[discussie] Intel P55/socket 1156 moederborden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 51 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Soggney schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 14:03:
Ik bedoelde inderdaad de 333 serie van Gigabyte, dus ik ben dan beter af met een Asus of MSI mobo.
Dat ligt er natuurlijk ook een beetje aan wat je allemaal van het bord wil gaan gebruiken. Als je het 2e PCIe slot niet gebruikt dan merk je er niets van. Ik heb nu de P55A-UD6 thuis liggen en daar werkt USB3.0 gewoon fullspeed als ik er 2 videokaart induw.
De oplossing die ze gebruiken is misschien niet de beste oplossing, maar het is nou ook weer niet zo dat het onwerkbaar is. Afwachten is even wat Asus, MSI en anderen gaan doen.
Het meest ideale zou zijn als Intel dit gelijk zou integreren in de chipset, maar daar mogen we nog wel even op wachten ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 13:06

Soggney

Zeekomkommer

IN het begin zal ik er misschien geen last van hebben, maar als ik begin te upgraden dan kan dit wel eens zorgen voor problemen. Ik zou zelf heel graag bij Gigabyte blijven (het eerste mobo waar ik jaren geen last van had (tot nu, maar dat is een ander verhaal). Hoedanook hou ik de evolutie van de mobo's van Gigabyte in de gaten zodat ik wanneer ik tot aankoop overga een goede keuze maak. Hoedanook zie ik me een I7 860 nemen in combo met een HD5870 en OCZ of Corsair geheugen.

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Soggney schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 15:56:
IN het begin zal ik er misschien geen last van hebben, maar als ik begin te upgraden dan kan dit wel eens zorgen voor problemen.
Waar wil je dan naar upgraden? Want de PCIe 2.0 8x bottleneck merk je pas wat van als je er echt een dure high-end kaart in gaat stoppen die ook nog eens veel bandbreedte nodig heeft.
Een Radeon HD5970 is zo ongeveer twee keer een HD5870, maar dan dus op één bord. Dat zo'n CrossFire op één PCB liever PCIe 2.0 x16 heeft snap ik wel, want de individuele GPUs moeten die bandbreedte sowieso al verdelen. Een HD5970 op een PCIe 2.0 x16 heeft dus maar 8 lanes per GPU beschikbaar.
Halveer je de invoer, dan halveer je ook de bandbreedte naar de GPUs. En het verschil van 8x naar 4x merk je ook op een gewone HD5870.
Hoedanook zie ik me een I7 860 nemen in combo met een HD5870 en OCZ of Corsair geheugen.
Met die setup zou je er geen last van hebben. Met een HD5870 merk je het verschil niet tussen PCIe 2.0 8x en x16.
En upgraden... als je er CrossFire van maakt heb je nog steeds 2x PCIe 2.0 8x op je kaarten en vallen je USB3 en SATA-600 controller terug op PCIe 1.1 kanalen. USB3 gaat daar nog steeds fullspeed overheen. En SATA-600 heb je per link nog niets aan. Waar het hem daar in zit is dat je met 2 SSDs in RAID je de PCIe 1.1 x1 link vol gaat stouwen, ben je dat van plan?

Wederom kom je weer min of meer uit op wat dion_b al gezegd heeft, maar dan in algemenere context. Als je er echt dure highend spullen aan wilt gaan hangen, dan ga je mogelijk tegen de limieten aanlopen. Maar als je voor dergelijke hardware het geld hebt, heb je ook het geld voor mogelijk een duurdere P55 plank met een PLX oplossing of zelfs voor een X58 oplossing.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2009 16:24 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is inderdaad wel een punt. Er wordt redelijk zwaar gekeken naar de beschikbare PCIelanes, maar als je het gaat testen dan merk je vaak dat een videokaart op x4 snelheden het nog net zo vlot doet als op x16 en pas daaronder merkbare verschillen gaat geven.

Zelf zou ik er in elk geval geen problemen mee hebben, maar goed, dat is natuurlijk persoonlijk (zelf heb ik nog helemaal geen S-ATA 6Gbps en USB3.0 nodig, dus ik hoef niet per se een P55A te hebben).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

HD5770 op 4x kun je prima doen verwacht ik. Maar ik denk dat je met een HD5870 niet onder de 8x wilt duiken. Verschil 16x -> 8x is enkel meetbaar, net als je een verschil kunt meten tussen DDR3-1333 CL9 en CL7, maar het zelf merken doe je niet. Verschillen van enkele ms of enkele fps merk je niet.
Ga je terug naar 4x dan denk ik dat je dat met een HD5870 mogelijk wel kan gaan merken. Want dan wordt het verschil nog een stapje groter.

Maar voor zover ik weet hoeft die situatie zich helemaal niet voor te doen met dit bord, omdat je prima 2 maal 8x krijgt.
Alleen kan het dan zijn dan als je highend SSDs aan die Marvell controller hebt hangen, je het gaat merken. Imo verplaats je die dan gewoon naar de Intel SATA-300 controller en probleem is opgelost. Want SATA-300 trek je voorlopig per device nog niet vol.

[ Voor 70% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2009 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor zover ik met de UD6 heb kunnen testen heb je alleen de x8 link met 2 kaarten. Ik heb nu 3 kaarten, zal ze er eens alle 3 induwen en kijken wat GPU-z met te vertellen heeft over de linkspeeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Vandaag een ASUS Maximus III Formula besteld alleen vraag me af of ik toch niet beter de Gigabyte UD6 had kunnen nemen. De Gigabyte heeft 6 DDR3 slots en USB3, dingen die de ASUS niet heeft. De ASUS heeft daarentegen een geinige losse audiomodule maar ik begrijp nu dat t eigenlijk niks meer voorstelt dan de normale onboard kaarten.

Beetje impulsief geweest met m'n keuze denk ik :X

edit: ook stuk gekeken op de geheugenslots, heb 3x2GB gekocht in de veronderstelling dat de ASUS ook 6 slots zou hebben. Lekker bezig weer... :)

[ Voor 16% gewijzigd door Cartman! op 08-12-2009 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

TERW_DAN schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:42:
Voor zover ik met de UD6 heb kunnen testen heb je alleen de x8 link met 2 kaarten. Ik heb nu 3 kaarten, zal ze er eens alle 3 induwen en kijken wat GPU-z met te vertellen heeft over de linkspeeds.
3 kaarten? Dan krijg je volgens mij een PCIe 2.0 8x, PCIe 2.0 8x en PCIe 1.1/2.0(?) 4x voor de individuele kaarten. En elk een PCIe 1.1 1x lane voor de USB3 en de SATA-600 controller.
En dan zijn de 8+8 van de CPU en de vrije 6 van de PCH vol.

[Edit]
En de Gigabit NIC en Intel SATA-300 controller hangen ook aan de PCH. De PCH heeft 8 lanes te vergeven, dus die twee annexeren de laatste twee.

Gevolg is dat je 2GB/s DMI bus stampvol gaat zitten.

Ik ben in mijn hoofd even in de war of de PCH nou PCIe 2.0 of 1.1 lanes levert, of dat daar een onderverdeling van is. Dan maakt namelijk uit als je het zou willen uitrekenen. Heb op het moment geen tijd om dat even uit te pluizen. Staat misschien wel ergens in het topic :P

[ Voor 68% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:45:
Vandaag een ASUS Maximus III Formula besteld alleen vraag me af of ik toch niet beter de Gigabyte UD6 had kunnen nemen. De Gigabyte heeft 6 DDR3 slots en USB3, dingen die de ASUS niet heeft. De ASUS heeft daarentegen een geinige losse audiomodule maar ik begrijp nu dat t eigenlijk niks meer voorsteld dan de normale onboard kaarten.

Beetje impulsief geweest met m'n keuze denk ik :X

edit: ook stuk gekeken op de geheugenslots, heb 3x2GB gekocht in de veronderstelling dat de ASUS ook 6 slots zou hebben. Lekker bezig weer... :)
Waarom 3 dimmen? Dan kun je hooguit singlechannel gaan draaien, dat lijkt me eerlijk gezegd verre van handig. Dan kun je er beter 1 niet gebruiken en er 2 inprikken.
Die audiomodule is vaak niet meer dan een riserkaartje heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ja, daarom is t dom dat ik er 3 koos. Ik denk dat ik t ASUS-mobo terugstuur evenals t geheugen en dan de UD6 haal van Gigabyte en 4x2GB erin. Kan ik altijd nog uitbreiden met 4GB extra. Meestal doe ik er een maand over eer dat ik iets bestel maar nu was t in een dag voor elkaar, haastige spoed...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kunt ook nog 1 dimm erbij halen zodat je 4 dimmen in dualchannel kunt draaien natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ja, dat kan ook inderdaad, minder gedoe met terugsturen ook (voor zowel mezelf als de shop). Eens kijken of ik een zelfde module ook los kan kopen in de PW maar. Wat denk jij? Die ASUS omruilen voor de Gigabyte?

edit: heb ik precies weer een triple kit gekocht waarvan je geen losse modules kan kopen (GEIL 2GB) :{

[ Voor 20% gewijzigd door Cartman! op 08-12-2009 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:01:
Wat denk jij? Die ASUS omruilen voor de Gigabyte?
Uh... en dat vraag je aan TERW_DAN? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Dat hij zelf die Gigabyte heeft zegt eigenlijk genoeg natuurlijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 17:03:
Dat hij zelf die Gigabyte heeft zegt eigenlijk genoeg natuurlijk :+
Die Gigabyte plank heb ik van Gigabyte gekregen, maar die moet ook weer terug ;)
Dat ding ligt hier voor een review die ik voor Madshrimps aan het schrijven ben.

Wat betreft P55s heb ik tot nu toe enkel Gigabytes echt kunnen testen (met name de P55-UD6 en P55A-UD6).
Merken zeggen niet alles, dus ik zou gewoon kijken naar reviews en kijken hoe die borden eruit komen.

Ik zal eerlijk toegeven dat ik redelijk Gigabytefan ben, maar dat is omdat de spullen die ik van ze heb gehad gewoon altijd lekker werken bij mij. En gezien het feit dat ik redelijk goede contacten met ze heb heb ik ook de kans om veel van die dingen te testen.

Maar als ik de verhalen zo lees van de MSI P55 GD65, dat lijkt me ook een ontzettend leuk plankje. Asus heeft dan niet mijn voorkeur, maar dat komt omdat ik gewoon veel gezeur met die borden heb gehad, ik koop liever iets dat me in het verleden altijd tevreden heeft gesteld (maar dat biedt natuurlijk geen garantie voor de toekomst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier komt binnenkort, hopelijk deze week, zo'n P55-GD65 binnen. Ik laat mijn bevindingen uiteraard weten :)
Zit normaal ook aan de Gigabyte, maar het huidige aanbod is helaas minder op mij toegespitst. Nou zou er wel een UD4P komen die beter aan mijn eisen voldoet, maar die heb ik in NL nog niet gespot.

[ Voor 48% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2009 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Het geheugen heb ik kunnen annuleren, het moederbord was al onderweg dus dat stuur ik terug (wet koop op afstand) en laat ik ruilen voor de Gigabyte. Ben ook erg tevreden over mn huidige Gigabyte mobo (P35-DQ6) dus verwacht dat dit weer goed zal bevallen.

Geheugen ga ik vanavond of morgen even uitzoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 16:46:
Staat misschien wel ergens in het topic :P
In mij hoofd staat iig nog PCIe 1.1 met 4 lanes via het chipset dus voor een beetje videokaart een no-go. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

-The_Mask- schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 19:51:
[...]

In mij hoofd staat iig nog PCIe 1.1 met 4 lanes via het chipset dus voor een beetje videokaart een no-go. ;)
Mja, had hier hetzelfde in mijn hoofd. Zou idd minder fijn uitpakken voor graka

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ultraman schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 20:29:
[...]

Mja, had hier hetzelfde in mijn hoofd. Zou idd minder fijn uitpakken voor graka
Idd en dan te bedenken dat de rest van de 'dingen' (sata usb) ook nog over de DMI interface moeten. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Topic nog s doorgelezen en ik twijfel toch nog tussen de Gigabyte P55A-UD6 en de ASUS Formule. USB3.0 en SATA3 ga ik denk ik voorlopig toch niet gebruiken. Als ik t echt nodig heb (kan t me niet voorstellen) kan ik altijd een kaart ervoor kopen die t kan. De extra 2 geheugenslots op de Gigabyte slaag eigenlijk nergens op aldus TERW_DAN omdat ie toch max. 16B aankan. Zie weinig reden dan om te wisselen...

Zet er denk ik 2x4GB in (Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/8G), dan kan ik later er nog 2x4GB bijprakken om tot de 16GB te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:13:
De extra 2 geheugenslots op de Gigabyte slaag eigenlijk nergens op aldus TERW_DAN omdat ie toch max. 16B aankan. Zie weinig reden dan om te wisselen...
Dat is niet helemaal waar, vind jij maar eens 4GB reepjes (voor een normale prijs) die in passen. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Zie mn vorige post, die Kingston Value serie is prima te betalen? Of is dat echt bagger?

En aangezien de P55A geen triple channel aankan officieel denk ik niet dat 6 banken vol op Gigabyte beter gaat zijn dan 4 banken vol bij de ASUS.

[ Voor 45% gewijzigd door Cartman! op 08-12-2009 21:21 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:13:
Zet er denk ik 2x4GB in (Kingston ValueRAM KVR1333D3D4R9SK2/8G), dan kan ik later er nog 2x4GB bijprakken om tot de 16GB te komen.
Hey, zit je dit keer wel op te letten? ;)
Kingston Value is prima RAM dat wel, maar als ik zo snel even zoek op dit RAM dan zie ik dat het ECC Registered geheugen is.
En voor zover ik weet gaat er geen Registered RAM in P55 borden met een Core i5/i7. Of die dingen ECC ondersteunen weet ik niet, maar of dat nou ja de nee is, daar ga je geen last van hebben.
Misschien dat S1156 Xeons wel met Registered overweg kunnen, maar zeker weten doe ik dat zeker niet.
Ben even kwijt wat voor proc je wilde gaan gebruiken verder.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 08-12-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cartman! schreef op dinsdag 08 december 2009 @ 21:20:
Zie mn vorige post, die Kingston Value serie is prima te betalen? Of is dat echt bagger?
Niet eens gelezen. :p
Nu mijn vraag wat wil je met ECC REG geheugen doen?

Spuit 11.
En aangezien de P55A geen triple channel aankan officieel denk ik niet dat 6 banken vol op Gigabyte beter gaat zijn dan 4 banken vol bij de ASUS.
Wat maakt het uit of je nu 2/4/6 sloten vol gooit?
Je hebt bij twee al dual-channel, bij 4 blijf je het ook houden hoor, dan krijg je niet zo maar quad-channel en waarom zou met zes dan niet kunnen?
En het zal niet aan het mobo liggen maar aan de CPU die heeft namelijk de geheugencontroller in zich. ;)

[ Voor 46% gewijzigd door -The_Mask- op 08-12-2009 21:25 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Crap :{ Heb t idee dat er op meer gelet moet worden dan een paar jaar geleden... Er komt een i7 860 in te zitten overigens. Misschien dan maar even gaan voor 4x2GB toch...

Hoe kan ik eigenlijk zien dat deze bijv. niet goed zou zijn: http://www.cool-prices.nl...-1600-xms-kit4-dhx-585818

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Prachtig. Ik heb hetzelfde setje, maar dan de 4GB variant.

Let je wel op dat dit geen aanschafadviestopic is? :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Je hebt helemaal gelijk O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Op de site van de fabrikant kan het altijd. ;)

Overigens als je super duper OC geheugen wil neem dan geen veel te dure Corsair Dominators, maar lekker goedkope G.Skill Ripjaws, want die gaan hard. :*)

[ Voor 18% gewijzigd door -The_Mask- op 08-12-2009 21:29 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Vandaag t ASUS bord ontvangen (Formule) en t ziet er enorm sexy uit :9 Toch heb ik RMA aangevraagd en de Gigabyte elders besteld (niet op voorraad bij de shop). Op Ultraman z'n advies in DM (bedankt man :)) heb ik er Geil geheugen bijbesteld (ongeveer zelfde chips als de G.Skill reepjes).

Vind die mogelijkheid om de 8GB geheugen (4x2) toch uit te kunnen breiden naar 12GB of 16GB met de Gigabyte en de kwaliteit en stabiliteit van hun is me erg goed bevallen. IIg. bedankt voor de hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Cartman! schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:42:
heb ik er Geil geheugen bijbesteld (ongeveer zelfde chips als de G.Skill reepjes).
Ongeveer? Of precies, want daar zit nogal wat verschil in. De meeste G.Skill Ripjaws halen namelijk wel 1000MHz (2000 effectief) zie Xtremesystems. :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Lijkt een beetje op de G.Skill Ripjaws die Mask aanhaalt.
Aldus Ultraman, en ik hij stuurde ook wat linkjes mee naar OC-fora waar ze erg goed ontvangen werden :) Die G.Skill zijn in Nederland maar in 1 shop te koop lijkt t dus als er die shop gezeik heeft zit je. Daarom gekozen voor de Geil-reepjes. Een extreme overclocker ben ik toch niet, eerder 'gewone' overclocker dus dan zal t voor mij wel prima zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

-The_Mask- schreef op woensdag 09 december 2009 @ 15:56:
[...]

Ongeveer? Of precies, want daar zit nogal wat verschil in. De meeste G.Skill Ripjaws halen namelijk wel 1000MHz (2000 effectief) zie Xtremesystems. :)
Die G.Skills zijn idd erg mooi, maar hier maar modnjesmaat verkrijgbaar. En ik had al onnodig bij twee winkels besteld (ontdekte later dat de een wel alle 3 de componenten had die ik wilde), dus om ook het geheugen apart bij PC Hut vandaan te halen had ik geen zin in en ben dus op zoek gegaan naar alternatieven en die snel gevonden.

Ik had Cartman! maar even een DM gestuurd om hier niet offtopic te gaan met koopadvies. Om er toch nog heel snel even op in te gaan:
Zijn de Geil Ultra DDR3 2133 CL9 1.65V reepjes. Zijn deze in de pricewatch: pricewatch: GeIL DIMM 4 GB DDR3-2133 Kit 4096 MB CL9 9-9 2 modules PC3 17000 GU34GB2133C9DC Ultra
Deze krijgen ook aandacht op Xtremesystems, deze draad, en dan licht ik deze post er even uit.
Ben benieuwd hoe ze het gaan doen. Heb vandaag bericht gekregen dat de zending naar me verstuurd is.
Maar ik denk dat we voor de daadwerkelijke ervaringen beter het DDR3 overklok topic in Overclocking & Tweaking nieuw leven in kunnen blazen.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 09-12-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik weet niet of er dezelfde ICs op zitten, maar het lijkt er sterk op. Datzelfde zie je op XtremeSystems voorbij komen. Maar verder in dat DDR[1..3] topic dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kicknoize
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Even een vraagje.

Ik ben naar een nieuw systeem aan het kijken en heb mijn oog laten vallen
op de pricewatch: Asrock P55M Pro (i.c.m. een Cooler Master CM 690).

Maar wat ik mij afvraag; past een HD5850 wel op een dergelijk mATX bord, in de zin van lengte en ruimte op het bord? De 5850 is namelijk nogal aan de lange kant (+/- 25 cm).
Of past het op vrijwel elk mATX bord en hoef ik me daar geen zorgen over te maken?

Ik heb niet veel verstand van moederborden en kan nergens een duidelijk antwoord vinden.

[ Voor 6% gewijzigd door kicknoize op 09-12-2009 23:42 ]

Tuurlijk gaat dat passen. PCIe sloten hebben standaardmaten, of die nu op een EATX, ATX, µATX of ITX zitten. Belangrijker is of het in je kast past.

• kicknoize
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2009 @ 00:49:
Tuurlijk gaat dat passen. PCIe sloten hebben standaardmaten, of die nu op een EATX, ATX, µATX of ITX zitten. Belangrijker is of het in je kast past.
Het ging me meer om de ruimte áchter het PCIe slot, waar zeg maar het verlengde van de kaart zit. Of bedoel je dat juist?

En wat betreft de kast, de Cooler Master CM 690 is een mATX/ATX kast, dus dat moet geen probleem zijn.
Maar dat heeft niets met je mobo te maken, maar met de kast

• kicknoize
  • Niet online
TERW_DAN schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:34:
Maar dat heeft niets met je mobo te maken, maar met de kast
Ok, top. Dan moet het geen probleem zijn met de CM 690.

Bedankt voor je antwoord.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 20:42
kicknoize schreef op donderdag 10 december 2009 @ 13:44:
[...]

Ok, top. Dan moet het geen probleem zijn met de CM 690.

Bedankt voor je antwoord.
Belangrijker bij lange videokaarten is dat er niets op het moederbord in de weg zit :) Maar daar ziet het er niet naar uit, zie ook het lage koelblok op de southbridge.

• kicknoize
  • Niet online
Rave17 schreef op donderdag 10 december 2009 @ 16:25:
[...]

Belangrijker bij lange videokaarten is dat er niets op het moederbord in de weg zit :) Maar daar ziet het er niet naar uit, zie ook het lage koelblok op de southbridge.
Dat was inderdaad mijn grootste zorg, dat er componenten op het moederbord zouden "uitsteken" zodat het verlengde van de kaart niet zou passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Laatst online: 16:22
Sorry, ik was op business trip dus ik ben niet meer aan de graffieken toegekomen. Hardware.info heeft een duidelijk artikel gepost over waarom de GA-P55A series van Gigabyte afgeknepen worden in snelheid.

Standaard werkt de videokaart op Gigabyte P55A borden op PCI-Express x8 snelheid.
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/articles/usb3sata3-gb-1.png

Wil je je videokaart op volle snelheid, dan zakt de SATA3 controller tot onder SATA2 prestatieniveau.
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/articles/usb3sata3-gb-2.png

Twee videokaarten? Dan kan de USB 3.0 en SATA3 snelheid per definitie niet meer behaald worden
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/articles/usb3sata3-gb-3.png

eSATA/PCI-E x1 / constructie vanaf PCH P55
Afbeeldingslocatie: http://images.hardwareinfo.net/articles/usb3sata3-gb-4.png

Voor meer achtergrond info:
http://www.hardware.info/...ederborden_met_USB3SATA3/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Net het P55A-UD6 bord binnen op werk, ziet er strak uit :) Ik schakel SATA3 nog even uit dan maar volgens mij ga je weinig verschil merken in 8X of 16X voor je videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Dat ligt aan de videokaart, voor een HD5970 is een PCIe 2.0 x8 slot eigenlijk al te weinig.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
En dat is voor de meeste mensen nu nog geen ramp want veel mensen zullen geen 5970 kopen. Maar als je over een jaartje ofzo je kaart wilt upgraden zal de mainstream Radeon 7850 (?) misschien ook al gaan bottlenecken op x8.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online

MSI Revs up P55 Lineup with SATA 6 Gbps / USB 3.0 Motherboard

MSI decided to rev up its high-end socket LGA-1156 motherboard lineup with the new P55-GD85. A part of this board's design seems to have been inspired from the ASUS P7P55D Premium, in which a PLX PEX8608 PCI-Express bridge chip has been used over the PCI-Express 1.1 x4 link from the P55 PCH to give out PCI-Express 2.0 x1 connections, which then drive the NEC D720200F1 USB 3.0 and Marvell 88SE9123 SATA 6 Gbps controllers on their optimal interface speeds of PCI-E 2.0 x1.

The CPU is powered by a 10-phase VRM, which is wired to four DDR3 DIMM slots. Expansion slots include two PCI-Express x16 (electrical x16/NC or x8/x8 depending on how they're populated), two PCI, and two PCI-E x1. One of these two is color-coded blue, and could be wired to the PEX8608, occupying its third port. Apart from the six SATA 3 Gbps ports the PCH provides, and the SATA 6 Gbps controller with its two ports, an additional controller provides two more SATA 3 Gbps ports and an IDE connector. Other features are standard issues for an MSI motherboard in this class: notably the OC Genie feature, centralized manual voltage measurement points, and support for both NVIDIA SLI and ATI CrossFireX.

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-12-11/23a.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.techpowerup.com/img/09-12-11/23b.jpg

The rear panel includes 8-channel audio with optical and co-axial SPDIF connectors, two USB 3.0 ports color-coded blue, a number of USB 2.0 ports, two gigabit Ethernet connections, FireWire, and eSATA.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XXlerator
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 15:45

XXlerator

Old time gamer

Gisteren ook mijn main system geupgrade met (o.a.) een Gigabyte P55A-UD5. Alles loopt vooralsnog als een zonnetje.

Echter één probleem waar ik tegenaan liep met installeren, waar ik vantevoren niet bij stil gestaan had. In tegenstelling tot de UD4 beschikt de UD5 slechts over 2 PCI-e x1 slots. Voor mij geen enkel probleem, want ik heb er maar 1 nodig voor mijn X-Fi titanium. Ware het niet dat allebei de sloten nogal onlogisch gepositioneerd zijn, waardoor ze beide onbruikbaar worden.

Het bovenste slot is onbruikbaar door de heatsink op de P55 chipset. Het onderste slot is onbruikbaar zodra je een videokaart installeert in het PCI-e x16 (@x16) slot die twee sloten breed is. Het PCI-e x1 slot valt namelijk weg onder de videokaart. De enige oplossing is je videokaart in het PCI-e x16 slot te proppen dat op x8 loopt, maar dit is ook niet optimaal (ik heb vooralsnog een 4870x2 waarbij ik twijfel of 8x of 16x uitmaakt, maar een upgrade in de nabije toekomst sluit ik niet uit).

Iemand anders dit probleem al tegengekomen en er een oplossing voor? Ik baal er eigenlijk wel van temeer omdat een aantal vrienden die voor de UD4 zijn gegaan dit probleem helemaal niet hebben (daar zitten 3 PCI-e 1x slots op). Als ze nou 1 PCI slot met een PCI-e x1 slot hadden omgewisseld was er niets aan de hand geweest.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripp
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-03-2024

Tripp

Wreah

even een vraagje met betrekking tot de sata perfomance van de GD65.

Ik kan de HD op de sata7 poort aansluiten wat in feite de JMicron JMB363 controller is.

als ik de grafiekjes bekijk op http://www.hardocp.com/ar...1156_motherboard_review/3 , dan haalt deze controller de beste performance maar ze zeggen zelf dat de P55 beter is :?.

IRL zal je het verschil toch wel niet merken, maar stats>RL performance >:).

Dus is het nu aan te bevelen om de HD(want er is er maar 1) op die JMicron controller aan te sluiten?

[ Voor 4% gewijzigd door Tripp op 13-12-2009 21:53 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 12:46
Vraag en advies
Ik heb onlangs een systeem in elkaar gezet ; Gigabyte p55-ud3 met i5-750
Draait goed verder ,alleen met standaard bios-instellingen krijg ik een geknetter in de voeding als de cpu licht belast wordt.(vanaf het laden van drivers in windows(vista)
Wisselen van onderdelen ( gpu/ram /hdd ) maakt niet uit; ook niet eist uit zetten of energie instelling veranderen
Ik heb 4 goede voedingen geprobeerd ;die geven allen een ander geluid ;
piep/knetteren als een soort 54k modem
Als ik de Vcore vast (1.2V ) is het weg ;het geluid wordt dus veroorzaakt door spannings verschillen op de cpu (denk ik )

In het forum zag ik nog iemand met dit probleem met een asrock bord.
Asrock P55 Deluxe RFI-achtig geluid

Hebben jullie dit ook en kan iemand mij een combinatie -mobo +psu - aanraden die dit niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wat voor voedingen heb je allemaal geprobeerd dan? Misschien is het wel vier keer poep, maar als je niet vermeldt welk merk en model het is valt daar weinig over te zeggen.
En wat zijn je specs? Want dit is een onvolledig plaatje zo.

Kan best eens een spoel zijn die begint te "zingen".

Is een probleem als dit geen eigen topic waard? Want het is hier een discussietopic, geen help-mij-met-mijn-probleem-topic! Open dus een eigen topic als je dit echt dieper wilt bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
ik had een eigen topic ,maar kreeg verder geen reacties dus ik besloot het in de topic met ervaringen met het intel p55 platform te plaatsen.
Ik heb de corsair hx520 en hx750 en antec neo-he en een nexus 500 en een coolermaster igreen gebruikt
De voeding die het minste geluid maakte was de corsair 750 en de coolermaster(goedkoop ding)
specs: cpu intel i5-750 op de GA-P55-ud3 ; Ram kingston hyperX 1600(en ocz platinum1333 )
gpu Gigabyte 4850 (passief gekoeld) (ook 1950pro geprobeerd)
Hdd wd caviarblue 650 en samsung ecogreen F2 1T ; geluid Emu-1616pci
Alles zit in een silverstone Ft1

Mobo geeft ook af en toe een soort bios piepje.
Ik gebruik ea ook voor microfoon opnames ,dus alles moet redelijk stil zijn

[ Voor 3% gewijzigd door wc2wc op 14-12-2009 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat mag je toch echt hier posten: Gigabyte p55 voltage instellingen
Dit is een discussietopic, niet een probleemtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
Snap ik ,
ik wilde alleen wat ervaringen van jullie met mobo +psu combinaties ,
voordat ik iets bestel wat weer herrie maakt

[ Voor 4% gewijzigd door wc2wc op 14-12-2009 10:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slownera
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 15:35
Ik heb van de week de MSI GD65 gekregen.
Zat in een compleet systeem die ik had besteld bij Informatique.

Eenmaal binnen gekregen was de DVD rom aangesloten op de intel controller.
Ik wou deze op een aparte sata port aansluiten namelijk de Jmicron controller.
De blauwe sata aansluiting die je in alle reviews en fotos op internet tegen komt.

Bleek dat de sata stekker gewoon ontbrak. Je zag wel de witte omlijning en de beschrijving SATA 7 staan en wat soldeer plekjes. Afbeeldingslocatie: http://ocss.msi.com.tw/uploads/questions/question_42293_20091215080602.jpg

Dus ik mail naar informatique hoe dat zit met ontbrekende sata connector. (productiefout of defect na assembleren van me PC)
Krijg ik als antwoord terug dat MSI meerdere varianten van de GD65 hebben en informatique levert de versie zonder sata 7 port.

Wat ik vreemd vind aangezien de Jmicron controller wel gewoon aanwezig is en gewoon aan en uit te zetten is in de bios. Ook vanwege de eSata port op de backplate.Dus waarom zou msi kosten sparen door een sata connector over te slaan. Dan kunnen ze beter de hele controller weglaten. Een plastic kapje druk je toch niet de kosten mee.

Heeft iemand anders ervaring met GD65 mobo zonder SATA 7 connector?
Klopt het wat Informatique beweerd dat er meerdere versies van de GD65 zijn?
Op internet en de handleiding kan ik niets vinden. Handleiding geeft gewoon aan dat het aanwezig is en niet optioneel.

Inmiddels antwoord van MSI global (aangezien de Nederlandse support site totaal niet goed functioneert.)

Thanks for contacting msi technical support team! Regarding your concern, I have checked the information about the related engineer, the SATA7 connector is availble for P55-GD65. So please contact your reseller to check again. If you can't get help from reseller, please contact msi office and msi distributor for more help.
MSI distributor
MSI office

Best Regards,
msi technical support team

Schiet ik ook niet echt veel mee op.

Mobo laten vervangen heb ik ook niet veel trek in. Heb al een maand op me PC moeten wachten (ivm lange levering ati 5850 kaart). En heb inmiddels het systeem al draaiende en op zich werkt de PC wel naar behoren.
Maar toch heb ik het gevoel dat ik een niet "volledig" moederbord heb gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
slownera schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:53:
[...]
Klopt het wat Informatique beweerd dat er meerdere versies van de GD65 zijn?
Op internet en de handleiding kan ik niets vinden. Handleiding geeft gewoon aan dat het aanwezig is en niet optioneel.
[...]
Ik weet niets van dit specifieke bord maar ik weet wel dat er (iig vroeger) altijd heel veel optioneel was op/bij MSI borden. Of het nu ging om USB brackets/aansluitingen of Firewire poorten etc. Distributeurs leverden dan toch vaak de meest kale versie. Dit verhaal van een poort die weggelaten is maar de controller die wel aanwezig is klinkt natuurlijk wel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat die controller er wel op zit is vrij logisch, de P-ATA poort zit er namelijk wel gewoon op.

Ander praktisch vraagje, waarom zou je per se de JMicron willen gebruiken? Zit de Intel vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slownera
TERW_DAN schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:22:
Dat die controller er wel op zit is vrij logisch, de P-ATA poort zit er namelijk wel gewoon op.

Ander praktisch vraagje, waarom zou je per se de JMicron willen gebruiken? Zit de Intel vol?
Ik wou de me DVD op de aparte J Micron aansluiten. Niet zo zeer noodzaak maar als die toch vrij is waarom niet. Toen merkte ik op dat die blauwe sata stekker dus ontbrak. Vandaar dat ik ben gaan mailen. Want op internet en fora's kon ik niets vinden over een "kale" versie van de GD65.

En van informatique had ik niet verwacht dat ze andere versie zouden aanbieden dan wat je in alle reviews zou zien. De foto op de site van informatique is ook wat misleidend want daar staat die connector er ook gewoon op. En je betaald toch de volle pond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:04
Even een vraagje voor de duidelijkheid: als ik niet van plan ben te gaan overclocken, heeft het dus absoluut *geen enkel* nut om geheugen te kopen dat sneller is dan DDR3 PC3-10666 1333MHz, right? Of ik moet een geheugenfabrikant willen sponsoren ofzo.

(zit te kijken naar een i5 op een Gigabyte GA-P55M-UD2 mobo, heb toch maar 1 videokaart dus dat moet wel OK zijn lijkt me)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Natuurlijk is het vaag dat die connector ontbreekt, maar in alle gevallen is het beter de Intel te gebruiken dan de JMicron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slownera
TERW_DAN schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:45:
Natuurlijk is het vaag dat die connector ontbreekt, maar in alle gevallen is het beter de Intel te gebruiken dan de JMicron.
Is die JMicron zo slecht dan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Voor iemand die interesse heeft in de Gigabyte P55A-DU6. De handleiding meldt dat als je alle 6 de bankenslots wilt gebruiken er 4 van de 6 repen single sided moeten zijn (ipv. dual sided). De meeste kits zijn dual sided (zo ook mijn Geil setjes) wat de 2 extra bankenslots voor mij zinloos maakt. Verder een prachtig bordje dus zeker niet ontevreden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 15-12-2009 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die dingen heten geen banken, maar slots. En ja, je moet er rekening mee houden dat de chipset max 16GB aankan, dus 6x 4GB gaat niet werken.
slownera schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:49:

[...]

Is die JMicron zo slecht dan :)
De prestaties zijn niet echt geweldig. Ik zelf hang daarom gewoon alles aan de Intel controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 12:32:
Die dingen heten geen banken, maar slots. En ja, je moet er rekening mee houden dat de chipset max 16GB aankan, dus 6x 4GB gaat niet werken.
Ik dacht zelf aan 4x2 (nu) + 2x4 (later als upgrade) om tot de 16GB te komen maar dat kan dus niet omdat de 4 die ik nu heb dual sided zijn en niet single sided. Dan zou ik eerst mn huidige repen moeten verkopen en dan 6 nieuwe kopen waarvan er minstens 4 single sided zijn. Vraag me overigens af waarom dat zou uitmaken voor zo'n chipset. Kun jij dat uitleggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Ik wil in mijn aan te schaffen Asus P7P55D-E Evo moederbord een DDR3-1600 / 8-8-8-24 4GB kit stoppen van Corsair (CMX4GX3M2A1600C8).

Nu zegt de memory compatibility sheet van Asus het volgende :

"Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."

Betekent dit dat ik nooit 4 DIMM's van DDR3-1600 op 1600 Mhz aan de gang zou kunnen krijgen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

@slownera

Kun je een foto maken die er uit ziet zoals deze:
http://eu.msi.com/uploads...c0393e8aeb1f04f9e1b8e.jpg

Want jouw PCB is ook erg bruin, en ik wil graag de marketing naam en het moederbord nummer kunnen lezen.

Ik kan zeggen dat MSI geen versie van de P55-GD65 heeft zonder SATA 7 controller!

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BoXie schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:59:
Ik wil in mijn aan te schaffen Asus P7P55D-E Evo moederbord een DDR3-1600 / 8-8-8-24 4GB kit stoppen van Corsair (CMX4GX3M2A1600C8).

Nu zegt de memory compatibility sheet van Asus het volgende :

"Due to Intel spec definition, X.M.P. DIMMs and DDR3-1600 are supported for one DIMM per channel only."

Betekent dit dat ik nooit 4 DIMM's van DDR3-1600 op 1600 Mhz aan de gang zou kunnen krijgen ?
Ja, dat klopt. Dan moet je die dingen op 1333MHz instellen, dan gaat het waarschijnlijk wel gewoon werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
BoXie schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 13:59:
Nee dat betekend dat het niet wordt gegarandeerd, maar werken doet het hoogstwaarschijnlijk wel (als je weet hoe het bios werkt ;) )

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
In mij nog aan te schaffen Asus P7P55D
will ik 4 * 2 GB reepjes geheugen stoppen.
Ik zat te twijfelen tussen deze 2:
OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK
OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK
Voor zover ik begrepen heb, komt het er voornamelijk op neer dat als je 4 reepjes wilt gebruiken,
dat je dan iets tragere timings moet gebruiken.
Is het voor 4 reepjes dan verstandig om 1600 op 1333 te laten draaien,
omdat er dan al wat ruimte komt in de timings, aangezien ze beide C7 zijn?
Wellicht kan de 1600 versie dan nog steeds op C7 draaien met 4 als deze op 1333 gezet wordt :?

Ik heb deels al mijn eigen vragen beantwoord, maar ik zie het graag nog even
bevestigt en misschien zijn er al een aantal posters met deze configuratie.
Dan verneem ik graag met welke settings zij de boel draaiende hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Wilke schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 11:44:
Even een vraagje voor de duidelijkheid: als ik niet van plan ben te gaan overclocken, heeft het dus absoluut *geen enkel* nut om geheugen te kopen dat sneller is dan DDR3 PC3-10666 1333MHz, right?
Absoluut geen enkel nut is niet zo.
Sneller geheugen kan ook op lagere snelheden werken, maar vaak kun je de timings dan wat strakker aantrekken. Zo heb ik zelf DDR3-2133 CL9 nu op 1600 CL6 lopen, omdat mijn CPU nu op stock MHz zijn werk doet.

• zakutera
Ultraman schreef op woensdag 16 december 2009 @ 21:09:
[...]
Absoluut geen enkel nut is niet zo.
Sneller geheugen kan ook op lagere snelheden werken, maar vaak kun je de timings dan wat strakker aantrekken. Zo heb ik zelf DDR2-2133 CL9 nu op 1600 CL6 lopen, omdat mijn CPU nu op stock MHz zijn werk doet.
DDR3 bedoel je?
Dus sneller geheugen weer onderklokken kan strakkere timings
leveren dan 'standaard' 1600 snel geheugen op 'default' instellingen?
Hoeveel modules heb je? Kon CL6 met standaard CL6 waarden, of moesten er voltages getweakt wordne?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Typo idd, fixed
zakutera schreef op donderdag 17 december 2009 @ 19:05:
[...]
DDR3 bedoel je?
Dus sneller geheugen weer onderklokken kan strakkere timings
leveren dan 'standaard' 1600 snel geheugen op 'default' instellingen?
Hoeveel modules heb je? Kon CL6 met standaard CL6 waarden, of moesten er voltages getweakt wordne?
2 modules, wat exacter: DDR3@1600 6-7-6-18 1T. Modules zijn ontworpen voor 1.65V. Kan er mogelijk wel wat voltage afhalen, dan zou ik moeten testen, kijken hoe laag ik kan komen. Wel een keer interessant om te doen.
De fabrikant geeft ze als specificatie 1.65V mee, dat is dan ook voor DDR3-2133 snelheden, met dat voltage kan de Core i5/i7 ook prima overweg.
In het SPD staan wel JEDEC standaard gedefineerd en die hebben wel 1.5V meegekregen. Maar dat zijn dus fallbacks.

[ Voor 74% gewijzigd door Ultraman op 17-12-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

slownera schreef op dinsdag 15 december 2009 @ 10:53:
Ik heb van de week de MSI GD65 gekregen.
Zat in een compleet systeem die ik had besteld bij Informatique.

.....

Mobo laten vervangen heb ik ook niet veel trek in. Heb al een maand op me PC moeten wachten (ivm lange levering ati 5850 kaart). En heb inmiddels het systeem al draaiende en op zich werkt de PC wel naar behoren.
Maar toch heb ik het gevoel dat ik een niet "volledig" moederbord heb gekregen.
Ik ben er hier achter wat er is gebeurd.

Informatique heeft grijze import uit Duitsland voor system intergrators gekocht.
Dat zijn SD65's geen GD65's.

Dit houd in als de GD65 beloofd word, je een kost down versie hebt, en je het recht hebt terug te gaan en het juiste product te claimen.

Een ander nadeel is dat de zservice dan ook via Duitsland gaat, als hij dus kapot gaat wens ik je succes met wachten.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Zeer uitgebreide vergelijkingstest van 26 P55 moederborden is er op Hardware.info te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
CPU support list van de Biostar TPower I55

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xYc41aXLbQ1xsjCElQMFpjS5/full.png

Dus als je een Clarkdale in je P55 mobootje drukt schakelt de IGP in de CPU uit?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Rave17 schreef op zondag 20 december 2009 @ 12:00:
Zeer uitgebreide vergelijkingstest van 26 P55 moederborden is er op Hardware.info te vinden :)
Wow ... behoorlijk stroomverbruik van die nieuwe boards 8)7
80-100 W idle, 160-200 W max load ... is dat alleen het board?
Dan komt er nog ~100W bij voor cpu, 100-200W voor bijvoorbeeld HD58xx+
300-600 Watt totaal indien 1 video kaartje?

Heeft iemand het totale stroomverbruik van een P55 systeem met 1 vette vga kaart op full load al eens gemeten?
Ik begin nu te twijfelen of mijn gisteren bestelde voeding 750W wel voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
Ik denk het niet.
Ik zag in CT review 57-145
Dan zit ik op ~500 totaal ... 2/3 max load van psu is prima
maar als het meer in de buurt van 3/4 zou komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
zakutera schreef op zondag 20 december 2009 @ 15:35:
[...]

Wow ... behoorlijk stroomverbruik van die nieuwe boards 8)7
80-100 W idle, 160-200 W max load ... is dat alleen het board?
Dan komt er nog ~100W bij voor cpu, 100-200W voor bijvoorbeeld HD58xx+
300-600 Watt totaal indien 1 video kaartje?

Heeft iemand het totale stroomverbruik van een P55 systeem met 1 vette vga kaart op full load al eens gemeten?
Ik begin nu te twijfelen of mijn gisteren bestelde voeding 750W wel voldoende is.
Nee dat is het verbruik van het totale testsysteem:
Alle borden hebben we getest in combinatie met een Intel Core i7 870 processor, 4 GB Corsair DDR3-1600 geheugen, een ATI Radeon HD 4850 videokaart, een Western Digital Raptor 74 GB harddisk en een Cooler Master Real Power M850 voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
http://www.hardware.info/...55_chipset_moederborden/1

26 verschillende P55 mainboards getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Was al langs geweest in het grote Intel topic, maar ja snap wel waarom je hem nog een keer plaatst. ;)

Trouwens enig idee hoe het zit met Clarkdale en P55 chipset, zie ook de post van mij hierboven.

[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 20-12-2009 23:36 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik snap geen barst van die awards (al kan ik me in hun aanbevelingen prima vinden).

Gold award alleen voor de high-end planken, silver voor midrange en bronze voor low-end?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-09 08:50
Edmin schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:58:
[...]

Ik snap geen barst van die awards (al kan ik me in hun aanbevelingen prima vinden).

Gold award alleen voor de high-end planken, silver voor midrange en bronze voor low-end?
Inderdaad een beetje raar, maar zo is het wel ja :) Deel dan in elk segment een goud-zilver-brons awards uit...
Trouwens enig idee hoe het zit met Clarkdale en P55 chipset, zie ook de post van mij hierboven.
Als je dit (maar ook andere) artikel(en) op FUD leest zou je gaan denken dat ze gewoon werken op de huidige moederborden. Wellicht een BIOS update nodig.

Edit. Ahhh ik lees nu net je post van hierboven :+ Het lijkt me wel dat die wordt uitgeschakeld, aangezien de huidige moederborden geen video uitgang hebben heb je er toch niets aan? Misschien dat ze de rekenkracht ervan nog kunnen gebruiken, maar dat denk ik niet. Dat maakt het wel weer erg ingewikkeld...

[ Voor 17% gewijzigd door Stefanovic45 op 21-12-2009 10:36 ]

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
-The_Mask- schreef op zondag 20 december 2009 @ 23:32:
[...]

Was al langs geweest in het grote Intel topic, maar ja snap wel waarom je hem nog een keer plaatst. ;)

Was al langsgeweest in dit topic zelf zul je bedoelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robino
Ook leuk: review van de DFI LanParty MI P55-T35 op alweer Hardware.info. Een Mini-ITX moederbordje wel te verstaan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulux
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22-02-2017
Aan SATA III porten heb je helemaal niets !!
De GigaByte borden hebben gedeelde bandbreedte voor SATA, en blijken in de praktijk maar de helft van de SATA spec te halen.
Dus als je een snelle SSD denkt te kunnen benutten moet je een HEEEEL ander bord kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
paulux schreef op dinsdag 22 december 2009 @ 11:04:
Aan SATA III porten heb je helemaal niets !!
De GigaByte borden hebben gedeelde bandbreedte voor SATA, en blijken in de praktijk maar de helft van de SATA spec te halen.
Dus als je een snelle SSD denkt te kunnen benutten moet je een HEEEEL ander bord kopen.
Nee hoor. Die dingen hangen aan een PCIe x1 lane. Dat betekent dat je idd niet de volle 600MB/s kan voltrekken, maar dat je blijft steken op 500MB/s. Dat is echter nog steeds een stuk meer als wat je nu kan halen op een 300MB/s S-ATA 300 connector.
Probleem is dat er amper S-ATA 6Gbps apparaten op de markt zijn die daadwerkelijk dit soort snelheden aankunnen (dus maakt het weinig uit of die controller nu intern aan een x1 link hangt, of via een los kaartje in een PCIe slot is gezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulux
Nee ? Juist.. De GA-P55-UD6 heeft SATA II die je ook maar voor de helft kunt benutten door... inderdaad die PCIe x1 lane..
Punt is dus, dat je een SATA III moet kopen om je SATA II device maximaal te laten functioneren.
SATA II ssd's zijn er voldoende te koop en die werken ook nog eens (de SLC tenminste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ehh, de S-ATA II zit in de ICH, die is niet los aan een PCIelane geknoopt. Verder is het zo dat je helemaal geen S-ATA 6Gbps hoeft te nemen om je S-ATA 3Gbps maximaal te kunnen gebruiken. Hoe kom je bij dit idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulux
Dat idee kun je opmeten door bijv. een sustained-read uit te voeren zodat alle buffer effecten verdwijnen en alleen de doorvoersnelheid van de bus overblijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat snap ik, maar hoe is de P55 op een Gigabyte P55A-UD6 anders dan op een willekeurig ander P55 bord? Want waarom zou de S-ATA 3Gbps beperkt zijn op juist dit bord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

De SATA-300 aansluitingen komen van de Intel PCH af. Die zit verbonden met CPU door de DMI verbinding en daar kan 2GB/s over. PCIe2-x1 zit daar helemaal niet tussen.
Nee ? Juist.. De GA-P55-UD6 heeft SATA II die je ook maar voor de helft kunt benutten door... inderdaad die PCIe x1 lane..
Waar haal je dit vandaan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulux
Het bord maakt gebruik van de P55 chip met 6 SATA II porten (Die zijn het snelst). En heeft verder 4 porten die op de beruchte PCIe lane zitten, gekoppeld via I/O controllers van Micron (JMB362).
Die porten zijn bij uitstek geschikt (is de veronderstelling) om te dienen als I/O kanaal voor een O.S.
De gedeelde bandbreedte maakt in dit geval DIE veronderstelling op zijn minst twijfelachtig.

Als alle borden deze beperking hebben hoeven ze ook niet SATA-II te specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, dat is niet waar. Er zijn slechts 2 poorten gekoppeld aan de JMB362, en die zijn in geen geval bij uitstek geschikt om juist je OS van te booten, gezien dit de eS-ATApoorten zijn. Natuurlijk kun je je OS op een schijf aan eS-ATA installeren, maar dat is iets dat de meeste mensen simpelweg niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulux
Oh, je wilt toch niet zeggen dat de zelf 'gebakken' SATA II / IDE 133 controller van Gigabyte ook nog als serieus alternatief kan dienen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ow, je bedoelt die G-SATA chip, die helemaal niet op de P55A-UD6 zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
offtopic meuk getrashed
Graag ontopic discussieren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
-The_Mask- schreef op zondag 20 december 2009 @ 13:30:
CPU support list van de Biostar TPower I55

[afbeelding]

Dus als je een Clarkdale in je P55 mobootje drukt schakelt de IGP in de CPU uit?
Ja, want deze VGA chip wordt toch niet gebruikt aangezien de P55 mainboards geen VGA uitgang hebben. Dus het zou pure stroom verspilling zijn.
Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is niet bedoelt om je vragen zomaar in te dumpen, maar om met elkaar te kunnen discussieren over Intel's nieuwste platform.