Ik was het helemaal zat. Het volgende heb ik naar Nokia gestuurd:
--------
Beste Nokia,
Ik vind het niet leuk om op deze manier contact op te nemen, maar ik voel mij bedrogen.
De N97 werd door Nokia gepresenteerd als het "nieuwe vlaggenschip" en kreeg bijbehorende reclamecampagne met filmpjes van een vloeiende en snelle interface. Jullie bouwden op jullie (terecht) goede reputatie en vroegen bijbehorende hoge prijs voor dit toestel. Na veel goede ervaringen met een écht vlaggenschip, de N95, kon ik niet wachten op de N97, en heb deze direct besteld. Een keuze die minder goed uitpakte dan dat Nokia mij beloofde.
Deze telefoon is een compleet misbaksel, en jullie weten het. Fora stromen over van klachten, het toestel vertoont vele, vele mankementen en wat mij echt aanzette tot het sturen van deze klacht was het rechtuit liegen over verbeterde software in de toekomst.
Het toestel vertoont de volgende mankementen:
Hardware:
- Flitser weerkaatst in eigen cover, foto's met flits mislukken allemaal
- Het "Lock" knopje is tot 3 maal van het toestel gevallen en wiebelt constant
- De "Haptic feedback" is niet goed bevestigd en maakt een rammelend geluid bij elke input
- De GPS is traag en onnauwkeurig
- De chromen rand en knoppen van het toestel begonnen na 2 weken al af te bladeren
Software:
- Toestel reset regelmatig zomaar (Ook tijdens het bellen!)
- Toestel is met grote regelmaat zeer traag (1 minuut wachten op het openen van de fotogallerij is geen uitzondering)
- Applicaties op de achtergrond worden zonder melding afgesloten
- Het C: geheugen is constant vol, hier wordt constant melding van gemaakt
- Na aansluiten USB is verkeerde geheugen voor berichten geselecteerd, dit moet na elke keer aansluiten in de instellingen weer terug worden gezet
- Constant "nog ongelezen berichten"-melding, al zijn er geen ongelezen berichten
- Interface reageert trager en met beduidend minder effecten dan geadverteerd
- Applicaties aanwezig op het toestel die niet te verwijderen zijn, maar wel het toestel vertragen
Nokia zelf:
- Voorliegen over het flitserprobleem, dit zou "met een software-update" worden opgelost, terwijl dat niet kán, dit is een hardwareprobleem (dat nogsteeds bestaat)
- Hetzelfde geldt voor het GPS probleem
- Langzaam uitbrengen van updates, met minimale verbeteringen
En het ergste van allemaal:
Nokia heeft zich meer dan 6 maanden geleden officieel verontschuldigd voor de problemen met de N97. Ze beloofden betering in de vorm van "Een grote software-update" die een einde zou brengen aan alle softwareproblemen. Na meer dan 6 maanden wachten zonder iets te horen komt nu naar buiten dat er slechts een kleine update zal zijn met een paar bug-fixes, en hierna geen updates meer. Hierdoor moet ik de laatste hoop op het degelijk functioneren van het toestel laten varen en staat na anderhalf jaar ergernis vast dat dit toestel een totale miskoop is.
Na lang wachten staat nu dus vast dat dit toestel met mankementen bijft zitten die onacceptabel zijn voor elke telefoon, laat staan een vlaggenschip waar ik meer dan 500 voor betaald heb.
Wegens het:
- niet nakomen van beloftes,
- het leveren van een ondeugdelijk toestel,
- het liegen tegenover de consument over verbeteringen die nog zouden komen
- en een toestel verkopen dat niet aan de door Nokia geschetste verwachttingen voldoet,
wil ik dat Nokia dit toestel terug neemt tegen de huidige straatprijs van €140.
Mocht er geen deudgelijk antwoord van Nokia komen voel ik mij genoodzaakt andere stappen te ondernemen.
Met vriendelijke groet,
Niels Voorbij
P.S. Dit is niet een aanval op de servicedesk, welke vaak binnen redelijke termijn antwoord, maar op Nokia, die de consument opscheept en op kosten jaagt door hun eigen geblunder.
--------
Ze zeggen binnen 48 uur te antwoorden, dus ik ben benieuwd. Ik zal het antwoord ook hier posten, voor jullie vermaak.
"With a hammer like this, every problem looks like a nail!"