peakaboo schreef op donderdag 24 september 2009 @ 15:58:
[...]
Ik weet niet waarom je nou zo spottend reageerd?
Wat ik bedoel is dat in COH die dx 10 patch eigenlijk weinig met zich mee bracht qua visuele veranderingen... alleen een klein beetje belichting. Verder een dikke performance drop als je het aanzette... Dus maw is dat dan volledig dx10 of niet, lijkt me niet... Vandaar mijn vraag.. maargoed.
Sorry, het was niet mijn bedoeling om al te sarcastisch over te komen. Maar ik dacht dat het algemeen bekend was hoe DirectX werkte...
Laat ik het anders stellen. Als een game alleen de nieuwe Tesselation mogelijkheden gebruikt van DX11, maar voor de rest eigenlijk gebruik maakt van DX10(.1)... dan is het nog altijd een DX11 game. Er worden dan opties gebruikt die niet werken op een GTX285 of HD4890. Het is dus niet een "niet echte DX11 game" ondanks dat het maar 1 feature gebruikt.
DX10 en DX10.1 zijn ook op verschillende manieren toegepast door developers. Bij de ene game is het gebruikt om eyecandy iets te verhogen (COH, CoJ, STALKER), bij een andere game is het gebruikt om de snelheid te verhogen (HAWX, Assassin's Creed, Battleforge) en weer andere games gebruiken het voor beide. Hoe dit in de praktijk wat betreft performance tot uiting komt, is geheel aan hoe de developer er mee omgaat. In COH was het overigens niet alleen de belichting. Ook de schaduwen werden aangepakt en alpha to coverage AA.
Battleforge wordt erg vaak geupdate. De engine schijnt zo in elkaar te zitten dat er snel dingen verandert kunnen worden. Origineel was ook tesselation gepland, maar daar was het verschil tussen wel/geen tesselation nihil. Nu is de engine geupdate met ondersteuning van de ComputeShaders van DX11 en het kan volgens de devs ook goed mogelijk zijn dat er binnenkort weer een patch uit komt met ondersteuning voor meer DX11 shaders.
Nu developers al wat langer hebben kunnen werken met DX10, DX10.1 (en DX11 als DX10 done right), kan je er van uitgaan dat de meeste developers wel weten wat ze doen en dat halfbakken oplossingen die aanvoelen als een goedkope "DX upgrade" steeds minder voorkomen.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.