[RAM] Help mij bij de keuze van geheugen!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben momenteel bezig met het samenstellen van mijn nieuwe PC. Dit wordt een snelle multimedia / game pc met de nodigde snelheid en geheugen. De volgende samenstelling heb ik al:

Processor: Intel core i5 750
Moederbord: Asus P7P55D PRO
Harde schijf: X25-M Postville & Samsung Spinpoint F3

Ik ben nu nog op zoek naar het juiste geheugen voor mijn nieuwe pc. Uiteraard heb ik al verschillende reviews doorgenomen, heb ik nauwlettend de Best Buy Guide in de gaten gehouden, al even door Pricewatch heen gespit en al flink want topics op het GoT forum doorgenomen.

Mijn eerste keuze was Corsair Dominator geheugen, de 6GB Triple Channel Kit 1600 MHz DDR3-kit. Ik had wat reviews gezien en Dominator stond vaak als een van de beste aangeschreven. Het is wel wat duurder, maar het budget is redelijk groot voor deze nieuwe computer, en ik wilde vooral flink wat performance.

Tijdens mijn zoektocht naar een geschikt moederbord kwam ik erachter dat de 6GB kit helemaal niet kon, want de P55 moederborden hebben dual channel, dus dan komt de 2x2GB naar voren ipv 3x2GB. Geen nood, de Corsair Dominator 4 GB kit voor dual channel vond ik ook best!

Uiteraard even gegoogled of er al combinaties waren die getest waren met mijn moederbord en ik las vaak dat Asus bordjes vrij kieskeurig zijn met betrekking tot geheugen. Vervolgens even de QVL opgezocht van het moederbord op de Asus site. Tot mijn grote spijt komt het 4 GB Dominator geheugen helemaal niet in de lijst voor, balen! Het OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK kwam er wel in voor, en die zit ook in de Best Buy Guide - High End systeem. Daarnaast schijnt het Voltage ook goed te zijn voor het moederbord, en reepjes die een hoger voltage vragen blijken minder stabiel / compatibel te zijn.. Maar ik wilde zo graag het Dominator geheugen voor mijn snelle systeem, aangezien die altijd erg goed uit testen kwam! Kingston HyperX kwam ik ook soms tegen bij een P7P55D systeem..

Daarnaast kwam ik er ook achter dat het P55 moederbord max 1333 MHz geheugen aankan, en als je sneller geheugen wil, bijvoorbeeld 1600 MHz, dan moet je overclocken. Nu slaat de twijfel toe, want ik wil wel een stabiel systeem.. ik lees verhalen dat mensen gewoon 1600 MHz geheugen draaien en er is geen enkel probleem, maar ook verhalen dat 1600 MHz instabiel wordt, en dat je bijna geen winst haalt in vergelijking tot het 1333 geheugen.

Mijn verhaal samengevat in 2 vragen:
  1. Moet ik gewoon voor het OCZ geheugen gaan, of zijn er mogelijkheden met het dominator geheugen? Iemand anders nog goede ervaringen / tips met ander geheugen?
  2. Moet ik gewoon 1333 MHz nemen aangezien het verschil minimaal is, of is 1600 HMz geheugen toch een betere keuze?
En nog wat extra informatie, wel zo netjes!

Eisen
* Minimaal 4GB
* DDR3
* Zo snel mogelijk (hoge MHz)
* Zo stabiel mogelijk (zo goed mogelijk bij het mobo/cpu passen, bijv. m.b.t. Latency of timing)

Budget
Tot 200,- euro.

Doel
Het is een game en multimedia pc en ik wil deze zo snel mogelijk laten draaien. Er zal vaak met Photoshop gewerkt worden, Full HD en Blue ray films worden afgespeeld en er zal ook mee ge-gamed worden.

Alvast heel erg bedankt voor alle informatie en ik hoor graag hoe jullie er over denken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

mijn advies, neem het snelste (kwa kloksnelheid) geheugen dat je budget je toelaat, en knikker er zo veel mogelijk van in.

Voorbeeld: hyperX geheugen vs value ram. Ik ga dan liever voor DDR2 PC2 6400 value ram 8 GB, dan DDR2 PC2 6400 4GB hyperX geheugen. Waarom? je hebt meer aan veel geheugen, dan aan snel geheugen. En PC2 6400 geheugen is gecertificeerd om te draaien op 800 MHz. Zowel het hyperX als het value ram. Het hyperX zal misschien fijner overklokken, maar dat is een kans, geen zekerheid. En het hyperX geheugen zou betere timings kunnen hebben. Echter, timings zijn kwa performance in de procenten te zien. Die paar procenten extra performance wegen bij mij niet op tegen de grotere hoeveelheid geheugen, en zie je ook in normale PC-experience niet terug.

Dus pak goedkoper DDR3 1600 MHz (niet HMz :)) geheugen, het liefst reepjes van 2 GB, en knal er daar 4 van in je moederbord. Dan heb je nog ruimte zat om je processor over te klokken.

Ps. complimenten aan de startpost :)

edit: 1600 MHz geheugen, zal automagisch op 1333 MHz draaien, als je alle instellingen in de bios laat staan zoals je automatisch staan. Loopt je processor met een FSB van 666 MHz, en je stopt er geheugen van 1600 MHz bij, dan loopt het geheugen automatisch langzamer. Verder geen probleem :) (en je kunt je processor nog een stukje overklokken, zonder dat je geheugen in rode gebieden hoeft te lopen. )

[ Voor 18% gewijzigd door M2M op 25-11-2009 18:09 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerEngine
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 29-01 20:33
M2M schreef op woensdag 25 november 2009 @ 18:06:
mijn advies, neem het snelste (kwa kloksnelheid) geheugen dat je budget je toelaat, en knikker er zo veel mogelijk van in.

Voorbeeld: hyperX geheugen vs value ram. Ik ga dan liever voor DDR2 PC2 6400 value ram 8 GB, dan DDR2 PC2 6400 4GB hyperX geheugen. Waarom? je hebt meer aan veel geheugen, dan aan snel geheugen. En PC2 6400 geheugen is gecertificeerd om te draaien op 800 MHz. Zowel het hyperX als het value ram. Het hyperX zal misschien fijner overklokken, maar dat is een kans, geen zekerheid. En het hyperX geheugen zou betere timings kunnen hebben. Echter, timings zijn kwa performance in de procenten te zien. Die paar procenten extra performance wegen bij mij niet op tegen de grotere hoeveelheid geheugen, en zie je ook in normale PC-experience niet terug.

Dus pak goedkoper DDR3 1600 MHz (niet HMz :)) geheugen, het liefst reepjes van 2 GB, en knal er daar 4 van in je moederbord. Dan heb je nog ruimte zat om je processor over te klokken.

Ps. complimenten aan de startpost :)

edit: 1600 MHz geheugen, zal automagisch op 1333 MHz draaien, als je alle instellingen in de bios laat staan zoals je automatisch staan. Loopt je processor met een FSB van 666 MHz, en je stopt er geheugen van 1600 MHz bij, dan loopt het geheugen automatisch langzamer. Verder geen probleem :) (en je kunt je processor nog een stukje overklokken, zonder dat je geheugen in rode gebieden hoeft te lopen. )
zeer goed advies dit zou ik idd ook doen. zeker omdat je vaak met fotoshop werkt is veel geheugen ook handig, maar als je het geheugen langzamer laat lopen word het geheugen dan niet lui? zoiets las ik ooit als je hem dan later weer hoger zet of overclockt komt die minder ver. maar er staat niet vermeeld dat je wilt overclocken;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan gewoon ddr3 op lagere snelheid lopen en de timing strakker afstellen .

En als ik eerlijk mag zijn ben je beter af met kingston valeu ram dan een of anderen super snelle ram.
Super snelle geheugen (overklok modellen) hebben soms last dat als de bios nog niet goed handmatige is ingesteld .
Het systeem dan niet wil booten.

En ook ik heb liever meer ram dan snelle maar minder ram

Verder maak de timing ook niet zo veel uit .
Dat zie je alleen maar bij testen in dagelijke gebruik merk je het niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

PowerEngine schreef op woensdag 25 november 2009 @ 19:21:
[...]

zeer goed advies dit zou ik idd ook doen. zeker omdat je vaak met fotoshop werkt is veel geheugen ook handig, maar als je het geheugen langzamer laat lopen word het geheugen dan niet lui? zoiets las ik ooit als je hem dan later weer hoger zet of overclockt komt die minder ver. maar er staat niet vermeeld dat je wilt overclocken;)
voor zover ik weet wordt geheugen niet lui. Het blijven nulletjes en eentjes, en zolang je er geen vreemde dingen mee doet en niet buiten de specificaties draait (of ver daarbuiten draait), moet je ten alle tijden veilig kunnen switchen van snelheden. Maargoed, als je dik wilt gaan overklokken, dan kan je geheugen nooit snel genoeg zijn. (en is het ook vrij normaal dat je bergen geld investeert in weinig geheugen)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
@ M2M: Het budget is vrij hoog, dus ik heb ook de optie om er meteen 8 GB in te knallen. Ik heb de optie om voor snel en voor veel geheugen te gaan, dus dat komt wel goed. Even goed om te vermelden, ik ben niet van plan te gaan overclocken, aangezien ik mijn systeem zo stabiel mogelijk wil houden en.. ik heb het nog nooit gedaan :P

@ suijkerbuijk: Dagelijks gebruik merk je niet niet eens? Das wel top, alleen wil ik dat de onderdelen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. Als de timing daarbij kan helpen, dan stel ik graag een 'strakkere' timing in. Het enige probleem is dat ik daar geen ervaring mee heb..

Over het algemeen heb ik nu zoiets van, ik laat het Dominator geheugen gewoon vallen aangezien het in snelheid weinig zal schelen (hoop ik) in tegenstelling tot Kingston of OZC en ik ben niet van plan te overclocken. Daarnaast wil ik er gewoon meteen 4x2 GB ingooien omdat ik de mogelijkheid heb en het alleen maar positief kan uitpakken.

Nu zit ik nog steeds met 2 dingen, en dat is de snelheid en welk merk. Op zich heb ik er niets op tegen om 1600 MHz geheugen aan te schaffen ipv 1333, als het maar stabiel draait! Dat vind ik veruit het belangrijkst.. en omdat het OCZ Low Voltage in de QVL voorkomt, neig ik naar die plankjes. Had namelijk ook gelezen dat je het beste geheugenmodules kan hebben van max 1,65 V, ivm de stabiliteit (in de QVL staat ook dat voltages tot 1,65 V aangeraden worden).

Nog steeds een dilemma! Ik neig naar 4x 2GB OCZ Platinum 1333 Low Voltage omdat ik dan lekker veel geheugen heb (8GB), van een goed merk wat vaak gebruikt wordt (reviews etc), van een snelheid die het mobo standaard aankan (1333 MHz) en een voltage wat aangeraden wordt door Asus zelf (1,65 V). Zag trouwens wel dat de OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK niet in de QVL voorkomt.. maar wel de OCZ3P1333LV3GK.. toch raar.. op een mobo met dual channel raden ze een tripple channel set aan..

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:50:
Nog steeds een dilemma! Ik neig naar 4x 2GB OCZ Platinum 1333 Low Voltage omdat ik dan lekker veel geheugen heb (8GB), van een goed merk wat vaak gebruikt wordt (reviews etc), van een snelheid die het mobo standaard aankan (1333 MHz) en een voltage wat aangeraden wordt door Asus zelf (1,65 V). Zag trouwens wel dat de OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK niet in de QVL voorkomt.. maar wel de OCZ3P1333LV3GK.. toch raar.. op een mobo met dual channel raden ze een tripple channel set aan..
Als je dus echt niet wilt gaan overklokken, dan is bij deze je keuze gevallen op het OCZ platinum low voltage OCZ3P1333LV4GK geheugen. Het feit dat OCZ3P1333LV3GK geheugen wel op de QVL staat, betekend meestal dat de LV4 versie ook wel zal werken :). Eventueel een google zoek opdracht met tussen quotes: "moederbord type + geheugen type". Als je op een forum tegenkomt dat het werkt, of iemand heeft dat ergens in zijn systeemlijstje staan, dan zal dat bij jouw ook werken.

Ps. mocht het niet werken, dan kun je natuurlijk altijd je geheugen inruilen.

-_-

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:05

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik heb met mijn ASUS P5WDG2-WS Professional mobo en Corsair XMS2 én Corsair Dominator erg slechte ervaring. Tot 3x toe retour naar de leverancier. Uiteindelijk geld teruggevraagd. Ik heb nu Kingston HyperX en dat was plug-and-play!

Uiteraard geld zoveel mensen, zoveel meningen :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:58:
[...]

Als je dus echt niet wilt gaan overklokken, dan is bij deze je keuze gevallen op het OCZ platinum low voltage OCZ3P1333LV4GK geheugen. Het feit dat OCZ3P1333LV3GK geheugen wel op de QVL staat, betekend meestal dat de LV4 versie ook wel zal werken :). Eventueel een google zoek opdracht met tussen quotes: "moederbord type + geheugen type". Als je op een forum tegenkomt dat het werkt, of iemand heeft dat ergens in zijn systeemlijstje staan, dan zal dat bij jouw ook werken.

Ps. mocht het niet werken, dan kun je natuurlijk altijd je geheugen inruilen.
Toch zit ik te twijfelen of ik alsnog het 1600 MHz geheugen moet nemen :) Zoveel meer geld kost het niet en het systeem is meteen klaar mocht ik willen upgraden..Misschien toch maar een beetje overclocken om de 1600 MHz te gebruiken? Aargh dilemma's 8)7 8)7

Verwijderd

Niks dilemma. Gewoon op safe spelen en de geheugen configurator gebruiken, krijg je naderhand ook geen rare BSOD's, instabiliteit e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-11-2009 14:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:43:
Niks dilemma. Gewoon op safe spelen en de geheugen configurator gebruiken, krijg je naderhand ook geen rare BSOD's, instabiliteit e.d.
Ik zie m'n Asus P7P55D Pro bordje er niet tussen staan, of überhaupt het P7P55D model..

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:36:
[...]

Toch zit ik te twijfelen of ik alsnog het 1600 MHz geheugen moet nemen :) Zoveel meer geld kost het niet en het systeem is meteen klaar mocht ik willen upgraden..Misschien toch maar een beetje overclocken om de 1600 MHz te gebruiken? Aargh dilemma's 8)7 8)7
je hoeft natuurlijk niet te overklokken. Het mag. dus voor die 10 euro zou ik het niet laten. (en let je er nog wel op dat je een 64 bit OS nodig hebt, als je meer twee van die setjes aan gaat schaffen?)

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Met het 64 bit OS komt het goed, ik schaf meteen een 64 bit versie van Windows 7 aan :) Is het niet zo dat je pc minder stabiel wordt met een geheugen van 1600 MHz dat draait op 1333 MHz? Aangezien Asus zelf aangeeft MAX 1333 MHz..

M2M en alle anderen, alvast bedankt voor alle reacties tot zover!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShaiNe
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 22:24
Ah, waarom al die heisa? Denk je nu echt dat je een verschil zal merken tussen 1600 MHz en 1333 MHz? DDR3-Geheugen behoort vandaag de dag tot de snelste componenten van een PC. Ik hoop dat je ook een SSD neemt als boot-schijf, want harde schijven zijn op dit moment de bottleneck van een hedendaagse PC. Je moet begrijpen dat 1333 MHz in dual channel resulteert in een maximale doorvoersnelheid van 21,3 GB/s. Geen enkele SSD (uitgezonderd PCI-E SSD's in RAID misschien) kan even snel zo'n datahoeveelheden verwerken.
En wat de Cas Latencies betreft. Het verschil van 1 cycle is absoluut niet merkbaar, maar enkel meetbaar met benchmarks.
Ik begrijp dat je het snelste van het snelste wilt, maar wees ook realistisch. De kans is vrijwel nihil dat je systeem geheugen van 1600 MHz echt nodig heeft, omdat 1333 MHz de rest van de componenten zou ophouden.
Enkel als je zwaar gaat OC'en, kan het een optie zijn, maar dan is stabiliteit belangrijker dan snelheid.

Verder ga ik volledig akkoord met wat M2M zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-08 00:03

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Ik had gekeken en via een andere site hadden ze dus combi DDR3 1866 Mhz(OCZ) LV Die draaien hier (overgeklocked) op 1600Mhz (hoger kan nog niet)
Had problemen met mijn moederbord (ud4) en die is vervangen door een msi-gd65.

Maar toch nog problemen ??? Dus ik net memtest86+ draaien en die gaf errors aanbij een bepaald adres.
Dus ik moet ze retour sturen en vragen om ze te vervangen. Liep al een tijdje te modderen met het systeem.

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 17:17:
Met het 64 bit OS komt het goed, ik schaf meteen een 64 bit versie van Windows 7 aan :) Is het niet zo dat je pc minder stabiel wordt met een geheugen van 1600 MHz dat draait op 1333 MHz? Aangezien Asus zelf aangeeft MAX 1333 MHz..

M2M en alle anderen, alvast bedankt voor alle reacties tot zover!
het punt is een beetje dat je voor 10 euro, sneller geheugen in je pc hebt zitten. Of je het gaat gebruiken is een keus die volledig aan de TS ligt. Je kunt dat geheugen namelijk ook zonder problemen op 1333 MHz laten draaien. En ook op 1600 MHz. geheugentechnisch allemaal geen probleem.

maar als je zou moeten kiezen tussen 1333 MHz gecertificeerd geheugen, of 1600 MHz gecertificeerd geheugen, en het verschil is slechts 10 euro per kit, dan neem je toch het duurste?. Mocht je ooit nog besluiten om je systeem sneller te laten draaien dan stock, dan is dat allemaal mogelijk zonder je geheugen buiten de specificaties te laten draaien. Wil je dat niet? ook goed, en heeft het je 20 euro meer gekost. (en wat is nu die 20 euro op de prijs van een dergelijk systeem...)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ ShaiNe: Jep, de X-25 Postville zal gebruikt worden voor het OS + Software.

@ M2M: Zolang het geheugen van 1600 MHz geheugentechnisch geen problemen kan geven, ben ik eruit. Ik schaf dan gewoon het 1600 MHz geheugen aan: OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1600LV4GK. En ik schaf meteen 4 plakjes aan, dus in totaal komt er 8 GB geheugen in.. ben benieuwd hoe dat draait :)

Bedankt allemaal voor alle reacties en het helpen bij het vinden van het juiste geheugen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:50:
@ M2M: Het budget is vrij hoog, dus ik heb ook de optie om er meteen 8 GB in te knallen. Ik heb de optie om voor snel en voor veel geheugen te gaan, dus dat komt wel goed. Even goed om te vermelden, ik ben niet van plan te gaan overclocken, aangezien ik mijn systeem zo stabiel mogelijk wil houden en.. ik heb het nog nooit gedaan :P
Dan heb je gelijk je snelheidsantwoord te pakken: PC3-10600 (DDR3-1333). Alles daarboven betekent overclocken. Het kan geen kwaad om sneller gespecte geheugen te kopen, maar als je niet overclockt draait het niet sneller dan dit spul.
@ suijkerbuijk: Dagelijks gebruik merk je niet niet eens? Das wel top, alleen wil ik dat de onderdelen zo goed mogelijk op elkaar aansluiten. Als de timing daarbij kan helpen, dan stel ik graag een 'strakkere' timing in. Het enige probleem is dat ik daar geen ervaring mee heb..
Zo moeilijk is dat niet. Eerst de defaults instellen en checken of alles stabiel loopt, dan een voor een (beginnende bij de zaken met meeste winst - zie de vele guides over BIOS RAM settings hiervoor) de boel strakker maken en steeds checken of het nog stabiel is. Op gegeven moment is het niet meer stabiel, dan terugzetten naar laatste stabiele setting et voila, je hebt het zo strak als het kan.
Over het algemeen heb ik nu zoiets van, ik laat het Dominator geheugen gewoon vallen aangezien het in snelheid weinig zal schelen (hoop ik) in tegenstelling tot Kingston of OZC en ik ben niet van plan te overclocken. Daarnaast wil ik er gewoon meteen 4x2 GB ingooien omdat ik de mogelijkheid heb en het alleen maar positief kan uitpakken.

Nu zit ik nog steeds met 2 dingen, en dat is de snelheid en welk merk. Op zich heb ik er niets op tegen om 1600 MHz geheugen aan te schaffen ipv 1333, als het maar stabiel draait! Dat vind ik veruit het belangrijkst.. en omdat het OCZ Low Voltage in de QVL voorkomt, neig ik naar die plankjes. Had namelijk ook gelezen dat je het beste geheugenmodules kan hebben van max 1,65 V, ivm de stabiliteit (in de QVL staat ook dat voltages tot 1,65 V aangeraden worden).
Niet ivm de stabiliteit maar ivm de geheugencontroller in de CPU die doorfikt op hogere voltages. IMHO is het simpel: alle DDR3 >1.5V (officiele JEDEC spec voor DDR3) is out-of-spec en dus fabrieksmatig overclocked :o

Daar komt bij dat je met geheugen wat in-spec op 1.5V draait waarschijnlijk door te overvolten naar 1.65V net zo snel kunt draaien als met geheugen wat "officieel" op 1.65V draait.

Verder mbt merk: maakt geen drol uit.
We note
that, DIMMs within the same platform exhibit similar er-
ror behavior, even if they are from different manufacturers.
Moreover, we observe that DIMMs from some manufacturers
(Mfg1 , Mfg4 ) are used in a number of different platforms
with very different error behavior. These observations show
two things: the differences between platforms are not mainly
due to differences between manufacturers and we do not see
manufacturers that are consistently good or bad.
- dit uit de grootste wetenschappelijke studie naar geheugenbetrouwbaarheid ooit uitgevoerd.

De enige verschillen tussen vendors zijn enerzijds fabrieksgarantievoorwaardes (waarbij je je af kunt vragen of dat in NL met al sterke wettelijke garantieregelingen zinnig is) en anderzijds de opsmuk zoals kleurrijke heatspreaders en andere prullaria. Mogelijk relevant als je een raam in je PC hebt, totaal niet relevant als de boel gewoon dicht it.
Verwijderd schreef op donderdag 26 november 2009 @ 14:43:
Wij van WC-Eend... :z

Ik zou gewoon de QVL van je moederbord aanhouden, puur en simpel. En als dat te beperkend is zou ik evt een ander moederbord overwegen (er zijn zat andere kwaliteitsmerken dan Asus die een stuk minder kieskeurig zijn qua RAM).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik heb ook een P7P55D en ik heb de low voltage 1333 reepjes van ocz.

Ze stonden niet in de QVL maar die QVL is behoorlijk outdated, van veel modules staat er een oud niet-meer-leverbaar model op. Ze komen hier iig glansrijk door elke memtest ronde heen.

Vergeet niet naast het voltage op de modules ook het voltage op de IMC op te schroeven (naar 1.35, dat is in het rood, maar dat hoort zo volgens ocz forum). Hij pakt de timings overigens niet zelf uit de SPD in bios, dus het is mss handig die op een briefje te schrijven, want zo een briefje wordt niet bijgeleverd.

In passmark performance test zie ik mijn geheugen een stuk rapper werken vergeleken met standaard 1333 geheugen.

edit. en de nieuwste bios even op cdrom zetten en flashen met ezflash (vanuit bios). ergens zit een bios update met support voor low voltage modules

[ Voor 78% gewijzigd door dion_b op 29-11-2009 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Buntmans schreef op zondag 29 november 2009 @ 15:15:

Ze stonden niet in de QVL maar die QVL is behoorlijk outdated, van veel modules staat er een oud niet-meer-leverbaar model op. Ze komen hier iig glansrijk door elke memtest ronde heen.
QVL zegt alleen wat zeker werkt. Iets wat er niet instaat *kan* prima werken. Alleen bij Asus vaak niet. Jij hebt geluk gehad.

Overigens, als het slecht leverbaar is: Asus lastigvallen voor update.
Vergeet niet naast het voltage op de modules ook het voltage op de IMC op te schroeven (naar 1.35, dat is in het rood, maar dat hoort zo volgens ocz forum).
Nee, dat hoort zeker niet zo...

Tenzij je flink gaat overclocken - en dat is waar je hier mee bezig bent. Prima dat het bij jou goed gaat, maar als TS zegt niet te willen OC-en is het overvolten van de geheugencontroller en de DIMMs niet echt waar hij op zit te wachten :o
Hij pakt de timings overigens niet zelf uit de SPD in bios, dus het is mss handig die op een briefje te schrijven, want zo een briefje wordt niet bijgeleverd.
Niet gek dat hij geen OC-timings pakt met SPD, SPD is bedoeld voor compatibility en meer niet.
In passmark performance test zie ik mijn geheugen een stuk rapper werken vergeleken met standaard 1333 geheugen.
Dat is een synthetic bench. Hoeveel scheelt het in real-life (een game of een mem-intensive app) :?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
dion_b schreef op zondag 29 november 2009 @ 16:10:

Tenzij je flink gaat overclocken - en dat is waar je hier mee bezig bent. Prima dat het bij jou goed gaat, maar als TS zegt niet te willen OC-en is het overvolten van de geheugencontroller en de DIMMs niet echt waar hij op zit te wachten :o
mijn excuses... ik wil ook niet overclocken. dat doe ik volgens mij ook niet. ik draai deze modules op de settings zoals ocz ze aanbeveelt. ik heb gewoon gezocht op mijn moederbord op hun forum, en verschillende malen zie ik daar posts als dit : http://www.ocztechnologyf...um/showthread.php?t=64669.

"

First make sure you are running the latest BIOS ( P7P55D 0711 BIOS dated Sep 30 2009 ) available here.

Set IMC Voltage to {1.35 volts}
Set DRAM Voltage to {1.65 volts}

Set CPU and PCIE Spread Spectrums both to {Disabled}
Set DRAM Timing Control to {Manual}
Set DRAm Timings to CL 7-7-7-20 (CL-TRCD-TRP-TRAS)
Set DRAM REF Cycle Time to {88 DRAM Clocks}
Set DRAM Timing Mode to {2N}

See how these timings work for you @1333 Mhz.

"

@1333 mhz... dus niet OC.. nouja die timings kan je mss OC noemen maar die staan dus zo strak afgesteld als default. ik wil namelijk zelf ook helemaal niet overclocken

maargoed ik ben nu ook aan het twijfelen, heb zelf al post op ocz forum gemaakt,want ik wil direct toegeven dat ik geen expert ben, verdiep me pas sinds kort in ddr3 (sinds ik begonnen ben met upgraden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk voor de grap eens op www.intel.com naar de specs van deze CPUs. Specificaties zijn duidelijk: PC3-10600 DDR3-SDRAM op 1.5V, met een IMC (uncore, VTT) op 1.1V. Als je de VTT naar 1.35V zet en de VDIMM op 1.65V, en dan het geheugen 20% sneller draait, ben je aan het overclocken van de uncore door middel van overvolten.

Dat OCZ het normaal vindt is niet zo raar - waar denk je dat de "OC" in OCZ voor staat? :z

Even voor de duidelijkheid: hier op GoT zijn er zat mensen die graag overclocken, ik heb het ook vaak zat gedaan. Maar als iemand nadrukkelijk zegt niet te willen overclocken moet je hem niet een geOCde oplossing aanbieden. En als je zelf niet weet dat je aan het overclocken bent... misschien tijd om je wat meer te verdiepen in de materie :o

[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 30-11-2009 01:25 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
blijkbaar ben ik niet de enige die het niet heeft begrepen want het gaat in dit hele topic al de hele tijd over die OCZ reepjes.

ik heb hetzelfde moederbord als TS en heb ook dit geheugen. aangezien er onduidelijkheid was over de compatibiliteit wilde ik even melden dat dit (althans bij mij) goed werkt, met de specs die door de fabrikant zijn meegegeven.

ik denk dat een aantal mensen, waaronder ik, bij het OC verhaal dacht aan de busspeed te verhogen, en zodoende de aantal mhz die het geheugen doet. TS heeft het zelf over "snel" geheugen en heeft snelle latjes uitgezocht.
M2M schreef op donderdag 26 november 2009 @ 11:58:
[...]

Als je dus echt niet wilt gaan overklokken, dan is bij deze je keuze gevallen op het OCZ platinum low voltage OCZ3P1333LV4GK geheugen
afgezien daarvan ben ik het ermee eens dat als stabiliteit je top priority is er waarschijnlijk beter geheugen is. met ddr op 1.5 en imc op 1.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben inderdaad niet van plan te gaan overclocken. Er zijn 4 redenen dat ik voor het 1600 MHz geheugen ga en niet voor het 1333 MHz geheugen:
1: Beide komen in de QVL voor (LV3 dan, maar er was al aangegeven dat LV4 ook wel werkt dan :))
2: Prijsverschil is vrij weinig.
3: Sneller geheugen zou geen problemen moeten geven.
4: Mocht ik nog is een upgrade willen doen, zou ik 'gratis' gemakkelijk kunnen OC..
dion_b schreef op maandag 30 november 2009 @ 00:12:
Kijk voor de grap eens op www.intel.com naar de specs van deze CPUs. Specificaties zijn duidelijk: PC3-10600 DDR3-SDRAM op 1.5V, met een IMC (uncore, VTT) op 1.1V.
Betekend dit dat ik eigenlijk zou moeten underclocken, om de aangegeven voltages te halen? Of is dit verwaarloosbaar als ik toch niet ga overclocken? Doorgebrande CPU's lijkt me heeeel zonde..
Welke P7P55D heb je? Ik wil zelf de Pro aanschaffen.
edit. en de nieuwste bios even op cdrom zetten en flashen met ezflash (vanuit bios). ergens zit een bios update met support voor low voltage modules
Is het van belang dat ik de bios dan meteen flash naar de nieuwste versie? Uit jou verhaal maak ik op dat er met de 'oude' versie geen goede support is voor low voltage modules..

En wederom bedankt voor alle reacties _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:06:
Ik ben inderdaad niet van plan te gaan overclocken. Er zijn 4 redenen dat ik voor het 1600 MHz geheugen ga en niet voor het 1333 MHz geheugen:
1: Beide komen in de QVL voor (LV3 dan, maar er was al aangegeven dat LV4 ook wel werkt dan :))
2: Prijsverschil is vrij weinig.
3: Sneller geheugen zou geen problemen moeten geven.
4: Mocht ik nog is een upgrade willen doen, zou ik 'gratis' gemakkelijk kunnen OC..

[...]

Betekend dit dat ik eigenlijk zou moeten underclocken, om de aangegeven voltages te halen? Of is dit verwaarloosbaar als ik toch niet ga overclocken? Doorgebrande CPU's lijkt me heeeel zonde..
Met in-spec geheugen (dat dus draait op "1333MHz" en 1.5V) ben je niet aan het underclocken maar gewoon conform specificaties van de CPU en van JEDEC (de standards-origanisatie voor DRAM) aan het draaien. Met out-of-spec geheugen (dat draait op meer dan bovengenoemde voltages en snelheden) ben je per definitie aan het overclocken. Als je dat niet wilt moet je geheugen nemen wat binnen de JEDEC DDR3 spec valt.
[...]

Is het van belang dat ik de bios dan meteen flash naar de nieuwste versie? Uit jou verhaal maak ik op dat er met de 'oude' versie geen goede support is voor low voltage modules..
Direct na aankoop flashen naar de meest recente BIOS is in het algemeen een goed idee. Wel voor de zekerheid checken of er geen issues bekend zijn met die BIOS versie en met het updateproces denk aan de ongein met de K7S5A anno 2001...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:21:
Direct na aankoop flashen naar de meest recente BIOS is in het algemeen een goed idee. Wel voor de zekerheid checken of er geen issues bekend zijn met die BIOS versie en met het updateproces denk aan de ongein met de K7S5A anno 2001...
Ik hoop dat Buntmans bij deze gaat bevestigen dat de nieuwste bios versie geen problemen oplevert ;)

Ik zal als de pc in elkaar zit uiteraard nog even google erop na slaan of de laatste bios versie goed functioneert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
Verwijderd schreef op maandag 30 november 2009 @ 11:06:

Welke P7P55D heb je? Ik wil zelf de Pro aanschaffen.
Ik heb de P7P55D naturel.
als je bij asus bij dit moederbord kijkt naar de bios update history staat er ergens "added support for low voltage modules". wat dit precies inhoudt weet ik niet, maar ik weet wel dat na flashen ik ineens met 0.05 volt kon increasen/decreasen ipv met 0.10. (kan dus eerst alleen 1.60 en 1.70 vddr, niet 1.65).

btw antwoord van OCZ: http://www.ocztechnologyf...d.php?p=462355#post462355

[ Voor 20% gewijzigd door Buntmans op 30-11-2009 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zal sowieso dan de update uitvoeren bij mijn P7P55D Pro als die er is. Als het geheugen erin zit ben ik erg benieuwd naar de voltages die aangegeven worden. Het zijn wel iets andere modules dan die van jou (1600 MHz). Ik wacht het af!

Thnx voor de link btw.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2009 16:19 . Reden: P7P55D natuurlijk.. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zakutera
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-12-2023
@Johan1987: En? Werkt het? Ik ben namelijk ook van plan een P7P55D / i7 860 aan te schaffen met
4 * 2 GB ... OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK of de 1600 variant
Die QVL geeft niet veel hulp.
Ik kreeg op andere forums halve feiten over dat 4 * 2 niet op volledige cas 7 zou draaien?
Ik hoor/lees het liever van iemand die deze setup uitgeprobeerd heeft :)
Liefst met daarbij dan nog stabiele settings indien deze niet 'default' zijn.

@Buntmans: Ik kon uit je reacties niet opmaken of je 2*2 of 4*2 had; hoeveel reepjes heb je erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buntmans
zakutera schreef op zondag 13 december 2009 @ 02:31:
@Johan1987: En? Werkt het? Ik ben namelijk ook van plan een P7P55D / i7 860 aan te schaffen met
4 * 2 GB ... OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK of de 1600 variant
Die QVL geeft niet veel hulp.
Ik kreeg op andere forums halve feiten over dat 4 * 2 niet op volledige cas 7 zou draaien?
Ik hoor/lees het liever van iemand die deze setup uitgeprobeerd heeft :)
Liefst met daarbij dan nog stabiele settings indien deze niet 'default' zijn.

@Buntmans: Ik kon uit je reacties niet opmaken of je 2*2 of 4*2 had; hoeveel reepjes heb je erin?
ik heb 2*2, inmiddels draadje bij ocz aangevuld met wat extra gegevens

http://www.ocztechnologyf...d.php?p=462355#post462355

bleek achteraf toch nog wat gehannes te zijn, maargoed de nieuwe bios van vorige week hielp dus.
Pagina: 1