Ik ben momenteel bezig met mijn Core i5 750, Gigabyte P55M-UD2 en Kingston 1333Mhz. Ik heb na veel lezen min of meer de instructies uit deze twee topics gevolgd:
1.
Overclockers.com forum
2.
Tomshardware.co.uk forum
Misschien handig die toe te voegen aan de topicstart, aangezien ze erg informatief zijn.
Mijn insteek is om een zuinige, 24/7 OC te bewerkstelligen. Op die manier is m'n systeem stil en zuinig als ik hem niet of amper gebruik (internet, Word, etc), maar razendsnel als het nodig is (encoding, gaming, HD-video).
Aangezien het een 24/7 verhaal is, moet de OC stabiel zijn, maar bovendien geen significante slijtage veroorzaken. Ook naar aanleiding van
het efficientie-stuk van Tomshardware heb ik gekozen voor 3,8Ghz punt als turbo-stand.
De instellingen zijn momenteel als volgt:
In Windows 7 x64 moeten de energie-instellingen op Gebalanceerd staan!
vcore=normal
vcore range/VDD/spectrum=0.25
BCLK = 181
Default Multiplier is 20x
Intel Turbo = on which bumps the mult to 21x under full load for a 3.8Ghz cpu speed.
QPI/Vtt voltage is 1.15V
QPI Ratio is Auto
Vdimm is set to auto which is 1.50V
Memory mode is Turbo
SPD = 6x
EIST = Enabled
C1E = Enabled
Thermal Alarm is set to 80C
Everything else is auto if memory serves.
Het mooie is, dat dit dus precies schaalt zoals m´n bedoeling was. Hij schakelt naar mp 9x = 1600Mhz met 0,85v/0,9v in idle. Echter bij Prime95 wordt het 21x, (quad) 3800Mhz met 1,264v.
Dit laatste loopt nog niet 8u stressed, dus ik ga nu stapje voor stapje die vcore range/VDD/spectrum omhoog doen tot hij wel stabiel blijft.
Ik wil hierna nog kijken of ik het geheugen van 6x naar 8x kan krijgen, waardoor het op 1448Mhz loopt. Of is het interessanter het op 1086Mhz te laten staan en de timings strakker te zetten?