Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ultieme fun car binnen een 'beperkt' budget

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:21

JT

VETAK y0

4x2 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 17:24:
Een oude MR2 roest als de ziekte, krijg je dat weer :+
Neemt niet weg dat ik de AW11 wel als fun car zou bestempelen, kunt dr altijd nog eoa kamikaze apparaat met turbo of compressor van maken als ie te langzaam is in rechte lijn.
Net zoals dat ik een E30 M3 graag in die categorie zou duwen (of een 2002 turbo, maar die heb je niet voor 20K)

En FWD in een ultieme fun car is voor mij sowieso een no go, hoe goed ie ook stuurt.
Zolang je m niet op een besneeuwd parkeerterrein om kan gooien zonder hulp van de handrem is het geen fun.
Beetje achterkant omgooien omdat ie een wiel optilt is grappig, maar je kunt nooit lekker doorzetten met zoiets, daar heb je toch ook aandrijving op de achterwielen voor nodig (en een sper om het echt goed te doen)
Kwestie van voorkeur, maar als het je gaat om uitbreken, dan is fwd idd imho geen optie.Lekker rwd kopen. Maar om hard een bocht door te gaan, kan het prima :)
Wimo. schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 18:19:
[...]

Waar komt die 525 ineens vandaan :? En die aw 11 mr2 durf ik gerust een krakend en luidruchtig ding te nomen, dat is het namelijk ook. Voor de running costs heb je een oplossing : "werken"

De vraag was welke funcar je zou kopen voor 20k, nou duidelijk voor mij. Geneuzel over verbruik en verzekering laten we achterwegen.
Ja, leuk dat jij een M5 qua kosten zonder problemen kan betalen :) Maar wat voor jou geneuzel is, kan voor anderen een daadwerkelijk probleem zijn. En een auto waar je geen hol in hoort behalve je radio en een klein beetje de motor als je een keer naar de redline gaat, doet mij minder dan een auto waar je in ervaart hoe hard je gaat, maar dat is een kwestie van smaak.

En jij hebt toch en 525?

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 01-10-2009 22:22 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• warp
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
PBloem schreef op woensdag 30 september 2009 @ 20:29:
Hij is geloof ik al eerder voorbij gekomen de Integra type R (ITR DC2)
Zeer hoog fun gehalte , betrouwbaar , betaalbaar , redelijk zeldzaam (ongeveer 70 van verkocht in Nederland). eigenlijk wereldwijd in een redelijk gelimiteerde oplage gemaakt en als coupe ook nog redelijk praktisch.
En wordt omschreven als 1 van de beste voorwiel aangedreven auto's ter wereld.
[afbeelding]
[afbeelding]
/Mening

Alleen dan weer jammer dat die wagen er niet uitziet. En dat 'Sjonnie-stijl gespoilerde' model dat op de foto's staat al helemaal niet. :/

Een fun car moet ook een beetje ogen, niet waar? ;)

• Wimo.
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:50

Wimo.

Shake and Bake!

JT schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:20:
[...]

Kwestie van voorkeur, maar als het je gaat om uitbreken, dan is fwd idd imho geen optie.Lekker rwd kopen. Maar om hard een bocht door te gaan, kan het prima :)

[...]

Ja, leuk dat jij een M5 qua kosten zonder problemen kan betalen :) Maar wat voor jou geneuzel is, kan voor anderen een daadwerkelijk probleem zijn. En een auto waar je geen hol in hoort behalve je radio en een klein beetje de motor als je een keer naar de redline gaat, doet mij minder dan een auto waar je in ervaart hoe hard je gaat, maar dat is een kwestie van smaak.

En jij hebt toch en 525?
525 heb ik nooit gehad .. Heb je weleens in een M5 gereden? Dat geluid :o

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
warp schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:30:
[...]

/Mening

Alleen dan weer jammer dat die wagen er niet uitziet. En dat 'Sjonnie-stijl gespoilerde' model dat op de foto's staat al helemaal niet. :/

Een fun car moet ook een beetje ogen, niet waar? ;)
Dat Sjonnie-stijl gespoilerde model op de foto kwam toch echt zo van de band af rollen.
Ik heb liever een auto die het rij gevoel geeft dan een auto die er sportief uit ziet maar het eigenlijk totaal niet is.

Maargoed het is natuurlijk een persoonlijke smaak.
Er zijn genoeg modellen in de auto geschiedenis die er niet uit zagen maar toch hun sporen in rally's of races hebben verdient.

[ Voor 14% gewijzigd door PBloem op 01-10-2009 22:44 ]

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 20:43

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Wimo. schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:38:
[...]

Tot je ooit een keer met een echte italiaan rij ;).

Alles is relatief wat betreft auto's. Een M5 is een super auto, maar blijft een sedan die eigelijk heel normaal te rijden is. Machtige auto voor dagelijks gebruik, maar imo koop je hem niet als fun auto om in het weekend een rondje te knallen.

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 01-10-2009 22:42 ]

• warp
  • Niet online
PBloem schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:40:
Dat Sjonnie-stijl gespoilerde model op de foto kwam toch echt zo van de band af rollen.
Ik heb liever een auto die het rij gevoel geeft dan een auto die er sportief uit ziet maar het eigenlijk totaal niet is.
Ik had al een aantal voorbeelden gepost die zowel sportief ogen als rijden. En dat die wagen zo van de band komt rollen maakt het alleen maar triester IMHO. In zo'n bak wil je toch niet dood worden gevonden? :/

• JT

JT

VETAK y0

Wimo. schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:38:
[...]

Niet meegereden....maar het is uit de uitlaat dus dat hoor je meestal amper in de auto :P Maar goed, het is net wat je zegt, het is gewoon een hele luxe comfortabele auto. En daar hoort niet relatief veel cabine lawaai bij ;) Dus ik wil niet zeggen dat het wat negatiefs is, wel dat het iets is voor een beperkte doelgroep. Neem bijvoorbeeld zo een rijstkoker Integra Type R, wegwezen met die geluidsdemping want het is een racer! Lekker meekrijgen wat er allemaal gebeurd. Vind ik heerlijk. En zo vind jij dat weer klote, dat geluid. Het is allemaal zo persoonlijk.
warp schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:43:
[...]

Ik had al een aantal voorbeelden gepost die zowel sportief ogen als rijden. En dat die wagen zo van de band komt rollen maakt het alleen maar triester IMHO. In zo'n bak wil je toch niet dood worden gevonden? :/
Ja inderdaad want het is een foeilelijke wagen, dat is een universeel gegeven, een feit. En smaak is niet persoonlijk en niet subjectief (disclaimer: de Europese versie die je hier ziet vind ik zelf lelijk).

De Japanse versie:
Afbeeldingslocatie: http://image.hondatuningmagazine.com/f/15778124+w750+st0/htup_0904_04_z+1995_honda_accord_h22a+acura_integra_dc2_white.jpg
Zet maar voor de deur :Y) En in de bochten rij je ook bijna alles wat je dagelijks tegenkomt er mee weg, zelfs hedendaagse hot hatches.

[ Voor 35% gewijzigd door JT op 01-10-2009 22:49 ]

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• warp
  • Niet online
JT schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:44:
Niet meegereden....maar het is uit de uitlaat dus dat hoor je meestal amper in de auto :P Maar goed, het is net wat je zegt, het is gewoon een hele luxe comfortabele auto. En daar hoort niet relatief veel cabine lawaai bij ;) Dus ik wil niet zeggen dat het wat negatiefs is, wel dat het iets is voor een beperkte doelgroep. Neem bijvoorbeeld zo een rijstkoker Integra Type R, wegwezen met die geluidsdemping want het is een racer! Lekker meekrijgen wat er allemaal gebeurd. Vind ik heerlijk. En zo vind jij dat weer klote, dat geluid. Het is allemaal zo persoonlijk.
Persoonlijk heb ik niets tegen "rijstkokers", ik had er zelf al twee geplaatst. Maar die Integra ziet er gewoon niet uit (en voorwielaandrijving is gewoon minder fun dan achterwielaandrijving).
JT schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:44:
Ja inderdaad want het is een foeilelijke wagen, dat is een universeel gegeven, een feit. En smaak is niet persoonlijk en niet subjectief (disclaimer: de Europese versie die je hier ziet vind ik zelf lelijk).
Over de /mening tag heengelezen? En feit is wel, dus geen mening, dat achterwielaandrijving (en het liefst een middenmotor), het meest "fun" zijn. De Japanse versie is net zo lelijk /mening.

[ Voor 22% gewijzigd door warp op 01-10-2009 22:51 ]

• JT

JT

VETAK y0

Of het minder fun is, is afhankelijk van wat je ermee wilt doen...Zo een ITR rijd een hoop rwd wagens weg op het circuit en als je zo snel mogelijk een rondje wilt maken...

Fun is plezier, wat iemand plezierig vind is nog steeds een mening ;) Absoluut gezien zonder limiet van geld, zou ik ook voor een rwd wagen kiezen. Maar binnen een bepaald budget met bepaalde doelen en andere eisen, kan een fwd prima voor iemand de leukste keuze zijn.

Btw, over fun gesproken, drifters hebben liever de motor voorin :P

[ Voor 52% gewijzigd door JT op 01-10-2009 22:55 ]

Ecodan warmtepomp

• warp
  • Niet online
Ik zeg alleen dat de overgrote meerderheid van, al dan niet professionele coureurs of bestuurders, achterwielaandrijving prefereren boven voorwielaandrijving. En dàt, is gewoon een feit. ;)

Edit: Oh, driften is lame. /IMHO.

[ Voor 8% gewijzigd door warp op 01-10-2009 22:58 ]

• JT

JT

VETAK y0

Dat is zeker een feit ja. Maar, zeker omdat ik niks geef om driften en een beperkt budget heb, niet la te hoge running costs wil hebben zodat ik veel aan de auto uit kan geven qua mods en rijden (circuit e.d.) zou zo een ITR een prima keuze voor mij kunnen zijn. Liefst zou ik een Exige hebben, maar ja... :P Rwd is absoluut gezien ook veel beter dan fwd. Maar als fwd goed geimplementeerd wordt, dan kan je er erg veel mee....zie de nieuwe Japanse Civic Type R die door de bocht sneller is dan een S2000. De oude Integra Type R doet het overigens ook maar marginaal trager dan de S2000 :)

Ecodan warmtepomp

• Tortelli

Tortelli

1000 mensen 1000 meningen ;).

Ik vind de europe Integra overigens een stuk mooier als de japanse 8)7.

Opzich is voor een beperkt budget een Mazda MX5 ook best een leuke (kapsters ;)) auto. Niet lang geleden een stukje in een vrij recente (2002-2003?) MX5 van een kennis gereden. Auto stuurt absoluut leuk, alleen die motoren waarmee hij geleverd word zijn helemaal waardeloos als je uit een S2000 kom :D. ~130pk is imo wel erg weinig in een fun auto.

[ Voor 9% gewijzigd door Tortelli op 01-10-2009 23:07 ]

• JT

JT

VETAK y0

Ik heb in die nieuwe MX5 gereden. Machtig mooie auto! De 2 liter 160pk 6bak zal je trouwens een stuk meer bekoren, die komt goed vooruit! In combinatie met het lage gewicht, lsd, 50:50, rwd levert dat een heerlijk stukje rijgenot op. Onderstel is stevig maar zeker niet oncomfortabel, je voelt precies wat de auto doet, stuurt super direct. Net een trein op rails. En mocht je de TC aan willen laten, die grijpt gelukkig niet vroeg in, je hebt een klein beetje speelruimte :D

Ecodan warmtepomp

• Tortelli

Tortelli

En dit alles heeft een S2000 ook, alleen met 240PK @ 8500rpm, en zonder kapsters imago ;).

• warp
  • Niet online
De MX5 vind ik persoonlijk ook een leuke auto, met ditto rijeigenschappen. Het 'vrouwen of kappers' imago is mijns inziens dan ook niet terecht.

• Tortelli

Tortelli

Dat is inderdaad niet helemaal terecht. Maar aan de andere kant kun je een MX5 1.6 met 105pk ook geen echte mannen auto noemen toch? :D.

Waarmee rij je eigelijk zelf warp?

• JT

JT

VETAK y0

De oude MX5 is gewoon een wijvenbak om te zien. En lekker boeiend. Als je dat niet erg vind en verder vind je hem geweldig, dan koop je die toch gewoon? Een auto koop je om zelf in te rijden, niet om je te profileren bij anderen.
Tortelli schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:08:
En dit alles heeft een S2000 ook, alleen met 240PK @ 8500rpm, en zonder kapsters imago ;).
Ik vind een S2k nogal saai qua beleving eigenlijk...

Ecodan warmtepomp

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

Tortelli schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 22:41:
[...]

Tot je ooit een keer met een echte italiaan rij ;).

Alles is relatief wat betreft auto's. Een M5 is een super auto, maar blijft een sedan die eigelijk heel normaal te rijden is. Machtige auto voor dagelijks gebruik, maar imo koop je hem niet als fun auto om in het weekend een rondje te knallen.
Wat is een echte italiaan voor 20k? Voor meer dan 20k ga je natuurlijk niet voor een m5 . maar dat was de vraag ook niet.

• warp
  • Niet online
Tortelli schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:12:
Waarmee rij je eigelijk zelf warp?
Een saaie leasebak waar ik zelf niet veel keus in heb. Een Opel Astra >_<

• Tortelli

Tortelli

JT schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:14:

Ik vind een S2k nogal saai qua beleving eigenlijk...
Ben je wel boven de 6000rpm geweest? ;).

Ik heb qua pure beleving niet heel veel auto's gereden die veel beter zijn als een S2000. En ik de 6 jaar dat ik nu mijn rbw heb in een heel aantal leuke auto's gereden imo.. Vooral als je iets van rekening hou met een budget. Ik verwacht dat een Lotus, Opel Speedster, Donkervoort, Caterham etc etc absoluut beter zullen scoren. Maar die zijn zo onpraktisch dat ik mijn vader daar iig nooit in krijg (en zolang ik student ben wacht ik lekker met het kopen van een auto ;) ).

[ Voor 13% gewijzigd door Tortelli op 01-10-2009 23:23 ]

• JT

JT

VETAK y0

warp schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:16:
[...]

Een saaie leasebak waar ik zelf niet veel keus in heb. Een Opel Astra >_<
Ah, daarom volg je dit topic dus :P Post je wel ff pics van je rwd monster? :P
Tortelli schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:22:
[...]

Ben je wel boven de 6000rpm geweest? ;).

Ik heb qua pure beleving niet heel veel auto's gereden die veel beter zijn als een S2000. En ik de 6 jaar dat ik nu mijn rbw heb in een heel aantal leuke auto's gereden imo.. Vooral als je iets van rekening hou met een budget. Ik verwacht dat een Lotus, Opel Speedster, Donkervoort, Caterham etc etc absoluut beter zullen scoren. Maar die zijn zo onpraktisch dat ik mijn vader daar iig nooit in krijg (en zolang ik student ben wacht ik lekker met het kopen van een auto ;) ).
Die gast reed (wanneer warm) permanent met VTEC aan :+ De motor is een prachtig stukje techniek hoor, maar ik hou van pure beleving. Dat je gewoon veel voelt, veel hoort. Ik noem het beleving, meeste andere normale mensen oncomfortabele pestbak die je rug en oren vernietigt :+ Zo een S2000 gáát wel hard, maar naast die hoge redline vind ik zelf dat je er weinig van merkt.

[ Voor 90% gewijzigd door JT op 01-10-2009 23:28 ]

Ecodan warmtepomp

• Tortelli

Tortelli

Je heb zelf nieteens gereden?.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Je moet m ook wel boven de 7000 toeren houden anders is zelfs een slk 230 sneller in de tussensprintjes :P Met m'n collega getest, als hij bij 5000 toeren zit en ik op 3000 en we gooien allebij het gas vol open blijft ie flink achter. Tot ie in z'n vtec komt en kan blijven, dan komt ie langzaam dichterbij. Maar ondertussen trek je wel een groot gat open. Moet je nagaan als je allebei 130 doet in de hoogste versnelling en gewoon met het gas erop er vandoor wilt, dan doet die van hem helemaal niks terwijl ik dan gewoon vol koppel heb door die kompressor.

• JT

JT

VETAK y0

Nee. Mocht ik maar :P Zodra ik de kans heb wil ik het zelf wel proberen, maar het enige verschil van wat je meekrijgt is wat het stuur doet. Verder is de beleving hetzelfde. Maar goed, misschien heb ik dat mis....zodra ik de kans heb om dat uit te vinden pak ik die!

Nick: als je hard wilt of circuit rijd ofzo dan schakel je altijd terug :P

[ Voor 12% gewijzigd door JT op 01-10-2009 23:34 ]

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Da's wel handig. Dan ben je op tijd in je kapperszaak :+

• Tortelli

Tortelli

Sick Nick schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:32:
Je moet m ook wel boven de 7000 toeren houden anders is zelfs een slk 230 sneller in de tussensprintjes :P Met m'n collega getest, als hij bij 5000 toeren zit en ik op 3000 en we gooien allebij het gas vol open blijft ie flink achter. Tot ie in z'n vtec komt en kan blijven, dan komt ie langzaam dichterbij. Maar ondertussen trek je wel een groot gat open. Moet je nagaan als je allebei 130 doet in de hoogste versnelling en gewoon met het gas erop er vandoor wilt, dan doet die van hem helemaal niks terwijl ik dan gewoon vol koppel heb door die kompressor.
Ik heb vorig jaar een keer 2 stoplicht sprints gedaan met een SLK350 (nieuwe model dus) en daar zat opvallend weinig verschil tussen. 1e keer was hij heel iets sneller (verneukte schakelen van 1 >> 2). 2e keer kwam hij mij pas bij een 140 voorbij puur vanwege het topvermogen Snel reageren met wegrijden doet natuurlijk ook wonderen. Maargoed vanaf onderuit is een S2000 gewoon niet bijzonder snel.

Zoals aangegeven gaat de ultieme funcar absoluut niet om puur accelaratie vermogen. Imo is een 150pk minimaal wel nodig maar het is geen absolute must. Je kunt zeker zoveel plezier hebben in een auto met ~200pk als in een sedan met super veel vermogen.

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Dat is een sprintje vanaf stilstand, daar is hij uiteraard sneller dan mijn 230. Tenslotte ruim 40 pk extra dus dan mag dat ook wel. Maar een tussensprintje vind ik veel boeiender, dat doe je veel vaker tijdens een ritje :P

• Tortelli

Tortelli

JT schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:32:
Nee. Mocht ik maar :P Zodra ik de kans heb wil ik het zelf wel proberen, maar het enige verschil van wat je meekrijgt is wat het stuur doet. Verder is de beleving hetzelfde. Maar goed, misschien heb ik dat mis....zodra ik de kans heb om dat uit te vinden pak ik die!

Nick: als je hard wilt of circuit rijd ofzo dan schakel je altijd terug :P
Ik vind er nogal een verschil tussen zitten als je passagier bent, of zelf de bestuurder.............

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

911GT2 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 13:50:
[...]

Een bowler wildcat voor minder dan 20k... waar dan?
Met genoeg geduld zakt die prijs vanzelf wel tot 20k .. ;) 8)7

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:10

Wok

Dakloos...

Wat is 'fun'? Ik kan op twee manieren 'fun' hebben in een auto:
- 1: Open rijden. Een cabrio dus. Heerlijk cruisen 8)
- 2: Racen/raggen. Een (dedicated) circuittool. :9

Ik heb echter geen 20K op de plank liggen, dus ik heb het beste van twee werelden moeten combineren in een beperkt budget:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VCouAblEaIZRR9ImUJSdbCXg/full.jpg
:)

Is nog een (lang)lopend project, maar als-ie af is, is het een heerlijke boulevardcruiser die ook nog eens vlot van zijn plek komt en leuk de hoek omgegooid kan worden :) Maar als ik echt meer wil gaan doen met circuitrijden, dan komt er een 205 GTI bij die dan als dedicated Ring-/racetool opgebouwd gaat worden.

De Peugeot 205 is mijn - betaalbare - ultieme funauto :) Zelfs als de eis 'betaalbaar' weggelaten zou worden, staat de 205 heel erg hoog op mijn lijstje (quote Top Gear: the 205 1.9GTI will never be topped for sheer, unruly excitement), maar een Ariel Atom is dan toch wel beyond sub zero coolness 8)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• JT

JT

VETAK y0

Tortelli schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 23:51:
[...]

Ik vind er nogal een verschil tussen zitten als je passagier bent, of zelf de bestuurder.............
Klopt, ik doe ook verder geen uitspraken over hoe die rijd want daar kan ik idd weinig over zeggen :)

Ecodan warmtepomp

• Tortelli

Tortelli

Kwam net toevallig dit tegen op de website van autoweek:
http://www.autoweek.nl/video/1524/Rij-impressie-Honda-S2000

Recente rijtest vd autoweek. Commentaar vind ik overigens niet helemaal terecht. Milieulabel van de S2k is gewoon super slecht (G) maar het verbruik opzich voor zo'n auto vind ik absoluut niet bijzonder slecht @ ~1:10. Grootste nadeel is imo het dak wat fors klappers op hogere snelheden. Boven de 140 kun je je passagier eigenlijk amper verstaan. Blijkt bij de nieuwere modellen (na 2003 met o.a. glazenachterruit) wel iets beter te zijn.....

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Tortelli schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 15:27:
Kwam net toevallig dit tegen op de website van autoweek:
http://www.autoweek.nl/video/1524/Rij-impressie-Honda-S2000

Recente rijtest vd autoweek. Commentaar vind ik overigens niet helemaal terecht. Milieulabel van de S2k is gewoon super slecht (G) maar het verbruik opzich voor zo'n auto vind ik absoluut niet bijzonder slecht @ ~1:10. Grootste nadeel is imo het dak wat fors klappers op hogere snelheden. Boven de 140 kun je je passagier eigenlijk amper verstaan. Blijkt bij de nieuwere modellen (na 2003 met o.a. glazenachterruit) wel iets beter te zijn.....
euhm, ik kan mijn mede-passagier en audio bij 100 al niet meer goed verstaan :P
nissan 100nx gti targa...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Kansloos design dan, ik kan bij 170 met het dak open nog prima praten met m'n passagier. Met het dak dicht is het helemaal goed natuurlijk. Maar goed, duitse degelijkheid vs japanse rijstkokers >:)

• SiXke
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11-2024
Ik zou er liever nog wat onder de 10k zien, iets betaalbaarder :)

Zou je een M3 vinden onder de 10k?

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:59
Leukste 'fun car' waar ik tot nu toe in gereden heb is een licht opgefokte Suzuki Swift GTi. dik 110 pk op 800 kilo, gooien en smijten met zo'n ding is zwaar verslavend >:) 8)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:35:

Een 330i wel! Een E46 dan he uit 2002 met 231pk op de achterwielen en volgestamp met opties. Geen probleem!

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 11:35:

E36 moet zeker lukken. Onderhoud gaat je wel killen ;)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

Plus, zie nog maar een nette E36 M3 te vinden die niet versjonnied of afgetrapt is :P Omdat ze betaalbaar zijn komen ze vaak bij petjes terecht die ze tot de grond toe aftrappen. En dan koop jij m en zit je met de problemen.

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Nissan 350z?

• SiXke
Wimo. schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 12:32:
[...]

E36 moet zeker lukken. Onderhoud gaat je wel killen ;)
BMW is in het algemeen duur in onderhoud zeker?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-11 20:29

mace

Sapere Aude

Ja, dure onderdelen.

• SiXke
Proberen een te vinden van een oudere mens dan, die eerst eigenaar is :)

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Voor <10k? In je dromen ja :P
Voor 10k kan je al wel een hele leuke Japans import voertuig kopen (denk aan Skyline, Supra, Silvia, Integra etc)

Vaak bu'j te bang!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

-tom-562 schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 14:54:
[...]

Voor <10k? In je dromen ja :P
Voor 10k kan je al wel een hele leuke Japans import voertuig kopen (denk aan Skyline, Supra, Silvia, Integra etc)
tenzij je voor UK import gaat, maar dan zit je wel met stuur aan andere kant:
http://www.autotrader.co....ius/1500/quicksearch/true

Een 300ZX past misschien meer in het budget, die kosten hier echt geen drol meer..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• SiXke
Die UK modellen mogen hier op de baan zonder 1000-en euros aanpassingen?

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-11 22:12
Op welke baan? Op het circuit heb je niet zoveel eisen hoor :P
Al ligt dat bij de ring wel anders.

En hier op de weg mag het ook wel, de kant van het stuur maakt niks uit. Alleen de koplampen schijnen de verkeerde kant op, maar dat is wel te fixen.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

• SiXke
!null schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:38:
Op welke baan? Op het circuit heb je niet zoveel eisen hoor :P
Al ligt dat bij de ring wel anders.

En hier op de weg mag het ook wel, de kant van het stuur maakt niks uit. Alleen de koplampen schijnen de verkeerde kant op, maar dat is wel te fixen.
Zelfde voor de belgische wegen? Want er staan wel interessante prijzen op die site.

[ Voor 6% gewijzigd door SiXke op 23-02-2010 15:42 ]

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:41:
[...]

Zelfde voor de belgische wegen? Want er staan wel interessante prijzen op die site.
Geen idee hoe de regels in Belgie zijn, maar in NL moet je BPM betalen (afhankelijk van de leeftijd) en een technische keuring doen, wat idd inhoud dat je o.a. de lampen aanpast en je teller KPH aangeeft..

• SiXke
ToolkiT schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:04:
[...]

Geen idee hoe de regels in Belgie zijn, maar in NL moet je BPM betalen (afhankelijk van de leeftijd) en een technische keuring doen, wat idd inhoud dat je o.a. de lampen aanpast en je teller KPH aangeeft..
Die teller zal wel wat kosten gok ik?

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-11 22:07
SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 16:12:
[...]

Die teller zal wel wat kosten gok ik?
Papiertje erop plakken met getalletjes erop!

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

• SiXke
Cool :)

Dus voor 5000€ heb je een racemonster zoals een Supra ?

• !null
Volgens mij hoef je geen km/u teller te hebben. Of althans, genoeg auto's die zonder rijden in de praktijk. Engelse of Amerikaanse auto's dan.
Maar pak er idd het BPM reken tabel bij en je weet hoeveel je moet betalen. Maar het is allemaal niet zo veel meer op jaren 90 auto's.

Je hebt erg leuk Japans spul wat in de UK niet erg veel kost.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Daihatsu Copen
87 pk op 950 kg cabriolet (met het oog op de zomer :+ )
tweedehands vanaf 7900 euro. (er staat er 1 op autoweek voor 8900 met 5k op de teller)
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Daihatsu_Copen_2005_Japan_Orange.jpg/800px-Daihatsu_Copen_2005_Japan_Orange.jpg

http://www.autoweek.nl/oc...=no&pagesize=20&p_model=+

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

brilsmurfffje schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:41:
Daihatsu Copen
87 pk op 950 kg cabriolet (met het oog op de zomer :+ )
tweedehands vanaf 7900 euro. (er staat er 1 op autoweek voor 8900 met 5k op de teller)
[afbeelding]

http://www.autoweek.nl/oc...=no&pagesize=20&p_model=+
Heb je die wel eens in het echt gezien? op een autoshow voor de grap eens in gaan zitten, nu ben ik met 1.83 geen reuz, maar ik keek gewoon tegen de bovenspijl van het raam aan ipv naar buiten..
Echt een chick car IMHO

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

dan moet je een stukje groeien en een vliegbril opdoen. Volgens autoweek rijdt het een beetje als een kart

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
ToolkiT schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 17:43:
[...]

Heb je die wel eens in het echt gezien? op een autoshow voor de grap eens in gaan zitten, nu ben ik met 1.83 geen reuz, maar ik keek gewoon tegen de bovenspijl van het raam aan ipv naar buiten..
Echt een chick car IMHO
Het hele uiterlijk schreeuw toch ook: "Katrien Duck" ;)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-11 18:33
De 323BG GTX of GTR zijn hier nog niet voorbij gekomen.
Stock ~200PK en 4x4 @ >1000Kg.
Griezelig snel, alleen jammer van de kwetsbare versnellingsbakken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

alfa 156 2.4 jtd sportwagon.

150-175pk standaard, gechipt makkelijk 200 of meer. en een verbruik van 1 op 20 op de snelweg... :-)

• Wimo.

Wimo.

Shake and Bake!

SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 13:30:
[...]

BMW is in het algemeen duur in onderhoud zeker?
Valt mee, de kunst is een goedkope garage te vinden. Onderdelen zijn in de regel niet extreem duur voor een sportwagen (M3) Normale BMW onderdelen zijn zelfs relatief goedkoop ..

Die alfa suggestie hierboven is .. niet handig. Traag hok :+ En een diesel is geen fun.

• Mex
  • Laatst online: 10:33

Mex

Ik stem op de mx5 :D

- Goedkoop in onderhoud, wegenbelasting en verzekering
- 50/50 gewichtsverdeling
- rwd
- Betrouwbaar
- Goedkope onderdelen (veel aftermarket spulletjes te krijgen)
- Heel veel kennis en info op bv miata.net
- etcetc

Afbeeldingslocatie: http://94.100.115.46/736500001-736550000/736540401-736540500/736540475_5_kPWd.jpeg

De blauwe wordt momenteel voorzien van een BeGi turbokit, zal zo'n 220pk uit gaan komen op ~950kg.

[ Voor 101% gewijzigd door Mex op 24-02-2010 15:59 ]

• !null
Oh Mex, nee jij bent lekker onpartijdig bezig :P
Maar de MX5 is zeker ondergewaardeerd, erg leuk ding, de eerste modellen al.

(trouwens, was er toevallig iemand van de mx5-club uit de bocht gevlogen? Ik zag gisteren waar de A1 op de A10 komt een zwarte MX5 in het gras staan met politie auto erbij. Die was er duidelijk naast gevlogen. Iemand van de club?)

• mace

mace

Sapere Aude

De MX5 is wel leuk ja, als je een KAPPER bent, muuahahahaha.

/Clarkson.

• Mex

Mex

!null schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:20:
Oh Mex, nee jij bent lekker onpartijdig bezig :P
Maar de MX5 is zeker ondergewaardeerd, erg leuk ding, de eerste modellen al.

(trouwens, was er toevallig iemand van de mx5-club uit de bocht gevlogen? Ik zag gisteren waar de A1 op de A10 komt een zwarte MX5 in het gras staan met politie auto erbij. Die was er duidelijk naast gevlogen. Iemand van de club?)
Geen idee, heb er niets over gehoord.

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:03

mr_petit

opperprutser

mace schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:24:

/Clarkson.
Clarkson maakt altijd ontzettend veel inschattingsfouten over auto's waarbij hij te koppig is om ze toe te geven.
Bij zo'n fout (die natuurlijk een groot succes is) is het opvolgende model natuurlijk wel geweldig. Dat kan hij makkelijk zeggen omdat het dan een 'totaal nieuw model is'.

Hij brengt het echter altijd wel leuk.

"man is not truly one, but truly two,"

• Mex

Mex

mr_petit schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 18:55:
[...]

Clarkson maakt altijd ontzettend veel inschattingsfouten over auto's waarbij hij te koppig is om ze toe te geven.
Bij zo'n fout (die natuurlijk een groot succes is) is het opvolgende model natuurlijk wel geweldig. Dat kan hij makkelijk zeggen omdat het dan een 'totaal nieuw model is'.

Hij brengt het echter altijd wel leuk.
Ik zie Clarkson en zijn programma meer als amusement ;)

• Sick Nick

Sick Nick

Drop the top!

De MX5 is pas leuk vanaf het model zonder klaplampen en dan minimaal de 1.8 erin. Anders heb je naar mijn mening gewoon te weinig power onder het pedaal. Met een turbo of superchargerkitje is de 1.6 natuurlijk ook prima :P

• !null
mace schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 16:24:

/Clarkson.
Ja dat is de standaard grap. Maar geloof je er zelf ook in?
Een ritje op het circuit maakt duidelijk dat het toch wel leuke scheurijzertjes zijn, zelfs de simpelste uitvoeringen.

• Mex

Mex

Voor wat betreft de NA (het klaplampmodel) ontlopen de 1.8 en1.6 elkaar niet veel, de 1.6 is namelijk een stuk lichter en loopt wat makkelijker door z'n toeren heen. Het model zonder klaplampen, de NB, is in Europa ook geleverd met een 1.6, die is wel wat trager dan de 1.8 omdat de wagens verder gelijk zijn qua remmen, verstevigingen, airbags etc.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

SiXke schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 15:14:
Die UK modellen mogen hier op de baan zonder 1000-en euros aanpassingen?
Holy crap ik wist niet dat die dingen zo goedkoop waren in de UK :o

Vaak bu'j te bang!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 12:01

EXX

EXtended eXchange

Deze auto is me altijd bijgebleven als fun-car:

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/b/bf/Opel_GT.JPG/800px-Opel_GT.JPG

Tegenwoordig zeker te verkrijgen onder de 20.000 euro.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
Ik kan wel zeggen dat ik een behoorlijk funcar heb aangeschaft voor een zeer beperkt budget. Een 944S2 geen mega pk's (211) maar achterwiel aandrijving en het ontbreken van alle technische hulpmiddelen muv ABS is toch echt leuk rijden.

Gisteren nog even mee uit spelen genomen _/-\o_

Zie sig voor foto ;)

• !null
Een 944 is een leuke en goede auto.
Die rode opel is geen fun car, daar doe je voorzichtig mee omdat ie zeldzaam is.

Maar de vraag is ook een beetje, wat het budget is (ik dacht dat er 10K gezegd was) en hoeveel je daarna nog uit wil geven?

Vriend van me had ook een mooie 944, en ondanks dat hij niet erg naief er in was gestapt vond ie de kosten toch nog tegenvallen. Dat werd alleen maar verergert door de blikseminslag, waarbij de elktronica z'n eigen leven ging leiden (uit zichzelf starten :/ ), maar volgens mij heb ik dit hier al eens gezegd.
Erg mooie auto, witte 944 met witte Porsche wielen. Erg goeie wegligging, ging ook zeer goed het circuit over :)

[ Voor 46% gewijzigd door !null op 25-02-2010 10:56 ]

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:04
!null schreef op donderdag 25 februari 2010 @ 10:38:
Een 944 is een leuke en goede auto.
Die rode opel is geen fun car, daar doe je voorzichtig mee omdat ie zeldzaam is.

Maar de vraag is ook een beetje, wat het budget is (ik dacht dat er 10K gezegd was) en hoeveel je daarna nog uit wil geven?

Vriend van me had ook een mooie 944, en ondanks dat hij niet erg naief er in was gestapt vond ie de kosten toch nog tegenvallen. Dat werd alleen maar verergert door de blikseminslag, waarbij de elktronica z'n eigen leven ging leiden (uit zichzelf starten :/ ), maar volgens mij heb ik dit hier al eens gezegd.
Erg mooie auto, witte 944 met witte Porsche wielen. Erg goeie wegligging, ging ook zeer goed het circuit over :)
De grootste fout die bij een 944 gemaakt wordt is dat er zomaar 1 gekocht wordt omdat het betaalbaar is. Vaak verdiept men zich niet in de kosten van het rijdend houden en op het moment dat er grote kosten aan gaan komen gaat het ding weer op marktplaats omdat het toch te duur bleek.

Hier hebben een hoop 944's onder te lijden. Het is dus zaak om je goed in te lezen, historie te checken en rekenen voordat je gaat kopen. Ik wist wat ik kon verwachten en werd alsnog verrast. Maar mijn 944 krijgt de vorstelijke behandeling. Gaat netjes naar de specialist voor onderhoud en er wordt goed mee omgesprongen (zowel met rijden als met onderhoud).

Dat is duur, ik heb voor onderhoud 2,5 K per jaar gereserveerd. Als je dat niet op kan brengen ken je idd beter een MX-5 kopen. Ook leuk, en degelijk als een golf.

• Tortelli

Tortelli

Mex schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:53:
Ik stem op de mx5 :D

- Goedkoop in onderhoud, wegenbelasting en verzekering
- 50/50 gewichtsverdeling
- rwd
- Betrouwbaar
- Goedkope onderdelen (veel aftermarket spulletjes te krijgen)
- Heel veel kennis en info op bv miata.net
- etcetc
*knip*
Kun je voor dat geld (turbo etc) al met al dan niet beter gewoon een std S2000 kopen?. Is overigens wel een stuk zwaarder (1220kg)

MX5 is opzich best een leuke auto, kennis van ons hebben en nu een 1,5-2 jaar een en zijn er dol gelukkig mee (had jaren een oldtimer MG met veel onderhoud en langs de kant vd weg staan :P). Enige probleem is het kappers imago en de imo waardeloze std motoren.

[ Voor 38% gewijzigd door Tortelli op 04-03-2010 01:13 ]

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Een geblazen 1.6 of 1.8 is niet te vergelijken met een K20 blok natuurlijk :P

Vaak bu'j te bang!

• Mex

Mex

Sinds wanneer hangt er een K20 in de S2000 :P

Een goed opgebouwde MX5 met GT2860 heeft 250+ pk op minder dan 1000kg.

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

F20 sorry :P
Ik bedoel het trouwens positief voor de MX5 he

[ Voor 66% gewijzigd door -tom-562 op 27-02-2010 09:16 ]

Vaak bu'j te bang!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Onder de 10k heb ik een Alfa Romeo GT Junior 1.3 Bertone met 2 liter en dubbele Webers op het lijstje staan. Ik heb daar een aantal jaren in gereden en het is waanzinnig leuk rijden. Na mijn studie wil ik er absoluut weer een (pas als ik hem droog kan stallen).

Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/112a5qo.jpg

Op het ogenblik zou ik voor een Lotus Elise kiezen. Misschien ken je het gezegde : "Fast, reliable, cheap, in a car you can only pick two of these". Ik denk dat een Elise toch alledrie is :)

ICT & Reizen

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-11 14:28
Past net binnen je budget maar wel ultieme fun car

http://link.marktplaats.nl/467491925

• sebasd
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-11 21:27

sebasd

loopt op espresso

PZOOO schreef op dinsdag 16 augustus 2011 @ 16:58:
Onder de 10k heb ik een Alfa Romeo GT Junior 1.3 Bertone met 2 liter en dubbele Webers op het lijstje staan. Ik heb daar een aantal jaren in gereden en het is waanzinnig leuk rijden. Na mijn studie wil ik er absoluut weer een (pas als ik hem droog kan stallen).

[afbeelding]
O+

Topauto.

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Dat is het zeker, ik had toen een Alfa Romeo Giulia GT Junior 1300 Bertone, en daar later zelf een 2000 blok ingehangen. Het is bij alle snelheden spannend. Het motorgeluid is fenomenaal en het scheurt fantastisch. Bij 180km/uur is helemaal een beleving in zo'n auto, met beide handen hou je je dan letterlijk vast aan je stuur en ben je helemaal één met de motor en versnellingsbak naast je :D Een zeer hoge funfactor EN je krijgt veeel complimenten over je auto !

ICT & Reizen

• mace

mace

Sapere Aude

Hoezo kick je een topic van anderhalf jaar oud? :?

[ Voor 5% gewijzigd door mace op 18-08-2011 18:00 ]

• Het Fantoom
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20-11 20:18
mace schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:57:
Hoezo kick je een topic van anderhalf jaar oud? :?
Om de Alfa Romeo GT Junior 1.3 Bertone te promoten natuurlijk!

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

PZOOO schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 17:51:
Het motorgeluid is fenomenaal en het scheurt fantastisch.
Dan zal dit wel pijn in je onderbuik veroorzaken:

* mr_petit is ook stiekum alfa liefhebber :)

[ Voor 3% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2011 19:58 ]

• Het Fantoom
mr_petit schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 19:57:
[...]

Dan zal dit wel pijn in je onderbuik veroorzaken:

[video]

* mr_petit is ook stiekum alfa liefhebber :)
Had ESP dit kunnen redden?

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Met ESP zoals die in personenauto's zijn uitgevoerd zet je in een race doorgaans belabberde tijden neer, dus als auto's dit aan de start van een race hebben wordt dat zeker uit gezet.
Maar ook esp kan niet alles compenseren, dus als je expres domme dingen gaat doen.....

• Het Fantoom
Snap ik dat ESP niet gebruikt wordt in een race en niet alles op kan vangen, maar stél dat deze auto in deze bocht en bij dezelfde snelheid en zelfde rempunt voorzien was van een werkend ESP systeem. Hoe zag het er dan uit? Vloog hij dan ook overstuurd de bocht uit omdat de snelheid simpelweg te hoog lag of werd deze drift nog netjes weggepoetst met ESP door bv de juiste wielen af te remmen, waardoor de bocht nog net te halen was?

[ Voor 4% gewijzigd door Het Fantoom op 18-08-2011 20:54 ]

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
Het Fantoom schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:49:
Snap ik dat ESP niet gebruikt wordt in een race en niet alles op kan vangen, maar stél dat deze auto in deze bocht en bij dezelfde snelheid en zelfde rempunt voorzien was van een werkend ESP systeem. Hoe zag het er dan uit? Vloog hij dan ook onderstuurd de bocht uit omdat de snelheid simpelweg te hoog lag of werd deze drift nog netjes weggepoetst met ESP door bv de juiste wielen af te remmen, waardoor de bocht nog net te halen was?
ESP vangt zoiets makkelijk op. Ik heb het anderhalf jaar in een moderne auto gehad, en dat ding kon ik zonder de handrem te gebruiken zelfs met sneeuw (wel met sneeuwbanden) serieus niet achterstevoren krijgen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ESP vangt zoiets niet op omdat je in eerste instantie al niet zo hard de bocht had kunnen uitvliegen. Als je met die snelheid met esp de bocht in gegaan was, dan had hij er niet uitgevlogen, maar dan was je rechtdoor gegaan.
Het punt is gewoon dat hij daar te hard rijdt om een bocht te halen, en esp veranderd daar niet zo heel veel aan.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-11 13:37
mr_petit schreef op donderdag 18 augustus 2011 @ 20:59:
ESP vangt zoiets niet op omdat je in eerste instantie al niet zo hard de bocht had kunnen uitvliegen. Als je met die snelheid met esp de bocht in gegaan was, dan had hij er niet uitgevlogen, maar dan was je rechtdoor gegaan.
Het punt is gewoon dat hij daar te hard rijdt om een bocht te halen, en esp veranderd daar niet zo heel veel aan.
Wel eens in een auto met ESP gereden :) ? Je staat er versteld van wat het kan. Zodra de achterkant begint te glijden kan ie volgens mij individueel de remmen aansturen om het glijden te stoppen. Ja tuurlijk ga je van de weg af als je met 180 een bocht neemt die je normaal met 30 neemt, maar die alfa ging niet idioot hard door die bocht.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ik heb 2 auto's met esp/tractiecontrole: eentje met 1 stand, en eentje met 3 standen. De één voorwiel aangedreven, de ander achterwiel aangedreven.
Je kan wel individueel gaan remmen, maar als je al geen grip meer hebt, dan valt er ook weinig te remmen. Zeker als de auto onder invloed is van zoveel middelpuntvliedende kracht als hier het geval is.
En die alfa ging wel degelijk idioot hard door de bocht; het was een race. Wellicht lijkt het niet zo hard, maar ik denk dat als je er naast zit, je naderhand je ondergoed kan verschonen ;)
Maar goed, als je sowieso gaat racen met esp aan, dan kan je beter stoppen, want je eindtijd zal nergens meer op lijken (je verliest zo 5 seconde per minuut op een circuit). Het eerste wat ik ook doe als ik wat wil scheuren is de esp en tractiecontrole volledig uitzetten (dat kan gelukkig nog)

[ Voor 8% gewijzigd door mr_petit op 18-08-2011 22:59 ]

Verwijderd

Het scheelt bij mijn Alfa 166 3.0V6 gigantisch veel of ik ESP aan of uit heb. Bochten zijn zeerzeker in hogere snelheden haalbaar, omdat hij direct ingrijpt bij het minste beetje gripverlies, waardoor het dus ook niet erger zal worden. Kanttekening daarbij is wel dat de professionele chauffeur weer harder ZONDER esp door de bocht kan. Maar mijn alfa heeft ook nog een of ander ander stabiliteitssysteem, waarvan ik zo snel even de afkorting niet weet.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

als ie ingrijpt kan de snelheid natuurlijk nooit hoger zijn hè ;)
Veiliger: ja.
Sneller: nee.

En aangezien we het hier over een race (dus op een circuit) hebben......

[ Voor 28% gewijzigd door mr_petit op 19-08-2011 00:40 ]

• Het Fantoom
m

[ Voor 99% gewijzigd door Het Fantoom op 19-08-2011 01:03 ]

Verwijderd

mr_petit schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 00:38:
als ie ingrijpt kan de snelheid natuurlijk nooit hoger zijn hè ;)
Veiliger: ja.
Sneller: nee.

En aangezien we het hier over een race (dus op een circuit) hebben......
tot op zekere hoogte waar. Maar; (voorbeeldsituatie) bij 90km grijpt de ESP in. Hierdoor rij ik iets minder snel (bv 85) maar nog wel OP de weg, in plaats van in de berm. Op deze manier kan ik dichter bij de grenzen van de wagen rijden, dan dat ik het zelf ga proberen. (90km-berm. zeg dat de grens bij 87 ligt, dat red ik zelf nooit zo exact.)

Kort samengevat, better safe than sorry?

• Het Fantoom
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 01:06:
[...]

tot op zekere hoogte waar. Maar; (voorbeeldsituatie) bij 90km grijpt de ESP in. Hierdoor rij ik iets minder snel (bv 85) maar nog wel OP de weg, in plaats van in de berm. Op deze manier kan ik dichter bij de grenzen van de wagen rijden, dan dat ik het zelf ga proberen. (90km-berm. zeg dat de grens bij 87 ligt, dat red ik zelf nooit zo exact.)

Zonder ESP voel je toch juist beter aan waar de grens ligt? Als de banden tegen gaan werken en er lichte slip optreedt weet je dat je tegen de grens aanrijdt. Met ESP voel je die grens echter helemaal niet meer zo goed waardoor je juist zou kunnen denken dat je de volgende keer nog wel een stuk harder kunt en plotseling toch volledig griploos van de baan afschiet zonder dat je het aanvoelde komen. Dus in dat opzicht vind ik ESP niet veiliger.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2011 @ 01:06:
[...]

Ja maar dat is niet de vraagstelling.
De vraagstelling was of esp in het specifieke geval van de video de crash had kunnen voorkomen op het moment dat de auto in de slip raakte. Met ESP (zoals die in personenwagens is uitgevoerd) had je daar al nooit zo snel kunnen rijden (hij breekt uit in het 2e gedeelte van een bocht).

En in je eigen voorbeeld (90km-85km in bocht) kan jij rustig je esp uitzetten: je hebt een voorwiel aangedreven auto en dan is het uitbreken doorgaans heel voorspelbaar (onderstuur).
ESP is bij FWD auto's voornamelijk bedoeld als correctie op plotselinge stuurbewegingen icm gripverlies, zoals bijv. bij de 'elandproef'.

Ook werkt je voorbeeld niet helemaal in de echte wereld: Je geeft aan max grip 90km/u, en esp corrigeert naar 85km/u. Dat houdt in dat je toch al een snelheidsinschatting van de bocht hebt gemaakt. Let wel: esp kan geen snelheidsinschatting maken terwijl je een bocht nadert. Dus als die inschatting fout is, dan vlieg je de bocht uit, of je esp nou aan of uit staat. Het is geen nietsontziend wondermiddel. ESP corrigeert op basis van de info uit de stuurhoeksensor, snelheidsmeter, wielstanden en (soms) g-krachten. Het belet dus het gas geven in bochten en remt daar waar nodig.
Maar als dat verschil nou 90km/u of 65km/uur zou zijn; zou het je dan nog steeds jou kunnen helpen om het maximale uit je auto te kunnen halen?
Sowieso vertelt jouw voorbeeld mij dat je kennelijk nog nooit echt stevig door de bocht bent gegaan, anders had je je voorbeeld niet aangehaald. Zelf heb ik de grenzen van mijn auto(s) ook nog niet echt opgezocht (want dat zou een crash betekenen), maar ik ondervind regelmatig dat tussen esp aan en uit een aanzienlijke marge zit. Anders had ik mijn rwd auto niet uitgerust met een LSD om de driftkwaliteiten wat te verbeteren :+
ESP is voornamelijk een goede functie om in te springen op onverwachte/onvoorziene situaties in het dagelijks verkeer; dus als je onverwacht uitwijkmaneuvres moet maken. Die komen niet voor als je voor jezelf een keer lekker gaat scheuren, tegen de grenzen van je auto aan. Dat doe je namelijk niet in heel druk verkeer of in blinde bochten waar aan het eind opeens een vluchtheuvel of geparkeerde auto blijkt te staan (je kan niet de grens van je auto opzoeken in een blinde bocht aangezien je dan in 1e instantie geen inschatting van de snelheid van de bocht kan maken met als gevolg dat je bijv. met 100 op een bocht aangereden komt waar me maar met 40 door heen kan.)

• Het Fantoom
Klaverbladen of doordraaiers naar de snelweg vind ik wel ideaal om het over- of onderstuur van een auto te ervaren en de grens op te zoeken, lekker lange bochten zonder tegenliggers.

[ Voor 16% gewijzigd door Het Fantoom op 19-08-2011 10:09 ]

• JT

JT

VETAK y0

Integra Type R. Ding is gebouwd voor beleving en bochtenperformance. Qua fwd qua wegligging ws as good as it gets. Zo goed als geen geluidsisolatie, revlimiter op 8600rpm (Europees 8400), geweldig veel feeling, je voelt alles wat de auto doet, redelijk licht (1120kg was de mijne met airco en een halve tank @ RDW). Oversturen wil die ook wel als je je best doet :P Veel compromislozer dan de huidige hot-hatches: harder geveerd, geen geluidsisolatie, lekker korte bak enz. Qua alles wat je voelt, hoort en aan feedback van de auto krijg is het echt geweldig veel fun. Voor onder de 10k heb je wel een goed exemplaar.

3e generatie MX5. Heb gereden in de 2.0 6bak met LSD. Ligt op de weg als een trein op rails. De 6bak met 2.0 is daarnaast best snel. Dat de auto erg licht is merk je erg goed, heel wendbaar en ook bij deze auto voel je alles precies wat deze wilt. Dakje naar beneden/eraf en het is compleet. Ook bij deze auto moet je inmiddels wel toekomen onder de 20k.

[ Voor 6% gewijzigd door JT op 20-08-2011 15:27 ]

Ecodan warmtepomp

Pagina: 1 2 3 Laatste