Dat zit wel Schnorr.
Maar zoals gezegd verwelkom ik ieders mening over dit onderwerp. We moeten met z'n allen proberen iets te verzinnen om het voor iedereen interessant te maken (en dan met name voor de mannen en vrouwen met veel ervaring).
Ik vind dat het onderwerp "日本" moet worden
Gekke spelshows, gruwelijke draken, anime, gekke gezichten, papieren huisjes, origami, lijst, je kan er erg veel mee!
[ Voor 31% gewijzigd door Stukfruit op 22-10-2009 16:23 ]
Dat zit wel Schnorr.
GrapjasD-rez schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:10:
Er zijn altijd uitblinkers geweest, maar over het algemeen is de kwaliteit ongeveer gelijk gebleven. Of toch alleszins niet echt vooruit gegaan.
Over het hosten van de bestanden: ben het ooit ook zelf van plan geweest, maar je zit met twee problemen:
1. veel zijn al niet meer te vinden. Wellicht kan je contact opnemen met de winnaars
2. rechten. Je moet wel toestemming vragen aan iedereen.
edit: over de rest van je voorstel:
Lijkt me geen goed plan om de echte goede ook nog eens te benadelen (en jaren ervaring zegt niks, ik ben er het voorbeeld van
Wat wel leuk is om binnen een contest verschillende categorieën op te zetten:
- Een speed contest (binnen 1-2 uur iets modellen): laagdrempelig. Ik wil zelf best wel een keer meedoen, maar voor een uitgebreide contest heb ik gewoon geen tijd.
- normaal: mocht je meer tijd hebben kan je je speed model verder uitwerken
En wellicht zou je originaliteit/uitwerking moeten vervangen door 'beste concept'/uitwerking
[ Voor 21% gewijzigd door inquestos op 22-10-2009 17:16 ]
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
Als we zoiets erin doen, hoef ik iedergeval vanaf de volgende contest niet meer te vragen voor rechten
Ik host gewoon de finals, linkje in de Startpost ernaar en klaar
Living in Australia! - Ja, ik heb dyslectie
Verder zou het ook beter zijn als mensen hun idee uitleggen, wireframes posten, naar specifieke kritiek vragen etc. of met andere woorden, het aantrekkelijk maken om C&C te geven op hun wips. Wat ik nog wel eens zie is dat mensen een clay render posten zonder ook maar een enkel woordje tekst en uitleg. Of dat men moet raden wat het moet voorstellen. Je kunt dan moeilijk meedenken.
Voor de plaatjes kan misschien ook een flickr account oid gemaakt worden en daar de plaatjes naar geupload worden. Zo kun je ook mooi alles in verschillende mappen organiseren per contest. Nadeel is echter dat 1 iemand er beheer over moet hebben.
Anoniem: 219508
Nog nooit meegedaan en ben absoluut beginner..
Ik ben wel voor een chinese context: "日本", daar kun je echt alle kanten mee op.
gaat snel beginnen met de texture en render tutorials, anders kan er nooit een render komen
[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 219508 op 22-10-2009 17:52 ]
Chinees? Ga eens vlug kijken wat die tekens betekenen?Anoniem: 219508 schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:44:
als er een nieuwe contest komt doe ik mee:)
Nog nooit meegedaan en ben absoluut beginner..
Ik ben wel voor een chinese context: "日本", daar kun je echt alle kanten mee op.
gaat snel beginnen met de texture en render tutorials, anders kan er nooit een render komen
Dat zit wel Schnorr.
Mooi toch? Motiveerd anderen om hun skills op te vijzelen.D-rez schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 15:10:
Hierdoor zullen zij snel hogere eisen aan hun zelf stellen, maar indirect ook aan het werk van anderen.
Waarom? Komen ze er niet uit dan kunnen ze in \[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 42 om hulp vragen.Hoge eisen stellen aan eigen werk is goed. De lat even hoog leggen voor anderen is echter gevaarlijk.
Doen ze dat dan: denigrerend benaderen? Vergeet niet dat mensen komen en gaan (en Tweakers ookIk zou graag een contest zien, waarin ook de oudgedienden hun steentje bijdragen, maar waarin zij de groentjes niet denigrerend benaderen, maar er zijn als voorbeeld en vraagbaak.
Nogmaals: je kunt altijd terecht voor vragen in \[3D] Post je 3d-stuff maar weer - part 42
Wie heeft het over dat de veteranen zich "te goed" voelen? Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van de oudgedienden.Een contest voor n00b en 1337 samen waarin ieders werk gerespecteert wordt, zodat nieuwelingen niet geremd hoeven zijn om mee te doen en veteranen zich niet "te goed" voelen om hun kostbare tijd te "verdoen".
Je antwoord hier zelf al.Dit is natuurlijk erg lastig. Nieuwelingen kunnen nu eenmaal in een bepaald tijdsbestek minder kwalitatief materiaal maken dan ervaren mensen in de zelfde tijdspanne.
Dit vind ik simpelweg nergens op slaan. Hoewel ik de insteek enigszins wel kan begrijpen vind ik het totaal niet toepasbaar hier.Daarom leek het mij leuk om naast een kleinen herziening in het moderatiesysteem, een handicap in het leven te roepen.
Deze handicap is puur om extra respect te kunnen verdienen en totaal vrijwilig toe te passen.
Edit: Oja, nog gefeliciteerd!!
Top 4 Anti-Stress regels:
1) Doe zo weinig mogelijk of laat het anderen doen.
2) Als je plots zin hebt om te werken, ga dan zitten en wacht tot het over gaat.
3) Als je iemand ziet rusten...help hem!!
4) Doe vandaag niet wat morgen kan.
Ik volg dit topic en de andere contests al een tijdje, en het lijkt me ook wel een keer leuk om mee te doen
Anoniem: 240132
als je daar te lui voor bent, kom je toch nooit ver.
om nou iemand compleet persoonlijk te gaan begeleiden vind ik ver gaan, bovendien leer je
vaak veel meer van zelf dingen uitzoeken.
als je ergens echt niet uitkomt, valt dit altijd na te vragen...
handicaps uitdelen omdat sommige beter zijn of langer bezig zijn gaat in mijn idee ook nergens over..
dan straf je mensen omdat ze zelf wel de tijd en moeite hebben gedaan om alles uit te zoeken..
een contest is gewoon een contest. als je nog niet goed genoeg bent boeien... als je wel goed bent boeien..
als het leuk vind om mee te doen met een wedstrijd prima..
als je meer mensen hier wil krijgen, maak er dan wat meer reclame voor.. waarom zou je het allemaal zo moeilijk gaan maken terwijl het gewoon heel simpel is..
Animaties zijn al zo vaak besproken en daar zijn al zoveel argumenten tegen geweest, dat wordt gewoon geen succes. De behoefte aan animatie heeft zich in een aantal groepsprojecten geuit (oa. het treinproject), naar mijn idee nog steeds een heel mooi alternatief maar wel naast een contest als deze.
Edit: D-rez >>> Congrats !!
Nog even over de kwaliteit van oude contest, ik kan natuurlijk alleen zien wat er nog te vinden is. Bovendien (en pak dit niet verkeerd op) worden veel beelden uit het verleden vaak flink opgepoetst in je hersenen, denk maar eens terug over hoe ontzettend realistisch DOOM was.
In plaats van mij er op te wijzen dat alles zoveel beter was, kom je beter met voorstellen om die kwaliteit hier weer terug te halen. (Het benadelen was maar een idee, bovendien zou dit volledig vrijwillig zijn.)
Zelf ben ik bijvoorbeeld ook voor kortere contests. 2 weken met een uitloop van max 1 week moet meer dan genoeg zijn.
Dat is altijd een goed teken, toch?Ik heb precies op nogal wat teentjes getrapt.
Je wilt een lijst? maak een lijst. Ik heb al genoeg voorbij horen komen, doe wat geks, vul aan en experimenteer wat in de volgende contests.
meer onder de aandacht brengen
- Oude winnaars onder aandacht brengen
- In meerdere topics zetten
- andere 3D fora uitnodigen
- kortere contests (1-2 weken)
- langere contests (6-8 weken)
- speed contests (3 weken, en dan maximaal 1-2 uur)
- strafpunten voor oudgedienden
- Onderwerpen met veel mogelijkheden (voor interpretatie)
- Ook 2D toelaten
- Prijzen
- Onderwerpen die aanspreken, inspireren
Ook al doe ik al heel lang al niet meer mee, ik volg deze contests nog altijd, en vrijwel altijd kriebelt het weer om er aan mee te doen. Als ik wat meer tijd had zou ik dat ook altijd doen.
Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58
prijzen zou idd wel leuk zijn, maar dan moeten er weer sponsoren geregeld worden. En die zullen pas komen indien er een beetje kwalitatief spul gemaakt wordt.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Hmm goed punt: Japan..Stukfruit schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 17:55:
[...]
Chinees? Ga eens vlug kijken wat die tekens betekenen?
Nieuwe optie dan: 中國, teetafeltjes, chinese muur, chinees eten, Mao etc
In plaats van het op te vatten alsof alles vroeger beter was kun je ook lering trekken uit de oudere topics. Het gaat niet alleen om het eindresultaat wat afbeeldingen betreft, het loont ook om de laatste twee pagina's van oudere topics nadat de winnaar al is benoemd door te lezen, dan zie je dat zo'n beetje elk argument dat hier gegeven wordt om de volgende contest weer succesvol te maken al besproken of (al dan niet negatief) beproefd is. Het is een gegeven dat simpele onderwerpen bijvoorbeeld heel erg succesvol kunnen zijn, of onderwerpen waar je veel fantasie in kwijt kunt. Neem Sphere bijvoorbeeld, 20 finals, Lego, 24 finals, Speed, 15 finals, Speelgoed, 9 finals, Sci-fi, 9 finals, Tropische vakantie, 10 finals, Schaalmodel, 9 finals. Neem die topics als voorbeeld, probeer te achterhalen waarom juist die contests zo succesvol waren.D-rez schreef op donderdag 22 oktober 2009 @ 20:11:
Er wordt hier véééééél te heftig gereageerd. Ik heb precies op nogal wat teentjes getrapt. We proberen hier een oplossing te zoeken om meer kwaliteit te krijgen in de hoop meer deelnemers te krijgen (en vise versa).
Nog even over de kwaliteit van oude contest, ik kan natuurlijk alleen zien wat er nog te vinden is. Bovendien (en pak dit niet verkeerd op) worden veel beelden uit het verleden vaak flink opgepoetst in je hersenen, denk maar eens terug over hoe ontzettend realistisch DOOM was.
In plaats van mij er op te wijzen dat alles zoveel beter was, kom je beter met voorstellen om die kwaliteit hier weer terug te halen. (Het benadelen was maar een idee, bovendien zou dit volledig vrijwillig zijn.)
Zelf ben ik bijvoorbeeld ook voor kortere contests. 2 weken met een uitloop van max 1 week moet meer dan genoeg zijn.
Met kortere topics zul je denk ik weinig nieuwelingen trekken, die hebben nu eenmaal de tijd nodig om op niveau te komen, deadlines worden niet voor niets in langere contests nog steeds opgeschoven. Als ik het idee had een final te kunnen inleveren binnen de gestelde tijd dan deed ik mee, anders begon ik er niet eens aan.
Er is volgens mij ooit gesproken over een aparte site waarop de afbeeldingen van winnaars gehost konden worden, dat vind ik nog steeds een leuke motivatie om mee te doen, maar je hebt dan wel iemand nodig die bereid is te knutselen en hosten.
En het is nog altijd aan de winnaar om te bepalen wat de volgende contest gaat inhouden, dus in plaats van het inventariseren aan anderen over te laten kom je beter met je eigen voorstellen
Ik wil gewoon dat het voor iedereen leuk wordt.
Ik heb hier eventueel nog een 2de hands dvd van "big buck bunny" te geef als prijs als het echt nodig is om de volgende contest interessant te maken. Stukfruit zal de exacte titel wel kennen.
We zijn weer tyisch nederlands aan het doen. Veelste veel praten en uiteindelijk doen we niks. We kunnen nog zoveel bedenken momenteel maar als je geen tijd, zin, of kennis hebt... doen de mensen niet mee. We zullen zelf gewoon het nivo hoger moeten maken.
Kga iedergeval een pagina maken voor de Winnaars/Finals. Heb daar wel een leuk ideetje mee. Als we opnemen in de Startpost dat je final gekopieerd word naar een externe hosting (zodat later niet mensen moeilijk gaan doen over copyright).
Zoiezo is het leuk omdat terug te zien. Vroeger waren ook niet alle contest goed, maar je onthoud vaak de beste dingen ervan. En misschien moeten we van het idee af dat we geen vorige ideeen mogen gebruiken. Er zijn al vette onderwerpen geweest en daar kunnen wij niet meer aan mee doen
Die nieuwere Blender DVD's van tegenwoordig zijn best goed!
@D-rez: Big Buck Bunny? Dat was de exacte titel
私たち日本の選択を聞かせ !
Dat zit wel Schnorr.
Edit:
Ik heb niet goed gelezen, zie net dat stalllone er al mee bezig is
[ Voor 11% gewijzigd door naam op 23-10-2009 00:57 ]
@Stalllone >>> Ook erg tof om een winnaarspagina te maken !! Ik denk dat een disclaimertje voor de deelnemers geen punt zal zijn, we kunnen bijvoorbeeld bepalen dat bij het posten van je eerste wip je meteen toestemming geeft om de uiteindelijke final beschikbaar te stellen voor externe hosting.
Inderdaad waren niet alle contests even fraai, maar soms des te hilarisch, ik herinner me de Avatar battle contest nog, vreselijk gelachen.
En ik vind het zeker geen slecht idee om oudere contests te recyclen, er zitten inderdaad hele toffe onderwerpen tussen. Leuk om te zien of mensen die voorheen al meegedaan hebben nu meer skills of juist andere ideeën hebben voor dezelfde onderwerpen en het geeft de nieuwere deelnemers de kans om ook nog wat met die onderwerpen te doen.
Als ik over m'n limiet heen ga, wat ik niet zie gebeurenmarabunta2048 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 00:56:
Wat betreft hosting van finals, ik heb 30 GB traffic in de maand waarvan ik er momenteel maar hooguit 2 a 3 gebruik, dus als hosting voor komende finals nodig is, ben ik wel bereid om iets in elkaar te knutselen voor de hosting van afbeeldingen zodat ze niet na een tijdje verdwijnen.. (ook voor wip's een idee?)
Edit:
Ik heb niet goed gelezen, zie net dat stalllone er al mee bezig is
Ook meer discussies en dergelijke (over de WIPs) zou de contests goed doen. Een contest met zoals deze maar een (gelukkig op het eind nog 4) 4-tal Finals, is natuurlijk niet heel erg leuk.
Maar qua website:Zou leuk zijn als er (nadat de winnaar bekend is gemaakt) een poll te hebben op de website, voor de (nieuwe) contests, zodat naast de meningen van de mede 3d'ers ook de meningen van "leken" worden bekeken. Lijkt me wel leuk om daar een verschil in te zien.
Mocht hosting een probleem worden voor dataverkeer, ben ik ook bereid om één en ander te hosten.
Is primaStalllone schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 01:21:
[...]
Als ik over m'n limiet heen ga, wat ik niet zie gebeurengeef ik je een seintje
enne, inderdaad lijkt het me geweldig om een aantal oudere contests weer opnieuw te doen, gaaf!
wat ik ook zeker een idee vind is dat de opdracht ook in 2d gemaakt mag worden, daar trek je ook veel nieuwe leden mee.
Als zo'n opdracht inderdaad gewoon in 2D en 3D gemaakt zou worden zou ik in ieder geval zeker mee doen.
Op CGSociety heb je laatst wel gezien dat het kan werken met 2 manieren van werken in 1 contest. (de spy-contest) De winnaars waren ook heel uiteenlopend.
Waarom zou dat hier niet kunnen werken? Wat natasdiamon zegt, je trekt er wel meer deelnemers mee aan denk ik!
Maar hoor graag wat iedereen er van vind. Bij voldoende meningen, kunnen we er een conclusie uit trekken.
Graphics Contests 2D & 3D maken:
naam - ja/nee
natasdiamon - ja
Tjeemp - ja
Waarom?
Veel verschil in workflow. Als je een portret gaat maken alleen al bijvoorbeeld. Eerst netjes modellen (tijdrovend om het goed te krijgen). Netjes uv-en, niet zoveel tijd. Goed texturen en materials maken, tijdrovend. Dan nog eens de rendering en belichting. Een goede 2D artist heeft tegen de tijd dat de 3d knakker gaat texturen al 2 portretten af. En ik denk dat dat op CG society/talk iets beter werkt omdat het niveau daar over het algemeen frustrerend hoog ligt
[ Voor 18% gewijzigd door Schuey op 23-10-2009 13:54 ]
Misschien op te vangen door op één of andere manier? 2 camera standpunten vragen? Dat maakt het extra tricky voor de 2Ders.
zelf sta ik redelijk open voor het idee, maar sluit me wel aan bij Schuey. Naast dat een 3D veel meer tijd kost blijft het nu eenmaal appels met peren vergelijken. Anderzijds is het voor de 3Ders wel een grote uitdaging.
Werken met verschillende inlever data lijkt me ook geen optie.
Maar dan wel met een aparte scorelijst voor 2D en 3D, dan is gelijk bovenstaande probleem opgelost maar kan het elkaar wel aanvullen. Met die twee scorelijsten dan nog een final scorelijst maken, waarbij 3D zwaarder telt. De winnaar uit die lijst mag dan het nieuwe topic doen
Ofzo.
Dat zit wel Schnorr.
Eigenlijk is de 2d-er dan wel aan het "plat tekenen" hij moet wel degelijk een beetje inzicht hebben van hoe het er uit een ander standpunt uit ziet. -> Dus 2d tekenen met een 3d perspectief.. (hmm, klinkt ingewikkeld)
Maar lijkt mij wel leuk, misschien dat ik (ondanks dat ik niet zo'n tekenaar ben) wel eens mee kan doen.
En (goed) tekenen/schilderen is al "3d" maar dan vanuit je eigen hoofd / hand ipv een renderer. Reken de kandidaat dan af op de gebruikte technieken via de scores, net zoals dat nu gebeurt voor de uitwerking bij de 3D contests.
Dat zit wel Schnorr.
Je moet dan echt aan de hand van je WIP's laten zien hoe je iets gemaakt hebt. (Dus bijv. minimaal 3 WIP's verplichten voor de 2D mensen?) Mogenlijk we kunnen de mensen van het Teken topic ook uitnodigen. (Zoals RoyK

Ben dan ook voorstander voor 2 winnaars. 1 van de 3D, 1 van de 2D. (zoals StukFruit aangeeft).
Als het aan mij ligt, proberen we dit gewoon met 1 of 2 contest op deze manier. Dan zien we gelijk of het werkt. Doen we dit niet, komt deze discussie weer na elke contest ten sprake. Want dit is al de x keer dat het voorbij komt
Als de nieuwe contest begin even linkjes plaatsen in het 3D topic, Teken topic, Photoshop-show topic
ik vind persoonlijk 2d en 3d enorm goed mengen, dus waar sta je als je een combinatie van deze 2 hebt?
Ik zou zeggen, begin een contest met:
-Een eerder, succesvol thema.
-2d en 3d
-2 scoreborden.
Spruit 11 - ja
Dan gaat het erom dat je het thema zo goed mogelijk uitwerkt, waarbij de manier waarop je dat doet niet zoveel uitmaakt. Geeft meer vrijheid.
Verder zie ik niet in waarom 2d anders zou moeten worden beoordeeld alleen omdat het minder tijd kost. Dan moet de contest wel lang genoeg zijn om 3d-mensen genoeg tijd te geven.
Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.
Crisjake - Ja
Het wordt dan een soort "Graphiccontest" van alle soorten graphic design die er bestaan. Maakt niet uit hoe je een plaatje maakt, als je het maar zelf maakt en in het thema past.
Waarschijnlijk doen er met een contest als deze ook veel meer mensen mee wat andere mensen ook weer trekt om mee te doen..
Waarom ? 2D en 3D zijn wezenlijk andere aspecten, waarom niet meteen een Graphics contest er van maken ? Waarom Photoshop mensen niet toelaten ? Waarom dan niet meteen animaties ? Stoepkrijt ? Je websitedesign ? Dit is altijd een 3D topic geweest, er zijn zat 2D contests geweest, laat die gewoon in aparte topics bestaan als daar behoefte aan is. Je krijgt hiermee twee soorten publiek die (met alle respect) geen idee hebben hoe de ander te beoordelen. Als 3D'er kan het net de doorslag geven om een iets minder mooi plaatje te kiezen als winnaar omdat je ziet dat er moeilijke technieken gebruikt zijn of omdat een wireframe extreem netjes in elkaar zit. Anderzijds kan een 2D'er een iets minder mooi plaatje toch beoordelen als beste omdat er bepaalde potloodtechnieken (ofzoiets) gebruikt zijn waarmee het eindresultaat uiteindelijk het uiterste heeft gevergd van de tekenaar.
Je benadeelt de 3D'ers ook nog eens enorm omdat die al een groot deel van hun werk uit 2D laten bestaan (textures, materials) dus die hebben een gigantische handicap ten opzichte van de pure 2D'ers. En het tekenen van lichtval, reflectie en weet ik wat is totaal iets anders dan je verdiepen in diverse renderinstellingen en fysiek plaatsen van lichten. Bij een tekening teken je reflecties, in 3D moet je die reflecties zelf modellen (of simuleren met HDRI technieken).
Er zijn niet voor niets 3 aparte showcase topics (3D, 2D en handgetekend) omdat de techniek bij alledrie wezenlijk anders is en de tips en tricks meestal niet eens uitwisselbaar zijn.
Het lijkt wel of alleen het contest gedeelte nog belangrijk is.
[ Voor 6% gewijzigd door KneoK op 23-10-2009 16:46 ]
Je doet de tekenaar hier tekortKneoK schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 16:42:
Je benadeelt de 3D'ers ook nog eens enorm omdat die al een groot deel van hun werk uit 2D laten bestaan (textures, materials) dus die hebben een gigantische handicap ten opzichte van de pure 2D'ers. En het tekenen van lichtval, reflectie en weet ik wat is totaal iets anders dan je verdiepen in diverse renderinstellingen en fysiek plaatsen van lichten. Bij een tekening teken je reflecties, in 3D moet je die reflecties zelf modellen (of simuleren met HDRI technieken).
Natuurlijk is dat allemaal voor een kubus op een plane simpel, maar dat is in een 3d pakket ook het geval. En denk je dat de schilderaars onder ons geen reflectie van licht gebruiken? (hdri, gi)
Dat zit wel Schnorr.
Wat betreft 2d zou ik wel simpel houden dat het geen bewerkte foto's of samen geraapte plaatjes worden maar wel alles zelf maken. Verder zeker eens met stukfruit light maken in een zelf gemaakte setting is lang niet altijd makkelijk.
@KneoK, True dat het dan "net zo goed" een graphics contest wordt. Maar goed misschien is dat niet eens zo kwalijk? Op het moment lijkt het allemaal vrij dood en elke keer 3/4 finals is natuurlijk ook erg zonde. Misschien trekt het zo juist weer meer mensen aan en als het in de toekomst te druk wordt splitst het weer in 2d en 3d ?
Ik stem nog maar niet tot ik alles bij gelezen hebt verder en tot ik zelf een keer heb mee gedaan om die stem ook te verdienen
you should not attack your enemy before fully understanding his potentials
Ik heb het misschien een beetje kort door de bocht neergezet en wilde absoluut de indruk niet wekken dat ik iemand te kort doe want ik heb enorm veel respect voor mensen die (goed) kunnen tekenen, maar je geeft zelf al heel duidelijk aan dat er zelfs binnen 2D al gigantisch veel verschillende stromingen zijn. Mensen die tekenen hebben niets aan digitale textures, of die nou uit de lucht vallen of niet. Ook heb je met een pen- of potloodtekening helemaal geen HDRI of GI in de vorm als je die in 3D of digitale 2D wèl hebt, de techniek om lichtval en reflectie te maken is in 2D en 3D niet eens te vergelijken. Moeten we dan 3 winnaars gaan bepalen ? Beste tekening op papier, beste digitale tekening en beste 3D tekening ? Moeten we vector artiesten buiten schot laten omdat die een voordeel hebben een model te kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies of omdat ze heel makkelijk lijntjes kunnen buigen met paths ? De Photoshopper buiten schot laten omdat je dan met wat van Google geraapte afbeeldingen een heel mooi eindresultaat kunt behalen ? De potloodtekenaar buiten schot laten omdat die een gummetje kan gebruiken ? Mag ik een schilderij maken ? Of een lino afdruk maken ? Als de Photoshopper geen afbeeldingen van Google mag gebruiken, mag de 3D'er zijn textures dan ook niet meer van Google halen ? Mag een 3D'er een vector renderer gebruiken, het resultaat in Illustrator bewerken en het als 2D inzending gebruiken ? Het zijn misschien stomme voorbeelden maar er is niet één algemene 2D stroom.Stukfruit schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 17:41:
[...]
Je doet de tekenaar hier tekortHet tekenen van lichtval, reflectie, enz. is niet minder makkelijk dan dit in je renderprogramma voor elkaar te boksen met al de mogelijke instellingen. Alleen voor de textures zou wat te zeggen zijn, maar of je die nou schildert in een vierkant blad of netjes binnen de lijntjes van een 2d object, het blijven allebei textures die gemaakt moeten worden. Die komen ook in een 2d ding niet gratis uit de lucht vallen.
Natuurlijk is dat allemaal voor een kubus op een plane simpel, maar dat is in een 3d pakket ook het geval. En denk je dat de schilderaars onder ons geen reflectie van licht gebruiken? (hdri, gi)
3D is duidelijk, de regels zijn daarvoor opgesteld, iedereen weet wat ze moeten doen en welke software ze daarvoor mogen gebruiken. 2D is veel te veelzijdig en omvat veel teveel technieken om zomaar in een contest als deze te introduceren. Je moet gigantisch veel regels opstellen. Zomaar even bepalen dat 2D nu ook mag werkt gewoon niet zonder de startpost aan te vullen met duizend en één nieuwe regels.
Ik had het wat textures betreft ook meer over het feit dat een 3D'er dat óók doet. Die moet én zijn 3D models maken én zijn 2D textures en materials, die is dus met beide technieken bezig. Een 2D'er (als we het over digitale tekeningen hebben) maakt een 2D 'model' en vult die in met 2D textures en beperkt zich dus tot 1 techniek. En je kunt het mappen van een 2D texture op een 2D model bijvoorbeeld echt niet vergelijken met het unwrappen van een 3D model. Dit is gewoon een gigantische handicap voor de 3D'ers. Dan kun je de 3D'er net zo goed in het lijstje 2D winnaars opnemen omdat zijn textures zo mooi met de hand getekend zijn.
Waarom zou ik als 3D'er dan überhaupt nog meedoen aan een contest als deze ? Je zult er niet meer 3D inzendingen van krijgen, de competitie wordt veel te groot en dan is dit topic binnen twee contests omgetoverd in het 2D Contest topic omdat ook de laatste overgebleven 3D'er zich uiteindelijk terugtrekt. Ik blijf van mening dat zoals het nu is beter is, een apart topic voor 2D contests en eentje voor 3D contests. Die samenvoegen heeft naar mijn mening gewoon geen nut.
Je krijgt naar mijn mening ook nog eens gigantisch veel topicvervuiling voor beide kampen. De 3D'er heeft weinig aan de meeste 2D tips en moet over al het commentaar en over alle tips heenlezen die niet relevant voor zijn techniek zijn, andersom voor de 2D'er hetzelfde die naar mijn inschatting zelfs nog minder aan de 3D tips heeft.
[ Voor 11% gewijzigd door KneoK op 23-10-2009 18:26 ]
Er worden te veel goede argumenten genoemd. Laat de 3D contest gewoon de 3D contest houden en misschien een Graphic-Contest-Topic erbij voor het andere.
Ik reageer even alleen op dit stukje omdat ik zo weg moet, maar ik zie hier doorgaans erg weinig mensen die hun textures zelf (uitgebreid) tekenen / schilderen, dus dat is imho niet echt een goed argumentKneoK schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:05:
Ik had het wat textures betreft ook meer over het feit dat een 3D'er dat óók doet.
Misschien moeten we deze hele contest gewoon even een maand laten vallen en een aparte GFX-contest doen. Kan ook.
Dat zit wel Schnorr.
Zoals je in de 2D topics ook weinig mensen ziet die écht handgetekende brushes en textures gebruikenStukfruit schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:27:
[...]
Ik reageer even alleen op dit stukje omdat ik zo weg moet, maar ik zie hier doorgaans erg weinig mensen die hun textures zelf (uitgebreid) tekenen / schilderen, dus dat is imho niet echt een goed argument
Misschien moeten we deze hele contest gewoon even een maand laten vallen en een aparte GFX-contest doen. Kan ook.
En juist dat maakt een GFX contest interessant. Eens een keer buiten de grenzen van je vakgebied kijken. Het gaat dan om grafisch design in het algemeen. De discussie zal dan veel meer moeten gaan over kleuren, positionering, vormen etcetera.KneoK schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:05:
[...]
Moeten we vector artiesten buiten schot laten omdat die een voordeel hebben een model te kunnen vergroten zonder kwaliteitsverlies of omdat ze heel makkelijk lijntjes kunnen buigen met paths ? De Photoshopper buiten schot laten omdat je dan met wat van Google geraapte afbeeldingen een heel mooi eindresultaat kunt behalen ? De potloodtekenaar buiten schot laten omdat die een gummetje kan gebruiken ? Mag ik een schilderij maken ? Of een lino afdruk maken ?
Specifieke vragen over technieken oid kunnen prima in de daarvoor bestemde topics over 2D, 3D of handgetekend gesteld worden
Voor een keer is zo'n contest echt interessant. Het gaat dan puur om het ontwerp en de kwaliteit van een afbeelding. Technieken en methoden doen er dan niet zoveel meer toe, die zijn ondergeschikt aan het ontwerp.
Laat dit topic dan gewoon met rust en vraag dan gewoon toestemming om een nieuw soort contest te mogen houden op GoT. Dit is al 72 topics lang een 3D contest en ineens moet dat nu koste wat kost helemaal omgegooid worden, eerder werden nog argumenten in de groep gegooid als meer deelnemers maar daar gaat het nu allang niet meer over. Dat snap ik gewoon niet.Anoniem: 219508 schreef op vrijdag 23 oktober 2009 @ 18:53:
[...]
En juist dat maakt een GFX contest interessant. Eens een keer buiten de grenzen van je vakgebied kijken. Het gaat dan om grafisch design in het algemeen. De discussie zal dan veel meer moeten gaan over kleuren, positionering, vormen etcetera.
Specifieke vragen over technieken oid kunnen prima in de daarvoor bestemde topics over 2D, 3D of handgetekend gesteld worden
Voor een keer is zo'n contest echt interessant. Het gaat dan puur om het ontwerp en de kwaliteit van een afbeelding. Technieken en methoden doen er dan niet zoveel meer toe, die zijn ondergeschikt aan het ontwerp.
Waarom? 2D is gewoonweg totaal anders (ik zeg niet dat het veel makkelijker is). Twee totaal verschillende dingen in 1 contest gooien gaat gewoon niet werken.
Ajax tegen BCC (Badminton Club Castricum) in een rugby contest gaat ook gewoon niet werken.
De spelregels moeten worden omgegooid.
De puntentelling gaat eraan
De inzendingen zijn niet meer het zelfde principe
De inzendingen kunnen moeilijk binnen dezelfde deadline worden gemaakt
etc.
En zoals hierboven al staat:
laat het idd gewoon lekker een 3d contest.Dit is al 72 topics lang een 3D contest en ineens moet dat nu koste wat kost helemaal omgegooid worden
Tevens is de gebruikte techniek ook iets wat enorm kan verschillen binnen enkel 3D of 2D. De een, de pro, weet wat meer dan de ander kan betere technieken gebruiken dan de ander, de beginner, terwijl het idee van de ander weer origineler is dan de pro.
Gewoon beoordelen op het eindresultaat qua originaliteit, uitwerking en dergelijke.
Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR
Ik denk ook dat het erg kort door de bocht is om te zeggen dat een 2D tekening minder werk zou zijn. Om zelf maar even flauw te zijn, in 3D gooi je er lekker een meshsmooth overheen en in 2D ben je nog uren je tekening aan het polijsten.
Maargoed, zoals al werd gezegd zou het mooi zijn als er meer gekeken zou worden naar de werken die er uit rollen mbt kleuren, 'cameravoering', lichtval, compositie, detailniveau, originaliteit, etc... Dat zijn dingen die voor 2D en 3D precies hetzelfde zijn. Uiteindelijk kijk je bij allebei naar een plaatje (een plat plaatje) alleen de techniek waarmee dat tot stand is gekomen is anders.
En voor de mensen die het nog niet gezien hadden: Secret Agent contest CGSociety
Nummer 1 is 3D, nummer 2 is 2D. Als je daar ook naar het jurycommentaar kijkt zie je dat ze het veel meer hebben over de originaliteit, compositie en sfeer van het werk. Ik ben het er niet mee eens dat het daar wel zou werken en hier niet omdat daar het niveau hoger ligt.
Het mooie aan een thema vind ik juist ook dat iedereen zelf zijn eigen interpretatie met zijn eigen techniek kan maken.
(Dan nog maar niet te spreken over de tekenaars die een 3D-geometry gebruiken onder hun tekening voor perspectief. Weer precies het omgekeerde van de 3D'er die zijn textures zelf tekent.)
[ Voor 5% gewijzigd door Tjeemp op 24-10-2009 15:19 ]
Een 2D-er en een 3D-er beginnen met precies hetzelfde idee.
De 2D-er heeft veel sneller en makkelijker een plaat neergezet die mensen aanspreekt.
De 3D-er heeft in hetzelfde tijdsbestek misschien een plaat met dezelfde componenten/compositie enz, maar toch spreekt de plaat mensen niet aan, omdat de render niet af is.
Wat dat betreft is het voor 2D-ers makkelijk, want als je een heel ruw geschetst plaatje instuurt, kan je ook zeggen "ja, dat is de stijl waarin ik dit plaatje wou hebben", terwijl het in feite net zo goed de 'first draft' had kunnen zijn voor een ontzettend gedetailleerde tekening.
Bij 3D is dat (in ieder geval tot op een zeker niveau) niet het geval. Je plaat is dan gewoon niet af. De enige mogelijkheid waarbij een 3D-er redelijk makkelijk en snel een goede plaat neer kan zetten is als je voornamelijk werkt met primitives zonder texture (dus alleen een kleur), paar goedgeplaatste lampen en renderen maar. Bij meer realistische settings heb je gewoon veel meer tijd nodig om de toeschouwer op hetzelfde niveau te bereiken.
Overigens, als je naar de 2D contests kijkt die er in de historie van GoT gehouden zijn, dan kom je al snel tot de conclusie dat het relatief grote gemak (qua tijd dan he, je moet het wel kunnen) waarmee je acceptabele resultaten haalt weinig invloed heeft op hoe goed de contest loopt. Of 2D-ers erbij halen dan ook zo'n grote boost in populariteit van de contest tot gevolg heeft durf ik daarom te betwijfelen.
Dit hele verhaal terzijde: hier is nog een suggestie:
Een probleem waar ik de keren dat ik meedeed tegenop liep is dat ik moeite had iets te bedenken. Een mogelijkheid is om meer eisen te stellen aan de scene van de deelnemers, door bijv. een lijst te geven met objecten die minstens in de render aanwezig moeten zijn. Op die manier kunnen mensen zonder inspiratie, maar die toch mee willen doen alvast beginnen met iets maken. Dan heeft de contest wat impuls en komen daar (hopelijk) meer finals uit voort.
Aan de andere kant: misschien is dit helemaal geen oplossing omdat er natuurlijk altijd mensen zullen zijn die totaal niet weten wat ze in godsnaam met die objecten aan moeten. Maar misschien is het het proberen waard.
Omdat er voor beide technieken nu gewoon 2 topics zijn, waarom moet dat dan koste wat kost samengevoegd worden ? Waarom variatie afdwingen op deze manier ? Het is voor mij persoonlijk helemaal niet motiverend om afbeeldingen van een heel ander soort te zien, wetende dat ik daar niet eens echt tegen strijd omdat er toch een andere winnaarslijst voor in het leven wordt geroepen. Ik kan best goed schetsen, misschien wel beter dan modellen maar ik vind modellen gewoon ontzettend leuk. Toch doe ik niet alleen voor de lol mee maar wil ik natuurlijk ook iets maken wat eventueel nog op een hoge plaats zou kunnen eindigen, dan zou ik dus uit noodzaak naar 2D moeten overstappen. Dat wil ik niet dus doe ik niet mee, ik zal toch niet de enige zijn die zo denkt ?natasdiamon schreef op zaterdag 24 oktober 2009 @ 11:58:
Ik snap niet precies waarom mensen zo enorm tegen 2 verschillende technieken in 1 contest zijn, kort gezegd krijg je meer inzenders, meer varitatie in inzending, en veel meer motivatie en tips, en een tip die gericht is naar een 3der valt zeker ook wat van te leren voor een 2der, 2ders hebben ook te maken met -belichting -detailniveau - composite enz, tips daarover kunnen voor beide groepen enorm handig zijn
Er zijn veel meer dingen te verzinnen dan 2D mengen om meer deelnemers te krijgen. Meer variatie kun je ook op andere manieren oplossen, maar op deze manier kun je zelfs een gedicht toelaten (is 2D en kan iets heel mooi visualiseren).
Een 2D'er heeft er helemaal niets aan om te lezen over chamfers, vertexen welden, UV mapping en weet ik het. Een 3D'er heeft helemaal niks aan tips over het gebruikte soort potlood of de gebruikte inkt/verf, hoe je een schaduw of highlight realistischer kan maken of weet ik veel wat.
Doe zo je wilt, sloop het volledige principe van iets dat al 72 topics loopt maar zoals ik al eerder zei, in het gunstigste geval heb je hetzelfde aantal 3D'ers die meedoen, in een veel reëler scenario hou je hier geen enkele 3D'er meer over en help je de 3D contest om zeep waardoor er uiteindelijk maar 1 contest overblijft, de 2D contest, laat die nou net al bestaan.
@Tjeemp >>> Een meshsmooth verneukt je model als je er niet enorm veel werk in hebt zitten om te sturen wat er gesmooth wordt, da's nou net een verkeerd voorbeeld van flauw zijn
Wat betreft het afbakenen van het onderwerp, dat vind ik een prima idee. Veel onderwerpen zijn veel te breed geweest, je ziet het aan dit topic al, het onderwerp is Flower Power en iemand modelt een auto (geen kritiek want ik vond het idee echt geweldig en zeker passen binnen het onderwerp als je het letterlijk neemt en de uitwerking is schitterend). Verzin een onderwerp als Stoplicht, Kruiwagen of noem iets, dan kun je nog steeds alle kanten op (wil ik een fotorealistisch stoplicht, een cartoony kruiwagen, model ik er een snelweg omheen of een boerderij ?) maar hebben de deelnemers alvast een houvast.
Dus bijvoorbeeld: "GFX Contest 1: Japan", dan hebben de 2d'ers en tekenaars ook gelijk weer eens wat, want die zijn nu al jarenlang buitengesloten (kan iemand zich nog de contest herinneren die vorige sinterklaasperiode nog steeds niet was opgestart?
Poll: Wat vind jij van een GFX-Contest?
• Leuk! Ik kies graag zelf tussen 2d of 3d!
• Nee, ik blijf liever bij de 3d-only contest
• Anders, ik schrijf hieronder wat ik denk
Tussenstand:
Ook een poll maken? Klik hier
[ Voor 13% gewijzigd door Stukfruit op 25-10-2009 02:32 ]
Dat zit wel Schnorr.
Ben ik helemaal voor (behalve dat op hold stukjeStukfruit schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 02:28:
Maar wat is het probleem met het maken van een nieuw topic? Daar hoeft deze serie toch niet voor gesloopt te worden? Dan gaat de 3d-contest gewoon even tijdelijk op hold, zodat er na de test-contest weer vrolijk kan worden doorgegaan met 3d of de GFX-contest, afhankelijk van welke meer succes heeft
Maar dan moet het naar mijn idee wel veel meer dan slechts een 2D en 3D samengevoegde contest zijn, geen restricties als je maar een afbeelding inlevert die het gekozen onderwerp omvat (dus een 3D afbeelding in 2D nabewerkt, afgedrukt, airbrusht, ingescand, gevectored, drukklaar gemaakt, op een t-shirt geprint en daar een foto van bij wijze van).
Heb dus anders gekozen met als optie twee contests, een 3D contest en een GFX contest.
Als er zoveel behoefte is aan 2D in een contest begrijp ik overigens echt niet waarom er nooit iemand een nieuwe contest is gestart op dat vlak. Als er dus een GFX contest komt dan hoop ik van harte dat het niet weer eindigt in 4 3D finals

"2D" zou (imho) moeten betekenen dat het echt een zelfgemaakte afbeelding en geen foto kan zijn (daar zijn de foto contests voor - foto's gebruiken in het werk is natuurlijk een ander verhaal). Die foto van een t-shirt gaat zou dan dus gedisqualificeerd worden
Maar waarom wil juist jij zo graag een nieuwe 3d contest? Ik heb even de moeite genomen om je postverleden door te kijken, maar ik zie je zo op het eerste gezicht niet echt vaak meedoen of posten. Dat is niet verkeerd bedoeld, want ik doe ook al tijden niet meer serieus mee
Niets mis met een frisse wind als een oudere variant op een formule even niet meer zo goed werkt, toch? In het verleden zijn er al vaker pogingen gedaan om andere series op te starten en die zijn inderdaad niet altijd succesvol geweest, maar je weet wat ze zeggen: niet proberen is niets krijgen...
En misschien eindigt een GFX-contest inderdaad wel alleen met 3d-finals. Tja, lekker toch? Dan weten we gelijk dat de 3d contests nog steeds levensvatbaar zijn
Bovendien is het punt waar hierboven veel over wordt gesproken, dat 2d makkelijker kan zijn, op zich ook een voordeel: als je iemand bent die bijvoorbeeld graag de kracht van suggestie gebruikt (ie. weinig detail) in je werk, dan is de drempel om mee te doen ook een stuk lager en levert dat meer deelnemers op. Als je zelf meer kwaliteit wil, dan doe je dat. Wil een ander dat niet, dan doet hij of zij dat niet. De scores zeggen genoeg over hoe gewenst een final was.
* Stukfruit denkt dat hij net als KneoK teveel schrijft
Dat zit wel Schnorr.
Maar, als we ze dan toch samenvoegen doe ik mee!
Maar dan blijft nu dus de vraag, wat is het nieuwe onderwerp? is daar al iets van bekend?
Nog even geduld alstublieft.
Dat zit wel Schnorr.
Hebben we 4D poll
2d en 3d lijkt me in de zin van contest wel leuker met meer inzendingen, ideeën enz. Maar lastiger aan te geven waar de regels en limieten liggen. Wat mag wel en niet, een fotograaf die een soort op schaal gebouwde met kleine stoeltjes, poppetjes, etc een decoor maakt en er nog wat bij photoshoped of iemand die heel goed is in shoppen maar minder in tekenen die google afspreurt en wel iets heel mooi maakt maar eigenlijk niet "echt" van hem is. Tot hoe verre is dat 2e bijvoorbeeld eerlijk tegen over mensen die alles van scratch moeten doen. Ligt natuurlijk allemaal aan de designer zelf een 3d artist zal met google vast ook een basis opzet van een huis of auto kunnen downloaden en importen... Just trying to make a point over regels goed en duidelijk opstellen, wordt sowieso trail & error gaande weg lijkt me.
/offtopic: He shit doe ik stiekem toch mee aan de discussie!
Hey, ik zei niet dat hij geen recht van spreken had, ik zou mezelf ook verschrikkelijk voor lul zetten dandaves2hd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 19:52:
Ik stem nog steeds niet omdat Stukfruit dan weer m'n post geschiedenis gaat opzoeken om te kijken of ik wel 'recht' van spreken heb.
Oke, dat is een goede redenNah maar vind het zelf ook altijd erg leuk om competities en dergelijke te volgen.
* Stukfruit juicht: meedoen!Wil wel een keer mee gaan doen en komt ook wel tot die tijd zal ik m'n stem niet uitbrengen

We zouden Google-advertenties kunnen kopen om op de frontpage reclame te makenKan me ook niet voorstellen dat er maar 40~ man desginen 2d of 3d op GoT. Dus misschien ligt de oplossing meer in Graphics subforum algemeen omhoog te kicken. Maar goed niet alsof we even een linkje kunnen posten in elk ander onderdeel "doe eens mee"
Wie heeft hier wel eens de Google Headquarters gehacked? Zou van wel pas komen...
Of gratis dingen weggeven, dat zorgde ervoor dat thuisbezorgd.nl ook gratis het nieuws kwam
Klopt, dat is inderdaad best moeilijk. Maar ik denk dat het met de juiste begeleiding wel goed kan gaan. Fotografie hoort in ieder geval alvast niet thuis in dit forum, daar lopen geloof ik al andere contests voor in een ander subforum op GoT2d en 3d lijkt me in de zin van contest wel leuker met meer inzendingen, ideeën enz. Maar lastiger aan te geven waar de regels en limieten liggen. Wat mag wel en niet, een fotograaf die een soort op schaal gebouwde met kleine stoeltjes, poppetjes, etc een decoor maakt en er nog wat bij photoshoped of iemand die heel goed is in shoppen maar minder in tekenen die google afspreurt en wel iets heel mooi maakt maar eigenlijk niet "echt" van hem is. Tot hoe verre is dat 2e bijvoorbeeld eerlijk tegen over mensen die alles van scratch moeten doen. Ligt natuurlijk allemaal aan de designer zelf een 3d artist zal met google vast ook een basis opzet van een huis of auto kunnen downloaden en importen... Just trying to make a point over regels goed en duidelijk opstellen, wordt sowieso trail & error gaande weg lijkt me.
Dat zit wel Schnorr.
ik heb zelf op 2d/3d gestemt omdat ik geen kaas gegeten heb van 3d. ik kan me goed vinden in het niet qualificeren van fotografie, omdat het niet echt onder 2d valt.. maar je laatste opmerking vind ik dan weer onzin. wat is er tegen een foto van je werk? je mag bij 3d toch ook zelf de render-engine (of hoe dat ook moge heten) uitkiezen?[b][message=32798971,noline]
"2D" zou (imho) moeten betekenen dat het echt een zelfgemaakte afbeelding en geen foto kan zijn (daar zijn de foto contests voor - foto's gebruiken in het werk is natuurlijk een ander verhaal). Die foto van een t-shirt gaat zou dan dus gedisqualificeerd wordenSchetsen / schilderingen op echt papier zouden dus ingescand moeten worden.
ik teken bijvoorbeeld graag op a2. een a2-scanner zijn haast onbetaalbaar volgensmij en een a4-scanner gebruiken is echt ondoenlijk. laat staan dat mensen die liever tekenen/graffity-spuiten/verven op muren/doeken/ander materiaal eventjes hun scanner kunnen pakken en tegen hun werk gaan duwen, totdat alles erop staat.
daarbij is bij het maken van een foto van een tekening de tekening de daadwerkelijke insturing en de foto ervan slechts een draagmedium om de tekening makkelijk online te krijgen. de fotografie-skillz zouden dan ook niet beoordeeld hoeven worden (al kunnen ze je beoordeling natuurlijk wel negatief beinvloeden doordat er details wegvallen door onscherpte oid).
in het 3d-ers-worden-tekort-gedaan verhaal wil ik me niet teveel mengen, gezien ik geen 3d-ervaringen heb. Maar volgens mij heeft elke techniek wel zo zijn beperkingen. Om een goede 2d-artist te zijn heb je net zo goed veel ervaring nodig. daarbij komt dat een 3d-artist die heel mooie 2d textures heeft gemaakt als het goed is net zo goed zou moeten worden beoordeeld als een 2d artist met mooie 2d afbeeldingen. het model waar de textures op zijn geplakt kunnen dan alleen maar meerwaarde hebben en tot een betere beoordeling leiden volgens mij.
een gfx contest voor zowel 2d als 3d lijkt mij dus interessant omdat volgens mij een 2d-afbeelding waar x uur in heeft gezeten niet -per definitie- mooier/lelijker is dan een 3d-render waar iemand diezelfde x uur in heeft gestoken, zodat er redelijke competitie kan zijn :]
Met die A2 scanner heb je inderdaad een punt, daar is eigenlijk weinig discussie over mogelijk. Als offline tekenen kan, dan moet een foto ervan maken ook kunnen. Maar waar leggen we dan de drempel? Potlood en/of verf? Houtskool? Markers? Klinkt allemaal geweldig, maar dan de materialen: graffity op muren? Klei? Gepunnikte tafelkleedjes?
Er moet ergens een grens zijn, of niet? Zouden we er een pc-gfx-contest van moeten maken, of een all-in-gfx-contest, waarbij voornamelijk een mooie afbeelding het doel is en de gebruikte technieken er niet toe doen?
Ik neig zelf vooral naar de gfx-op-de-pc contest (met hier en daar wat uitbreidingen zodat de offline tekenaars niet buiten de boot vallen), zeker ook omdat dit subforum daarover gaat, maar wat denken anderen er van? Zitten er hier mensen op GoT die interesse hebben om het onderwerp met dominostenen uit te beelden op hun keukenvloer?
Gaat me een beetje ver eigenlijk, al zal het zeker garant kunnen staan voor een ERG creatief topic
Dat zit wel Schnorr.
Dat ziet er inderdaad goed uit, die link houden we er even bij
Dat zit wel Schnorr.
Vatte het ook niet slecht op hoorStukfruit schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 20:11:
Hey, ik zei niet dat hij geen recht van spreken had, ik zou mezelf ook verschrikkelijk voor lul zetten danmaar het viel me op dat hij normaal niet zoveel post en het maakte me nieuwsgierig, daarom keek ik even snel. Sorry, nieuwsgierigheid he
Nogmaals, het was niet bedoeld als een slechte persoonlijke aanval.
Komt nog wel... Ooit hoop ik* Stukfruit juicht: meedoen!meedoen!
meedoen!
![]()
Yum yum. Mijn bestelling kwam om half 10 binnen -.-' Maar hij is gekomenOf gratis dingen weggeven, dat zorgde ervoor dat thuisbezorgd.nl ook gratis het nieuws kwam
Was ook een beetje bedoeld voor KneoK. Stukken tekst zijn niet altijd even duidelijk dus ik stip het graag nog even aandaves2hd schreef op dinsdag 27 oktober 2009 @ 23:21:
[...]
Vatte het ook niet slecht op hoorVond het wel amusant om te lezen zo inneens er door "wie komt er nu inneens in mijn buurt voorbij (posten)".
Mijn post hangen vooral rond games liggen en af en toe verdwaal ik dan heel kort op GoT
Ik zie trouwens nu pas wat die naam betekent.. *facepalm*
Dat zit wel Schnorr.
Don't worry, het concept van de contest op zich blijft hetzelfdehimlims_ schreef op woensdag 28 oktober 2009 @ 09:29:
post hier zelden, maar kijk wel altijd, aub wijzig niet te veel hieraan
Ik weet niet zeker wat je hiermee bedoelt, maar om het wat duidelijker te maken; het zou gaan om 1 inzending waarbij je zelf mag kiezen tussen het gebruik van 2 of 3d. Niet meer en hopelijk zeker ook niet minderof maar een 2d + 3d inzending voor de compo's?
* Stukfruit is ondertussen met D-Rez aan het brainstormen om de deelnemers aan het volgende topic wat beter op gang te helpen. Tegelijkertijd wachten we ook nog even op goedkeuring van de heren / dames die graag modder eten.
Dat zit wel Schnorr.
Ik reageer een beetje laat (Borderlands slokt veel teveel tijd op), maar beter laat enzovoortsStukfruit schreef op zondag 25 oktober 2009 @ 05:19:toon volledige bericht
Een dubbele contest lijkt me eigenlijk ook een beetje te hoog gegrepen voor een subforumpje met een beperkt aantal mensen dat kan of wil meedoen.
"2D" zou (imho) moeten betekenen dat het echt een zelfgemaakte afbeelding en geen foto kan zijn (daar zijn de foto contests voor - foto's gebruiken in het werk is natuurlijk een ander verhaal). Die foto van een t-shirt gaat zou dan dus gedisqualificeerd wordenSchetsen / schilderingen op echt papier zouden dus ingescand moeten worden.
Maar waarom wil juist jij zo graag een nieuwe 3d contest? Ik heb even de moeite genomen om je postverleden door te kijken, maar ik zie je zo op het eerste gezicht niet echt vaak meedoen of posten. Dat is niet verkeerd bedoeld, want ik doe ook al tijden niet meer serieus mee![]()
maar wil je perse een nieuwe 3d contest ernaast omdat je zelf mee wil doen of is er een andere reden voor dat je het niet aandurft om een paar weken een GFX-only contest aan te zien?
Niets mis met een frisse wind als een oudere variant op een formule even niet meer zo goed werkt, toch? In het verleden zijn er al vaker pogingen gedaan om andere series op te starten en die zijn inderdaad niet altijd succesvol geweest, maar je weet wat ze zeggen: niet proberen is niets krijgen...
En misschien eindigt een GFX-contest inderdaad wel alleen met 3d-finals. Tja, lekker toch? Dan weten we gelijk dat de 3d contests nog steeds levensvatbaar zijn
Bovendien is het punt waar hierboven veel over wordt gesproken, dat 2d makkelijker kan zijn, op zich ook een voordeel: als je iemand bent die bijvoorbeeld graag de kracht van suggestie gebruikt (ie. weinig detail) in je werk, dan is de drempel om mee te doen ook een stuk lager en levert dat meer deelnemers op. Als je zelf meer kwaliteit wil, dan doe je dat. Wil een ander dat niet, dan doet hij of zij dat niet. De scores zeggen genoeg over hoe gewenst een final was.
* Stukfruit denkt dat hij net als KneoK teveel schrijft
De foto was natuurlijk maar een flauw voorbeeld, maar zoals je zelf al aangeeft, voor foto´s is een aparte contest, maar dat is er natuurlijk voor 2D ook
Ik wil graag een nieuwe 3D contest omdat ik altijd veel plezier heb beleefd aan de contests (zowel het lezen als zo nu en dan meedoen) en 3D veel meer mijn ding is dan 2D. Omdat er altijd een scheiding is geweest hebben we altijd zelf kunnen bepalen welke contest we volgen en waar we eventueel aan meedoen, dat valt nu weg. Ik heb af en toe weleens snel door 2D contests (toen ze nog liepen) heen gebladerd omdat ik het heel mooi vind wat mensen met 2D kunnen, maar ik scrollde wel snel over alle tekst heen en bekeer vrijwel alleen de afbeeldingen. Misschien een beetje egoïstisch maar 2D boeit me gewoon niet, vind het best leuk om af en toe wat te schetsen maar allerlei wips en tips zien en lezen is niets voor mij.
Anderszijds ook omdat ik nu eindelijk weer echt de tijd heb om een keertje een volledige contest mee te doen, vaak liet mijn fantasie het afweten (mede vanwege de al eerder aangehaalde te brede onderwerpen) en vaak kon ik een redelijke inschatting maken of ik wel een final kon inleveren, ik begin liever niet aan de contest als ik weet dat er een kans is dat ik m´n plaatje niet kan afmaken (zal niet de eerste keer zijn). Aan deze contest wilde ik al meedoen, had m´n idee al helemaal in m´n hoofd toen ik de titel zag maar ik was al erg laat als ik nog zou beginnen en uiteindelijk zag ik dat iemand met vrijwel hetzelfde idee bezig was (Schwarzenegger of Stallone bloem), dus had besloten het nog maar een contestje uit te stellen en vind het ook daarom jammer als het hele idee van de contest nu op de schop gaat.
En wat betreft dat teveel schrijven, het is een gave
Ik neem je je nieuwsgierigheid overigens niet kwalijk hoor, ik doe erg m´n best om mijn standpunt te verdedigen, dan snap ik best dat je even gaat loeren waar dat op gebaseerd is.
Anyway, ik laat me niet uit het veld slaan, kom maar op met die contest, in welke vorm ook, ik ben van de partij (en puur om jou te pesten ga ik m´n wips posten als foto´s van de wip afbeelding op m´n monitor
Is er overigens al een onderwerp gekozen ? Ook niet onbelangrijk natuurlijk.
/me gaat nog even wat proxy's zoeken om de poll te manipuleren, weg met die 2D'ers
Hier alvast een hint over het onderwerp: "3000"
Dat zit wel Schnorr.
Wat een hintStukfruit schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 02:22:
Oke, dat lange stuk tekst kan ik wel inkomen, heb ik zelf ook wel eens last van
Hier alvast een hint over het onderwerp: "3000"
Ik denk dat het dit gaat worden:
- 3000 mensen met een hypotheek bij de dsb bank
Tja, moet het natuurlijk niet te makkelijk makenpgerrits schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 09:11:
[...]
Wat een hint
Ik denk dat het dit gaat worden:
- 3000 mensen met een hypotheek bij de dsb bank
Hint nummer twee:

Kom op, beetje nadenken hoor, zo moeilijk is het ook weer niet
Dat zit wel Schnorr.
Chinees? Alsin een ongeveer 3000 jaar oude beschaving. Mandarijn als in de taal...Stukfruit schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:12:
[...]
Tja, moet het natuurlijk niet te makkelijk makenmaar nee, Dirk heeft er weinig mee te maken.
Hint nummer twee:
[afbeelding]
Kom op, beetje nadenken hoor, zo moeilijk is het ook weer niet
Ow...Stukfruit schreef op donderdag 29 oktober 2009 @ 11:38:
Nee, geen Chinees en geen 3000 jaar oude beschaving
[kleutermodus] Dan wil ik niet meer meespelen! Dit is geen leuk spelletje ik kan namelijk niet winnen
3000 spartanen in mandarijnenpakken?!
Peace is a lie, There is only passion. Through passion, I gain strength. Through strength, I gain power. Through power, my chains are broken. The force shall free me
Southpark namaken met 3000 mandarijnstukjes/fruit ?
3000: meer dan 3000 eilandjes
Mandarijn: inderdaad de taal, zie "mandarijn" op deze pagina
South Park: f*ck you whales!! f*ck you dolphins!!
Het nieuwe topic wordt hopelijk vandaag ergens geopend, eerst moet het nog even een SM-behandeling ondergaan van de modjes
Dat zit wel Schnorr.
Lieve schat, Mandarijn heeft niks met japan te maken hoor. Het geeft alleen aan hoe de chinezen japan in het mandarijns noemde...Stukfruit schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 05:27:
Wat denken jullie allemaal letterlijk...
3000: meer dan 3000 eilandjes
Mandarijn: inderdaad de taal, zie "mandarijn" op deze pagina
South Park: f*ck you whales!! f*ck you dolphins!!
Het nieuwe topic wordt hopelijk vandaag ergens geopend, eerst moet het nog even een SM-behandeling ondergaan van de modjes
En idd we hebben veel te letterlijk gedacht... South Park staat echt synoniem aan die ene aflevering
Wat word het nieuwe topic & wanneer ?
Waar geweest? en met wie? en was het leuk? en waarom ben je gegaan? en was het mooi weer? en wat heb je gezien? nog leuke dingen gedaan?Stalllone schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:58:
Kom je terug van vakantie gaat het over 3000 mandarijnen
Wat word het nieuwe topic & wanneer ?
Weet ik, weet ik, maar ehm.. dan klopt het toch ook?pgerrits schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 12:21:
Lieve schat, Mandarijn heeft niks met japan te maken hoor. Het geeft alleen aan hoe de chinezen japan in het mandarijns noemde...
Dat zit wel Schnorr.
Owja.... Eigenlijk wel.. Nou uhm.. Proost he!Stukfruit schreef op zaterdag 31 oktober 2009 @ 13:57:
[...]
Weet ik, weet ik, maar ehm.. dan klopt het toch ook?![]()
![]() U kunt allen hier klikken om door te gaan naar de nieuwe 2D+3D contest. |
Dat zit wel Schnorr.