Verwijderd schreef op zaterdag 26 januari 2013 @ 10:51:
Hebben er hier misschien nog mensen ervaring met zelf een chip reballen? Is zelf reballen een goede optie of is er dan nog veel kans dat de GPU het niet lang volhoud?
Nog een vraagje, als jullie de oven truc toepassen, gebruiken jullie dan ook flux voor de chip?
P.s. Zijn er eigenlijk achteraf door Nvidia nog chips van de GeForce 8000 serie gemaakt waarbij de chip zelf geen productiefout had (de verbinding tussen de chip en underfill) en zouden die nu nog nieuw te koop zijn op ebay ofzo?
Reball helpt volgens mij geen bal (pun intended). Je soldeer is misschien dan wel beter, maar het hecht nog steeds slecht aan de chip zelf volgens mij. Je chip zal het misschien iets langer uithouden dan met 'nvidia soldeersel' maar ze
gaan volgens mij gewoon weer kapot.
Je zag dit ook bij reballs bij YLOD PS3's (althans, bepaalde shops beweren een reball te doen, voor het zelfde geld doen ze alleen een reflow ofzo), die gingen na een reball ook gewoon na 2 of 3 maand weer kadoek.
Bovendien, een reball laten doen is vaak prijzig, kun je beter een nieuwe mid-range kaart aanschaffen die; 1) waarschijnlijk al sneller is, 2) zuiniger is, 3) met een beetje geluk beter soldeer/underfill heeft en langer dan 2 a 3 jaar mee gaat.
Ik gebruik zelf geen flux tijdens het bakken/reflowen, en so far so good.
En reken maar niet op dat er goede 8000 chips te krijgen zijn. nVidia heeft zelfs dat ding meerdere malen gerebrand (de G92 althans) en die gingen ook gewoon allemaal kapot met het zelfde probleem (GF 9800, en GF240 of 250 geloof ik).
Ik denk (het is maar een vermoeden) dat videokaarten een beetje als wegwerp artikelen behandeld worden.
Men koopt een kaart, en vervangt em toch weer binnen 2 jaar ofzo voor een snellere (doen veel mensen ook). Maar als je dan langer met een kaart wil doen dan 2 of 3 jaar dan heb je een probleem want dan
gaan ze al kapot. Ik vind dit erg opvallend, want er zijn heel veel GeForce 8000 en Radeon 48xx kaarten die allemaal vrij snel kapot
gaan (binnen 3 jaar, maar wel altijd net na garantie).