nog altijd hoormarceltuit schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:55:
Op Android is hij gratis![]()
(althans, toen ik hem installeerde)
Anyway hier twee voorbeelden:

Groter

Groter
Conclusie: moet nog flink oefenen, maar het is erg leuk!
[ Voor 4% gewijzigd door Royz op 13-12-2010 19:59 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Vind de foto's hier altijd erg leuk om te zien, zeker die van Jasper! Goed bezig
Bedankt voor de tip over Exposure Calculator. Heb die ook geinstalleerd nu en het is erg handig!
En een koude vinger met dit weer ^^. Sommige nieuwe camera's hebben een apart bulb-stand, zoals de 5DIIPowerUp schreef op maandag 13 december 2010 @ 22:03:
Krijg je dus wel een lamme vinger van zonder AB
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
@Royz: mooie luchten! Alleen de silhouetten vind ik niet zo geslaagd. In de eerste vind ik de zwarte voorgrond te veel aanwezig, en in de tweede lopen de silhouetten in elkaar over.
Anyways, gave filter. Heb zelf nog te weinig kans gehad om met mijn nieuwe exemplaar aan de slag te gaan
Zonder ND filter de camera op Live view zetten
Focussen met 10x vergroting (manual focus dus)
ND filter er voorzichtig op draaien
Afdrukken met de remote
Klaar!

Canon 40D with Canon 10-22 by jsprhrmsn.photography, on Flickr
Mag ik vragen waarom niet 'gewoon' AF gebruiken zonder ND. En dan de lens op MF zetten en de filter er voorzichtig op schroeven?Verwijderd schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:42:
Zo maak ik mijn foto's:
Zonder ND filter de camera op Live view zetten
Focussen met 10x vergroting (manual focus dus)
ND filter er voorzichtig op draaien
Afdrukken met de remote
Klaar!
[afbeelding]
Canon 40D with Canon 10-22 by jsprhrmsn.photography, on Flickr
Zo doe ik het ook, werkt prima...TranceSetter schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:47:
[...]
Mag ik vragen waarom niet 'gewoon' AF gebruiken zonder ND. En dan de lens op MF zetten en de filter er voorzichtig op schroeven?
wel zorgen dat je de lens dan niet precies bij de focus-ring vastpakt
[ Voor 112% gewijzigd door Royz op 14-12-2010 21:15 ]
Dat doe ik ook wel hoor, maar ik vind vanaf statief Live view erg prettig werken.TranceSetter schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 20:47:
[...]
Mag ik vragen waarom niet 'gewoon' AF gebruiken zonder ND. En dan de lens op MF zetten en de filter er voorzichtig op schroeven?
Verwijderd
Als je dat gezeik vindt, moet je eens proberen om dit filter samen met een verloopfilter te gebruikenTranceSetter schreef op dinsdag 14 december 2010 @ 21:09:
Op wat voor manier dan ook is er eigenlijk geen logische manier om door een ND110 filter te autofocussen. Met een ND106 of ND103 gaat dat allemaal nog wel lukken en met geluk met de ND110 ook, maar dat is vaak net als je ergens op richt waar je eigenlijk niet op wilt richten. Daarom blijf je toch die ring erop en eraf draaien. Mja, het leven van een fotograaf gaat niet over rozen... Mensen denken dat het allemaal maar makkelijk is ^^
Dan moet je eerst het verloopflter instellen op de horizon, dan de filterhouder met het filter er nog in verwijderen zonder het verloopfilter aan te raken, dan het ND filter er op schroeven en dan weer het verloopfilter plaatsen

Soms om knettergek van te worden, maar soms de enige manier om een goed belichte foto te krijgen.
Verwijderd
Ik begin mestal 1.5u voor zonsondergang, afhankelijk van het weer. Meestal wacht ik ook op het juiste weer met veel bewolking. Een dichtbewolkte lucht geeft meestal een egale lichtverdeling met heel zacht licht wat goed werkt voor zwart/wit foto's. Kleurenfoto's worden wat bleek door het gebrek aan licht, maar die maak ik niet.
Verwijderd
http://www.digitalstreet....info.php?products_id=3637
kan er nergens informatie over vinden
En daarom is mijn vraag wat het beste filter zou zijn om mee te starten. Heb ik voldoende aan een ND110 of is dit nog te weinig? En wat raden de pro's aan? Hoya, B&W of misschien toch Cokin? (77mm)
Alle suggesties zijn welkom!
Bij voorbaat dank.
Houd er trouwens ook rekening mee dat ND-filters helaas je kleuren verminderen in je foto, of eerder gezegd een kleurzweem eroverheen gooien.
Kleurzweem hoeft niet perse een nadeel te zijn vind ik, kan van foto tot foto verschillen of ik het mooi vind of niet.
Verwijderd

Beauchamp Falls by wsrdam, on Flickr
Ook ik ben benieuwd naar de sluitertijden van je schoonbroer en uiteraard welke filters hij daar heeft gebruikt.TranceSetter schreef op maandag 10 januari 2011 @ 23:05:
Als ik de sluitertijden zo zie bij de foto's van mijn schoonbroer die hij heeft gemaakt in september op Cuba, dan weet ik niet of 10 stops wel genoeg zijn. Vooral ook omdat ik zelf al merk dat hier overdag 10 stops nog niet eens genoeg zijn.
Houd er trouwens ook rekening mee dat ND-filters helaas je kleuren verminderen in je foto, of eerder gezegd een kleurzweem eroverheen gooien.
Geldt de kleurzweem voor alle ND filters, of is dat bij een bepaald merk zo?
Mijn ervaringen zijn verdeeld. De prijzen zijn (flink) hoger dan van Cokin filters. Stacken van 2 filters levert een paarse kleurzweem op. En zelfs met 1 filter heel soms een heel lichte kleurzweem. Kwaliteit is wel prima (krasgevoeligheid e.d.).
Over het algemeen heb ik prima resultaten met 1 filter.
Wat zijn jullie ervaringen met HiTech filters?
P.S. Ik heb een 3 Stops (ND8) en 8 Stops (ND256) ND filter en een 2/3/4 Stops (ND4/8/16) Soft Edge ND Grad set. Hiervoor heb ik in totaal ongeveer 100 euro betaald.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Dat NAV http://gizmodo.com/5737270/shooting-challenge-night-and-day
Gisteren daar mee bezig geweest bij volle maan, halve minuut bij iso 100, diafragma rond de 4. Alleen hier momenteel geen fotos voorhande.
Zit nog wel met het nabewerken, weinig ruis en vrij egaal licht, dus je kan werkelijk alle kanten op, als ik bijv. de highlights omhoog druk krijg ik een mooie lichte lucht, alsof het dag is. Duw ik hem omlaag en doe ik de algehele belichting omhoog krijg je weer een meer contrasterende lucht, tjah, allemaal mooi
240 seconden: http://www.flickr.com/pho...in/set-72157624642898429/
480 seconden: http://www.flickr.com/pho...in/set-72157624642898429/
175 seconden: http://www.flickr.com/pho...in/set-72157625303853540/
Weliswaar wel met kunstlicht ipv maanlicht, maar het is wel long exposure. Heb bij het bewerken idd hetzelfde gemerkt als wat jij zegt: je kan best veel kanten op met nabewerken. is wel gaaf. Zeker als je belichting in orde is. Is deze dat niet, dan werkt het niet ivm teveel ruis.
Het is wel ff rekenen dit soort foto's, en het kost ook wel wat tijd. Wat ik doe: 'voorbeeldfoto' maken in stand AV zodat sluitertijd onder de 30 seconden blijft (bijv. die 2e foto die ik noem, gaf op iso 3200 en diafragma 2.8 nog 30 seconden sluitertijd.). Vervolgens heb ik op mijn telefoon een tooltje om de sluitertijd om te rekenen naar de gewenste instellingen, dus bijv. Av=16 en iso=100. Dit resulteert dan bijv. in sluitertijd van 8 minuten ofzo. vervolgens doen de BULB-stand en de afstandsbediening met lock de rest
Leuke challenge trouwens, ga ik eens bekijken!
[ Voor 4% gewijzigd door Polariteit op 20-01-2011 10:50 ]
@LinkinTED: Soms is niet reageren echt beter....
ISO3200 --> 1600 --> 800 --> 400 --> 200 --> 100 = 2^5 = 32 keer langer
f/2.8 --> f/4 --> f/5.6 --> f/8 --> f/11 --> f/16 = 2^5 = 32 keer langer
2^5 * 2^5 = 2^10 = 1024 keer langer
1/2 minuut * 1024 = 512 minuten
Vind de lange sluitertijd hier niet echt iets toevoegen, het had ook zomaar een wat bewolkte dag kunnen zijn. Wat dichter richting het water gaan staan en wat meer richting die mooie gloed in de lucht richten was beter geweest denk ik.
@wsrdam
De stok vind ik niet storen hoor. Had wel graag wat meer gezien, het komt nu wat krap over. Ook had hij iets lichter gemogen.
Op de plek van mijn eerste foto heb ik met de winterse omstandigheden ook een foto gemaakt en het is leuk om het verschil te zien. Het water staat nu een stuk hoger waardoor de keien onder water liggen en deze foto is even ruim 2 weken later genomen.

Wonderful World after 16 days by Peter Gol, on Flickr

Good Morning Holland! by Peter Gol, on Flickr
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Jou platen:
1 - Mooie compo en kleuren. Die eerdere foto van deze plek met winterse omstandigheden kan ik me wel herinneren, en qua plaatsing van het hek vind ik deze toch beter uit de verf komen. Aan de andere kant wel jammer dat de keien nu onder water liggen.
2 - sowieso ook weer erg mooi kleuren, maar ik twijfel wel over de compositie. Ik vind de boom wel heel erg pontificiaal in beeld staan.
Ik geloof direct dat je met ND filter een heel ander en mooier effect wist te bereiken. Alleen het is niet aan de foto te zien, dat bedoelde ik er eigenlijk mee. De compositie in mijn tweede foto is trouwens volledig bewust zo gekozen. De zon moest om een mooie plek door de boom heenkomen en de achtergrond is nu niet zo spannend om die een heel groot deel van de foto te laten innemen. Vandaar mijn keuze.

Beautiful Holland by Peter Gol, on Flickr
Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Wonderful world: Mooie plaat.
Goodmorning Holland: mooie kleuren, maar ik vind het een wat moeilijke plaat. Misschien doordat hij in 2'en wordt gedeeld.
Beautifil Holland: Het is dat je hem in dit subforum geplaatst hebt anders zou ik niet weten dat het een longexposure shot was. Mooie kleuren, maar de voorgrond zou ik wat lichter maken. Wel een mooie plaat trouwens.

Ik vind hem een beetje ongemakkelijk weg kijken. Ik denk dat het komt omdat het licht van rechts komt en je dus tegen de schaduwkant aan zit te kijken, die kant had ik liever in het licht gezien en goed belicht. Geen slechte foto maar ik heb beter van je gezien.
Een paar van vanmorgen in de mist:
1:

Foggy World by Peter Gol, on Flickr
2.

3.

4.

Ik ben erg benieuwd of het mij ook lukt de serene rust in mijn foto's te krijgen die sommige van jullie met regelmaat uit de camera laten rollen

2011 // Vlaardingen by RoyzNL, on Flickr
en

EN heb je je afstandsbediening al?Royz schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 14:00:
Er zijn maar weinig fotos steeds, hier nog 2 probeersels van alweer een tijdje terug. Paar mensen van GoT hebben daar al gereageerd, erg leuk!
[afbeelding]
en
[afbeelding]
Zoals gezegd, die tweede vind ik er erg goed uitzien
Haha nee, de bestelling blijkt kwijtgeraakt bij de douana in china en ik maar wachtenmarceltuit schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:28:
[...]
EN heb je je afstandsbediening al?

Long exposure by Ravnoss, on Flickr
Ik heb hem! Nog gebruik van kunnen maken helaas. Sterker nog, ik krijg wss een 2e zelfs haha. Ze hadden me een nieuw pakketje gestuurd omdat de ander was kwijtgeraakt volgens hen. Binnenkort heb ik er dus 2, iemand interesse?marceltuit schreef op donderdag 10 februari 2011 @ 19:28:
[...]
EN heb je je afstandsbediening al?
@Ravnoss: het long exposure effect komt niet goed tot uiting door de zwartwit omzetting. jammer!
http://fstoppers.com/nigh...-how-to-paint-with-light/
In de nacht heb je dat nergens voor nodig, sterker nog met ND-filter zou het bijna een ramp worden om nog licht op te vangenReneDD schreef op maandag 28 februari 2011 @ 15:01:
Op fstoppers stond afgelopen week een mooie video over lange sluitertijden. Voornamelijk gericht op nachtfotografie, maar gezien de extra langer sluitertijden (sterren die strepen worden, etc) zit er hier ongetwijfeld ook nog een ND filter bovenop.
http://fstoppers.com/nigh...-how-to-paint-with-light/
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Helaas mislukt door tijdgebrek want je staat echt een eeuw te wachten per foto
Zoals je ziet levert dit startrails van nog geen cm op. Reken je dit door naar F22(max. van de lens) en iso100, dan zit je op 32 minuten. Ik heb zomaar het vermoeden dat je dan nog steeds maar ieniemienie star trails hebt (weet ik niet zeker, ook vanwege het aspect tijdsgebrek)
Grijsverloop filters kan ik trouwens ook heel goed voorstellen bij nachtfoto's, voor als je de maan een beetje 'normaal' in beeld wilt hebben....
[ Voor 40% gewijzigd door Polariteit op 01-03-2011 07:09 ]

Barcelona - Torre Diagonal ZeroZero by jsprhrmsn.photography, on Flickr
Hier een filmpje van hoe de wolken er uit zagen tijdens de foto: http://www.flickr.com/photos/jsprhrmsn/5486344741/
Verder zijn het beide weer prachtige foto's, doe je in de nabewerking nog wat burnen en dodgen in die gebouwen?

Long exposure in the golden hour by Marcel Tuit, on Flickr
[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]
Het is idd erg lastig om een goede te maken. Hier een probeersel van vandaag

2011 shots by RoyzNL, on Flickr
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Jou plaat is erg gaaf qua kleuren en reflecties! Alleen dat donkere stuk rechts twijfel ik over, ik denk dat ik het er persoonlijk afgesneden had
@Marcel, ja ik heb er natuurlijk ook wel over getwijfeld. Toch wilde ik hem erin houden voor de diepte. Tsja het is een keuze
heb wel nog steeds moeite hoor om de juiste belichtingstijden te vinden. hoe doen jullie dat nou? normaal meten en dan converteren naar 10stops op je telefoon? Bij mij zijn de fotos dan vrijwel altijd onderbelicht namelijk
@jspr: briljante foto, waarbij de wolken twee kanten op lijken te bewegen (of zijn dat vliegtuigen?) die de diagonalen versterken.
@Royz: ik vind het zwarte kader om je foto een beetje afbreuk doen, zo is 't net een demotivational. De kleur en beweging van de foto zijn dan weer wel goed.
---
@discussie sluitertijd: Wat je eventueel kunt doen is een equivalente belichting maken op een hoge gevoeligheid en een korte sluitertijd om je belichting te controleren. Meestal tel ik een extra stop bij de belichting, maar nu had ik ook een polarisatiefilter erbij dus dat kost ook licht.
Onderstaande foto heb ik gemaakt vanuit een rijdende auto. Hier had ik al eerder mee geëxperimenteerd, maar omdat ik storende reflecties in het raam had moest ik het nog eens over doen. Hiervoor is de camera op een pittenzak op het dashboard gelegd. Het gaat al gauw te hard en je moet wel rechtuit rijden, bij voorkeur niet door kuilen in de weg, want dan hou je geen rechte lijn meer over.
Volgens mij is het effect optimaal met bomen aan één zijde van de weg, en een lege achtergrond. Heb je ze aan beide kanten dan wordt de foto wat donker.

Motion JPEG by Maarten van Heek, on Flickr
Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together
Jou foto is op zich wel een leuk idee, alleen jammer dat er helemaal niks scherp is. Zo'n idee is leuk, maar dan moet er wel iets scherp zijn.
Ik vond hier nog wat standaard voorbeelden van fotograferen met ND filters zoals deze:

Het vastleggen van beweging lijkt me duidelijk, maar een ander doel van grijsfilters is het kunnen hanteren van een andere belichting om een kleinere scherptediepte te krijgen. Ik heb dit nooit geprobeerd maar moet dit per se met een ND filter, is belichtingscompensatie op de camera zelf hiervoor niet genoeg?
Porsche 928 - It's about as fast as you can go without having to eat airline food.
Belichtingscompensatie helpt daar niet mee, omdat die gewoon het gemeten licht plus of min een aantal stops doet.
@Jspr lekkere kleuren en lijnen!
Eentje van mij, hopelijk lang genoeg.. :

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS
Topic maar even van vers bloed voorzien:

The bridge is on fire by Marcel Tuit, on Flickr
Oef heerlijke plaat hoor!! Mooie dynamiek en prima compositie....mijn complimenten!
@marceltuit
Je foto komt erg vlak over, je mist duidelijk iets op de voorgrond om wat diepte te creëren. De torenkraan in lijn met de het wegdek van de brug komt ook niet helemaal lekker uit.

Silence by Peter Gol, on Flickr
@MarcelTuit: Had 'm wel iets meer overbelicht willen zien, stoort me ook een beetje dat de brug er niet helemaal op staat
@Amstel76: Mooi onderwerp! Komt alleen beetje blauwig over bij mij
Net in R'dam gemaakt:

Passing Clouds - 2 by tomroeleveld, on Flickr
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Mooie foto met een goede voorgrond, maar heb je zelf nog wat vignetting aangebracht? Rechtsboven, maar voornamelijk linksonder, vind ik de foto vreemd donker.
Vorige week weer scheveningen geweest, denk dat ik het een beetje uit heb gemolken...... moet opzoek naar nieuwe locaties dat met OV redelijk bereikbaar is

flickr Canon 5D Mark II | Canon 5D Mark III | 35mm f/1.4L | 50mm f/1.8 | 85mm f/1.2L II | 16-35mm f/2.8L II | 24-70mm f/2.8L | 70-200 f/2.8L IS

View from Bygdøy in Oslo, Norway by Sjekster, on Flickr
@tommyz: lekkere plaat, zwart wit werkt goed hier. (Ik heb pas geleden vanuit zelfde perspectief, maar dan precies aan de andere kant van de brug, nog een timelapse geschoten, moet ik hier ook es ergens posten.)
@sunny: an sich mooie tinten, maar wel iets aan de paarse kant inderdaad. Verder vind ik de lucht niet echt spannend ogen, maar de voorgrond geeft wel wat diepte aan de foto
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Verwijderd
Probeer i.i.g zoveel mogelijk handmatig te doen, op een gegeven moment moet je dan de belichting kunnen corrigeren aan de hand van je eigen zicht. Dat stelt je in staat om snel aanpassingen te maken mocht dit nodig zijn. Wanneer er een interessante wolkenpartij voorbij komt bijvoorbeeld.
Hieronder een plaat van gisteravond:

Klikbaar voor groter, en mijn flickr vind je hier.
Sunny: ik vraag me altijd af wat zo een bord nou midden in het water doet
Sjekster: lijkt wel geschilderd. mooie wolken, je zou verwachten dat de boten onscherp zouden zijn door beweging maar dat lijken ze zo niet
gelukkie: coole wolken, jammer dat de gebouwen zo ver weg zijn. er is nu niet echt een onderwerp
Hier 1 van mij, heb er meer gemaakt, misschien dat k die later dan post

Long exposure in Turkey by RoyzNL, on Flickr
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@ Gelukkie, wolken zijn leuk, maar verder trekt de foto mij niet echt.
@ Royz, Mooie foto en lekker detail, kleurtje hadden van mij iets minder gemogen.
Goed mijn 1e poging met een ND filter, vandaag gemaakt en meer een probeersel om te kijken of het mij zou lukken en wat er uiteraard beter zou kunnen.

en groter http://www.flickr.com/pho...3/sizes/l/in/photostream/
Groetjes Klaas
@tommyz: gave plaat, jammer dat hij z/w is.
@sunny: Jammer van de te fanatiek aanwezige vignetting.
@sjekster: mooie kleuren. wel jammer dat de achtergrond zo ver weg is.
@gelukkig: mooie lucht, wel jammer dat er geen leuke voorgrond is.
@Royz: gave plaat idd, mooie kleurtjes.
@klaasvd79: het lange sluitereffect komt goed uit. Wel vind ik de compo niet zo spannend.
Bedankt voor feedback, ben blij dat de sluitertijd er goed uitkomt. Het was mijn 1e poging en wilde met name dat voor elkaar krijgen, incl. met wat scherpte(dat koste wat moeite).
Het watertje is verder inderdaad niet bijster boeiend, maar iets anders in de omgeving kon ik niet snel bedenken.
Groetjes Klaas