madmaxnl schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:03:
Dan zou een Intel Q6600 toch ook 2x het verbruik moeten hebben van een Intel E6600 ?
Niets is minder waar want de Q6600 heeft een TDP van 95Watt waar de E6600 een TDP van 65Watt heeft.
En daar bij is het ook nog eens zo dat de Q6600 gewoon 2x een E6600 core is op één pakkage en is dus dan niet een native quadcore is, en heeft dus gewoon 2x de die size van een E6600.
Dit is verklaarbaar door de indeling van de TDP klassen. De opgegeven wattages zijn namelijk niet het werkelijke verbruik. Een E6600 hoeft bijvoorbeeld maar 47watt te verbruiken en dan krijgt hij een TDP van 65watt. Doe je 2x een E6600 dan krijg je een werkelijk verbruik van 94watt en dat valt weer in de TDP klasse van 95watt.
Let op, de 47watt is fictief en bedoeld als voorbeeld. Ik wil slechts duidelijk maken dat TDP een klasse aanduiding is en géén daadwerkelijk verbruik.
Klopt ook, het is namelijk een optel som. Ik zal een voorbeeld geven.
Stel je hebt een losse core en die verbruikt 20watt. Naast die core heb je een geheugencontroller á 10watt.
Maak je hiervan een native dualcore dan heb je 2x20watt + 10watt = 50watt.
Maak je hiervan een native quadcore dan heb je 4x20watt + 10watt = 90watt.
Uiteraard is dit plaatje onvolledig omdat er geen cache enzo in zit, maar het gaat om het idee erachter. Ook hier is geen verdubbeling te zien.
Wanneer je de SB en de NB zou samenvoegen dan heb je weinig tot geen overeenkomstige delen in de chip. Eea zoals de geheugencontroller in het voorbeeld hierboven. Daarom zal het verbruik bijna verdubbelen.
madmaxnl schreef op vrijdag 11 december 2009 @ 17:03:
Wel heb je gelijk dat de chips iets complexer worden en dus er meer fouten kunnen optreden maar chipsets worden altijd op ouderen productie procedé processen gemaakt waar de yields hoog liggen.
Daarbij komt ook nog dat chipsets heel klein zijn en dus relatief ook maar weinig fouten in laten bakken.
De yield liggen al hoog en het proces is verfijnd. Dat had ik nog niet in beschouwing genomen, goed punt.
@-The_Mask-:
Je was me net even voor zag ik.
[
Voor 13% gewijzigd door
Stephan224 op 11-12-2009 17:39
]
Software Developer, checkout my bitcoin software at my website www.haasonline.com (Trade Bots and more...)