SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Verwijderd
Moeten ze wel even de spot remover tevoorschijn halenHerrick schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:40:
Ik zag net een mailtje van Zoom dat deze long exposure foto waarschijnlijk in de volgende editie wordt opgenomen. Is overigens uit dezelfde probeer sessie als mijn vorige foto's.
[afbeelding]

Ik heb net een mailtje naar maxsaver gestuurd met de vraag wanneer ze nu eens de B+W 77mm ND110 op voorraad krijgen... Ik wil soms langere sluitertijden kunnen gebruiken, met mijn hitech kom ik niet verder dan 5 stops.
@iKremers: ik heb mijn filter via ebay link besteld. Ik had hem binnen 2 dagen thuis.
Maar het is wel een long exposure.. dus toch on topicHerrick schreef op maandag 29 maart 2010 @ 19:46:
[...]
Maar dit heb je toch zonder filter gedaan? Voor nachtfotografie is een ander topic
Binnenkort een uitstapje met school naar antwerpen, daar ga ik samen met wat leerlingen en een leeraar in de nacht foto's schieten. Hoop op mooie resultaten!
Uit de topicstart:BamSlam_ schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 22:35:
[...]
Maar het is wel een long exposure.. dus toch on topic
Voor avond/nachtfotografie hebben we dit topic [Verzamel]Nachtfotografie deel 2Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:12:
Ik doel met dit topic niet op avond/nacht fotografie maar op foto's overdag of vroeg in de avond (of wanneer dan ook) zijn genomen zijn met een (extreem) lange sluitertijd d.m.v. ND... filters.
Maar nu maar weer ontopic en mooie platen posten!!
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
And now the most interresting part of deze grot
Verwijderd
Eventueel kun je ook een groter filter kopen samen met een paar step-up ringen.
Feli!Herrick schreef op maandag 29 maart 2010 @ 20:40:
Ik zag net een mailtje van Zoom dat deze long exposure foto waarschijnlijk in de volgende editie wordt opgenomen. Is overigens uit dezelfde probeer sessie als mijn vorige foto's.
[afbeelding]
Heb sinds kort ook 2 elcheapo ND filters. Kan ik eens mooi mee gaan experimenteren
Verwijderd
Gisteren in de Zaanse Schans geweest. Best moeilijk om daar een goede lijn voor een landschapsfoto te vinden moet ik zeggen. Alles leidt het oog naar wat anders dan het onderwerp... Uiteindelijk toch iets gevonden in de vorm van een bootkade:

Verwijderd
Welke van de 4?Tsurany schreef op woensdag 07 april 2010 @ 16:36:
Die molen trekt wel direct de aandacht.
Dat is best jammer voor de rest is het een mooie plaat.
Verwijderd
De andere bewegen ook niet, dus echt veel maakt het niet uit wat dat betreftTsurany schreef op woensdag 07 april 2010 @ 20:31:
Jammer zou ik het zelf niet snel noemen, maar het trekt de aandacht wel weg van het long exposure effect.
Verwijderd
Technisch vind ik de foto goed gelukt. Het onderwerp is alleen een probleem voor mij. De kade en de molens lijken allemaal onderwerp te willen zijn. Mogelijk zou voor mij een deel van de onderkant van de kade eraf kunnen. Zeker het linkerdeel van de kade kan van mij weg. Dan neemt de kade je mee naar de molens. Nu is er gewoon een kade en een aantal molens. Of, en dat is wellicht wel erg drastisch, haal de linkerkant van de foto weg (dan snij je de kade door de helft). Dan overheersen de headless molen en de kade veel minder. Er zit dan meer balans in de foto.
Verwijderd
Ik vond het sowieso al moeilijk om daar een goede foto te maken. Blijft mooi weer de rest van de week dus tussen de scriptiewerkaamheden af en toe maar even op de fiets springen
[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 10:22 ]
http://pentaxdslrs.blogsp...le-exposures-on-k10d.html
Iemand hier ervaring mee?
[ Voor 7% gewijzigd door MewBie op 11-04-2010 16:52 ]
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
@Tsurany: opzich goed gelukt, maar jammer van de molen aan de linker kant die veel aandacht trekt.
ik heb zelf net een remote shutter gekocht en ben ook maar eens aan de slag gegaan met long exposure.
Hier 1 uit een serie van 4:

Verwijderd
Nog een molen van mij, deze geschoten in 't Twiske:

@iKremers: Het is nu net alsof de molen er vandoor vliegt. Ik vind het long exposure deel van de foto dus niet zo werken. De compositie is wel erg fraai.
@iKremers. Mooie plaat alhoewel de horizon misschien te centraal staat
Gisteren mijn ND8 filters en remote shutter binnen gekregen. Gelijk getest:

Canon Eos 400D | Sigma 17-70mm | ND8 + Pola | Sluitertijd ~3 seconden
(Crosspost uit het auto fotografie topic)
"Who are you to wave your finger?"
Ik denk met zo'n auto rig.Tsurany schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 16:10:
Hoe heb je die zo gemaakt?

"Who are you to wave your finger?"
Nee, bij een normale ND Filter hoor je niet zo'n extreem kleur verlies te krijgen.Tsurany schreef op donderdag 15 april 2010 @ 18:56:
Ah oke, is het dan normaal dat ik via nabewerking enorm veel groen erin moet stoppen om normale kleuren te krijgen?
Verwijderd

Ach kan het nog wel rechttrekken, morgen eens meespelen als ik zin heb.
Binnenkort toch maar eens kijken voor wat betere kwaliteit voor mn cokinsetje
Cokin zelf maakt ook filters om te huilen.marceltuit schreef op vrijdag 16 april 2010 @ 06:52:
ik heb ook zo'n cheapass chinees nd8 filtertje van ebay, en moet zeggen dat zolang ik geen groene delen in de foto heb, dat het reuze meevalt met kwaliteitsverlies.
Binnenkort toch maar eens kijken voor wat betere kwaliteit voor mn cokinsetje
De merken die hierboven genoemd worden, dat zijn de enige waar ik goede ervaringen mee heb. Hitech en lee zijn wel iets andere prijsklasse.
Eerste probeersel met een stuk lasglas:

Klikbaar

Klikbaar
Foto's waren nogal donker, dus heb wat moeten optrekken in Photoshop (met ruis tot gevolg)...nog wat oefenen met inschatten van de belichting. Verder moet ik nog even iets handigers bedenken om het glas voor de lens te houden...zelf vasthouden is niet handig
@652cc: Ik vind hem erg netjes, de flares van de koplampen staan ook erg mooi!
@gelukkie: Voor een eerste poging vind ik het zeker niet slecht. De molen is best grappig al heb ik wel het gevoel dat hij elk moment kan weg vliegen. De tweede is wat minder, daar voegt de lange sluitertijd niet zoveel toe in mijn ogen.
Heb vandaag ook weer eens een plaat gemaakt:
ISO 100
4 seconden
F16
18mm

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
Was gister in Den Helder. Weer wat foto´s gemaakt waaronder long-exposures

[ Voor 81% gewijzigd door M.E.Amrani op 18-04-2010 02:17 ]
@Amstel: Fijn licht en mooie compo, maar ik vind de portretstand niet zo fijn kijken. Het gebeuren is allemaal zo centraal...
@eejtje: Qua compo mooie platen, behalve dat de eerste scheef lijkt. De kleuren vind ik echter niet zo denderend, maar dat heeft er mee te maken dat het niet echt mijn stijl is
Verwijderd
Ik vind de tweede het mooiste door de compositie. De derde is ook wel fraai met tegenlicht maar de flare is zonde.
Vandaag wat geëxperimenteerd met long exposures en HDR
3 exposures:
0.6 sec
2.5 sec
10 sec
ISO 100, F16, 18mm, 8 stops ND filter

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...
als ik al een minpunt mag geven, dan zou dat zijn dat ik de wolken niet zo heel erg mooi vind. Beetje te donker, en er lijkt een donkere strook te zijn door het midden van de foto. Dit is goed te zien in de keien. Ik zou de belichting wat geleidelijker maken bij de keien.
[ Voor 25% gewijzigd door Deathchant op 23-04-2010 12:22 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
@eejtje, je tweede foto spreekt mij het meeste aan, ik zou echter wat meer zoomen op de zijkant van het schip, om net een iets andere compositie te krijgen.
Misschien kun je de volgende keer wat leuke elementen van het schip fotograferen, lijnenspel etc. van dat torentje en de omliggende draden (foto 2).
@Amstel76, heerlijk plaatje! Ik blijf er maar naar staren heerlijk.
Zelf in Londen nog wat long-exposure foto's gemaakt. Wel 's nachts, maar had de ND-filter (6 stops) wel nodig om een goede lange sluitertijd te krijgen:

ISO 200

(wel echt zonde van de cirkels in het beeld. Weet niet waar ze vanaf komen, en een gewone flare is het ook al niet
@Trancesetter: TOffe nachtfoto. Toevallig geen druppeltjes op je lens ofzo?
Bedankt voor het compliment, ik doe ook mijn uiterste best om commentaren om te zetten in een postief resultaat. Ben blij dat dat terug is te zien. De opmerkingen tot nu toe gegeven neem ik ook weer mee voor de volgende keer
@marceltuit:
Lol ....sssstt
@TranceSetter:
Ik vind hem op zich mooi maar de compositie niet zo spannend. Op de linkerkant van de foto is wel verlichting maar lang niet zo spannend als rechts. Misschien had je wat meer nadruk moeten leggen op de kade rechts of links onderaan de kade gaan staan voor een mooi laag standpunt bij het water. De cirkeltjes zijn zonde ja, maar dat is toch geen enkel probleem om even weg te poetsen?
[ Voor 23% gewijzigd door Amstel76 op 23-04-2010 21:01 ]
Cirkeltjes wegpoetsen wil me niet echt lukken. Geen idee waarom, maar het wil niet. Ow enne, ik heb wel foto's die meer de nadruk daarop leggen hor. Vond de dieptewerking hier wel tof zoAmstel76 schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 20:58:
@TranceSetter:
Ik vind hem op zich mooi maar de compositie niet zo spannend. Op de linkerkant van de foto is wel verlichting maar lang niet zo spannend als rechts. Misschien had je wat meer nadruk moeten leggen op de kade rechts of links onderaan de kade gaan staan voor een mooi laag standpunt bij het water. De cirkeltjes zijn zonde ja, maar dat is toch geen enkel probleem om even weg te poetsen?
Hier nog twee van Londen:

ISO 100 | 16mm | 30sec | f/11

ISO 100 | 10mm | 180sec | f/8
[ Voor 22% gewijzigd door TranceSetter op 23-04-2010 21:22 ]
ik heb de 10-22 trouwens aan het flaren gekregen in san francisco
Over de foto...goeie belichting. Bij mij gebeurt het wel eens vaker dat wanneer ik zo'n foto zou maken, dat de londoneye dan iets overbelicht is terwijl de rest van de scene wel goed is. Hoe heb jij dit gedaan?
EDIT: heb mijn eigen foto's even weggehaald gezien de tikken op de vingers. Daarbij waren mijn foto's inderdaad voorbeelden
[ Voor 43% gewijzigd door Deathchant op 25-04-2010 16:48 . Reden: foto's weggehaald ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Nummer vind ik op de een of andere manier de combinatie paars/geel niet zo lekker ogen. Ook jammer van de 'ding' links dat zo krap is afgesneden.
Voor avond/nachtfotografie hebben we dit topic [Verzamel]Nachtfotografie deel 2Verwijderd schreef op zondag 20 september 2009 @ 17:12:
Ik doel met dit topic niet op avond/nacht fotografie maar op foto's overdag of vroeg in de avond (of wanneer dan ook) zijn genomen zijn met een (extreem) lange sluitertijd d.m.v. ND... filters.
Nu snap ik waarom je voor die eerste foto hebt gekozen, die van de overkant van het water is een 13 in een dozijn foto die je dagelijks op flickr voorbij ziet komen. Maar wel een prima uitvoering dit, ik vind hem mooi. De tweede vind ik wat minder door de lantaarnpalen en de niet zo mooie diafragma sterren.
Gelijk weer op de vingers tikken. Begrijp het wel hoor, maar ik heb wel ND-filters gebruiktHerrick schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 10:03:
Uit de topicstart:
[...]
Voor avond/nachtfotografie hebben we dit topic [Verzamel]Nachtfotografie deel 2

Dagfotootje

[ Voor 21% gewijzigd door TranceSetter op 24-04-2010 17:33 ]
http://www.redbubble.com/...o-neutral-density-filters
Please leave a message after the beep.
*beeeeep*
Erg mooie plaat! Vooral het water vind ik erg mooi. Wel vind ik de kleuren, vooral bij de overkant van het water bij de bomen, niet zo mooi. erg grauwe sfeer.TranceSetter schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 16:32:
[...]
Gelijk weer op de vingers tikken. Begrijp het wel hoor, maar ik heb wel ND-filters gebruikt
Dagfotootje(wel einde dag...)
[afbeelding]
Ik wilde net zeggen, laten we het bij LONG exposures houden ENKEL genomen met ND filters.Herrick schreef op zaterdag 24 april 2010 @ 10:03:
Uit de topicstart:
[...]
Voor avond/nachtfotografie hebben we dit topic [Verzamel]Nachtfotografie deel 2
Avondfoto's in het nightshots topic, en HDR bewerkingen in het HDR topic a.u.b..
(att. Modjes: als het mogelijk is, a.u.b. niet relevante foto's posts verplaatsen zodat de aard van het topic gerespecteerd wordt)
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-04-2010 12:51 ]
@ Amstel76: Persoonlijk houd ik niet van HDR's, maar het resultaat is niet slecht
Was trouwens naar Enkhuizen gegaan, maar kon de spot niet vinden. Ik heb wel dit kunnen maken

[ Voor 26% gewijzigd door M.E.Amrani op 27-04-2010 22:56 ]
Jouw foto's vind ik wat minder dit keer, de bewerking vind ik niet echt mooi, ze zijn wat ruizig en wat overbelichting.
[ Voor 4% gewijzigd door Kabouterplop01 op 27-06-2010 13:29 ]
mooi plaat dus.,
Verwijderd
Ik ben me de laatste tijd ook steeds meer aan het verdiepen in long exposure.
Nu wil ik een B+W ND filter aanschaffen maar twijfel tussen de 6 of de 10 stops.
Ik wil vooral overdag foto's maken van de zee, en het is voor de canon 10-22mm.
Iemand die me kan helpen de knoop door te hakken?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2010 18:01 ]
Ik heb zelf gekozen voor een ND110 en ik zet er meestal ook nog een polarizatie filter op.Verwijderd schreef op maandag 12 juli 2010 @ 16:39:
Kicken dat hier een heel topic over is!
Ik ben me de laatste tijd ook steeds meer aan het verdiepen in long exposure.
Nu wil ik een B+W ND filter aanschaffen maar twijfel tussen de 6 of de 10 stops.
Ik wil vooral overdag foto's maken van de zee, en het is voor de canon 10-22mm.
Iemand die me kan helpen de knoop door te hakken?
Op een zomerse dag zoals van de week kom ik dan aan een sluitertijd van +/- 60 seconden.
@jspr, mooi shot waarin vooral het groen erg mooi is. Verder is het natuurlijk een klassiek long-exposure onderwerp
Hierbij nog een bijdrage van mij m.b.v. een ND110

[ Voor 1% gewijzigd door rkrythe op 14-07-2010 22:35 . Reden: toning aangepast :) ]
Zeelandbrug?ruubruub schreef op dinsdag 13 juli 2010 @ 14:32:
[...]
Ik heb zelf gekozen voor een ND110 en ik zet er meestal ook nog een polarizatie filter op.
Op een zomerse dag zoals van de week kom ik dan aan een sluitertijd van +/- 60 seconden.
@jspr, mooi shot waarin vooral het groen erg mooi is. Verder is het natuurlijk een klassiek long-exposure onderwerp
Hierbij nog een bijdrage van mij m.b.v. een ND110
[afbeelding]
Ik ben het eens met bovenstaande. Mooi gelukte foto, ik vind alleen de toning jammer. Ik denk dat hij het zw ook heel goed zou doen, mits de contrasten goed behouden worden.
there's no tweak without the tweaker
OT: zojuist een B+W ND110 (10 stops) 77mm filter besteld , kreeg zojuist een verzendbevestiging dat deze is verzonden. Gelukkig dat deze op voorraad was...andere winkels hanteren een levertijd van 6 weken

Voor de android mobile gebruikers onder ons: zoek eens in de market naar "Exposure Calculator". Werkt erg fijn voor het berekenen van f-stops/sluitertijden.
[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 14-07-2010 11:26 ]
bedankt voor het commentaar, ik zal straks thuis nog eens naar de toning en de voorgrond gaan kijken. Wellicht dat ik nog iets met de stenen kan doen....virtualJac schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 08:44:
[...]
Zeelandbrug?
Ik ben het eens met bovenstaande. Mooi gelukte foto, ik vind alleen de toning jammer. Ik denk dat hij het zw ook heel goed zou doen, mits de contrasten goed behouden worden.
edit: de stenen zijn u een stukje lichter en ik heb de kleur wat terug geschroeft
idd de zeelandbrug
[ Voor 7% gewijzigd door rkrythe op 15-07-2010 09:06 . Reden: foto aangepast ]
Verwijderd
En gebruiken jullie een remote die de bulb stand een bepaalde tijd open houd? (zoals deze remote shutter/timer van dealextreme: link)
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 15:01 ]
Hier zijn ze goedkoper maar je moet ze wel even aanschrijven voor de levertijd.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 13:47:
Heel erg gaaf dat Long Exposure gedoe zoals ik het hier zie. Echter, een 77mm filter met 10 stops van B+W is 100 euro![]()
Zijn er ook nog andere opties?
Verwijderd
Flickr 'Welding glass shots' group
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-07-2010 14:21 ]

Ik merk af en toe dat 10 stops nog te weinig is om met lange sluitertijden te werken. Mijn diafragma moet ik dichtknijpen om overdag met sluitertijden van >30 seconden te werken. Je merkt dan zeker de stofdeeltjes op je sensor. Wellicht dat een pola op de ND110 uitkomst zal bieden (extra 2 stops).
Liveview werkt prima met de ND110, wat erg handig is voor het scherpstellen
Het beeld wordt wel iets warmer bij lange sluitertijden maar dit is simpel op te lossen in LR/PS dmv het aanpassen van de WB. Voor bovenstaande foto heb ik vrij weinig bewerkingen uitgevoerd. Hoofdzakelijk het aanpassen van de kleuren (saturatie en curves) om het geheel wat aan te dikken.
Ik zie wel potentie in deze filter..
Qua compositie vind ik hem ook fijn.
idd een fijne plaat.deadsy33 schreef op vrijdag 16 juli 2010 @ 09:48:
Gisteren heb ik mijn B+W 110ND filter ontvangen. Hieronder een testshot (klik). Jammer dat de reflectie van de molen niet helemaal erop staat. Het riet stond nl. vrij hoog en om nou gelijk in het water te duiken. Verder stond er wel een redelijke wind maar het water is mooi glad.
[afbeelding]
Ik merk af en toe dat 10 stops nog te weinig is om met lange sluitertijden te werken. Mijn diafragma moet ik dichtknijpen om overdag met sluitertijden van >30 seconden te werken. Je merkt dan zeker de stofdeeltjes op je sensor. Wellicht dat een pola op de ND110 uitkomst zal bieden (extra 2 stops).
Liveview werkt prima met de ND110, wat erg handig is voor het scherpstellenIk was aangenaam verrast dat ik vrij helder beeld had. Misschien dat het iets donkerder was maar er was goed mee te werken. Scheelt weer het gedoe met het opdraaien v/d ND110.
Het beeld wordt wel iets warmer bij lange sluitertijden maar dit is simpel op te lossen in LR/PS dmv het aanpassen van de WB. Voor bovenstaande foto heb ik vrij weinig bewerkingen uitgevoerd. Hoofdzakelijk het aanpassen van de kleuren (saturatie en curves) om het geheel wat aan te dikken.
Ik zie wel potentie in deze filter..
Ik stapel zelf vaak mijn ND110 op een pola. Sinds kort ben ik overgestapt van crop naar FF en dan neemt de vignetting zeer ernstige vormen aan op 17mm
Op crop had ik er overgens geen last van op 17mm
Update: Niet goed opgelet, mijn foto heeft niks met het onderwerp van dit topic te maken
[ Voor 54% gewijzigd door Tjoekbezoer op 17-07-2010 22:44 ]

Canon 550D, Tamron 17-50mm
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik had een tijdje terug (29-06-2010) gevraagd om de levertijd: "We can not sure when it's available. when it comes in stock i will notify you. "Erasmo schreef op woensdag 14 juli 2010 @ 14:03:
[...]
Hier zijn ze goedkoper maar je moet ze wel even aanschrijven voor de levertijd.
Tot op heden nog niks gehoord dus ik heb een 106 gekocht. Was trouwens netjes verpakt, verzenden ging snel, en er zat nog 5 natte+droge schoonmaak doekjes, een microvezel doek (flink formaat) en een lenspen voor niks bij
@Martijn erg mooi gedaan! Hoe kreeg je het voor elkaar om de bestuurder niet te laten bewegen? (erg stil zitten?)
[ Voor 8% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 22-07-2010 23:56 ]
Erg gave foto! Blijft me boeien!MartijnGizmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:54:
Fraai! Ook nog een grijsverloopfilter gebruikt?
Onlangs mijn Hoya ND8 weer eens ingezet om aan een sluitertijd van 2.5s te komen:
[afbeelding]
there's no tweak without the tweaker
MartijnGizmo schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:54:
Fraai! Ook nog een grijsverloopfilter gebruikt?
Onlangs mijn Hoya ND8 weer eens ingezet om aan een sluitertijd van 2.5s te komen:
[afbeelding]
De auto lijkt er wel ingeplakt!
Welke constructie gebruik je hiervoor?