Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Verwijderd
Goede reden om een nieuwe lens aan te schaffenNickH schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:03:
Grmbl, bestel ik een ND8 filter voor dit soort foto's, let ik niet op, krijg ik de 72mm binnen terwijl ik 77 nodig heb
Gewoon een statief op de achterbank gezet...Fire69 schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 08:06:
[...]
De auto lijkt er wel ingeplakt!
Welke constructie gebruik je hiervoor?

@Deorgere: mooie foto! Misschien kun je nog net de rode zweem die over het water zit verwijderen?
@MartijnGizmo: Een erg mooie toepassing van het concept!
Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.
@Rudedadude: compositie op zich wel netjes, maar ik vind de zwart-wit omzetting niet zo mooi (te veel grijs tinten).
@Jspr: deze plaat moet je eens proberen om in het vierkant uit te snijden. Voor mijn gevoel wordt het geheel dan wat evenwichtiger.

@Herrick Erg mooi! Het vierkante formaat voegt in mijn ogen echt wat toe. Ook mooie Z/W omzetting!
Hieronder een long exposure van mij. Gisteravond gemaakt aan de Haarrijnseplas nabij Utrecht. Voor de lange sluitertijd heb ik gebruik gemaakt van een stuk lasglas dat ik op een cokinring heb gemonteerd. De lucht was wat roze, ik heb dit zoveel mogelijk terug proberen te halen (lasglas maakt natuurlijk groen). In het Solo showcase topic heb ik ook een foto geplaatst welke ik gemaakt heb met ND+Pola, qua lengte van sluitertijd kwam ik hiermee lang niet in de buurt van het lasglas. Probleem waar ik eigenlijk tegenaan liep, lasglas nam teveel stops weg en ND+Polo te weinig..

Op Flickr is een groter formaat te zien
Kennen jullie filters die beter betaalbaar zijn maar nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben? Ik zit zelf te denken aan ongeveer 15,-. Hij komt op een Zuiko 14-41mm lens (58mm). Is dit misschien een idee?:
BILORA GRAU Graufilter ND4
of
Hama Grijsfilter ND4
Het is een beetje het verhaal van "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten" maar ik hoop dat jullie goed advies voor me hebben
[ Voor 7% gewijzigd door bsmpower op 22-08-2010 20:56 ]
Ik ben niet zo technisch. Ga liever voor een kant-en-klare. Ik hoop alsnog op een goede prijs/kwaliteit grijsfilter.gelukkie schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 21:01:
Goedkoopste is een stuk lasglas (€1,50)+iets om het op te monteren (cokinring €3,- op ebay).
@Herrick: Mooie gure foto. De uitgevlakte wolken en het gladde water voegen echt iets toe.
@Gelukkie: Het water is mooi strak geworden maar ik mis een beetje een onderwerp in de foto.
Hieronder een Long exposure van 30 seconde zonder filter. Genomen in Sirmione, Italïe met een Canon 550D

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.23335bsmpower schreef op zondag 22 augustus 2010 @ 20:53:
Kennen jullie filters die beter betaalbaar zijn maar nog steeds een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben? Ik zit zelf te denken aan ongeveer 15,-.
Het is een beetje het verhaal van "voor een dubbeltje op de eerste rij zitten" maar ik hoop dat jullie goed advies voor me hebben
€ 5,- incl. verzenden. Leuk om mee te beginnen.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Thy... Mooie plaat! Officieel hoort hij hier niet thuis (ND filters), maar ik vind hem wel fijn geworden.
Zelfde piertje, maar dan in het kleur

[ Voor 5% gewijzigd door wisselwerking op 23-08-2010 23:59 ]
@Herrick Mijn ogen worden de diepte in getrokken door de compo maar in de diepte is het grijs en grauw. Ik eindig dus in niets. Het is een technisch mooie plaat maar ik mis iets.
BTW. Ik vind de foto van Thy dus wel hier passen. In de titel staat (ND filters) niet voor niets tussen ( ). Hij heeft gewoon het perfecte tijdstip uitgekozen om het zonder filter te doen. Al knap op zich.
Verwijderd
@Herrick, prachtig. De stenen doen veel goed en ook het boompje of wat het ook mag zijn is een leuke toevoeging. De beweging in de wolken maakt het af.
Ik ben van het weekend ook ff bezig geweest.

_MG_6689 by Hans Woltering, on Flickr
Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:12:
Ik doel met dit topic niet op avond/nacht fotografie maar op foto's overdag of vroeg in de avond (of wanneer dan ook) zijn genomen met een (extreem) lange sluitertijd d.m.v. ND... filters.
Verwijderd
Fantastische fotoMartijnGizmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:54:
Fraai! Ook nog een grijsverloopfilter gebruikt?
Onlangs mijn Hoya ND8 weer eens ingezet om aan een sluitertijd van 2.5s te komen:
[afbeelding]

Bank of the Maas by Ruud Hilgeman, on Flickr
Exposure 150
Aperture f/16.0
ND 110
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2010 23:27 ]
Verwijderd
Ik heb sinds vrijdag ook een neutral density in huis (b+w 3.0 / 10 stop). Ik ga vanavond maar eens kijken of ik wat mooie plaatjes er mee kan maken. Hopen op wat wolkjes + mooie zonsondergang
mooie plaat, komt ook bekend voor haha, daar heb ik ook gewandeld afgelopen zomerThy... schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 13:30:
@Jspr: de vervaagde wolken geven de foto een erg mooie sfeer.
@Herrick: Mooie gure foto. De uitgevlakte wolken en het gladde water voegen echt iets toe.
@Gelukkie: Het water is mooi strak geworden maar ik mis een beetje een onderwerp in de foto.
Hieronder een Long exposure van 30 seconde zonder filter. Genomen in Sirmione, Italïe met een Canon 550D
[afbeelding]
@Herrick 23-8: lekkere kleuren, wat ik echter jammer vind is dat je recht tegen een dun stokje aan zit te kijken bijna precies in het midden.
@Trancesetter: prachtige plaat, alleen die donkere vigentting vind ik niks...
@rhi: op zich mooie kleurtjes en lange sluitertijd zie je ook wel af aan het water; maar qua compositie vind ik hem niet speciaal. er is niet echt iets dat lang mijn aandacht vasthoudt.
Merci! Die vignetting is het effect van 2 ND-filters op elkaar stapelen. Samen goed voor 16 stops. Ik denk dat ik toch eens een 20 stops filter moet hebben. Bestaan die eigenlijk?marceltuit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 09:48:
@Trancesetter: prachtige plaat, alleen die donkere vigentting vind ik niks...
Ow, en die vignetting is zelfs nog zo veel mogelijk gecorrigeerd zonder dat het lelijk werd
ik zie net trouwens op je flickr de ' rode' versie van deze plaat, en moet zeggen dat die me toch meer aanspreekt. Die is niet zo kil als deze
en volgens mij bestaan 20stops filters niet, 10stops is al redelijk zeldzaam (slechts 2 aanbieders geloof ik)
dammit ik moet eigenlijk niet in dit topic komen, krijg gelijk weer de neiging om die 10stops te bestellen
[ Voor 31% gewijzigd door Polariteit op 03-09-2010 10:05 ]
Sta je dan op een niet eens al te zonnige dag rond 4 uur in de middag naast een plasje water. Zet je je diafragma op f/4, ISO100, zit je op 1/200s... Heb je een 10-stops filter, zit je op 5 seconden. Ja uh, dat is dus écht niet lang genoeg. Dus maar 6 erbij. En dan wordt het redelijk. hehe.marceltuit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:03:
ja daar zit wat in, daar ontkom je niet meer aan met 2 filters. tenzij dat je ff wat in gaat zoomen
ik zie net trouwens op je flickr de ' rode' versie van deze plaat, en moet zeggen dat die me toch meer aanspreekt. Die is niet zo kil als deze
en volgens mij bestaan 20stops filters niet, 10stops is al redelijk zeldzaam (slechts 2 aanbieders geloof ik)
dammit ik moet eigenlijk niet in dit topic komen, krijg gelijk weer de neiging om die 10stops te bestellen![]()
Zal wel genoeg zijn, gok ik
Verwijderd
Als je het niet weet, moet je gewoon even naar het B+W filterboek zoeken: https://www.schneideroptics.com/info/handbook/marceltuit schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 10:03:
Zie daar, de B+W 113 en 120. Mijn vermoeden is dat die filters alleen op bestelling leverbaar zijn en dat de levertijden bijzonder lang zijn (lees: de importeur heeft ze niet standaard op voorraad en je moet dus wachten op een nieuwe batch van de fabrikant).
F/16 vermijd ik liever. Worden de foto's niet echt scherper van.Fire69 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 12:13:
Dat plasje water kan je waarschijnlijk ook op f/16 doen, en dan gaan je 5sec direkt meer dan een minuut.
Zal wel genoeg zijn, gok ik
Op de tweede sta je er niet helemaal recht voor, en heb je ook wat last van kartelrandjes. Ik vind de eerste qua compositie ook mooier. Maar dat is dan ook direct een echte topper wat mij betreft.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Dat van die kartelrandjes is raar. Ik verscherp altijd op deze manier en zelden last van. Of zou het komen door de lange belichting i.c.m. een toch wel helle achtergrond? (ik neem aan dat je het over de voorste twee staanders hebt)
Voor mijn gevoel stond ik wel in het midden trouwens, maar ik kan mij vergissen...
Hoog contrast maakt dit soort dingen inderdaad moeilijker qua verkleinen, en het is vaak bijna niet te voorkomen. Bij verkleining hoef je overigens niet echt te verscherpen, het verkleinen an sich verscherpt al (wat dan ook direct het probleem is).
Hier nog de kleuren versie

Pont Petroli by jsprhrmsn.photography, on Flickr
Verwijderd
Verwijderd
Eigen redenering:
De Canon 50mm is te lang (ik schiet op een 400D, dus crop), wel goedkoop met een filtermaat van 52mm.
De Tokina 11-16mm vertekent vrij erg, en heeft een filtermaat van 77mm (wat betekend dat een ND 106 ongeveer 89 euro kost).
De 18-55 geeft me gelijk flexibiliteit, en heeft een "goedkope" filtermaat van 58mm: 39 euro... Ik wil hem dus halen voor de 18-55mm IS, is dat een goed plan?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 15:53 ]
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Goede, dan word het de 77mm met een cheap ass 8 euro step down ring.
Kost me dan 97 euro.
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
Cheap ass?Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:56:
Kijk, dat is nog eens een tip![]()
Kost me dan 97 euro.
Die ringen vind je voor max 2€ op Ebay.
Even een vraagje gelijk, zou zomaar kunnen dat ik hem al een keer voorbij heb zien komen maar ik kan het even niet meer terug vinden: ik wil een ND110 aan gaan schaffen, maar wellicht wil ik ze dan nog gaan gebruiken icm mijn cokin set. Ik vroeg mij af of je bovenop de ND110 nog een filter (cokinhouder) kan schroeven?
Verwijderd
Ik gok zo dat dat wolken zijn op 2 verschillende hoogtes met 2 verschillende richtingen.ath92 schreef op woensdag 29 september 2010 @ 19:43:
Wow! super foto! De lucht lijkt twee kanten op te gaan, hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Tijdens de postprocessing of had je gewoon onwijs veel geluk?
[ Voor 59% gewijzigd door TranceSetter op 29-09-2010 19:44 ]
Verwijderd
Geschoten met een 10-22 op mijn 40D.

IMG_0307.jpg by Middel47, on Flickr
Ik had hem graag langer open gehad het was echter erg licht buiten zoals jullie kunnen zien. Ik zag eerder in dit topic mensen met goedkope startsetjes van ND filters. Kunnen jullie mij iets aanraden o mee te experimenteren?
Ik wil graag spelen op klaarlichte dag met de bewegingen van wolkenvelden.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 29-09-2010 22:26 ]
ok thanks. dat merk ik dan snel genoeg, cokin grijsverloperts heb ik toch al liggen dus merk het snel genoegVerwijderd schreef op woensdag 29 september 2010 @ 14:38:
Uiteraard kan dat. ND-110 heeft gewoon een schroefdraad voor een filterhouder. Alleen weet ik niet of dat helemaal goed gaat met Cokin, lees veel verhalen over kleurenzwemen i.c.m. andere filters..
en werkt het niet en is de zweem te storend, dan zal ik toch genoodzaakt zijn om betere filtertjes te kopen
die zweem heb ik nu ook een klein beetje last van, maar vind het niet echt storend.
@jspr: mooie plaat zeg, gebouw ziet er lekker futuristisch uit zo!
@neron: Jammer dat de kleuren zo hard zijn

Barcelona - Diagonal Zero Zero building by jsprhrmsn.photography, on Flickr
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2010 12:31 ]
Erg nice. Je zw/w omzetting past goed.
Ik kwam aan het kijken, en het blijkt van de pilaar links niet de zelfde hoek heeft dan de andere waardoor het de indruk wekt dat ik er niet recht voor heb gestaan. Kijk maar naar de volgende foto, dan zie je het goed.qadn schreef op zondag 26 september 2010 @ 22:34:
Op de tweede sta je er niet helemaal recht voor
120 sec. belicht (kleur)

Pont Petroli by jsprhrmsn.photography, on Flickr
En zo werd de bovenstaande foto gemaakt, en kun je ook goed zien wat het verschil is met en zonder ND110 filter met lange belichtingstijd.

LE gear by jsprhrmsn.photography, on Flickr
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
ben ik trouwens de enige die moeite heeft om de ND110 te vinden, hij lijkt nergens leverbaar te zijn (althans voor een schappelijke prijs)

[ Voor 53% gewijzigd door Polariteit op 05-10-2010 10:22 ]
Ik heb mijn filters hier gekocht (ook alweer een jaarje geleden geloof ik) -> http://stores.ebay.nl/oege-energy-1 Het ziet er allemaal wat "el-cheapo" uit, maar perfecte communicatie en snelle levering (naar Spanje zelfs in mijn geval!)
77mm - €82
67mm - €60
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 11:52 ]
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Met een afstandsbediening en op de bulb standRoyz schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:50:
120 sec belicht? mijn 450d gaat volgens mij niet eens verder dan 30 sec?
Ahhhh... nooit zo over nagedachtVerwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:57:
[...]
Met een afstandsbediening en op de bulb stand
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Verwijderd
200 sec:

Groot
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 14:19 ]
Verwijderd
Overigens maak ik gebruik van een ND110 en Hitech gradueel ND filters.
Verwijderd
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 18:05 ]
Verwijderd
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2010 18:08 ]
Die heeft ze dus ook nietFire69 schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:48:
Maxsaver.net is interessanter dan
http://maxsaver.net/B-W-7...00x-110-Glass-Filter.aspx
85$
@iKremers: gave plaat! compo en kleuren zijn erg gaaf.
[ Voor 8% gewijzigd door Polariteit op 05-10-2010 19:57 ]
Deze zijn van mijn trip door IJsland vorige week Beide 1.6 sec met nd106).

[ Voor 48% gewijzigd door cervezas op 08-10-2010 15:33 ]
De bovenste vind ik erg mooi! Bij de onderste had ik liever wat meer omhoog gekeken.

Sluitertijd van 3sec op F/32 met een ND8x filter
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
@Goku33 en Gdzr, bedankt voor reacties, 2e foto had inderdaad qua compostie beter gekund.
Ik lees hier altijd mee zonder te posten. Maar nu wil ik toch even een tip aan jou geven. Je moet een ring bestellen die precies andersom is dan deze. Die je nu uitgekozen hebt is om een 58mm filter te gebruiken op een 77mm lensVerwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:56:
Kijk, dat is nog eens een tip![]()
Kost me dan 97 euro.
Ik zou ze ook op Ebay kopen, voor 2 euro of minder heb je 'm thuisgestuurd. Duurde bij mij vanuit hongkong maar 6 dagen.
Het is al een oude post maar ik hoop dat je er nog wat aan hebt en dat je niet ondertussen een verkeerde ring hebt ontvangen.
[ Voor 8% gewijzigd door R-O-Y op 24-10-2010 14:58 ]

Barcelona - Suites Avenue hotel by jsprhrmsn.photography, on Flickr
Gisteren einde van de middag even wezen testen, maar helaas was het te grijs en te grauw en al te donker. Sluitertijd van 8 minuten leverde nog een onderbelichte foto op
Ben er inmiddels wel achter dat mijn 11-18mm tamron een dijk van vignetting heeft op 11mm bij dit filter
Verwijderd
Ik zat laatst te kijken naar een UWA maar dat gaat hem niet worden vanwege de vignetting. Ik maak gebruik van een tien stops filter en een gradueel filter dus dan krijg je helemaal veel vignetting.marceltuit schreef op woensdag 10 november 2010 @ 07:28:
Zo, ben eindelijk sinds afgelopen zondag ook in het bezit van een tienstops filter![]()
Gisteren einde van de middag even wezen testen, maar helaas was het te grijs en te grauw en al te donker. Sluitertijd van 8 minuten leverde nog een onderbelichte foto op![]()
Ben er inmiddels wel achter dat mijn 11-18mm tamron een dijk van vignetting heeft op 11mm bij dit filter
17mm (25.5mm FF) kan net met twee filters, als ik mijn UV filter er af vergeet te halen krijg ik daar ook met vignetting te maken.
Heb overigens een heerlijke app gevonden op de iPhone die per ND filter de sluitertijd berekend. En nog gratis ook
[ Voor 48% gewijzigd door Royz op 05-12-2010 12:36 ]
The devil is in the details.
Longtime: gratis maar met verschillende filters en combi van filters uitrekenen mbv exposure bij normaal
PerfectShot: 0,79 extra feature voor brackets, maar voor long exposure zelfde als boven alleen incl timer
let me know als je er 1 gaat gebruiken en wat je ervan vind
[ Voor 20% gewijzigd door Royz op 05-12-2010 13:33 ]
Je kan een aantal instellingen opgeven voor een foto zonder filter, vervolgens geef je het aantal stops van je filter op en hij rekent vervolgens je sluitertijd uit.
Maar ik gebruik het ook bijv. voor nachtfotografie, als ik > 30 seconden ga. handig!
Die is er ook voor de iPhone, zag alleen niet zo snel dat er ook een functie voor een filter in zat. Ziet er ook mooi uit op zich en ook maar 0,79!marceltuit schreef op zondag 05 december 2010 @ 15:23:
Ik gebruik Exposure Calculator voor Android.
Je kan een aantal instellingen opgeven voor een foto zonder filter, vervolgens geef je het aantal stops van je filter op en hij rekent vervolgens je sluitertijd uit.
Maar ik gebruik het ook bijv. voor nachtfotografie, als ik > 30 seconden ga. handig!
(althans, toen ik hem installeerde)
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa