Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.
Verwijderd
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 18:38 ]
Maar ook de onboard RAID zou ik niet gebruiken. Precies om die reden die Reinman omschrijft. Daarnaast wil dit nog al eens fout gaan met bepaalde schijven (zoals de Spinpoint F1). Wil je echt RAID5, kies dan voor een OS Raid.
Om even het e.e.a. op te sommen:
Goedkope storage server:
Gonadan in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..."
Deze configuratie spreekt mij wel aan en als ik de reacties lees in het BBG topic is er ook niets mis met het systeem.
De pricewatch: Sharkoon Rebel 9 Economic uit jayvol09 in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..." voor schijven in 5,25" oplossing met rubbers. Goed voor airflow en vibratie demping maar had wat eigenaardigheden. Er moeten ook rubbers/brackets bij voor het installeren van de schijven wat iets duurder is. Gewoon de 300 maar doen?
Zuinige goedkope storage server:
Verwijderd in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..."
Het allerlaatste systeem met de Atom en twee 1,5GB disks. Ziet er niet verkeerd uit
Over de schijven:
SECURITEH in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..."
Western Digital of Samsung? De problemen met RAID in combinatie met Samsung schijven is voor zover ik weet reeds verleden tijd. Het probleem met warme disks zoals SECURITEH omschrijft heb ik nog nooit gehad terwijl ik meerdere recente Samsung disks voorbij heb zien komen. Western Digitial doet het echter ook prima en de tijd van de WD8000BB (en vergelijkbare qua technologie) is ook al vijf jaar geleden

wat ik me nog wel afvraag is waarom er bij de dure thuisserver variant een dure kast + voeding gekozen wordt. Er kan redelijk wat bespaard worden door een ENORM simpele kast te nemen waar al een voeding in zit (pricewatch: HKC 3011GS). Scheelt kosten en als het ding toch enkel in de meterkast staat. (misschien dat het ding wel veel geluid maakt, waardoor een wat stijlvollere 300 beter is. Ik weet het in ieder geval niet, maar als ik 30 euro zou kunnen besparen op een kast die ik toch niet zie...
Vervang deze kast door de Centurion 590. Daar zit standaard een module in waarmee je vier 3.5" schijven in drie 5.25" bays kunt plaatsen. Deze hebben al rubbers en een ventilator voor hun neus zitten. Je kunt uitbreiden tot maximaal 12 3.5" schijven (of je moet creatief bezig willen zijn).Thandor schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 18:59:
De pricewatch: Sharkoon Rebel 9 Economic uit jayvol09 in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..." voor schijven in 5,25" oplossing met rubbers. Goed voor airflow en vibratie demping maar had wat eigenaardigheden. Er moeten ook rubbers/brackets bij voor het installeren van de schijven wat iets duurder is. Gewoon de 300 maar doen?
De problemen met Samsung schijven gingen voor zover ik weet over de F1, over de F2 heb ik zulke geluiden niet gehoord. Wel vond ik persoonlijk de verbruiksgegevens van de Western Digital schijven beter.Over de schijven:
Western Digital of Samsung? De problemen met RAID in combinatie met Samsung schijven is voor zover ik weet reeds verleden tijd. Het probleem met warme disks zoals SECURITEH omschrijft heb ik nog nooit gehad terwijl ik meerdere recente Samsung disks voorbij heb zien komen. Western Digitial doet het echter ook prima en de tijd van de WD8000BB (en vergelijkbare qua technologie) is ook al vijf jaar geleden. At last but not least is er ook altijd nog Seagate die met de 7200.12 hele leuke 1TB disks heeft.
Eens.
Eens.Om even het e.e.a. op te sommen:
Goedkope storage server:
Deze configuratie spreekt mij wel aan en als ik de reacties lees in het BBG topic is er ook niets mis met het systeem.
Sharkoon levert wel zelf al rails mee om de 3,5" drives erin te kunnen hangen maar die zullen waarschijnlijk niet zo dempend zijn als rubber gevoerde brackets die je er zelf bij kunt kopen.De pricewatch: Sharkoon Rebel 9 Economic uit jayvol09 in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..." voor schijven in 5,25" oplossing met rubbers. Goed voor airflow en vibratie demping maar had wat eigenaardigheden. Er moeten ook rubbers/brackets bij voor het installeren van de schijven wat iets duurder is. Gewoon de 300 maar doen?
Qua bouwkwaliteit heb ik meer vertrouwen in Antec dan Sharkoon. Combineer dat met het feit dat de Antec al fans en filters erop heeft zitten en ik ga persoonlijk voor de 300.
Eens.Zuinige goedkope storage server:
Het allerlaatste systeem met de Atom en twee 1,5GB disks. Ziet er niet verkeerd uit.
Zowel Western Digital als Samsung levert over het algemeen prima schijven.Over de schijven:
Western Digital of Samsung? De problemen met RAID in combinatie met Samsung schijven is voor zover ik weet reeds verleden tijd. Het probleem met warme disks zoals SECURITEH omschrijft heb ik nog nooit gehad terwijl ik meerdere recente Samsung disks voorbij heb zien komen. Western Digitial doet het echter ook prima en de tijd van de WD8000BB (en vergelijkbare qua technologie) is ook al vijf jaar geleden. At last but not least is er ook altijd nog Seagate die met de 7200.12 hele leuke 1TB disks heeft.
Mocht er wel problemen kunnen voorkomen in verband met warmte dan zal dat voor deze server wel meevallen.
De insteek is namelijk altijd geweest om die schijven zoveel mogelijk stil te laten staan als ze niet gebruikt worden.
Sowieso baseer ik mijn mening/keuze niet graag op één ervaring.
Op die manier bekeken zijn ze nagenoeg gelijkwaardig en zou ik dus vanwege de prijs voor Samsung kiezen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Verwijderd
Je wil een server 24/7 draaien op een slechte voeding?M2M schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:09:
wat ik me nog wel afvraag is waarom er bij de dure thuisserver variant een dure kast + voeding gekozen wordt. Er kan redelijk wat bespaard worden door een ENORM simpele kast te nemen waar al een voeding in zit (pricewatch: HKC 3011GS). Scheelt kosten en als het ding toch enkel in de meterkast staat. (misschien dat het ding wel veel geluid maakt, waardoor een wat stijlvollere 300 beter is. Ik weet het in ieder geval niet, maar als ik 30 euro zou kunnen besparen op een kast die ik toch niet zie...
Ja, heeft wel 2GB en geen mogelijkeheid tot meer.Thandor schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 18:59:
OS RAID it is.
Om even het e.e.a. op te sommen:
Goedkope storage server:
Ja neem de 300 maarDe pricewatch: Sharkoon Rebel 9 Economic uit jayvol09 in "[BBG] Special: goedkope thuisserver (sto..." voor schijven in 5,25" oplossing met rubbers. Goed voor airflow en vibratie demping maar had wat eigenaardigheden. Er moeten ook rubbers/brackets bij voor het installeren van de schijven wat iets duurder is. Gewoon de 300 maar doen?
Zuinige goedkope storage server:
Het allerlaatste systeem met de Atom en twee 1,5GB disks. Ziet er niet verkeerd uit.
pricewatch: AOpen H360B
pricewatch: Asus TS-6A
Samsung. F2's heb ik het nog nooit overgehoord.Over de schijven:
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 20:31 ]
De voeding zou ik nou juist niet op willen besparen.M2M schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:09:
Zeker niet als hij altijd aan staat en dus behoorlijk efficient moet zijn.
Die is dan wel weer een flink stuk duurder, misschien ook wat overkill qua ruimte.Dadona schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:14:
Vervang deze kast door de Centurion 590. Daar zit standaard een module in waarmee je vier 3.5" schijven in drie 5.25" bays kunt plaatsen. Deze hebben al rubbers en een ventilator voor hun neus zitten. Je kunt uitbreiden tot maximaal 12 3.5" schijven (of je moet creatief bezig willen zijn).
Hij is ook wel iets groter, maar dat scheelt minder dan ik had verwacht.
Het is 1 reepje van 2GB, je kunt dus tot 4.Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:20:
Ja, heeft wel 2GB en geen mogelijkeheid tot meer.
Boefje! Gauw editten?
[ Voor 8% gewijzigd door Gonadan op 26-10-2009 20:35 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah je was me voorJe wil een server 24/7 draaien op een slechte voeding?
Ah jij ookDe voeding zou ik nou juist niet op willen besparen.
Zeker niet als hij altijd aan staat en dus behoorlijk efficient moet zijn.
Knap als je nog op een kast van 40€ kan bezuinigen en dan nog zeggen dat het het waard is geweest al die extras van de antec weg te doen.
[ Voor 21% gewijzigd door jayvol09 op 26-10-2009 20:36 ]
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]
Weet ik toch.Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:35:
Nee je gelijk geven door het door te strepen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ja, niet zo heel hard bij stil gestaan. ik leg me neer bij de goedkopere kast+voeding, en ook ik sluit me aan bij de 300 + BQ voeding.Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 20:20:
[...]
Je wil een server 24/7 draaien op een slechte voeding?
http://www.tomshardware.c...r-sb750-780a,2374-13.html
Hier staat dat de SB750 zuigt @ RAID5 en de ICH10R het vrij goed doet...
En aangezien 85% van de tweakers toch echt nog windows gebruikt en blijft gebruiken, stel ik toch een ICH10R bord voor...
Vooral omdat Software RAID5 in windows zuigt (slecht rebuilden, trage performance, vage registerhacks om het uberhaupt voor elkaar te krijgen...)
Daardoor is FakeRAID toch voor windows gebruikers wel aan te raden...
Welk bord het dan moet worden... No idea...
Even niets...
Verwijderd
Verwijderd
Kom op wees realistisch:Junktroep schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:25:
Is het niet zo dat als er voor een OS raid gekozen word er vanuit gegaan word dat hier dan een UX variant op komt te draaien? Het lijkt mij wenselijker om een configuratie te kiezen waar zowel UX als Windows gebruikers goed mee overweg kunnen. Dit omdat er eerder is gemeld dat BBG geen preference uitspreekt mbt OS.
pricewatch: Microsoft Windows 2003 SBS Standard R2 SP2
pricewatch: Microsoft Windows Small Business Server 2003 Premium R2 (OEM, NL, 5 Users)
pricewatch: Microsoft Windows Server 2003 Standaard SP2
pricewatch: Microsoft Windows 2008 Server Enterprise
pricewatch: Microsoft Windows Server 2003 Web Edition SP2
pricewatch: Microsoft Windows 2008 Server Web
En dan vooral de standaard:
pricewatch: Microsoft Windows 2003 Server Standaard R2
etc etc etc.
Nu over windows home server. De standaard is de drive extender:
Wikipedia: Windows Home ServerDrive Extender
Windows Home Server Drive Extender is a file-based replication system that provides three key capabilities:[13]
* Multi-disk redundancy so that if any given disk fails, data is not lost
* Arbitrary storage expansion by supporting any type of hard disk drive (Serial ATA, USB, FireWire etc.) in any mixture and capacity — similar in concept to JBOD
* A single folder namespace (no drive letters)
Users (specifically those who configure a family's home server) deal with storage at two levels: Shared Folders and Disks. The only concepts relevant regarding disks is whether they have been "added" to the home server's storage pool or not and whether the disk appears healthy to the system or not. This is in contrast with Windows' Logical Disk Manager which requires a greater degree of technical understanding in order to correctly configure a RAID array.
Shared Folders have a name, a description, permissions, and a flag indicating whether duplication (redundancy) is on or off for that folder.
If duplication is on for a Shared Folder (which is the default on multi-disk Home Server systems and not applicable to single disk systems) then the files in that Shared Folder are duplicated and the effective storage capacity is halved. However, in situations where a user may not want data duplicated (e.g. TV shows that have been archived to a Windows Home Server from a system running Windows Media Center), Drive Extender provides the capability to not duplicate such files if the server is short on capacity or manually mark a complete content store as not for duplication.
http://www.davescomputert...server_drive_extender.phpWhy Not Use RAID?
For those who aren't familiar with the term RAID it's an acronym for Redundant Array of Independent Disks. Basically RAID allows a computer to use multiple drives together, called an array, as one drive. RAID has various configurations, but most are used to provide redundancy.
It’s the nature of the beast and every software package is about compromise. In this case Microsoft developed the Drive Extender service as a method to provide redundancy and value to Windows Home Server and it works very well. The other option would have been to implement RAID (Redundant Array of Independent Drives). RAID needs a special controller, and a good controller can cost $500 alone, adding substantial cost to the software and hardware required to run Windows Home Server. The Drive Extender service can add and remove drives very easy, which is important for home users. In a RAID setup adding, removing, and replacing drives is much more complicated. Drive extender is a good compromise!
Dus conclusie: Mensen die WHS gaan gebruiken omdat ze geen handleiding kunnen gebruiken en een linux server met raid 5 kunnen installeren, hebben het niet nodig, want WHS doet de redundancy voor hun.
Dus, het is helemaal niet nodig, de kans dat raid 5 + windows gebruikt gaat worden is gewoon laag. Het is dan zonde om een slechter advies te geven, dat is het namelijk, om rekening te houden met iets wat niet zo snel gaat voor komen.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2009 21:40 ]
In dat zelfde licht houden we bij een Gamebak BBG toch ook geen rekening met de Linux ondersteuning van de hardware?Verwijderd schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:32:
*knip*
Dus, het is helemaal niet nodig, de kans dat raid 5 + windows gebruikt gaat worden is gewoon laag. Het is dan zonde om een slechter advies te geven, dat is het namelijk, om rekening te houden met iets wat niet zo snel gaat voor komen.
Dat is om dezelfde reden, de kans dat het voorkomt is erg klein en degenen die het willen kiezen dan toch zelf de hardware uit.
Dan zou je ook een slecht (of liever: minder goed) advies gaan geven alleen vanwege een zeer beperkte groep die af zou kunnen wijken.
Ik ga hierin dus volledig met Reinman mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat stuk over why not use RAID is slap zeg:
"Why not use softRAID5 in WHS" hebben ze geen antwoord op, want het is gewoon handig als t zou kunnen, driver extender is gewoon heel anders. Alleen omdat iemand geen linux kan zou niet mogen betekenen dat ze moeten leven zonder raid5! niet zo harteloosThe other option would have been to implement RAID (Redundant Array of Independent Drives). RAID needs a special controller, and a good controller can cost $500 alone, adding substantial cost to the software and hardware required to run Windows Home Server.
En windows server is niet de enige windows keus naast WHS.
Ben het overigens wel eens dat het AMD bord gewoon in advies moet blijven, zeg gewoon dat windows gebruikers een highpointkaart moeten nemen dan, iedereen blij.
[ Voor 10% gewijzigd door jayvol09 op 26-10-2009 21:58 ]
Persoonlijk ben ik alleen teveel 'nerd' om aan WHS te willen
[ Voor 12% gewijzigd door Dadona op 26-10-2009 22:01 ]
Daar komt nog eens bij dat ls je wilt kloten met frequency instellingen dat ik meer handleidingen kan vinden voor windows dan linux.
Mijn keus: Hou de hardware onafhankelijk van het OS... Met ALLEEN software raid5 is windows uitgesloten omdat het gewoonweg voor geen meter performt. Tuurlijk is het hoofdadvies Linux maar geef iig aan dat windows gebruikers beter een ICH10R combo kunnen nemen omdat die beter RAID5 draait... Ik zeg niet dat we een andere BBG in elkaar moeten steken. Maar juist om vragen als "Maar ik wil windows met dit systeem" te voorkomen, zou ik graag zien dat er wat meer uitleg bij staat m.b.t. windows gebruikers...
Just my 2 cents
(PS: inhoudelijk ben ik het zeker eens met Reinman, maar de wereld is nou eenmaal niet zwart-wit
Even niets...
of een highpoint kaartmaar geef iig aan dat windows gebruikers beter een ICH10R combo kunnen nemen omdat die beter RAID5 draait
Verwijderd
Het antwoord is heel simpel, omdat het slechte performance geeft. Alleen omdat een gebruiker geen verstand heeft van linux en geen handleiding kan lezen, gaat echt betekenen dat hij ook de ballen niet snapt van een raid controller. Die gebruiken dus netjes de standaard van WHS, waar je dus eigenlijk niet eens Raid 5 voor nodig hebt.jayvol09 schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 21:54:
Onovertuigende post.
Dat stuk over why not use RAID is slap zeg:
[...]
"Why not use softRAID5 in WHS" hebben ze geen antwoord op, want het is gewoon handig als t zou kunnen, driver extender is gewoon heel anders. Alleen omdat iemand geen linux kan zou niet mogen betekenen dat ze moeten leven zonder raid5! niet zo harteloos
Wat dan, een non server OS op een server?En windows server is niet de enige windows keus naast WHS.

Je noemt mijn post onovertuigend en je hebt zelf geen argumenten?Ben het overigens wel eens dat het AMD bord gewoon in advies moet blijven, zeg gewoon dat windows gebruikers een highpointkaart moeten nemen dan, iedereen blij.
Dit is ook geen NAS. Dit is een thuisserver. Daarbij zijn er genoeg handleidingen te vinden voor linux. Voor de taken die JIJ doet ja. Dat boeit hier niet, wat jij doet. Het gaat er om wat dit ding moet doen.thijs_cramer schreef op maandag 26 oktober 2009 @ 22:16:
Ik heb niets gezegd over Server besturingssystemen, ik wil alleen zeggen dat hoewel linux echt veel beter is, linux niet echt gemeengoed is onder de NAS gebruikers. Tweakers.net hoort objectief te kijken naar het OS wat de gebruiker wil draaien. Ik wil ook graag windows omdat het net ff wat handiger is voor de taken dat ik het gebruik... Bovendien is (bij mij) de performance iets hoger onder windows dan onder linux...
Daar komt nog eens bij dat ls je wilt kloten met frequency instellingen dat ik meer handleidingen kan vinden voor windows dan linux.
In dit geval, als je het OS onafhankelijk maakt, geef je een slechter advies. Je geeft meer geld uit voor iets wat veel minder vaak voor komt(Grootste deel gaat voor WHS of *Nix, dat zie je genoeg in het zuinige server topic). Als mensen wat anders willen, daarvoor zijn de aanschaf topics.Mijn keus: Hou de hardware onafhankelijk van het OS... Met ALLEEN software raid5 is windows uitgesloten omdat het gewoonweg voor geen meter performt. Tuurlijk is het hoofdadvies Linux maar geef iig aan dat windows gebruikers beter een ICH10R combo kunnen nemen omdat die beter RAID5 draait... Ik zeg niet dat we een andere BBG in elkaar moeten steken. Maar juist om vragen als "Maar ik wil windows met dit systeem" te voorkomen, zou ik graag zien dat er wat meer uitleg bij staat m.b.t. windows gebruikers...
Welkom in de wereld van de BBG's. Die is zwart wit, je kan namelijk niet met iedereen rekening gaan houden. Het advies word dus gemaakt om een zo groot mogelijke groep te beslaan. Laat dat nu WHS en *Nix zijn.Just my 2 cents
(PS: inhoudelijk ben ik het zeker eens met Reinman, maar de wereld is nou eenmaal niet zwart-wit)
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-10-2009 09:19 ]
De systemen ga ik uitwerken voor in de BBG zodat deze begin november online komen
Dit topic is gesloten.