De HD4xxx reeks heeft ook een ingebouwde geluidskaart die dus audio kan toevoegen aan het beeldsignaal via HDMI. En in mijn ervaring werkt dat prima. Je moet wel even de driver installeren voor die geluidskaart.Anoniem: 299412 schreef op woensdag 06 januari 2010 @ 16:26:
[...]
Dan kan je een volgens mij een geluidskaart kopen met een hdmi ingang en een hdmi uitgang ik dacht dat de asus xonar serie deze mogelijkheid ondersteunde. Van de videokaart gaat de HDMI de geluidskaart in, waar er geluid bijgevoegd wordt en gaat er daarna weer uit.
Ik speel bijna geen games, kijk mijn HD content voornamelijk op de TV via een mediaplayer en gebruik mijn pc voornamelijk voor Internet, usenet en VMware/Hyper-V testjes. Voor een nieuwe pc zoek ik de geschikte Radeon uit de 48xx serie. De PC zal bestaan uit een Intel Core i7, 6GB geheugen (DDR3 1600, later uit te breiden naar 12GB), X58 moederbord, 2x Samsung Spinpoint F3 in raid0 voor data en een Intel 80GB SSD (postville) voor mijn OS (Windows 7). Mijn monitor is een 22 inch Samsung LCD. Welke Radeon kunnen jullie me aanbevelen en van welke leverancier?
Als ik die specs zie, zeker met die i7, vind ik een 48xx een beetje matig. Je cpu zit dan de helft van zijn tijd uit zn neus te eten. Zou dan zelf voor kaart ui de 5xxx serie gaan.Hotzenwalder schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 08:46:
Ik speel bijna geen games, kijk mijn HD content voornamelijk op de TV via een mediaplayer en gebruik mijn pc voornamelijk voor Internet, usenet en VMware/Hyper-V testjes. Voor een nieuwe pc zoek ik de geschikte Radeon uit de 48xx serie. De PC zal bestaan uit een Intel Core i7, 6GB geheugen (DDR3 1600, later uit te breiden naar 12GB), X58 moederbord, 2x Samsung Spinpoint F3 in raid0 voor data en een Intel 80GB SSD (postville) voor mijn OS (Windows 7). Mijn monitor is een 22 inch Samsung LCD. Welke Radeon kunnen jullie me aanbevelen en van welke leverancier?
Mocht het budget het niet toelaten, zal ik toch voor de 4890(crossfire?
Als je dat blijft doen op de nieuwe pc, kan je ook met wat mindere onderdelen overwegIk speel bijna geen games, kijk mijn HD content voornamelijk op de TV via een mediaplayer en gebruik mijn pc voornamelijk voor Internet, usenet en VMware/Hyper-V testjes
Bespaard je weer wat geld.
What the BBQsaurusrex?
Tja... de Core i7 is bijna onvermijdelijk in verband met Hyper-V en de hoeveelheid geheugen waar ik op wil uitkomen (12GB) en voor de rest moet het gewoon snel zijn. De SSD zou ik nog achterwege kunnen laten en later kunnen aanschaffen, maar goed... dat is een ander topic.
Ik zou gewoon een HD5xx0 kaart nemen (vanaf vandaag ook verkrijgbaar voor "weinig") aangezien je HD4xx0's het niet zo nauw nemen met stroomverbruik (niveau gt200) en je graag wat lager zit.
Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen
Als het budget het toelaat, zou ik het gewoon doen
What the BBQsaurusrex?
Vanaf vandaag ook verkrijgbaar voor "weinig"? Verklaar je nader?neliz schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 09:44:
Ik zou gewoon een HD5xx0 kaart nemen (vanaf vandaag ook verkrijgbaar voor "weinig") aangezien je HD4xx0's het niet zo nauw nemen met stroomverbruik (niveau gt200) en je graag wat lager zit.
Ahum... het zou dus een HD5750 of 5770 moeten worden aangezien die de 4xxx serie hebben opgevolgd begrijp ik. Suggesties? Club 3d, Asus, Sapphire?
Sinds de nieuwste drivers heb ik last van een spontane freeze van tijd tot tijd. Hoeveel stabieler was de 9.11 versie?
Dag,
Een vraag mbt de hd 4770 kaart.
Ik heb voor m'n oudere Dell pc de Geforce 7900 gs vervangen voor een hd 4770.
Onder de geforce en nu onder de hd4770 zit een aegia physics kaart geprikt.
Mijn vraag: is deze nuttig, overbodig of zelfs slecht voor mijn opstelling?
Ik gebruik windows 7 x64 met 4gh geheugen.
Alvast bedankt.
Een vraag mbt de hd 4770 kaart.
Ik heb voor m'n oudere Dell pc de Geforce 7900 gs vervangen voor een hd 4770.
Onder de geforce en nu onder de hd4770 zit een aegia physics kaart geprikt.
Mijn vraag: is deze nuttig, overbodig of zelfs slecht voor mijn opstelling?
Ik gebruik windows 7 x64 met 4gh geheugen.
Alvast bedankt.
Dat ligt aan de games die je speelt, ondersteunen die Physics?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Dat is een goede, ik dacht, ik vraag het even over het algemeen. Want ik speel niet één vast spel. MW2 heeft het niet nodig geloof ik, maarja... ik ben een allrounder en speel gewoon de nieuwere spellen.
Maar kan ik hieruit concluderen dat het niet slecht is, maar de overbodigheid hangt af van de spellen die ik speel.
In ieder geval bedankt.
Groet.
Maar kan ik hieruit concluderen dat het niet slecht is, maar de overbodigheid hangt af van de spellen die ik speel.
In ieder geval bedankt.
Groet.
Slecht is het niet, maar als je geen spellen speelt die er gebruik van maken (zijn er maar heel weinig), dan is het nogal nutteloos.
AMD Nieuwsdiscussie
Is er een groot verschil in geluid/decibellen tussen de Sapphire HD 5750 en zijn Vapor-X broertje? De performance boost boeit me niet zoveel, ik wil mijn kast stil houden (Antec Sonata II). Momenteel zit er een Geforce in van een jaar of twee oud (GT nogwat).
Anoniem: 28926
Ok, ik heb m toch aangeschaft. Perfect dual displaybeeld. Ik had nogal gekloot met de s-video icm VGA van ati altijd, dus ik dacht dat ze dat wellicht nog niet hadden opgelost.Anoniem: 270342 schreef op maandag 11 januari 2010 @ 16:49:
[...]
Nee niet getest .... ben ook niet helemaal thuis in het dual display gebruik....
Even een vraagje over een probleem dat ik al een tijdje heb.
In spellen die mijn Asus EAH4870 1GB nogal belasten zoals CoD MW2 en GRID loopt de kaart na een tijdje vast. Ik heb het geheugen, videokaart en voeding al vervangen en dat heeft geen resultaat opgeleverd.
Nu ben ik erachter gekomen dat achterop de kaart het ledje met bijschrift D601 brand bij een crash.
Uit een kleine zoektocht op internet blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat het misschien gewoon een hardware fout is die in de reeks zit. Maar ik ben nog even op zoek naar Nederlandse lotgenoten.
In spellen die mijn Asus EAH4870 1GB nogal belasten zoals CoD MW2 en GRID loopt de kaart na een tijdje vast. Ik heb het geheugen, videokaart en voeding al vervangen en dat heeft geen resultaat opgeleverd.
Nu ben ik erachter gekomen dat achterop de kaart het ledje met bijschrift D601 brand bij een crash.
Uit een kleine zoektocht op internet blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat het misschien gewoon een hardware fout is die in de reeks zit. Maar ik ben nog even op zoek naar Nederlandse lotgenoten.
ATI en DXVA...
Waarom kunnen Nvidia ION en Intel GMA4500 het wel fatsoenlijk en ATI niet? (zowel mijn HD2400 als 4350 niet)
Ik heb het dan over 1080P video met meer dan 4 reframes. Als je dit met DXVA afspeelt, krijg je corruptie/groenee blokken e.d. Zolang je op 4 reframes of minder blijft, is het prima. Of als je 720P gebruikt is 8 reframes ook geen probleem. Maar bij 1080P dus wel. Erg vervelend... Hoop dat ze dit nog eens oplossen...
En voor iemand roept dat het wel werkt: check of je wel echt afspeelt met DXVA en check of je video wel 1080p resolutie heeft en of hij wel meer dan 4 reframes heeft.
Edit:
Zie ook http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=308911 en http://forums.amd.com/gam...catid=279&threadid=106911
Waarom kunnen Nvidia ION en Intel GMA4500 het wel fatsoenlijk en ATI niet? (zowel mijn HD2400 als 4350 niet)
Ik heb het dan over 1080P video met meer dan 4 reframes. Als je dit met DXVA afspeelt, krijg je corruptie/groenee blokken e.d. Zolang je op 4 reframes of minder blijft, is het prima. Of als je 720P gebruikt is 8 reframes ook geen probleem. Maar bij 1080P dus wel. Erg vervelend... Hoop dat ze dit nog eens oplossen...
En voor iemand roept dat het wel werkt: check of je wel echt afspeelt met DXVA en check of je video wel 1080p resolutie heeft en of hij wel meer dan 4 reframes heeft.
Edit:
Zie ook http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=308911 en http://forums.amd.com/gam...catid=279&threadid=106911
[ Voor 10% gewijzigd door woekele op 28-01-2010 08:32 ]
Ik maar denken dat het aan mijn pc lag, ik speel nu even de spel Avatar en soms is er een spontane freeze, ik kan wel gewoon naar de desktop door cntrl-alt-del maarjah ik moet wel constant helemaal opnieuw beginnen, had met oudere drivers zowel met de HD4870/HD4890 & de HD4870X2 hier geen last van.MuddyMagical schreef op woensdag 27 januari 2010 @ 11:39:
Even een vraagje over een probleem dat ik al een tijdje heb.
Hopen dat het snel opgelost wordt..
Ik heb zinds aantal dagen een Sapphire 4870 en ik keek zo even in rivatuner en ik zie dat mijn clock schommelt tussen de 750 mhz en 330 mhz en dan gaat die op en neer zie ik ook in een diagram die rivatuner maakt..
is dat normaal of hoort die als die idl staat niet gewoon op 330 te blijven staan of iets..?
Zie hier hoe het eruit ziet in rivatuner
http://img251.imageshack.us/img251/4639/rivatuner.png
Kan iemand mij dat vertellen kan er zelf weinig over vinden.
is dat normaal of hoort die als die idl staat niet gewoon op 330 te blijven staan of iets..?
[ Voor 20% gewijzigd door Jornzor op 29-01-2010 02:52 ]
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
Waarschijnlijk heb je de 3D acceleratie voor iets nodig. Sluit eens alles af en kijk dan of het gebeurt.Jornzor schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 02:47:
Ik heb zinds aantal dagen een Sapphire 4870 en ik keek zo even in rivatuner en ik zie dat mijn clock schommelt tussen de 750 mhz en 330 mhz en dan gaat die op en neer zie ik ook in een diagram die rivatuner maakt..
!!!REQUEST!!!
GEZOCHT beta testers voor voltage softmodding. Met de laatste beta van Radeon Bios Editor is het mogelijk geworden om met meerdere kaarten een soft voltage mod te doen. Alleen zijn hiervoor testers nodig. Heb je een HD4770 of een HD4890 kan je op de techpowerup forums terecht voor het modden. Voor de HD4890 was het al gedeeltelijk mogelijk, alleen is de mogelijkheid voor de geheugen voltage controller erbij gekomen.
HD4890 (GPU+MEM) -> http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=114048
HD4770 (GPU Only) -> http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=114047
Ik heb alles afgesloten maar heeft geen enkele zin.
Kan het geen kwaad dat de kaart zo doet?
AMD Ryzen 3900X, ASUS X570 ROG TRIX, 32GB Corsair RGB 3200MHZ, AMD RX6800XT 16GB, 1,5 TB M2 SSD, NZXT Kraken X62, NZXT H510 Elite Black, Corsair RM750x PSU
Het kan geen kwaad. De HD4870 doet zijn snelheid aanpasen wanneer er weinig te doen is. Je hebt waarschijnlijk iets in de achtergrond draaien die ervoor zorgt dat de snelheid even omhoog moet.Jornzor schreef op vrijdag 29 januari 2010 @ 13:28:
Ik heb alles afgesloten maar heeft geen enkele zin.
Heeft iemand ervaring met de 4650 pci-e icm Windows 7?
Ik wil mijn x1950pro vervangen aangezien deze problemen met Win7 heeft.
Zijn deze kaarten een beetje te vergelijken?
Money for nothin' and your chicks for free
daar zijn benchmarks voor toch?DeeJee schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 13:04:
Heeft iemand ervaring met de 4650 pci-e icm Windows 7?
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
grmpf .. de Hdmi aansluiting van mijn ATI 4890 lijkt het niet meer te doen 
Als ik in CCC detect displays doet, komt mijn TV er niet meer bij te staan. En als je hem aansluit verschijnt hij ook niet meer uit zichzelf. Upgrade van Catalyst 9.12 naar 10.1 maakt geen verschil.
Mijn Onkyo TX-SR607 receiver deed van het ene op het andere moment gaar en wist via Hdmi geen beelden meer op de tv te toveren. Mijn Blu-ray speler rechtstreeks op de TV doet het nog steeds keurig ... maar mijn pc via Hdmi op de TV aangesloten doet helemaal niets meer. Ik vrees dat mijn Onkyo de 4890 heeft meegenomen, of net andersom
.. dus dat wordt RMA

Als ik in CCC detect displays doet, komt mijn TV er niet meer bij te staan. En als je hem aansluit verschijnt hij ook niet meer uit zichzelf. Upgrade van Catalyst 9.12 naar 10.1 maakt geen verschil.
Mijn Onkyo TX-SR607 receiver deed van het ene op het andere moment gaar en wist via Hdmi geen beelden meer op de tv te toveren. Mijn Blu-ray speler rechtstreeks op de TV doet het nog steeds keurig ... maar mijn pc via Hdmi op de TV aangesloten doet helemaal niets meer. Ik vrees dat mijn Onkyo de 4890 heeft meegenomen, of net andersom
My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2
Anoniem: 172410
Ik zat me af te vragen, alle 4xxx en 5xxx kaarten hebben toch allerlei hardwareversnellingen voor video aan boord? Tenminste, dat lees ik als ik de reviews er op na sla. Is het dan niet gek dat ik toch last heb van een flinke CPU-usage als ik een filmpje ga kijken? Of geldt die acceleratie alleen bij Blu-ray en HD-DVD?
[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 25-03-2010 16:35 ]
Dat ligt natuurlijk aan welke extensie dat filmpje heeft en als de GPU dat filmpje ook kan decoderen of dat er misschien extra software voor nodig is.
AMD Nieuwsdiscussie
Ja, je moet wel software gebruiken die de hardware-acceleratie ook daadwerkelijk benut.
Media Player Classis Homecinema kan bijvoorbeeld perfect met dxva decoden.
Media Player Classis Homecinema kan bijvoorbeeld perfect met dxva decoden.
[ Voor 30% gewijzigd door woekele op 25-03-2010 19:12 ]
Het gaat om een m2ts-bestand. Ik was er inderdaad een beetje ingedoken en kwam er achter dat nVidia en ATI standaard geen hardwareacceleratie ondersteunen. Lekker is dat, want de kaarten kunnen het prima en mijn 4770 gaat het wat dat betreft een stuk beter doen dan mijn oude P4 541. Wat heb je er dan aan dat die kaarten het wel ondersteunen?
Nou, dit dus: ik heb aan de hand van deze guide Media Player Classic geïnstalleerd en nu werkt het perfect. Waar ik eerst wel beeld kreeg maar dat steeds secondenlang bleef hangen, rare artefacten had en het gewoon niet lekker te kijken was, speelt de film nu prima zonder problemen.
Ik heb een screenshot gemaakt van de CPU en GPU usage. Rood is Idle, groen is met VLC met hardwareacceleratie aangevinkt en blauw is Media Player Classic. Het gaat om een single core Pentium 4 541 3,2 Ghz met HT en een 4770 512 MB (ik had even in de Task Manager een single graph aan moeten zetten, maar dat heb ik niet gedaan
) . Je ziet dat bij idle weinig activiteit te zien is, alleen dat van het OS zelf, de firewall en Rivatuner. Bij VLC schiet de processor bijna vol en gaat ook het GPU-gebruik omhoog, terwijl de film dus niet fatsoenlijk te kijken is. Bij Media Player Classic is het alsof de CPU idle draait, terwijl de GPU usage zelfs omlaag gaat (wat een raar fenomeen is natuurlijk).

Ik kan nu dus films perfect kijken via de 4770. Heel erg fijn ook, zeker aangezien de P4 met HD-films nogal warm werd en de koeler dus flink zijn best moest gaan doen. Niet echt wat je wil als je lekker een filmpje wil gaan kijken. Nu kan ik kijken via de 4770 die nauwelijks zijn best hoeft te doen en is alles lekker stil en koel
Ik heb alleen de shaders voor postprocessing nog niet aan de praat, maar wellicht is dat een issue met XP x64.
Nou, dit dus: ik heb aan de hand van deze guide Media Player Classic geïnstalleerd en nu werkt het perfect. Waar ik eerst wel beeld kreeg maar dat steeds secondenlang bleef hangen, rare artefacten had en het gewoon niet lekker te kijken was, speelt de film nu prima zonder problemen.
Ik heb een screenshot gemaakt van de CPU en GPU usage. Rood is Idle, groen is met VLC met hardwareacceleratie aangevinkt en blauw is Media Player Classic. Het gaat om een single core Pentium 4 541 3,2 Ghz met HT en een 4770 512 MB (ik had even in de Task Manager een single graph aan moeten zetten, maar dat heb ik niet gedaan

Ik kan nu dus films perfect kijken via de 4770. Heel erg fijn ook, zeker aangezien de P4 met HD-films nogal warm werd en de koeler dus flink zijn best moest gaan doen. Niet echt wat je wil als je lekker een filmpje wil gaan kijken. Nu kan ik kijken via de 4770 die nauwelijks zijn best hoeft te doen en is alles lekker stil en koel
Ik heb alleen de shaders voor postprocessing nog niet aan de praat, maar wellicht is dat een issue met XP x64.
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 25-03-2010 19:42 ]
Beste tweakers,
Ik zit nu met een 4770. Geweldige kaart, maar de grenzen beginnen al zichtbaar te zijn. Vooral gta4 gaat op dit moment heel stroef. Ik weet dat GTA 4 cpu intensief is, maar mijn 4770 met 512mb is ook net niet genoeg. Tevens merk ik dat bij sommige spelen heel af en toe een flinke drop in fps meemaak.
Ik wil graag weer upgraden naar een snellere kaart. Ik zit naar de 5xxx generatie van ATI te kijken, maar die zijn op dit moment slecht leverbaar of gewoon te duur
En ik zat net naar de 4xxx serie te kijken en daar zitten helemaal geen slechte kaarten tussen. Vooral de 4870 lijkt me wel wat. De 4890 is natuurlijk een regelrechte monster, maar ik weet niet of dat net niet overkill is? En ik vind een stille kaart ook heel erg belangrijk, omdat ik niet extreem vaak game.
Specs zijn amd 9600, 4gb en een miditower van Cooler Master met 460watt. Kunnen jullie me misschien in een bepaalde richting sturen? Misschien hebben jullie ervaring met bepaalde merkkaarten die net wat betere koelers hebben etc en of ik nou voor een 4870 moet gaan of een 4890?
Ik zit nu met een 4770. Geweldige kaart, maar de grenzen beginnen al zichtbaar te zijn. Vooral gta4 gaat op dit moment heel stroef. Ik weet dat GTA 4 cpu intensief is, maar mijn 4770 met 512mb is ook net niet genoeg. Tevens merk ik dat bij sommige spelen heel af en toe een flinke drop in fps meemaak.
Ik wil graag weer upgraden naar een snellere kaart. Ik zit naar de 5xxx generatie van ATI te kijken, maar die zijn op dit moment slecht leverbaar of gewoon te duur
Specs zijn amd 9600, 4gb en een miditower van Cooler Master met 460watt. Kunnen jullie me misschien in een bepaalde richting sturen? Misschien hebben jullie ervaring met bepaalde merkkaarten die net wat betere koelers hebben etc en of ik nou voor een 4870 moet gaan of een 4890?
[ Voor 4% gewijzigd door Relief2009 op 02-04-2010 00:14 ]
Je kan voor relatief stille kaarten gaan voor een Vapor-X versie, die schijnen altijd net wat stiller te zijn dan de normale versie. Verder denk ik dat het zonde is om nog voor een 4xxx serie kaart te gaan. Zoals je zelf al zegt is de 4770 een heel leuke kaart, en met een 4870 of 4890 ga je daar niet heel ver overheen komen. Zelfs als die relatief kleine winst je al genoeg is worden beide kaarten vrij heet, zeker ten opzichte van een 4770. Daarmee wodt het stil houden van je systeem al snel een uitdaging.
Weet je zeker dat de bottleneck bij de 4770 ligt en niet bij je processor op het moment? Hoewel GTA IV erg van videogeheugen houdt ligt het probleem toch vaak bij de processor.
Je kan overwegen er een tweede 4770 bij te zetten, als je moederbord dat kan, maar dan houd je het probleem van het videogeheugen (want bij CF is 512 MB + 512 MB = 512 MB). Dan kan je beter voor een 5770 gaan, want die zijn wél goed leverbaar en hebben vaak ook meer geheugen.
Weet je zeker dat de bottleneck bij de 4770 ligt en niet bij je processor op het moment? Hoewel GTA IV erg van videogeheugen houdt ligt het probleem toch vaak bij de processor.
Je kan overwegen er een tweede 4770 bij te zetten, als je moederbord dat kan, maar dan houd je het probleem van het videogeheugen (want bij CF is 512 MB + 512 MB = 512 MB). Dan kan je beter voor een 5770 gaan, want die zijn wél goed leverbaar en hebben vaak ook meer geheugen.
Ja ik besef ook dat mijn processor niet de beste is. Ik ben ook aan het kijken voor een processor upgrade. Een x4 955 of 965 mss
Ik weet ook dat GTA 4 een nogal slechte port is en dat de meeste spellen stukken minder cpu-intensief zijn. Misschien dat mijn cpu bij andere spellen niet de bottleneck is. Of denken jullie dat een 9600 spellen als BF2, ME2, MW2 net niet aankan?
Nee crossfire is zeker geen keuze. Vind 1 kaart in me kast al heel wat
Dus de 5770 is een prima vervanging voor een 4870/4890? Ik zag wel in wat reviews dat deze soms beter en soms slechter presteert dan een 4870.
Nee crossfire is zeker geen keuze. Vind 1 kaart in me kast al heel wat
Dus de 5770 is een prima vervanging voor een 4870/4890? Ik zag wel in wat reviews dat deze soms beter en soms slechter presteert dan een 4870.
De 5770 is inderdaad goed gewaagd aan de 4870 en soms ook de 4890. Het grote verschil zit 'm in het verbruik en bijna automatisch daarmee het geluid. De 4870 stookt heel wat meer op onder volle belasting dan een 5770. Daarnaast heb je natuurlijk nog de voordelen van DX11 (tesselation!) en eventueel Eyefinity. Qua nieuwprijs ontlopen de kaarten elkaar ook nauwelijks nog, dus daar hoef je het niet voor te laten. Tweedehands is wellicht een ander verhaal.Relief2009 schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 00:24:
Zoals gezegd, de Vapor-X versies zijn vaak stil en koel, maar sla er zelf vooral ook wat reviews op na.
Ok dank jullie wel! Dan ga ik maar eens naar een 5770 kijken
Nog even over de vraag over het OC-en van een 4870. Ik heb zelf de club3d OC 1GB versie. Die standaard op 780/925 loopt. Ik heb hem zelf nu nog een keer met 20MHz geklokt zodat ie op 800/925 loopt.
Hoeveel prestatie winst zou ik kunnen verwachten als ik de memory verder clock, naar bijv 1000? En hoeveel scheelt dit dan met het aantal FPS die ik kan verwachten?
Hoever kan ik de VGA kaart overklokken zonder de voltage te verhogen.
Idle loopt mijn VGA kaart trouwens @600/600 voltage is standaard.
Hoeveel prestatie winst zou ik kunnen verwachten als ik de memory verder clock, naar bijv 1000? En hoeveel scheelt dit dan met het aantal FPS die ik kan verwachten?
Idle loopt mijn VGA kaart trouwens @600/600 voltage is standaard.
Alle vragen hebben een antwoord
Heeft er iemand een magische ATI DVI-HDMI dongle nog liggen die hij/zij niet gebruikt (moet dan serienummer 6140063501G zijn)? Mijn Sapphire 4870 wil niet 'zien' dat ik mijn eigen dongle en een HDMI kabel aangesloten heb en krijg dus ook geen beeld of geluid. Het enige wat Sapphire zegt is RMA hem maar, natuurlijk. Voordat ik dat doe zou ik toch even zeker willen weten dat het niet dit kleine dingetje is wat mijn problemen veroorzaakt.
In mijn experimenten met m'n 4770 bleek dat het geheugen hoger clocken bijna 1 op 1 meer performance oplevert in synthetische benchmarks. In spellen heb ik het niet kunnen meten omdat Fraps en mijn virusscanner geen vriendjes willen zijn.mhindrik schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:00:
Nog even over de vraag over het OC-en van een 4870. Ik heb zelf de club3d OC 1GB versie. Die standaard op 780/925 loopt. Ik heb hem zelf nu nog een keer met 20MHz geklokt zodat ie op 800/925 loopt.
Ik betwijfel echter of je die 20 Mhz echt gaat merken, over het algemeen moet het verschil toch wel iets groter zijn voor je er echt iets van gaat voelen in spellen.
Dat verschilt per kaart en is onder andere afhankelijk waar de chips in de wafer hebben gezeten. Dan is er ook nog de combinatie van geheugen en GPU. Je kan, als je de temperaturen goed in de gaten houdt, gewoon stapje voor stapje (kleine stapjes!) hoger gaan tot de boel vastloopt en er dan zo'n 25 MHz afhalen. Dan kan je testen of dat stabiel is.mhindrik schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 15:00:
Anoniem: 126513
Buiten dat de 4xxx serie een goede serie is en was, heb ik toch enkele 2D minpuntjes,
zo blijk ik problemen te hebben als ik in Winxp32-bit de resolutie op 1280*960 heb staan. Soms trillend beeld.
Op 1280*1024 heb ik dat nog niet gehad. Refreshrate maakt niks uit, treed bij allemaal op
Ook heb ik best vaak als ik de monitor uit zet dan later weer aan, dat het beeld niet goed staat, soms een beetje, soms heel erg. Reboot dus
Bij de voorgaande nVidia kaarten had ik geen problemen met 1280*960, en naar mijn herinnering ook minder last van verschoven beeld.
Monitor: Iiyama visionmaster pro454 + Gainward HD4850 512MB
Voor de rest prima, alleen van dat 2d gedeelte vind ik dat ze het een beetje hebben nagelaten bij ATi, grote kans dat het aan de specifieke CRT ligt en dat zoiets zeker niet optreed bij LCD's.
Rekening zal ik er zeker mee houden de volgende keer, ook al zal deze dadelijk vervangen worden voor een platte monitor.
zo blijk ik problemen te hebben als ik in Winxp32-bit de resolutie op 1280*960 heb staan. Soms trillend beeld.
Op 1280*1024 heb ik dat nog niet gehad. Refreshrate maakt niks uit, treed bij allemaal op
Ook heb ik best vaak als ik de monitor uit zet dan later weer aan, dat het beeld niet goed staat, soms een beetje, soms heel erg. Reboot dus
Bij de voorgaande nVidia kaarten had ik geen problemen met 1280*960, en naar mijn herinnering ook minder last van verschoven beeld.
Monitor: Iiyama visionmaster pro454 + Gainward HD4850 512MB
Voor de rest prima, alleen van dat 2d gedeelte vind ik dat ze het een beetje hebben nagelaten bij ATi, grote kans dat het aan de specifieke CRT ligt en dat zoiets zeker niet optreed bij LCD's.
Rekening zal ik er zeker mee houden de volgende keer, ook al zal deze dadelijk vervangen worden voor een platte monitor.
Ik denk inderdaad dat je dat Ati niet kunt verwijten maar dat dat meer bij de monitor ligt, of aan de combinatie van die twee. In mijn eigen ervaring (ik ben recent met wat monitoren bezig geweest) verschilt het heel erg per monitor wat er met het beeld gebeurt met switchen en aan- en uitschakelen. Bij de ene monitor pakt alles feilloos op, terwijl de andere van hetzelfde merk maar een ander model één of zelfs twee reboots nodig heeft voor alles uiteindelijk doet wat het moet doen. Ook ongevraagd van refreshrate wisselen heb ik vaak gezien, terwijl Windows toch echt de goede refreshrate uitstuurt en de monitor die rate aankan.
Ik heb niet het idee dat dat heel anders was toen ik de GeForce er nog in had zitten. Het enige verschil dat ik concreet gemerkt heb (naast performance uiteraard) is dat de GeForce iets meer tijd pakte in de POST dan beide Ati's.
Ik heb niet het idee dat dat heel anders was toen ik de GeForce er nog in had zitten. Het enige verschil dat ik concreet gemerkt heb (naast performance uiteraard) is dat de GeForce iets meer tijd pakte in de POST dan beide Ati's.
Anoniem: 186078
Hoi medetweakers
Via een vriend van mij kan ik van een falliecement een 4870 XFX 1GB overnemen voor 70 euro, best verleidelijk, maar ik heb gehoord dat die kaarten heel vaak uitvallen, beter om het niet te doen?
Waar komt het door, hoge kloks of simpelweg een baggere cooler?
Via een vriend van mij kan ik van een falliecement een 4870 XFX 1GB overnemen voor 70 euro, best verleidelijk, maar ik heb gehoord dat die kaarten heel vaak uitvallen, beter om het niet te doen?
Of misschien is het wel een onzin verhaal.Anoniem: 186078 schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:39:
AMD Nieuwsdiscussie
De laatste kaarten waarvan ik heb gehoord dat ze onbehoorlijk vaak stuk gingen waren de nVidia's van een tijdje geleden. Van problemen bij een 4870 heb ik nog niet gehoord. Natuurlijk krijg je wel problemen als je ze te ver wil overclocken, maar dat werkt natuurlijk bij iedere kaart zo.
Broodje Aap. That's it.Anoniem: 186078 schreef op zondag 04 april 2010 @ 17:39:
Hoi medetweakers
Welke drivers zijn aan te raden voor de Radeon HD 4850 in combinatie met Windows 7 X64? Heb met een Radeon HD 5670 issues met de laatste drivers (10.3 en 10.2) en zit daarom bij die kaart op versie 10.1 van de Catalyst drivers.
Ik zou altijd gewoon met de laatste beginnen. Mochten daar dezelfde problemen optreden kan je andere drivers proberen, of eens kijken of het niet toch ergens anders aan je hardware ligt.
De laatste zijn dus gewoon de 10.3 naar ik aanneem.Anoniem: 172410 schreef op maandag 05 april 2010 @ 08:28:
Ik zou altijd gewoon met de laatste beginnen. Mochten daar dezelfde problemen optreden kan je andere drivers proberen, of eens kijken of het niet toch ergens anders aan je hardware ligt.
Catalyst 10.3 is die nieuwste versie idd, maar deze bèta zou je ook nog kunnen proberen.Hotzenwalder schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:37:
[...]
De laatste zijn dus gewoon de 10.3 naar ik aanneem.
Ik heb iig geen problemen met 10.3 in Win7 x64 met mijn twee HD4850's
[ Voor 9% gewijzigd door -The_Mask- op 05-04-2010 12:54 ]
AMD Nieuwsdiscussie
http://www.tomshardware.c...9%5D=on&prod%5B3249%5D=on
een intressant draadje, zoals je ziet doet de HD4850 in crossfire totaal niet onder voor de HD5850 welke 250 euro ! kost. Op 1 benchmark na maar dat zal wel met de crossfire ondersteuning te maken hebben.
Dus voor de mensen die graag extra perfomance will hebben koop er een HD4850 bij
Scheelt je een hoop geld.
een intressant draadje, zoals je ziet doet de HD4850 in crossfire totaal niet onder voor de HD5850 welke 250 euro ! kost. Op 1 benchmark na maar dat zal wel met de crossfire ondersteuning te maken hebben.
Dus voor de mensen die graag extra perfomance will hebben koop er een HD4850 bij
Intel 6600K @ 3,9 GHz | Asus MAXIMUS VIII RANGER | 16GB G.skill Ripjaws @3000MHz CL15 | AMD Radeon 290x @ 1050MHz | Fractal Design Refine R3 | Coolermaster V650 [img]http://valid.x86.fr/cache/banner/8lauyp.png[/img]
Anoniem: 126513
Bedankt voor deze handige info. Ik denk dat je in de goede richting zit. Als ik mezelf nu na ga, reboot ik ook veel minder vaak, vroeger als er iets niet goed was (met winxp als schuldige aan te wijzen), minimaal 5 reboots per dag. Dat is inderdaad ongeveer naar 1 reboot per week gegaan.Anoniem: 172410 schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 21:56:
Ik denk inderdaad dat je dat Ati niet kunt verwijten maar dat dat meer bij de monitor ligt, of aan de combinatie van die twee. In mijn eigen ervaring (ik ben recent met wat monitoren bezig geweest) verschilt het heel erg per monitor wat er met het beeld gebeurt met switchen en aan- en uitschakelen. Bij de ene monitor pakt alles feilloos op, terwijl de andere van hetzelfde merk maar een ander model één of zelfs twee reboots nodig heeft voor alles uiteindelijk doet wat het moet doen. Ook ongevraagd van refreshrate wisselen heb ik vaak gezien, terwijl Windows toch echt de goede refreshrate uitstuurt en de monitor die rate aankan.
Voorheen volgens mij aangesloten gehad op deze "oude"monitor: GF440MX, GF6800 en GF6800GS. Ook oudere generatie kaarten en dus waarschijnlijk toendertijd veel meer "getest" op de CRT's van toen.
Het was voornamelijk het trillende beeld wat vreemd was, ook na reboots, even kijken of het niet meer terug komt op een andere resolutie.
Edit(1):
Voor de duidelijkheid nog even, alleen in 2D. Met de zelfde resolutie van 1280*960 in 3D, geen probleem.
Lijkt ook weer naar iets te wijzen in de richting van HW + OS combo.
Edit(2):
Waarschijnlijk is het de monitor, die keuren krijgt bij een bepaalde brightness en contrast stand; text. Ook heb ik de analoge monitor kabel op de andere uitgangn van de videokaart aangesloten, dus dat is weer erg handig testen....
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 126513 op 23-04-2010 20:35 ]
Weet iemand wat de specs van het testsysteem zijn bij tomshardware bij deze benches?joker-nl schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:59:
http://www.tomshardware.c...9%5D=on&prod%5B3249%5D=on
Ik kon dit zo gauw niet vinden en is voor het vergelijken van die resultaten met resultaten bij andere mensen wel interessant
Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris
Ik heb een probleem met mijn 4890 1GB, met de 10.3 CCC versie, mijn TV en het opslaan van profielen:
Ik werk graag met 3 profielen:
1. Alleen scherm
2. Alleen TV (1080p)
3. Alleen TV (720p)
Ik gebruik sneltoetsen om te kunnen switchen. Ik kies er voor om alle opties op te slaan. Het enige wat niet opgeslagen wordt is de overscan instelling (0%.) Dit is dus heel vervelend, omdat ik bij elke switch die weer op 0 % moet zetten, omdat ik anders tegen zwarte randen aan zit te kijken. Maar CCC weigert de info op te slaan, wat wel zou moeten.
(Mochten mensen zich afvragen waarom ik niet gewoon mijn scherm extend: Omdat de tv lang niet altijd aan staat en je dus schempjes "kwijt" kan raken met een extended view instelling. Daarnaast kan ik met een draadloos toetsenbordje lekker alles vanaf de bank doen zonder naar mijn scherm te hoeven kijken.)
Ik werk graag met 3 profielen:
1. Alleen scherm
2. Alleen TV (1080p)
3. Alleen TV (720p)
Ik gebruik sneltoetsen om te kunnen switchen. Ik kies er voor om alle opties op te slaan. Het enige wat niet opgeslagen wordt is de overscan instelling (0%.) Dit is dus heel vervelend, omdat ik bij elke switch die weer op 0 % moet zetten, omdat ik anders tegen zwarte randen aan zit te kijken. Maar CCC weigert de info op te slaan, wat wel zou moeten.
(Mochten mensen zich afvragen waarom ik niet gewoon mijn scherm extend: Omdat de tv lang niet altijd aan staat en je dus schempjes "kwijt" kan raken met een extended view instelling. Daarnaast kan ik met een draadloos toetsenbordje lekker alles vanaf de bank doen zonder naar mijn scherm te hoeven kijken.)
Ik ben ook wel benieuwd. Zit nog te kijken of ik voor de huidige 4770 ga als ik de boel upgrade binnenkort, er een tweede 4770 bij gooi of juist alles verkoop en er een 5770 of een 5850 als die tegen die tijd te betalen is bij zet.Willie Billie schreef op dinsdag 06 april 2010 @ 08:23:
Weet iemand wat de specs van het testsysteem zijn bij tomshardware bij deze benches?
Ik kon dit zo gauw niet vinden en is voor het vergelijken van die resultaten met resultaten bij andere mensen wel interessant![]()
De 4770 en 4850 zijn meestal wel redelijk aan elkaar gewaagd, zeker met overclock.
Ik zou voor een 2e HD4770 gaan. Zeker als je er 2e hands een op de kop kan tikken (V&A in de gaten houden dus
).
Moet je wel een geschikt moederbord en voeding hebben. Als je dat van tevoren niet hebt berekend, kan het dus niet.joker-nl schreef op maandag 05 april 2010 @ 12:59:
En qua frames kan je het misschien vergelijken maar natuurlijk niet qua features.
Je wil (verder) overklokken?
Sowieso heeft dat weinig zin met een zo'n kaartje, maar als het gaat om het idee, probeer dan eens een programma zoals Rivatuner.
AMD Nieuwsdiscussie
Ja, want dan heb je geen DX11, waar de meeste games toch nog geen gebruik van maken, en als ze dat wel doen krijgen de meeste kaarten het alsnog moeilijk, en geen EyeFinity, wat de meeste mensen toch niet draaien. Nou, dat lijkt me die extra investering van 200-300 euro wel waardchim0 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 16:29:
En qua frames kan je het misschien vergelijken maar natuurlijk niet qua features.

Zoals gezegd moet je er wel het moederbord en de voeding voor hebben, maar een CF 4770 doet het al goed op vrij normale voedingen, dus dikke kans dat dat laatste geen probleem is. Voor de meeste mensen is een 4850 waarschijnlijk niet eens een probleem.
Tja, daar koop je toch een HD5xxx voor, voor DX11? Als ie dat dan niet trekt is het fail.
Hangt er natuurlijk ook vanaf hoe bruut je de tesselation opschroeftchim0 schreef op donderdag 22 april 2010 @ 17:29:
Tja, daar koop je toch een HD5xxx voor, voor DX11? Als ie dat dan niet trekt is het fail.
Maargoed, zelfs als het netjes werkt vind ik 200-300 euro voor tesselation wel een beetje fors.
In theorie wel en in de daarvoor bedoelde tests, maar zoals Anantech opmerkt is het vrij lastig een real-life situatie te vinden waar het daadwerkelijk verschil maakt.
Lichteffecten, textures, animaties en gezichten hebben veel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren, als die eindelijk die zichtbare hoeken uit modellen verdwijnen zijn we weer een stapje verder
Persoonlijk kan ik niet wachten tot echt goed en consequent gebruikte tesselation doordringt. Omdat ik me vrij bewust ben van hoe spellen werken en gemaakt worden merk ik toch dat ik soms naar de models en de zichtbare hoeken daarin zit te kijken tijdens het spelen. Dat doet niet veel voor mijn spelbeleving, en ik hoop dat tesselation daar eindelijk een einde aan kan makenWhat you won’t see however is a difference, particularly with our static screenshots. When discussing the matter, AMD noted that the difference in perceived quality between the old algorithm and the new one was practically the same. After looking at matters we find ourselves in agreement with AMD; we were not able to come up with any situations where there was a noticeable difference, beyond the obvious AF quality tests that are designed to identify such changes.
Lichteffecten, textures, animaties en gezichten hebben veel vooruitgang geboekt de afgelopen jaren, als die eindelijk die zichtbare hoeken uit modellen verdwijnen zijn we weer een stapje verder
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 22-04-2010 18:34 ]
Heeft er al iemand alleen artifacts gehad met een specifiek spel?
Ik heb een hd4870 glaciator van asus waar ik cod4, mw2, cod5, dirt2 en dergelijke prima kan spelen met relatief lage temperaturen (65 graden maximum gpu temp en 85 memory controller temperatuur), maar wanneer ik call of juarez dx10 speel dan wordt de gpu 85 graden en de memory controller zelfs 106 graden waardoor ik artifacts krijg van het geheugen. Furmark zorgt zelf voor nog hogere temperaturen Call of juarez dx9 zorgt niet voor zo'n hoge temperaturen, na een uur nog steeds redelijk lage temperaturen.
Casetemp rond de 30, kamertemperatuur rond de 23 graden ongeveer en met een 12cm ventilator rechtstreeks op de grafische kaart gericht en de ventilator op 100% van de grafische kaart.
Ik heb de laatste catalyst drivers geinstalleerd, maar ik denk niet dat oudere versies het zouden oplossen. Want 106 graden voor de memory controller wordt niet opgelost door drivers.
Het is zo'n hd4870: foto
Ik heb een hd4870 glaciator van asus waar ik cod4, mw2, cod5, dirt2 en dergelijke prima kan spelen met relatief lage temperaturen (65 graden maximum gpu temp en 85 memory controller temperatuur), maar wanneer ik call of juarez dx10 speel dan wordt de gpu 85 graden en de memory controller zelfs 106 graden waardoor ik artifacts krijg van het geheugen. Furmark zorgt zelf voor nog hogere temperaturen Call of juarez dx9 zorgt niet voor zo'n hoge temperaturen, na een uur nog steeds redelijk lage temperaturen.
Casetemp rond de 30, kamertemperatuur rond de 23 graden ongeveer en met een 12cm ventilator rechtstreeks op de grafische kaart gericht en de ventilator op 100% van de grafische kaart.
Ik heb de laatste catalyst drivers geinstalleerd, maar ik denk niet dat oudere versies het zouden oplossen. Want 106 graden voor de memory controller wordt niet opgelost door drivers.
Het is zo'n hd4870: foto
[ Voor 5% gewijzigd door pisart op 09-06-2010 20:52 ]
Het klinkt alsof je met die andere spellen de kaart gewoon niet zo zwaar belast. Doet een spel dat een keer wel, ja, dan krijg je problemen. Omdat je aangeeft met FurMark nog hoger te komen lijkt het me ook geen bug ofzo, maar gewoon een spel dat je kaart goed aan het werk zet.
Heb juist Far Cry 2 dx10 geprobeerd en heb dan ook last van artifacts. Temperatuur is wel een 10 graden lager van de gpu en memory controller, maar toch nog. Hmm, lijkt me dan aan dx10 games te liggen. Een dx10 kaart die geen dx10 games kan afspelen 
Ik ga nu dan vantage 10 x laten runnen,ben benieuwd of ik dan artifacts krijg.
Ik ga nu dan vantage 10 x laten runnen,ben benieuwd of ik dan artifacts krijg.
Het probleem met de resolutie van 1280x960 heb ik ook.
Mijn specs:
Windows 7
Driver: 10-6_vista64_win7_64_dd_ccc_enu.exe
Monitor: Iiyama Visionmaster Pro 450 (pas 10 jaar oud
) Max resolution 1600x1200 @ 85 Hz
VidKaart: Sapphire 4870 1GB
Vroegah, met een eigen merk Radeon 9600 onder WinXP Pro, was het geen probleem om op 1280x960 @ 100 Hz te gaan zitten.
Nu krijg ik max 60 Hz. Een andere optie is er niet.
Ik heb Ati Tray Tools, Rivatuner, Powerstrip en ATI Catalyst Control Center geprobeerd om e.e.a. te verhelpen. Het blijft echter onmogelijk om de resolutie aan te passen. Het lijkt wel of Windows 7 hierbij dwars zit?
Mijn specs:
Windows 7
Driver: 10-6_vista64_win7_64_dd_ccc_enu.exe
Monitor: Iiyama Visionmaster Pro 450 (pas 10 jaar oud
VidKaart: Sapphire 4870 1GB
Vroegah, met een eigen merk Radeon 9600 onder WinXP Pro, was het geen probleem om op 1280x960 @ 100 Hz te gaan zitten.
Nu krijg ik max 60 Hz. Een andere optie is er niet.
Ik heb Ati Tray Tools, Rivatuner, Powerstrip en ATI Catalyst Control Center geprobeerd om e.e.a. te verhelpen. Het blijft echter onmogelijk om de resolutie aan te passen. Het lijkt wel of Windows 7 hierbij dwars zit?
[ Voor 9% gewijzigd door twooggy op 14-07-2010 20:46 . Reden: Een paar relevante specs toegevoegd ]
Ik heb een kort vraagje.
Ik heb een HD4870 met 1GB DDR5 van Sapphire. Nu ben ik een beetje mijn PC aan't upgraden en wil ik eigenlijk wel Crossfire proberen.
Echter zie ik @ pricewatch alleen de HD4870 VAPOR-X (http://tweakers.net/price...4870-1gb-gddr5-pci-e.html) en voor zover ik weet heb ik die niet, maar een "normale". Zou ik toch deze VAPOR-X naast mijn 4870 kunnen gebruiken in een Crossfire setup?
Is vast al eerder langsgekomen maar heb het zo 1, 2, 3 niet kunnen vinden. Alvast bedankt voor de hulp!
Ik heb een HD4870 met 1GB DDR5 van Sapphire. Nu ben ik een beetje mijn PC aan't upgraden en wil ik eigenlijk wel Crossfire proberen.
Echter zie ik @ pricewatch alleen de HD4870 VAPOR-X (http://tweakers.net/price...4870-1gb-gddr5-pci-e.html) en voor zover ik weet heb ik die niet, maar een "normale". Zou ik toch deze VAPOR-X naast mijn 4870 kunnen gebruiken in een Crossfire setup?
Is vast al eerder langsgekomen maar heb het zo 1, 2, 3 niet kunnen vinden. Alvast bedankt voor de hulp!
als goed is zou je kaart gewoon samen werken met zelfde model van ander merk.. scheelt al een stuk in de kosten.
pricewatch: Asus EAH4870/2DI/1GD5
pricewatch: Asus EAH4870/2DI/1GD5
Hier is een link waarin een overzicht staat van alle combinaties die mogelijk zijn.
http://game.amd.com/us-en...sfirex/CF_combo_chart.jpg
de producent maakt niet uit wel de kloksnelheid van de kaart die moet(eventueel handmatig)
het zelfde geklokt zijn, voor crossfire om te werken
http://game.amd.com/us-en...sfirex/CF_combo_chart.jpg
de producent maakt niet uit wel de kloksnelheid van de kaart die moet(eventueel handmatig)
het zelfde geklokt zijn, voor crossfire om te werken
[ Voor 32% gewijzigd door R3P4 op 15-07-2010 18:57 ]
Ik heb sinds kort een hd4850, omdat mijn 8800gt was doodgegaan. Nu heb ik bij call of duty: United Offensive opeens veel meer last van framedrops in wat drukkere situaties. Sowieso voelt alles raar aan, ook wanneer de fps goed is.
Zou dit kunnen komen omdat de hd48xx serie nieuwer is en daarom een oud spel minder goed ondersteunt?
Of is er iets wat ik er aan kan doen?
Zou dit kunnen komen omdat de hd48xx serie nieuwer is en daarom een oud spel minder goed ondersteunt?
Driver van de oude kaart wel goed verwijderd?
AMD Nieuwsdiscussie
Heb je de oude drivers wel gedeïnstalleerd? En driversweeper gebruikt voordat je de ATI videokaart drivers ging installeren?aicaramba schreef op woensdag 01 september 2010 @ 00:00:
Ik heb sinds kort een hd4850, omdat mijn 8800gt was doodgegaan. Nu heb ik bij call of duty: United Offensive opeens veel meer last van framedrops in wat drukkere situaties. Sowieso voelt alles raar aan, ook wanneer de fps goed is.
Ja, dat heb ik gedaan ja. Zou nog een keer kunnen proberen.
vaak is het verwijderen van de driver niet genoeg, als ik rond kijk op het forum.
En adviseren ze een nieuwe install van je o.s.
Dus zou ik dat eens proberen.
En adviseren ze een nieuwe install van je o.s.
Dus zou ik dat eens proberen.
Ik gebruik nu nog windows xp sp3. Ik heb vanuit school nog windows 7, die ik dag zou willen installeren. Zou dat verder nog iets uit kunnen maken?
[ Voor 13% gewijzigd door aicaramba op 03-09-2010 17:57 ]
Als het goed is niet, maar om de eventuele driver conflicten uit te sluiten is het de beste optie om
even je o.s. opnieuw te installeren xp of 7 maakt niet uit, en dan de nieuwste drivers installeren.
even je o.s. opnieuw te installeren xp of 7 maakt niet uit, en dan de nieuwste drivers installeren.
Ik zit eigenlijk met een vraag en volgens mij is dit het juiste adres om mijn vraag te stellen. Ik beschik over een Ati radeon hd 4870 van xfx met 512mb. Nou zag ik laatst het volgende moederbord voorbij gaan: pricewatch: MSI K9A2 CF-F hiermee kun je crossfire afspelen. Nou luidt mijn vraag of een 4890 1gb goed schaalt met een 4870 512mb? Dit zou ik graag willen weten want dan koop ik het al eerder vermelde moederbord. Dan rest mij nog een vraag of het mogelijk is om met een 4890 en 4870 indien aangeraden wordt je er ook nog een nvidea geforce 7800 als physics kaart kan bij doen in de agp aansluiting? Ik hoor graag jullie reactie's en meningen.
Vincent
Vincent
Als ik het goed heb, zal de HD4890 dan op dezelfde clocks lopen dan de HD4870.vvermeer schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:29:
Nou luidt mijn vraag of een 4890 1gb goed schaalt met een 4870 512mb? Dit zou ik graag willen weten want dan koop ik het al eerder vermelde moederbord. Dan rest mij nog een vraag of het mogelijk is om met een 4890 en 4870 indien aangeraden wordt je er ook nog een nvidea geforce 7800 als physics kaart kan bij doen in de agp aansluiting? Ik hoor graag jullie reactie's en meningen.
Tevens zal er maar 512MB videoram van de HD4980 gebruikt worden, omdat bij CFX elke kaart identiek hetzelfde in het geheugen laadt. Dus is het kleinste videoram de beperkende factor.
M.a.w, zonde om daarvoor een HD4890 1GB te kopen. Koop er éénzelfde HD4870 512Mb bij.
Edit:
Verder, waar zie jij een AGP aansluiting? En al zou die er zijn, nVidia kaartje kunnen pas vanaf de 8000 serie dienen om PhysX te renderen.
[ Voor 7% gewijzigd door Tweaker36 op 07-09-2010 20:43 ]
Dankjewel voor je reactie. Is het overigens een goed idee om er een nvidea agp kaart voor de physics bij te doen?
[ Voor 0% gewijzigd door vvermeer op 07-09-2010 20:44 . Reden: foutje ]
is het nou mogelijk om een nvidea kaart in combo met een ati kaart te draai de nvidea in de agp voor de physics en de ati voor de power?
Welk mobo gaat dit in godsnaam over.. Want PCI-E + AGP bestaat niet (100% zeker) en 2x AGP is vrij zeldzaal en al ruim uit de tijd...
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Het antwoord had ik al gegeven:vvermeer schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:15:
is het nou mogelijk om een nvidea kaart in combo met een ati kaart te draai de nvidea in de agp voor de physics en de ati voor de power?
M.a.w; in jouw geval hier kan het niet.Tweaker36 schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 20:36:
Edit:
Verder, waar zie jij een AGP aansluiting? En al zou die er zijn, nVidia kaartje kunnen pas vanaf de 8000 serie dienen om PhysX te renderen.
Wat heb je nodig voor Ati graka (al dan niet in CFX opstelling) + nVidia vor PhysX?
- Mobo met voldoende PCI-e sloten
- 1 of meerdere (identieke) PCI-e Ati kaarten
- 1 PCI-e nVidia kaart vanaf de 8000 serie
- Windows XP / 7 (onder Vista werkt 't niet)
- Gemodde PhysX drivers
Het slaat nergens op.D4NG3R NL schreef op dinsdag 07 september 2010 @ 21:16:
Welk mobo gaat dit in godsnaam over.. Want PCI-E + AGP bestaat niet (100% zeker) en 2x AGP is vrij zeldzaal en al ruim uit de tijd...
Maar PCI-e en AGP op 1 bord kan wel, maar kan niet tegelijk gebruikt worden als ik het goed heb:
pricewatch: Asrock 939Dual-SATA2
[ Voor 20% gewijzigd door Tweaker36 op 07-09-2010 23:01 ]
Zou het ook te maken kunnen hebben met een te zwakke voeding? Onze oorspronkelijke voeding was kapot gegaan, daarna is er een 400 watt voeding van een slecht merk ingezet.R3P4 schreef op vrijdag 03 september 2010 @ 18:33:
Als het goed is niet, maar om de eventuele driver conflicten uit te sluiten is het de beste optie om
Ik heb van 8800gt naar hd4850 gegaan, dus er is een kleine toename in verbruik geweest.
Het zou wel raar zijn, omdat starcraft 2 wel goed loopt.
Voeding zorgt normaal gesproken niet voor slechte speelbaarheid van games, maar een beroerde voeding moet je eigenlijk sowieso vervangen aangezien het natuurlijk je hele PC kan slopen.
AMD Nieuwsdiscussie
sluit me aan bij the mask.
Ja een zwakke voeding geeft natuurlijk kopzorgen, en als je de kans hebt zou ik er een wat krachtigere voeding insteken, voor een enkele kaart zo`n 550 watt psu.
beter iets te veel dan te weinig.
Is starcraft2 het enige wat dan goed loopt?
of heb je een game(s) die niet loopt?
Ja een zwakke voeding geeft natuurlijk kopzorgen, en als je de kans hebt zou ik er een wat krachtigere voeding insteken, voor een enkele kaart zo`n 550 watt psu.
beter iets te veel dan te weinig.
Is starcraft2 het enige wat dan goed loopt?
of heb je een game(s) die niet loopt?
Voor zo ver ik weet draait alleen call of duty United offensive niet goed. vcod en united offensive zijn sowieso wel spellen waarbij framedrops niet heel ongewoon zijn. Maar wel raar dat het bij een snellere videokaart erger is geworden. Bij mijn 8800gt had ik er bijna geen last van.
Voor drie HD4850's is een goede 550 Watt voeding minimaal, voor een enkele een goede 350/400 Watt voeding.R3P4 schreef op woensdag 08 september 2010 @ 07:01:
voor een enkele kaart zo`n 550 watt psu
AMD Nieuwsdiscussie
Amd adviseerd toch echt een minimum voor 1 kaart van 450 watt en 550watt voor crossfire met 2 kaarten.
450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode).
http://www.amd.com/us/pro...-system-requirements.aspx
450 Watt or greater power supply with 75 Watt 6-pin PCI Express® power connector recommended (550 Watt and two 6-pin connectors for ATI CrossFireX™ technology in dual mode).
http://www.amd.com/us/pro...-system-requirements.aspx
Mooi voor hun, maar zoals je zelf al zegt is het een advies en niet gebaseerd op feiten, daarnaast hebben ze natuurlijk geen idee over de rest van de PC die iemand gaat gebruiken en de kwaliteit van de voeding dus gaan ze maar van het slechste uit.
AMD Nieuwsdiscussie
Inderdaad, wat eigenlijk belangrijker is zijn de ampere op de 12v rail.
Die moet genoeg kunnen leveren voor de pc in z`n geheel.
De goedkope psu met genoeg Ampere zal dan rond de 500w zijn en een a merk rond de 400w.
De goedkope psu met genoeg Ampere zal dan rond de 500w zijn en een a merk rond de 400w.
Wat misschien nog wel belangrijker is, is de ripple en of hij zijn vermogen wel haalt. Een A-merk voeding van 400 watt kan ook twee keer een 4850 in crossfire trekken. pricewatch: Corsair CX400WR3P4 schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 07:42:
Inderdaad, wat eigenlijk belangrijker is zijn de ampere op de 12v rail.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Dan heb ik nog een vraagje,
Een 4870x2 heeft toch een 6 en een 8 pin connector nodig?
En als ik dit goed heb begrepen zijn er dan ook 6 naar 8 pin connectors?
Ja die zijn er wel, klik de link maar..
http://www.highflow.nl/aa...e-verleng-kabel-15cm.html.
http://www.highflow.nl/aa...e-verleng-kabel-15cm.html.
Voor zover ik weet kan je ook gewoon je 6 pin in die 8 pin doen, en die twee polletjes die overblijven met elkaar verbinden. Dat zijn namelijk ground pinnetjes.vvermeer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 12:39:
Dan heb ik nog een vraagje,
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Oke maar hoe kan je die dan met elkaar verbinden? Ik heb inmiddels de kaart en die werkte niet toen ik de 2 x 6 pin in beide sloten stopte. Weet iemand misschien een goede kabel voor me (een oplossing is overigens ook goed XD).
vvermeer schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 18:08:
Oke maar hoe kan je die dan met elkaar verbinden? Ik heb inmiddels de kaart en die werkte niet toen ik de 2 x 6 pin in beide sloten stopte. Weet iemand misschien een goede kabel voor me (een oplossing is overigens ook goed XD).

dan zijn het de rechter twee van de 8 pin moeten verbonden worden als ik het goed begrijp?
B.T.W. toen we de 6 pin erin staken gaf hij een bios fail en een lange piep.
[ Voor 3% gewijzigd door hvanpelt op 10-09-2010 19:08 ]
Anoniem: 171689
Ik heb een vraag over de drivers voor mijn mobility radeon 4570. Ik kampte met nogal slechte performance in Dawn of War 2 Chaos Rising en dacht dat het misschien aan mijn oude driver versie lag. In CCC staat dat ik driverversie 9.7 had, zeer oud en ik heb dan ook een nieuwe gedownload en geinstalleerd.
Echter als ik na de installatie in mijn CCC kijk staat er nog steeds 9.7 in plaats van 10.8, en in apparaatbeheer staat 8.632.1.2000, wat correspondeert met die drivers van vorig jaar. Ik heb de drivers er dan maar eerst helemaal afgehaald en opnieuw heb ik de 10-8 mobility drivers geinstalleerd, maar er veranderd niets, kan iemand me vertellen hoe dit kan? Als ik in apparaatbeheer via de windows functie naar nieuwe drivers zoek, zegt hij dat er geen nieuwere drivers beschikbaar zijn
Echter als ik na de installatie in mijn CCC kijk staat er nog steeds 9.7 in plaats van 10.8, en in apparaatbeheer staat 8.632.1.2000, wat correspondeert met die drivers van vorig jaar. Ik heb de drivers er dan maar eerst helemaal afgehaald en opnieuw heb ik de 10-8 mobility drivers geinstalleerd, maar er veranderd niets, kan iemand me vertellen hoe dit kan? Als ik in apparaatbeheer via de windows functie naar nieuwe drivers zoek, zegt hij dat er geen nieuwere drivers beschikbaar zijn
Je moet wel het totale driver/software pakket downloaden en niet alleen de driver.Anoniem: 171689 schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 12:56:
Ik heb een vraag over de drivers voor mijn mobility radeon 4570. Ik kampte met nogal slechte performance in Dawn of War 2 Chaos Rising en dacht dat het misschien aan mijn oude driver versie lag. In CCC staat dat ik driverversie 9.7 had, zeer oud en ik heb dan ook een nieuwe gedownload en geinstalleerd.