Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Zoals ik al twee keer heb gepost, Turbo Boost staat uit. Alleen springt m'n multiplier toch naar de 24.-The_Mask- schreef op maandag 04 januari 2010 @ 23:21:
[...]
Ja dat kan maar zoals gezegt moet de turbo dan uit en dat heb je duidelijk niet.
AMD Nieuwsdiscussie
hee zag dat jij amd geheugen in je bak hebt hangen.... gaat dit allemaal prima??charrel schreef op vrijdag 01 januari 2010 @ 10:03:
Heb sinds 3 dagen ook een nieuw setje. i5-750 + msi p55-gd65 + 2x2gb corsair dominator 1600 c8 geheugen (voor een amd phenom platform) Met een zalman cnps10extreme koeler.
Draai op dit moment op 20x205=4100mhz, geheugen draait op 821mhz. Op 1.34 volt.
Heb hem even snel ingesteld, 4.2ghz is wel gamestabiel maar nog niet echt getest eigenlijk.
Dus na wat fijn tweaken moet dat ook nog wel te doen zijn. Max temp zit op dit moment rond de 66c met de koeler op de laagste stand. Dus ook daar zit nog ruimte voor verbetering.
Plaatjes + verdere verslag volgen!
ik ben ten einde raad met mijn zoektocht naar Cl7 LV 1600mhz geheugen op voorraad .. en kwam opeens een amd setje tegen met deze specs die wel op voorraad blijkt te zijn
Maar het intelboardje leest inderdaad andere waardes dan aangegeven waarop ze kunnen draaien. Werkt zonder problemen. Klokt nog aardig ook.
1.Overclockers.com forum
2.Tomshardware.co.uk forum
Misschien handig die toe te voegen aan de topicstart, aangezien ze erg informatief zijn.
Mijn insteek is om een zuinige, 24/7 OC te bewerkstelligen. Op die manier is m'n systeem stil en zuinig als ik hem niet of amper gebruik (internet, Word, etc), maar razendsnel als het nodig is (encoding, gaming, HD-video).
Aangezien het een 24/7 verhaal is, moet de OC stabiel zijn, maar bovendien geen significante slijtage veroorzaken. Ook naar aanleiding van het efficientie-stuk van Tomshardware heb ik gekozen voor 3,8Ghz punt als turbo-stand.
De instellingen zijn momenteel als volgt:
In Windows 7 x64 moeten de energie-instellingen op Gebalanceerd staan!
vcore=normal
vcore range/VDD/spectrum=0.25
BCLK = 181
Default Multiplier is 20x
Intel Turbo = on which bumps the mult to 21x under full load for a 3.8Ghz cpu speed.
QPI/Vtt voltage is 1.15V
QPI Ratio is Auto
Vdimm is set to auto which is 1.50V
Memory mode is Turbo
SPD = 6x
EIST = Enabled
C1E = Enabled
Thermal Alarm is set to 80C
Everything else is auto if memory serves.
Het mooie is, dat dit dus precies schaalt zoals m´n bedoeling was. Hij schakelt naar mp 9x = 1600Mhz met 0,85v/0,9v in idle. Echter bij Prime95 wordt het 21x, (quad) 3800Mhz met 1,264v.
Dit laatste loopt nog niet 8u stressed, dus ik ga nu stapje voor stapje die vcore range/VDD/spectrum omhoog doen tot hij wel stabiel blijft.
Ik wil hierna nog kijken of ik het geheugen van 6x naar 8x kan krijgen, waardoor het op 1448Mhz loopt. Of is het interessanter het op 1086Mhz te laten staan en de timings strakker te zetten?
Heerlijk setje om mee te klokken, was het 'n beetje verleerd, laatste keer OC-en is lang geleden.
Loopt nu op 4Ghz met 1.28V in bios, 1.3V in CPU-Z
Temps full-load met LinX = 62 graden, 20 runs laten lopen
8 uur OCCT Large Data Set stabiel @52 graden
Lijkt me helemaal niet slecht!
mijn i860 gaat toch niet zo lekker als ik wilde..
welke batches hebben jullie, die van is redelijk recent en lees ook op Xtrmesystems dat de nieuwere minder clocken, L936B heeft mijne..
3,8ghz en dan is het op, kan richting 4ghz gaan, maar dan word het veel te warm zelfs met een Scythe Mugen 2...
Merk dat die corecenter van MSI wel makkelijk OCt om te kijken wat hij kan..
kan natuurlijk ook met de HT te maken hebben, wrs zal ie net binnen perken lopen met die disabled,
maar dan had ik beter een i750 kunnen nemen

[ Voor 13% gewijzigd door SAiN ONeZ op 07-01-2010 11:56 ]
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Biossetttings(bios 1.5):
VCore 1.28V
VTT=QPI=Uncore Voltage: 1.3V
PLL (1.8V): 1.81V (dus maar miniem verhoogd)
RAM: 1.65V 8-8-8-24 2T @1600Mhz
QPI ratio: zo laag mogelijk
bClk 200 Multiplier 20x
EIST, C1State, Turboboost, OCgenie etc allemaal DISabled
Spreadspectrum DISabled
VDroop: Low
Desondanks toch last van VDroop: bios 1.28V is CPU-Z 1.3V load
Andere Voltages heb ik met rust gelaten en staan op AUTO
[ Voor 15% gewijzigd door Trinity_232 op 07-01-2010 15:16 ]
Me vcore is niet te hoog, dus tis niet dat ik téveel geef, maar dat hij dropt en té heet word.
N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®
Ik gebruik overigens waterkoeling dus dat zorgt ook voor lage temps. Kan ook zijn dat ik mazzel heb gehad met de batch.
4.1Ghz heeft overigens 'n paar tikken meer Volt nodig om stabiel te worden. Bios: 1.313 CPU-Z 1.336 iddle
Wat wel opmerkelijk is dat nu het Voltage ineens omlaag gaat onder load, namelijk naar 1.352!
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2010 22:03 ]
Heb mn 860 nu op 3700 lopen met v core van 1.303.
Met mn H-50 haal ik met intel burn 70C na 5 runs.
hiervoor had ik een 8600 op 4Ghz lopen en die haalde de 55 niet eens.
Nu weet ik dat je dat niet kan vergelijken maar vind de temp toch vrij hoog.
EDIT: VRAAG= is deze temp niet beetje aan de hoge kant????????
@ The_Mask het is trouwens jou H-50
HT staat uit
[ Voor 17% gewijzigd door Remco Tr op 07-01-2010 22:08 ]
Volgens mij stel je geen vraag.Remco Tr schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:41:
Vraag over tempratuur..
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Zelf heb ik de HT uitstaan, anders liep GRID niet
Gadverdarrie je hebt gewoon gelijk, heb vannacht gedroomd over cijfertjes-The_Mask- schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:00:
In mijn ogen is 1,352 hoger dan 1,336 en/of 1,1313.
Ik ben overigens niet tevreden met 3 uur prime. Laat eerst 1 uur Linpack lopen, geen errors dan 8 uur Prime, geen errors dan is 't stabiel i.m.o.
[ Voor 23% gewijzigd door Trinity_232 op 08-01-2010 08:10 ]
Laag is het niet en _te_ hoog ook niet.Remco Tr schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 21:41:
EDIT: VRAAG= is deze temp niet beetje aan de hoge kant????????
Hmmm, volgens Google is een H-50 een camera van Sony, maar je zul wel een H50 van Corsair bedoelen, maar dan nog weet ik niet wat je bedoeld.@ The_Mask het is trouwens jou H-50
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb een gigabyte p55ud4 - i5 750 overclocked met gigabyte easytune 6 software (makkelijk, geen zin in moeilijk overclocken)
Nu draait de cpu op 3150 Mhz en voltage is wanneer niet stressed 1.232 en wanneer ik prime95 draai gaat voltage naar 1.184?
How come ?
I don't hate you, I nothing you
Nu heb ik de cpu overclockt naar 3.6 GHz op 1.168V (volgens CPU-Z), hetgeen me een zeer goed voltage lijkt voor deze snelheid indien dit stabiel is. Daarom wilde ik testen of dit stabiel is (zie verder).
CPU-Z load
Ik heb de power saving features aan gelaten, zodat de pc niet veel stroom verbruikt als het niet nodig is.
Dit geeft CPU-Z weer in idle-mode:
CPU-Z idle
Nu heb ik een test gedaan met Prime95, en daar krijg ik dit resultaat:
Prime95
Om 8 uur deze morgen heb ik de test gestart, en om 16:52 weer gestopt. Nu zag ik dat er vanaf 11:11 geen info meer werd gegeven, hetgeen me raar lijkt. Laat Worker #1 hierbij maar buiten beschouwing, hier heb ik achteraf nog een testje mee gedaan.
Ik neem aan dat dit resultaat niet sluitend is, en dat ik het beter opnieuw doe?
Nu zou ik graag eerst de oorzaak van dit probleem weten.
Kan het zijn dat indien de pc lang geen input krijgt, dat hij dan in stand-by of iets dergelijks gaat, en dat de test dan in feite niet meer verder gaat? Dit lijkt me raar, aangezien de test dan al een dikke 3 uur heeft gedraaid.
Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?
maar vanaf ongeveer 3500 MHz heb ik een vcore van tussen de 1.4 en 1.45. Op zich draait de pc
bij dagelijks gebruik stabiel en wordt niet al te warm (idle circa 25 graden en tijdens dirt 2 tussen de 55 en 60 graden max). Ik heb gelezen dat een vcore van boven de 1.4 te hoog is. Maar wat mag die waarde volgens jullie max zijn bij een 24/7 overclock?
AMD Nieuwsdiscussie
Heb je wel je vdroop op low staan dan?Andre61 schreef op dinsdag 12 januari 2010 @ 21:37:
Ik heb een i7 870 i.c.m. een MSI GD 80 moederbord. Ik heb al heel wat instellingen geprobeerd
maar vanaf ongeveer 3500 MHz heb ik een vcore van tussen de 1.4 en 1.45. Op zich draait de pc
bij dagelijks gebruik stabiel en wordt niet al te warm (idle circa 25 graden en tijdens dirt 2 tussen de 55 en 60 graden max). Ik heb gelezen dat een vcore van boven de 1.4 te hoog is. Maar wat mag die waarde volgens jullie max zijn bij een 24/7 overclock?
@Charrel, waar kun je de vdroop vinden, en kun je die dan instellen?
Het overklokken gaat op zich wel. Ik kan tot boven de 4Ghz, alleen is dan de vcore continue tussen de 1.4 en 1.45. Hij blijft netjes op temperatuur, heeft geen vastlopers en 5 uur prime was ook geen probleem. Alleen ik had gelzen dat je de vcore onder de 1,4 moest houden.omgwtfbbq schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:06:
1,4 is de max die ik aanraad voor 24/7 gebruik. Wel zonde dat je dan een 870 hebt op een high-end moederbord die dan zo belabbert overclockt! Wat lukt er niet om em hoger te krijgen dan 3,5Ghz?
Ik heb al verschillende instellingen geprobeerd, maar elke overklok boven de 3.5Ghz resulteert in een vcore boven de 1.4.
PCIe frequency op 102 gezet?
Al geprobeerd met C-State disabled?
EIST en C1E Disabled al geprobeerd?
Welk IMC voltage je gebruik je?
Al gespeeld met clock skew?
CPU Differential Amplitude omhoog geschroeft?
CPU Spread spectrum disabled?
vleesie1 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 17:18:
Ik heb een i5 750 i.c.m. Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G geheugen en een MSI P55M-GD45 moederbord.
Nu heb ik de cpu overclockt naar 3.6 GHz op 1.168V (volgens CPU-Z), hetgeen me een zeer goed voltage lijkt voor deze snelheid indien dit stabiel is. Daarom wilde ik testen of dit stabiel is (zie verder).
CPU-Z load
Ik heb de power saving features aan gelaten, zodat de pc niet veel stroom verbruikt als het niet nodig is.
Dit geeft CPU-Z weer in idle-mode:
CPU-Z idle
Nu heb ik een test gedaan met Prime95, en daar krijg ik dit resultaat:
Prime95
Om 8 uur deze morgen heb ik de test gestart, en om 16:52 weer gestopt. Nu zag ik dat er vanaf 11:11 geen info meer werd gegeven, hetgeen me raar lijkt. Laat Worker #1 hierbij maar buiten beschouwing, hier heb ik achteraf nog een testje mee gedaan.
Ik neem aan dat dit resultaat niet sluitend is, en dat ik het beter opnieuw doe?
Nu zou ik graag eerst de oorzaak van dit probleem weten.
Kan het zijn dat indien de pc lang geen input krijgt, dat hij dan in stand-by of iets dergelijks gaat, en dat de test dan in feite niet meer verder gaat? Dit lijkt me raar, aangezien de test dan al een dikke 3 uur heeft gedraaid.
Hoe zou ik dit kunnen voorkomen?
Als je een nieuw bios hebt dan is het hier ergens bij onderstaande settings, bij de oudere biossen heet het volgens mij load line calibration:Andre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:55:
[...]
@Charrel, waar kun je de vdroop vinden, en kun je die dan instellen?

Mocht je besluiten om je bios te flashen .... maak dan GEEN gebruik van m-flash!
Mijn boardje moet RMA vanwege M-(knaken)Flash ..... mobo boot niet meer, gaat alleen nog maar aan....
PCIe frequency op 102 gezet? Ja, gedaanomgwtfbbq schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:06:
Hmm, dat is toch jammer. Ik ga waarschijnlijk wat open deuren intrappen maar toch:
PCIe frequency op 102 gezet?
Al geprobeerd met C-State disabled?
EIST en C1E Disabled al geprobeerd?
Welk IMC voltage je gebruik je?
Al gespeeld met clock skew?
CPU Differential Amplitude omhoog geschroeft?
CPU Spread spectrum disabled?
Al geprobeerd met C-State disabled? Ja, gedaan
EIST en C1E Disabled al geprobeerd? Ja, gedaan
Welk IMC voltage je gebruik je? Waar kan ik dit vinden?
Al gespeeld met clock skew? Ik weet niet wat dat is?
CPU Differential Amplitude omhoog geschroeft? Dit zegt me ook niets.
CPU Spread spectrum disabled? Ja, gedaan.
Ik heb net OC Genie is aangezet, en die komt op circa 3,75Ghz uit met een vcore tussen de 1.35 en 1.40.
Dat moet manueel dus ook makkelijk te halen zijn lijkt mij?
Makkelijk, maar eerst maar wat inlezen.Andre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:13:
AMD Nieuwsdiscussie
Heet ook wel eens 'QPI/DRAM' voltage (bij LGA1366), is dus de Uncore-voltage (QPI/PCIe/memorycontroller/L3cache) van de CPU.Andre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:13:
Voor snel geheugen / XMP en bij OCen kan deze op (1.30v -) 1.35v gezet worden.
[ Voor 2% gewijzigd door bitshape op 13-01-2010 22:56 . Reden: edit ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
IMC Is integrated memory controller. Dit is het voltage wat het geheugen en de bascelock regelt. Deze kan gerust op 1,2-1,3volt. Lager is altijd beterAndre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:13:
[...]
PCIe frequency op 102 gezet? Ja, gedaan
Al geprobeerd met C-State disabled? Ja, gedaan
EIST en C1E Disabled al geprobeerd? Ja, gedaan
Al gespeeld met clock skew? Ik weet niet wat dat is?
CPU Differential Amplitude omhoog geschroeft? Dit zegt me ook niets.
CPU Spread spectrum disabled? Ja, gedaan.
Ik heb net OC Genie is aangezet, en die komt op circa 3,75Ghz uit met een vcore tussen de 1.35 en 1.40.
Clock skew is een vertraging in de communicatie van picoseconde (Bijzonder klein dus) maar het kan net dat ene zetje stabiliteit geven, meestal is 100 ps of 200 ps genoeg.
CPU diffential amplitude is een voltage wat de CPU ondersteunt, waar het precies over staat weet ik ook niet. Deze kan meestal tussen de 800 en 1000 mV. beide voltages geen probleem
Goed je vcore in de gaten houden als je hem belast, als ik op 4.2ghz draai heb ik heb ik de vcore op 1.288volt staan. Dat wordt dan bij belasting 1.35volt. Sprong bij mij iig erg omhoog, dus even goed op letten!Andre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:14:
@charrel, ik heb wel de load line calibration, die zal ik eens proberen. Moet ik die enablen, en daarna verder nog iets doen?
Dat heet VTT op jou mobo.Andre61 schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:13:
[...]
Verder klinkt het haast alsof je je vcore op auto hebt staan, is dat het geval? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je proc zo slecht overclockt.
Verwijderd
Ik heb een i5 750 op een Asus Maximus III Gene mobo,
2 x Kingston 1333 Mhz DDR3 Value Series KVR1333D3N9/2G
cooler Corsair H50-1, 3 WD hdd's waaronder 1 raptor, gtx295, corsair voeding en dat alles in een NZXT Rogue Black/Blue LED kastje
Ik heb volgende dingen veranderd in BIOS:
cpu spread spectrum, speedstep, c1E (in cpu configuration) op disabled
ai overclock tuner manual, bclk 165 dacht ik, pcie 100, dram auto
dan heb ik windows opgestart en een sensortest gedaan dat ik via google tutorial heb gevonden, maar prime95 is gestopt na de 8ste stap, hoort dat zo?
pic: http://img63.imageshack.us/img63/8705/eersteoctest.jpg
wat zou ik nog moeten veranderen of afblijven? (ik zou graag +- 4 ghz halen zoals in de reviews van de i5 750)
Zijn er betere tests dat ik zou moeten doen dan die sensortest?
ook heb ik vraagje met dram configuration in het BIOS:
hier blijf ik er voor de moment liever vanaf, maar wat kan ik er juist mee doen?
[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 22:01 . Reden: zinsbouw veranderen ]
AMD Ryzen 9 5800X3D, 2x16 GB G.Skill Ripjaws V 3600MHZ CL16 DDR4, Gigabyte B550i Aorus Pro AX, AMD Radeon RX 6900 XT, 1x Samsung PM9A1 1TB nvme SSD, 1x Crucial C300 256 GB, 1x Crucial MX500 1TB, 1x WD 2.5 Inch 1TB, SSUPD Meshlicious, Corsair SF-750
kast: Cooler Master HAF 922
moederbord: Gigabyte P55-UD4
processor: intel i7 860
processor koeler: Corsair H50
geheugen: OCZ Platinum Low Voltage 3P1333LV4GK
videokaart: Nvidia GTX260
hdd: samsung f3 1 tb en nog een 500 gb schijf
voeding: Be Quiet 650 watt.
Alles draaide bij eerst boot, win 7 ultimate geinstalleerd. alles werkte.
uiteindelijk de fsb van 133 wat omhoog gedaan, zodat de proc op 3.45 ghz draaid.
reboot, hij ging windows laden. starte onder het laden opnieuw op en ging uit en weer aan, dan blijft hij 2 a 3 sec aan, dan schakelt hij weer uit en dan weer aan, 2 a 3 sec. en zo door.
ik heb daarna de voeding eraf gehaald, en de batterij uit het moederbord gehaald, en daarna deed hij het nog steeds niet.
iemand een id?
www_un4given_nl
Ik krijg daar een Error™
Niet toegestaan
Je hebt geen toegang tot categorie 6.
(interne identificatie: category::get_categorydata::category_not_allowed)
AMD Nieuwsdiscussie
Mijn vtt staat nu op 1.36 en mijn vcore wordt nu max 1.4. Ik had die inderdaad nog op auto staan.P E E R schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 08:54:
[...]
Dat heet VTT op jou mobo.
Verder klinkt het haast alsof je je vcore op auto hebt staan, is dat het geval? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je proc zo slecht overclockt.
Ik heb hem nu draaien op 3,8 Ghz. Gedurende 15 minuten OCCT wordt ie max 75 graden. Idle is die nu 21 graden, en tijdens gamen van bijvoorbeeld Dirt 2 is die max 55 graden. Zijn dat goede temps?
Ik ben op zich wel blij met deze overklok, hij wordt in mijn ogen niet te warm en draait gevoelsmatig soepel.
De C states heb ik weer enabled, hij werd erg warm als ik deze op disable had staan.
De CPU diffential amplitude staat bij mij op 800 nu. Moet die op een andere stand?omgwtfbbq schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 07:20:
[...]
IMC Is integrated memory controller. Dit is het voltage wat het geheugen en de bascelock regelt. Deze kan gerust op 1,2-1,3volt. Lager is altijd beter
Clock skew is een vertraging in de communicatie van picoseconde (Bijzonder klein dus) maar het kan net dat ene zetje stabiliteit geven, meestal is 100 ps of 200 ps genoeg.
CPU diffential amplitude is een voltage wat de CPU ondersteunt, waar het precies over staat weet ik ook niet. Deze kan meestal tussen de 800 en 1000 mV. beide voltages geen probleem
Ik zie in mijn bios niet echt een plek waar ik de IMC voltage ik kan geven en de clock skew kan regelen, maar zoals je merkt ben ik wat dit betreft nog een behoorlijke beginner.
Bij mijn bios zie ik alleen een QPI ratio, die bij mij op auto staat, andere waarden zijn 16 en 18.bitshape schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 22:37:
[...]
Heet ook wel eens 'QPI/DRAM' voltage (bij LGA1366), is dus de Uncore-voltage (QPI/PCIe/memorycontroller/L3cache) van de CPU.
Voor snel geheugen / XMP en bij OCen kan deze op (1.30v -) 1.35v gezet worden.
Kun je hier wat mee?
[ Voor 98% gewijzigd door Manu_ op 16-01-2010 15:54 ]
Die temps zijn opzich goed genoeg. Heb je je vcore al van auto afgehaald? Als je handmatig het laagste voltage gaat opzoeken waarbij je processor nog stabiel is, is dat waarschijnlijk een stuk lager dan wat je er doorheen gooit als je 'm op auto laat staan. En een lager voltage gaat je heel veel schelen in temperatuur.Andre61 schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 14:23:
[...]
Mijn vtt staat nu op 1.36 en mijn vcore wordt nu max 1.4. Ik had die inderdaad nog op auto staan.
Ik heb hem nu draaien op 3,8 Ghz. Gedurende 15 minuten OCCT wordt ie max 75 graden. Idle is die nu 21 graden, en tijdens gamen van bijvoorbeeld Dirt 2 is die max 55 graden. Zijn dat goede temps?
Ik ben op zich wel blij met deze overklok, hij wordt in mijn ogen niet te warm en draait gevoelsmatig soepel.
De C states heb ik weer enabled, hij werd erg warm als ik deze op disable had staan.
Heb je trouwens geheugen waarvoor je VTT zo hoog moet? Anders kan het nl een stuk lager.
Zoals ik hierboven al zei: IMC voltage heet VTT bij msi borden.Bij mijn bios zie ik alleen een QPI ratio, die bij mij op auto staat, andere waarden zijn 16 en 18.
Kun je hier wat mee?
Heb mijn i5 750 nu op 4013 mhz lopen echter bij linx test klapt ie er toch iedere keer weer na ongeveer 1 min uit....
voltage staat op 1.368 en imc op 1.30
iemand een idee wat ik het beste kan verhogen?? temps zijn ongeveer 71 max tijdens linx test.
Het voltage wat te laag staat.Draakje1 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 10:54:
iemand een idee wat ik het beste kan verhogen??
Of verwachte je serieus dat er iemand helderziend zou zijn?
AMD Nieuwsdiscussie
Maar ik heb wel gelijk een vraagje. Ik heb een msi gd65 moederbord en er zit zo'n progje bij msi corecenter.
En daar zat ik wat mee te spelen.
Dus ik zette hem op gamerssettings, en toe verhoogde hij mn snelheid naar zon 3,3 ghz.
Dus ik dacht, als dat progje dat doet, zal het vast geen kwaad kunnen. Even prime95 draaien kijken wat ie doet.
En ja hoor meteen failed en hele PC liep compleet vast. Terwijl dit toch wel zou moeten kunnen?
Ik heb nog nooit overgeclockt maar dacht zelf dat het misschien kwam door m'n ram-timings die op 7-7-7 staan? Heeft dat er wat mee te maken? of gebeurt er niks met het ram als corecenter overclockt?
Tevens een vraag over de turboboost van intel, zie ik dat terug in CPU-Z? want daar verandert de snelheid nooit. En als ik m'n mobo op "optimal system settings" zet, zijn alle waarden dan weer gewoon veilig en default? De manual is hier niet erg duidelijk in.
Natuurlijk kun je je processor op 3.3 krijgen (en ook nog wel wat hoger) maar ik zou dat toch handmatig doen, zo moeilijk is het niet.Sjef_Arie schreef op zondag 17 januari 2010 @ 14:18:
Eindelijk ook m'n i7-860 binnen, en wat is ie snel
Maar ik heb wel gelijk een vraagje. Ik heb een msi gd65 moederbord en er zit zo'n progje bij msi corecenter.
En daar zat ik wat mee te spelen.
Dus ik zette hem op gamerssettings, en toe verhoogde hij mn snelheid naar zon 3,3 ghz.
Dus ik dacht, als dat progje dat doet, zal het vast geen kwaad kunnen. Even prime95 draaien kijken wat ie doet.
En ja hoor meteen failed en hele PC liep compleet vast. Terwijl dit toch wel zou moeten kunnen?
Ik heb nog nooit overgeclockt maar dacht zelf dat het misschien kwam door m'n ram-timings die op 7-7-7 staan? Heeft dat er wat mee te maken? of gebeurt er niks met het ram als corecenter overclockt?
Tevens een vraag over de turboboost van intel, zie ik dat terug in CPU-Z? want daar verandert de snelheid nooit. En als ik m'n mobo op "optimal system settings" zet, zijn alle waarden dan weer gewoon veilig en default? De manual is hier niet erg duidelijk in.
Turboboost kun je zien in cpu-z. Stress met prime 1 core, en als je in cpu-z een multiplier van 24 ziet, staat turboboost aan. Anders moet je het even in het cell menu van je bios aanzetten.
I5 750
Gigabyte p55 UD2
geil 1333 ghz cas 9
hd5850
Heb het systeem nu lopen op 3600 mhz. met een load vcore van 1,38. Dan stijgt mijn temp rond de 73 graden. (Dit getest met prog. OCCT).
ik heb de volgende instellingen in bios gedaan.
BCLK = 180
multi = 20
v-core staat in bios op Auto
SPD op 8x
eist turbo en C1E disabled.
Zijn er hier nog dingen die anders kunnen ( om temp. iets omlaag te werken en toch een hogere mhz te halen?)
Zal zsm een prnt screen laten zien.
AMD Nieuwsdiscussie
Ik heb inderdaad vcore van auto afgehaald. Ik heb al heel wat vcore instellingen geprobeerd, maar de huidige werkt tocht het beste.P E E R schreef op zaterdag 16 januari 2010 @ 15:50:
[...]
Die temps zijn opzich goed genoeg. Heb je je vcore al van auto afgehaald? Als je handmatig het laagste voltage gaat opzoeken waarbij je processor nog stabiel is, is dat waarschijnlijk een stuk lager dan wat je er doorheen gooit als je 'm op auto laat staan. En een lager voltage gaat je heel veel schelen in temperatuur.
Heb je trouwens geheugen waarvoor je VTT zo hoog moet? Anders kan het nl een stuk lager.
[...]
Zoals ik hierboven al zei: IMC voltage heet VTT bij msi borden.
Ik heb dit geheugen:Kingston HyperX 4GB(2x2) DDR3 2000MHz C8 THS XMP. Kan de vtt met dit geheugen een stuk lager?
hhaha heb een mooie review gevonden hier en mijn pctje loopt nu perfecto op 4.013 ghz @ 1.384 voltt + 1.25 IMC ..-The_Mask- schreef op zondag 17 januari 2010 @ 13:58:
[...]
Het voltage wat te laag staat.![]()
Of verwachte je serieus dat er iemand helderziend zou zijn?
Greetz!
Ik denk dat je je VTT wel op 1.25 kunt zetten, probeer dat eens en kijk of het stabiel is.Andre61 schreef op zondag 17 januari 2010 @ 20:43:
[...]
Ik heb inderdaad vcore van auto afgehaald. Ik heb al heel wat vcore instellingen geprobeerd, maar de huidige werkt tocht het beste.
Ik heb dit geheugen:Kingston HyperX 4GB(2x2) DDR3 2000MHz C8 THS XMP. Kan de vtt met dit geheugen een stuk lager?
Als ik de V-core in bios omzet naar 1.36. dan start mijn pc niet op. Is het handig om de Vcore lager in te stellen? bijv. op 1.3v??-The_Mask- schreef op zondag 17 januari 2010 @ 19:57:
Vcore moet veel lager kunnen en zal de temp ook heel erg verlagen.
Zit het geheugen wel in de goede bankjes (lees handleiding).TrickeY schreef op vrijdag 15 januari 2010 @ 09:06:
Hallo, Ik heb gisteren mijn nieuwe systeem binnen gekregen en alles gemonteerd:
kast: Cooler Master HAF 922
moederbord: Gigabyte P55-UD4
processor: intel i7 860
processor koeler: Corsair H50
geheugen: OCZ Platinum Low Voltage 3P1333LV4GK
videokaart: Nvidia GTX260
hdd: samsung f3 1 tb en nog een 500 gb schijf
voeding: Be Quiet 650 watt.
Alles draaide bij eerst boot, win 7 ultimate geinstalleerd. alles werkte.
uiteindelijk de fsb van 133 wat omhoog gedaan, zodat de proc op 3.45 ghz draaid.
reboot, hij ging windows laden. starte onder het laden opnieuw op en ging uit en weer aan, dan blijft hij 2 a 3 sec aan, dan schakelt hij weer uit en dan weer aan, 2 a 3 sec. en zo door.
ik heb daarna de voeding eraf gehaald, en de batterij uit het moederbord gehaald, en daarna deed hij het nog steeds niet.
iemand een id?
Dat leverde bij mij exact dezelfde symptomen op. Omwisselen was de oplossing!
(leuke componentkeuze heb je gedaan)
BclK: 185
Multi: 20x
Vcore: 1.30v.
cpu freq: 3700 mhz.
SPD 6x
CPU warmte:
Idle ± 36 graden
load ± 60 graden
Wat raden jullie aan? Vcore eerst verlagen of nu eerst de BclK naar 190?
Idle ± 36 graden
load ± 68 graden
Bclk naar 200 verhogen en dan OCCT voor min 3 uur draaien.
Als ik de multi op 21x zet dan gaat mijn turbo in bios op "auto" staan. Heeft dit met de 24x te maken?
http://i218.photobucket.c.../M009-2007/overclock3.jpg
Hier even een image van mijn settings. Deze settings ga ik even wat langer onder load zetten.
Is dit een goede setting of kunnen er nog verbeteringen komen?
Eist en C1E staat op disabled
Turbo op disabled
Vcore op 1.30V
VTT op 1.15V
SPD 6x
de rest staat op auto.
[ Voor 76% gewijzigd door M009 op 18-01-2010 19:41 ]
jah die had ik wel goed zitten, vanaf handleiding erin gezet. pc heeft immers ook wel gedaan dus.Leader98 schreef op maandag 18 januari 2010 @ 09:28:
[...]
Zit het geheugen wel in de goede bankjes (lees handleiding).
Dat leverde bij mij exact dezelfde symptomen op. Omwisselen was de oplossing!
(leuke componentkeuze heb je gedaan)
ik moet het moederbord + cpu + ddr terug sturen.
ik vind de componentkeuze ook wel leuk, vandaar he
bijna hetzelfde als jij zegmaar
kun je me strax helpen met dat overclocken als je weet hoe dat moet, ik heb volgens mij niets fout gedaan maar wordt nu toch een beetje bang
www_un4given_nl
Ik heb de vtt zowel op 1.25 als op 1.3 geprobeerd, beide keren een vastloper. ik heb hem nu maar even op 1.36 gezet, en dat geeft geen problemen na 15 minuten OCCT.P E E R schreef op zondag 17 januari 2010 @ 22:12:
[...]
Ik denk dat je je VTT wel op 1.25 kunt zetten, probeer dat eens en kijk of het stabiel is.
Heb je nog verdere tips? Op zich draait ie nu stabiel op 3.8Ghz, maar ik had gehoopt de de 4 te halen.
I5 750
Gigabyte p55 UD3
Kingston 2000mhz c9
hd4870
Coolermaster TX-3
Vcore in bios op 1.3675v
VTT op ik dacht 1.26v (eerste roze waarde in de bios)
mem op 1.66v
Idle volgens cpu-z op 1.328v ~35 graden
Stressed volgens cpu-z 1.248v ~ max 72 graden met linpack
4 Ghz gaat me niet lukken, voltage moet dan veel hoger -> cpu veel warmer -> niet prettig
Bclk 200
multi 19x
SPD(dat is toch die Mem divider?) op 10x
wprime lukt wel op zo'n 4.28ghz, maar totaal niet stabiel iig (en vcore in easytune op 1.48v ofzo!)
[ Voor 50% gewijzigd door XyS op 20-01-2010 12:58 ]
Specs:
i7 - 860
MSI P55-gd65
4GB OCZ 1866 geheugen.
In realtemp zie ik bij de stock en overclockte snelheden van de CPU bij idle praktisch geen verschil in temperaturen tussen de cores.
Als ik de cpu aan het werk zet met Linx (meeste hitte in mijn ervaring) of Prime95 dan zie ik tussen verschillende cores soms wel verschillen tot 8 graden celsius.
Realtemp heeft een inidicatie die de cpu-throttle detecteerd, deze blijft op "OK" staan, toch blijft dat temperatuur verschil.
Iemand die weet wat het betekend ?

Zonder stressprog zijn ze gewoon 29/35 graden. Wat een ongelofelijke temperaturen bij stress, dat wordt geen overclocken zo tenzij ik natuurlijk het voltage ga aanpassen.
[ Voor 22% gewijzigd door SuX DeLuXe op 22-01-2010 21:11 ]
Nee dat dacht ik ook maar ik las ook wat tegenstrijdige berichten op wat fora, dus ff me licht hier opsteken.omgwtfbbq schreef op vrijdag 22 januari 2010 @ 07:14:
Bij mij zit er ook zo'n 8 graden verschil tussen Core0 en Core3. Heeft meestal te maken met een kromme IHS of base van je koeler. Kan opzich geen kwaad zoland de hoogste maar niet boven de maximale temperatuur uitkomt
Maar als ik in mijn bios kijk, zie ik geen advanced frequency opties.... Kan ik deze op een of andere manier unlocken?
http://marc.schattorie.nl
Sorry, het is lastig om uit te vinden welk moederboard ik heb... Het is de Packard Bell i7629 (op hun website staat bulldog II?), ik heb gekeken met CPU-z, maar deze geeft niet de goede info (intel chipset).Edmin schreef op zaterdag 23 januari 2010 @ 22:54:
Vast wel, maar als je niet aangeeft wat voor moederbord je hebt....
Hoe kan ik het vinde zonder in de kast te hoeve duiken?
Ik zie de mugen zo vaak voorbij komen en aangeraden worden.
Just curious =)
[ Voor 17% gewijzigd door Toffei op 24-01-2010 12:12 ]
[ Voor 4% gewijzigd door W4rlock op 24-01-2010 12:16 ]
En wat betreft het overklokken, ieder mobo valt toch te klokke?
Verwijderd
dat mijn cpu tot de 3166 mhz gaat met een multiplier van 24.
ik heb niks overclockt en in mijn bios staat alles op default waardes.
is dit normaal voor die cpu en kan dit kwaad?
Turbo Boost.Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:03:
Ik heb een intel I5 750@2.67Ghz en nu zie ik ik everest ultimate
dat mijn cpu tot de 3166 mhz gaat met een multiplier van 24.
ik heb niks overclockt en in mijn bios staat alles op default waardes.
is dit normaal voor die cpu en kan dit kwaad?
Dat is dus volkomen normaal en kan geen kwaad.
Verwijderd
aah super bedankt voor de snelle info.P E E R schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:11:
[...]
Turbo Boost.
fijne zondag nog.
Ik heb Turbo mode dus al uitgezet op mijn I7 860 want bij volle belasting wordt het zaakje 85 graden (de cores)P E E R schreef op zondag 24 januari 2010 @ 16:11:
[...]
Turbo Boost.
Met turbo mode uit wordt hij 100 % stressed rond de 79 graden wat ik al extreem vind, ook al heb ik een boxed koeler. Is het nou normaal dat de temps zo hoog worden? Ik vond ze bij Dual Core al hoog, maarja schijnbaar blijf je dat toch houden bij computerhardware. Idle is de boel wel redelijk koel bij mij, rond de 30/35 graden..
Nu zal ik mijn CPU niet snel 100 % belasten op 4 cores (8 threads) maar dan nog. De warmte is extreem.
En dan te bedenken dat ik nog niet aan overclocken begonnen ben, dat lijkt me helemaal absurd. Wordt ie dadelijk 95 graden

[ Voor 7% gewijzigd door SuX DeLuXe op 24-01-2010 17:08 ]
Zit je koeler er wel goed op?
Nop, als de settings er niet inzitten houdt het op. De boardjes zoals bv. Dell levert bevatten die opties gewoon niet in het bios. Dus fysiek gaat het mischien wel, maar biosmatig niet. Daar zit vaak gewoon een aangepast moederbord en/of bios in.SparkyRih schreef op zondag 24 januari 2010 @ 15:12:
En wat betreft het overklokken, ieder mobo valt toch te klokke?
Soms kan je met software in windows wel enkele dingen veranderen maar in het bios iets standaard veranderen lukt vaak niet.
De boxed koeler zit goed voor zover ik gezien heb. Misschien een keer eraf halen, maar zoals ik al zei idle zijn de temperaturen wel vrij normaal. Rond de 34 tot 40 graden. Alleen bij 100 % stress (8 threads) wordt de boel tegen de 80 graden.Andre61 schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:09:
Dat ligt dan waarschijnlijk aan je boxed koeler. Bij mij is de idle temp circa 21 graden, tijdens het gamen circa 55 graden, en tijdens prime/occt circa 70 graden. Ik heb mijn 870 draaien op 3,8Hhz.
Zit je koeler er wel goed op?
Zou er geen andere BIOS op kunnen? een die sterk overeen komt...charrel schreef op zondag 24 januari 2010 @ 18:23:
[...]
Nop, als de settings er niet inzitten houdt het op. De boardjes zoals bv. Dell levert bevatten die opties gewoon niet in het bios. Dus fysiek gaat het mischien wel, maar biosmatig niet. Daar zit vaak gewoon een aangepast moederbord en/of bios in.
Soms kan je met software in windows wel enkele dingen veranderen maar in het bios iets standaard veranderen lukt vaak niet.
Ok, bedankt voor alel reacties...charrel schreef op maandag 25 januari 2010 @ 07:51:
Vaak wil dat niet erg werken omdat ze een uitgeklede versie gebruiken van een bestaand moederbord, zo was het iig een tijd terug. Dus dan heeft het moederbord gewoon minder opties dan dat je het los koopt van de fabrikant. En ga maar is uitzoeken welk merk moederbord erin zit bij je ....
Edit: Chipset: Intel D131 rev 17
[ Voor 4% gewijzigd door SparkyRih op 25-01-2010 10:49 ]
Stuff:
Asus Maximus Gene III
i7 860
Corsair Dominators GT 1600mhz
BLK: 186
Multi 22
geeft 4106 Mhz.
vcore bios: 1.4 win: idle 1.392 load 1.4
CPU PPL: 1.9
IMC ergens in de 1.356 ofzo ( hoogste blauwe waarde)
PCH ergens in de 1.156 ofzo ( hoogste blauwe waarde)
QDI Link op de laagste ( kan er maar 2 kiezen)
DRAM Volt: 1.654
Geheugen draait op 7-7-7-20 stabiel ( xmp settings)
idle temp is een 30°-35°
Load met prime is een 75° max
Nu zit ik dus vast.
190 BLK lukt niet, ook al duw ik de vcore hoger naar 1.45 , CPU PPL naar 2.0 ( max blauwe waarde)
PCH heb ik ook 1 stapje al verhoogt naar de eerste gele waarde.
Maar telkens knalt de 3de worker eruit na 5-25 minuten.
HT, Turbo, Speedstep, C1, VT, spread specs, en al die opties allemaal disabled.
200 blk met 19 multi lukt nog, met 20 multi niet meer.
Zit ik aan de limiet van mijn board ofzo?
of wilt mijn cpu in geen enkel geval meer harder?
Enige opties waar ik nog mee kan prullen zijn de PCH clock skew, CPU clock skew -> delay opzetten van 200-1400 ms
en nog een Voltage regeling voor CPU en PCH van 700 - 1000mv.
Iemand idee?
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Mijn volgende onderdelen zijn:
MSI p55-CD53
I5 750
geil 1333 geheugen cas 9
mugen rev B
Ik heb mijn cpu nu op 3600 mhz. met een vcore op auto ( idle 1.28 en load 1.22) Lees dus dat dit een Vdrop zou zijn?
Temp. zijn ( idle ± 37graden, onder load ±61 graden)
Nu kan ik in mijn moederbord mijn Vcore (of andere voltages) niet veranderen. ( deze zijn grijs in mijn bios).
Ik heb de volgende dingen gedaan:
Eist = disabled
Cstate = disabled
C1E = disabled
Dram timings = manual
X.M.P. = disabled
bclk 180
cpu ratio 20
Moet ik in mijn bios iets op enabled zetten om mijn vcore te kunnen veranderen? in mijn handleiding kan ik hie rook niks over vinden.
Zit nu op de 4GHz
BCLK 190
Multiplier 21
Turbo Off
EIST Off
Vcore: 1.35 +/-
VTT: 1.25 +/-
PLL: 1.8
Ik heb een Corsair H50 koeler, met een push pull formatie. Na twee uur stressen in prime (had niet veel tijd) heeft hij één keertje de 80 graden Celsius aangetikt. Is dit veel? Ik kan er vrij weinig over vinden.
Ik wil eigenlijk naar de 4.2 GHz dan loopt mijn geheugen precies op 1600Mhz.
Tevens geeft CPU-Z een cas van 10 weer terwijl ik OCZ platinum heb met een latency van 7. Een vriend van mij zei dat dit gewoon een foute weergave is. Maar ik weet het niet. Iemand?
Iemand tips?
[ Voor 15% gewijzigd door Capt.Awesome op 03-02-2010 14:00 ]
Denk wel dat ik weer eens windows 2k erop ga zetten, gewoon om eens te kijken hoe dat "voelt"
MSI p55-cd53
geil 1333 cas 9 4gb
mugen rev B koeler
hd5850
Zit nu na 7 en half uur stressen met Prime95 op een 3910 mhz. Vcore staat in bios op auto. (1.28v)
In Idle staat mijn vcore in windows hier ook op. Zie foto.
http://i218.photobucket.c...-2007/Prime957enulerr.jpg
Wanneer ik ga stressen duikt mijn voltage naar 1.234, ik had gelezen dat dit een Vdrop zou zijn? is dit met deze waardes verwaarloosbaar. Zie foto.
http://i218.photobucket.c...4/M009-2007/Prime957e.jpg
Ik ga nog even kijken of ik deze stabiel krijg op 4 ghz.
In bios Eist = Disabled.
OC genie button = Disabled
overspeed protection = Enabled
Dram timings = Auto
Memory ratio = 3 (±1200mhz)
QPI ratio = Auto
Verder alles op auto
[ Voor 14% gewijzigd door M009 op 03-02-2010 18:55 ]
Ik draai nu op 4 Ghz. Maar ik vindt et echt te warm worden. Ik heb een GA-P55-UD4 Gigabyte, ligt de hoge temperatuur misschien aan het feit dat ik de LLC aan heb staan? Ik las in het forum dat het bij iemand erg veel scheelt in temperatuur. Maar ook heb ik gelezen dat je bij mijn moederbord de LLC beter aan kunt laten staan.
[ Voor 91% gewijzigd door Punkbuster op 08-02-2010 10:38 ]
automation fanboy
Deze heeft een iets betere vcore droop, komt maar 0.2 volt bij. Dit boardje doet nu met deze i5-750 4.25ghz. 20x212 op 1.32 volt (belast). Temp. wordt dan rond de 67c maximaal
PLL is rond de 1.8v, mischien dat ik straks nog even ga proberen die wat te verhogen om nog wat verder te komen.
AMD corsair dominator 1600 doet nu 1700mhz op 1.62 volt. Volgens mij clocken de AMD reepjes beter dan de speciale voor intel
So far so good.

Leuk cpu-tje, doet gevoelsmatig niet onder voor een quad (ook in-game).
[ Voor 67% gewijzigd door Majin Buu op 10-02-2010 11:00 ]
Ultra 7 265K / GB B860 AORUS ELITE / RTX 5070 Gaming OC