je dezelfde riskante uitgangssituatie. Feitelijk dus nog gevaarlijker, want schijnveiligheid.Speksteenkachel schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 20:20:
Blussen met schuim is het advies en wel een dikke laag boven op de panelen zodat ze geen spanning meer leveren.
Rookwolken helpen natuurlijk ook voor geen meter (behalve als ze op het moment suprême de hemel volledig verduisteren). Voor je het weet waaien die weg, zelfde probleem (ik hoop dat de voorzitter van "onze" brancheorganisatie verkeerd is geciteerd in het Nederlands Dagblad...).
Ik heb zeer uitgebreid bericht op m'n site, met veel links naar diverse prima documenten over de materie. Belgische TV heeft inmiddels ook weer item gehad (met beelden van huisbrand in Gistel, lastig blussen van de isolatie onder dakpannen, o.a. door zonnecollector- en PV-installatie). Autoriteiten gaan met brandweer beste strategie uitstippelen. Ik heb inmiddels NVBR (die blij was met mijn links) gevraagd om zich aan te sluiten bij de informatiserings- en strategie campagnes in Vlaanderen en Duitsland, voor maximaal effect.
http://www.deredactie.be/permalink/1.846142
http://www.polderpv.nl/ni...010_brand_en_zonnepanelen
Mocht iemand interesse hebben in het tien pagina's lange grondige artikel in Photon over de materie (al uit 2009), weet 'ie/ze me vast te vinden...
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Wat houdt dat in - flamen / ik word geflamedaukema schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 20:27:
[...]
Voor er meer reacties komen, ik wil graag ontopic blijven, maar bij iedere vraag die ik stel wordt ik meteen geflamed.
Anoniem: 309539
Vlammen? -> roken? -> vonken? -> blussen?JAN-B schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:34:
[...]
Wat houdt dat in - flamen / ik word geflamed
FlamenJAN-B schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:34:
[...]
Elektronisch onbeschoft zijn tegen iemand. Bijvoorbeeld iemand uitschelden via e-mail of nieuwsberichten.
Er zijn al wel LED -Staande-Lampen, bijvoorbeeld;Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:19:
Mijn vriendin en ik wonen ondertussen samen. We zijn nog op zoek naar een staande lamp, maar de meeste modellen hebben een soort gloeilamp in buisvorm die 250W à 300W vermogen heeft. Nu vroeg ik mij af of er energiezuinigere lampen bestaan voor dit type fitting? Verder ook of dat het dimmen van zo'n sterke lamp een serieuze reductie in stroomverbruik betekent. Want zoveel vermogen voor wat licht is echt zonde
http://cgi.ebay.nl/LED-St...ten_Lampen_Licht_Leuchten
Maar mijn ervaring met lampen is dat het model vooral een kwestie van smaak is...
Wikipedia: FlamingJAN-B schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:34:
[...]
Sag nicht: "Ich habe die Wahrheit gefunden", sondern: "Ich habe eine Wahrheit gefunden" (Kahlil Gibran, 1883 - 1931)
Anoniem: 334569
Bij Megaman kun je spaarlampen kopen voor een R7s fitting. Zullen niet altijd dimbaar zijn, maar kijk daar eens.Admiral Freebee schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:19:
Anoniem: 364007
Kee, ik kom Shunt, PWM, PWM gefaseerde en MTTP laadregelaars tegen - in volgorde van geavanceerdheid.. Ik heb vooralsnog nog niet ontdekt of een MTTP regelaar wel een lagere spanning omhoog kan transformeren..pcmadman schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 22:22:
[...]
Ik weet niet precies wat er gebeurt als de paneelspanning onder de laadspanning komt, maar dit gebeurt sowieso alleen bij een instraling waarbij er geen bruikbare stroom meer geproduceerd wordt. De spanning in een paneel loopt heel snel op bij minimale instraling en de stroom is min of meer lineair met de instraling. Je kunt dit zelf heel makkelijk verifiëren: sluit morgen avond maar eens een multimeter aan op je paneel en kijk eens hoe de spanning zakt terwijl de zon onder gaat. Je zult dan zien dat de spanning lang hoog blijft en pas als het absoluut donker is helemaal weg is.
Ik vermoed daarom dan ook en omdat een simpele laadregelaar de spanning niet omlaag kan transformeren, dat deze een te lage spanning ook niet omhoog kan transformeren.
Bij simpele laadregelaars wordt er vaak van een PWM systeem gesproken. Ik vermoed daarom dat een simpele laadregelaar grofweg bestaat uit een PWM die het zonnepaneel verbind met een condensator welke vervolgens op de accu is aangesloten. Door de puls-width te variëren kan de spanning op de condensator geregeld worden, want als de condensator leeg is trekt hij de kortsluitstroom van het paneel en daarmee de spanning van het paneel naar 0.
Sowieso ga ik denk ik toch wel een MTTP willen omdat dit vooral met minder ideale omstandigheden (zoals in de winter) z'n voordeel tot 30% kan opleveren.. Als ik zo het aanbod bekijk zijn er helaas bijna geen MTTP laders die ook verschillende accu-systemen kunnen laden.. enige die ik kan vinden is de Steca PL 2085 a €600+
[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 364007 op 18-08-2010 12:09 . Reden: lees ik het topic terug blijkt dezelfde conclusie al getrokken was en dat er blijkbaar geen goedkopere MTTP regelaar voor 2+ accusystemen bestaat.. ]
Volgens Remeha betekent dat niet dat de ketel verder kan terugmoduleren in vermogen (min. 5kW), maar dat-ie domweg een lager max. vermogen kan leveren. Zolang dat vermogen niet gevraagd wordt, konden zij geen reden vinden om het max. vermogen van de ketel te limiteren...
Ik moet het vermogen kunnen zien op de ketel, maar heb hier nog nooit naar gekeken...
Vermogen is afhankelijk van de snelheid van de ventilator, en die kan(**) dus niet langzamer dan in de grafiek zichtbaar is:

**Het woord "kan" is een lastige want in het servicemenu kan het minimale toerental worden ingesteld (staat nu op 18 = 1800 toeren), maar er wordt tevens bij vermeld dat je deze NIET mag wijzigen ivm de afstelling (CO/CO2) van de ketel...
[ Voor 16% gewijzigd door Mars Warrior op 18-08-2010 13:04 . Reden: Nootje toegevoegd ]
deze handleiding meldt daar niets over:
http://www.costerwarmtete...nformatie_Calenta_28c.pdf
(pag. 74 e.v.).
bij kameraad heb ik die van de default vermogen (ca 20kW)
teruggeschroefd naar 11kW. En hij heeft vorst en al warmpjes doorstaan (ketel + kameraad).
ofcourse: bij twijfel: niet doen en vakspecialist inschakelen (combineren met onderhoud?)

De defecte aardingsset is gerepareerd. Nog geen idee waardoor de zekering precies geklapt was, ik was wel met de omvormer bezig, maar wat er precies gebeurd is?
Hierboven een klein fotoverslag. Je ziet dat ik de gesoldeerde zekering heb vervangen door één met houder. De print was daar al op voorbereid, zoals je aan de soldeerpunten kan zien.
Alle onderdelen komen van FutureElectronics, ik heb ze maandagavond om 20.30 uur besteld en vandaag om 11 uur waren ze binnen. Wel een nadeel dat alles dat je op het web besteld uit Amerika komt. Dus altijd BTW bijbetalen en douanekosten. Ik heb vier zekeringen besteld en 4 houdersetjes. Daardoor is de prijs per zekering ca EUR 20,-. Een nieuwe aardingsset kost overigens EUR 80,-
Ondertussen wachten we nog op de nieuwe SB 1700 en ik hoop ook snel iets te horen van de defecte Solarlog.
A'dam PVOutput
Pag. 70, parameter P19 --> niet wijzigen!NielsTn schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:29:
Marswarrior:
deze handleiding meldt daar niets over:
http://www.costerwarmtete...nformatie_Calenta_28c.pdf
(pag. 74 e.v.).
bij kameraad heb ik die van de default vermogen (ca 20kW)
teruggeschroefd naar 11kW. En hij heeft vorst en al warmpjes doorstaan (ketel + kameraad).
ofcourse: bij twijfel: niet doen en vakspecialist inschakelen (combineren met onderhoud?)
En dit gaat over de laaglast afstelling gaf Remeha aan, dus vandaar afblijven.
Mogelijk dat een monteur hier inderdaad anders over denkt, de ventilator lager kan instellen, en vervolgens de laaglast van de ketel weer perfect afstelt zodat de ketel ook efficient verbrand op laaglast...
Het terugschreoven van het max. vermogen heeft volgens Remeha dus geen zin, maar kan dus wel zonder enig bezwaar worden gedaan...
Laaglast wijzigen is op zich wel mogelijk maar dan zou ik wel samen met een CO meting doen. Het heeft inderdaad met ventilator toerental te maken en de hoeveelheid gas. Hoever je hem kan terugtunen is ook afhankelijk van wat voor dakdoorvoer je hebt. Als je bijvoorbeeld een geveldoorvoer hebt met veel windbelasting, is de kans aanwezig dat de vlam uitwaait... Daarnaast worden pneumatische gasblokken vaak zenuwachtig als je ze te ver terug moduleert.Mars Warrior schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:46:
[...]
Pag. 70, parameter P19 --> niet wijzigen!
En dit gaat over de laaglast afstelling gaf Remeha aan, dus vandaar afblijven.
Mogelijk dat een monteur hier inderdaad anders over denkt, de ventilator lager kan instellen, en vervolgens de laaglast van de ketel weer perfect afstelt zodat de ketel ook efficient verbrand op laaglast...
Het terugschreoven van het max. vermogen heeft volgens Remeha dus geen zin, maar kan dus wel zonder enig bezwaar worden gedaan...
Dus het is vaak wel mogelijk, maar wel CO/CO2 meten. Anders is de kans groot dat het rendement achteruit holt, dan is volgens mij juist niet de bedoeling.
Als dat correct is, is het CO/CO2 gehalte in orde. En kun je altijd als gebruiker tussen de min en max toerental (gebied 2.000 - 5.600 rpm) de gewenste setting kiezen.
ofcourse: my 2 eurocents...
[ Voor 4% gewijzigd door NielsTn op 18-08-2010 15:40 ]
Een op het oog iets positiever antwoord mbt onze vaatwassers op warmwater;
Zoals mijn collega in onderstaande punten aangeeft kloppen deze ook, in de bijlage vind u een installatie voorschrift van een vaatwasser als u deze op warm water wilt aansluiten.
Het is mogelijk echter raden wij dat niet aan omdat dit het resultaat kan beïnvloeden of u moet gebruik kunnen maken van zonnecollectoren/boiler en deze in combinatie met de vaatwasser SBV63M10EU gebruiken.
Tevens heb ik in bestand bijgevoegd de handleiding van de Siemens SE65M352 waar gelijke advies wordt gegeven van de aansluiting op blz.28 voorkeur koud water.
Tevens heb ik voor u de installatie voorschrift van de SBV63M10EU bijgevoegd, hierin wordt ook afgeraden een elektrische boiler te gebruiken.
Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Richard van Spijker
Product adviseur
En eindelijk de instellingen, voor zowel Bosch als Siemens, en ik denk ook voor Atag look-a-likes, doe er je voordeel mee;
Deze afwasautomaat is voorzien van een warmwaterschakeling. Hierdoor vervalt de instelling Intensief drogen.
Warmwateraansluiting
De afwasautomaat kan op koud of warm water tot max. 60 °C worden aangesloten. De aansluiting op warm water wordt
aanbevolen als dit uit een energetisch
gunstige warmwaterbereiding en een geschikte installatie ter beschikking staat, bijv. een zonneënergie-installatie met circulatieleiding.
Hiermee bespaart energie en tijd.
Met de instelling Warmwater š:‹‚ kunt u uw apparaat optimaal op het gebruik met warm water afstemmen.
Wij adviseren hierbij een watertemperatuur (temperatuur van het instromende water) van minimaal 40 °C en maximaal 60 °C.
De aansluiting op warm water wordt niet aanbevolen als het water uit een elektrische boiler ter beschikking wordt gesteld.
Instelling Warmwater:
– AAN/UIT-schakelaar inschakelen.
– Programmatoets # ingedrukt houden en de START-toets net zolang
indrukken tot de cijferindicatie •:‹... brandt.
– Beide toetsen loslaten.
De indicatie van toets # knippert en op de cijferindicatie brandt de door de fabriek ingestelde waarde •:‹….
– Programmatoets # net zo vaak indrukken tot op de cijferindicatie de door de fabriek ingestelde waarde š:‹‹ verschijnt.
Om de instelling te wijzigen:
– Door indrukken van de toets 3 kunt u de instelling Warmwater uit- š:‹‹ of inschakelen š:‹‚.
– START-toets indrukken.
De instelwaarde is opgeslagen.
op verzoek stuur ik de email wel door, met 2 PDF bestanden.....
850m3 en 1900kWh minder/jaar + plugwise, binnenkort 3-laags kozijn
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.HellevUUr schreef op vrijdag 13 augustus 2010 @ 15:20:
[...]
Ik zal morgen voor de liefhebbers het complete informatiepakket van Endinet scannen en posten.
Bij deze:
bladzijde1
bladzijde2
bladzijde3
vanaf nu tref je alleen nog onbegrip....daarom had ik niets gepost.
leuk detail is dat nieltn ook even zijn handleiding goed heeft nagelezen, (siemens)
en daar stond het ook gewoon in.
en de professional maar blaten.
[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 18-08-2010 19:48 ]
Jip inderdaad. Stond gewoon in mijn manual van de vaatwasser. Detail is wel dat ik de keuken en keukenapparatuur in Duitsland gekocht heb (dus duitse handleiding).Anoniem: 238103 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:47:
@sasjo, ik had exact dezelfde mail, welkom in de twilight zone.
vanaf nu tref je alleen nog onbegrip....daarom had ik niets gepost.
leuk detail is dat nieltn ook even zijn handleiding goed heeft nagelezen, (siemens)
en daar stond het ook gewoon in.
en de professional maar blaten.
[ Voor 98% gewijzigd door LEX63 op 19-08-2010 04:14 ]
http://www.suedkurier.de/...8678932ad06c.TJ2E3O3D.jpg
Uhm, €160,- voor 75 Wp.... Dat is €2,13 /Wp. Beetje duur vind je niet? Nieuwe panelen kosten zelfs minder.LEX63 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:15:
ik heb zonnepanelen te koop voor wie interesse heeft.
http://watersport.marktpl...43aqi98Pmwgdxw%3D%3D&df=1
Ja, zo zat ik ook te rekenen.pcmadman schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 20:53:
[...]Uhm, €160,- voor 75 Wp.... Dat is €2,13 /Wp. Beetje duur vind je niet? Nieuwe panelen kosten zelfs minder.
Daar krijg je ze echt niet voor verkocht.
Ik denk dat ze verkocht worden voor 500, daar mag Lex blij mee zijn.
8 x 75Wp = 600Wp
Ik heb 660Wp, als je 1200 moet betalen, kun je ze beter nieuw kopen, en dan 3 van 220Wp, scheelt erg veel kabel en rail.
Je moet natuurlijk wel continu met schuim door blijven spuiten boven op de panelen zodat de afdekking gewaarborgd blijft, dat lijkt me logisch.zonnigtype schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:08:
[...]
Is al onderzoek naar gedaan, helpt niet, schuim is binnen no-time van de modules af en dan heb je dezelfde riskante uitgangssituatie. Feitelijk dus nog gevaarlijker, want schijnveiligheid.
Maar ik ben geen brandweerman
Zal ongetwijfeld een oplossing komen als al die instanties bij elkaar hebben gezeten.
Brandwerende deken of zoiets.
[ Voor 14% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-08-2010 23:01 ]
Volgens mij een minpuntjeaukema schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 20:27:
maar bij iedere vraag die ik stel wordt ik meteen geflamed.
Een paar maand geleden informeerde ik naar de meest energiezuinige/efficiënte airconditioning voor in mijn huis. Toen werd ik geflamed dat ik moest isoleren, ondertussen hangt er een enorme energieverslinder op zolder. Ik had het graag anders gedaan, maar bij gebrek aan kennis gewoon de goedkoopste aangeschaft.
hij vraagt info over een airco en vindt het het vervolgens vreemd als hij adviezen krijgt - op een duurzaam forum! - om het huis op andere manieren koel te houden.
Dat heeft niets met flaming te maken, nu ik weet dat het betekent: iemand beledigen of onbeschoft zijn;
Als iemand mij helpt of tips/adviezen geeft, ben ik dankbaar

Hartelijk dank! (SDE dossier puilt al aardig uit hier).HellevUUr schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 19:28:
[...]
Beetje laat, maar beter laat dan nooit.
Bij deze:
bladzijde1
bladzijde2
bladzijde3
@eric-pvt
Häberlin van de Berliner Fachhochschule heeft nog meer "leuks" voor je in petto.wat een vreselijke foto op herbergpv.nl .. snik
http://www.suedkurier.de/...8678932ad06c.TJ2E3O3D.jpg
D'r zal ongetwijfeld nog meer smulpaperij voor zonnestroom bashers komen (meer PV = meer incidenten), maar daar moeten we gewoon mee leren leven. Hoort bij het leven, risico's zijn niet te vermijden, wel te minimaliseren.
Owjaa. Vandaag de eerste 2 tomaten van eigen zorgvuldige kweek (onder balkon) opgepeuzeld met zelfgekweekte sla. Daarbij eigen wortelen, eigen stamslabonen, eigen knoflook, en natuurlijk de eigen piepers. Heerlijke tijden...
[ Voor 9% gewijzigd door zonnigtype op 18-08-2010 23:44 ]
Ik ben tot nog toe nergens iets tegengekomen over de kans dat er via water iemand ge-electrocuteerd zou kunnen worden. Water is echt geen goede geleider. Alleen als je korte afstanden hebt met flinke oppervlakte (blote voeten op een natte geleidende ondergrond) kan je pas stroom afvoeren. Of je moet met pekelwater gaan blussen.zonnigtype schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 23:08:
http://www.polderpv.nl/ni...010_brand_en_zonnepanelen
Mocht iemand interesse hebben in het tien pagina's lange grondige artikel in Photon over de materie (al uit 2009), weet 'ie/ze me vast te vinden...
Wat gevaarlijk blijft is natuurlijk als je kabels met blote handen aanraakt.
Ik zou wel eens willen gaan testen
Wie kan dit, voor ik het echt ga uitproberen
Dat is wel belachelijk veel geld voor zo weinig onderdelen. Als ik die print zo bekijk is het printje zelf helemaal niet goed beschermd tegen doorslag, en was een gewone kleine (desnoods zandgevulde) zekering ook goed geweest.ericplan schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 13:35:
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding] [afbeelding]
[afbeelding]
De defecte aardingsset is gerepareerd. Nog geen idee waardoor de zekering precies geklapt was, ik was wel met de omvormer bezig, maar wat er precies gebeurd is?
Hierboven een klein fotoverslag. Je ziet dat ik de gesoldeerde zekering heb vervangen door één met houder. De print was daar al op voorbereid, zoals je aan de soldeerpunten kan zien.
Alle onderdelen komen van FutureElectronics, ik heb ze maandagavond om 20.30 uur besteld en vandaag om 11 uur waren ze binnen. Wel een nadeel dat alles dat je op het web besteld uit Amerika komt. Dus altijd BTW bijbetalen en douanekosten. Ik heb vier zekeringen besteld en 4 houdersetjes. Daardoor is de prijs per zekering ca EUR 20,-. Een nieuwe aardingsset kost overigens EUR 80,-
Ondertussen wachten we nog op de nieuwe SB 1700 en ik hoop ook snel iets te horen van de defecte Solarlog.
En dan nog, een keramische haal je gewoon bij Display; http://www.display.nl/Zek...ch-103-x-35mm-F/BBS1.html
En dan is display niet eens een goedkope webshop, maar heeft wel een aardig assortiment.
BTW en douanekosten is allerminst standaard, ik heb al heel erg veel leveringen uit China ontvangen, douane heeft nog nooit iets onderschept, ook al was het bedrag diverse keren hoger dan de vrij in te voeren 22 euro.
My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.
Vooral gaan testen zou ik zeggen. Faraday deed ook zoiets met een vlieger in een onweersstorm, toch?Anoniem: 309539 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:42:
[...]
Ik ben tot nog toe nergens iets tegengekomen over de kans dat er via water iemand ge-electrocuteerd zou kunnen worden. Water is echt geen goede geleider. Alleen als je korte afstanden hebt met flinke oppervlakte (blote voeten op een natte geleidende ondergrond) kan je pas stroom afvoeren. Of je moet met pekelwater gaan blussen.
Ik zou wel eens willen gaan testenhoe gevaarlijk 600V DC nu echt is met een volle waterstraal (diam=10cm2, leidingwater) op bijvoorbeeld 1 meter afstand. Dat zou wel eens flink mee kunnen vallen...
Wie kan dit, voor ik het echt ga uitproberen, eens voor mij uitrekenen?
Ik blijf aan de voorzichtige kant met dat DC spul. De brandweer ook, die zijn met protocollen bezig. Geef ze eens ongelijk, ze redden jouw en mijn leven als het er op aankomt.
(mompelt iets over de vette vonken die een DC kabeltje van slechts een miezerig 108 Wp paneeltje over de dakbedekking trok, en toen was het niet eens zonnig...
... of een trekschakelaar aan de zon ...Brandwerende deken of zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door zonnigtype op 18-08-2010 23:52 ]
Hier hetzelfde verhaal: gisteren bij mijn moeder langs geweest en meteen de opmerking: zonnepanelen/brand/gevaarlijk/onweer enz...pcmadman schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 18:18:
Het bericht was trouwens ook op het nieuws:
Mijn Oma kwam net langs om me te waarschuwen dat de zonnepanelen die ik net geinstalleerd heb levensgevaarlijk zijn. Je kunt er stroom van krijgen en ze veroorzaken brand! Ik heb haar toch maar even gerustgesteld.
Maar op haar vraag of de bliksem kon inslaan op/in mijn panelen
Ik zei maar gauw dat dit niet kon, maar klopt dit nu wel???
Google schijnt je beste vrind te zijn...JAN-B schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:53:
[...]
Hier hetzelfde verhaal: gisteren bij mijn moeder langs geweest en meteen de opmerking: zonnepanelen/brand/gevaarlijk/onweer enz...
Maar op haar vraag of de bliksem kon inslaan op/in mijn panelen![]()
Ik zei maar gauw dat dit niet kon, maar klopt dit nu wel???
[ot betweter] Was dat niet Benjamin Franklin? [/ot betweter]zonnigtype schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:49:
[...]
Vooral gaan testen zou ik zeggen. Faraday deed ook zoiets met een vlieger in een onweersstorm, toch?
MacBook Pro Late 2012 | iPhone SE | iPad Air |Canon EOS 80D | Sigma 17-70mm f2.8-4.0 OS HSM | EF70-200mm f4L | EF 35mm f2 | EF 50mm f1.8 II | ELGA | SMA+Yingli 1375WP
Tjsa, het is spelen met vuur. Maar da's nou net zo leuk voor veel types.zonnigtype schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:49:
Ik blijf aan de voorzichtige kant met dat DC spul. De brandweer ook, die zijn met protocollen bezig. Geef ze eens ongelijk, ze redden jouw en mijn leven als het er op aankomt.
(mompelt iets over de vette vonken die een DC kabeltje van slechts een miezerig 108 Wp paneeltje over de dakbedekking trok, en toen was het niet eens zonnig...)
Overigens zeer lezenswaardig stuk dat over de risico's aan de DC kant van PV!
Ik heb gisteren geworsteld met onze heatpipe-zonneboiler. Er was lekkage ontstaan nadat ik (stomkop) de regelaar had uitgezet en mogelijk door oververhitting een koppeling met de kunstof flowmeter het had begeven.
Ik was bezig met een poging de aansluitingen te vervangen toen de zon (helaas) even over m'n schouder kwam meekijken. Stoom spuit direct uit alle openingen, plastic staat te druppen bij de aansluitingen met heatpipes. Ik zal toch echt moeten uitkijken naar buis-isolatie dat minstens 200 graden celcius aankan. Dit is gewoon niet te doen. En het stinkt ook nog eens. Dit is haast geen hobby meer... Ik stond nog niet te janken, maar had wel zo iets van OEF! hoe ga ik nu weer eens snel en veilig oplossen...
Geen vuur, maar toch...
Omdat ik deze uitspraak al een tijd geweldig vond, maar niet zeker wist of zijn bewering klopte, heb ik wat data bij elkaar gezocht en nagerekend of het inderdaad 50x effectiever is zonnepanelen te plaatsen dan om biobrandstof te telen, te oogsten, uit te persen en in de fik te steken in een effciente WKK.
Ondanks dat ik dit als een eerste poging beschouw en ik niet ontzettend diep naar data heb gegraven was ik verbaasd dat ik inderdaad ook op een factor 50 uitkwam. Zonnepanelen LIJKEN dus 50x effectiever dan het telen van biobrandstof.
Graag zou ik jullie input hebben op de Excel sheet die ik gebruikt heb. Het verdient qua layout nog niet de schoonheidsprijs, maar zie het als een proof-of-concept ofzow. Geinteresseerden kunnen me een mailtje sturen op zonaanbidder@xs4all.nl
NB: In de huidige berekening beschouw ik niet de gehele keten (van winnen van grondstoffen, productie en gebruiksperiode), maar loopt de berekening van af het inzaaien van de energy corps en het installeren van de zonnepanelen en aan de ene kant tot het op het net zetten van de stroom voor beide opties.
3.18 kWp ZW, 2.76 kWp NO, 510Wp ZW (schuur)
hmm, heb daar zo mijn twijfels over.flitspaal.nl schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 09:37:
Okay, bovengrens van de ketel aanpassen qua ketelvermogen heeft dus verrekte weinig nut, enige wat gunstig zou kunnen zijn is dat bij het starten 's ochtends van de ketel de ketel minder hard stookt om de CV leidingen op temperatuur te krijgen.
Als je radiatoren het ingestelde ketelvermogen niet kunnen afgeven, dan stook je dus voor de kat z'n viool.
eerste gedachte: warmte kan niet afgegeven worden via radiator aan omgeving, dus CV retour temp stijgt en komt boven de 55-57 graden Celsius uit, ketel rendement van HR-ketel klapt in (dus van zeg 107 naar 80%).
Indien je je CV-ketlevermogen 1 op 1 afstemt met de radiator-vermogens zul je dus gepast stoken, zonder in elkaar klappend rendement.
just my 2 cents.
Dat gebeurd voor zover ik weet niet. Aanvoertemperatuur is ingesteld op 55 graden max, en daarboven komt de temperatuur dus nooit. retourtemp is tussen de 45-50 graden afhankelijk hoe warm het in de woonkamer is.NielsTn schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:15:
[...]
hmm, heb daar zo mijn twijfels over.
Als je radiatoren het ingestelde ketelvermogen niet kunnen afgeven, dan stook je dus voor de kat z'n viool.
eerste gedachte: warmte kan niet afgegeven worden via radiator aan omgeving, dus CV retour temp stijgt en komt boven de 55-57 graden Celsius uit, ketel rendement van HR-ketel klapt in (dus van zeg 107 naar 80%).
Indien je je CV-ketlevermogen 1 op 1 afstemt met de radiator-vermogens zul je dus gepast stoken, zonder in elkaar klappend rendement.
just my 2 cents.
De ketel staat altijd op standje 1 te moduleren ( 20% van capaciteit op een schaal van 1-5 ). Dus hij pruttelt al op een paar kW ipv er vol tegenaan te gaan. Ik kan het maximale vermogen wel terugschroeven, alleen dat spreek ik blijkbaar alleen aan wanneer ik 's ochtends de verwarming aan doe.
dat max vermogen spreek je ook aan bij tapwater-bereiding (in normale situatie, jij hebt een zonneboiler er nog aan geknoopt). Tapwater heeft altijd voorrang op verwarming.flitspaal.nl schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:17:
[...]
Dat gebeurd voor zover ik weet niet. Aanvoertemperatuur is ingesteld op 55 graden max, en daarboven komt de temperatuur dus nooit. retourtemp is tussen de 45-50 graden afhankelijk hoe warm het in de woonkamer is.
De ketel staat altijd op standje 1 te moduleren ( 20% van capaciteit op een schaal van 1-5 ). Dus hij pruttelt al op een paar kW ipv er vol tegenaan te gaan. Ik kan het maximale vermogen wel terugschroeven, alleen dat spreek ik blijkbaar alleen aan wanneer ik 's ochtends de verwarming aan doe.
gros van de mens heeft helaas de ketel-temp op 85-90 graden staan, dus ondanks dat er een HR-ketel hangt, lopen ze te stoken op een fractie van die mogelijkheden. Ik denk dat je em redelijk naar de 11-14 kW vermogen kan terugstellen. Met de intergas was ditzelfde mogelijk zonder problemen (staat zelfs gewoon in de handleiding), zelfs nog getoetst bij een lokale loodgieter. Maar da's history die intergas
Was er al mee bezig.Anoniem: 309539 schreef op woensdag 18 augustus 2010 @ 23:42:
[...]
Ik ben tot nog toe nergens iets tegengekomen over de kans dat er via water iemand ge-electrocuteerd zou kunnen worden. Water is echt geen goede geleider. Alleen als je korte afstanden hebt met flinke oppervlakte (blote voeten op een natte geleidende ondergrond) kan je pas stroom afvoeren. Of je moet met pekelwater gaan blussen.
Ik zou wel eens willen gaan testenhoe gevaarlijk 600V DC nu echt is met een volle waterstraal (diam=10cm2, leidingwater) op bijvoorbeeld 1 meter afstand. Dat zou wel eens flink mee kunnen vallen...
Wie kan dit, voor ik het echt ga uitproberen, eens voor mij uitrekenen?
De elektrische geleidbaarheid van water
Onderstaande cijfers zijn afkomstig van: Wikipedia: Resistivity
Zuiver water heeft een soortelijke weerstand van 2,5.105 Ω een straal zuiver water met een lengte van een meter en een diameter van 1,5 cm heeft dan een weerstand van 1.42 G ohm
Een straal zeewater, een soortelijke weerstand van 2,0. 10-1 Ω van dezelfde dikte: 1,14 k ohm
Leidingwater is afhankelijk van de samenstelling 50-100 x minder geleidend dan zeewater. Zo'n straal leidingwater zou dan in het ongunstigste geval een weerstand hebben van 57 kΩ per meter. Bij een blusstraal van 6 meter is dit 342 KΩ
Als hier 600 volt over zou staan zou dit nog maar 0,001 Ampere aan stroom geleiden.
Maar zoals gezegd is dit de theorie. Een test door de Kema is niet verkeerd.
Heel interessant. Maar inderdaad moet je nog het een en ander verrrekenen. Zoals de dingen die jij noemt en niet te vergeten de productie van de cellen, ook bepaald niet gering.Kets_One schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:11:
............
NB: In de huidige berekening beschouw ik niet de gehele keten (van winnen van grondstoffen, productie en gebruiksperiode), maar loopt de berekening van af het inzaaien van de energy corps en het installeren van de zonnepanelen en aan de ene kant tot het op het net zetten van de stroom voor beide opties.
Aan de andere kant van de balans: Van deze koolzaadplanten wordt meen ik niet alleen maar het zaad voor de olieproductie gebruikt, maar zijn er van de plant zelf ook nuttige toepassingen. Ook dat moet in de vergelijking meegenomen worden. Ik zou heel grote bedenkingen tegen deze enorme velden die ik onderweg heb gezien, als deze kostbare landbouwgrond alleen maar voor de olieproductie zou worden benut. Dat is dus niet het geval heb ik me laten vertellen. En eerlijk gezegd oogt een koolzaadveld plezieriger dan dat zelfde veld vol met zonnecollectoren.
Niettemin interessant en zeker waard om nadere berekeningen op los te laten.
Die doen echter ook alleen maar werk als ervoor betaald wordt, du sdat wordt dan nog even wachten.energiebewust schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:44:
[...]
Was er al mee bezig.
De elektrische geleidbaarheid van water
Onderstaande cijfers zijn afkomstig van: Wikipedia: Resistivity
Zuiver water heeft een soortelijke weerstand van 2,5.105 Ω een straal zuiver water met een lengte van een meter en een diameter van 1,5 cm heeft dan een weerstand van 1.42 G ohm
Een straal zeewater, een soortelijke weerstand van 2,0. 10-1 Ω van dezelfde dikte: 1,14 k ohm
Leidingwater is afhankelijk van de samenstelling 50-100 x minder geleidend dan zeewater. Zo'n straal leidingwater zou dan in het ongunstigste geval een weerstand hebben van 57 kΩ per meter. Bij een blusstraal van 6 meter is dit 342 KΩ
Als hier 600 volt over zou staan zou dit nog maar 0,001 Ampere aan stroom geleiden.
Maar zoals gezegd is dit de theorie. Een test door de Kema is niet verkeerd.
Aangezien alles per meter/lengte gaat hoeven we niet per sé op de Kema te wachten.
Als we gewoon alles per cm doen en niet per meter, kunnen we de opstelling op het aanrecht uitvoeren en met 6V i.p.v. 600V gaan werken.
Tegen de tijd dat we bliksem-spanningen (vonk-voltages) nodig hebben op het aanrecht zijn we met een heel ander project bezig: waterstof productie.
Als we de pomp/brandweerauto+slang ook nog eens als afvoer van (lekstromen) mogen beschouwen, dan zou het best wel eens kunnen zijn dat blussen met water veilig is vanaf afstanden vanaf 1 meter ! ???
[ Voor 99% gewijzigd door leonbong op 19-08-2010 11:35 ]
Met een discussieforum. Staat al weer 't een en ander om te smullen op.
Dus... registreer, en laten we als duurzame limbo's even daar een groene wind waaien.
Vele misverstand, ZELFS over de duitse EEG ('t is een subsidie... yeah right! <NOT!>)
Uiteraard is ons aller zonnigtype al getipt over dit hete bronnetje van misverstand en onkunde
Heerlijk die feedback.VincentH schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 08:37:
[...]
[ot betweter] Was dat niet Benjamin Franklin? [/ot betweter]
Ik had ook al zelf gesteld dat Google je beste vrind was.
Blijkbaar [alweer] te laat naar bed gegaan...
(dank voor de herinnering...)
Is/wordt uiteraard in Duitsland al extreem veel aan gerekend. Net artikel gelezen in mei-juni uitgave 2010 van Sonnenenergie (officiële vakblad van DGS), met tale-telling artikel "Monokultur oder Landschaftsnetzwerk". Een van de uitspraken:Kets_One schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:11:
Zag dit net op Nu.nl en ik moest gelijk denken aan de bij jullie bekende Tegenlicht aflevering genaamd "Here Comes the Sun". In deze documentaire wordt door dhr. Gehrlicher van Gehrlicher Solar GmbH verteld dat het 50x effectiever is om land te gebruiken voor het plaatsen van zonnepanelen dan voor het verbouwen van energy crops (zoals koolzaad). Hierbij doelt hij op de uiteindelijke op het elektriciteitsnet gezette kWh's.
Omdat ik deze uitspraak al een tijd geweldig vond, maar niet zeker wist of zijn bewering klopte, heb ik wat data bij elkaar gezocht en nagerekend of het inderdaad 50x effectiever is zonnepanelen te plaatsen dan om biobrandstof te telen, te oogsten, uit te persen en in de fik te steken in een effciente WKK.
Ondanks dat ik dit als een eerste poging beschouw en ik niet ontzettend diep naar data heb gegraven was ik verbaasd dat ik inderdaad ook op een factor 50 uitkwam. Zonnepanelen LIJKEN dus 50x effectiever dan het telen van biobrandstof.
Graag zou ik jullie input hebben op de Excel sheet die ik gebruikt heb. Het verdient qua layout nog niet de schoonheidsprijs, maar zie het als een proof-of-concept ofzow. Geinteresseerden kunnen me een mailtje sturen op zonaanbidder@xs4all.nl
Vergeet in je berekeningen ook niet dat monocultures voor energieteelt tot forse erosie van kostbare landbouwgrond kan leiden, resulterend in langjarig structurele schade en onbruikbaarheid van die bodem. Moet ook allemaal in het steeds ingewikkelder "kosten en baten plaatje" worden meegenomen (veel succes...).Spätestens zu diesem Zeitpunkt stellt sich die Frage, ob die großmaßstäbliche Erzeugung von Biokraftstoffen und Biogas und die damit verbundene Ausbeutung der Böden riesiger Areale überhaupt eine sinvolle Entwicklung war, richtungssicher war sie allemal nicht. Beide haben wenn überhaupt nur eine bescheidene Zukunft: der Energieinhalt von Ackerpflanzen bezogen auf die auf der Anbaufläche z. B. mit PV-Modulen bereitstellbare Energie ist einfach viel zu gering."
Dat houdt natuurlijk beslist NIET in dat je d'r vooral niet mee door moet gaan. Er wordt ingegaan op intelligent gebruik van zeer nuttige struwelen, houtwallen, e.d. langs wegen, spoorbanen e.d. die, mits LOKAAL ingezet voor met name de biogeen gevoede verwarming in de winter (de grootste energie slokkende periode), forse energetische winsten kunnen opleveren en vermindering van fossiele aanvoer. Maar vooral niet massaal slepen met dat biomassa spul naar verweggistan (ook niet in eigen land), want dat is water naar de zee dragen. Dus: lokaal inzetten, waar dan ook het niet uitgegeven (normaal naar fossielen weglekkende) energiegeld een duurzame bestemming kan krijgen om nog onafhankelijker van externe bronnen te worden.
Als je interesse hebt in kopie van dat artikel, geef maar een seintje.
Lijkt me een boeiend artikel, wat ik graag zou willen meenemen. Ik heb je al een mailtje gestuurd.Is/wordt uiteraard in Duitsland al extreem veel aan gerekend. Net artikel gelezen in mei-juni uitgave 2010 van Sonnenenergie (officiële vakblad van DGS), met tale-telling artikel "Monokultur oder Landschaftsnetzwerk". Een van de uitspraken:
Mijn berekening gaat vooralsnog alleen in op de energetische vergelijking en niet op de kosten/baten in euro's. Daarnaast blijkt uit de praktijk dat het lastig is om aan de 'softere' zaken een prijs te hangen. Dan kom je toch in de regionen van LCA's en MKBA's (Milieu Kosten Baten Analyses). Als je meer factoren in je analyse meeneemt wordt de onzekerheid steeds groter en komt mijns inziens de validiteit van je conclusies in gevaar (zeker bij softere zaken als vermeden inkomsten van recreatie, landschapsvernietiging etc.). Als je zaken in euro's gaat uitdrukken: laten we vooral niet de verborgen wereld van subsidies op fossiele energie niet vergeten. Dit maakt vergelijken lastig.Vergeet in je berekeningen ook niet dat monocultures voor energieteelt tot forse erosie van kostbare landbouwgrond kan leiden, resulterend in langjarig structurele schade en onbruikbaarheid van die bodem. Moet ook allemaal in het steeds ingewikkelder "kosten en baten plaatje" worden meegenomen (veel succes...).
Ik heb echter nog wel een dikke map over MKBA's (wel op infrastructuurprojecten gericht), maar zal eens kijken wat ik ermee kan.
[ Voor 5% gewijzigd door Kets_One op 19-08-2010 13:54 ]
Niet alleen de energie die het oplevert is van belang, maar ook de energie die het kost om dit alles te produceren. Bij biobrandstoffen gaat er nogal wat input in zitten in de vorm van de machines om alles te verbouwen, de meststoffen, het transporteren en verwerken. De vraag is daarom ook of biobrandstoffen überhaupt wel iets opleveren:Kets_One schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 10:11:
Zag dit net op Nu.nl en ik moest gelijk denken aan de bij jullie bekende Tegenlicht aflevering genaamd "Here Comes the Sun". In deze documentaire wordt door dhr. Gehrlicher van Gehrlicher Solar GmbH verteld dat het 50x effectiever is om land te gebruiken voor het plaatsen van zonnepanelen dan voor het verbouwen van energy crops (zoals koolzaad). Hierbij doelt hij op de uiteindelijke op het elektriciteitsnet gezette kWh's.
http://netenergy.theoildrum.com/node/6760
http://netenergy.theoildrum.com/node/6761
Tweedelige analyse van ethanol productie uit mais in de VS. Dit wordt daar hevig gesubsidieerd en produceert ook een deel van de biobrandstoffen die in Europa bij gemixt worden.
Conclusie van het eerste deel is dat het op sommige plekken meer energie kost dan het oplevert en op andere plekken een klein beetje oplevert, maar dat het alles bij elkaar heel dicht bij netto nul opbrengst komt. Iig zo dicht, dat het binnen de foutmarge ligt.
Conclusie van het tweede deel is dat we ook niet hoeven te verwachten dat dit in de nabije toekomst veel zal verbeteren.
Edit:
In Sustainable Energy Without The Hot Air worden er ook wat berekeningen gedaan aan verschillende vormen van zonneënergie, zoals PV en biomassa:
http://www.inference.phy....uthotair/c6/page_42.shtml
[ Voor 3% gewijzigd door Paul C op 19-08-2010 16:08 ]
De energie die het verbouwen kost heb ik meegenomen (uitgezonderd het maken van de bestrijdingsmiddelen).Niet alleen de energie die het oplevert is van belang, maar ook de energie die het kost om dit alles te produceren. Bij biobrandstoffen gaat er nogal wat input in zitten in de vorm van de machines om alles te verbouwen, de meststoffen, het transporteren en verwerken. De vraag is daarom ook of biobrandstoffen überhaupt wel iets opleveren:
http://netenergy.theoildrum.com/node/6760
http://netenergy.theoildrum.com/node/6761
Tweedelige analyse van ethanol productie uit mais in de VS. Dit wordt daar hevig gesubsidieerd en produceert ook een deel van de biobrandstoffen die in Europa bij gemixt worden.
Conclusie van het eerste deel is dat het op sommige plekken meer energie kost dan het oplevert en op andere plekken een klein beetje oplevert, maar dat het alles bij elkaar heel dicht bij netto nul opbrengst komt. Iig zo dicht, dat het binnen de foutmarge ligt.
Conclusie van het tweede deel is dat we ook niet hoeven te verwachten dat dit in de nabije toekomst veel zal verbeteren.
Edit:
In Sustainable Energy Without The Hot Air worden er ook wat berekeningen gedaan aan verschillende vormen van zonneënergie, zoals PV en biomassa:
http://www.inference.phy....uthotair/c6/page_42.shtml
die intergas van mij is teruggeregeld naar 50% van maximale vermogen, en ik heb een kombikompakt 24/28
jij hebt het erover dat die van jou op 11 kW was afgesteld. hebben we het over dezelde instelling? en is dit softwarematig, of iets op een of ander hardwarematig onderdeel?
voor verwarming had ik de temp al eens op 50 graden gezet, omdat er toch geen hetr water in de vloerverwarming kan, dus boven de 55 graden komt het ook nooit.
verder bij het opstoken in de ochtend, is het niet zo dat een modulerende ketel eerst op een laag standje gaat branden, en naarmate de vraag langer aanhoudt, de brander steeds harder gaat branden, eventueel misschien gerelateerd aan de gemeten opwarming gemeten door de modulerende thermostaat. dat zou dan betekenen dat je ook sochtends niet zomaar op max staat te branden, maar alleen als dat effect heeft. immers, als de retourtemperatuur te warm wordt tov de aanvoer temperatuur, dan schakelt de brander zelfs uit. dus ook wanneer de ketel de warmte niet kwijt zou kunnen, brand de brander niet (lang) op maximaal vermogen
of is een systeem met modulerende ketel en thermostaat niet zo inteligent?
verder nog voor de heet water functie, zonder ZB heeft deintergas toch een apparte brander hiervoor? en zo niet
wat gebeurt er als je max brander dan op 50% zet, ook twee keer zo lang wachten op heet water uit de kraan?
ik kan tapwatertemperatuur appart instellen op de ketel, of is dat alleen de temperatuur voor het afmixen?
ik heb zelf in handleiding van de intergas die hier zo diep op ingaat volgens mij.
Wij hebben hier een 33kW atag ketel die via hete luchtverwarming en vloerverwarming het huis verwarmt. In het tussenseizoen is de vloerverwarming alleen genoeg. De warmtevraag van de vloerverwarming is dan een paar kW, afhankelijk van de temperatuur. Het minimale vermogen wat de ketel kan leveren is echter 5kW, maar de vloerverwarming vraagt vaak minder dan dat. Dit zorgt ervoor dat de ketel gaat pendelen. Er zit al een 5L buffervat voor het mengventiel van de vloerverwarming om dit effect te verminderen, maar nog steeds pendelt de ketel. Daarom stel ik de maximale temperatuur dan in op ongeveer 50C en schroef ik het maximale vermogen terug naar 10kW. Als ik het maximale vermogen niet terug schroef start de ketel namelijk altijd op het max. vermogen van 33kW en moduleert dan langzaam terug naar 5kW. Tegen de tijd de tijd dat de ketel echter zo ver is terug gemoduleerd, is de maximum temperatuur echter al weer bereikt en schakelt de ketel weer uit.
Door het max. vermogen dus te limiteren start de ketel op 10kW (dit is het maximale wat ik in de vloerverwaming kwijt kan als alles vol open staat) en duurt het veel langer voordat de ketel de max. temperatuur bereikt en pendelt hij veel minder. Als de ketel op 33kW start brand hij hooguit 2min en schakelt dan na een paar minuten weer in. Bij een lager maximaal vermogen brandt hij echter veel langer op het minimale vermogen en soms zelfs constant zonder te pendelen als de warmtevraag wat hoger is.
Met een lager max. vermogen van de ketel voorkom ik dus pendelen, wat goed is voor de efficiëntie, maar ook voor de levensduur van de ketel.
(Eigenlijk is de ketel dus te groot voor onze vloerverwarming, maar aan de andere kant is hij eigenlijk te klein voor de hete luchtverwarming...

[ Voor 4% gewijzigd door Paul C op 19-08-2010 17:28 ]
precies net zoveel nut als vanaf vandaag altijd rustig te rijden in 5 met 90-110km/hOkay, bovengrens van de ketel aanpassen qua ketelvermogen heeft dus verrekte weinig nut
het effect is enorm als de ketel langer bezig is, met het cv water van 30c to 55c,
we gaan het van de winter gewoon proberen en vergelijken.
kort door de bocht is eigenlijk :als je de radiatoren hoort tikken,
is de afstelling niet goed, dat moet rustiger, zachter, slimmer, goedkoper, duurzamer, comfortabeler.
piekperiodes onder -8c met wind moeten echter wel handmatig opgeschakeld worden,
maar ketel max is dan simpel te doen.
hahaha wat een achterlijk land zijn we toch, zullen we hier ook iets gaan roepen ?UNETO-VNI: 'zonnepanelen niet gevaarlijk bij brand' 19 augustus 2010
Brandweerlieden lopen geen enkel reëel gevaar op elektrocutie bij het blussen van zonnepanelen. Dat zegt UNETO-VNI, de ondernemersorganisatie voor installateurs en de technische detailhandel.
duurzame energie-tweakers roepen op tot het niet fietsen met een ladder op trambaan,
het gevaar voor electrocutie bestaat, alle trams moeten weg !
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 19-08-2010 18:03 ]
Anoniem: 281733
Zie nu de nodige posts over het vermogen en moduleren van de cv-ketel.
De ZB met verwarmingsondersteuning schakelt nu precies in het onderste gedeelte van het vermogen in.
Hierdoor wordt de opbrengst van de ZB veel nuttiger ingezet dan het onrendabel inzetten van de cv-ketel.
Het aantal onrendabele starts van de cv-ketel wordt aanzienlijk verminderd.
‘Deltaplan Nieuwe Energie’ na het reces ingediend in Tweede Kamer
19-08-2010
Het burgerinitiatief ‘Nederland krijgt nieuwe energie’ heeft 40.000 steunbetuigingen. Daarmee kan het voorstel tot een Deltawet van partijleden uit CDA, ChristenUnie, D66, GroenLinks, PvdA, SGP en VVD worden ingediend als wetsvoorstel in de Tweede Kamer.
Sinds 2008 mag iedere kiesgerechtigde, met ondersteuning van 40.000 handtekeningen, onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer geplaatskrijgen. Sinds vorig jaar zijn ook digitale ondertekeningen onder voorwaarden geldig.
Dit burgerinitiatief stelt een versnelde overstap voor naar schone en onbeperkte energiebronnen. Daaraan hebben energie experts van onder andere McKinsey, BCG, KEMA, Universiteit Utrecht en Erasmus Universiteit Rotterdam meegewerkt. Belangrijkste conclusie: een volledige omschakeling naar hernieuwbare energie uiterlijk in 2050 is technisch haalbaar en economisch even wenselijk als noodzakelijk. De huidige schaarse energiebronnen worden structureel duurder, omdat de groeiende wereldvraag naar energie niet kan worden bijgehouden door het aanbod. Terwijl veel hernieuwbare energiebronnen zoals wind, zon en aardwarmte juist steeds goedkoper worden door snelle technologische doorontwikkeling. Het partijoverstijgende plan wordt gesteund door een brede coalitie van bedrijven, brancheorganisaties, banken en milieu- en natuurorganisaties. Onder de steunbetuigingen bevinden zich diverse partijprominenten als Jan Terlouw, Pieter Winsemius en Herman Wijffels.
“Wij hopen dat ons partijoverstijgende voorstel wordt opgenomen in het nieuwe regeerakkoord, welke coalitie er ook komt,”, aldus Marco Witschge van het Duurzaamheid Overleg Politieke Partijen en initiator van de actie. “Degenen die roepen dat hernieuwbare energie een linkse hobby is, zijn echt niet meer van deze tijd. Als ondernemer zie ik juist heel veel kansen in de wereldwijde energierevolutie die nu plaatsvindt, zeker voor de vele uitstekende kennisinstellingen, ingenieursbureaus en innovatieve bedrijven die ons land rijk is. Maar dan moet de rijksoverheid wel veel meer ambitie gaan tonen.”
Bijzonder mooi gesproken, laat ik dit nu net in de praktijk gaan brengen over een maand of tweezonnigtype schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 13:01:
Er wordt ingegaan op intelligent gebruik van zeer nuttige struwelen, houtwallen, e.d. langs wegen, spoorbanen e.d. die, mits LOKAAL ingezet voor met name de biogeen gevoede verwarming in de winter.

Ik heb mijn intergas sinds afgelopen winter voor de verwarming ook op maximaal 11kW gezet.engelbertus schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:05:
@ NielsTN
die intergas van mij is teruggeregeld naar 50% van maximale vermogen, en ik heb een kombikompakt 24/28
jij hebt het erover dat die van jou op 11 kW was afgesteld. hebben we het over dezelde instelling? en is dit softwarematig, of iets op een of ander hardwarematig onderdeel?
Dit kan softwarematig gedaan worden. Ik heb gekeken op het net naar een handleiding voor jou ketel, maar deze is wel heel summier. Ik heb hier een handleiding voor installateurs, deze is veel uitgebreider.
Hier een link naar een installateurs handleiding.
www.mijnzon.info
Anoniem: 281733
http://www.duurzameenergi...rengen-op-ramen-5279.html
Anoniem: 222711
Weet iemand hier meer over. Lijkt me niet echt rendabel. € 10.000 exploitatie kosten per jaar ?
http://www.zonvogel.nl/te...t%3a%20Huis%20ter%20Heide
http://www.zonvogel.nl/te...ject%3a%20Zeewolde%20I%20
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 222711 op 19-08-2010 21:28 ]
Ik heb ehh HAD een Kombi Kompakt HR22 (dus max 22kW vermogen), die default /af-fabriek op 11 kW is afgeleverd. Na het waterzijdig inregelen is deze op 40% van 22kW ingesteld (=8,8kW, zeg 9kW).engelbertus schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:05:
@ NielsTN
Instelling gebeurt via het servicemenu (staat ergens beknopt te lezen hoe je deze inschakelt, heb de handleiding ergens nog liggen) Met een parameter kun je het percentage ketelvermogen ingeven. Default = 50% van max ketelvermogen (dus 11 van de 22kw). heb deze dus op 40% gezet.
Nee ik heb bij de tapwater geen problemen gehad: ik had deze ook op ik meen 50 graden Celsius staan (tapwater temp). Snelheid van leveren (tijdsduur) was net zo snel/traag (zowel op douche als begane grond (keuken). Je gaat daar zeker niet van merken.voor verwarming had ik de temp al eens op 50 graden gezet, omdat er toch geen hetr water in de vloerverwarming kan, dus boven de 55 graden komt het ook nooit.
verder bij het opstoken in de ochtend, is het niet zo dat een modulerende ketel eerst op een laag standje gaat branden, en naarmate de vraag langer aanhoudt, de brander steeds harder gaat branden, eventueel misschien gerelateerd aan de gemeten opwarming gemeten door de modulerende thermostaat. dat zou dan betekenen dat je ook sochtends niet zomaar op max staat te branden, maar alleen als dat effect heeft. immers, als de retourtemperatuur te warm wordt tov de aanvoer temperatuur, dan schakelt de brander zelfs uit. dus ook wanneer de ketel de warmte niet kwijt zou kunnen, brand de brander niet (lang) op maximaal vermogen
of is een systeem met modulerende ketel en thermostaat niet zo inteligent?
verder nog voor de heet water functie, zonder ZB heeft deintergas toch een apparte brander hiervoor? en zo niet
wat gebeurt er als je max brander dan op 50% zet, ook twee keer zo lang wachten op heet water uit de kraan?
ik kan tapwatertemperatuur appart instellen op de ketel, of is dat alleen de temperatuur voor het afmixen?
ik heb zelf in handleiding van de intergas die hier zo diep op ingaat volgens mij.
De instelling voor tapwater-temperatuur is niet voor het afmixen. De HR22 maakt ook (aldus handleiding) gebriuk van het HR-principe bij tapwater-vraag. Echter, dat zal wel zooo kort zijn dat ik het denk ik niet eens kan meten.
Volgens mij meet de kamerthermostaat het opwarm/afkoel gedrag van de ruimte en start hierbij optimaal in. Hij zal AFAIK langzaam aan starten met opwarmen om geleidelijk naar de gewenste temp. te geraken. Daarom zie je modulerende ketels op lage vermogens sudderen.
combinatie intergas en zonneboiler, daar heb ik geen ervaring mee. Zover ik weet is het een CW-keurmerk NZ, zodat bij juiste aansluiting de ketel zelf merkt of er bijgestookt moet worden zodra er tapwater-vraag is.
En wat geeft het toch een goed gevoel om geheel zelfvoorzienend te zijn.
Na een jaar staat de kWh teller op 5388 kWh, ik kom 12 kWh te kort om op 1000 kWh/kWp uit te komen
op 31 december een nieuwe poging...
http://www.linkedin.com/g...ubject#commentID_21366859
een stukje hierboven zegt iemand dat zijn ketel toch steeds vol start , en dan naar beneden moduleert. dat lijkt mij vreemd, dan, misschien geen modulerende ketel?NielsTn schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 20:45:
[...]
Ik heb ehh HAD een Kombi Kompakt HR22 (dus max 22kW vermogen), die default /af-fabriek op 11 kW is afgeleverd. Na het waterzijdig inregelen is deze op 40% van 22kW ingesteld (=8,8kW, zeg 9kW).
Instelling gebeurt via het servicemenu (staat ergens beknopt te lezen hoe je deze inschakelt, heb de handleiding ergens nog liggen) Met een parameter kun je het percentage ketelvermogen ingeven. Default = 50% van max ketelvermogen (dus 11 van de 22kw). heb deze dus op 40% gezet.
[...]
Nee ik heb bij de tapwater geen problemen gehad: ik had deze ook op ik meen 50 graden Celsius staan (tapwater temp). Snelheid van leveren (tijdsduur) was net zo snel/traag (zowel op douche als begane grond (keuken). Je gaat daar zeker niet van merken.
De instelling voor tapwater-temperatuur is niet voor het afmixen. De HR22 maakt ook (aldus handleiding) gebriuk van het HR-principe bij tapwater-vraag. Echter, dat zal wel zooo kort zijn dat ik het denk ik niet eens kan meten.
Volgens mij meet de kamerthermostaat het opwarm/afkoel gedrag van de ruimte en start hierbij optimaal in. Hij zal AFAIK langzaam aan starten met opwarmen om geleidelijk naar de gewenste temp. te geraken. Daarom zie je modulerende ketels op lage vermogens sudderen.
combinatie intergas en zonneboiler, daar heb ik geen ervaring mee. Zover ik weet is het een CW-keurmerk NZ, zodat bij juiste aansluiting de ketel zelf merkt of er bijgestookt moet worden zodra er tapwater-vraag is.
zelfs ketels die niet moduleren dmv een modulerende thermostaat hebben volgens mij tegenwoordig allemaal wel een modulerende brander, die langzaa start en dan omhoog moduleert.
zo zou ik het ook bij mijn ketel verwachten, maar toch pendelt deze als het buiten relatief koud is, de temp dag en nacht op 23 staat op de thermostaat, en de keteltemp op 50 graden voor verwarming.
dus ook te weinig volume in het systeem om de warmte kwijt te kunnen. ik heb geen buffervat of zonneboiler.
voor heet water zou het kunnen zijn dat de ketel op vol vermogen stookt, om in de apparte warmwater wisselaar snel veel heet water te kunnen leveren dat ie dan met koud water afmixt naar de gewenste temperatuur. dat kan toch evengoed met een HR principe?
ik za die andere handleiding anders wel eens bekijken en zien dat ik hem ook naar benden bijstel. in de winter had ik voldoende aan heel weinig warmte, om de slaapkamers op temperatuur te houden (18 - 20 graden, met radiatoren, zoals oorspronkelijk geleverd in de wning.) en de woonkamer en keuken heb ik de 3 radiatoren vervangen door vloerverwarming. in de hal heb ik ook vloerverwarming laten infrezen, , maar daar heb ik de kleine radiator laten hangen. kan de hal snel weer opwarmen als de deur open is geweest, en het is wel handig als ontluchting/aftapmogelijkheid.) totaal is de vloerverwarming zo'n 45 m2, 5 groepen van ongeveer 9 m2 per groep, slangen 15x2 hoh 12,5 = 8 m per m2 : 360 - 400 m slang maximaal.
op ltv kun je dan volgens mij wel een maximaal leverbaar vermogen vast stellen, maar hoe doe je dat?
ik zou voor een traject 50-40-21 willen gaan, of iets in die buurt ( 45-35-21, het is maar net wat haalbaar is met ltv en de gewenste kamer temperatuur denk ik) kan iemand mij vertellen hoe ik dat uit kan rekenen? dan kan ik ook eens kijken of de ketelnog op een lager max vermogen gezet moet of niet.
misschien is het iets voor de startpost om daar ook te verwijzen naar ventilatie, of capaciteitsberekeningen of warmteverlies via gevels / dak / vloer., en misschen ook iets over ltv temperaturen en trajecten. voor ik door had wat 90-0-20 betekende was ik een hele tijd verder. ook de fabels over de benodigde (radiator) capaciteit voor bepaalde vertrekken zou ik wel iets over willen lezen in de startpost. de waarden die nu vaak worden aanghouden zijn volgens mij niet realistisch en "over gedimensionerd" als ik die berrekeningen zou moeten geloven zou ik gigantische radiatoren moeten ophangen, terwijl er in mijn huis met getoetste epn berekening zelfs na controle bleek dat er een extra radiator moest komen in de woonkamer om te voldoen. die zat er dus ook in. maar als ik die allemaal bij elkaar optel, kom ik lang niet op de waarde die ik volgens de huis tin en keuken berekeningen voor de betreffende vertrekken nodig zou hebben. en toch heb ik het afgelopen wnter echt niet koud gehad, zelfs met de vloerverwarming, en een " pendelende" ketel.
[ Voor 11% gewijzigd door engelbertus op 20-08-2010 00:05 ]
Gefeliciteerd!stegen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:03:
Hoera, een jaar zonnestroom produceren zit er op!
Na een jaar staat de kWh teller op 5388 kWh, ik kom 12 kWh te kort om op 1000 kWh/kWp uit te komen![]()
Heb je een autonome installatie dan?En wat geeft het toch een goed gevoel om geheel zelfvoorzienend te zijn.
Atomstack X7 Pro 10w laser cutter
1000 kWh/kWp is erg veel als ik op Internet zoek wordt 750-800 genoemd.stegen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:03:
Na een jaar staat de kWh teller op 5388 kWh, ik kom 12 kWh te kort om op 1000 kWh/kWp uit te komen![]()
Of is dat oud en is het rendement weer verbeterd?
Aart
PV: 2200 Wp Zuid en 6,5 kWp Oost-West
Super die 1000, maar toch niet geheel zelfvoorzienend. Wel neutraal. Je bent immers toch afhankelijk van anderen die als het jou even niet uitkomt jouw stroom gebruiken (overdag) en 's nachts ga je toch lurken aan een outlet van een kolen/gas/??? energiecentrale.stegen schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 22:03:
Na een jaar staat de kWh teller op 5388 kWh, ik kom 12 kWh te kort om op 1000 kWh/kWp uit te komen
Als je echt zelfvoorzienend zou zijn (dus alles via accu's zou opladen) ben je
a: minstens 20% extra kwijt aan omzet verliezen,
b: is het vrijwel onmogelijk alles op te gebruiken wat je de afgelopen dagen hebt geproduceerd, of zit je vaak zonder stroom, een onleefbare situatie (?) in deze tijd.
Aan het net hangen is gewoon een zeer goede en efficiente optie! We kunnen nog zeker 1000X zoveel PV in ons landje kwijt voordat er niemand onze stroom meer wil hebben als wij wij even wat overschot hebben.
Van 1/7/2009 t/m 31/6/2010 haalden wij 960 kWh/kWp, dus het is niet ondenkbaar. Maar we hadden ook echt geen slecht jaar achter de rug.aartw99 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:28:
[...]
1000 kWh/kWp is erg veel als ik op Internet zoek wordt 750-800 genoemd.
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 309539 op 20-08-2010 09:44 ]
Als ik het zo lees dan hangt het ook wat af hoe intelligent je ketel is. Bij mijn ketel kan ik de opwarmsnelheid van het huis instellen. Stel je die in op "snel", dan gaat de ketel met minimaal vermogen aan de gang en moduleert evt. wat omhoog als het koud(er) is. Zelfs als je als opwarmsnelheid "langzaam" invoert, dan start de ketel niet hoger dan een 11kW (circa 50%) om vervolgens omhoog of omlaag te moduleren afhankelijk van de deltaT regeling en warmtevraag.Anoniem: 238103 schreef op donderdag 19 augustus 2010 @ 17:57:
[...]
precies net zoveel nut als vanaf vandaag altijd rustig te rijden in 5 met 90-110km/h
het effect is enorm als de ketel langer bezig is, met het cv water van 30c to 55c,
we gaan het van de winter gewoon proberen en vergelijken.
Verder is de max. aanvoertemperatuur natuurlijk verlaagd van 80/90 naar 50graden met een deltaT van 10graden. Tezamen met de opwarmsnelheid instelling is het in ieder geval volgens Remeha zo dat mijn ketel daardoor NOOIT zijn max. vermogen zal aanspreken voor cv verwarming en is het terugregelen van het max.vermogen zinloos.
Maar zoals ik al eerder aangaf: ik heb dit afgelopen winter niet gecontroleerd en ga hier deze winter natuurlijk wel af en toe naar kijken of Remeha gelijkt heeft
Het rendement van de panelen maakt niet uit, omdat bij een hoger rendement het aantal kWp ook stijgt en dus de kWh/kWp gelijk blijft. Wat wel zou kunnen veranderen is dat door nieuwe technieken de panelen meer blijven produceren bij bewolking/diffuus licht. Hierbij neemt de piek niet toe, maar de opbrengst per kWp wel.aartw99 schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 09:28:
[...]
1000 kWh/kWp is erg veel als ik op Internet zoek wordt 750-800 genoemd.
De 850 kWh/kWp is volgens mij een gemiddelde over de levensduur van een installatie. De efficiëntie van de panelen neemt in de loop van de tijd namelijk af. Ik zit met mijn nieuwe installatie namelijk ook redelijk ver boven de geschatte opbrengst als ik deze invul op http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps3/pvest.php
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Nee dat niet.. beter is:
Dat ik meer dan genoeg opbrengst heb, om dmv salderen in mijn jaarlijkse elektriciteitsbehoefte te kunnen voorzien.
@aartw99
850-900 kWh/kWp moet zeker mogelijk zijn. De kuststreek nog hoger.
De blauwe hoek in spijkenisse zit zo rond de 950 kWh/kWp
http://pv-solar24.info
Ik zit daar ongeveer 15 km vandaan. Met een Zuid Oost gericht dak, dat zeker in de zomer in de ochtend al aardig wat binnen harkt. Rond het middag uur vormen zich vaak wolkenvelden, en dan zit ik al bijna op de piek van de dag.
Pal op het zuiden hoeft dus blijkbaar geen betere opbrengst op te leveren.
Natuurlijk is een jaar te kort om dit goed te kunnen beoordelen. Maar ik dacht zelf dat 900 kWh/kWp wel het maximaal haalbare zou zijn in mijn geval.
Dit topic is gesloten.
Ontopic en gezellig houden AUB.