Verbod op tweetaktmotoren

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loona35
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-06 19:07
Wat een vertrutting allemaal :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RemcoDelft schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:45:
[...]

Ik verwacht ook geen totaalverbod. Ter vergelijking: kijk naar NiCd batterijen: die dingen zijn zeer schadelijk (cadmium) als ze in het milieu terechtkomen, en daarom EU-breed verboden. Maar boormachines zijn hiervan uitgezonderd, net als (uit m'n hoofd) heftrucks. Zo'n uitzondering verwacht ik bij een eventueel verbod op tweetaktmotoren ook.
Een heftruck heeft lood-accu's, Lithium-ion en NiCd weegt minder (is minder stabiliteit) en is veel duurder.
[...]

Ik zie meer in een totaalverbod op brommers (en stadsbussen met minder dan 50% bezetting). Beide vervangen vrijwel uitsluitend de fiets, en niet de auto, en zijn dus om diverse redenen onwenselijk.

[...]

Gewicht is een verkeerde maat. De weerstand van een fiets-achtige is voornamelijk luchtweerstand, dus afhankelijk van frontaal oppervlak. Ter vergelijking: kijk naar het verbruik van een gemotoriseerde ligfiets.
LauPro schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:33:
[...]
Zelfs als je kijkt naar verbruik dan verliezen brommers het ook. Verbruik zit ergens rond 1 op 35 als je een zuinige hebt, een brommer met passagier weegt zeg 150 kilo. Dit terwijl een vrachtwagen (10.000kg) gemiddeld 1:3 (33 liter op 100km) op rijdt. Als je het om zou rekenen naar gewicht dan zou een brommer (3333kg = 1l) rond de 0,5 liter per 100 km moeten rijden, 1:200 dus.

Even omrekenen naar een elektrische scooter: stel dat deze 20 Wh per kilometer doet. In 1 liter benzine zit grofweg 9,7 kWh. Dat is dus 9700 / 20 = 485 km. Stel dat het rendement van de motor 50% zou zijn dan haal je die 1:200. Maar in de praktijk is het rendement ergens onder de 15%.

Conclusie is dus dat bij kleine verbrandingsmotoren gewoon een stuk zuiniger moeten danwel moeten worden vervangen door een elektrische versie.

Hoe groter de motor, hoe hoger het rendement.
Een beetje electromotor heeft een rendement van eerder 85%
Verder vergeet je alleen voor het gemak waar die elektrische energie vandaan moet komen, leuk als het van een gascentrale komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
GoldenSample schreef op woensdag 06 april 2011 @ 13:28:
Een beetje electromotor heeft een rendement van eerder 85%
Verder vergeet je alleen voor het gemak waar die elektrische energie vandaan moet komen, leuk als het van een gascentrale komt :P
485 * 85% = 412 km, wat is je punt?

Opwekking centrales, dat ben ik nergens vergeten. Ten eerste is het vaak onwenselijk om uitstoot te hebben in bewoonde gebieden. Het is prettiger om dit aan de randen van de steden te hebben. En zoals aangegeven hebben centrales een hoger rendement en kan je ook een deel van de restwarmte gebruiken voor stadsverwarming.

Ten tweede moet je verder kijken dan alleen het stopcontact, als je bijvoorbeeld zonnepanelen hebt dan is het plaatje weer anders.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

Nog gekker, maar dit word realiteit
http://news.moto-journal....nterdites-de-centre-ville

Acht grote franse steden gaan voor het ZAPA, wat wil zeggen dat alle motoren (moto, side cars, trikes, quads gebouwd voor juni 2004, geen toegang meer krijgen tot het stadsverkeer wegens te vervuilend.
En dat gaat ook gelden voor auto's, bestelwagens, trucks & bussen.
Prioriteit zal worden gegeven aan lichte voertuigen, elektrische tweewielers dewelke een zeer lage uitstoot produceren.
Ik vrees dat deze actie ook in andere landen vroeg of laat gehoor zal vinden.

Het project loopt 3 jaar en zal geavuleerd worden op regelmatige tijdstippen.

O, ja de fiets word koning op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:56

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Alleen maar prima toch? Als er een bende van 30-50 van die tweetakt scooters bij een stoplicht weg rijdt dan heb je een partij lawaai en uitstoot van heb ik mij jou daar. In Nederland zijn scooters misschien nog relatief schaars, maar hoe drukker de steden (zeker Parijs) hoe meer overlast het creëert.

Ik denk dat mensen even veel lol kunnen hebben op een scooter van na 2004. En ja, transport gaat misschien duurder worden maar ik heb liever 10 vervuilende scooters van de weg en één zuinige auto erbij. Als je geen scooter/auto kan betalen ga je maar fietsen of met het OV.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:16
Haha ik heb sowieso liever 10 scooters van de weg in ruil voor 1, vervuilend of niet.

Punt is, in de steden kan al die uitstoot moeilijk weg. Het is niet alsof die paar bomen het gaan trekken :P en de gebouwen worden ook erg vies. Dus de lucht blijft wat hangen, wat leidt tot lagere luchtkwaliteit.
Dus ja, daar moet je wel wat aan doen.

In Amsterdam zijn de oude vrachtwagens al aan banden gelegd en heeft men ook over oude auto's gesproken maar is uitgesteld. Het zal er echter nog wel een keer van komen.
Alleen staan er in het centrum van Amsterdam behoorlijk veel oldtimers. Rij maar wat over de grachten en je ziet echt veel oud spul, veel klassiekers. Dus dat zal wel tot aardig wat protest leiden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 356920 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:51:

Acht grote franse steden gaan voor het ZAPA, wat wil zeggen dat alle motoren (moto, side cars, trikes, quads gebouwd voor juni 2004, geen toegang meer krijgen tot het stadsverkeer wegens te vervuilend.
Prioriteit zal worden gegeven aan lichte voertuigen, elektrische tweewielers dewelke een zeer lage uitstoot produceren.

Wel terecht al zouden ze uitzonderingen kunnen maken. Je hebt ook auto's uit eind jaren 90 met cat die 1:20 lopen. Ik zou daar wel eens tests over willen zien eigenlijk, want volgens mijn vader zijn die niet schoon "want het gaat om de CO2-uitstoot en niet het verbruik", maar het lijkt me dat dit wel met elkaar te maken heeft :p

Ik ben in februari in Vietnam geweest en daar rijden ontzettend veel brommertjes rond en was het elke dag mooi weer (onbewolkt en 35 graden), maar in de steden heb ik bijna geen zon gezien. Ook niet in de steden die wat kleiner waren als Ho Chi Min (Saigon). Nu kan het trouwens ook wel veel stof zijn geweest (ze zijn daar erg druk bezig met het bouwen van mooie wegen en het was toen erg droog)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Maar wat halen al die maatregelen uit als men in andere werelddelen gewoon blijft rondtuffen met verouderde modellen, die dan nog veelal van hier afkomstig zijn.
Zo was mijn Corolla (diesel) uit 1994 op een dag of twee al verkocht, en dezelfde week al vertokken naar Africa.
Mijn inziens is dit een wereldprobleem, en niet alleen voor Europa en America bedoeld, vraag is hoe gaan ze dat in die overige gebieden aanpakken.
BV China laat zich door niemand wat wijs maken, en tweetakten rijden daar in enorme massa's rond.
Als de oliebronnen zijn opgedroogd zal men wel met de rug tegen de muur staan, maar dit is niet voor direct.
Intussen is de planeet grondig vervuild,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:38

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 356920 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:07:
Maar wat halen al die maatregelen uit als men in andere werelddelen gewoon blijft rondtuffen met verouderde modellen, die dan nog veelal van hier afkomstig zijn.
Zo was mijn Corolla (diesel) uit 1994 op een dag of twee al verkocht, en dezelfde week al vertokken naar Africa.
Mijn inziens is dit een wereldprobleem, en niet alleen voor Europa en America bedoeld, vraag is hoe gaan ze dat in die overige gebieden aanpakken.
BV China laat zich door niemand wat wijs maken, en tweetakten rijden daar in enorme massa's rond.
Als de oliebronnen zijn opgedroogd zal men wel met de rug tegen de muur staan, maar dit is niet voor direct.
Voor de klimaatsverandering zal het weinig doen inderdaad maar lokaal heb je ook te maken met luchtkwaliteit en die heeft veel meer een directe invloed op je gezondheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is gewoon NIMBY en dus niet belangrijk :P.
Als je kijkt naar elektrische auto's kan je ook zeggen "die elektriciteit moet nog steeds opgewekt worden door een kolencentrale", verschil is alleen dat je de vervuiling verplaatst naar een gebied waar je er weinig tot geen last meer van hebt.
Als die chinezen het niet erg vinden dat ze dag in dag uit in de smog rondlopen, laat ze dan maar lekker rondtuffen op tweetakts, ze komen er uiteindelijk ook wel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:25

blitzkrieg

Whoop Whoop!

RemcoDelft schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:45:
Ik zie meer in een totaalverbod op brommers (en stadsbussen met minder dan 50% bezetting). Beide vervangen vrijwel uitsluitend de fiets, en niet de auto, en zijn dus om diverse redenen onwenselijk.
RemcoDelft woont zeker in Delft?

Wij gingen altijd overal heen met de brommer, 50km enkele reis geen uitzondering, dit zag ik mezelf nog niet doen met de fiets, openbaar vervoer is hier ook geen optie. In het buitengebied is een brommer gewoon superhandig.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Maar in de praktijk worden brommers en scooters vaak gebruikt voor afstanden die te fietsen zijn. Dan zouden mensen nog eens wat beweging krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, maar tegen dat de ogen van een chinees open gaan, ben ik al pleitte :)
In ieder geval is het een en ander in beweging gezet, en zal men in de nabije toekomst een heel ander type bromfiets tegen komen.
De groene snorfiets is in de maak.
VB: http://www.fitnessking.be...lektrische-fiets_402.aspx
http://www.standaard.be/a...artikelid=DMF20100714_083
http://www.ecoscooters.be/
http://www.activepits.be/nl/bromfiets_elektr.htm

Vergeet vooral de stekker niet uit te trekken vooraleer je wegrijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:36
Anoniem: 356920 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:39:
Ja, maar tegen dat de ogen van een chinees open gaan, ben ik al pleitte :)
In ieder geval is het een en ander in beweging gezet, en zal men in de nabije toekomst een heel ander type bromfiets tegen komen.
De groene snorfiets is in de maak.
VB: http://www.fitnessking.be...lektrische-fiets_402.aspx
[..]
Die eerste is gewoon 'n fiets met elektrische ondersteuning hoor ;). Wel de ideale combo verder natuurlijk; zelf wat beweging en toch je actieradius flink vergroten met zo'n ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 09:47

unclero

MB EQA ftw \o/

!null schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 13:09:
Maar in de praktijk worden brommers en scooters vaak gebruikt voor afstanden die te fietsen zijn. Dan zouden mensen nog eens wat beweging krijgen.
Klopt, maar dat geldt ook voor de auto.. Die worden ook vaak gebruikt voor korte eindjes of eindjes die prima op een zuinige 4takt brommer te doen zijn ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@unclerao, ja klopt. Mogen ze ook verbieden wat mij betreft :P

@pgm5700, je doet wel de hele tijd zo negatief over 'die Chinezen' maar 'die Chinezen' hebben wel door (of althans, de overheid) dat het niet gaat werken als men straks allemaal een auto of brommer heeft en dan benzine nodig heeft. Dus die zijn echt dik aan het investeren in elektrische voertuigen.
Geef het wat tijd en die Chinezen gaan misschien nog wel de Jappanners voorbij op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Anoniem: 356920 schreef op donderdag 07 april 2011 @ 18:51:

Waar woont u? ... Oh, daar. Nee sorry, daar leveren wij geen service aan huis, kom dat lompzware ding maar hierheen brengen.
Ik ben benieuwd hoe veel bedrijven dat gaan doen. Nu is het soms al niet rendabel meer om ergens ter plekke iets te repareren, dure parkeerkosten en dan nog een heel stuk lopen wat ook weer tijd kost, maar je niet door kan berekenen aan de klant (want je bent dan niet aan het werk)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Resistor schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 16:42:
[...]
Waar woont u? ... Oh, daar. Nee sorry, daar leveren wij geen service aan huis, kom dat lompzware ding maar hierheen brengen.
Ik ben benieuwd hoe veel bedrijven dat gaan doen. Nu is het soms al niet rendabel meer om ergens ter plekke iets te repareren, dure parkeerkosten en dan nog een heel stuk lopen wat ook weer tijd kost, maar je niet door kan berekenen aan de klant (want je bent dan niet aan het werk)
Met een fiets kan je ook heel wat vervoeren hoor. Denk aan een bakfiets of fietskarren:

Afbeeldingslocatie: http://1.bp.blogspot.com/_b4DOc6VJXwM/SSYuIXZvTuI/AAAAAAAABZQ/wC2baoZf8cA/s400/Bicycle.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.surlybikes.com/uploaded_images/Human-powered-move-3-735186.jpg

Het enige slechte aan dit plan is denk ik dat zodra auto's geweerd worden uit stedelijke gebieden de overheid kan besluiten dat er DUS nog maar wat meer mensen bij elkaar gepropt kunnen worden, er is immers meer ruimte over.

Dat zou ik een hele slechte zaak vinden, krijg je van die oosterse toestanden op de weg:

YouTube: Traffic in Shanghai, China

Moet er niet aan denken :X

[ Voor 23% gewijzigd door Metro2002 op 08-04-2011 19:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dat soort verkeer heb ik inderdaad live meegemaakt toen ik in China was, echt absurd. En als je dan al massaal alle regels negeert, geef dan wat gas, maar je ziet mensen enorme gaten laten vallen, waardoor er weer een bus er half tussengedrukt kan worden, zodat alles weer vaststaat 8)7

Het was zelfs zo frustrerend dat ik bijna het stuur had willen overnemen (bijna he? :P)

[ Voor 17% gewijzigd door Grrrrrene op 08-04-2011 19:21 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 356920 schreef op vrijdag 08 april 2011 @ 10:07:
Lokaal maakt het heel veel uit, want in mijn voorbeeld -> op de stranden en in de bossen en in boerengebieden was het wel zonnig en kon je gewoon ver vooruit kijken. Dat in China de lucht zwaar vervuilt is dat is wel een wereldprobleem, maar wel een in die vorm dat ik er geen last van heb als ik s'morgens buiten stap omdat die smog daar hangt en niet hier.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 630845

Ga naar Google en zoek op OPOC engine de ultieme 2 motor

Dit topic was al 3.5 jaar oud, niet echt een nuttige kick. Hij blijft open omdat er toevallig inhoudelijke reacties na je komen

[ Voor 55% gewijzigd door PWM op 08-11-2014 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Mja, dat ziet eruit als een groot bord bullshit :P

Tweetakt is per definitie altijd minder efficient omdat je vastzit aan de minder gunstige thermodynamische cycli. OPOC verandert daar geen moer aan. Het enige wat het doet is lager- en glijverliezen verminderen (volgens hun specificatiesite) - precies hetzelfde als boxermotoren. Maar laat dat nou eens bijna insignificant zijn in een warme motor.

Een typische motor heeft over het typische operationeel bereik:
- ca. 60% puur thermodynamische verliezen (in essentie onoplosbaar, of je moet hele héle hoge operationele temperaturen voor elkaar krijgen)
- ca. 10-15% pompverliezen
- ca. 20% idle/baseload-verliezen (een auto staat een verrassend groot deel van z'n leven te idlen)
- ca. 5% lager- en frictieverliezen in de motor.

Daar bovenop komt nog de weerstand in de versnellingsbak, en verdere overbrenging, die door de relatief lage snelheden vrij beperkt zijn in een moderne auto. Door alleen frictie op te lossen - ten koste van de hogere pompverliezen in een tweetaktmotor tov viertakt - doe je zo goed als niks om efficiëntie te verbeteren.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freekr
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-06 13:35
Nog even over de ditech scooter.
De reden was voornamelijk incompetente scooter dealers, dat die dingen bij bosjes kapot gingen.

Voorbeeld, software toeren begrenzer eraf halen maar de vario ring laten zitten.
Met als gevolg dat de scooter accelereert tot 50 kph om langzaam door te trekken naar 70 door dat hij uit de powerband loopt.
Handig bij een controle omdat bij de marginale hogere weerstand van de rollenbank de scooter op 55 blijft hangen.
Maar 70 kph alleen wel bij 12.000 rpm s'ochtends bij een koude motor ;( . Geen dealer die in het begin er bij vertelde wat de risico's waren.

Ook een probleem is dat deze motoren niet op vermogen begrensd waren. Warm rijden draaien werd in eens belangerijk omdat je van 0.8-1.2 pk carb scooters naar 5-6 pk injectie scooters ging. Wel heel erg fijn in het verkeer maar slijtage word een groot probleem net zoals bij auto's. Ook iets wat niet werd verteld aan klanten.

Verder heeft die scooter wat kinderziektes gehad omdat het een adaptatie is van een 1.2 liter 2 takt blok van orbital.
waar overigens geen problemen mee waren, maar op alle gebieden beter was als 4-takt blokken. Zijn allemaal techpapers over te vinden.
De reden dat dit nooit wat is geworden is de zelfde reden dat veel hier vooroordelen hebben over de motor techniek.

met 2 takt zelf is weinig op aan te merken. alleen de implementaties.
Leg een ban op de fijn uitstoot en geluid van die hokken.
Tot zo ver de betrouwbaarheids problemen van nieuw geimplementeerde techniek.

De reden dat ik dit weet is omdat ik een hts-automotive'r ben en met dit ditech blok de han ecomarathon van 2011 gewonnen heb. Heb heel wat techpapers verslonden.

@mux

Klopt volgens mij helemaal alleen is het thermodynamische verhaal wel afhankelijk van de hoogte van de uilaatpoort ivm het verlies van het laatste stukje van de arbeidslag.
Dit zou deels gecompenseerd worden door de marginaal hogere compressie verhouding.

Wat je in dit verhaal vergeet mee te nemen is dat de grootste thermodynamische verliezen komen door de (verbrandings kamer volume) / (verbrandings kamer oppervlakte) verhouding.
Deze zijn bij 2-takt zelfs nog iets gunstiger door een mooie dome verbrandings kamer door het ontbreken van kleppen. De warmte verliezen door de kop van de moter zijn zo hoog bij een kleine moter tijdens het verbranden van het mengsel, dat de arbeid slag verliezen een minieme impact hebben op het specifiek brandstof verbruik.
Het grootste probleem bij carb 2-taks is zijn ook het mengsel spoel verliezen, die je bij een directe injectie 2-takt niet hebt.

En bij de grootste(schepen) varianten is het probleem ook meer dat ze (olie) blubber aan het verbranden zijn, dit zal ook nooit schoon verbranden in een 4-takt.

Verder zijn bij deze grote motoren turbo's toegevoegd om de verbrandings gassen nog door een 2e expansiekamer te laten stromen(uitlaatzijde van de turbo). Wat het thermische rendament weer recht trekt.

Door dat je nu eigenlijk geen nadelen meer hebt op deze schaal van 2 takt maar wel de helft van de wrijvings verliezen door dat je iedere slag een arbeids slag hebt. zijn de grote 2-takts ook nog marginaal zuiniger dan de 4 takts.

Ik zou ik er voor pleiten om gewoon de scooters op lawaai en uitstoot te testen onafhankelijk van de gebruikte techniek.

en nog een linkje naar dat gave 2-takt 1.2 liter motorblok : klikerdeklik http://www.orbeng.com.au/...-2000-01-0898-1/file.html

EDIT:
Nog even over het gebruik van 2-takt in auto's. De enige reden die ik ben tegen gekomen dat het na circa 1990 nooit echt is aangeslagen is, is omdat een bijzonder groot deel van de mensen nog voor oorlogse verwachtingen heeft van de voortgang op 2 -takt gebied. En je weet vast ook wel dat het voor rationale engineers heel moeilijk te verkopen is.
Het stinkende lawaaierige klote motortje van een scooter in een auto wel in 1 keer schoon en efficiënt gemaakt kan worden. En dan moet je dat een de normale onderbuik, wat meer emotionele gerichte koper aan het verstand zien te peuteren.

[ Voor 7% gewijzigd door freekr op 08-11-2014 02:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik dacht even dat dit topic omhoog kwam vanwege de vieringen van de éénwording van Duitsland :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/0ch5KG3z60nCl5bumKw0JyI2/full.jpg
Heerlijke herinneringen aan dat ding :)

[ Voor 38% gewijzigd door Resistor op 08-11-2014 07:49 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Inclusief airbag zie ik.

En over dat stukje over franse steden: Ik ben dit jaar in Parijs geweest en ik durf te stellen dat 75% van de voertuigen daar 2 wielers waren en op een uitzondering na waren dat allemaal géén 2 takt motoren. Dat is voor zo'n drukke stad als Parijs toch al een hele mooie oplossing. De metro's zaten allemaal de hele dag door stampesvol ondanks dat ze om de minuut rijden in het centrum dus daar gaan niet veel mensen meer bijpassen.

Ik vind het op zich prima dat er gewerkt wordt naar schonere lucht maar dit zijn wel hele draconische maatregelen als je al het spul van voor 2004 gaat verbieden. Een auto uit 2003 of 2005 zal amper tot niet verschillen in uitstoot. Als je dan zo dapper bent om bijna al het wegvervoer te gaan verbieden (want daar komt het in de praktijk op neer) doe het dan gelijk helemaal en verbied ál het gemotoriseerde verkeer in je stad en zorg tenminste voor enorme park en ride parkeerplaatsen aan de rand van de stad.

Zo'n halfbakken oplossing is pure discriminatie.

[ Voor 106% gewijzigd door Metro2002 op 09-11-2014 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Metro2002 schreef op zondag 09 november 2014 @ 11:32:
Ik vind het op zich prima dat er gewerkt wordt naar schonere lucht maar dit zijn wel hele draconische maatregelen als je al het spul van voor 2004 gaat verbieden. Een auto uit 2003 of 2005 zal amper tot niet verschillen in uitstoot. Als je dan zo dapper bent om bijna al het wegvervoer te gaan verbieden (want daar komt het in de praktijk op neer) doe het dan gelijk helemaal en verbied ál het gemotoriseerde verkeer in je stad en zorg tenminste voor enorme park en ride parkeerplaatsen aan de rand van de stad.

Zo'n halfbakken oplossing is pure discriminatie.
En hoe verwacht je dat de winkels en bewoners in de stad dan worden bevoorraad? Die goederen komen niet zomaar even uit de lucht vallen, en eventjes een volle trailer omladen op een bakfiets of een treintje kost nogal wat werk.

Nee, uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen die met een groot voertuig de stad in wil, daarvoor een (dure) ontheffing mag aanvragen, wat weer een mooie melkkoe oplevert voor de gemeentekas. Zo gaat het nu ook met de Euro-5 verplichting in de binnenstad van Utrecht.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Stoney3K schreef op maandag 10 november 2014 @ 20:50:
[...]

En hoe verwacht je dat de winkels en bewoners in de stad dan worden bevoorraad? Die goederen komen niet zomaar even uit de lucht vallen, en eventjes een volle trailer omladen op een bakfiets of een treintje kost nogal wat werk.

Nee, uiteindelijk komt het er op neer dat iedereen die met een groot voertuig de stad in wil, daarvoor een (dure) ontheffing mag aanvragen, wat weer een mooie melkkoe oplevert voor de gemeentekas. Zo gaat het nu ook met de Euro-5 verplichting in de binnenstad van Utrecht.
.

Vrachttrams, bakfietsen of domweg bevoorraden tussen x en x uur in de ochtend. In de eeuwen vóór de auto werden winkels ook gewoon bevoorraad hoor.

:P

[ Voor 5% gewijzigd door Metro2002 op 11-11-2014 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
In Amsterdam heb je een milieuzone voor zakelijk transport, en daar is geen ontheffing voor dacht ik. Dat soort dingen helpen wel, want zakelijk verkeer en taxi's rijden toch erg veel. Uiteindelijk zijn er meer auto's, maar er is denk ik meer winst te halen door het zakelijke verkeer aan te pakken. Heb je meer resultaat van. De particulier in een elektrische auto krijgen is leuk, maar bij een vrachtwagen is er meer winst te behalen tegen wellicht minder kosten.

Maar goed, daarom denk ik dat er ook wel wat winst te behalen is bij de twee-takt motoren.

Zie trouwens ook:

http://www.amsterdam.nl/p...one/2013/122-elektrische/

Dit soort elektrische vrachtwagentjes heb je voor het stedelijk verkeer (die nemen volgens mij een trailer over van een reguliere vrachtwagen, en kunnen ook geen snelweg doen)

Afbeeldingslocatie: http://www.logistiek.nl/Resizes/mainarticleimage/PageFiles/35/41/24135/001_logistiek-image-1139541.jpeg

En steden zoals Amsterdam en Utrecht hebben de grachten, die perfect zijn voor bevoorrading op zuinige manier.

Afbeeldingslocatie: http://boomchicago.nl/amsterdamblog/wp-content/uploads/2013/09/dhlboat.jpg

[ Voor 36% gewijzigd door !null op 11-11-2014 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
!null schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:23:
En steden zoals Amsterdam en Utrecht hebben de grachten, die perfect zijn voor bevoorrading op zuinige manier.

[afbeelding]
Blijft natuurlijk maar een heel select aantal panden dat je kan bevoorraden dmv de grachten. Niet dat je de kans niet moet aangrijpen maar meer dat dit niet 75% van het probleem oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 12:58

Stoney3K

Flatsehats!

Napo schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:54:
[...]

Blijft natuurlijk maar een heel select aantal panden dat je kan bevoorraden dmv de grachten. Niet dat je de kans niet moet aangrijpen maar meer dat dit niet 75% van het probleem oplost.
En boten stoten natuurlijk helemaal niets uit en daar hoef je je geen zorgen te maken over watervervuiling of fijnstofemissies. |:(

Bovendien wordt het echt een hels karwei om goederen over te slaan aan de rand van steden, dat is waarom het logistiek niet aantrekkelijk is. Het maakt niet uit of je het dan op boten, tweewielers, schepen of treinen/trams/metro's zet, je zal enorme overslagplaatsen aan de rand van de stad nodig hebben.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Boten zijn behoorlijk geschikt om te elektrificeren.

Maar de elektro vrachtwagentjes zijn misschien nuttiger, gezien sommige dan de trailer over kunnen nemen van een gewone vrachtwagen, dan gaat het snel.
Napo schreef op dinsdag 11 november 2014 @ 10:54:
[...]

In Amsterdam kom je echt heel ver hiermee, voor stadsdeel centrum (daarbuiten toch een stuk minder).
Maar perfect is het niet inderdaad, het is zeker niet alles dekend. Maar er zijn ook DHL bakfietsen enzo. Scheelt toch allemaal, ook voor DHL zelf.
Ook in Hilversum heb ik DHL bakfietsen gezien.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste