Ok, sorry.. WAY OFFTOPIC!KILLorBE schreef op donderdag 17 september 2009 @ 17:56:
[...]
Ben ik het niet mee eens, de koningsklasse is afgeschaft omdat de kosten voor 990cc (Nu 800cc) 4-takt motoren lager zijn en ook meer vermogen hebben t.o.v. de 500cc 2-taktjes.

Sorry, maar volgens mij is de 500cc 2-takt vooral afgeschaft omdat het geen zak meer met productie-fietsen te maken had en de motor-fabrikanten het principe "race/win on sunday, sell on monday" langzaam zagen vervliegen. Er zat geen toekomst meer in die klasse omdat ze te ver af gingen staan van de productie-fietsen. Er was geen enkele gelijkenis meer mee.
Als je nu kijkt naar bijvoorbeeld de yamaha MotoGP motor waar Rossi op rijdt en de nieuwe R1, dan maakt Yamaha reclame met de vernieuwde krukas (cross-plane) met andere ontstekingsvolgorde die rechtstreeks van de MotoGP motor komt. Dan kun je ook mooi reclames maken waarin Rossi zegt "Die nieuwe R1 die voelt bijna net zo aan als mijn MotoGP motor!!!!!11111"
En DAT verkoopt motorfietsen!
Qua techniek.. die 2-takt motorfietsen waren zo vreselijk goed uitontwikkeld! Juist de nieuwe motoGP klasse met hydraulische/pneumatische/desmodromische kleppenbediening, tractioncontrol, launchcontrol, anti-wheelie control.. Dat is complex! En dan vrij snel na introductie van 990cc naar 800cc overstappen.. Daar heb je wat ontwikkelingskosten aan. Als je ook de eerste Yamaha M1 zag tov bijvoorbeeld de laatste 990 fiets (zat maar 5 jaar tussen).. Echt een WERELD van verschil. Dat zal bij Honda niet anders geweest zijn.
Kawasaki, Suzuki en Ducati moesten helemaal vanaf niets beginnen. Maar die zijn er toendertijd juist ingestapt omdat het 4-takt fietsen zijn geworden en geen 2-takt meer.
Dingen als traction-control enzo gaan we nu ook langzaam op weg-motoren terug zien (ducati 1198r en in mindere mate de kawasaki ZX-10R)
Met de nieuwe overgang van 2-takt 250cc naar Moto2 speelt bovenstaande ook mee (2-takt staat te ver af van de gewone mensen om motoren mee te verkopen) Maar inderdaad ook kostenbesparing (nu meer dan een paar jaar geleden ivm crediet crisis). die kostenbesparingen omdat alle teams hetzelfde opgefokte Honda CBR 600 blok gaan gebruiken dat minstens 2000km heel zou moeten blijven. Ook alle electronica is voor iedereen gelijk.
De teams hoeven dus alleen nog maar hun eigen chassis te ontwikkelen.
Dat scheelt dus ECHT veel ontwikkelingskosten!
Maar het maakt zo'n race-klasse ook veel minder 'technisch' interessant. Als je ooit een 2-takt 250 machine of een motogp machine van heel dichtbij, zonder kuipwerk, hebt gezien, kun je zien dat die dingen echte prototypes zijn waarbij zo'n beetje alle onderdeeltjes custom-made en speciaal ontwikkeld zijn. Dat wordt dus steeds langzaam minder.
Serieus he. Ik wordt zo schijtziek van dat geneuzel!maar 2 jaar geleden werd het weer eens duidelijk bij de scooter sprint in Nijmegen...een scooter tegen een R1 (geloof ik, heb het gemist) over 150m, de R1 had kunnen winnen en het verschil was erg klein.
Feit is dat je om moet kunnen gaan met de versnellingen/koppeling en het vermogen, kun je dat niet op de juiste manier op de weg brengen dan verlies je.
Ik ben zelf een liefhebber van alles met een 2-takt motor en ook van motoren, maar het arrogante gedrag van veel motorrijders stuit mij tegen de borst...ik heb meer cc en meer vermogen dus ik ben sneller..
Zet maar eens een standaard 50cc scooter naast mijn R1. Wil ik wel eens zien wie er sneller is.
Wil ik wel eens even zien wie er sneller weg is.

En als we het over zwaar aangepaste sprint-scooters hebben. Ook prima, maar dan wil ik hem ook naast een zwaar aangepast, verlengde, verlaagde turbo-hayabusa dragbike met 700pk+ en anti-lag launch control zetten. Wil ik OOK wel eens zien wie er sneller weg is.

bovenstaande fiets is helaas niet van mij
Maar serieus. Die jongens zijn 'iets' sneller dan een sprint-scooter.
[ Voor 27% gewijzigd door FragDaddy op 17-09-2009 20:52 ]
Have a wheelie good weekend!