Astennu schreef op woensdag 23 september 2009 @ 09:14:
Ik ben wel een beetje teleur gesteld over de performance van de HD5870. Hij kan de HD4870 X2 totaal niet aan. Of er zit een bottelnek in het ontwerp. Of er is een driver probleem. Dat je geen 100% boost krijgt snap ik. Maar ik had de verschillen wel kleiner verwacht. Geluids druk lijkt gelukkig wel mee te vallen. Dat is wel heel mooi.
Je moet de HD5870 dan ook vergelijken met de kaart die hij vervangt, namelijk de HD4870. De HD5870X2 is de kaart die de HD4870X2 moet gaan vervangen en de verschillende CrossFire reviews laten al zien wat je kan verwachten.
Verder zou ik ook even verder kijken dan m'n neus lang is

en vooral op zoek gaan naar de echte IQ tests. Op 8xAA is de performancehit namelijk relatief gezien een stuk kleiner dan wanneer je 8xAA aanzet op de HD4870X2 en de minimumframerates liggen vaak hoger wat uiteindelijk toch resulteert in een fijnere spelbeleving doordat de boel minder zal schokken in drukke scenes. Oh... en de HD5870 heeft geen last van microstuttering wat de HD4870X2 wel heeft dankzij AFR.
Tel daarbij op dat HD5870 sowieso default een hogere IQ heeft vanwege de verbeterde AF algoritmes zonder aan performance in te boeten, supersampling mogelijk is, de CFAA modi zoals Edge Detect AA een performanceboost hebben gekregen en vooral de aanwezigheid van DX11 support waarmee het verschil tussen de HD4870X2 en HD5870 alleen maar zal toenemen... tja, dan krijg je voor rond de E300-350 toch een kaart die z'n geld waard is.
De HD5870 is in vergelijking met de HD4870(X2) wel een stuk efficienter in omgang met de beschikbare geheugenbandbreedte. Daar waar eerst 800 streamcores en 40 texture units moesten beschikken over 115GB/s, daar moeten nu 2x zo veel streamcores en texture units gebruik maken van slechts 1.3x meer bandbreedte. Hoogstwaarschijnlijk zal je zien dat de performance een stuk beter meeschaalt wanneer er sneller geheugen gebruikt wordt.
[
Voor 15% gewijzigd door
CJ op 23-09-2009 09:32
]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.