Verbod op tweetaktmotoren

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-04 23:21

Destruction

(ex-)Automonteur

!null schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 16:22:
Een korte tijd kwijt? Bromfiets eigenaar kan er gewoon naast staan en na 10 minuten krijgt hij hem weer terug. Hoeft niet lang te duren en veel te kosten.
Het hoeft niet al een auto te zijn die je voor een tijdje wegbrengt.
Zelf doe ik ook regelmatig een APK keuring terwijl de klant gewoon aanwezig is. Uiteraard no problem. Alleen in geval van een steekproef kan het langer duren voor de klant weer weg kan, en da's vaak de reden waarom de klant er niet bij blijft :)

Kosten zouden idd laag moeten komen te liggen (laten we zeggen, 15 euro..). Ik vraag voor auto's 40 euro (diesel 50), dat lijkt soms duur (tov de kwikfit voor een tientje :+), maar het geld moet ergens vandaan komen, en als ik van die 40 euro mn belasting en afmeldkosten betaal, en afschrijving van mn aparatuur moet rekenen, en mn uren eraf moet halen, dan blijft er niks over.. Laat staan van dat 10tje..

Bij een brommer is het een ander verhaal, veel minder werk (een auto _goed_ nakijken kost ongeveer een half uur, brommer zou idd in 10-15min gedaan moeten zijn). Natuurlijk zit ook hij met afmeldkosten, afschrijving van de spullen etc.. Uiteindelijk zal het allemaal wel zn gangetje gaan, de ene is schrikbarend duur, de andere wat goedkoper, en die krijgt de klanten :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 07:17

unclero

MB EQA ftw \o/

!null schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:57:
Volledig mee eens! Maar daarom vind ik het des te belangrijker dat de bromfiets schoner en beter wordt. En met alles dat duurder wordt gaan mensen vanzelf meer over op de bromfiets denk ik.
Duurder niet zozeer, 4-takters worden zelfs goedkoper. :o
Goedkoop in gebruik waren ze al (hoewel je er wel wat vaker mee naar de garage moet).
Nu nog hopen dat mensen de files zo zat worden dat ze voor de kleine eindjes (onder de 30km) de brommer pakken. Je ziet overigens al veel bedrijven die voor werknemers die minder dan 30km ver wonen, een scooterleaseplan aanbieden. (Vespa heeft er zelfs de service bij dat logo's van het bedrijf erop gezet kunnen worden)
Laten we zeggen dat je met APK een controle van 95% kunt halen, dan heb ik er dus 5% vanaf gehaald voor foute garages, zoals dat ook bij auto APK's een probleem kan zijn. Probeer jij maar eens een controle graad van 95% met politie te halen... gaat je lang niet lukken.
Klopt. Maar met APK loop je vooral opoe op haar oude Puch te pesten, terwijl de politie het liefst achter de sjonnies gaat.
Destruction schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 15:58:
Naar mijn idee hebben ze het dan gewoon te danken aan de etterbakken die op hun afgeragde gevaarlijke troep rond scheuren.. Zoals altijd moeten de goeden onder de kwaden lijden..
Maar die etterbakken pak je niet met de APK.
De 'gevaarlijke troep' die ik hier in de omgeving rond zie rijden (racen) heeft doorgaans niet eens een kenteken.

Een beetje etterbak ligt niet zo wakker van een APK, die heeft 3 brommers die een en hetzelfde kenteken delen. Vlak voor de APK even onder de primaire brommer de originele uitlaat hangen, en de neon even losschroeven, klaar.

Een beetje net als het soort lui dat (en we kennen allemaal de voorbeelden ;)) vlak voor de auto-APK even de goede bandjes eronder leggen, en diezelfde middag weer de gladde bandjes terugduwen. Voor de aardigheid ook even keurig de muffler verwisselen ;).
(emissie anyone?
Zie ook: typegoedkeuring.
Verder moet je natuurlijk niet verwachten dat een Tomos van 15 jaar geleden aan de hedendaagse emissie-eisen voldoet, die rookt en stoomt lekker door.

Wat mij eigenlijk bij het volgende brengt: en klassieker bezitters dan? :o
2 spiegels verplicht stellen?).
1je is al verplicht. 45 euro mag je aftikken als je betrapt wordt op zonder. De meeste hedendaagse fabrikanten geven je het 2e spiegeltje gratis bij :>.
Motorfietsen APK? No problem at all B) * Destruction zelf keurmeester APK-2 (lichte voertuigen)
Arme Hildo :+.
Maar hebben we zoiets al niet? Namelijk de toegangswegen voor de TT, waar ze ook altijd keurig controleren of je spiegeltje wel een E merkje heeft enzo ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 13:12
unclero schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:53:

Klopt. Maar met APK loop je vooral opoe op haar oude Puch te pesten, terwijl de politie het liefst achter de sjonnies gaat.
Opoe mag terecht lastig gevallen worden wanneer haar oude Puch niet naar maatstaven van die tijd (zo gaat het ook bij auto's) functioneert. D.w.z. geen lekken in de uitlaat en nog fatsoenlijk remmen bijvoorbeeld.
Want dat is ook wat ik zie bij sommige mensen met zo'n oud brik die er niks meer aan doen. Zijn dan geen sjonnies maar ze rijden soms wel rond met luide/lekke/gare uitlaat, of dan zie je ze in de ankers gaan voor een plotselinge situatie... Dan denk je, je kan jezelf maar beter laten vallen want het gaat dan om een vertraging van niks.

Voor motoren is er ook geen APK, maar dat werkt niet meer wanneer heel veel mensen om financiele redenen gaan motor rijden. Dat is wat er met bromfietsen aan de hand is. Als veel mensen op de motor stappen en de kantjes er vanaf lopen qua onderhoud, dan is er ook vrij snel een APK op de motoren te vinden. Maar bromfietsen worden nog te onbelangrijk gevonden.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-04 12:44
Tweetakt is de shit, hoe wil iemand dat nou gaan verbieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
mcdronkz schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 21:38:
Tweetakt is de shit, hoe wil iemand dat nou gaan verbieden?
Hoe? Via wetgeving.
Waarom? Je filmpje geeft precies aan waarom.

Omdat 2-taktmotoren (in vervoermiddelen) onnodig vervuilend, lawaaiig, stankverspreidend, en daarom sowieso overbodig zijn.

Overigens is crossen in de natuur net zo goed onnodig vervuilend, lawaaiig, stankverspreidend, overlastbezorgend, en in het algemeen een asociale hobby. Laten mensen in de natuur gewoon gaan wandelen (of evt. fietsen), dan zie je meer, word je er rustig van, vervuil je zowat niet, en verpest je andermans lucht, rust en uitzicht niet.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken kan ik je in elk geval verklappen dat ik je mening niet deel. Ik vind het ten eerste een prachtig geluid, en bovendien mag ik de geur die een rechtgeaarde tweetaktmotor verspreid graag ruiken. Dat geldt overigens net zo goed voor viertaktmotoren!

Ik laat echter iedereen in z'n waarde, en wanneer iemand op een zondagmiddag zich liever op een fiets door het bos voortbeweegt dan op een crossmotor, dan heb ik daar alle respect voor. Sommige mensen zijn hier echter wat minder bedreven in. ;)

Ik voel me overigens niet aangevallen hoor, ondanks dat we hier 3 oude brommers, een ernstig vervuilende 3-liter Mercedes met dieselmotor en een Kever uit het jaar 0 hebben staan. *snap*

Modbreak:Dergelijk taalgebruik zorgt er alleen maar voor dat een discussie ontspoort.

[ Voor 25% gewijzigd door Steffie op 07-10-2009 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-11-2024

MrSleeves

You'll thank me later.

mcdronkz schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 22:23:
Zonder er al te veel woorden aan vuil te maken kan ik je in elk geval verklappen dat ik je mening niet deel. Ik vind het ten eerste een prachtig geluid, en bovendien mag ik de geur die een rechtgeaarde tweetaktmotor verspreid graag ruiken. Dat geldt overigens net zo goed voor viertaktmotoren!
Net zoals rokers hun rook graag ruiken. De omgeving deelt die mening echter niet en ervaart dat dus als overlast. Daarbij is, net als de rook van sigaretten e.d. de lucht die uit een uitlaat komt ongezond. Het verschil met rokers is, dat de lucht bij brommers vooral ongezond is voor de omgeving (die er bijvoorbeeld achter fietst) dan voor de berijder zelf. En van wat ik weet vooral bij 2-takts, omdat daarbij olie verbrand wordt.
Ik laat echter iedereen in z'n waarde, en wanneer iemand op een zondagmiddag zich liever op een fiets door het bos voortbeweegt dan op een crossmotor, dan heb ik daar alle respect voor. Sommige mensen zijn hier echter wat minder bedreven in. ;)
Als iemand door het bos fietst, heeft praktisch niemand daar last van; als iemand dat met een crossmotor doet kan er overlast zijn in de vorm van stank en geluid.
Ik voel me overigens niet aangevallen hoor, ondanks dat we hier 3 oude brommers, een ernstig vervuilende 3-liter Mercedes met dieselmotor en een Kever uit het jaar 0 hebben staan.
Ik ben ook geen heilige, maar ik vind het wel vreemd dat het in deze tijd nog voor kan komen dat als je ergens fietst er momenten kunnen zijn dat je niet meer lekker adem kan halen. Daarbij dat het voordeel van de fiets voor je gezondheid (bewegen) teniet wordt gedaan door bepaalde omgevingsfactoren (en wellicht is fietsen daarmee de meest ongezonde manier van jezelf voortbewegen).

[ Voor 1% gewijzigd door Steffie op 07-10-2009 14:45 ]

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Met je crossmotor door het bos is net zo asociaal als daar ook mensen voor hun rust komen wandelen etc.
Een 2 takt heb ik nog nooit mooi gevonden. Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een heel oud brommertje wel mooi gevonden wordt, want die hebben wel een bepaald geluid. Maar de rest is gewoon knudde, terwijl ik toch ook wel van bepaalde motorgeluiden hou, van motor en auto.

En men doet alsof die oude brommers door de schredder heen moeten, wat natuurlijk nergens op slaat. Het moet alleen beter geregeld worden, en nieuw spul moet gewoon schoner.
Ik heb zelf ook een sportieve auto van 24 jaar oud. Nog net wel injectie dan, maar verder ook geen katalysator of egr etc. Dat ding stinkt volgens mij aardig als je er achter rijdt, vergelijkbaar met een brommer. (volgens mij is een brommer nog steeds erger qua ingehaald worden op de fiets)
Ik kan nu toch ook niet meer zo'n vervuilend stinkend apparaat nieuw kopen met techniek uit het jaar kruik? Waarom brommers dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Tweetakt! Ik ben voor. Simpele motoren, erg precies af te stellen. Hoge toeren, weinig verbruik en toch behoorlijk veel kracht!

De uitstoot is misschien hoger, maar ze lopen ook relatief weinig. Iets met een tweetakt motor zal geen 40.000km per jaar rijden of draaien. Dus ik zeg: lekker laten lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
MrSleeves schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 08:16:
[...]

Ik ben ook geen heilige, maar ik vind het wel vreemd dat het in deze tijd nog voor kan komen dat als je ergens fietst er momenten kunnen zijn dat je niet meer lekker adem kan halen. Daarbij dat het voordeel van de fiets voor je gezondheid (bewegen) teniet wordt gedaan door bepaalde omgevingsfactoren (en wellicht is fietsen daarmee de meest ongezonde manier van jezelf voortbewegen).
Je bent gewoon aan het overdrijven. Niet meer lekker kunnen ademen omdat er iets met een tweetaktmotor voorbij rijdt? Ik ben al heel wat keren gepasseerd door iets met een tweetaktmotor (op weg naar school, toen ik 13 was ofzo), en ik kan nu niet zeggen dat ik daar ooit last van heb gehad. Maar goed, het zou kunnen zijn dat je overgevoelige longen hebt ofzo. :+

Bovendien ga je mij niet wijsmaken dat het zo ongezond is om te fietsen omdat er ook gemotoriseerd spul op de weg rijdt. 't Is niet zo dat je meteen terminale ziektes krijgt als er iets met een motor voorbij rijdt. Je kunt trouwens ook in het bos gaan fietsen, daar ben ik nog nooit een crossmotor tegengekomen (in elk geval niet op fietspaden), dus dat lijkt me relatief veilig :+. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de vetbranding die wel plaatsvindt op de fiets, maar niet als je op je luie reet in een auto zit. Iets wat ik overigens graag mag doen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

mcdronkz schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:23:
[...]

Je bent gewoon aan het overdrijven. Niet meer lekker kunnen ademen omdat er iets met een tweetaktmotor voorbij rijdt? Ik ben al heel wat keren gepasseerd door iets met een tweetaktmotor (op weg naar school, toen ik 13 was ofzo), en ik kan nu niet zeggen dat ik daar ooit last van heb gehad. Maar goed, het zou kunnen zijn dat je overgevoelige longen hebt ofzo. :+
Misschien last van je geheugen?
Bovendien ga je mij niet wijsmaken dat het zo ongezond is om te fietsen omdat er ook gemotoriseerd spul op de weg rijdt.
Omdat er ook gemotoriseerd spul op de weg rijdt, begrijp ik niet helemaal, maar fietsen is een inspanning en dan is het inademen van ongezonde lucht nog ongezonder.
't Is niet zo dat je meteen terminale ziektes krijgt als er iets met een motor voorbij rijdt.
Bij roken ook niet, maar we zijn het er wel allemaal over eens dat meeroken ongezond is.
Link: http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=482 (kijk bij punt 3)
Je kunt trouwens ook in het bos gaan fietsen
Tussen mijn huis en mijn werk is er geen bos, wel bromfietspaden e.d.

Verder gaat de parallel met roken steeds meer op: de mensen die er last van hebben, moeten zich maar aanpassen en niet degene die de overlast veroorzaken..

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 07-10-2009 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mcdronkz schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:23:
[...]

Ik weet niet in welke wereld jij leeft maar als ik ingehaald wordt door een brommer dan stinkt het 9 van de 10 keer. Dan stel ik het ademhalen vaak even uit tot er weer frisse lucht is. Bij scooters hetzelfde, maar wel minder vaak een probleem.
Soms ruik je even wat, is geen ramp. Maar vaak komt er een brommer voorbij en dan is het gewoon 10 seconden lang stank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zie in de TS ook staan dat er een verbod zou komen op scheepsmotoren die 2-slag zijn?

In dat geval weet ik zeker dat die eis niet gaat lukken omdat dan de mondiale economie onderuit gaat doordat er een zeer groot gedeelte van de in- en export weg gaat vallen. Namelijk: Al die grote schepen (vanaf een meter of 150 lang) die het vervoer van intercontinentale producten verzorgen varen zo goed als allemaal met een 2-slag motor. Simpelweg omdat het vermogen wat nodig is om die schepen van voldoende voorstuwing te voorzien op dit moment niet kan worden geleverd door 4-slag motoren (wegens constructie limieten).

Maar goed, ik laat me graag verrassen met wat ze daaraan denken te doen. Op dit moment is in de zeevaart ook eindelijk een discussie gaande over de emissie van schepen en wat daar aan te doen is. Vergeet niet dat bijvoorbeeld een MSC Beatrice of een Emma Mearsk per 24 uur zomaar meer dan 10 ton zwavel de lucht in pompt...

Maar nogmaals: het is goed dat dit ter discussie staat, alleen het zomaar verbieden gaat waarschijnlijk niet lukken/werken.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
MrSleeves schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 11:45:
[...]

Verder gaat de parallel met roken steeds meer op: de mensen die er last van hebben, moeten zich maar aanpassen en niet degene die de overlast veroorzaken..
Ik zie de parallel met roken inderdaad, maar zo werkt het (helaas?) in het verkeer.

Een gemiddeld gemotoriseerd voertuig in Nederland is vervuilend. Ze kunnen irritatie oproepen omdat ze geluid maken. Mensen kunnen er last van hebben omdat ze niet meer lekker kunnen ademen.

Een oude auto met een dieselmotor is misschien wel vervuilender dan een gemiddelde tweetaktmotor. De grap is dat er heel wat meer oude diesels op de weg rijden. Kijk maar naar al die oude Mercedessen, ik kom er elke dag wel een paar tegen. Als je consequent bent vind je natuurlijk dat daar ook een verbod op zou moeten komen, toch? Het gaat alleen niet gebeuren, dus zul je je moeten aanpassen. Helaas voor jou.

Zoals gezegd, tweetaktmotoren ga je steeds minder zien. Ze zijn nu al grootschalig bezig om de carburateurs door gasklephuizen te vervangen zodat een groot deel straks met injectie rondrijdt. Honda is echter al helemaal over op viertakt, en daar is niks mis mee. Toch zijn er genoeg liefhebbers die een tweetaktmotor helemaal het einde vinden omdat ze lekker makkelijk zijn te onderhouden, en bovendien aardig fel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

mcdronkz schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 12:56:
[...]

Een oude auto met een dieselmotor is misschien wel vervuilender dan een gemiddelde tweetaktmotor. De grap is dat er heel wat meer oude diesels op de weg rijden. Kijk maar naar al die oude Mercedessen, ik kom er elke dag wel een paar tegen. Als je consequent bent vind je natuurlijk dat daar ook een verbod op zou moeten komen, toch? Het gaat alleen niet gebeuren, dus zul je je moeten aanpassen. Helaas voor jou.
Ik geloof dat het inmiddels redelijk vaak gezegd is: het gaat erom dat er geen nieuwe tweetakts bijkomen. Degene die er al zijn, daar kan je niets tegen doen (helaas) qua verbod. Zelfde geldt voor bestaande diesels.

Het verschil met brommers en dieselauto's is dat brommers zich begeven op dezelfde plek als de fietser, terwijl dat voor auto's in mindere mate geldt.

Overigens staat een tweetakt qua vervuiling boven de dieselauto (zowel absoluut als relatief)*. Dus die diesel moet nog flink oud zijn om meer te vervuilen.

Maargoed, het feit dat er diesels rondrijden, maakt een tweetakt niet opeens een schone brommer.

*bron: http://www.volkskrant.nl/...og_vuiler_dan_vrachtwagen (hierin staat ook mooi waarom fietsen slecht is voor je gezondheid; al staat hier wel bij dat de voordelen nog opwegen tegen de nadelen)

[ Voor 8% gewijzigd door MrSleeves op 07-10-2009 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Ik snap wel waarom een brommer volgens dat artikel vervuilender is dan een vrachtwagen. Een brommer zal inderdaad wat ultrafijnstof uitstoten, bij een oudere vrachtwagen/dieselauto zie je het roet gewoon op de straat vallen.

We gaan het hierover nooit met elkaar eens worden. Voor mij weegt het plezier dat ik beleef aan een tweetaktmotor ruimschoots op tegen de vervuiling, voor jou is dat tegenovergesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
We gaan het nooit eens worden? Jij snapt ons nog steeds niet, en doet niet echt moeite m.i.

Je kan wel door blijven bakkeleien over liefhebberij van die oude meuk en dat je mensen hun oude brommer niet moet afpakken etc. En zeuren over oudere diesel auto's/vrachtwagens. Maar dat is toch hele f*cking punt? Die oude vervuilende auto's en vrachtwagens, of het nou benzine of diesel is, ze zijn allang verboden, de uitstoot moet naar beneden en er zijn allerlei andere emissie verplichtingen. Waarom moeten bromfietsen dan gevrijwaard blijven? Dus je komt met argumenten die juist voor een verbod voor verkoop van tweetakt bromfietsen spreken. Eigenlijk ben je het al eens met ons, je hebt het zelf alleen niet door.

Ondertussen kun je gewoon met je hobby brommers door rijden, net als dat we met onze oude auto's blijven rijden omdat we het leuk vinden. Daar gaat de wereld idd niet kapot van, en dat gaat ook niemand verbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

unclero schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 18:53:
Tja, ook hier geld: De goeden moeten onder de kwaden lijden.. Dat is (helaas!) altijd al zo geweest.
Maar die etterbakken pak je niet met de APK.
De 'gevaarlijke troep' die ik hier in de omgeving rond zie rijden (racen) heeft doorgaans niet eens een kenteken.
Geen kenteken, geen keuringsplicht. Maar: Word je ermee gesnapt op de openbare weg, dan meteen inbeslagname.
Een beetje etterbak ligt niet zo wakker van een APK, die heeft 3 brommers die een en hetzelfde kenteken delen. Vlak voor de APK even onder de primaire brommer de originele uitlaat hangen, en de neon even losschroeven, klaar.
3 brommers die 1 kenteken delen? Ik ruik fraude! :+ Dat soort dingen mogen ook goed aangepakt worden. Het is een keer afgelopen met die idioten.
Een beetje net als het soort lui dat (en we kennen allemaal de voorbeelden ;)) vlak voor de auto-APK even de goede bandjes eronder leggen, en diezelfde middag weer de gladde bandjes terugduwen. Voor de aardigheid ook even keurig de muffler verwisselen ;).
Mja, als je met een auto rondrijd die wel van APK is voorzien, maar overduidelijk niet voldoet aan de eisen, denk ik dat Oom Agent die auto wel even laat ophalen door zn collega's..
Zie ook: typegoedkeuring.
Verder moet je natuurlijk niet verwachten dat een Tomos van 15 jaar geleden aan de hedendaagse emissie-eisen voldoet, die rookt en stoomt lekker door.
Sure, maar voor oudere auto's geldt ook een andere norm dan voor moderne auto's. Ik heb bij mn APK spullen ook een kaart zitten, ik zoek de leeftijd erbij en weet waar-ie aan moet voldoen (CO uitstoot en aanwezigheid mistachterlichten, werking achteruitrijlicht etc)
Wat mij eigenlijk bij het volgende brengt: en klassieker bezitters dan? :o
Beetje sjonnie kan een goede oldtimer (kreidler, zundapp etc) toch niet betalen. Wat mij betrefd mag een brommer ouder dan 30 jaar worden vrijgesteld van APK.
1je is al verplicht. 45 euro mag je aftikken als je betrapt wordt op zonder. De meeste hedendaagse fabrikanten geven je het 2e spiegeltje gratis bij :>.
Klopt, die ene is verplicht vanaf een bepaald bouwjaar. Dat zou van mij moeten worden omgezet in een algehele verplichting. Voor 2 spiegels wel te verstaan.
Arme Hildo :+.
Maar hebben we zoiets al niet? Namelijk de toegangswegen voor de TT, waar ze ook altijd keurig controleren of je spiegeltje wel een E merkje heeft enzo ;).
Ja, TT.. Daar komt ook echt elke motorrijder naartoe :+ Sure, het zijn er heel veel, maar lang niet heel motorrijdend nederland laat zich daar zien.. Al denk ik dat motorrijders over het algemeen er wel voor zorgen dat ze met een veilge fiets de weg op gaan..

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

!null schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:32:
We gaan het nooit eens worden? Jij snapt ons nog steeds niet, en doet niet echt moeite m.i.

Je kan wel door blijven bakkeleien over liefhebberij van die oude meuk en dat je mensen hun oude brommer niet moet afpakken etc. En zeuren over oudere diesel auto's/vrachtwagens. Maar dat is toch hele f*cking punt? Die oude vervuilende auto's en vrachtwagens, of het nou benzine of diesel is, ze zijn allang verboden, de uitstoot moet naar beneden en er zijn allerlei andere emissie verplichtingen. Waarom moeten bromfietsen dan gevrijwaard blijven? Dus je komt met argumenten die juist voor een verbod voor verkoop van tweetakt bromfietsen spreken. Eigenlijk ben je het al eens met ons, je hebt het zelf alleen niet door.

Ondertussen kun je gewoon met je hobby brommers door rijden, net als dat we met onze oude auto's blijven rijden omdat we het leuk vinden. Daar gaat de wereld idd niet kapot van, en dat gaat ook niemand verbieden.
Zolang een 2-takt motor nog altijd goedkoper blijft om te produceren, zullen producenten 2-takt motoren blijven produceren. En dan heb ik het niet over gare 3e rangs chinese honda klonen, dat die wel goedkoop zijn, want dat is gewoon pure 1e klas bagger, rotzooi, niks anders.

OVerigens ervaar ik fietsers op het fietspad als zwaar overlastgevend als ik met mijn extreem vervuilende zeehondjes dodende, ijskap smeltende 2-takt op het fietspad rijd.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
!null schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 14:32:

Oh jee, volgens mij wil jij wel heel graag gelijk hebben. Zal ik het maar even duidelijk maken dan:

1) Ik ben voor vervuiling
2) Ik ben tegen irritante fietsers, vooral wanneer ik net als Tom op mijn brommer aan het racen ben
3) Ik ben voor tweetakt
4) Ik ben voor dieselmotoren
5) Ik hoop dat er nog heel lang vervuilende tweetakt en dieselmotoren worden gefabriceerd en verkocht.

En om het nog even kracht bij te zetten doe ik er een gratis filmpje bij:

Als ik een dikke Cummins of Powerstroke zou hebben, zou ik dit elke dag doen!

[ Voor 9% gewijzigd door mcdronkz op 07-10-2009 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Tja, als je uberhaupt niet gaat discussiëren of enigzins moeite doet dan gaan we het inderdaad nooit eens worden. Zeg ik dat je argumenten tegen je spreken, kom je helemaal niet meer met argumenten en ga je erg flauw doen. Ga dan ook niet proberen mee te doen aan een discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

-tom-562 schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 18:24:
[...]

OVerigens ervaar ik fietsers op het fietspad als zwaar overlastgevend als ik met mijn extreem vervuilende zeehondjes dodende, ijskap smeltende 2-takt op het fietspad rijd.
Wat doe je op het fietspad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Buiten de bebouwde kom wordt je met een brommer geacht om op het fietspad te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Als ik ze had willen onderbouwen had ik dat wel in die post gedaan. Punt 1 is enkel om de steeds groter wordende groep van milieufreaks te stangen, de rest heb ik al uitgelegd in eerdere posts.

Waarom verwacht jij punt 5 niet van iemand van mijn leeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Hij verwacht dat iemand van 22 fatsoenlijk na kan denken.

Maar punt 5 is toch hetzelfde als op z'n minst 1 en 2, kansloos stangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcdronkz
Punt 5 en 2 hebben niks met (kansloos) stangen te maken.

Aangaande punt 5: ik ben voorstander van de tweetakt en dieseltechniek, dus ik hoop dat er nog lang dit soort motoren worden geproduceerd. Er staan in dit topic voldoende argumenten waarom tweetakt nog steeds zo populair is, o.a. door de simpele techniek.

Aangaande punt 2: ik kan me soms echt doodergeren aan fietsers die met z'n 3en naast elkaar fietsen en dat soort ongein. Er werd me tijdens rijles ook niet voor niets gezegd dat ik maar beter minstens een meter tot anderhalve meter afstond van ze kon houden omdat ze regelmatig slingeren enzo.

Niet dat ik iets tegen fietsen of fietsers in het algemeen heb hoor. Ik heb een paar jaar in een fietsenzaak gewerkt in de weekenden (ook reparaties), en ik vind het heerlijk om te fietsen als het weer het toelaat. Bovendien heb ik een fietstrainer in m'n kamer staan waarop ik geregeld een half uurtje aan het ploeteren ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 22-09-2013 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

mcdronkz schreef op woensdag 07 oktober 2009 @ 22:00:
[...]

Buiten de bebouwde kom wordt je met een brommer geacht om op het fietspad te rijden.
Volgens mij heet het dan een bromfietspad. Dan nog is het zo dat zowel fietsers als brommerberijders overlast veroorzaken door hun rijgedrag. En de laatste groep weet het redelijk bont te maken (ik zie zo vaak dat er geswitcht wordt tussen rijbaan en fietspad omdat het net goed uitkomt; als in: dan hoef ik niet voor het stoplicht te wachten).

Echter, bij brommers is er, behalve eventuele overlast door rijgedrag, ook nog eens de extra uitstoot waar bij fietsen geen sprake van is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Wat is extra uitstoot? Je weet niet of diegene ook de fiets had kunnen pakken, of dat ie een stuk van 15km met de scooter doet ipv met de auto.

Verder zullen fietsers en bromfietsers elkaar nog wel eens in de wegzitten ja, zit een aardig snelheidsverschil in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

!null schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:44:
Wat is extra uitstoot? Je weet niet of diegene ook de fiets had kunnen pakken, of dat ie een stuk van 15km met de scooter doet ipv met de auto.
Maakt niet uit:
Fietser kan overlast veroorzaken op één manier: rijgedrag.
Brommer kan dat óók én ze veroorzaken (de extra) schadelijk uitstoot.

Ik vind het namelijk een non-argument om tegenover een gezondheidsrisico te stellen dat fietsers overlast veroorzaken (alsof het rijgedrag van sommmige brommerberijders zo geweldig is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Oh zo, een extra manier van overlast. Ja ik ben het wel met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-04 20:29

Metro2002

Memento mori

Ik reed gister nog achter een crossbrommertje , de hele straat stond blauw! letterlijk. stikte de moord. Dat soort debielen moeten dus echt gewoon per direct van de straat geplukt worden en de brommer moet binnen een x periode in orde gemaakt worden want anders -> pletpers.

Toch niet normaal man, zelfs een antieke vrachtwagen vervuilt niet zo veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 01-05 07:17

unclero

MB EQA ftw \o/

MrSleeves schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:29:
(ik zie zo vaak dat er geswitcht wordt tussen rijbaan en fietspad omdat het net goed uitkomt; als in: dan hoef ik niet voor het stoplicht te wachten).
Als het kan en mag: doen! :D
Dat soort zaken zijn oa een van de redenen dat de bromfiets in het stadsverkeer superieur is in reistijden.
MrSleeves schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 08:53:
Ik vind het namelijk een non-argument om tegenover een gezondheidsrisico te stellen dat fietsers overlast veroorzaken (alsof het rijgedrag van sommmige brommerberijders zo geweldig is).
Wielrenners, dronken studenten, zijn toch iets talrijker in aantal dan de pizzakoeriers en de sjappies, heb ik zo het idee ;).
Metro2002 schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:13:
Ik reed gister nog achter een crossbrommertje , de hele straat stond blauw! letterlijk. stikte de moord. Dat soort debielen moeten dus echt gewoon per direct van de straat geplukt worden en de brommer moet binnen een x periode in orde gemaakt worden want anders -> pletpers.

Toch niet normaal man, zelfs een antieke vrachtwagen vervuilt niet zo veel.
Euhh.. Amerikaanse vrachtwagen anyone? ;)

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

..

[ Voor 110% gewijzigd door ? ? op 25-01-2013 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

unclero schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 09:58:
[...]

Als het kan en mag: doen! :D
Dat soort zaken zijn oa een van de redenen dat de bromfiets in het stadsverkeer superieur is in reistijden.
Het mag lang niet altijd, maar er zijn er toch genoeg die het doen.
[...]

Wielrenners, dronken studenten, zijn toch iets talrijker in aantal dan de pizzakoeriers en de sjappies, heb ik zo het idee ;).
Absoluut != Relatief.. Er zijn meer fietsen dan dat er mensen zijn in Nederland, dat is (gelukkig) niet zo voor het aantal brommers (zo'n half miljoen bromfietsen en rond de 350.000 snorfietsen)

Daarbij moet je ook nog rekening houden dat het gevolg voor fietsers van slecht rijgedrag op een brommer heel ander gevolgen hebben dan op een fiets, maargoed, dat blijft een andere discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-05 09:24

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Even een kleine update wat de aanleiding was van dit topic om wat mensen gerust te stellen. Paar weken terug hoorde ik een geluid van beneden komen dat ik niet kon herkennen.
Afbeeldingslocatie: http://www.husqvarna.nl/Storage/hqcs/product/356BTx_H210-0125_large.jpg
Het is de Husqvarna 356BTx!

Dit is echter wel een tweetakt... het kan blijkbaar dus wel, er zit zelfs 'course control' op zodat je niet dat irritante geknetter hoort de hele tijd. Dit schijnt de stilste op de markt te zijn momenteel.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Alsof dat zo bijzonder is, een stille 2-takt :P Iedere brommer/scooter die gewoon 45 km/h loopt en niet is opgevoerd is ook bijzonder stil en totaal niet irritant

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Behalve de helft van al die brommers en scooters waarvan de eigenaren het liefst 0 onderhoud of reparatie plegen, en dus met een verrotte of lekke uitlaat rijden. Ik weet niet eens meer hoe een scooter die vers uit de fabriek komt moet klinken. Maar goed, dat hoef je dus niet persee bij de 2 takt motoren te leggen, meer bij de eigenaren.

Echter, ze stinken nog steeds, ook nieuwe met fatsoenlijke uitlaat.

[ Voor 25% gewijzigd door !null op 09-02-2010 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Afbeeldingslocatie: http://image.dirtrider.com/f/10041374+w750+st0/141_0806_01_z+product_testing+rock_oil_strawberry_2.jpg

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Gut hoor de mileufreaks hebben weer iets om achter aan te lopen. Waarschijnlijk had men nog nooit van 2 takt gehoord of was men helemaal niet op de hoogte van hun verbruik en uitstoot. Immers 2 en 4 takt motoren bestaan al jaren en het is ook al jaren bekend dat 4takt zuiniger is, anders zouden er wel meer 2 takt auto's zijn he...

Wacht maar even dan open ik straks een topic over vervuilende CV ketels, want daar staan er ontzettend veel van in huizen waar net zo goed een nieuwe veel zuinigere ketel kan staan. Weet je wel hoeveel energie en daarmee dus ook het milieu je daarmee kan besparen?

Oh en daarna open ik nog wel even een topic over hoe slecht electronica is, al die t.v's en computers waar jullie ook achter lopen te typen. Als het stuk is flikker je het weg he maar nooit over nagedacht hoeveel vervuilende stoffen daar in zitten...
Nee blijkbaar moet men eerst ergens aan ruiken en dan loopt men met een veer in zn kont lekker achter de massa aan.

Je zou het bijna zielig vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Voor het milieu hoeft het van mij niet echt. Zoals eerder gezegd, in de praktijk zijn het vaak lawaaierige (maar dat hoeft dus niet) en stinkende apparaten. Dat mag van mij gewoon schoner. Net als dat auto's minder rotzooi moeten uitstoten, en je het verschil merkt met een jaren 80 auto zonder katalysator etc, waarom mag een twee takt brommertje dan nog zoveel stank uitstoten.
Dat iemand met een bladblazer op tweetakt aan de gang is interesseert me ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

koekoek2003nl schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 08:34:
Gut hoor de mileufreaks hebben weer iets om achter aan te lopen. Waarschijnlijk had men nog nooit van 2 takt gehoord of was men helemaal niet op de hoogte van hun verbruik en uitstoot. Immers 2 en 4 takt motoren bestaan al jaren en het is ook al jaren bekend dat 4takt zuiniger is, anders zouden er wel meer 2 takt auto's zijn he...
Je gaat voorbij aan het punt. Van mij hoeft het ook niet verboden te worden als ik maar niet een paar 100 meter in de stank hoef te fietsen. Ik denk dat het snel afgelopen zou zijn als de uitlaat in de helm geïntegreerd werd, of anders direct boven het stuur..
Dáár gaat het om.

Het is weer typisch zo'n reactie... ja, maar dat is ook vervuilend... Your point being?

Overigens laatst een oude Suzuki Alto.. die hadden ze ook zo van de weg mogen plukken. Geen idee wat die met z'n auto had gedaan, maar dat was echt niet leuk meer. Ik proefde gewoon de uitlaatgassen.

[ Voor 10% gewijzigd door MrSleeves op 09-02-2010 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Die komt als het goed is niet door de volgende APK :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

MrSleeves schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 09:37:
Je gaat voorbij aan het punt. Van mij hoeft het ook niet verboden te worden als ik maar niet een paar 100 meter in de stank hoef te fietsen. Ik denk dat het snel afgelopen zou zijn als de uitlaat in de helm geïntegreerd werd, of anders direct boven het stuur..
Dáár gaat het om.
Stank zou imho nooit een reden moeten zijn om iets te verbieden, je kan natuurljik ook overdrijven.

Maargoed, leuk dat ze met zulke plannen komen, maar hoe wil je 10duizenden 2takt-rijders gaan vertellen dat ze er niet meer op mogen rijden, zonder enige vorm van alternatief?

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Veelgebruikte drogredenen:

1. "Het geeft een machtig geluid..."
Ja, dat vind jij. De rest van de wereld heeft een andere mening.

2. "Het ruikt zo lekker."
Zie 1.

3. "Je rijdt daar maar 5000 km per jaar op."
Tijdens die 5000 km is de uitstoot hoger dan bij 50.000 km in mijn Polo Blue Motion.

4. "Lui die daarover zeuren hebben zelf een oude Mercedes diesel."
1. Bewijs daarvan?
2. En dan nog? Offtopic. Open zelf een ander topic over het verbieden van diesels zonder roetfitler (ik ben voor!)

5. "We zijn hier niet meer tolerant. Al die zeurkousen tegenwoordig."
Vrijheid eindigt waar de vrijheid of rechten van een ander aangetast wordt. Dat gebeurt al gauw, want rookgassen houden zich niet aan vaste kaders, die gaan overal heen. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor de rokersdiscussie.

6. "Een geweldig mooie techniek wordt de das om gedaan."
Zo heel mooi is die techniek niet hoor, een inefficiënte motor met een hoge roetuitstoot.
Bovendien: bestaande brommers mogen blijven rijden, het verbod zou alleen voor nieuwe brommers etc. gelden.

Nog meer drogredenen anyone?

Maar ik ben niet heilig hoor, ik gebruik zelf wel eens een tweetakt-kettingzaag. Maar dan wel met alkylaatbenzine (Wikipedia: Alkylatie). Scheelt een stuk. En dat is (mogelijk naast bosmaaiers, bladblazers etc.) de enige toepassing waar 2-takt nog bestaansrecht heeft. In ieder geval niet in brommers, boten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
SinergyX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:00:
[...]

Stank zou imho nooit een reden moeten zijn om iets te verbieden, je kan natuurljik ook overdrijven.
Zeg, die stank is niet alleen vervelend, het is ook nog eens een dikke hint dat er een hoop rotzooi uit komt. Dan heb ik het niet over CO2, maar over andere stoffen. Het is niet voor niets dat je lichaam je vertelt dat het stinkt. Maar goed, dat is niet eens ter discussie, er komt gewoon een hoop rotzooi uit. In autoland is dat sinds begin jaren 90 goed aangepakt, en stoot een auto alsnog te veel uit voor wat voor reden dan ook, dan heb je daar de APK voor.
Maargoed, leuk dat ze met zulke plannen komen, maar hoe wil je 10duizenden 2takt-rijders gaan vertellen dat ze er niet meer op mogen rijden, zonder enige vorm van alternatief?
Voor de zoveelste keer in dit topic...... je gaat niet iedereen z'n brommer laten inleveren en dan tot een klompje metaal maken. Ik hoef mijn oldtimer toch ook niet in te leveren omdat de moderne eisen anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 02:39
Het valt me mee dat Hitler er nog niet bij is gehaald...

Maargoed, het is in principe belachelijk dat die zooi (want dat is het) nog wordt geimporteerd. Gewoon lekker uitfaseren. Geen nieuwe aanwas en wachten tot de oude zijn weggerot.

Het is natuurlijk zot dat je moeite doet om je nationale wagenpark schoon te krijgen en die vieze brommers laat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pinockio schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:02:

4. "Lui die daarover zeuren hebben zelf een oude Mercedes diesel."
1. Bewijs daarvan?
2. En dan nog? Offtopic. Open zelf een ander topic over het verbieden van diesels zonder roetfitler (ik ben voor!)
http://www.automobielmana...-rijdt-oude-mercedes.html ;)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 00:28

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

!null schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:23:
Zeg, die stank is niet alleen vervelend, het is ook nog eens een dikke hint dat er een hoop rotzooi uit komt. Dan heb ik het niet over CO2, maar over andere stoffen. Het is niet voor niets dat je lichaam je vertelt dat het stinkt. Maar goed, dat is niet eens ter discussie, er komt gewoon een hoop rotzooi uit. In autoland is dat sinds begin jaren 90 goed aangepakt, en stoot een auto alsnog te veel uit voor wat voor reden dan ook, dan heb je daar de APK voor.
Dus wat jij 'uitstoot' is ook een 'hoop rotzooi'? (stank is aangeleerd, vrij weinig wat van nature komt).
Voor de zoveelste keer in dit topic...... je gaat niet iedereen z'n brommer laten inleveren en dan tot een klompje metaal maken. Ik hoef mijn oldtimer toch ook niet in te leveren omdat de moderne eisen anders zijn?
Dus het helpt niets (buiten de uitval van 'afgekeurde' brommerts), het gros blijft toch wel rijden. Mijn punt blijft wel staan, waar moet je op overstappen als jou brommer moet worden vervangen? (in de zin, gemotoriseerde tweewielers)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
SinergyX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:41:
[...]
Dus wat jij 'uitstoot' is ook een 'hoop rotzooi'? (stank is aangeleerd, vrij weinig wat van nature komt).
[...]
Dus het helpt niets (buiten de uitval van 'afgekeurde' brommerts), het gros blijft toch wel rijden. Mijn punt blijft wel staan, waar moet je op overstappen als jou brommer moet worden vervangen? (in de zin, gemotoriseerde tweewielers)
Als ik redelijk snel aan het fietsen ben en ik ingehaald wordt door zo'n stinkende kutbrommer kan ik meteen een stuk minder snel fietsen vanwege ademnood. De uitstoot van zo'n ding is gewoon een aanslag op je longen.

Wat betreft overstappen als je oude tweetakt vervangen moet worden: dan moet je naar iets nieuws gaan zoeken, net zoals al die lui die een nieuwe brommer kopen. Er zijn alternatieven genoeg, maar jij wilt per se een tweetakt, en die zijn er dan niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ohjah, want je hebt CONTINU last van AL die 2-takt bromfietsen die ALTIJD stinken. Kwestie van aanstellerietus lijkt mij.
2-takt is here to stay, er wordt nog volop ontwikkeld met 2-takt (o.a. directe injectie, drukvulling, alternatieve brandstoffen etc).
Het enige waar jij een probleem mee hebt, zijn de incapabele gebruikers. Wacht maar eens tot die zelfde scootersjonnies allemaal op een 4-takt brommer/scooter zouden rijden. Dan zou je willen dat alles weer 2-takt was, je zal wss bloedende oren krijgen van het geluid wat die dingen produceren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
SinergyX schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:41:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt, ik gok CO2? Ik zei al in die post dat ik het niet alleen maar over CO2 had. Er zijn een hoop meer stoffen (bijvoorbeeld NOx) die ellende veroorzaken, die fijnstoffen etc. En ja, dat is gewoon rotzooi. En mensen stoten dat niet uit. En moderne auto's ook steeds minder.
Verder vind ik nogal een statement dat stank is aangeleerd. Als je een kat bedorven voedsel voorgeschoteld dan gaat hij dat niet eten, waarom? omdat het stinkt. Zo werkt het bij ons ook. Het enige wat wij ons aanleren is dat soort dingen te negeren.
[...]

Men doet gemiddeld laten we zeggen 15 jaar met een auto, toch heeft de wetgeving rondom auto's z'n effect. Ook al blijven een hoop mensen (zoals ik) met oude meuk rondrijden, uiteindelijk wordt het wagenpark toch wel schoner, zij het over 10 jaar. Geldt ook voor brommers en scooters, eventueel bootmotoren.

Het alternatief is zoals eerder gezegd, de 4 takt. Die heeft toch wel een schonere verbranding. Er zijn wel zaken die in het algemeen beter geregeld kunnen worden, met namen op het gebied van uitlaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 02:39
Brommers hebben een relatief kortere levensduur dan auto's toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:51

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

418O2 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:18:
Brommers hebben een relatief kortere levensduur dan auto's toch?
Ook maken ze velen malen minder kilometers....

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Fastman schreef op donderdag 08 oktober 2009 @ 10:12:
[...]

Ooit met een 125cc tweetakt gereden?
Ooit een 125cc viertakt *gezien* ?

Een Cagiva Mito 125cc bakje (iets van een 32pk -wordt hier wel niet in de winkel op 32pk verkocht ivm rijbewijs en milieunorm) trekt van 0-100 in iets minder dan 6 sec. Een viertakt haalt het dubbel niet.

De vraag nu: kan zoiets niet met een viertakt, of zijn die viertakt ontwerpers gewoon te lui om beter presterende modellen te maken.
ja, sterker nog heb een jaar op een 125CC 4takt motor gereden..
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/IMG_3466.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y235/ToolkiT/IMG_3589.jpg
(voorste, achteste is 650CC 4takt)

Ding had 15PK (wettelijke max voor 'learner legal') en reed prima, haalde iets van 130 op de snelweg.

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Dat is in Engeland, niet echt een goede vergelijking ;) Hier zie je zo goed als nooit 125cc 4-takt motoren. Op wat gasten op motor-monkey's na dan :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

!null schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 11:12:
[...]

Men doet gemiddeld laten we zeggen 15 jaar met een auto, toch heeft de wetgeving rondom auto's z'n effect. Ook al blijven een hoop mensen (zoals ik) met oude meuk rondrijden, uiteindelijk wordt het wagenpark toch wel schoner, zij het over 10 jaar. Geldt ook voor brommers en scooters, eventueel bootmotoren.

Het alternatief is zoals eerder gezegd, de 4 takt. Die heeft toch wel een schonere verbranding. Er zijn wel zaken die in het algemeen beter geregeld kunnen worden, met namen op het gebied van uitlaten.
Als ze dat bij nieuwe brommers invoeren en ze gaan 10 jaar mee (ik heb geen idee, heb zelf een ding uit 95 in de schuur staan, maar er zijn er ook een hoop die dat gemiddelde weer naar beneden halen) dan is dan is over 5 jaar meer dan de helft van het brommerpark 4-takt (meer omdat nu veel mensen uit zichzelf al kiezen voor viertakt) Een sloopregeling kan dit nog versnellen, 150 euro voor een rijdende 2takt op kenteken werkende remmen en verlichting (want apk is er niet) :P

Dat ze stinken dat weet ik nog wel uit de tijd dat ik naar school fietste. Al merk je het met auto's ook steeds meer door de steeds groter wordende hoeveelheid stilstaande en langzaamrijdende auto's in de steden. Wat dat betreft zou ik het ook niet erg vinden als ze mensen die minimaal twee jaar hun autorijbewijs hebben en bijvoorbeeld 21+ zijn op een 125cc viertakt laten rijden. Eventueel met speciaal kenteken en extra regeltjes (niet op de snelweg). Wat je nu ziet is dat veel mensen Quads kopen, die zijn echt niet minder gevaarlijk en je staat er net zo leuk mee in de file.
-tom-562 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:16:
Dat is in Engeland, niet echt een goede vergelijking ;) Hier zie je zo goed als nooit 125cc 4-takt motoren. Op wat gasten op motor-monkey's na dan :P
In Belgie zijn die dingen heel succesvol volgens mij.

[ Voor 12% gewijzigd door Marzman op 09-02-2010 12:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat je ze hier niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Omdat iedereen op stinkende knetterende opgevoerde tweetakts blijft rijden is er hier geen markt voor viertakts.

Overigens mogen ze wat mij betreft per direct pakjes persen van alles wat opgevoerd is en daardoor teveel herrie maakt. Bij forse overtredingen wordt dat al gedaan. Ik rijd redelijk vaak een weg die parallel aan een fietspad loopt, en dan hoor ik vaak luid geknetter naast me. Kijk ik naar rechts, zie ik een luid knetterend onding die met ruim 70km/h zonder verlichting langs fietsers zigzagt. Die hoor ik dan ver boven het lawaai van mijn radio uitkomen die op zich ook al niet zuinig staat afgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

_JGC_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:53:
[...]

Als ik redelijk snel aan het fietsen ben en ik ingehaald wordt door zo'n stinkende kutbrommer kan ik meteen een stuk minder snel fietsen vanwege ademnood. De uitstoot van zo'n ding is gewoon een aanslag op je longen.
Moet ik nog de opmerking maken dat jij je ook aan zou kunnen stellen of had je dat zelf al wel in de gaten?

Het overgrote deel van de "klachen" die ik allemaal lees heeft niks met tweetaktmotoren te maken. Meer met ergenissen en frustraties.

Dat een opgevoerd jankend 70cc honda cylindertje die 8000 toeren maakt voor overlast zorg kan ik me goed voorstellen. In tegenstelling tot een 4 takt heeft een 2 takt ook veel meer baat bij een goede expansie-uitlaat om in zijn powerband te komen, dit zorgt ook voor wat meer decibel.

Maarja die dingen rijden al jaren en ik heb mijn ouders er nog nooit over horen zeuren en die hebben al een stuk langer met deze apparaten moeten leven dan de rest van de snotneuzen hier :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

_JGC_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:25:
Dat je ze hier niet ziet wil niet zeggen dat ze er niet zijn. Omdat iedereen op stinkende knetterende opgevoerde tweetakts blijft rijden is er hier geen markt voor viertakts.
Is dat wel zo? Als ik in mijn omgeving kijk heeft iedereen die de laatste twee jaar een nieuw scootertje gekocht heeft gekozen voor 4takt.

Die knetterende dingen zonder verlichting dat is gewoon oude zooi. Er rijden ook nog auto's rond zonder katalisator, gelukkig hebben we de APK anders zouden er ook een hoop knetterende auto's rondrijden.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

_JGC_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:25:
2takt is idd simpeler techniek en makkelijker op te voeren, dus blijft dat interesant voor jongens van 16-19 natuurlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

koekoek2003nl schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:45:
[...]

Moet ik nog de opmerking maken dat jij je ook aan zou kunnen stellen of had je dat zelf al wel in de gaten?

Het overgrote deel van de "klachen" die ik allemaal lees heeft niks met tweetaktmotoren te maken. Meer met ergenissen en frustraties.

Dat een opgevoerd jankend 70cc honda cylindertje die 8000 toeren maakt voor overlast zorg kan ik me goed voorstellen. In tegenstelling tot een 4 takt heeft een 2 takt ook veel meer baat bij een goede expansie-uitlaat om in zijn powerband te komen, dit zorgt ook voor wat meer decibel.

Maarja die dingen rijden al jaren en ik heb mijn ouders er nog nooit over horen zeuren en die hebben al een stuk langer met deze apparaten moeten leven dan de rest van de snotneuzen hier :+
De gemiddelde 2takt brommer/scooter stinkt gewoon. En als je aan het fietsen bent dan hap je die adem in wat niet prettig is. Of je er echt kortademiger van wordt weet ik niet, het zal ook voor een deel psychisch zijn, maar prettig is het zeker niet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-05 19:12

Denko

|{ing Øf ßlitz

ToolkiT schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:51:
[...]

2takt is idd simpeler techniek en makkelijker op te voeren, dus blijft dat interesant voor jongens van 16-19 natuurlijk..
En zolang de beperking in nederland op 49.9CC zit voor brommercert. denk ik niet dat iemand een 4-takt over een 2 takt verkiest, ja, senioren en boodschappensnorfietsen buitengelaten.

PSN & XBL: Denkoyugo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:24

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

-tom-562 schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 12:16:
Oh ja? Ik heb even bij Yamaha, Honda en Kawasaki gekeken. Ik kon zelfs geen 2-takt vinden. Honda biedt zelfs 4-takt crossmotoren vanaf 50cc aan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

_JGC_ schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 10:53:
[...]

Ik heb net gehoord dat we overdrijven: SinergyX in "Verbod op tweetaktmotoren"

Wij zijn gewoon een stel losers die zo nodig moeten fietsen. We moeten gewoon niet zeuren en die lekkere lucht inhaleren.

Het is verder simpel: als een 2-takt zodanig gebouwd kan worden dat hij een acceptabele uitstoot heeft en een acceptabel geluid, dan vind ik dat ook prima. Met acceptabel bedoel ik dus dat ik gewoon kan ademen als er één langsrijd. Dat kan je natuurlijk overdrijven noemen, maar de bestuurder heeft geen idee hoeveel overlast hij bezorgd. Vandaar mijn opmerking: laat die uitlaat maar in de helm uitkomen. Misschien dringt het dan door.

Ik heb hier overigens al eerder gesteld dat een APK voor brommers best een goed idee zijn..

Maargoed, ik overdrijf. Eigenlijk hoop ik dat alle 2-takt-rijders net zo lomp blijven doen als al die rokers. We weten hoe dat is afgelopen voor de rokers... :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Denko schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 14:44:
[...]

En zolang de beperking in nederland op 49.9CC zit voor brommercert. denk ik niet dat iemand een 4-takt over een 2 takt verkiest, ja, senioren en boodschappensnorfietsen buitengelaten.
In mijn jeugd had je nog de honda 4takt varianten ala SS50, C50 etc. Dat waren prima brommers, IMHO betere dan die 2takt naaimachine's ;)

Persoonlijk vind ik dat we van die hele 50cc klasse afmoeten in NL, ga net als vele andere landen over op een 125CC/15Pk klasse voor 17 jarigen, die kunnen teminste gewoon op de straat en houden het verkeer niet op en zitten geen fietsers in de weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
Ja leuk. Ik wist niet dat Femke hier ook al op het forum zit. Of was het Femme? :>

Overigens... die Mercedes rijdt op LPG. Qua milieu relatief schoon, en zeker schoner dan een 2-takt brommer (CO2 daargelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

ToolkiT schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:56:
[...]

In mijn jeugd had je nog de honda 4takt varianten ala SS50, C50 etc. Dat waren prima brommers, IMHO betere dan die 2takt naaimachine's ;)

Persoonlijk vind ik dat we van die hele 50cc klasse afmoeten in NL, ga net als vele andere landen over op een 125CC/15Pk klasse voor 17 jarigen, die kunnen teminste gewoon op de straat en houden het verkeer niet op en zitten geen fietsers in de weg..
VOOR! Dit betekent namelijk ook dat ik eindelijk meekom in het verkeer.... >:) Maak er dan voor brommobielen 200CC diesel een standaard en je komt met die 300KG perfect mee met de rest van het verkeer >:) :>
MrSleeves schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 20:48:
[...]

Ik heb net gehoord dat we overdrijven: SinergyX in "Verbod op tweetaktmotoren"

Maargoed, ik overdrijf. Eigenlijk hoop ik dat alle 2-takt-rijders net zo lomp blijven doen als al die rokers. We weten hoe dat is afgelopen voor de rokers... :w
Ik denk dat jij meer iets hebt tegen het volk wat die dingen gebruikt hebt dan tegen de apparaten zelf... Ik kom dagelijks brommers tegen zowel snor als brom. Ik moet zeggen op het soms nogal asociale gedrag na (toeteren als je er met 30 langs wil als ik 28 fiets :') ) ik er nauwelijks last van heb... Het enige wat in mijn ogen echt overlast veroorzaakt zijn al die "getunede"/opgevoerde brommers. Meestal staan ze te rijk afgesteld waardoor ze dus ontzettend stinken.... Ook is de uitlaat zo'n lawaaipijp wat dus betekent nog meer lawaai... Ook komen ze altijd met een ranzige noodgang voorbij gestuifd omdat ze zo nodig sneller moeten zijn :r

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Touchdomex schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:04:
[...]

VOOR! Dit betekent namelijk ook dat ik eindelijk meekom in het verkeer.... >:) Maak er dan voor brommobielen 200CC diesel een standaard en je komt met die 300KG perfect mee met de rest van het verkeer >:) :>
brommobielen: 0cc en trappers! Domme dingen zijn dat zeg... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

ToolkiT schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 21:12:
[...]

brommobielen: 0cc en trappers! Domme dingen zijn dat zeg... :X
Dan kom ik niet meer van mijn plek :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 391382

ik ben net nieuw hier op de site, maar ik ben bezig met een eindwerkstuk over tweetakt/viertakt.
ik wil hierbij graag even toevoegen dat het stinken van 2takt brommers vaak komt doordat de jongeren/ fietsenmakers denken, liever te vet dan te arm ( te arm loopt hij vast, en heb je feest)
ook wordt de automatische olietoevoer liever te ruim afgesteld als te arm, als men hier een foutje maakt, loopt hij ook binnen no time vast.
en zoals bekend is een vastloper ook niet bepaald ''klimaat neutraal'', denk aan al het werk, kosten, en de nieuwe onderdelen , die ook weer geproduceerd moeten worden.
Zelf rij ik met een kreidler Florett rmc uit 1978, 50cc 2 takt, rijd momenteel lekker door met 7 pk aan het achterwiel, met een verbruik van 1:30, ondanks stevige rijstijl. Ook is olie belangrijk, kies iets wat een beetje fatsoenlijk is, en zie/ruik het resultaat. ( de meesten gieten liever een paar extra flessen ''halfords'' olie van 3,50/l op een jaar erdoor, dan dat ze 15 euro aftikken voor een fles met top kwaliteit olie.)
Ik vind het interessant om deze discussie te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Maar als een 2-takt niet stinkt, wordt er toch nog steeds olie verbrand? Wat dan weer uitgestoten wordt? Of zit er een filter in de uitlaat?

Wat me overigens opvalt, is dat ik wat minder brommers zie de afgelopen tijd. Ik gok dat het met de winter te maken heeft, dus helaas van tijdelijke aard ben ik bang. In ieder geval al best even geleden dat ik door een verstikkende brommer ben ingehaald.

[ Voor 12% gewijzigd door MrSleeves op 11-01-2011 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Die olie komt fijntjes door de uitlaat heen, zoals gesteld smeert de motor zich daarmee en gezien het hogere toerental is er meer smering nodig. Zeker bij die kleine dingetjes.

Ik ben er echt voor om alleen nog maar motoren toe te staan met een motormanagement. Hier is de smering/verhouding etc veel beter mee te regelen en heb je ook minder kans op verkeerde afstellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Anoniem: 391382 schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 20:08:
ik ben net nieuw hier op de site, maar ik ben bezig met een eindwerkstuk over tweetakt/viertakt.
ik wil hierbij graag even toevoegen dat het stinken van 2takt brommers vaak komt doordat de jongeren/ fietsenmakers denken, liever te vet dan te arm ( te arm loopt hij vast, en heb je feest)
ook wordt de automatische olietoevoer liever te ruim afgesteld als te arm, als men hier een foutje maakt, loopt hij ook binnen no time vast.
en zoals bekend is een vastloper ook niet bepaald ''klimaat neutraal'', denk aan al het werk, kosten, en de nieuwe onderdelen , die ook weer geproduceerd moeten worden.
Zelf rij ik met een kreidler Florett rmc uit 1978, 50cc 2 takt, rijd momenteel lekker door met 7 pk aan het achterwiel, met een verbruik van 1:30, ondanks stevige rijstijl. Ook is olie belangrijk, kies iets wat een beetje fatsoenlijk is, en zie/ruik het resultaat. ( de meesten gieten liever een paar extra flessen ''halfords'' olie van 3,50/l op een jaar erdoor, dan dat ze 15 euro aftikken voor een fles met top kwaliteit olie.)
Ik vind het interessant om deze discussie te volgen.
Toen ik nog brommer reed, reed bijna iedereen op mengsmering wat je bij de meeste grotere pompen gewoon kan tanken...
Bij die honda mt/mb/mtx werkte die oliepomp vaak toch voor geen meter en als hij er idd een keer mee op hield was je ook meteen de sjaak.
ps: op www.brommerforum.nl kun je ook veel info en meningen lezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Het probleem van de stinkende 2takt zit hem idd meer in de jonge gastjes en de zelfbetitelde "monteurs" die niet weten hoe ze zo'n ding degelijk moeten afstellen.

Ik heb zelf verschillende brommers gehad, bijna allemaal 2takt. Als dagelijks ding reed ik een Yamaha DT, daar heb ik het nodige aan vertweakt, wel orgineel gehouden, alleen een 70cc gemonteerd om net ff wat meer trekkracht te krijgen. Dat ding wilde wel 's wat blauwe rook uitspugen als ik hem smorgens net gestart had, en dat stonk natuurlijk.. Eenmaal iets meer op temp. stonk het niet meer.

Herriepijpen heb ik er ook nooit op gehad. Dat trekt alleen maar veel aandacht, en aangezien ik ook langere afstanden reed met mijn brommer, wilde ik zoveel mogelijk comfort. Stilte dus :)

Helaas denken/dachten veel gastjes van mijn leeftijd daar anders over :+

APK voor brommers/scooters, ik ben VOOR!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

LauPro schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 21:49:
Die olie komt fijntjes door de uitlaat heen, zoals gesteld smeert de motor zich daarmee en gezien het hogere toerental is er meer smering nodig. Zeker bij die kleine dingetjes.

Ik ben er echt voor om alleen nog maar motoren toe te staan met een motormanagement. Hier is de smering/verhouding etc veel beter mee te regelen en heb je ook minder kans op verkeerde afstellingen.
Een mechanisch automatisch smeersysteem kan ook goed werken. Yamaha smeert met hun autolube systeem (wat eind jaren '60 al op Yamaha brommers zat, en later ook op de DT enzo) zo rond de 1:75.
Ohjah, ik ben ook zo'n iemand die de goedkoopste 2-takt olie gebruikt. Waarom? Omdat ik daarmee ook geen vastlopers krijg als ik 1:45 meng. Verder soms een dopje sla-olie voor de geur :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:15
Ik ben zelf zo iemand die op een quad rijdt, een 250cc 4-takt, netjes op kenteken. Ik kom weleens bij quad en enduro evenementen en dan kun je toch echt wel merken welke de 2-takt en 4-takt voertuigen zijn, zowel qua geluid maar inderdaad ook geur. Ik ben me er van bewust dat veel mensen zich storen aan quads / crossmotoren, ik probeer me dan ook altijd in te houden als ik in de bebouwde kom ben of wanneer ik langs fietsers / wandelaars heen kom. Zeker bij mensen met honden neem ik gas terug en schakel ik een versnelling omhoog zodat het blok een stuk rustiger loopt. Het is voor mij zelf een kleine moeite en ik doe zowel de mensen als de dieren er op dat moment een stuk minder kwaad mee. Ik vind het hardstikke leuk om op te rijden, maar het moet niet ten koste gaan van anderen.

Een paar jaar geleden reed er een jongen rond in mijn woonplaats met een opgefokte Aprilia RS50, daar was zo ongeveer niks meer standaard aan en iedere keer als hij langskwam had je de straat ook zo ongeveer blauw staan. Helemaal leuk waren de "drag-races" die alle scooter- en schakelbrommer-bestuurders deden bij school. Je kon op zo'n moment echt niet in de buurt zijn. Zeker naar aanleiding van dit soort dingen kan ik mij best heel goed voorstellen dat mensen voor een verbod zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ga eens bij de start van een oldtimerbromfiets rit kijken, vaak staat alles de blank van de rook. Machtig mooi en het ruikt lekker!

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

UTwizard schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:34:
Het is voor mij zelf een kleine moeite en ik doe zowel de mensen als de dieren er op dat moment een stuk minder kwaad mee. Ik vind het hardstikke leuk om op te rijden, maar het moet niet ten koste gaan van anderen.
d:)b
-tom-562 schreef op woensdag 12 januari 2011 @ 09:42:
Ga eens bij de start van een oldtimerbromfiets rit kijken, vaak staat alles de blank van de rook. Machtig mooi en het ruikt lekker!
Meningen verschillen en als je alleen kijkt is er niet veel aan de hand. Als je met enig tempo fietst, is het gewoon verstikkend (plus als je fietst, blijf je er langer in de stank rijden dan dat er één voorbij komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 03-05 17:56
Zelf groot liefhebber van oldtimers... Als je goed mengt en de bromfiets goed onderhoud zal de brandstof volledig verbranden en is er dus geen extreme blauwe walm. Verder is het verschil in olie zeer duidelijk merkbaar, ik gebruik altijd Castrol, maar bijvoorbeeld Shell of Texaco eigen merk zijn duidelijk van mindere kwaliteit en die ruiken en walmen dan ook erg... Lijkt me dat daar ook wel iets te winnen valt, een kwaliteitseis voor olie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:28
Ik ben een groot liefhebber van alles wat met tweetakt te maken heeft (zelf meegedaan aan scooter sprint en circuit races en heb nog een aantal snelle machines staan thuis).

Ik vind niet dat de overheid zich moet bemoeien met de marktwerking, als ze dat in het verleden niet zoveel hadden gedaan waren de tweetakters misschien wel veel zuiniger geweest.
Als de viertakt bouwers willen dat hun producten beter verkopen dan de tweetakters, moeten ze dit economisch aantrekkelijk maken.
Iets doet mij vermoeden dat de overheid wordt gestuurd door mensen die er geen verstand van hebben en alleen luisteren naar de viertakt propaganda.

Helaas is dit allemaal begonnen in de racerij, waar opeens tweetakten beperkt werden op cilinderinhoud en uiteindelijk zelfs verboden, iets wat nooit had mogen gebeuren.

Er zijn bijvoorbeeld tweetakt injectie scooters, die zuiniger zijn dan menig viertakt scooter.
Het probleem is echter dat hier wat kinderziektes in zitten, die er niet uit gehaald kunnen worden omdat de overheden simpelweg geen tweetakt meer willen (God knows why).
En dan nog blijven zelfs onzuinige tweetakt scooters minder milieubelastend dan de gemiddelde auto...

Wel pleit ik voor een zero tolerance beleid op het straatgebruik van opgevoerde scooters, dit zou deels verholpen kunnen worden door een jaarlijkse apk incl uitstoot meting.
Ook kunnen de zogeheten rollerbanken standaard worden voorzien van een geluidsmeter en uitstootmeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
mitsumark schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 12:52:
Er zijn bijvoorbeeld tweetakt injectie scooters, die zuiniger zijn dan menig viertakt scooter.
Het probleem is echter dat hier wat kinderziektes in zitten, die er niet uit gehaald kunnen worden omdat de overheden simpelweg geen tweetakt meer willen (God knows why).
Eh, dat verbod op tweetakt motoren is er (nog) niet hoor. Dus waarom halen ze die kinderziektes er niet uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:59
Ik ben nooit voor verboden op specifieke technieken.
Imo kunnen 'ze' beter milieu-, geluids-, fijnstof-, ... eisen maken voor alle motoren en alle 2-takt (en andere) die daar niet aan voldoen zijn dan indirect verboden.
Maaarrr.. als met vernieuwde technieken 2-takt motoren ontworpen worden (of er al zijn) die binnen de regelgeving vallen, dan mogen die dus wel.

Beetje hetzelfde als met plasma-tv's. Vroeger waren plasma's behoorlijk onzuinig en gingen er stemmen op om ze te verbieden. Dit is - god-zij-dank - nooit gebeurd en de huidige plasma's zijn bij normaal gebruik maar weinig energie onzuiniger dan de gemiddelde standaard CCFL LCD TV...

[ Voor 7% gewijzigd door - J.W. - op 01-03-2011 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Vindt het een beetje onzin als je bedenkt hoeveel tweetakts er nog rijden, dat staat niet in verhouding met het aantal diesels . Terwijl diesel een verschrikkelijke vieze brandstof is ,moderne diesels hebben een roetfilter .Maar laten we niet vergeten dat fijnstof gewoon door die filter heen gaat .Met als neven effect dat de fijnste deeltjes zich niet kunnen hechten aan de iets grotere ,omdat die eruitgefilterd worden.
En juist de kleinste deeltjes zijn het slechts voor de gezondheid :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07

Steffie

Opaque

!null schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:01:
[...]

Eh, dat verbod op tweetakt motoren is er (nog) niet hoor. Dus waarom halen ze die kinderziektes er niet uit dan?
Een belangrijke katalysator voor dit soort ontwikkelingen is de racerrij. De laatste nog enigzins serieuze raceklasse die gebruik maakt van 2-takt motoren is de 125cc klasse in de MotoGP. En daar is een jaar of twee geleden al aangekondigd dat ze ook daar in 2013 overgaan op 4-takt motoren. Gezien er de laatste jaren ook nog maar 1 serieuze fabrikant is in dat kampioenschap (de rest doet het min of meer als particulier team als ze geen Aprilia rijden), zijn echt alle incentives verdwenen om nog maar 1 euro uit te geven aan de ontwikkeling van zuinige, milieuvriendelijke en snellere technieken zoals die direct ingespoten 2-takten die niets of nauwelijks meer olie verbranden.

Overigens is er deels wel een verbod op het produceren van tweetaktmotoren. Zo mag Aprilia sinds 2003 geen RS250 meer produceren voor consumenten, omdat deze niet binnen de door de EU opgestelde richtlijnen past. Dus er is wel degelijk een verbod, alleen is het geen totaalverbod. Reeds geproduceerde tweetakt motoren mogen blijven rijden, net als tweetakt motoren met een cilinderinhoud kleiner dan 250cc.

Vlak voordat de 250cc klasse de nek om werd gedraaid had Aprilia al een prototype (RS250ADI) met directe injectie, maar dat is daarna een museumstuk geworden. Nu zijn het alleen hobbyisten die ombouw kits produceren om tot een vergelijkbaar resultaat - inclusief kinderziektes - te komen.

[ Voor 15% gewijzigd door Steffie op 02-03-2011 17:33 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 269504 schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 18:40:
Vindt het een beetje onzin als je bedenkt hoeveel tweetakts er nog rijden, dat staat niet in verhouding met het aantal diesels . Terwijl diesel een verschrikkelijke vieze brandstof is ,moderne diesels hebben een roetfilter .Maar laten we niet vergeten dat fijnstof gewoon door die filter heen gaat .Met als neven effect dat de fijnste deeltjes zich niet kunnen hechten aan de iets grotere ,omdat die eruitgefilterd worden.
http://www.volkskrant.nl/...ler-dan-vrachtwagen.dhtml

Misschien interessant leesvoer voor je. Ondanks het feit dat een vrachtwagen 1 op 3 rijdt op diesel stoot een gemiddelde brommer MEER zooi de lucht in dan een vrachtwagen. Stel milieueisen aan nieuw te verkopen brommers en de 2 takters worden óf schoner óf ze verdwijnen. Win win situatie. Bestaande brommers blijven uiteraard gewoon rijden maar wel streng optreden tegen opgevoerde brommers die plaatselijk een gat in de ozonlaag veroorzaken.
Vooral op de fiets stik je af en toe de dievenmoord achter zo'n opgevoerde pauperpleepot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, fijnstof... je weet dat moderne direct-ingespoten benzineblokken zoals de TSI motoren van VAG meer en fijner stof produceren dan menig dieselblok met filter? Waarom je daar nooit wat over hoort is gewoon omdat er geen normen zijn voor roetuitstoot van benzinemotoren, dus wordt er niet naar gekeken. Enige waar naar wordt gekeken is CO2, laat dat nou net de stof zijn die het minst belangrijk is als je naar de luchtkwaliteit kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik ben net terug uit Vietnam en kan me nu wel het nut van een tweetaktverbod indenken (iedereen rijdt daar op brommers). Je ziet en ruikt gewoon in de steden dat de lucht vervuilt is. Het is nooit blauw en in de verte wordt het al snel mistig. In de buitengebieden en de stranden is de lucht wel gewoon blauw en schoon.

En die opgevoerde brommers die stinken hier inderdaad ook een uur in de wind als je daardoor ingehaald wordt op de fiets.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 269504

Metro2002 schreef op woensdag 02 maart 2011 @ 10:55:
[...]

http://www.volkskrant.nl/...ler-dan-vrachtwagen.dhtml
Vooral op de fiets stik je af en toe de dievenmoord achter zo'n opgevoerde pauperpleepot.
Waarschijnlijk is het iemand die zelf zijn tweetakt maakt van gewone benzine waarvan de verhouding olie benzine niet goed is waardoor die meer olie verbruikt :)

Maja je zal er maar achter fietsen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Mengsmering aan de pomp is al gauw 25 eurocent duurder, vind je het gek dat mensen zelf gaan mengen. Tevens weet je dan ook zeker dat je de goede mengverhouding hebt (je bent er immers zelf bij)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

Ok tweetakt verdwijnt nu, maar de viertakt en de diesel hebben ook geen heel lange toekomst meer, immers er wordt nu vastgelegd dat vanaf 2050 geen thermische krachtbronnen meer gebruikt zullen worden (Europa is hier mee bezig.

En de wetenschappelijke onderzoeken wijzen in de richting dat vanaf 2050 een schaarste zal onstaan in fossiele branstoffen, dewelke vanaf dan stilaan zal overgaan in een totale uitdroging van de aanvoer van oliebronnen.

Ja, de toekomst zal er heel anders gaan uitzien wat betreft mobiliteit, en alternatieven, waar gelukkig hard aan gewerkt wordt, zijn aan de orde.

http://www.heat-world.nl/lezen/milieu/biomassa.html

Of gaan we met z'n allen een ritje maken op varkenspoep
http://www.schooltv.nl/be.../20051031_groeneenergie01

http://www.natuurwacht.nl/thema.php?id=15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Anoniem: 356920 schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:14:
Ok tweetakt verdwijnt nu, maar de viertakt en de diesel hebben ook geen heel lange toekomst meer, immers er wordt nu vastgelegd dat vanaf 2050 geen thermische krachtbronnen meer gebruikt zullen worden (Europa is hier mee bezig.
Hoezo tweetakt verdwijnt nu? Is het nu verboden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Anoniem: 356920 schreef op maandag 04 april 2011 @ 13:14:
Dat zou me best pijn doen, ben toch wel een beetje gehecht aan het lawaai en de geur van verbrandingsmotoren ;) Maarja, ik ben in 2050 al bejaard dus dan laat ik me wel rondrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 356920

De klassieke tweetakt is er wat de constructeurs betreft eruit, en zal vanaf 2012 niet meer gefabriceerd worden, de verstrengende euro normen doen deze techniek de das om.
Enkel voor direct ingespoten en van electronisch gestuurde uitlaatgasreiniging voorziene motoren is er nog hoop, maar op langere termijn is het een doodlopend project, vergeet niet dat de komende jaren nog strengere euro normen gepland staan.
De reden dat bij automobielen de hybride's hun opgang aan het maken zijn, bv Toyota komt vanaf 2012 met hybride's voor elk model in het gamma, dus ook bij de kleine modellen als Yaris en zo.
Ook zijn de plannen in de maak om erg vervuilende voertuigen extra te belasten om zo het verder gebruik ervan te ontmoedigen.
Wie niet groen gaat zal extra betalen, dus dat zou aan het denken moeten zetten om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves

MrSleeves

You'll thank me later.

Mooi...
Afgelopen weekend kwam er een raar uitziende brommer/snorfiets tegemoet. Toen hij voorbij kwam alleen een licht gezoem en geen stank. Heerlijk.. :)
Waren ze allemaal maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Komt ie weer : Klik

Het gaat er niet om of het zuiniger is maar hoe de uitstoot is, en dat is bij een 2 takt gewoon alltijd smeriger omdat er olie wordt meeverbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
Metro2002 schreef op woensdag 06 april 2011 @ 08:45:
Het gaat er niet om of het zuiniger is maar hoe de uitstoot is, en dat is bij een 2 takt gewoon alltijd smeriger omdat er olie wordt meeverbrand.
Zelfs als je kijkt naar verbruik dan verliezen brommers het ook. Verbruik zit ergens rond 1 op 35 als je een zuinige hebt, een brommer met passagier weegt zeg 150 kilo. Dit terwijl een vrachtwagen (10.000kg) gemiddeld 1:3 (33 liter op 100km) op rijdt. Als je het om zou rekenen naar gewicht dan zou een brommer (3333kg = 1l) rond de 0,5 liter per 100 km moeten rijden, 1:200 dus.

Even omrekenen naar een elektrische scooter: stel dat deze 20 Wh per kilometer doet. In 1 liter benzine zit grofweg 9,7 kWh. Dat is dus 9700 / 20 = 485 km. Stel dat het rendement van de motor 50% zou zijn dan haal je die 1:200. Maar in de praktijk is het rendement ergens onder de 15%.

Conclusie is dus dat bij kleine verbrandingsmotoren gewoon een stuk zuiniger moeten danwel moeten worden vervangen door een elektrische versie.

Hoe groter de motor, hoe hoger het rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
- J.W. - schreef op dinsdag 01 maart 2011 @ 13:08:
Ik ben nooit voor verboden op specifieke technieken.
Imo kunnen 'ze' beter milieu-, geluids-, fijnstof-, ... eisen maken voor alle motoren en alle 2-takt (en andere) die daar niet aan voldoen zijn dan indirect verboden.
Ik verwacht ook geen totaalverbod. Ter vergelijking: kijk naar NiCd batterijen: die dingen zijn zeer schadelijk (cadmium) als ze in het milieu terechtkomen, en daarom EU-breed verboden. Maar boormachines zijn hiervan uitgezonderd, net als (uit m'n hoofd) heftrucks. Zo'n uitzondering verwacht ik bij een eventueel verbod op tweetaktmotoren ook.
Ik zie meer in een totaalverbod op brommers (en stadsbussen met minder dan 50% bezetting). Beide vervangen vrijwel uitsluitend de fiets, en niet de auto, en zijn dus om diverse redenen onwenselijk.
LauPro schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:33:
[...]
Zelfs als je kijkt naar verbruik dan verliezen brommers het ook. Verbruik zit ergens rond 1 op 35 als je een zuinige hebt, een brommer met passagier weegt zeg 150 kilo. Dit terwijl een vrachtwagen (10.000kg) gemiddeld 1:3 (33 liter op 100km) op rijdt. Als je het om zou rekenen naar gewicht dan zou een brommer (3333kg = 1l) rond de 0,5 liter per 100 km moeten rijden, 1:200 dus.
Gewicht is een verkeerde maat. De weerstand van een fiets-achtige is voornamelijk luchtweerstand, dus afhankelijk van frontaal oppervlak. Ter vergelijking: kijk naar het verbruik van een gemotoriseerde ligfiets.

[ Voor 23% gewijzigd door RemcoDelft op 06-04-2011 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Topicstarter
RemcoDelft schreef op woensdag 06 april 2011 @ 09:45:
Gewicht is een verkeerde maat. De weerstand van een fiets-achtige is voornamelijk luchtweerstand, dus afhankelijk van frontaal oppervlak. Ter vergelijking: kijk naar het verbruik van een gemotoriseerde ligfiets
Vrachtauto's hebben veelal een platte voorkant en zijn dus qua weerstand ook niet veel beter dan een fietser. Ik denk dat je met een gemotoriseerde gestroomlijnde elektrische ligfiets (met 2 wielen) zeker naar de 10 Wh per kilometer moet kunnen. Dan heb je dus op een liter benzine 400 km, dat gaat al interessanter worden :9 .

Pagina: 1 2 3 4 Laatste