[discussie] Intel P55/socket 1156 moederborden

Pagina: 1 2 3 4 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 51 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoXie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03-2023
Een reactie van Gigabyte op het LGA1156 mogelijke socket 'burn' probleem :
Hello,

Thank you for supporting GIGABYTE products and contacting GIGABYTE Technical Support.

I did discuss/check this info with our related departments, and we think this maybe can happen when use LN2 and not controlled very well, and/or if the CPU not installed very well in the socket.
Our OCing team have confirmed that they have ran this MB many times, and with other MB’s and they never encountered this problem. And also our PM team says they never heard about this problem on our P55 chipset MB’s.
By this I want to confirm that there no thing wrong with the socket of our P55 MB's.

If you still have any further question or suggestion about our products/service, please do not hesitate to contact with us directly. We will try our best to help you resolve the problem ASAP.

Best Regards,
GIGABYTE TECHNOLOGY
En reactie van Anandtech op dat antwoord (heb die gast even gemaild) :
Hi,

Weird. Here is Foxconn's vendor statement on this;

In the early April, ASUS and Gigabyte obtained a few Foxconn 1156 socket samples for testing purpose. However, around May, Foxconn discovered the caps of the sockets may have some issues and immediately informed INTEL. INTEL responded that the design change would be made in August, but Foxconn strongly requested the design change had to be issued ASAP. Foxconn issued the SCR in May and resend the modified sample sockets to ASUS and Gigabyte.

During the test run in July, ASUS and Gigabyte accidentally used the old/unmodified sample sockets and caused the burning of the CPU. After the clarification from Foxconn, both companies accepted the explanation and would keep using Foxconn 1156 socket . So far, NO similar burning issue has occurred ever since.

There was a similar event in MSI. However it is confirmed that the issue came from the worker's operation error.

It can be verified that Foxconn 1156 socket has the global market share of 80% and shipped out over 1000K and counting.The Foxconn 1156 socket on your sample board is the latest release and will not have the burning issue as reported.

I don't think this is due to the CPU not being installed correctly persoanlly. I have installed may CPU's over the years and never had a problem. ALso strange is how this only happens on Foxconn sockets and not those form LOTES or TYCO AMP.

regards
Raja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
"But we’re not quite done yet. The forth change that isn’t documented as much is the fact that GIGABYTE has switched over from a Foxconn socket to a Lotes socket. While I haven’t personally heard of this, GIGABYTE told us that there have been reports online of the Foxconn sockets causing all sorts of problems, hence the switch."
http://www.tweaktown.com/...d_3x_usb_power/index.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11

mphilipp

Romanes eunt domus

Interessante test, vooral de uitkomst. Die ECS is idd zo'n beetje de snelste van het stel, alleen wordt ie een beetje warm. Punt met benchmarks is wel dat je ook moet kijken naar hoeveel het dan wel niet scheelt. Alleen constateren dat de een sneller is dan de ander is niet voldoende. Ik heb even snel in een sheetje de uitkomsten met elkaar vergeleken en daarbij gekeken wat het verschil is tussen de hoogste en de laagste, en van elk bord het verschil met de hoogste. Je ziet dan dat het in doorsnee maar 3% scheelt. Bij de Futuremark HDD score was het verschil dan weer 12% (hoog/laag) en bij Specview maar liefst 21%. Maar dat waren de grootste uitschieters. De rest was dus redelijk binnen de marge van een procent of 2-3.

Ik ben nu zelf een systeem aan het samenstellen om mijn huidige (inmiddels 5 jaar) oude P4 te vervangen en ik wil graag dat ook die een beetje de tand des tijds kan doorstaan. Toen gekozen voor een duur Asus bord en dat doet het nog steeds. Ik ben wel gecharmeerd van die Asus Maximus, maar realiseer me ook wel dat het voornamelijk marketing, uiterlijk en geek-value is...maar ja...geld moet rollen... ;)

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:11

mphilipp

Romanes eunt domus

Hmm...wat verhalen over die Asus Maximus gelezen en de (op papier) interessante functies blijken dus beperkingen te hebben. Zo vond ik die 2 Speeding HDD wel leuk klinken, maar het blijkt trager te zijn dan de std.controller. Inmiddels gezien dat de Gigabyte GA-P55A-UD5 voor mij net zo goed is. De Maximus is misschien voor het overklokken fijner, maar ik ben toch niet zo'n extremist wat dat betreft. Het spul blijft geen paar jaar draaien met een extreme overklok.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06
Ik ben ook al enkele dagen aan het bekijken wat ik wil. Voor alsnog is mijn keuze de Gigabyte GA-P55-UD5. De UD6 heeft extra's waar ik zeker weten geen gebruik van zal maken. In de specificaties op de website van Gigabyte staat vermeld dat de GA-P55-UD5 1.5v modules ondersteund. Zoekende naar een setje geheugen zie ik dat heel veel setjes 1.65v zijn.

Is de 1.5v op de GA-P55-UD5 plank het maximale of passen andere voltages er ook in?

Verder weet ik niet goed of ik gewoon voor DDR1600 moet gaan of toch hoger in te zetten, bijvoorbeeld DDR1800 of DDR2000. Ik ga niet overklokken in ieder geval.

• W4rlock
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-12-2014
Lynnfield ondersteunt officieel DDR3-1066 en DDR3-1333
Gebruik je dus DDR3-1600 dan ben je eigenlijk al aan het overclocken ;)

• Bilderbeek
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-09 14:40
De core i5 en i7 serie ondersteunen maximaal setjes met 1.65V en standaard is het 1.5V.
Je hebt wel speciale Low Voltage geheugensetjes die op 1.5 draaien, maar met 1.65 zou je geen problemen moeten krijgen.

• JeroenNietDoen
W4rlock schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:08:
Lynnfield ondersteunt officieel DDR3-1066 en DDR3-1333
Gebruik je dus DDR3-1600 dan ben je eigenlijk al aan het overclocken ;)
Mijn laatste systeem dateert alweer van E6400 met DDR800. Sindsdien heb ik me niet meer verdiept in de technieken. Baal ik ook wel een beetje van want ik heb geen flauw idee meer hoe en wat.

Maar dan ben je toch niet aan het overklokken? Je stelt de multiplier van het geheugen bij zodat je die 1600Mhz bereikt. Die zit voor zover ik kan lezen los van de multiplier van de CPU.
Bilderbeek schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:08:
De core i5 en i7 serie ondersteunen maximaal setjes met 1.65V en standaard is het 1.5V.
Je hebt wel speciale Low Voltage geheugensetjes die op 1.5 draaien, maar met 1.65 zou je geen problemen moeten krijgen.
Zoiets vermoede ik eigenlijk wel. Leek me erg sterk dat een heleboel geheugen niet zou werken op die plank.

[ Voor 9% gewijzigd door JeroenNietDoen op 20-11-2009 06:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MSI heeft wat foto's vrijgegeven van hun H57M-E65. Een s1156 µATX moederbord dat geschikt is voor de cpu's met integrated graphics.
Van wat ik er nu van kan zien gaat dit een leuke plank worden, ondanks z'n geringe formaat.
Mobo
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/GpU2ygxvBioPNm8hSD95ns0z/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dRZWZGNaEoZjPTdDxR9gB8cd/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KT8edpPhQdnG6nvZtaaHw87B/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/DJ4c4OfNsLHPFKV2Rwfe15BX/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ntZnFfAN61myV9wMdqi7jev5/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/08snpWfm9Lp0C5IlKIG3NW1B/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pwpuBfasV0MqpOBKwfFLDlkT/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/L2a0ZNzEowXRUGHEiuqjsd0O/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9N1ZlKcKGoZTzFkDCd9oO4xL/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kaap schreef op donderdag 19 november 2009 @ 15:45:
Ik ben ook al enkele dagen aan het bekijken wat ik wil. Voor alsnog is mijn keuze de Gigabyte GA-P55-UD5. De UD6 heeft extra's waar ik zeker weten geen gebruik van zal maken. In de specificaties op de website van Gigabyte staat vermeld dat de GA-P55-UD5 1.5v modules ondersteund. Zoekende naar een setje geheugen zie ik dat heel veel setjes 1.65v zijn.

Is de 1.5v op de GA-P55-UD5 plank het maximale of passen andere voltages er ook in?

Verder weet ik niet goed of ik gewoon voor DDR1600 moet gaan of toch hoger in te zetten, bijvoorbeeld DDR1800 of DDR2000. Ik ga niet overklokken in ieder geval.
Als je niet gaat overclocken moet je vooral geen dure OC-geheugen kopen :o

De i5 en i7 (So1156) ondersteunen in-spec max PC3-10600. In die categorie is er zat 1.5V spul te vinden, ook in de PC3-12800 en PC3-14400 als je wat harder zoekt.
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 11:39:
MSI heeft wat foto's vrijgegeven van hun H57M-E65. Een s1156 µATX moederbord dat geschikt is voor de cpu's met integrated graphics.
Van wat ik er nu van kan zien gaat dit een leuke plank worden, ondanks z'n geringe formaat.
Mobo
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ben ik een zeikerd als ik bezwaar maak tegen het ontbreken van ook maar één legacy PCI slot?

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 20-11-2009 13:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja :P
Bijna niemand gebruikt die dingen nog, en als je het wel gebruikt dan zijn er nog zat andere bordjes die het wel hebben.
Ik gebruik ook nog altijd 1 PCI (voor m'n debugger), maar alle andere kaarten zijn prima in PCIe te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
dion_b schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:29:
[...]

Als je niet gaat overclocken moet je vooral geen dure OC-geheugen kopen :o

De i5 en i7 (So1156) ondersteunen in-spec max PC3-10600. In die categorie is er zat 1.5V spul te vinden, ook in de PC3-12800 en PC3-14400 als je wat harder zoekt.

[...]

Ben ik een zeikerd als ik bezwaar maak tegen het ontbreken van ook maar één legacy PCI slot?
Ja, veel doorgelezen, ik gooi er gewoon DDR1333 in.
TERW_DAN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:34:
Bijna niemand gebruikt die dingen nog, en als je het wel gebruikt dan zijn er nog zat andere bordjes die het wel hebben.
Ik gebruik ook nog altijd 1 PCI (voor m'n debugger), maar alle andere kaarten zijn prima in PCIe te krijgen.
Ik heb nog een Creative Xi-Fi PCi dus ja, 1 PCI slot is toch nog wel handig. Ik kan ook de onboard Realtek gebruiken, maar betwijfel of de geluidskwaliteit daarvan beter is dan een Xi-Fi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TERW_DAN schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 13:34:
Draai het om: wie gaat in de knoop komen met 2x PCIe16x (waar desgewenst ook 1x/4x/8x kaarten ingezet kunnen worden) en 1x PCIe 1x, en zou uit die knoop geholpen worden door 1x PCIe 1x :?

Kijk bijv naar MSI's uATX P55 plank, de P55M-GD5. Dat ding heeft 2x PCIe 16x, 1x PCI 1x en 1x PCI, waarbij ook nog eens de sloten zo opgesteld zijn dat je bij een PCIe 16x kaart met dual-slot cooler kunt kiezen of je PCIe 1x of PCI afdekt. Dat noem ik flexibel :)

Sowieso vind ik het raar om die tweede PCIe 16x slot onderaan te stoppen. In een uATX kast is dat ding dus niet bruikbaar voor een dual-slot cooler, maar een tweede PCIe 16x is sowieso pas nodig als je crossfire gaat draaien, en dat is pas zinnig als één high-end kaart niet meer voldoet, dus heb je er weinig aan om alleen een low-end kaart als tweede erbij te kunnen prikken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 20 november 2009 @ 18:38:
maar een tweede PCIe 16x is sowieso pas nodig als je crossfire gaat draaien, en dat is pas zinnig als één high-end kaart niet meer voldoet
Naar mijn weten is het tweede PCIe slot een PCIe 1.1 slot dat via de DMI interface moet communiceren met de CPU en ook over maar 4 lanes beschikt. (beperking van een H57 chipset) Dus CrossFire mag je sowieso wel vergeten. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3661
Hoe zit dat daar nou mee. Een kennis zegt als je wilt overclocken beter socket 1366 kan gebruiken. Lijkt me toch overdreven en neem aan dat ze deze bus al hebben aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Dat socketverhaal gaat met name over extreme voltages. Ik heb mijn i7 860 nu op 4GHz lopen op 1.3V en heb nog niet geprobeerd hem lager te Volten. In de praktijk valt het best mee. Bovendien zijn er fabrikanten die geen Foxconn sockets gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door Edmin op 22-11-2009 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pak gewoon een niet Foxconn socket. Op lange termijn ben ik benieuwd wat die dingen gaan doen, maar ik denk dat het slechts incidenteel voor gaat komen, tenzij je idd flinke clocks erop loslaat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik heb er 1866Mhz geheugen in wat standaard op 1600 loopt :)

Of is dat niet aan te raden?

Ik heb trouwens net een rma aangevraagd voor mijn Gigabyte P55-ud4 ivm de problemen met de HD 5870.
Deze wordt vervangen door een MSI GD65

Jammer want ik ik vind/vond Gigabyte altijd een goede naam hebben.

[ Voor 127% gewijzigd door Frostbite op 23-11-2009 13:58 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Is het echt zo erg ikheb een p55m-ud2 in de bestelling staan in combinatie met een 5870... anders laat ik het ook nog even snel veranderen naar een ader type board. Wat heeft jou tot de Msi geleid en niet de asus P7P55D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

haagseblowin schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:31:
Is het echt zo erg ikheb een p55m-ud2 in de bestelling staan in combinatie met een 5870... anders laat ik het ook nog even snel veranderen naar een ader type board. Wat heeft jou tot de Msi geleid en niet de asus P7P55D?
Ik lees overal dat het msi board beter uit de bus komt. Ook op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2009 staat hij ook in de config. van de game pc. :P

Zie: http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear.

[ Voor 14% gewijzigd door Frostbite op 23-11-2009 16:15 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Sc0rPi0N schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:44:
[...]

Ook op hardware.info staat hij ook in de config. van de game pc.
*kuch*
reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2009

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Pas op ik ben nog niet ingeënt tegen de MG! :o ;)
Dat bedoel ik dus.

🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sc0rPi0N schreef op maandag 23 november 2009 @ 14:44:
[...]

Ik lees overal dat het msi board beter uit de bus komt. Ook op reviews: Tweakers.net Best Buy Guide: editie november 2009 staat hij ook in de config. van de game pc. :P

Zie: http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear.
Dat is toevallig, ik kwam het ding ook al op hardware.info tegen: http://www.hardware.info/...ce/bpufaZtqag/viewconfig/

Ik wil dit bordje sowieso nog eens testen, ik vraag me namelijk af of het ding daadwerkelijk zo presteert als uit de tweakers.net review bleek. Die is immers met een antieke bios gedaan wat het bord niet goed tot z'n recht laat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Eens. Ik heb inmiddels BIOS 1.5 en het verbruik is inderdaad gedaald. Bord is retestabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reticulum
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb voor dezekerheid toch ook het GB p55m-ud2 board vervangen door het Msi GD65. Dat is het
mij opzich wel waard als je al die problemen van het GB board i.c.m 58** series leest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TERW_DAN schreef op maandag 23 november 2009 @ 16:27:
[...]

Dat is toevallig, ik kwam het ding ook al op hardware.info tegen: http://www.hardware.info/...ce/bpufaZtqag/viewconfig/

Ik wil dit bordje sowieso nog eens testen, ik vraag me namelijk af of het ding daadwerkelijk zo presteert als uit de tweakers.net review bleek. Die is immers met een antieke bios gedaan wat het bord niet goed tot z'n recht laat komen.
Hey mannen,

Zit met hetzelfde dilemma. Ik was ervan overtuigd om de Asus P7P55D aan te schaffen aangezien die in veel P55 configuraties gebruikt werkt. Maar nu zag ik dat de BBG van november de Moederbord MSI P55-GD65 aanschreef, en hardware.info hetzelfde!

Als ik kijk naar de functies van het MSI moederbord vallen een aantal dingen voor me af. Crossfire ben ik namelijk niet van plan en de dual LAN gigabit ga ik ook niet gebruiken. Wel had ik weer gelezen dat de on-board geluidskaart van het Asus bord tegenviel (kan de bron opzoeken als men geïnteresseerd is)..

Wil sowieso Intel core i5 750 gebruiken, maar het bord kiezen blijft moeilijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is alleen "moeilijk" omdat voor de meeste mensen nagenoeg alle So1156 borden ruimschoots voldoen. Als je gaat overclocken of bepaalde uitbreidingskaart-combo's wilt gebruiken gaat het wat uitmaken, maar verder is het de CPU die 85% van performance bepaalt, het chipset wat >10% doet, en de overgebleven 5% zit meer in BIOS settings dan hardware verschillen.

Kortom, voor jan-met-de-pet is het gewoon commodity te noemen en kun je puur op prijs kiezen. Maar alle merken (met name de duurdere) komen met stapels marketingblaat om je te overtuigen om meer uit te geven dan het minimale. Dankzij die FUD is de goedkoopste "eng" en ga je twijfelen...

Vooralsnog vrijwel nergens voor nodig, het enige wat echt zou kunnen uitmaken is het gedoe rond Foxconn sockets, waarbij de feiten vooralsnog zijn dat problemen alleen geconstateerd zijn in nogal extreme situaties. In hoeverre er na langere tijd issues kunnen optreden onder normale omstandigheden is simpelweg niet bekend. Persoonlijk neig ik ernaar om liever het zekere voor het onzekere te nemen, maar ook dat is meer FUD dan dat er ergens hard bewijs voor is.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Verwijderd schreef op dinsdag 24 november 2009 @ 14:35:
Zit met hetzelfde dilemma. Ik was ervan overtuigd om de Asus P7P55D aan te schaffen aangezien die in veel P55 configuraties gebruikt werkt.
...
Wel had ik weer gelezen dat de on-board geluidskaart van het Asus bord tegenviel (kan de bron opzoeken als men geïnteresseerd is).
Heb zelf een Asus P7P55D en gebruik het onboard geluid. Had in mijn vorige PC een X-Fi XtremeMusic kaartje. In beide gevallen aangesloten op dezelfde Creative iTrigue 2.1 boxen. Merk geen verschil in het dagelijkse gebruik. Maar ik ben dan ook niet super kritisch waarschijnlijk.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, tenzij je zeer specifieke eisen hebt voldoet iedere plank wel. Dan kun je evt kijken naar biossupport, snelheid, en dat soort dingen, maar als een plank gewoon goed werkt is ook dit vaak gerommel in de marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heren, bedankt voor de duidelijke uitleg / onderbouwing, ik ben eruit. Ik ga gewoon voor mijn eerste keuze, en dat is de Asus P7P55D Pro. Echt spannende dingen (Crossfire, zwaar OC, etc) ga ik toch niet doen, dus dan lijkt me dat een prima keuze. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CJ
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

CJ

(overleden)
Misschien leuk om te vermelden dat je heel erg gemakkelijk een van drie Big Bang Trinergy borden kan winnen... Wij hebben nu een P55 contest lopen op onze site waar je kans maakt op een van de drie Trinergy borden die hier klaar staan. En de vragen zijn... op z'n zachtst gezegd... vrij simpel... :+

http://www.msi.eu/p55contest/

[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 25-11-2009 13:56 ]

Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyTone
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02-2023
Bilderbeek schreef op donderdag 19 november 2009 @ 16:08:
Los van dat het kan, zijn er nog voor,- nadelen/verschillen tussen het gebruiken van 1.65V of 1.5V?
(behalve de elektriciteitsrekening uiteraard ;) )
Ik zit te dubben tussen Kingston ValueRam en OCZ, de laatste heeft strakkere timings, maar is dus 1.65V.
Als het niks uit maakt ga ik liever voor de lagere CL's

p.s. CJ nog bedankt voor de tip!

jaja, ik ben zo Dyslectish als een baksteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21:47

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Toevallig al mensen hier die wat meer kunnen zeggen over het SATA 6Gbps/USB 3.0 gedeelte van de GA-P55A moederborden van Gigabyte? Er zit me iets van bij dat er op de frontpage iets heeft gestaan dat er nog wat problemen met die chips waren maar ik kan het zo even niet meer terugvinden.
Ik zit nu dus nog een beetje te twijfelen tussen de MSI P55-GD65 of een Gigabyte GA-P55(A)-UD4/5. Ik neig meer richting het MSI moederbord maar aan de andere kant zouden die USB 3.0 poorten en SATA 6Gbps aansluitingen wel leuk zijn. :P

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Ligt er vooral aan waarvoor je het wil gebruiken, CrossFire, FireWire, 2 keer Gbit LAN?
Daarnaast is er natuurlijk meer dan Gigabyte en MSI. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Dat er meer merken zijn dan Gigabyte/MSI weet ik ook wel. Maar ik heb mijn keuze al beperkt tot een van die merken. Ik ga niet overclocken, geen behoefte aan CF/SLI en 2x LAN is ook geen vereiste (mag natuurlijk wel). Het gaat me dus ook niet om algemene ervaringen maar specifiek om de usb 3.0/Sata 6Gbps onderdelen. Als die nog met kinderziektes zitten dan heb ik er (nog) geen behoefte aan en kan ik dus weer een aantal moederborden van mijn lijstje schrappen.

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Ah ik had even gemist dat Gigabyte met een SATA 6 Gbps en USB3 was gekomen. Volgens mij was het bericht wat jij bedoelt van een aantal maanden geleden. De marvell chip die de SATA lanes moest aansturen had een bug icm een PATA aansluiting. Dat probleem is al een tijdje geleden verholpen en blijkbaar wordt het nu op de nieuwe moederborden geïmplementeerd.
Is het overigens niet weer een "gehandicapte" SATA 3 gebeuren over de PCIe x1 zodat het met 2 SSD's een bottleneck vormt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FlipFluitketel schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 15:35:
Toevallig al mensen hier die wat meer kunnen zeggen over het SATA 6Gbps/USB 3.0 gedeelte van de GA-P55A moederborden van Gigabyte? Er zit me iets van bij dat er op de frontpage iets heeft gestaan dat er nog wat problemen met die chips waren maar ik kan het zo even niet meer terugvinden.
Ik zit nu dus nog een beetje te twijfelen tussen de MSI P55-GD65 of een Gigabyte GA-P55(A)-UD4/5. Ik neig meer richting het MSI moederbord maar aan de andere kant zouden die USB 3.0 poorten en SATA 6Gbps aansluitingen wel leuk zijn. :P
Die issues waren er met de P55 borden, niet met de P55A borden. Ik heb hier nu een P55A UD6 liggen met USB3 en S-ATA 6Gbps. Ik heb een USB3.0 HDD gekregen, ik wacht alleen nog op de S-ATA 6Gbps disk om mee te testen.
Ik durf nog niet te zeggen wanneer dat de review daarvan online staat, dat hangt een beetje af van hoe snel ik het getikt heb en hoe de planning bij madshrimps eruit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Ben benieuwd naar de review. Dit bordje is heel wat interessanter dan de sloot P55 borden die we de laatste weken op de frontpage voorbij hebben zien komen. Kun je al vertellen hoeveel bandbreedte de Marvell chip tot zijn beschikking heeft?

Edit
Hmmm als ik zo de handleiding bekijk zit de marvell chip op de PCIe x1 bus. Daarmee heb je dus 500 MB/sec ter beschikking wat je met 2 huidige SSD's al kunt dicht trekken. Beetje jammer. Of haal ik nu dingen door elkaar?

[ Voor 31% gewijzigd door Polster op 27-11-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op het bord dat ik hier heb zit die op een PCIe x1 lane. Dus je hebt 500MB/s tot je beschikking. Iets minder dan de volle 6Gbps, maar ik weet niet of het uit gaat maken bij huidige setups (en of die Marvell controller uberhaupt die 500MB/s vol weet te pompen natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlipFluitketel

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Polster schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 21:49:
Ah ik had even gemist dat Gigabyte met een SATA 6 Gbps en USB3 was gekomen. Volgens mij was het bericht wat jij bedoelt van een aantal maanden geleden. De marvell chip die de SATA lanes moest aansturen had een bug icm een PATA aansluiting. Dat probleem is al een tijdje geleden verholpen en blijkbaar wordt het nu op de nieuwe moederborden geïmplementeerd.
Is het overigens niet weer een "gehandicapte" SATA 3 gebeuren over de PCIe x1 zodat het met 2 SSD's een bottleneck vormt?
Ow.. Was dat al weer zo lang geleden :X. Ik dacht echt dat het pas een week of 2 geleden was dat ik daar iets over gelezen heb. :X
TERW_DAN schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 22:00:
[...]

Die issues waren er met de P55 borden, niet met de P55A borden. Ik heb hier nu een P55A UD6 liggen met USB3 en S-ATA 6Gbps. Ik heb een USB3.0 HDD gekregen, ik wacht alleen nog op de S-ATA 6Gbps disk om mee te testen.
Ik durf nog niet te zeggen wanneer dat de review daarvan online staat, dat hangt een beetje af van hoe snel ik het getikt heb en hoe de planning bij madshrimps eruit ziet.
Ok. Dan vallen de P55 borden dus in ieder geval ook al weer af. Gaat het me nog tussen de MSI GD65 en de Gigabyte P55A-UD4/5. :+

Hmm.. Het enige verschil tussen de UD4/5 is dus dat de UD5 een extra PCI-e 16x slot heeft en 2x Gb-LAN (en 1 PCI-e 1x minder). Er staat hier wel dat de UD5 ook 6 geheugensloten heeft, maar als ik dan op het plaatje ervan kijk zie ik er toch echt maar 4.

[ Voor 11% gewijzigd door FlipFluitketel op 28-11-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is idd een foutje in de comparisonsheet, want bij de specs staat wel gewoon dat het ding 4 sloten heeft (wat ook zo is). Maar goed, 6 sloten is grappig, maar imho niet zinnig. Het is niet alsof je meer dan 16GB erin kwijt kan, dus met 4x 4GB zit het ding ook al vol, misschien dat je 4x 2GB en 2x 4GB erin kan proppen, leuk als je nog een sloot DDR3 hebt liggen, maar die kans is vrij klein.
De P55 UD4 is erg leuk in elk geval, combineer dat met de P55Afeatues, dan heb je zeker een hele toffe plank.

De MSI GD65 is echter ook geen verkeerde plank. Het is alleen jammer dat Tweakers.net de review ervan zo ontzettend slecht gedaan heeft, dus mocht je je keuze willen baseren op reviews, kijk niet naar dat ding van Tweakers.net want die MSI is daar gewoon niet goed getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyTone
TonyTone schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 13:36:
[...]

Los van dat het kan, zijn er nog voor,- nadelen/verschillen tussen het gebruiken van 1.65V of 1.5V?
(behalve de elektriciteitsrekening uiteraard ;) )
Ik zit te dubben tussen Kingston ValueRam en OCZ, de laatste heeft strakkere timings, maar is dus 1.65V.
Als het niks uit maakt ga ik liever voor de lagere CL's

p.s. CJ nog bedankt voor de tip!
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Zelf weten, 1,65V is geen probleem, maar strakkere timings zal je ook geen merkbare winst geven in normaal gebruik. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyTone
Das waar, maar het gaat mij vooral om games en alle beetjes helpen.
En voor maar 10 euro verschil heb je ipv de Kingston 9-9-9-24, de OCZ 7-7-7-20
Maar ja snelheid is 1 ding, het gaat mij eigenlijk vooral om stabiliteit.
Gezien de 1,5V standaard is dacht ik misschien vergoot dat de kansen in stabiliteit.
Jammer dat de meeste mobo tests om snelheid, features en OC-baarheid gaan enzo.

Ik heb nu een P35 mobo, die waanzinnig goed over te klokken is.
Maar op een of andere manier hangt die om de dag een keer (in game... :( ), overgeklokt of niet.
Oneindig veel software en hardware dingen gedaan om het op te lossen, maar schiet niet echt op.
Dus ik ga nu maar voor de P55, denk de MSI dit keer.
Ik neig daarbij voor de OZC mem te gaan, maar op een of andere manier heb ik het idee dat de Valueram van Kingston altijd een goede 'allrounder' is, altijd compatible en weinig problemen. Maar ja is dat ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Niet online
FlipFluitketel schreef op vrijdag 27 november 2009 @ 18:57:
Dat er meer merken zijn dan Gigabyte/MSI weet ik ook wel. Maar ik heb mijn keuze al beperkt tot een van die merken. Ik ga niet overclocken, geen behoefte aan CF/SLI en 2x LAN is ook geen vereiste (mag natuurlijk wel). Het gaat me dus ook niet om algemene ervaringen maar specifiek om de usb 3.0/Sata 6Gbps onderdelen. Als die nog met kinderziektes zitten dan heb ik er (nog) geen behoefte aan en kan ik dus weer een aantal moederborden van mijn lijstje schrappen.
Een interessante kanttekening is overigens dat volgens bepaalde bronnen de USB 3.0 en SATA 3.0 niet werken (of trager werken) als je Crossfire draait. http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128412

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
smvs schreef op zondag 29 november 2009 @ 21:56:
[...]

Een interessante kanttekening is overigens dat volgens bepaalde bronnen de USB 3.0 en SATA 3.0 niet werken (of trager werken) als je Crossfire draait. http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813128412
Dat lijkt te kloppen als ik de spec sheet van Gigabyte goed interpreteer:

* When dual graphics cards are used in 1st and 2nd PCIex16 slots, SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) will work at normal mode.

http://www.gigabyte.eu/Pr...&ProductName=GA-P55A-UD4P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
[...]

Bij de UD3 is dat vrij logisch aangezien daar het tweede PCIe slot via de DMI interface moet lopen en niet zoals UD4 via de CPU met twee PCIe 2.0 x8 sloten.
En de DMI interface is maar 2GB/s dus een tweede videokaart werk sowieso al erg slecht als je dan ook nog andere dingen erover wil vervoeren zakt de performance helemaal in.
Daarom moet je ook geen mobo nemen met een tweede PCIe slot voor CrossFire die via het chipset loopt, zelfde als bij een P35 chipset die had ook last van een tweede PCIe x4 slot die via de southbridge liep.
Polster schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:27:
* When dual graphics cards are used in 1st and 2nd PCIex16 slots, SATA3 / USB 3.0 (Marvell 9128 /NEC USB 3.0 Controllers) will work at normal mode.
Dat is raar, daar kan ik geen reden voor bedenken. Iemand? :?

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 29-11-2009 22:37 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
Inderdaad vreemd. Als je kijkt naar onderstaand plaatje zou crossfire toch geen invloed kunnen hebben op werking van alles dat over de DMI loopt?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1251921407.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Polster schreef op zondag 29 november 2009 @ 22:49:
Inderdaad vreemd. Als je kijkt naar onderstaand plaatje zou crossfire toch geen invloed kunnen hebben op werking van alles dat over de DMI loopt?
Voor de UD4P kan ik het idd niet begrijpen waarom dat zo zou moeten zijn.
Voor de UD3 wel.

Even plaatje ter verduidelijking voor anderen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KZhQ3YKh5NRnuPjNiFc44EMn/full.jpg

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14-02-2022
Dinsdag komt mijn Gigabte UD3R binnen voor socket 1156 samen met een i5 750 en 4gb corsair geheugen.
Zal mijn ervaringen met dit mobotje eens posten hier dan!

Core i5 // Gigabyte P55 UD3R // 2x 2gb Corsair XMS3 1600 // ATI HD5850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:22
[...]

Gigabyte heeft op hun nieuwe GA-P55A serie met SATA3 en USB3 enkele gekke implementatie keuzes gemaakt. Het was al opgevallen dat Crossfire of SLI niet werkt zodra je USB3 of SATA3 gebruikt. Dit is op alle GA-P55A modellen waaronder de UD6 / UD5 / UD4P / UD4 / UD3P / UD3R / UD3. Dit komt simpel weg omdat het 2de PCI-E x16 (@x8) wordt gedisabled zodra je een USB3 of SATA3 device gebruikt op volle snelheid. Het is wel mogelijk om CFX of SLI te gebruiken maar dan wordt de interface van de USB3 of de SATA3 chip gehalveerd in snelheid (PCI-E gen 2 -> PCI-E Gen 1) en dan ben je net zo goed af met SATA2 of USB2

[edit]
Ik zie dat als je op de UD6 of de UD5 het 3de PCI-E x16 slot (@x4) wilt gebruiken dat dan de andere PCI-E x1 sloten en de eSATA connectors gedisabled worden.

Afbeeldingslocatie: http://img17.imageshack.us/img17/9233/picture4ue.jpg

[edit2]
Het wordt nog erger. Als je een VGA kaart hebt en USB3 of SATA3 (een van beide) draaien op full speed (PCIe Gen2) dan wordt je VGA bandwidth gehalveerd want je primaire PCI-E x16 slot draait dan op x8 :( Met andere woorden je betaald extra voor SATA3 en USB3 maar je kunt nooit van de volledige snelheid genieten.

Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/img20/5651/picture3do.jpg

[ Voor 44% gewijzigd door The Source op 30-11-2009 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
The Source schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:35:
[...]

Gigabyte heeft op hun nieuwe GA-P55A serie met SATA3 en USB3 enkele gekke implementatie keuzes gemaakt. Het was al opgevallen dat Crossfire of SLI niet werkt zodra je USB3 of SATA3 gebruikt. Dit is op alle GA-P55A modellen waaronder de UD6 / UD5 / UD4P / UD4 / UD3P / UD3R / UD3. Dit komt simpel weg omdat het 2de PCI-E x16 (@x8) wordt gedisabled zodra je een USB3 of SATA3 device gebruikt op volle snelheid. Het is wel mogelijk om CFX of SLI te gebruiken maar dan wordt de interface van de USB3 of de SATA3 chip gehalveerd in snelheid (PCI-E gen 2 -> PCI-E Gen 1) en dan ben je net zo goed af met SATA2 of USB2
Maar wat is de reden daarvan? Ik zie de logica er niet van.
En volgens mij heeft Asus nergens last van, waarom lukt het dan niet bij Gigabyte en hoe zit het met MSI komen die eerst echt nog niet met S-ATA III en USB 3.0? :)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minkie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:41

Minkie

Groazers Unite.

doesd00 schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:01:
Dinsdag komt mijn Gigabte UD3R binnen voor socket 1156 samen met een i5 750 en 4gb corsair geheugen.
Zal mijn ervaringen met dit mobotje eens posten hier dan!
Doen d:)b, zit zelf ook aan deze combinatie te denken.

Joke, stop toch met koken, kom uit de keuken. Want ik wil zo graag samen met je neu......tronenbommenstickers op mijn nieuwe tas gaan plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-05 16:07

Raptorial

Sore ga toru mono wa nandemo

@ -The_Mask-

Insteek kaarten op PCI hebben geen zin i.v.m. bandwith achter de PCI sloten.
De borden met losse chips zullen er van alle merken wel zijn in Q1 gok ik zo.
Gigabyte is gewoon toevallig de eerste die er mee naar buiten komt.

Kan me niet voorstellen dat de rest ver achter loopt, gezien deze chips voor alle vendoren beschikbaar zijn.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TonyTone schreef op zondag 29 november 2009 @ 12:12:
Das waar, maar het gaat mij vooral om games en alle beetjes helpen.
En voor maar 10 euro verschil heb je ipv de Kingston 9-9-9-24, de OCZ 7-7-7-20
Maar ja snelheid is 1 ding, het gaat mij eigenlijk vooral om stabiliteit.
Gezien de 1,5V standaard is dacht ik misschien vergoot dat de kansen in stabiliteit.
Jammer dat de meeste mobo tests om snelheid, features en OC-baarheid gaan enzo.

Ik heb nu een P35 mobo, die waanzinnig goed over te klokken is.
Maar op een of andere manier hangt die om de dag een keer (in game... :( ), overgeklokt of niet.
Oneindig veel software en hardware dingen gedaan om het op te lossen, maar schiet niet echt op.
Dus ik ga nu maar voor de P55, denk de MSI dit keer.
Ik neig daarbij voor de OZC mem te gaan, maar op een of andere manier heb ik het idee dat de Valueram van Kingston altijd een goede 'allrounder' is, altijd compatible en weinig problemen. Maar ja is dat ook zo?
Ben van plan het Asus P7P55D PRO bordje aan te schaffen met OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK (4x2GB). Compatibiliteit moet goed gaan aangezien de reepjes in de QVL voorkomen. Daarnaast veel goede dingen over gelezen, en komen ook OCZ reepjes voor in de Best Buy Guide (High-end systeem). OCZ reepjes zijn prima hoor :)

Als je geïnteresseerd bent is hier mijn topic die ik laatst gestart ben voor mijn zoektocht naar geschikt geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

The Source schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:35:
Dit komt simpel weg omdat het 2de PCI-E x16 (@x8) wordt gedisabled zodra je een USB3 of SATA3 device gebruikt op volle snelheid.
Betekent dat ook dat je maar een enkel x8 PCIe over houdt bij gebruik van USB3/SATA3, waardoor de performance van een enkele high-end graka ook al wordt geknepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Raptorial schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:29:
Insteek kaarten op PCI hebben geen zin i.v.m. bandwith achter de PCI sloten.
Waarom begin je over PCI sloten, dat snap ik niet? :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:08
Edmin schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:39:
[...]

Betekent dat ook dat je maar een enkel x8 PCIe over houdt bij gebruik van USB3/SATA3, waardoor de performance van een enkele high-end graka ook al wordt geknepen?
Dit zou idd raar zijn, zit de USB3/SATA3 controller niet op een aparte chip dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
chim0 schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:12:
[...]

Dit zou idd raar zijn, zit de USB3/SATA3 controller niet op een aparte chip dan?
Ja de S-ATA III controller is van Marvell en de USB 3.0 controller van NEC.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2009 @ 12:15:
[...]

Ja de S-ATA III controller is van Marvell en de USB 3.0 controller van NEC.
Dan is ie dus geshared met de PCI-e, waarom hebben ze dat zo gemaakt als alleen maar je prestaties dalen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
-The_Mask- schreef op maandag 30 november 2009 @ 01:19:
[...]
Maar wat is de reden daarvan? Ik zie de logica er niet van.
En volgens mij heeft Asus nergens last van, waarom lukt het dan niet bij Gigabyte en hoe zit het met MSI komen die eerst echt nog niet met S-ATA III en USB 3.0? :)
Ik zal enkel diagrammen proberen te maken waarmee de layout van het mainboard en de gemaakte keuzes duidelijk worden. In het kort komt het hier op neer:

- USB3 (500MB/s - 400MB/s zonder overhead) chip van Nec en de SATA3 (600MB/s - 500MB/s zonder overhead) chip van Marvell zijn chips met een PCI-E x1interface.
- PCI-E x1 gen1 is 250MB/s en PCI-E x1 gen2 is 500MB/s
- Als je de USB3 en SATA3 chip elk via de PCI-E x1 gen1 bus aansluit krijgen ze maar 250MB/s
- Dus om de maximale snelheid van USB3 (500MB/s) of SATA3 (600MB/s) te gebruikten heb je minimaal PCI-E x1 gen2 nodig (500MB/s)
- P55 PCH geeft 1x PCI-E x4 gen1 + 4x PCI-E x1 gen1
- Lynnfield CPU geeft 16 PCI-E gen2 lanes welke enkel opsplitbaar zijn 2x 8 PCI-E gen2 lanes

Hoe nu de USB3 en de SATA3 chips te voeden met elk 500MB/s??

1) Gebruik een mutliplex chip (PLX bv) die 2x PCI-E x1 gen1 (2x 250MB/s) omzet in 1 PCI-E x1 gen2 (1x 500MB/s) en dat voor 2 kanalen (Asus P55P7 Premium oplossing)

2) Haal de PCI-E gen2 lanes (2 stuks) die je nodig hebt van de Lynfield CPU. Probleem is dat deze enkel switchbaar zijn in 8x/8x en niet in 14x/2x. Dus VGA PCI-E slot 1 (16x) deze wordt opgesplitst in 2* 8x. Normaal is de 2de 8x voor het tweede VGA slot, echter er nu 2 nodig voor de USB3 en de SATA3 chip. Kortom, je blijft achter met een primair VGA PCI-E x16 slot dat op x8 draait.

Gigabyte heeft dus voor oplossing 2 gekozen. Daarbij kan worden opgemerkt dat er 6 gen2 lanes worden weggegooid!
[...]

Yes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
En waarom kiest Gigabyte dan voor optie 2 en niet voor de weg die Asus heeft gekozen? Puur kostenbesparing en hopen dat niemand het doorheeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
Minkie schreef op maandag 30 november 2009 @ 01:48:
[...]

Doen d:)b, zit zelf ook aan deze combinatie te denken.
Haha, kan echt niet wachten tot het binnen komt, de HD5850 ligt hier te wachten!

(Ik ben denk ik de enige die wacht op ze systeem en niet op ze videokaart :9 !)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
Polster schreef op maandag 30 november 2009 @ 21:55:
En waarom kiest Gigabyte dan voor optie 2 en niet voor de weg die Asus heeft gekozen? Puur kostenbesparing en hopen dat niemand het doorheeft?
Sure, die PLX switch chips kosten ongeveer 15 - 20$.
Ze geven het eerlijk in hun manual toe. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door The Source op 30-11-2009 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Alsof er uberhaupt performance verschil tussen x8 en x16 zit.

Natuurlijk, beter is het als alle spul in de Intel chip (of cpu) zit, maar er zijn natuurlijk maar een beperkt aantal lanes beschikbaar. Maar goed, heb hier nu zo'n plank liggen (P55A-UD6). Zal eens kijken hoe alles presteert.

[ Voor 8% gewijzigd door TERW_DAN op 01-12-2009 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 00:02:
[...]

Alsof er uberhaupt performance verschil tussen x8 en x16 zit.
Met een HD5970 zeker wel.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/P68X1mAAeY1KyWtyB9NXkL5q/full.jpg

@The Source bedankt maar doe er toch nog maar een schema bij. :p

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Da's een beetje het hel punt. Je kiest voor extra bandbreedte om sneller bij je data te kunnen, maar ruilt het in tegen prestaties in (de volgende generatie) grafische kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, CF/SLI is IMHO voor mainstream gebruik toch totaal overrated. Het is alleen in de ultra-high-end zinnig, als er simpelweg geen enkelvoudige kaart bestaat die beter presteert, en dan zit je dik in het gebied van het X58 chipset, die dit wel kan. Als een X58 te duur is, is een dual HD58xx/59xx hoogstwaarschijnlijk ook te duur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik ben bang dat je het nog verkeerd leest:
Zelfs bij gebruik van een enkele PCIe videokaart i.c.m. een SATAIII device wordt het PCIe slot al geknepen naar x8. Op een HD5870 (bij 1920*1200) scheelt dat zo'n twee procent in de output. Volgende generaties zullen dat gat alleen maar vergroten (tot de PCIe 3.0 spec uitkomt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga vanavond even een 1TB hdd aan de S-ATA3 controller knopen en kijken wat m'n GTX260 doet die erop zit. De S-ATA 3 disk heb ik nog niet binnen, dus daar moet ik nog even op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polster
dion_b schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 08:52:
Tja, CF/SLI is IMHO voor mainstream gebruik toch totaal overrated. Het is alleen in de ultra-high-end zinnig, als er simpelweg geen enkelvoudige kaart bestaat die beter presteert, en dan zit je dik in het gebied van het X58 chipset, die dit wel kan. Als een X58 te duur is, is een dual HD58xx/59xx hoogstwaarschijnlijk ook te duur.
Niet helemaal mee eens. In de link van the Mask zie je dat een enkele 5970 al aardig geknepen wordt op x8 (gen 2). Over een jaar of 1.5 zullen de meer mainstream kaarten dan waarschijnlijk ook tegen bandbreedte tekort gaan aanlopen. Dus als je nu een systeem gaat opbouwen met een P55A moederbord is het leuk als je een 5850 kaart erin zet en niet van plan bent ooit te upgraden. Wil je upgraden in de nabije toekomst dan leidt de design keuze van Gigabyte tot problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 10:33:
Ik ga vanavond even een 1TB hdd aan de S-ATA3 controller knopen en kijken wat m'n GTX260 doet die erop zit. De S-ATA 3 disk heb ik nog niet binnen, dus daar moet ik nog even op wachten.
Ben bang dat je met een GTX260 en lullige 1TB HD vrij weinig zal zien. :p

Maar het zou leuk zijn als ook FarCry 2 op 2500x1600 kon testen onder DX10 en 8xAA. (niet dat het speelbaar zal zijn) :P

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:50:
[...]

Ben bang dat je met een GTX260 en lullige 1TB HD vrij weinig zal zien. :p

Maar het zou leuk zijn als ook FarCry 2 op 2500x1600 kon testen onder DX10 en 8xAA. (niet dat het speelbaar zal zijn) :P
Farcry2 op 2560*1600 laat wel merkbaar framedrops zien (in elk geval op m'n E8400) met deze kaart. Ik heb een 30" monitor staan die 2560*1600 doet, dus ik kan het testen (wat ik ook ga doen ;)).|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
TERW_DAN schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:57:
[...]

Farcry2 op 2560*1600 laat wel merkbaar framedrops zien (in elk geval op m'n E8400) met deze kaart. Ik heb een 30" monitor staan die 2560*1600 doet, dus ik kan het testen (wat ik ook ga doen ;)).|
Doelde er ook op dat een GTX260 en 1TB HD nu niet echt de bandbreedte dicht trekken. (heeft Gigabyte niet een HD5970 liggen die je moet testen? :P )

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-The_Mask- schreef op dinsdag 01 december 2009 @ 11:59:
[...]

Doelde er ook op dat een GTX260 en 1TB HD nu niet echt de bandbreedte dicht trekken. (heeft Gigabyte niet een HD5970 liggen die je moet testen? :P )
Als ik de handleiding goed lees dan zou zodra je de S-ATA 3 controller in gebruik neemt de bandbreedte voor je videokaart gelimiteerd worden.
En die GTX260 geeft al wel een klein verschil met x8 en x16 (hoewel het verschil op x1 groter is), daarbij kan ik sowieso zien op welke bandbreedte het ding verbind in GPU-Z.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik kwam op mijn rondje deze review tegen van de EVGA P55 FTW:
http://www.hardwarecanuck...6-motherboard-review.html

Lijkt me een erg fijne plank. Ik begrijp niet waarom dit soort merken zo slecht verkrijgbaar zijn in NLD :(
Alleen Komplett heeft hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
Ik heb nu me spullen binnen maar ik heb een probleem want het werkt niet!
Ik heb een 2x4 atx stekker nodig en heb zelf 2x2
hoe los ik dit op??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Door gewoon de 2x2 te gebruiken (het past en werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
Dat werkt idd alleen na 2 sec hoor ik een hele snelle piep achter elkaar???

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan zit er vast iets verkeerd. Pak de handleiding er eens bij en kijk of alles goed is aangesloten, en neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eventueel door.

Hoe dan ook, troubleshooting hoort niet in dit topic, dus als je tegen problemen aanloopt kun je hier een eigen topic over openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
Iemand nog interesse in goedkope RMA bordjes? Moet je snel zijn want er zijn er nog twee..

http://www.cool-prices.nl...yte-p55m-ud2-op=op-613702

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-09 14:10
Wellicht dat hier iemand het weet.

Ik heb een AsRock P55 pro bordje met een i5 processor.
Maar nu is het zo dat als de pc idle is de processor automatisch lager geclockt wordt.
De multiplier gaat naar beneden.
Weet iemand welke setting dit is in de bios?
Ik kan het niet vinden :?

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is EIST, staat gewoon in je bios en ook in je handleiding als het goed is.
Maar zoek dat zelf even, daar is dit topic niet voor bedoelt.

[ Voor 28% gewijzigd door TERW_DAN op 02-12-2009 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
Nou zoals beloofd mijn ervaring met het volgende systeem:

Gigabyte P55 UD3R
Intel Core i5 750
2x 2gb Corsair Dominator DDR3 1600mhz
ATI HD5850

Het loopt als een trein op Win 7 Ultimate x64.
De spellen die ik tot nu toe gespeeld hebt gaan allemaal op Full Pull helemaal soepel:D
Ik heb 1x een vastloper gehad met CoD 6, ik denk dat dit me voeding is (Coolermaster 450W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Het werkt wel met die voeding?
Zou hem toch maar vervangen dat oude ding loopt echt op zijn teentjes. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doesd00
Ja het werkt wel, ga morgen is ff wat meer gamen om een goed beeld te krijgen van de situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuesexMachina
  • Laatst online: 09-09 09:45
Vandaag eindelijk tijd gehad om mijn eVGA P55 FTW op de pijnbank te leggen! :) Nog steeds verdwaald in de BIOS, Talloze functies om het systeem maximaal te tweaken ;) BIOS switch op het moederbord waar je kan kiezen tussen 3 BIOS profielen, Voltages verhogen on the fly, Echt een overclockers dream!

Op het moment mijn i5 op 3.7 stabiel draaiend, Hoop dat me geheugen het verder nog gaat trekken tot 4 Ghz maar vrees het ergste ;-)

Intel Core i5 750 @ 4.0 - EVGA P55 FTW - 6GB DDR3 OCZ Platinum - XFX ATI Radeon HD5770 CF - 500 GB Diamond Max 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Jij hebt 6GB DDR3? Aangezien ik nog geen 3GB modules heb gezien.... heb je dus 3 DIMMs?
Geef de specs eens?

Dat mobo is wel een enorm gaaf ding. De enige plank waar ik mijn GD65 voor in zou ruilen. Jammer dat de verkrijgbaarheid (en dus de prijs) zo rot is in NLD.

[ Voor 52% gewijzigd door Edmin op 03-12-2009 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuesexMachina
  • Laatst online: 09-09 09:45
2 x2 en 2 x1, Zijn deze reepjes:)
http://www.ocztechnology....c3_10666_platinum_edition

Intel Core i5 750 @ 4.0 - EVGA P55 FTW - 6GB DDR3 OCZ Platinum - XFX ATI Radeon HD5770 CF - 500 GB Diamond Max 23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyTone
Ik heb de MSI P55-GD65 en mijn bios is nu opeens zwart/wit geworden.
Geen idee waarom, maar ik deed wat (dunno) en het ging van blauw, naar alles zwart/wit met een turquoise blak boven. Iemand een idee? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TonyTone
Super, bedankt!
(wat is het nut ervan eigenlijk :S )

Maar eh ik vroeg hier laatst of het nog veel uitmaakte of ik er 1.5v mem in ging gooien of 1.65v.
Het is 1.5v geworden. Staat er nu opeens dit op de MSI pagina:
*To enable OC Genie, we suggest you using the new 1.65V XMP memory modules and a high efficiency CPU cooler.
Linkje
Ik neem aan dat als het beter is voor de OC Genie, dat het ook beter is voor OCen zonder de Genie.
Bij deze misschien een tip voor een andere tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 13:06

Soggney

Zeekomkommer

Ik heb intresse in de Gigabyte GA-P55A-UD4P, maar na dit topic te hebben doorgenomen
zie ik dat de eerste generatie mobo's de snelheid tussen schijven en graka balanceerd. (Dus afknijpt).
Is het beter om te wachten tot er mobo's zijn die dit probleem niet hebben?

[ Voor 69% gewijzigd door Soggney op 08-12-2009 13:17 ]

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Nee, dat heeft er weinig mee te maken TonyTone. De reden dat hete r staat is dat OC genie ook voltages automatisch veranderd.
OCGenie heft alleen een marge ingebouwt, dat als er iets mis gaat niet je mobo meteen door brand (koeling die uitvalt). Maar hij heeft wel voltage nodig. Daardoor kan de auto instelling beter opschieten met de wat hoger gevolte dimms.

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

@ Soggney, ik weet niet precies wat je bedoel....

Maar Gigabyte doet wel iets met zijn SATA3 en USB3 aansturing waardoor je geen x16 meer hebt maar x8 voor je VGA. Gebruik je je 2e slot ook, dan gaan de snelheden van USB3 en SATA3 naar de snelheid van hun voorgangers.
Dat houd in dat het je moederbord eigenlijk altijd invalide maakt.
Dit werkt zo op de 333 serie van Gigabyte.

Asus en MSI zullen komen met een extra chip van PLX die er voor zorgt dat het wel volledig werkt, hier word je dus niet opgezadeld met een goedkope oplossing (sorry Terw_Dan maar dat is het nou eenmaal), alleen betaal je wel wat extra, omdat die chip niet gratis is :)

Verder is mijn niks bekend van het afknijpen van prestaties.

[ Voor 3% gewijzigd door Raptorial op 08-12-2009 14:48 ]

Knowledge is power

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggney
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-09 13:06

Soggney

Zeekomkommer

Ik bedoelde inderdaad de 333 serie van Gigabyte, dus ik ben dan beter af met een Asus of MSI mobo.
Dan zal ik maar naar de andere fabrikanten gaan kijken.Hoewel ik waarschijnlijk pas tot aankoop overga eind Q1 van 2010. Maar dan kan ik beter nu terug beginnen mee te kijken naar hardwareland

Statement of Soggney, If you find anything offensive, I will not care. Inventory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raptorial

Raptorial

Ik weet dat de nieuwe MSI moederborden met USB3 op de juiste manier ook Q1 verschijnen, van Asus ben ik minder op de hoogte, zal zeker niet later zijn.

Knowledge is power

Pagina: 1 2 3 4 Laatste

Let op:
Let op. Dit topic is niet bedoelt om je vragen zomaar in te dumpen, maar om met elkaar te kunnen discussieren over Intel's nieuwste platform.