Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakeraars,

ik heb net dit weekend mijn nieuwe bordje en proc binnen, en heb deze vanavond kunnen testen. Alleen wel zit ik met een irritant gepiep alsof er ergens een mobiel vlakbij hangt.

het betreft de Asrock P55 Deluxe icm Trust soundwave 2000P 5.1, op mijn vorige plankje heb ik hier nooit last mee gehad en heb het vanavond pas opgemerkt.

als ik mijn mobiel dichterbij houd is word de storing niet groter, ook het aanpassen van het volume heeft geen effect.
Ik zal morgen even plaatsen ofdat het effect nog steeds is als de PC uitstaat, nu kan ik deze post niet bijwerken omdat het voor mij al bedtijd is :X
Naar mijn idee is het RFI, maar ik ben hier niet echt een expert in. misschien iemand die er iets meer over weet?

Greetz,
- Mega

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alles steekt toch goed in? Probleem ook met andere boxen?

[ Voor 75% gewijzigd door Verwijderd op 05-10-2009 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xentron
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-12-2023
Piepen wijst meestal op een component waar stroom op staat.
Is je voeding 100% in orde, heb je eventueel nog een andere voeding om de pc te testen?
Het is maar een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Probeer je videokaart eens in een ander slot te steken (als het moederbord dit toestaat). Het analoge gedeelte van onboard audio zit vaak op een niet zo strategische plaats voor storing die van de videokaart afkomstig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
wat ik wel heb ontdekt is dat als ik aflsuit valt na een momentje het gepiep wel weg (unloaden drivers?)

wat ik wel vreemd vind is dat ik het probleem niet had bij mijn vorige bordje, en daar zat de geluidskaart direct achter mijn videokaart. het was toen het standaard ding van de asus commando wat ik erbij had staan

ik zal in ieder geval vanavond even testen met een andere positie van mijn graka, en een andere voeding,

vergeten te vermelden:

Win7 64-Bit
Asrock drivers van internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sorry voor de doublepost.

het geluid is er niet direct bij het opstarten maar begint pas even erna, de activiteit die ik aanhaalde voordat het begon was de cam aanzetten. deze uitzetten heeft geen nut gehad.

verder onderzoek wijst uit dat als de core(s) bezig zijn dat het geluid dan stopt. enig idee wat dit dan kan zijn?

- Videokaart verplaatst
- driver rollback haalde niets uit

voltages volgens Speedfan

vcore1: 0.93v
vcore2: 0.10v
+3.3v: 3.24v *edit* typofix
+5v: 5.08v
+12v: 11.84v
-12v: -1.33v
-5v: -1.94v
+5v: 4.84v
vbat: 4.08v

*edit*
geen gemieter als ik de frontpanel gebruik voor koptelefoon, ook de achterkant is ok
*edit2*
schijnt uit mijn voeding te komen, kan dat kloppen? zonder speakers kon ik het namelijk daar wel horen.
de HKC USP-5550 550W staat niet in pricewatch als ik hem zo evensnel opzoek

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 06-10-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Het kan zijn dat er een spoel in je voeding begint te piepen onder een bepaalde belasting. Bij het belasten van je processor, wordt de belasting op de voeding uiteraard anders, en kan het piepen stoppen. Weinig aan te doen als je de voeding niet wil openmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 15:19
het zou misschien je voeding kunnen zijn. ik zag dat je 3.3Voltlijn op 2.24 stond? Ik weet niet in hoeverre speedfan betrouwbare uitlezingen doet maar dat hoort natuurlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barleone
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:09
De ultieme test zou zijn.. Probeer eens te booten zonder je voeding. Als het piepen dan over is, weet je meteen dat je een nieuwe voeding kan gaan halen :>

O-) sorry, kon het niet laten

Tweakers.net 6 nostalgie! - Wayback Machine
Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@admiral freebee
ik ben idd niet zo happig op het openmaken van de voeding, ik neem aan dat ik het kan testen door de voeding te pakken en het befaamde paperclipje te gebruiken?

@youps
sorry, typo bios gaf ook netjes dezelfde waardes aan behalve vcore die gaf hij aan op 1.20

@barleone
dat ik daar zelf niet ben opgekomen! 8)7 geniaal idee :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm geen enkel idee of dit er mee te maken heeft en of dit over hetzelfde geluid gaat maar ik las dit in een review van anandtech over de asrock p55 pro:
Unfortunately, my ears thought the difference in quality between the two solutions was a bit greater. The main problem with the Via solution as implemented by ASRock was background noise that was directly attributable to electrical shielding problems on the board. In headphone mode, I could hear a slight background hum that would rise and fall with load activity on both the CPU and storage subsystems. It was very slight, but just enough to be noticeable in several classical and jazz soundtracks. It was also present in several games, mainly simulations and RTS games where there is not constant gunfire present in most first person shooters.
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3652&p=19

*edit* hmm, na wat gegoogle zie ik dat de deluxe van de alc890 codec gebruik maakt en niet de via codec die op de pro zit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
er zit op de boxen idd wel een ruis op als het systeem uitstaat (alleen staat niet veel later het boxsetje ook uit), als het probleem werkelijk de shielding probleem is hoop ik dat deze op te lossen valt met eventuele isolatie.

maar het bordje wat ik heb gebruikt een realtek chipset (geen idee of ze nu wel of niet onderdeel van elkaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je het geluid ook hoort zonder speakers/hoofdtelefoon, dan heeft het niets met de geluidskaart te maken. Dat je speakers dan weer af en toe zoemen, misschien wel, maar daar gaat het nu niet over ;)

Als je je voeding kan opstarten met de paperclip truc, dan weet je het nog niet zeker, want het kan zijn dat de belasting dan weer zo laag is dat hij niet zoemt. Bovendien starten niet alle ATX voedingen zonder een minimumbelasting op alle lijnen.

Het beste zou zijn om een voeding te lenen van iemand, en zo even te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik neem aan dat een i7 plankje met een 8600GT bootbaar is op een 430W voeding?
al weet ik niet zeker of op de andere voeding alle stekkertjes aanwezig zijn (24-pin, 4-pin en 8-pin)

ik zal het vanavond nog eens controleren dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
24-pins en 8-pins stekker heb je normaal niet per se nodig, zolang je maar een 20-pins ATX en 4-pins P4 stekker hebt. 430W van een degelijk merk zou voldoende moeten zijn. Van een niet degelijk merk kan je ook proberen, maar dat zou ik niet 24/7 gaan beginnen draaien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 10:58
Hey meganutter

Heb jij al een oplossing ?
Ik heb hetzelfde probleem : soort van 56k modem geluid uit de voeding bij simpele dingen zoals muis beweging,mapje openen.
Onder volle belasting ( orthos ) geen problemen

Setup: Gigabyte p55-ud3 met i5 -750
Zelf heb ik al geprobeerd: andere videokaart; ander geheugen( 1600/1333)audiocodec uit,lan uit

Het geluid komt uit de voeding en ik heb er 3 geprobeerd ( nexus ; antec ; coolermaster )
Elke voeding geeft een ander( toonhoogte) geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog niets kunnen controleren woensdag en dit weekend, maar het is idd iets wat op een modem geluid lijkt. hoog gepiep. wat vaarschijnlijk door de boxen word opgepikt en versterkt.

*edit*
het is nu vanavond, ik heb mijn videokaart in zijn oude slot weer gezet (ik had een paar seconden vertraging tussen de aanknop inbeuken en een reactie krijgen)

heb helaas geen andere voeding kunnen testen omdat de kabeltjes te kort zijn... wat ik wel weet is dat het piepen begint als mijn cam stroom begint te trekken van USB.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2009 20:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Excuses voor de dubbelpost, probleem is opgelost met een nieuwe voeding. iedereen hartelijk bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mijn diepste excuses voor de triple post, helaas is het probleem niet opgelost... cam aan geluid terug... aleen in mindere mate.

RAM is vervangen, 4x 2Gb GEIL DDR3 1333
voeding vervangen OCZ Fatal1ty 550W

lijkt wel uit de bovenzijde te komen, maar de voeding heb ik net vervangen en lijkt me raar dat deze nu al (na 1 dag werken) dezelfde dingen gaat vertonen

en om nog even op te sommen, dit heb ik al geprobeerd

graka andere slot
nieuwe voeding
ander RAM
Fans uit via fancontroller

ben bang dat het mijn moederbord gaat zijn enig ander idee anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
Ik ben van het geluid afgekomen door de Vcore vast te zetten ( op 1,2V )
Bij mij was de oorzaak het fluctueren van de spanning op de cpu door de stroombesparings functies van de cpu en het mobo ( denk ik )

Nwe voeding/gpu enz hielp bij mij ook niet( misschien ander mobo )
zie mijn probleem
Gigabyte p55 voltage instellingen

[ Voor 29% gewijzigd door wc2wc op 21-11-2009 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
voltage op 1.200v gezet, gepiep is nu weg, thx
moet ik hem zo laten of zetten op de waarde die de bios neerzet als je manual aanzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dat hangt van BIOS tot BIOS af. Vele zetten de waarde op de laagst mogelijke dan, en die gaat zeker niet stabiel zijn.

Ik vind het echter maar een halfbakken oplossing om een tekortkoming van het moederbord te maskeren. Als je dit moederbord niet wil omruilen/terugsturen, zou ik een losse geluidskaart nemen, en wel gebruik maken van de stroombesparingsfuncties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zal even een mailtje schieten naar Asrock, misschien dat zij er meer van weten. anders moet ik even RMA aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
update:
mailtje terug gehad, niet echt veel aan gehad.
ze dachten eerst dat de soundwave2000p 5,1 een geluidskaart is dus vroegen ze me om de 2e geluidskaart te testen (het is eigenlijk een speakerset, laat wel zien dat ze niet echt veel onderzoek doen)
en om speedstepping uit te zetten of dat effect zou hebben.

geen oplossing daarvan, nu in afwachting van hun reply weer...

*edit*
ook even een mailtje naar azerty geschoten, hopelijk weten zij het.
Hallo,

Ik heb laatst bij jullie een Asrock p55 Deluxe besteld met een intel core i7 860. Nu heb ik hier een klein probleem me, als de vcore niet op 1.2 volt staat dan maakt mijn boxenset (versterkt) een geluid dat lijkt alsof er een telefoon in de buurt ligt. Als ik nu de boxenset uit zet krijg ik het geluid alsnog maar dan veel zachter en lijkt het uit de kast zelf te komen.

Ik heb de voeding vervangen, geen effect.
Ik heb het RAM vervangen, geen effect.

Weten jullie misschien wat hier het probleem is? het is namelijk erg hinderlijk en om nu permanent de vcore op 1.2v te zetten vind ik een beetje kromme oplossing.

Met vriendelijke groet,
Ronald van Eggelen

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 24-11-2009 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alweer update:
plankje ligt nu met RMA bij azerty, hopelijk vinden ze wat en kunnen ze het fixen. wat er uitkomt zal ik ook met jullie mededelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wc2wc
Meganutter,
Heb je al een reactie van azerty ?
Ik ben zelf ook benieuwd ,want ik ga binnenkort weer een syteem bouwen en zoek een mobo wat hier geen last van heeft

[ Voor 3% gewijzigd door wc2wc op 11-12-2009 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
yup, azerty heeft niets gevonden (nadat ze eerst een mail hadden gestuurd van wel)
hopelijk krijg ik snel mijn spullen terug want ik wil nu wel mijn eigen PC weer kunnen gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Update:
Spulletjes terug, niets gebeurd. nog steeds het geluid maar dan iets minder hoorbaar. dit geluid word overigens makkelijk overstemd door de fans in mijn PC
Pagina: 1