Alleen zit je in 't verkeerde topic
Dit topic gaat nl. over de i5 en i7 quads, en heb jij een i3
Misschien kun je daar een apart topic voor aanmaken.
Ik heb mezelf de afgelopen weken helemaal de blubber geklokt op de Gene, maar ik moet zeggen dat ik vrij makkelijk een heel eind verder kwam. 21x210 (4,45Ghz) was bijvoorbeeld prima mogelijk. Wel heb je voor die geintjes waterkoeling nodig, want boven de 4GHz gaat de temperatuur echt hard omhoog.BitchCrew schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 10:07:
Goed, ik heb een kleine week gespeeld met men nieuw setje. Maar ik vrees dat ik niet meer verder graak.
Stuff:
Asus Maximus Gene III
i7 860
Corsair Dominators GT 1600mhz
BLK: 186
Multi 22
geeft 4106 Mhz.
vcore bios: 1.4 win: idle 1.392 load 1.4
CPU PPL: 1.9
IMC ergens in de 1.356 ofzo ( hoogste blauwe waarde)
PCH ergens in de 1.156 ofzo ( hoogste blauwe waarde)
QDI Link op de laagste ( kan er maar 2 kiezen)
DRAM Volt: 1.654
Geheugen draait op 7-7-7-20 stabiel ( xmp settings)
Nu zit ik dus vast.
190 BLK lukt niet, ook al duw ik de vcore hoger naar 1.45 , CPU PPL naar 2.0 ( max blauwe waarde)
200 blk met 19 multi lukt nog, met 20 multi niet meer.
Zit ik aan de limiet van mijn board ofzo?
of wilt mijn cpu in geen enkel geval meer harder?
Iemand idee?
In jouw geval denk ik dat je je geheugen in onstabiele wateren aan het duwen bent. Haal hem eens van het XMP profile af, zet de CAS latencies handmatig wat hoger (9-9-9-28 ofzo), en zet de multiplier zódanig dat je onder de 1600 zit. Op die manier weet je zeker dat dat de bottleneck niet is.
Ik vermoed dat je dan met je huidige settings zó door kan stomen naar 200 BCLK.
Je PCH kan je overigens gewoon op 1.06 zetten, dat voltage verhogen heeft voor mij nog helemaal niets veranderd
Wat ook mogelijk is is dat je wat meer voltage nodig hebt op IMC. Zolang je genoeg koelt kan je tot en met 1.5V vCore en 1.5V IMC veilig doorgaan. Zoveel zal je nou ook weer niet nodig hebben, maar ik raad je aan om de IMC eens op 1.4 of 1.45 te proberen.
Ik zit op dit moment mijn geheugen strak te zetten, en morgenochtend kan je van mij een screenshotje verwachten voor 21x200 = 4,2GHz. vCore 1,375V en IMC (VTT) 1,36475V, verder zijn al mijn settings ongeveer gelijk aan de jouwe.
[ Voor 12% gewijzigd door Xtrafris op 10-02-2010 18:03 ]
ben nu ook bezig met mijn i5 specs
msi p55 - gd65
corsair 1333 4gb geheugen
en een scythe mugen 2 reb b
in een Cooler master cm 690
na een beetje overclocken kom ik hier op
msi p55 - gd65
corsair 1333 4gb geheugen
en een scythe mugen 2 reb b
in een Cooler master cm 690
na een beetje overclocken kom ik hier op

Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n
Op zich een nette overclock, maar je corevoltage + temps zou ik aan de hoge kant vinden.
Hoe lang heb je prima laten lopen afgezien van de 12min in je ss?
Hoe lang heb je prima laten lopen afgezien van de 12min in je ss?
[ Voor 10% gewijzigd door charrel op 11-02-2010 13:21 ]
op het moment was het maar 12 min ik ben neit zo heel er blij met die voltage + temps maar even verder tweaken voor een betere temp
Intel core i5-750 // MSI P55-GD65 // 4gb Corsair // Amd radeon 6950 // 2x 500gb Samsung F3 // Asus xonar HDav1.3 // optional linksys wmp600n
Het viel me op dat er heel veel geklokt wordt op dit platform, maar dat er nog helemaal geen OCs in de TS staan. Wordt dat nog wel bijgehouden? Anyway, om maar eens te starten:
Clock: 4200Mhz | CPU: i7-870 | Batch: #L920B618 | vCore: 1.464 | Max temp: 87° | Cooling: Water | Nickname Xtrafris
Ik bleef maar na ongeveer een uur instabiliteit houden. Daarom heb ik 1.45V vCore en 1.45V VTT erop gemikt, om te kijken of hij daar wel stabiel van wordt. Ja dus
Nu is het zaak om eens te kijken waar het aan ligt, ik vind deze voltages wel wat hoog.
Plaatje:
Clock: 4200Mhz | CPU: i7-870 | Batch: #L920B618 | vCore: 1.464 | Max temp: 87° | Cooling: Water | Nickname Xtrafris
Ik bleef maar na ongeveer een uur instabiliteit houden. Daarom heb ik 1.45V vCore en 1.45V VTT erop gemikt, om te kijken of hij daar wel stabiel van wordt. Ja dus
Nu is het zaak om eens te kijken waar het aan ligt, ik vind deze voltages wel wat hoog.
Plaatje:

misselijk
(lekker scherp die phonecam)
wow, kan je misschien de camera op een standaardje zetten? Ik zit helemaal mee te shaken hiero!
Haha echt he!Xtrafris schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:43:
wow, kan je misschien de camera op een standaardje zetten? Ik zit helemaal mee te shaken hiero!
offtopic:
bibber handjes ftw:P
bibber handjes ftw:P
Hoera voor de HTC Diamond
Verwijderd
spec, i7 extreme-rampage 2 extreme, 12ram crossair1866DDR3 nvida gtx280SLI 100w cooling master- 2 screens 22 and 24 windows ultimate 64 4400gigh , wie kan me vertellen wat ik moet doen om stuk boven de 4ghz te komen alvast bedankt voor de moete game al 15jaar pc mn eerste
Of je typt het gewoon even uit in een paar regels, hier is natuurlijk niks uit af te leiden.
[ Voor 6% gewijzigd door Jejking op 12-02-2010 14:57 ]
Verwijderd
kom niet verder dan 4ghz en dan gebruik ik alleen standard instelling voor mn cpu en mn ram zet ik op 1864 ofzoiets de rest durf ik niet aan
en ipv dit topic te spammen zou je het x58 OC topic kunnen vervuilen..
Ik gooi het op je voeding..
Me Gskill Ripjaws verkocht, deed maar 850mhz max stabiel,verkocht met me MSI boardje en daarna heb ik hier wat CSX CEC DDR1800 ram gekocht maar dat bootte niet op met MSI GD65 mobo, maar dat ging weg met dat gskill en werkte redelijk (instabiel) op een ASUS P7P55D (vanilla) wat ik nu in het gebruik heb, dat weer kunnen verkopen. Iemand bekend met dat ram?
Gelukkig heb ik een leuk setje van Xtrafris hierboven overgenomen, 2x2gb Team Elite 1333mhz ram dat vrolijk 20 runs IBT op max ram stabiel is op 1766mhz, cpu draait dan 3,9Ghz HT on, temps vallen erg mee,zal nog even tweaken zijn voor wat longterm prime95 sessies..
Ik gooi het op je voeding..
Me Gskill Ripjaws verkocht, deed maar 850mhz max stabiel,verkocht met me MSI boardje en daarna heb ik hier wat CSX CEC DDR1800 ram gekocht maar dat bootte niet op met MSI GD65 mobo, maar dat ging weg met dat gskill en werkte redelijk (instabiel) op een ASUS P7P55D (vanilla) wat ik nu in het gebruik heb, dat weer kunnen verkopen. Iemand bekend met dat ram?
Gelukkig heb ik een leuk setje van Xtrafris hierboven overgenomen, 2x2gb Team Elite 1333mhz ram dat vrolijk 20 runs IBT op max ram stabiel is op 1766mhz, cpu draait dan 3,9Ghz HT on, temps vallen erg mee,zal nog even tweaken zijn voor wat longterm prime95 sessies..
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Goed om te zien dat het geheugen goed terecht is gekomen! 
Ik zit op dit moment met een redelijk dilemma. Ik kan in feite kiezen tussen de OC hierboven (4,2GHz vast) of een dynamische OC, met alle power saving en turbo boost features aan. Die klok komt dan op 162 BCLK (22 tot 27 ratio), en schommelt dus tussen 3,9 GHZ en 4,3GHz heen en weer. De 870 is zodanig agressief ingesteld qua turbo modus dat hij nooit onder de 24 gaat, ook niet op 161 BCLK met load op 8 threads.
Het is erg lastig om die dynamische klok een beetje mooi hoog af te stellen, maar als het lukt loopt hij Idle toch een volle 100W zuiniger, en dat vind ik wel errug veel moet ik zeggen. Ook vind ik het eigenlijk wel een elegante manier om het te doen
Ik zit nog even een stabiele PCIe frequency uit te vogelen (waarschijnlijk rond de 105), want bij 100 krijg ik wat grafische probleempjes te zien. Puzzel puzzel puzzel! Jullie horen nog van me!
Oh en Speedy74:
Je zit helemaal verkeerd. Ga allereerst naar het X58/Bloomfield/1366 topic. Lees de hele topicstart en lees de links die je daar tegenkomt. Post vervolgens nette, overzichtelijke, inhoudelijke vragen, waaruit we kunnen zien dat je bereid bent moeite te doen voor je systeem. Anders ga je op tweakers nooit hulp krijgen.
Ik zit op dit moment met een redelijk dilemma. Ik kan in feite kiezen tussen de OC hierboven (4,2GHz vast) of een dynamische OC, met alle power saving en turbo boost features aan. Die klok komt dan op 162 BCLK (22 tot 27 ratio), en schommelt dus tussen 3,9 GHZ en 4,3GHz heen en weer. De 870 is zodanig agressief ingesteld qua turbo modus dat hij nooit onder de 24 gaat, ook niet op 161 BCLK met load op 8 threads.
Het is erg lastig om die dynamische klok een beetje mooi hoog af te stellen, maar als het lukt loopt hij Idle toch een volle 100W zuiniger, en dat vind ik wel errug veel moet ik zeggen. Ook vind ik het eigenlijk wel een elegante manier om het te doen
Ik zit nog even een stabiele PCIe frequency uit te vogelen (waarschijnlijk rond de 105), want bij 100 krijg ik wat grafische probleempjes te zien. Puzzel puzzel puzzel! Jullie horen nog van me!
Oh en Speedy74:
Je zit helemaal verkeerd. Ga allereerst naar het X58/Bloomfield/1366 topic. Lees de hele topicstart en lees de links die je daar tegenkomt. Post vervolgens nette, overzichtelijke, inhoudelijke vragen, waaruit we kunnen zien dat je bereid bent moeite te doen voor je systeem. Anders ga je op tweakers nooit hulp krijgen.
[ Voor 15% gewijzigd door Xtrafris op 12-02-2010 16:54 ]
Is het niet dat je met die dynamische OC je vcore op auto moet laten staan, waardoor hij teveel juice dan nodig is geeft op die 161 blck?
(waarschijnlijk zal met mijn cpu die nog hoger liggen ipv lagere multi wil ik die speeds halen, en dus ook de vcore)
Doordat hij zichzelf al naar 3,47Ghz OCt met die 26x multi (I860) en met idle maar 0,88v Vcore vraagt komt ineens de Groen Links rakker in je omhoog en gaat de lol er snel af om zelf te gaan OCen naar een 24/7 OC en everedige electricity bill..
Had hetzelfde, heb me maar een 5870 besteld zodat die 24/7 OC weer een goeie smoes is
(waarschijnlijk zal met mijn cpu die nog hoger liggen ipv lagere multi wil ik die speeds halen, en dus ook de vcore)
Doordat hij zichzelf al naar 3,47Ghz OCt met die 26x multi (I860) en met idle maar 0,88v Vcore vraagt komt ineens de Groen Links rakker in je omhoog en gaat de lol er snel af om zelf te gaan OCen naar een 24/7 OC en everedige electricity bill..
Had hetzelfde, heb me maar een 5870 besteld zodat die 24/7 OC weer een goeie smoes is
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
lol, je hebt wel gelijk. Ondanks de veel mindere resultaten ben ik ook heel erg geneigd om het dynamisch te blijven doen.
Je hoeft niet de vCore op auto te laten staan trouwens. De Asus borden hebben een keuze uit Offset of VID. Als je offset gebruikt, schakelt hij nog steeds heen en weer met voltages, alleen als je in de VID-stand afwijkt van auto blijft hij 'm vasthouden.
Ik ga trouwens nog even een derde variant proberen: dynamische stand maar met C6-state disabled. Op die manier komt de turbo nooit boven de 24 uit (en vanwege de agressieve instellingen van de 870 ook nooit eronder), en heb je dus niet de instabiliteit van een processor die 5 keer per seconde naar 4,5GHz probeert te wapperen. Bovendien is hij op zich wel erg graag in de 26 of zelfs de 27 ratio, maar alle benchmarks die ik neem (ook singlethreaded apps) wijzen uit dat er op 24 gedraaid wordt.
resultaten volgen nog.
Je hoeft niet de vCore op auto te laten staan trouwens. De Asus borden hebben een keuze uit Offset of VID. Als je offset gebruikt, schakelt hij nog steeds heen en weer met voltages, alleen als je in de VID-stand afwijkt van auto blijft hij 'm vasthouden.
Ik ga trouwens nog even een derde variant proberen: dynamische stand maar met C6-state disabled. Op die manier komt de turbo nooit boven de 24 uit (en vanwege de agressieve instellingen van de 870 ook nooit eronder), en heb je dus niet de instabiliteit van een processor die 5 keer per seconde naar 4,5GHz probeert te wapperen. Bovendien is hij op zich wel erg graag in de 26 of zelfs de 27 ratio, maar alle benchmarks die ik neem (ook singlethreaded apps) wijzen uit dat er op 24 gedraaid wordt.
resultaten volgen nog.
Ah, die offset had ik al gezien maar ontdekte niet wat het deed, maar de OC sessies waren allemaal dynamisch statisch natuurlijk, en zag dus niets schakelen, nouja weer wat leuke methodes om te gaan testen..
Kan je die state6 op Asus boardjes los disablen, is dat niet een setting voor al die 3 ineens?
Kan je die state6 op Asus boardjes los disablen, is dat niet een setting voor al die 3 ineens?
[ Voor 5% gewijzigd door SAiN ONeZ op 14-02-2010 12:30 ]
Ik snap niet helemal wat je bedoelt. Je kan C-state enabled of disabled zetten. Als je 'm op Enabled zet krijg je een extra optie waarmee je de C-state kan kiezen waar hij in moet belanden (Auto, C1, C3, C6). Auto moet je zowieso niet gebruiken, C1 limiteert de turboboost tot één stap (750 = 21, 860 = 22, 870 = 24), en C3 en C6 geven je de volledige TurboBoost-range (750 = 24, 860 = 26 870 = 27).
Het verschil tussen C3 en C6 weet ik niet
Ik kon eigenlijk de mooiste resultaten boeken met C1, omdat dan niet naar zulke hele hoge multpliers geschakeld hoeft te worden.
Het verschil tussen C3 en C6 weet ik niet
Ik kon eigenlijk de mooiste resultaten boeken met C1, omdat dan niet naar zulke hele hoge multpliers geschakeld hoeft te worden.
Waarom denk je dat mijn geheugen in 'onstabiele wateren' vaart?Xtrafris schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:59:
[...]
Ik heb mezelf de afgelopen weken helemaal de blubber geklokt op de Gene, maar ik moet zeggen dat ik vrij makkelijk een heel eind verder kwam. 21x210 (4,45Ghz) was bijvoorbeeld prima mogelijk. Wel heb je voor die geintjes waterkoeling nodig, want boven de 4GHz gaat de temperatuur echt hard omhoog.
In jouw geval denk ik dat je je geheugen in onstabiele wateren aan het duwen bent. Haal hem eens van het XMP profile af, zet de CAS latencies handmatig wat hoger (9-9-9-28 ofzo), en zet de multiplier zódanig dat je onder de 1600 zit. Op die manier weet je zeker dat dat de bottleneck niet is.
Ik vermoed dat je dan met je huidige settings zó door kan stomen naar 200 BCLK.
Je PCH kan je overigens gewoon op 1.06 zetten, dat voltage verhogen heeft voor mij nog helemaal niets veranderd
Wat ook mogelijk is is dat je wat meer voltage nodig hebt op IMC. Zolang je genoeg koelt kan je tot en met 1.5V vCore en 1.5V IMC veilig doorgaan. Zoveel zal je nou ook weer niet nodig hebben, maar ik raad je aan om de IMC eens op 1.4 of 1.45 te proberen.
Ik zit op dit moment mijn geheugen strak te zetten, en morgenochtend kan je van mij een screenshotje verwachten voor 21x200 = 4,2GHz. vCore 1,375V en IMC (VTT) 1,36475V, verder zijn al mijn settings ongeveer gelijk aan de jouwe.
het is echt 7-7-7-20 geheugen op 1600mhz.
Ik laat het nooit hoger als 1600 komen ook niet.
Ik heb al geprobeerd het geheugen op 9-9-9-28 te zetten hoor, maar dat was het probleem niet.
PCH voltage zal wss lager kunne, dat kan ik eens testen.
tot 4.0 gaat het allemaal vlot en netjes. temps zijn redelijk te doen, stressed max 70° (zou dit nog lager kunnen door het koeling beter/harder te laten werken).
maar vanaf 4.0 + is er een serieuze verhoging nodig van de vcore, deze heeft dan min 1.4v nodig , de IMC moet ook mee omhoog.
"21x200 = 4,2GHz. vCore 1,375V en IMC (VTT) 1,36475V,"
dit werkt echt niet bij mij, 1 worker klapt der telkens uit, 20*200 lukt wel.
dus in een nutshell, over de 4.0 gaan betekent veel meer voltage door de cpu, en die zorgt voor meer hitte.
Daar ik een sff heb, is dit niet wenselijk voor mij
heb je het XMP profile aangezet, of ben je handmatig nar die settings toegegaan? k heb nogal slechte ervaringen met het automatische gedoe namelijk 
Ik ben trouwens ook wel tot dezelfde conclusies gekomen hoor. Tot 4GHz gaat het allemaal redelijk soepel, daarboven is elke beetje performance schrapen geblazen, en is er ook veel extra voltage nodig. 4GHz s ook trouwens wel waarhet ophoudt om nuttig te zijn, dus het is een perfecte 24/7 overklok
Ik ben trouwens ook wel tot dezelfde conclusies gekomen hoor. Tot 4GHz gaat het allemaal redelijk soepel, daarboven is elke beetje performance schrapen geblazen, en is er ook veel extra voltage nodig. 4GHz s ook trouwens wel waarhet ophoudt om nuttig te zijn, dus het is een perfecte 24/7 overklok
kan dat dan?Xtrafris schreef op maandag 15 februari 2010 @ 12:16:
heb je het XMP profile aangezet, of ben je handmatig nar die settings toegegaan? k heb nogal slechte ervaringen met het automatische gedoe namelijk
ik kan niet oc'en en xmp aanzetten.
Ik heb het manueel ingesteld, zelfde met voltage.
Ik vind 4.0 wel ok, 4.2 had ik liever, want dan kom ik onder de 10 sec in superpi
heb jij ook uw HT aanstaan? ik niets van al die dingen. momenteel zit daar geen nut in.
HT staat uit, ook al kan het makkelijk aan blijven staan op 4GHz. Het levert maar heel weinig extra performance op in een paar hele specifieke situaties.
Van de overige dingen ben ik bezig om een profiel te bouwen waar C-state C1 supported is, zodat ik ook C1E en Speedstep support aan kan zetten. Daardoor verbruikt de PC in idle ongeveer 100W minder, en draait hij 10 graden koeler.
De overige features (prefetchers, VT, etc) laat ik lekker uitstaan, want dat gebruik ik allemaal toch niet.
Oh, en je hebt gelijk, je kan niet XMP en handmatig overklokken combineren
Van de overige dingen ben ik bezig om een profiel te bouwen waar C-state C1 supported is, zodat ik ook C1E en Speedstep support aan kan zetten. Daardoor verbruikt de PC in idle ongeveer 100W minder, en draait hij 10 graden koeler.
De overige features (prefetchers, VT, etc) laat ik lekker uitstaan, want dat gebruik ik allemaal toch niet.
[ Voor 7% gewijzigd door Xtrafris op 15-02-2010 14:09 ]
hm, dat heb ik ook over aan het denken geweest, maar volgens sommige is dit nadelig als je gamed?Xtrafris schreef op maandag 15 februari 2010 @ 14:08:
HT staat uit, ook al kan het makkelijk aan blijven staan op 4GHz. Het levert maar heel weinig extra performance op in een paar hele specifieke situaties.
zou framedrops geven als hij begint te schakelen?
Werk jij met Offset of VID?
Als ik offset kies, zet hij mijn vcore op 1.5
misselijk hoog vind ik hoor :x
zowiezo auto voltages zijn raar op dit bord, memory stond bij eerste boot maar lieft op 1.8 volt.
da kan niet gezond zijn dachtik
Klopt, die 1.8V voor de memory heb ik als bug naar ze verstuurd inmiddels. Dat gaf bij een vriend van me zelfs bluescreens.
Als je offset gebruikt moet je gewoon weer een lagere waarde in BIOS instellen, en dan Load Line Calibration (vDroop control) inschakelen. Dan Neemt hij ongeveer 120mV tot 150mV meer dan je instelt in BIOS, maar het werkt wel. Ik gebruik eigenlijk lieveer VID
Als je offset gebruikt moet je gewoon weer een lagere waarde in BIOS instellen, en dan Load Line Calibration (vDroop control) inschakelen. Dan Neemt hij ongeveer 120mV tot 150mV meer dan je instelt in BIOS, maar het werkt wel. Ik gebruik eigenlijk lieveer VID
met DOCP profielen ocen, jaagde hij zelfs 2v door me CSX CEC ram, leek me ook niet echt de bedoeling, manual tot aan de 1333mhz mem divider had die 1.5v daarboven automatisch 1.65v normaal op de vdimm

zo heb ik em 24/7 draaien, HT on, geen dynamische maar static OC.
HT off is 4.2ghz 20 runs te halen, maar dit draait lekker zo op het max van het ram.
Jammer dat ik het weer weg moet doen, kon een leuk setje P6X58D Premium en een D0 920 regelen, dus ik hop een topic hoger, neem wel je ram mee dat platform op, Xtrafris, het andere setje draait deze settings ook, dus ik denk dat ik er nog een dimm bij haal, ze zijn los verkrijgbaar, heb ik er ook een tripple setje van, en een setje voor deze setup..

zo heb ik em 24/7 draaien, HT on, geen dynamische maar static OC.
HT off is 4.2ghz 20 runs te halen, maar dit draait lekker zo op het max van het ram.
Jammer dat ik het weer weg moet doen, kon een leuk setje P6X58D Premium en een D0 920 regelen, dus ik hop een topic hoger, neem wel je ram mee dat platform op, Xtrafris, het andere setje draait deze settings ook, dus ik denk dat ik er nog een dimm bij haal, ze zijn los verkrijgbaar, heb ik er ook een tripple setje van, en een setje voor deze setup..
[ Voor 14% gewijzigd door SAiN ONeZ op 16-02-2010 19:53 ]
Draai eens IBT op 8 treads, op Auto pakt deze de HT niet volledig mee.
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC
is dat zo, terwijl er 8 threads draaien in taakbeheer, tabblad prestatie!?
Vind die gflops uitkomsten ook maar gaar, steeds verschillend, of heeft dit ook hiermee te maken?!
zet em straks nog wel eens aan, eerst ff gamen, voordat hij straks weer gepijnigd word
Vind die gflops uitkomsten ook maar gaar, steeds verschillend, of heeft dit ook hiermee te maken?!
zet em straks nog wel eens aan, eerst ff gamen, voordat hij straks weer gepijnigd word
Die aantal GFlops zijn prima hoor. Die variatie komt omdat je dan misschien net even iets anders bent gaan doen waardoor ie net iets trager was (Browser opstarten, dingetje wegschrijven naar de harde schijf, etc.)
fvdn77 heeft toch een punt, ik stelde hem van AUTO naar 8 threads en die grappenmaker liep zo naar 90gr +, en had ook al direct een tikje op de vcore nodig, om 5 runs nog maar door te lopen, op de settings die 20+ runs doorliep gebruikt hij toch blijkbaar maar 4threads, en liep hij op die voltages steevast na test3 spaak ...
Scythe Teenage Mutant Ninja Turtles Rev. B
, op die X58 ga ik mooi een H50 plakken..
wel nu met 50Gflops + continue
Nouja ga er niet teveel moeite meer insteken, staat een ander vet systeem te roepen om geassembleerd te worden.
Scythe Teenage Mutant Ninja Turtles Rev. B
wel nu met 50Gflops + continue
Nouja ga er niet teveel moeite meer insteken, staat een ander vet systeem te roepen om geassembleerd te worden.
Verwijderd
Beste mede tweakers
Vandaag toch maar besloten om te gaan overclocken (Core i5 750) omdat het in mijn ogen toch flink wat extra prestaties geeft. Dus na velen tutorials op internet (vooral die van Linus Tech Tips) even in mijn bios lopen rotzooien en mijn multiplier naar 20 gezet en mijn clock ratio naar 185. Nu schijnt hij op 3.7Ghz te moeten lopen maar in CPU-Z is mijn bus speed nogsteeds 133Hz en schijn ik nogsteeds op 2.66Ghz te lopen, maar met Superpi heb ik wel snellere resultaten (van 1M = 21 sec naar 1M = 15 sec). Heeft iemand een idee?
Een beginnend overclockertje
Vandaag toch maar besloten om te gaan overclocken (Core i5 750) omdat het in mijn ogen toch flink wat extra prestaties geeft. Dus na velen tutorials op internet (vooral die van Linus Tech Tips) even in mijn bios lopen rotzooien en mijn multiplier naar 20 gezet en mijn clock ratio naar 185. Nu schijnt hij op 3.7Ghz te moeten lopen maar in CPU-Z is mijn bus speed nogsteeds 133Hz en schijn ik nogsteeds op 2.66Ghz te lopen, maar met Superpi heb ik wel snellere resultaten (van 1M = 21 sec naar 1M = 15 sec). Heeft iemand een idee?
Een beginnend overclockertje
Al eens wat andere programma's gebruikt? Het komt namelijk heel soms wel eens voor dat CPU-z het verkeerd uitleest.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
Ja, nu ook met Coretemp schijn ik maar op 2.66Ghz te zitten. 
edit: mijn CPU kan geen multiplier van 20 aan en geen base clock van 200 (had nl. geprobeerd de multiplier wat lager te zetten en de bclk hoger, maar dat had geen zin, heeft iemand een idee)?
edit: mijn CPU kan geen multiplier van 20 aan en geen base clock van 200 (had nl. geprobeerd de multiplier wat lager te zetten en de bclk hoger, maar dat had geen zin, heeft iemand een idee)?
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 22-02-2010 19:31 ]
Heb momenteel men I7 860 op 3.50Ghz draaien met Base clock op 175.
Nu heb ik wel een paar vraagjes, coretemp zegt onder load dat hij meer dan 80° wordt, maar klopt het dat de Gigabyte bordjes (P55A-UD4) hun temperaturen wat te hoog 'gokken'? PC dient voor gewoon gebruik En heb hem deze middag 5 uur laten draaien met Prime en deed gewoon alles perfect.
Ook heb ik 1066Mhz geheugen van OCZ en draait nu op 1050Mhz, maar weet iemand of ik hoger kan gaan op dit geheugen dan 1066Mhz zonder dat ze stuk gaan?
Alles draait momenteel zonder handmatige voltage verhogingen, gewoon load balancing aan.
Thanx
Nu heb ik wel een paar vraagjes, coretemp zegt onder load dat hij meer dan 80° wordt, maar klopt het dat de Gigabyte bordjes (P55A-UD4) hun temperaturen wat te hoog 'gokken'? PC dient voor gewoon gebruik En heb hem deze middag 5 uur laten draaien met Prime en deed gewoon alles perfect.
Ook heb ik 1066Mhz geheugen van OCZ en draait nu op 1050Mhz, maar weet iemand of ik hoger kan gaan op dit geheugen dan 1066Mhz zonder dat ze stuk gaan?
Alles draait momenteel zonder handmatige voltage verhogingen, gewoon load balancing aan.
Thanx
Doe er eens een screenshotje bij van CPUz?Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:09:
Ik bedoel het niet ál te bijdehand, maar kan het ook zijn dat je CPUz verkeerd uitleest? Die geeft namelijk in de naam van de processor ook gelijk de snelheid mee, de snelheid waar je op loopt staat onderaan in die vakjes
Die 80 graden is gelezen door een sensor in de CPU, dus niet het moederbord, dus ik denk dat het wel klopt. Wat voor koeling heb je erop zitten? Ik heb een 860 op stock koeling al naar 99 graden zien gaan.Witte_200 schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:02:
Heb momenteel men I7 860 op 3.50Ghz draaien met Base clock op 175.
Thanx
Wat betreft je geheugen zou je het even uit kunnen proberen met een hogere memory ratio. 8* 175 geeft een snelheid van 1400, wat erg snel is voor 1066 spul, maar niet totaal ondenkbaar. Zet de timings wat hoger (9-9-9-24 ofzo), geef 'm 1,65v (MAAR NIET MEER!), en kijk of het lukt. Het hangt van het specifieke setje af of ze het stabiel halen of niet, dat is altijd een beetje een loterij.
[ Voor 50% gewijzigd door Xtrafris op 22-02-2010 20:58 ]
Er zit een Arctic Freezer Pro Rev. 2 op dus zeker geen slecht ding. Kast zelf zitten ook een hoop case fan's (3X140mm, 3X120mm) dus qwa koeling moet dit toch wel goed zitten denk ik dan.Die 80 graden is gelezen door een sensor in de CPU, dus niet het moederbord, dus ik denk dat het wel klopt. Wat voor koeling heb je erop zitten? Ik heb een 860 op stock koeling al naar 99 graden zien gaan.
Wat betreft je geheugen zou je het even uit kunnen proberen met een hogere memory ratio. 8* 175 geeft een snelheid van 1400, wat erg snel is voor 1066 spul, maar niet totaal ondenkbaar. Zet de timings wat hoger (9-9-9-24 ofzo), geef 'm 1,65v (MAAR NIET MEER!), en kijk of het lukt. Het hangt van het specifieke setje af of ze het stabiel halen of niet, dat is altijd een beetje een loterij.
Mja ik was nog met DDR2 snelheden aan het werken. Heb blijkbaar wel een 1333Mhz steken. Dus ga hem morgen eens wat terugklokken. Naar 3.2 Ofzo. Dan draait geheugen weer wat sneller en wordt CPU geen 40° meer in Idle. Staat hier namelijk bijna dag & nacht te draaien. En stil zijn is bij mij prioriteit.
Thx voor de hulp!
[ Voor 18% gewijzigd door Witte_200 op 22-02-2010 22:04 ]
Verwijderd
Ok, heb hem met een lagere multiplier iets hoger kunnen krikken maar hoger dan 3.3-3.4 red hij niet, mischien is mijn huidige videokaart de bottleneck (7600GS)? Hier is de image van CPU-z en Coretemp:Xtrafris schreef op maandag 22 februari 2010 @ 20:51:
[...]
Doe er eens een screenshotje bij van CPUz?
Ik bedoel het niet ál te bijdehand, maar kan het ook zijn dat je CPUz verkeerd uitleest? Die geeft namelijk in de naam van de processor ook gelijk de snelheid mee, de snelheid waar je op loopt staat onderaan in die vakjes
http://i47.tinypic.com/2qm1cw3.png
Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 18:09:
Ik heb voor u wel een idee:Verwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:54:
[...]
Ok, heb hem met een lagere multiplier iets hoger kunnen krikken maar hoger dan 3.3-3.4 red hij niet, mischien is mijn huidige videokaart de bottleneck (7600GS)? Hier is de image van CPU-z en Coretemp:
LEES eens hoe je moet overklocken, sta allemaal netjes uitgelegd in begin van topic, of dit forum.
mensen steken hun tijd erin om dat te maken, als je dat zou lezen zou je weten wat te doen.
http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1372919/0
-> U Voltage van uw CPU verhogen....
[ Voor 6% gewijzigd door BitchCrew op 23-02-2010 11:13 ]
Verwijderd
Die had ik al tot 1.35 verhoogd, mijn VTT tot 1.225 en mn PPL gewoon op 1.8. Dan mijn EIST, Turbo, C1E en de C-States disabled en toen mijn kloks een beetje rond de 3.7-4.0 Ghz gezet, zorgen dat mijn RAM nog een beetje op basic speed loopt (niet 1800 terwijl base 1333 is
) alleen dan failt hij met booten (dan krijg ik die power-saving dual bios of iets, maak dalijk wel even een foto als mijn mobiel opgeladen is, maar dan worden mijn voltages en clocks gewoon naar base gezet en kan ik niet meer verder). Iemand een idee>
Andere multiplier proberen? Zelf mee gemaakt dat me mobo de ene multiplier leuker vind dan de andereVerwijderd schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:13:
Die had ik al tot 1.35 verhoogd, mijn VTT tot 1.225 en mn PPL gewoon op 1.8. Dan mijn EIST, Turbo, C1E en de C-States disabled en toen mijn kloks een beetje rond de 3.7-4.0 Ghz gezet, zorgen dat mijn RAM nog een beetje op basic speed loopt (niet 1800 terwijl base 1333 is) alleen dan failt hij met booten (dan krijg ik die power-saving dual bios of iets, maak dalijk wel even een foto als mijn mobiel opgeladen is, maar dan worden mijn voltages en clocks gewoon naar base gezet en kan ik niet meer verder). Iemand een idee>
Anders vtt nog hoger, . pci-e bus op vaste waarde gezet?
Ik zou zeggen een hogere VTT. Ik moet de VTT meestal in de buurt van de 1.3 - 1.35 houden voor 4GHz, en 1.4 voor 4,2GHz.
Heb je speedstep ook uitgezet?
En lekker plaatje heurVerwijderd schreef op maandag 22 februari 2010 @ 21:54:
[...]
Ok, heb hem met een lagere multiplier iets hoger kunnen krikken maar hoger dan 3.3-3.4 red hij niet, mischien is mijn huidige videokaart de bottleneck (7600GS)? Hier is de image van CPU-z en Coretemp:
Verwijderd
Hmm, op een of andere manier ging hij opeens "goed" toen ik een keer een hogere vcore pakte en toen deed 3.0 het pas met een vcore van 1.4 :sjaak88 schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 00:25:
[...]
Andere multiplier proberen? Zelf mee gemaakt dat me mobo de ene multiplier leuker vind dan de andere
Anders vtt nog hoger, . pci-e bus op vaste waarde gezet?

Ja, en ik ga waarschijnlijk later tegen de 4 aan zitten maar nu is hij heeel erg stil en wordt op load maar 50 gradenIk zou zeggen een hogere VTT. Ik moet de VTT meestal in de buurt van de 1.3 - 1.35 houden voor 4GHz, en 1.4 voor 4,2GHz.
En speciaal voor jou op mijn nieuwe screenie nog eentje
ik ben een ontzettende noob op het gebied van overclocken en ben vanmiddag maar eens begonnen mijn i5 naar 3,2 Ghz te tillen. Hij heeft nu een base van 150 maar een paar dingen snap ik nog niet:
- ik heb 1333 mhz geheugen en ik heb daar niets aan veranderd, betekent het dan dat het nu op veel hogere snelheid loopt?, en zo ja: wat voor effect heeft dit?, moet ik het vastzetten op een lagere snelheid?
- mijn gpu frequency heb ik nu vast gezet op de standaard waarde. Is dat nodig, gaat de videokaart ook sneller lopen als ik deze niet vastzet?
- de temperatuur was op standaard 2,6 Ghz gemiddeld soms 5 graden lager, is het niet zo dat de temperatuur en het verbruik pas drastisch omhoog gaat als je het voltage omhoog doet?
- ik heb 1333 mhz geheugen en ik heb daar niets aan veranderd, betekent het dan dat het nu op veel hogere snelheid loopt?, en zo ja: wat voor effect heeft dit?, moet ik het vastzetten op een lagere snelheid?
- mijn gpu frequency heb ik nu vast gezet op de standaard waarde. Is dat nodig, gaat de videokaart ook sneller lopen als ik deze niet vastzet?
- de temperatuur was op standaard 2,6 Ghz gemiddeld soms 5 graden lager, is het niet zo dat de temperatuur en het verbruik pas drastisch omhoog gaat als je het voltage omhoog doet?
eigenlijk verdien jij ook een "RTFM" reply, maar omdat ik zo'n aardige jongen ben even gauw antwoord op je vragen.
1) je memory loopt op een snelheid die afhangt van een multiplier en de baseclock. Ga je die verhogen om je CPU sneller te krijgen, dan gaat je RAM dus mee omhoog.
2) nee, GPU frequency en CPU frequency staan los van elkaar. Wel is er de PCIe-bus, die soms ook in te stellen is, dat is het communicatiekanaal tussen de twee. ALTIJD op 100 houden.
3) 5 graden is niet drastisch. met voltageverhogingen kan je zomaar 30 graden hoger komen te zitten als je goed gas geeft.
En nog een goedbedoelde opmerking erbij:
Aan mijn antwoorden ga je vrijwel niets hebben als je niet jezelf eerst rustig inleest in de materie. Overclocking is moeilijk, en je moet met een heleboel dingen rekening houden. Je doet het niet zomaar in een middagje. Steek er twee weken lang elke dag een uurtje de tijd in, waarvan je de eerste week van je hardware af blijft en alleen maar tutorials leest en informatie verzamelt, en de tweede week elke dag iets anders probeert, en dan zul je aan het eind een prachtige overklok hebben en ook een veel beter begrip hebben van hoe je PC werkt en wat er zich allemaal in afspeelt.Normaal gesproken zou je in dit topic met deze vragen volledig afgebrand zijn, en terecht
Succes!
1) je memory loopt op een snelheid die afhangt van een multiplier en de baseclock. Ga je die verhogen om je CPU sneller te krijgen, dan gaat je RAM dus mee omhoog.
2) nee, GPU frequency en CPU frequency staan los van elkaar. Wel is er de PCIe-bus, die soms ook in te stellen is, dat is het communicatiekanaal tussen de twee. ALTIJD op 100 houden.
3) 5 graden is niet drastisch. met voltageverhogingen kan je zomaar 30 graden hoger komen te zitten als je goed gas geeft.
En nog een goedbedoelde opmerking erbij:
Aan mijn antwoorden ga je vrijwel niets hebben als je niet jezelf eerst rustig inleest in de materie. Overclocking is moeilijk, en je moet met een heleboel dingen rekening houden. Je doet het niet zomaar in een middagje. Steek er twee weken lang elke dag een uurtje de tijd in, waarvan je de eerste week van je hardware af blijft en alleen maar tutorials leest en informatie verzamelt, en de tweede week elke dag iets anders probeert, en dan zul je aan het eind een prachtige overklok hebben en ook een veel beter begrip hebben van hoe je PC werkt en wat er zich allemaal in afspeelt.Normaal gesproken zou je in dit topic met deze vragen volledig afgebrand zijn, en terecht
Succes!
Verwijderd
Memory is gewoon dat door je bclock wordt je memory freq ook meegetilt, en het verstandigst is dan om je memory multiplier wat lager te zetten zodat het bijna of net zo groot als de orginele freq is (anders moet je memory voltages weer gaan uitvoeren). Anders check mijn screenie maar, loopt koel en stabiel op 3.8I-Heine-I schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 22:28:
ik ben een ontzettende noob op het gebied van overclocken en ben vanmiddag maar eens begonnen mijn i5 naar 3,2 Ghz te tillen. Hij heeft nu een base van 150 maar een paar dingen snap ik nog niet:
Heb mijn i5-750 nu al een paar weken koel en stabiel op 4 Ghz lopen.
Moet wel erbij vermelden dat ik een andere cooler heb namelijk de Noctua NH-U12P (push/pull).
Turbo heb ik uitstaan evenals EIST.
VTT = 1,30 volt
Baseclock van 200 x20
IDLE 28 graden bij (700RPM), Load ong 50 graden (1400 RPM)
Sys specs:
antec threehundred case
i5-750 met noctua nh-u12p cooler
4GB Kingston HyperX1600 Mhz geheugen
Sapphire HD5870
Moet wel erbij vermelden dat ik een andere cooler heb namelijk de Noctua NH-U12P (push/pull).
Turbo heb ik uitstaan evenals EIST.
VTT = 1,30 volt
Baseclock van 200 x20
IDLE 28 graden bij (700RPM), Load ong 50 graden (1400 RPM)
Sys specs:
antec threehundred case
i5-750 met noctua nh-u12p cooler
4GB Kingston HyperX1600 Mhz geheugen
Sapphire HD5870
Heb mijn I5 750 ook overklokt,
Heb deze al een tijdje stabiel draaien.
Onder load: 1.23 V
http://i218.photobucket.c...4/M009-2007/Prime957e.jpg
Na Prime: Idle 1.28 V.
http://i218.photobucket.c...-2007/Prime957enulerr.jpg
Denk dat ik wel naar de 4ghz kan, maar zit een beetje met de voltage.
Heb deze al een tijdje stabiel draaien.
Onder load: 1.23 V
http://i218.photobucket.c...4/M009-2007/Prime957e.jpg
Na Prime: Idle 1.28 V.
http://i218.photobucket.c...-2007/Prime957enulerr.jpg
Denk dat ik wel naar de 4ghz kan, maar zit een beetje met de voltage.
[ Voor 29% gewijzigd door M009 op 01-03-2010 19:56 ]
Hoezo 1.28 is toch niet zoveel, draai zelf nu op 20x212 (4250mhz) op 1.31 volt. Je kan toch gerust nog wat hoger?
tot 1.4V is er absoluut niets aan de hand hoor, zoalng je je koeling maar in orde hebt. Verhoog dus gerust nog een beetje
je kan toch tot 1.5 gaan als je koeling maar genoeg is?Xtrafris schreef op donderdag 04 maart 2010 @ 01:52:
tot 1.4V is er absoluut niets aan de hand hoor, zoalng je je koeling maar in orde hebt. Verhoog dus gerust nog een beetje
Dacht dat intel zelf aangaf dat het bij het overklocken de temperatuur binnen de marges moet liggen.
Ik draai al 2 jaar een e8400 op 1.4 volt en het mobo staat ook hoog kwa voltages.
Het is wel mooi gekoeld allemaal met nette verzorgde airflow.
Ik heb hier even een vraagje, ik heb net een i7 860 met Cooler Master Hyper TX3 koeler erop gekocht. Ik heb nagecheckt of alle 4 de pushpins wel correct staan en van koelpasta heb ik er ook maar heel weinig opgedaan (je kan de tekst op de cpu nog gewoon lezen, er zit enkel een beetje in de groeven tussen de heatpipes en het alu contactplaatje).
Toch, wanneer ik hem stress met Prime95, gooit hij hem bij een Torture test met kleine FTT's toch na een tijdje tot 99C, en bij een test met grote FTT's moet ik hem al bijna gelijk terug afzetten. (Temperaturen getest met RealTemp).
Ook heb ik een fancontroller erop zitten met temperatuursensoren, waarvan er eentje op de heatsink zit, deze geeft niet meer aan dan 33C. Ik krijg dus de algemene conclusie dat ik simpelweg de heatsink er maar halfslachtig op heb gezet, maar zoals ik al zei, volgens mij heb ik niets verkeerds gedaan
Deze draait overigens op stocksnelheid, ik heb hem net aangeschaft.
Toch, wanneer ik hem stress met Prime95, gooit hij hem bij een Torture test met kleine FTT's toch na een tijdje tot 99C, en bij een test met grote FTT's moet ik hem al bijna gelijk terug afzetten. (Temperaturen getest met RealTemp).
Ook heb ik een fancontroller erop zitten met temperatuursensoren, waarvan er eentje op de heatsink zit, deze geeft niet meer aan dan 33C. Ik krijg dus de algemene conclusie dat ik simpelweg de heatsink er maar halfslachtig op heb gezet, maar zoals ik al zei, volgens mij heb ik niets verkeerds gedaan

Tog ook maar eens aan de slag gegaan,
Gebruik daarbij het volgende:
Asus p7p55d-le
Core i5 750
2x2GB OCZ XTC Platinum OCZ3P13332G
Superflower 800Watt voeding
Thermaltake kandalf watercooling.
Oc waarbij totnu toe x264 encode op alle cores stabiel draaien.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1059268
Temps stressed:
CPU 58 °C
CPU #1 / Core #1 59 °C
CPU #1 / Core #2 51 °C
CPU #1 / Core #3 59 °C
CPU #1 / Core #4 54 °C
Vanavond/nacht ga ik nog ff prime draaien kijken hoe dat verloopt maar ziet er nu al goed uit.
klein vraagje is het nogsteeds verstandig om mosfet heatsinks tehalen? weet dat ze bij amd altijd rete heet worden, is dit bij intel ook nodig?
Gebruik daarbij het volgende:
Asus p7p55d-le
Core i5 750
2x2GB OCZ XTC Platinum OCZ3P13332G
Superflower 800Watt voeding
Thermaltake kandalf watercooling.
Oc waarbij totnu toe x264 encode op alle cores stabiel draaien.
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1059268
Temps stressed:
CPU 58 °C
CPU #1 / Core #1 59 °C
CPU #1 / Core #2 51 °C
CPU #1 / Core #3 59 °C
CPU #1 / Core #4 54 °C
Vanavond/nacht ga ik nog ff prime draaien kijken hoe dat verloopt maar ziet er nu al goed uit.
klein vraagje is het nogsteeds verstandig om mosfet heatsinks tehalen? weet dat ze bij amd altijd rete heet worden, is dit bij intel ook nodig?
[ Voor 11% gewijzigd door devil-strike op 06-03-2010 12:53 ]
als je zorgt dat er genoeg airflow is langs de mosfets is een losse koeler m.i. niet nodig
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ok bedankt voor je reaktie, airflow is er na mijn idee wel genoeg.
Voor zit 3 80cm fan's voor de radiator die door de voorkant van de kast heen blaast, dan 1 achter als outtake en 1 boven als outtake en 1 apparte hdd als intake.
Voor zit 3 80cm fan's voor de radiator die door de voorkant van de kast heen blaast, dan 1 achter als outtake en 1 boven als outtake en 1 apparte hdd als intake.
Wat is ongeveer de maximale frontsidebussnelheid die een p55-gd65 boardje kan halen?
M'n geheugen kan nog een stuk hogere overclocksnelheid aan, als ik bv. 19x233 draai zodat m'n geheugen rond de 1800mhz zit kan ik makkelijk uren memtest laten draaien. Maar zodra ik in windows kom dan loopt prime95 direct vast na het starten.
Terwijl 20x212 ook 4250mhz oplevert dat wel gewoon stabiel is. Dus ik loop tegen de beperking van het moederbord aan of kan ik een bepaald voltage van de proc. nog veranderen zodat ie mischien stabiel wordt?
Had de cpu pll 1.8 al is verhoogd naar 2.0, maar dat haalt niks uit. Ram is verder stabiel dus de VTT heb ik verder niet aangeraakt, staat op 1.3.
M'n geheugen kan nog een stuk hogere overclocksnelheid aan, als ik bv. 19x233 draai zodat m'n geheugen rond de 1800mhz zit kan ik makkelijk uren memtest laten draaien. Maar zodra ik in windows kom dan loopt prime95 direct vast na het starten.
Terwijl 20x212 ook 4250mhz oplevert dat wel gewoon stabiel is. Dus ik loop tegen de beperking van het moederbord aan of kan ik een bepaald voltage van de proc. nog veranderen zodat ie mischien stabiel wordt?
Had de cpu pll 1.8 al is verhoogd naar 2.0, maar dat haalt niks uit. Ram is verder stabiel dus de VTT heb ik verder niet aangeraakt, staat op 1.3.
denk dat je met 220 al een beetje aan de max van de bordjes zit. denk ook niet dat er heel veel bordjes zijn die stabiel verder gaan dan dat. beste is toch om een andere cpu met een hogere multi te halen dan.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik heb sinds kort een 860 met maximus formula 3 en ben gister een gestart met wat overklokken, ik moet zeggen dat het moeizaam ging maar nu heb ik stabiele settings gevonden. Ik zit nu op 4100 (20x205) met een vcore van 1.4. CPU komt bij belasting (prime) op 75 graden maar dat is net te doen denk ik. Als koeler gebruik ik een Tuniq Tower 120 Extreme.
Nu heb ik alleen een vraag, ik had nog wat 1333MHz CL6 1.8V mem liggen. Nu heb ik deze op de maximus geplaatst en draaien deze (door de overklok) op 1230 MHz CL8 1.5V. CL6 op 1.8V durf ik nl. niet aan. Heeft het zin om wat sneller geheugen te halen? Bijv. Kingston 2000MHz CL8/9 op 1.65V.
Nu heb ik alleen een vraag, ik had nog wat 1333MHz CL6 1.8V mem liggen. Nu heb ik deze op de maximus geplaatst en draaien deze (door de overklok) op 1230 MHz CL8 1.5V. CL6 op 1.8V durf ik nl. niet aan. Heeft het zin om wat sneller geheugen te halen? Bijv. Kingston 2000MHz CL8/9 op 1.65V.
Je hoeft iig geen merkbare winst te verwachten bij normaal gebruik, alleen in benchmarks zoals SuperPi zul je een grote vooruitgang zien.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb een i7-860 met een Gigabyte GA-P55A-UD3 moederbord. Het moederbord was maar een week oud. Deze heb ik overgeklokt naar 20x180Bclk = 3.6Ghz. De Vcore was ingesteld op 1,25V en VTT=1,21 of zoiets. Met als gevolg een kamer vol rook en vuur uit het moederbord.
Is het normaal dat het Gigabyte mobo verbrand bij deze voltage ? Zo hoog was de overclock niet en de voltage was ook niet extreem. De kamer was in mum van tijd gevuld met rook en liet een stinkende verbrande elektronica geur achter. Het liet ook een brandplek achter op mb tray van de Cosmos S.
Is het user-error of valt dit nog onder garantie ? Wat denken jullie ?

Is het normaal dat het Gigabyte mobo verbrand bij deze voltage ? Zo hoog was de overclock niet en de voltage was ook niet extreem. De kamer was in mum van tijd gevuld met rook en liet een stinkende verbrande elektronica geur achter. Het liet ook een brandplek achter op mb tray van de Cosmos S.
Is het user-error of valt dit nog onder garantie ? Wat denken jullie ?

Hoe extreem je ook zou overklokken het mag gewoon niet gebeuren. Maar jouw overklok stelt eigenlijk helemaal niks voor, dus als je zelf geen kortsluiting hebt gemaakt, is het gewoon een productiefout.
Alleen verlies je door overklokken je garantie.
Alleen verlies je door overklokken je garantie.
AMD Nieuwsdiscussie
Tenzij je een van de andere voltages véél te hoog hebt ingesteld. Hij is dood neem ik aan?
Alle voltages waren default of klein beetje hoger gezet. De BIOS kan voor controle uitgelezen worden wat de laatste settings waren. Er was geen kortsluiting, het systeem stond gewoon 24uur per dag aan. Met de Cosmos S waren er 5x120fan en een 200mm fan aangesloten. De 200mm fan stond in de sidepanel recht op het moederbord te blazen.
Hoezo vervalt de garantie bij overklokken ? Gigabyte maakt zelfs reclame ervoor, Gigabyte Intel P55 OC Challenge
De i7-860 en de 4x2GB OCZ ram doen het nog.
Hoezo vervalt de garantie bij overklokken ? Gigabyte maakt zelfs reclame ervoor, Gigabyte Intel P55 OC Challenge
De i7-860 en de 4x2GB OCZ ram doen het nog.
[ Voor 7% gewijzigd door Blord op 08-03-2010 00:31 ]
Gigabyte maakt er reclame voor, en zij hebben dit mobo gefabriceerd. Dat je garantie verliest bij het overclocken is gewoon de grootste onzin die er eigenlijk bestaat, daar er zoveel OC contests zijn en ze moederborden steeds beter gaan uitrusten voor stabiele overclocks! Dit hoort gewoon niet te gebeuren en ik zou als ik jou was even contact op nemen met je leverancier én het beste ook met Gigabyte zelf om hen je verhaal te vertellen...
Dus zolang je zelf geen kortsluiting hebt gemaakt met behulp van een verkeerd geplaatste spacer oid, heb je gewoon recht op een vervanger
Dus zolang je zelf geen kortsluiting hebt gemaakt met behulp van een verkeerd geplaatste spacer oid, heb je gewoon recht op een vervanger
Zo hoe krijg je dat voorelkaar? lijkt mij op 1 van de mosfets die door het mobo gebrand is.
Oftewel terug sturen, met zulke voltages mag het zeker niet gebeuren.
Kijk naar mij overclocks stuk hogere voltages en snelheden en dat zonder mosfet cooling zonder eenige probleem.
Kijk naar mij overclocks stuk hogere voltages en snelheden en dat zonder mosfet cooling zonder eenige probleem.
max op 1.65 zetten.Stijnd schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:21:
ik zou ander geheugen pakken ja, ik neem aan dat deze ram uit oudere pc komt?
2000mhz is voor mij dan weer te veel. persoonlijk zou ik voor een 1600mhz setje gaan cl 7 of 8.
men neme een slecht gefrabriceerd mobo.devil-strike schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:40:
Zo hoe krijg je dat voorelkaar? lijkt mij op 1 van de mosfets die door het mobo gebrand is.
de rest van het verhaal ken je wel zeker?
Als ik het zo eens hoor heb je óf inderdaad niet 100% goed gemount óf je hebt de fan er niet ingeplugtSedative schreef op zaterdag 06 maart 2010 @ 00:47:
Ik heb hier even een vraagje, ik heb net een i7 860 met Cooler Master Hyper TX3 koeler erop gekocht. Ik heb nagecheckt of alle 4 de pushpins wel correct staan en van koelpasta heb ik er ook maar heel weinig opgedaan (je kan de tekst op de cpu nog gewoon lezen, er zit enkel een beetje in de groeven tussen de heatpipes en het alu contactplaatje).
Je presteert nu exact gelijk aan de stock koeling.
idd, gigabyte zal zich ook wel even achter de oren krabben als ze dit zien.devil-strike schreef op maandag 08 maart 2010 @ 09:40:
Mechwarrior Online: Flapdrol
Verwijderd
Jezus dan schrik je toch wel even als dat gebeurd, gelukkig werkt je overige hardware nog, ik zou eens contact opnemen met de shop of anders rechtstreeks met gigabyte, denk niet dat ze er moeilijk over zullen doen, zelfs asus ruilt bordjes aardig makkelijk om als je ze zelf gesloopt hebt
(bij mij een s478 bordje)
Ik heb contact genomen met de shop Azerty en deze zegt dat je geen garantie meer hebt omdat je moederbord is overgeklokt. Dat is een dikke min voor hun.
Toen maar contact genomen met Gigabyte Nederland en zij willen dit graag onderzoeken. In ruil krijg ik een nieuwe moederbord van hun. Dat is een dikke plus !
Toch nog goed einde. Mijn kamer ruikt nog steeds naar verbrande electronica. Die geur krijg je maar moeilijk uit.
Toen maar contact genomen met Gigabyte Nederland en zij willen dit graag onderzoeken. In ruil krijg ik een nieuwe moederbord van hun. Dat is een dikke plus !
Toch nog goed einde. Mijn kamer ruikt nog steeds naar verbrande electronica. Die geur krijg je maar moeilijk uit.
Is geen dikke min voor hun, het klopt gewoon wat ze zeggen, overklokken = garantie weg. Dat Gigabyte wel even wil kijken is alleen maar heel liev.Blord schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:17:
Ik heb contact genomen met de shop Azerty en deze zegt dat je geen garantie meer hebt omdat je moederbord is overgeklokt. Dat is een dikke min voor hun.
AMD Nieuwsdiscussie
waarom is dit overclokken?
zijn voltages staan lager da de max veilige waardes?
In principe kunnen auto voltage deze waardes ook kiezen (zelfs meer)
of is dit door een verhoging van de 'fsb' kan ook niet, want die zit in de CPU.
Conclusie: zever.
zijn voltages staan lager da de max veilige waardes?
In principe kunnen auto voltage deze waardes ook kiezen (zelfs meer)
of is dit door een verhoging van de 'fsb' kan ook niet, want die zit in de CPU.
Conclusie: zever.
Omdat iemand die naam heeft verzonnen bij het verhogen van de klok van de CPU.BitchCrew schreef op donderdag 11 maart 2010 @ 11:35:
waarom is dit overclokken?
AMD Nieuwsdiscussie
Dit vind ik tog wel erg netjes van Gigabyte, en ook best wel logisch dat ze dit willen onderzoeken, mag gewoon niet gebeuren, en als het wel een productie fout is dan zijn ze nog verder van huis.Blord schreef op woensdag 10 maart 2010 @ 22:17:
Ik heb contact genomen met de shop Azerty en deze zegt dat je geen garantie meer hebt omdat je moederbord is overgeklokt. Dat is een dikke min voor hun.![]()
[ Voor 4% gewijzigd door devil-strike op 11-03-2010 12:53 ]
Het gebruiken van functionaliteit die als verkoopargument wordt aangevoerd kan natuurlijk nooit reden zijn voor het vervallen van garantie, en ik denk dat elke rechter het daarmee eens zal zijn.
Zo.
Mijn bordje is weer terug van RMA, ik ga weer eens aan de slag met de 870. Wish me luck!
Zo.
Mijn bordje is weer terug van RMA, ik ga weer eens aan de slag met de 870. Wish me luck!
Gisteren ook maar even snel een OC in 5 minuten op mijn systeem gegooid. De i5-750 draait nu al de hele nacht stabiel op 3,4 GHz @ 1.304 Vcore. (20 x 170) Maar dit is nog niet wat ik wil halen. Met de settings op 1.400 Vcore en 20 x 200 knalde het systeem eruit. Wellicht ligt het aan mijn RAM-timings @ 7-7-7-24? Is het verstandig om deze omlaag te gooien? 8-8-8-24 bijv.?
Kwestie van proberen he
Je kan er iig vrij weinig mee verprutsen, dus het is een gooi waard.
Succesvolle gooi tot nu toe
draait nu @ 3.8 GHz en de mem settings staan op 8-8-8-24!
Ik zal alleen even de Seven Performance Index laten draaien en dan ga ik even gamen... Mochten de settings niet stabiel zijn dan zou ik dat snel genoeg moeten weten
En ik draai vanavond nog even een 10 - tal uurtjes Orthos 2004 en dan geloof ik de stabiliteit atm wel!
Nu stresst BOINC de cpu op de volle 100% met "Rectillinair Crossing Number", en dat geeft temps van ~60 graden onder een Megahalem met 1 fan op low
Dus dat zit wel goed. In-game gaat die op vol vermogen draaien... Nu ff gamen
Nu stresst BOINC de cpu op de volle 100% met "Rectillinair Crossing Number", en dat geeft temps van ~60 graden onder een Megahalem met 1 fan op low
Verwijderd
Ik heb een beetje hulp nodig. Ik ben bezig met voor 't eerst overclocken maar 't wil niet echt lukken. Dit is mijn situatie:
(Relevante) specs:
Intel i5 750
MSI P55-GD65
G.E.I.L. 1333Mhz 2x 2Gb
Ik heb een bclock van 175 en een multiplier van 20, geeft me dus 3,5 Ghz. Het geheugen loopt op 7-7-7-24 en zit met de overclock op 1400 Mhz. Verder heb ik alleen de Vcore voltage aangepast en deze op 1,266 gezet. Met deze opstelling start windows prima op en onder 100% load komen de temperaturen niet boven de 55C. Alleen als ik prime95 draai dan is binnen de eerste paar minuten 1 van de 4 workers ermee gestopt. De andere blijven gewoon doordraaien, maar telkens heeft 1 van de 4 cores (telkens verschillende) een FATAL ERROR. Iemand enig idee hoe ik deze OC stabiel krijg?
Hier is een pic:

Tijdens 't maken van deze post blijven de overige 3 cores gewoon rustig doorgaan onder 100% load.
*EDIT*
De VTT core heb ik met rust gelaten. Op auto setting krijgt deze 1.5 V
(Relevante) specs:
Intel i5 750
MSI P55-GD65
G.E.I.L. 1333Mhz 2x 2Gb
Ik heb een bclock van 175 en een multiplier van 20, geeft me dus 3,5 Ghz. Het geheugen loopt op 7-7-7-24 en zit met de overclock op 1400 Mhz. Verder heb ik alleen de Vcore voltage aangepast en deze op 1,266 gezet. Met deze opstelling start windows prima op en onder 100% load komen de temperaturen niet boven de 55C. Alleen als ik prime95 draai dan is binnen de eerste paar minuten 1 van de 4 workers ermee gestopt. De andere blijven gewoon doordraaien, maar telkens heeft 1 van de 4 cores (telkens verschillende) een FATAL ERROR. Iemand enig idee hoe ik deze OC stabiel krijg?
Hier is een pic:

Tijdens 't maken van deze post blijven de overige 3 cores gewoon rustig doorgaan onder 100% load.
*EDIT*
De VTT core heb ik met rust gelaten. Op auto setting krijgt deze 1.5 V
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2010 18:42 ]
De rechtergeluidspoort was dood, dus ik had maar aan één kant geluid. Erg suf.sain onez schreef op vrijdag 12 maart 2010 @ 20:12:
Good luck, wat is er met jouw board gebeurd dat het RMA moest?
Gelukkig is het wel aardig netjes opgelost, en ik heb nu weer een zestal extra SATA kabels
Probeer eens met een hogere vCore, of misschien met 8-8-8-24 voor je geheugen. Het kan ook zijn dat je nu iets te veel VTT hebt staan, 1.5 is véél hoger dan ik ooit voor 4 GHz nodig heb gehad, laat staan voor 3,5.Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2010 @ 18:34:
...
Alleen als ik prime95 draai dan is binnen de eerste paar minuten 1 van de 4 workers ermee gestopt. De andere blijven gewoon doordraaien, maar telkens heeft 1 van de 4 cores (telkens verschillende) een FATAL ERROR. Iemand enig idee hoe ik deze OC stabiel krijg?
Je kan ook de PLL nog even wat verhogen naar 1.9v.
8-8-8-24 voor je geheugen 
Vcore: 1.4 V
VTT: 1.303 V
Vram: 1.65 V
Dit zijn stabiele en veilige waardes waar je wel wat mee zou kunnen doen
Iig jouw 175 x 20.
Ik heb namelijk precies dezelfde hardware draaien, alleen op een ander mobo. Stabiel draait de i5 nu op 3.8 GHz, bij 4 kreeg ik in-game ineens een vastloper
Je wilt je ram multi het liefst op 4 zetten, en de QPI link zo laag mogelijk!
ram op 4 geeft in jouw geval: 4 x 175 = 700 Mhz op je ram
In mijn BIOS staan de Vsettings als volgt:Succesvolle gooi tot nu toe draait nu @ 3.8 GHz en de mem settings staan op 8-8-8-24!
Vcore: 1.4 V
VTT: 1.303 V
Vram: 1.65 V
Dit zijn stabiele en veilige waardes waar je wel wat mee zou kunnen doen
Ik heb namelijk precies dezelfde hardware draaien, alleen op een ander mobo. Stabiel draait de i5 nu op 3.8 GHz, bij 4 kreeg ik in-game ineens een vastloper
Je wilt je ram multi het liefst op 4 zetten, en de QPI link zo laag mogelijk!
ram op 4 geeft in jouw geval: 4 x 175 = 700 Mhz op je ram
Verwijderd
Net even prime95 aangezet voor ik ging slapen. De results de volgende ochtend waren dat 3 van de 4 workers stabiel bleven draaien voor ruim 5 uur lang en de laatste was er al mee gestopt na 2 minuten. De absolute max temperatuur kwam niet boven de 65C (is dit teveel?).
Ik had gister nog even gechecked en de VTT stond niet op 1,5V maar op 1,019. Vlak voor de test van prime95 had ik de Vcore nog verhoogd van 1,266V naar 1,3V. Zou ik misschien de VTT moeten verhogen?
Tenslotte vroeg ik me nog af hoe ik de timings van het geheugen verander in de BIOS van een MSI P55-GD65. Ik wil ze iets losser zetten. Als ik echter in het Cell menu naar de desbetreffende settings ga kom ik ongeveer 10-15 timings tegen en ik weet niet precies welke deze allemaal inhouden. De eerste 4 settings kwamen wel overeen met de timings zo als die in het overzicht staan in het Cell menu, dus deze heb ik ook geprobeerd te zetten naar 9-9-9-24 (voor beide reepjes). Dit hielp echter niets. Nog gekeken of alles wat op manual kán staan ook echt op manual stond en dat was inderdaad zo. Iemand enig idee?
P.S. Ik weet dat de i5 niet meer met een FSB werkt, maar cpu-z geeft een FSB to DRAM aan van 2:8. Ik heb gehoord dat voor optimale prestaties deze ratio 1:1 moet zijn. Kan iemand me uitleggen hoe die berekening werkt?
Ik had gister nog even gechecked en de VTT stond niet op 1,5V maar op 1,019. Vlak voor de test van prime95 had ik de Vcore nog verhoogd van 1,266V naar 1,3V. Zou ik misschien de VTT moeten verhogen?
Tenslotte vroeg ik me nog af hoe ik de timings van het geheugen verander in de BIOS van een MSI P55-GD65. Ik wil ze iets losser zetten. Als ik echter in het Cell menu naar de desbetreffende settings ga kom ik ongeveer 10-15 timings tegen en ik weet niet precies welke deze allemaal inhouden. De eerste 4 settings kwamen wel overeen met de timings zo als die in het overzicht staan in het Cell menu, dus deze heb ik ook geprobeerd te zetten naar 9-9-9-24 (voor beide reepjes). Dit hielp echter niets. Nog gekeken of alles wat op manual kán staan ook echt op manual stond en dat was inderdaad zo. Iemand enig idee?
P.S. Ik weet dat de i5 niet meer met een FSB werkt, maar cpu-z geeft een FSB to DRAM aan van 2:8. Ik heb gehoord dat voor optimale prestaties deze ratio 1:1 moet zijn. Kan iemand me uitleggen hoe die berekening werkt?
Dat is niet (meer) waar, geheugen liefst zo snel mogelijk, maar dit is handiger om pas te doen als de CPU stabiel is.Verwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:07:
Ik heb gehoord dat voor optimale prestaties deze ratio 1:1 moet zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb met mijn Core i7-860 zonder verdere aanpassingen nu een overclock van net 4 GHZ.
Nou kan je zien dat de temperaturen in CPU-z wel erg hoor zijn, en dus niet goed voor een lange cpu duur !!
Idle is trouwens ronde 45 graden !
Iemand enig idee hoe dit het beste aan te passen zodat de temperaturen binnen een redelijke waarde blijven?
Ik heb dus alleen de blck naar 185 aangepast...
Nou kan je zien dat de temperaturen in CPU-z wel erg hoor zijn, en dus niet goed voor een lange cpu duur !!
Idle is trouwens ronde 45 graden !
Iemand enig idee hoe dit het beste aan te passen zodat de temperaturen binnen een redelijke waarde blijven?
Ik heb dus alleen de blck naar 185 aangepast...

Zou je niet eerst eens je koeling checken ofzo?
Hoe bedoel je checken ik heb een Scythe Shuriken Rev.B Low Profile CPU Cooler
Die zit er pas net op met verse koelpasta dus dat lijkt me wel goed !
http://www.dbplanet.nl/co...gen/Scythe%20Shuriken.jpg
Die zit er pas net op met verse koelpasta dus dat lijkt me wel goed !
http://www.dbplanet.nl/co...gen/Scythe%20Shuriken.jpg
[ Voor 28% gewijzigd door Diego27 op 16-03-2010 15:00 ]
1. je plaatje doet het niet.
2. airflow, al naar gekeken?
3. hoeveel koelpasta erop gedaan?
Jejking schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:43:
1. je plaatje doet het niet.
Plaatje doet het nu wel![]()
Ik heb drie fans voorin de kast, een grote bovenin en twee aan de achterkant (antec twelve hundred model)
Gewoon zoals normaal niet te weinig niet teveel niet anders dan anders !
Zijn deze waardes dan veel te hoog zonder dat ik voor de rest iets heb aangepast alleen de blck naar 185 !
Idle is de temperatuur tussen de 37 en 42 graden, had hiervoor een i7-920 en die was wel koeler, maar neem aan dat dat bij deze normaal is. Draaien bij andere de idle waardes lager, of hebben die een fan die beter koelt ?
Je geheugen clockt in verhouding van 2 : 8 met de Bclock van je cpu. Zet je die bijvoorbeeld op 200, dan draait je geheugen op: 4x 200 = 800 MHzVerwijderd schreef op maandag 15 maart 2010 @ 10:07:
Stock staat bijv. de 750 op 133 Mhz voor de Bclock, wat resulteert in een RAMclock van 532 Mhz, vrij vertaald: 1066 MHz (zo worden de reepjes dus verkocht
[ Voor 19% gewijzigd door Fid3lity op 16-03-2010 17:08 ]
Ik zit met een vraag wegens mijn overclock, is een idle temperatuur van de Core i7-860 van tussen de 37 en 42 graden te hoog, met een Scythe Shuriken Rev.B Low Profile CPU koeler ?
Heb je hem al overclocked? Zoja: op welke clock draait hij nu? De Shuriken is een low-profile koeler gericht op met name de HTPC's e.d. Het is geen prestatie - koeler, maar moet voldoende zijn om 'm koel te houden. Temps van 37 - 42 graden met OC zijn idle vrij normaal, zeker onder die koeler. Belangrijker is de temperatuur onder load. Zolang die onder de 65 graden blijft, zit je veiligDiego27 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:17:
Ik zit met een vraag wegens mijn overclock, is een idle temperatuur van de Core i7-860 van tussen de 37 en 42 graden te hoog, met een Scythe Shuriken Rev.B Low Profile CPU koeler ?
Nee, hij is niet overclocked.
Onder load kan je zien als ie op 185 blk staat een paar screentjes hierboven.
Ik wil alleen zeker weten of de koelpasta genoeg is.
Alleen zit ik nu met de vraag, koelt de originele koeler net zo goed als deze of is deze toch nog net iets beter?
Temperaturen van rond de 65 graden, kan je die altijd draaien of is dat op de lange termijn slecht voor de levensduur van de cpu ? Of zou jij een bepaalde waarde aanhouden bij deze koeler, en zoja welke ?
Alleen zit ik nu met de vraag, koelt de originele koeler net zo goed als deze of is deze toch nog net iets beter?
Temperaturen van rond de 65 graden, kan je die altijd draaien of is dat op de lange termijn slecht voor de levensduur van de cpu ? Of zou jij een bepaalde waarde aanhouden bij deze koeler, en zoja welke ?
Die load temperaturen zou ik me toch enigszins zorgen om maken! Temps van 80+ graden zijn zeer ongezond.Diego27 schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 17:26:
Nee, hij is niet overclocked.
Stappen die we hier op GoT dan ondernemen:
- Koeler verwijderen
- Pasta vervangen
- Koeler monteren, en zeker weten dat hij goed en stabiel vast zit
- Opstarten
- Temps meten, en zeker weten dat de fan ook harder gaat draaien bij hogere load.
De koeler mag zulke temps gewoon niet halen, zeker niet op stock speeds. Dan haalt ook de stock koeler nog een beter resultaat. Controleer bovenstaande punten, en dan zou het goed moeten komen
Temps zijn niet afhankelijk van welke koeler je erop zet. De cpu mag maar zoveel graden worden. En laten we nou graag 70 graden als echte limiet aanhouden. Dit is dan op 100% stressen, wat je in real-life ook met gamen niet haalt
Je overdrijft een beetje Blue-Tiger. De lynnfields zijn gewoon hele hete chips, en als je er niet een hele dikke brute koeler op zet worden ze makkelijk 70 graden. Intel verkoopt ze met een stock koeler, die in een goed-geventileerde case de temperatuur zomaar naar 90 op laat lopen. Kennelijk zijn ze toch comfortabel met het verkopen en garantie bieden met deze temps, dus ze zullen het wel blijven doen.
Natuurlijk is er niets mis mee om aan de veilige kant te blijven, dus op zich is 70-75 geen slecht idee om als maximum aan te houden voor je OC, maar echt zorgwekkend vind ik het niet.
Met die kleine shuriken kan je een 860 niet echt gaan overklokken, het ding produceert domweg te veel warmte om met zo weinig koelvinnen af te voeren.
Een tip: HT uitzetten verlaagt de full load temps met 5-10 graden, en het kast je eigenlijk nul komma nul performance. Het performance verschil tussen HT aan of uit is ongeveer 15% in een TOTAAL multithreaded applicatie op 100% load (gemeten met cinebench R10). Aangezien dat soort workloads voor mij ongeveer 1% van de tijd zijn (ruwe schatting), heb ik dus 1% van 15% performancewinst met HT aan, en het kost me stroom en hitte. Hij staat hier uit
Natuurlijk is er niets mis mee om aan de veilige kant te blijven, dus op zich is 70-75 geen slecht idee om als maximum aan te houden voor je OC, maar echt zorgwekkend vind ik het niet.
Met die kleine shuriken kan je een 860 niet echt gaan overklokken, het ding produceert domweg te veel warmte om met zo weinig koelvinnen af te voeren.
Een tip: HT uitzetten verlaagt de full load temps met 5-10 graden, en het kast je eigenlijk nul komma nul performance. Het performance verschil tussen HT aan of uit is ongeveer 15% in een TOTAAL multithreaded applicatie op 100% load (gemeten met cinebench R10). Aangezien dat soort workloads voor mij ongeveer 1% van de tijd zijn (ruwe schatting), heb ik dus 1% van 15% performancewinst met HT aan, en het kost me stroom en hitte. Hij staat hier uit
Hmm... ruilen voor een i5 dan?