Rijnman, wat verbruik dat Asus moederbordje van je, kun je dat terugrekenen? (Vast wel

)
thijs_cramer schreef op woensdag 21 oktober 2009 @ 17:44:
Biostar is voor mijn gevoel zuiniger en beter kwaliteit dan die goedkoopste asus borden.
Ookal heeft Asus zo'n goede naam, ik vertrouw er geen reet van dat ze net zoveel moeite doen in hun budget lijn als in hun high-end lijn.
Zuiniger, ja. Beter, ik neig naar nee, eerder gelijk. Dan heb ik het alleen over de componenten.
Ik ben een tijd bezig geweest met specifieke chipsets en vervolgens bij diverse fabrikanten (MSI, Asus, Biostar en Gigabyte) gekeken of ze de chipset hebben en hoe het eruit ziet. Er wordt veel bij elkaar (af)gekeken en er zijn een aantal zaken die 'uniek' zijn. Meest opvallende is de Solid Caps, los van of je het interessant vindt, de 760g moederborden hebben voor een deel Solid Caps, terwijl 790gx moederborden volledig uit Solid Caps bestaan. Bij de 7025/7050 wijkt Asus af met Solid Caps rondom de CPU.
Verder zie je dat Asus en Gigabyte in een race om de fasen zit met relatief veel permanente fasen, terwijl MSI een veel actiever fasebeheer heeft waardoor borden zuinig zijn. Biostar heeft over het algemeen wat minder fasen aan boord. Koning wat schreeuwende stickers betreft is toch echt Gigabyte, waar nu meer en meer fabrikanten aan meedoen. Met name op het vlak van - dubieuze - duurzaamheid is Gigabyte zeer actief. (Solid Caps, dikker/betere plank, ...).
Tot slot het (genoemde) subjectievere deel. Asus 'heeft' brakke driversupport en een website die geregeld niet goed te bereiken is (je moet dan de Chinese / Canadese / .. versie gebruiken). Daar wil ik persoonlijk aan toevoegen dat het contact opnemen met Asus voor technische vragen onmogelijk is. Je wordt doorgestuurd naar dealers. En daar krijg je dus weer geen antwoord. Niet oké.
Hoe anders is dat bij Biostar. Je kunt (nog) direct contact met ze opnemen, ook voor technische vragen, en ze reageren behoorlijk snel. Maar iets dat ik Biostar zéér, zéér kwalijk neem (zo erg dat ik geen Biostar zou nemen die niet uitvoerig is getest door iemand, of die ik zelf kan testen), is dat de specificaties niet consistent zijn en mensen op het verkeerde been zetten. (Nog één keer, sorry..., ECC) Biostar heeft moederborden (iig AM2+, 760g) met ECC ondersteuning. Maar als je verder kijkt dan zie je in de moederbord manual dat ECC niet ondersteunt is. In dezelfde zip file zit een bios manual van datzelfde moederbord en daarin staat een compleet menu afgebeeld met allerlei ECC functies. Het goede antwoord? ECC modules werken in het moederbord, maar de ECC functies niet. Sterker nog, volgens de technische afdeling bestaat het ECC menu niet eens.
Gigabyte associeer ik persoonlijk toch ook met betrouwbaar, maar niet echt spannend. Helaas slaan ze door in fasen en 'duurzaamheid'. Jammer.
MSI tot slot begin ik steeds interessanter te vinden. Tot een jaar of wat zou ik zelf niet een MSI willen hebben, maar hun nieuwe opstelling / imago / .. bevalt mij zeer.

Asus M4A78-VM
Waarom een 780g? Dit gaat niet een super zuinig platform bieden, dus die twee extra SATA poorten zijn behoorlijk duur.