DarkShadow schreef op maandag 19 oktober 2009 @ 13:51:
Maar het wat juist zo gezellig
Ok --> xbox360 weer. Volgens Pachter bij de bonusround (gametrailers) kan MS elk moment 50 dollar prijsverlaging doorvoeren, hij verwacht ook dat xbox live ooit op 100 dollar per jaar uitkomt.
50dollar prijsverlaging? No way. De gehele divisie gaat niet al te best en de xbox staat al miljarden in het krijt (ong. 8 miljard) want dat hebben ze nooit terugverdiend. De enige mogelijkheid om prijsverlagingen door te voeren op dit moment is meer verlies te nemen (in feite dus 'lenen van de toekomst'). Voor MS als geheel niet zo'n probleem want andere divisies hebben veel geld, het probleem is echter dat aandeelhouders steeds meer gaan morren mbt de divisie waar de xbox (en de zune) onder valt: daar nog meer geld naartoe pompen heeft in het verleden al geen succes opgeleverd, dus men is sceptisch om dat nu weer te doen.
Het probleem voor MS is dat ze Sony aardig bijhouden (nog) maar Nintendo volledig uit het zicht zijn verloren. Over een jaar (als de huidige lijnen zich voortzetten) is sony MS voorbij en heeft MS alleen thuismarkt VS nog stevig in handen tov sony. Nintendo heeft een browser in de Wii en bij een HD upgrade van die console zou het plan van MS om dmv de xbox de huiskamer te veroveren wel eens falikant kunnen mislukken. (typisch gevalletje van "naar de concurrent op links lijken (sony) maar rechts worden ingehaald).
Het lullige is ook dat in dezelfde divisie de devices zijn ondergebracht (dus Windows Mobile smartphones etc.) en juist die sub-tak gaat rake klappen krijgen de komende 12 maanden wanneer Android phones ze rechts inhalen terwijl MS nog naar al uitgerangeerde concurrenten zit te kijken met een verouderd os.
Dit lijkt wellicht niets te maken te hebben met de xbox, maar dat is maar schijn: dezelfde divisie, dus initieel is er maar 1 pot. Windows Mobile 7 moet nu goed worden en daar gaat veel geld naar toe, en dus blijft er nog minder over voor prijsverlagingen voor de xbox.
Wat denken jullie, de PS3 gaat wel erg hard nu ivm de xbox360, ik kan me niet voorstellen dat MS ze zo gemakkelijk laat winnen. MS wil echt de tweede positie vast houden. Deze holiday lijkt al verloren te zijn.
Het wordt alleen maar erger: het probleem is dat MS te weinig studios heeft. Sony kan ieder jaar een lijst AAA titels lanceren. Nintendo is een ander verhaal, die komen weg met een lange reeks aan b-merk titels en een paar eigen titels die miljoenen verkopen. Nu exclusiviteit kopen is erg duur: Sony zit nog 7 miljoen consoles af van MS' huidige aantal en dus loopt een multi-platform titel veel geld mis als je dat niet op de PS3 uitbrengt (als 3rd party dev), en dus moet MS dat afkopen wil men exclusiviteit.
Het enige wat ik zie dat het nog kan redden is een prijsverlaging of forza 3. Ik denk dat de xbox360 langzaam een saturationpoint bereikt. Ik vind het een prachtig systeem, maar het heeft heel veel tegen zich, de meeste mensen (en dan vooral europa) willen toch gewoon een playstation of blu ray speler ongeacht wat ms daar tegenover zet.
Zo erg is het nou ook weer niet. Wat MS moet doen is zorgen dat er een paar goede exclusive titels op de 360 komen, titels die meer mensen aanspreken dan alleen de groep die halo goed vindt. Het is IMHO zeker een aderlating voor ze dat GeOW3 niet komt deze kerst. Om dat echter te bewerkstelligen, kan men bijna niet anders dan bestaande IP's uitmelken of zelf nieuwe maken. Maar, wie gaan die nieuwe IPs maken? in-house is er weinig over, qua AAA studios.
[
Voor 3% gewijzigd door
EfBe op 19-10-2009 14:31
]