NMe schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:50:
[...]
Interesseert niet, raid = raid, je hebt 9-24 anderen bij je waarvan je verwacht dat ze hun job doen, dan moet jij dat ook doen. Minder dan 3k dps in een willekeurige raid is gewoon slecht en dan ben je een liability. Je wordt dan gewoon gedragen door de rest en dat is niet eerlijk.
[...]
Niet als iedereen dat doet.
Sorry? Naar mijn weten hebben wij vroeger altijd Naxx10 gecleared zonder dat men aan de 3K DPS kwam hoor. Sterker nog, gezien de relatief slechte kwaliteit van de DPSers destijds zou ik het al een wonder vinden als we iedereen op 2,5K DPS hadden bij een Patchy. Minimaal 3K DPS op een Patchy in Naxx10 is echt onzin, zelfs met 3 healers. Vergeet daarbij ook zeker niet dat je nog 2 tanks hebt die ook DPS doen, ook al is het een stuk lager (mag ik hopen

). Om maar even een idee te geven van de kwaliteit destijds van onze raid DPS: ik als tank zat gemiddeld tussen de 2K en 2,5K DPS op Patchy en stond bijna altijd in de top 3 DPS (ja, onze DPSers zogen).
Aan de andere kant is het alweer een tijd geleden, dus ik ga alle twijfel even wegnemen met 'napkin math'
Patchy heeft 4.320.000 HP in Naxx10 en een enrage timer van 6 minuten (360 seconden).
De minimale DPS die de gehele raid moet doen (gemiddeld) om Patchy tijdig neer te meppen is dan: 4.320.000/360=12.000 DPS.
Met 5 DPSers (excl 2 tanks en 3 healers) is de minimale DPS p.p.: 12.000/5=2.400 DPS.
Als we dan -hypothetisch- stellen dat onze 2 tanks tezamen tellen voor 1 DPS, dan kom je uit op een gemiddelde van 2.000 DPS p.p. voor Patchy10.
Dit laatste scenario komt aardig overeen met hoe ik de vroegere raids herinner van mijn oude guild. 2K DPS was het gemiddelde wat elke raid terug kwam, met hier en daar wat uitschieters (beide kanten op). Bovendien waren Patchy encounters voor ons, in het begin zeker, een race tegen de enrage-klok. Hiermee wil ik alleen maar zeggen dat ik een statement als 'minimaal 3K DPS voor elke raid!' te kort door de bocht vind. Zeker als je Patchy als voorbeeld neemt

Ulduar daarentegen is hele andere business en over TotC kan ik helaas niets zeggen.
P.s. Als ik mijn rekensommetje even loslaat op Patchy25 met 16 DPSers (excl 3 tanks en 6 healers), dan kom ik uit op 2.257 DPS minimum.
P.p.s. Met zulke lage DPS gaan je healers echter wel snel OOM raken. Of je het dan redt of niet hangt af van consumables etc. Maar ja, dat hangt ook weer af van je tanks, dus nogal lastig mee te nemen.