Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 26-10-2024
Ik moet even mijn vreugde hier delen...

gisteren spatten de artifacts me om de oren en viel mijn GTX470 compleet uit. Na enkele reboots en het herinstalleren van drivers bleef ik steken met een desktop van 800x600 vol met witte balken. 'Dat was dan mijn videokaart...' dacht ik tot ik mij herinnerde dat je hem altijd nog kan proberen te bakken. Hij is buiten garantie dus baat het niet dan schaadt het niet.

Oven op 200 graden voorverwarmd en 10 spannende minuten laten gaan dat ding... na 20 minuten was hij genoeg afgekoeld om de heatsink er weer op te zetten (nieuwe thermalpaste and the lot), weer inbouwen en tadaaah... voor nu weer een perfect werkende kaart.

Ik weet dat ik wel vast moet gaan sparen voor een vervanger want dit betekent vaak het begin van het einde maar goed... ik kan er weer even tegenaan :)

Ik dacht ik deel het toch maar even met iedereen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 388562

Ik had wel gelezen dat de 8000 serie gebakken kon worden, maar de 400 serie? Geniaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:06

Nemesizz

Untouchable

Mooi dat het (tijdelijk) is opgelost maar.....jammer dat ook deze kaarten (nog) blijkbaar doodgaan aan losse contacten :'( (tenminste, daar ga ik vanuit, kaarten kunnen door verschillende kwalen doodgaan, maar dan helpt bakken in een oven ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Ik was ook bang dat ik hem gesloopt had... draaide hem met een permanente overclock van 775MHz van de core (stock 607MHz) en 1900MHz voor het geheugen.
Wel de stockcooler vervangen door een Zalman VF3000F die hem OC'd onder de 90gr. hield tijdens de volle benchmark van Furmark van 15minuten (onder 60 tijdens Skyrim met de fans op de laagste stand).

Gelukkig voor mij dat het inderdaad de solders zijn geweest zodat ik weer even verder kan maar wel jammer dat nvidia nog steeds dit euvel niet heeft opgelost, de kaarten kosten genoeg wat dat betreft.

Maar goed, niet meteen je 4xx aan de wilgen hangen maar toch de oven proberen want je weet het maar nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-06 10:43
Ik hoop niet dat dit een voorbode is voor elke GTx4xx bezitter, mag toch aannemen dat nV geleerd heeft van zijn fouten (8xxx serie)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
dat is een hele andere discussie die we hier wellicht ook nog wel aan kunnen plakken...

zijn er meer mensen die een soortgelijke situatie hebben gehad waarbij het befaamde bakproces ook een nieuwere nV kaart tot leven heeft gebracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:26

faust2016

You yes have my shirt

Maar niet alleen Nvidia hoor. Ik heb ook wel eens berichten gezien van low-end AMD kaartjes die met 10 minuutjes in de oven weer tot leven kwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

vervelend om te horen, dit vraagt helaas in de toekomst weer om fraude op de Tweakers marktplaats, zijn laatst ook al een paar frauders opgedoekt die zich bezig hielden met verkopen van gebakken kaarten.

jammer dat de 400 serie dus ook onbetrouwbaar wordt zowel IRL als op 2e hands.

Ik vind het zelf echt vreselijk dat die kaarten het weer doen na een oven kunstje.

[ Voor 91% gewijzigd door A87 op 07-02-2012 14:12 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fynrd1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-05 06:58

fynrd1

Fooled by Randomness

Lias schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:10:
vervelend om te horen, dit vraagt helaas in de toekomst weer om fraude op de Tweakers marktplaats, zijn laatst ook al een paar frauders opgedoekt die zich bezig hielden met verkopen van gebakken kaarten.

jammer dat de 400 serie dus ook onbetrouwbaar wordt zowel IRL als op 2e hands.

Ik vind het zelf echt vreselijk dat die kaarten het weer doen na een oven kunstje.
Wie als ik vragen mag?

||| F1-aeroblog || Battlelog |||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

een paar die verbannen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Ik heb onlangs de volledige print van een notebook in de oven gehad:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ilbZYOpdtqATu3cK1i7623Hk/full.jpg

Alleen de PCMCIA slot overleefde het niet :P

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/b3Ln3cbP6c9tIo4NW2L7WPc0/full.jpg

Andere connectoren kunnen ook slecht tegen de hitte... Je moet dus wel voorzichtig zijn met zo'n proces. Tis niet ff je videokaart in de oven en gaan :P

Plankje deedt het ongeveer 10 minuten waarop het definitief stukging. Was iets mis met beeld aangezien bij het drukken ter hoogte van de GPU van de notebook het weer normaal leek. Maar componenten smelten heel snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ik had ooit een stuk gelezen op Semi accurate waarin werd gezegd dat NVIDIA hetzelfde soldeer gebruikte voor de GTX480 en GTX470 als ze met de 8000/9000 ets series hadden gedaan. Met de GTX200 hadden ze dan wel weer goed soldeer gebruikt. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. :(

In ieder geval als het klopt dan gaan er nog veel GTX480's en GTX470's sterven, zeker omdat die dingen belachelijk veel verbruiken.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

DanielWW2 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:37:
Ik had ooit een stuk gelezen op Semi accurate waarin werd gezegd dat NVIDIA hetzelfde soldeer gebruikte voor de GTX480 en GTX470 als ze met de 8000/9000 ets series hadden gedaan. Met de GTX200 hadden ze dan wel weer goed soldeer gebruikt. Ik kan het alleen niet meer terugvinden. :(

In ieder geval als het klopt dan gaan er nog veel GTX480's en GTX470's sterven, zeker omdat die dingen belachelijk veel verbruiken.
Ik meende ook al zoiets gelezen te hebben.

En na effe zoeken in het 8000 defecten topic kwam ik dit tegen (iemand had een linkje staan):
http://semiaccurate.com/2...ls-gf100gtx480-underfill/

Daar word het ook vermoed dat de 400 serie dezelfde (slechte) underfill gebruikt als de 8000/9000 serie.
Dat kan dus verklaren waarom 200 serie kaarten wel blijven leven (althans, langer dan 2 a 3 jaar) en 400 serie kaarten ineens wel weer kapot gaan.

Maar goed, zijn nu 1 of 2 kaarten, dus helemaal zeker kunnen we nog niet zijn (kan immers ook incidenteel zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nemesizz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:50:
[...]

Ik meende ook al zoiets gelezen te hebben.

En na effe zoeken in het 8000 defecten topic kwam ik dit tegen (iemand had een linkje staan):
http://semiaccurate.com/2...ls-gf100gtx480-underfill/

Daar word het ook vermoed dat de 400 serie dezelfde (slechte) underfill gebruikt als de 8000/9000 serie.
Dat kan dus verklaren waarom 200 serie kaarten wel blijven leven (althans, langer dan 2 a 3 jaar) en 400 serie kaarten ineens wel weer kapot gaan.

Maar goed, zijn nu 1 of 2 kaarten, dus helemaal zeker kunnen we nog niet zijn (kan immers ook incidenteel zijn).
Laten we daar maar op hopen voor de mensen die een GTX4xx hebben. (heb gelukkig een ATi 5850) :+

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayJay
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-06-2024
Ik heb dit ook gehad met mijn gtx480 , gelukkig garantie nog . Binnen 3 weken had ik hem weer terug . Weliswaar buitengewoon onbeschoft dat dit ook in de 4 serie terug komt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

jayjay1986 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:00:
Ik heb dit ook gehad met mijn gtx480 , gelukkig garantie nog . Binnen 3 weken had ik hem weer terug . Weliswaar buitengewoon onbeschoft dat dit ook in de 4 serie terug komt :(
:+ hadden ze hem even voor je in de oven gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 03-06 12:07
Geforce GTX260 van EVGA gebakken op de zelfde manier en werkte daarna ook weer :).

ziet er naar uit dat Nvida niet echt wat geleerd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickH89
  • Laatst online: 03-06 13:10
Beetje raar om die conclusies te trekken natuurlijk op basis van enkele kaarten.

Kaarten kunnen natuurlijk altijd kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

PatrickH89 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:17:
Beetje raar om die conclusies te trekken natuurlijk op basis van enkele kaarten.

Het gaat niet om het kapot gaan maar om de "fix".
Je kan ook niet alle 8xxx kaarten bakken waarna ze het weer doen. Het lijkt er gewoon op dat NVIDIA wederom de fout in is gegaan. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
PatrickH89 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:17:

Tuurlijk helemaal mee eens.

Maar als ik even opsom.

Gforce 6600GT
Gforce 7600GT
Gforce 8800gt en anderen gtx gts en 8600m en gt etc
Geforce 260GTX

Heb ik allemaal gebakken, en alles bij elkaar zeker 40+
Dan ziet het er toch best uit ze vaak de zelfde fouten maken :)

[ Voor 5% gewijzigd door Mektheb op 07-02-2012 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

Mektheb schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:19:
[...]

Tuurlijk helemaal mee eens.

Maar als ik even opsom.

Gforce 6600GT
Gforce 7600GT
Gforce 8800gt en anderen gtx gts en 8600m en gt etc
Geforce 260GTX

// En natuurlijk van anderen..
Geforce GTX470

Heb ik allemaal gebakken, en alles bij elkaar zeker 40+
Dan ziet het er toch best uit ze vaak de zelfde fouten maken :)
:)

Nu maar een jaartje afwachten tot ook de eerste GTX570's zich melden :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
3XPER7 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:21:
[...]

Precies, naja laten we het maar niet hopen voor anderen.
Maar anders hoop ik ze er fix van om de oren krijgen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

Ik koop alleen nog maar Lightning producten van MSI..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Lias schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:22:
Ik koop alleen nog maar Lightning producten van MSI..
Wat volgens mij geen bal uit gaat maken...
[...]

Ik gok dat de GTX580 net even eerder zal zijn. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-02-2012 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-05 14:44
Ik heb een half jaar geleden oid ook eens een 460 tot leven gebakken, heeft nog een paar maand geduurd voordat ik weer moest, toen ben ik maar wezen upgraden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Om de fraude tegen te gaan kan je dus het beste een kaart met originele koeler kopen alleen hoe kan je zien of die er af is geweest om bijvoorbeeld te bakken. Wordt er een label verbroken ofzoiets waaraan je zou kunnen zien of een koeler er af geweest is?

Baal natuurlijk dat de kaart er mee kapte en dat het inderdaad waarschijnlijk de soldeer is maar ben wel blij dat ik weer beeld heb voor nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

[...]

Bij evga (bepaalde batch denk ik) hoefde je nog geen dag te wachten, hele reeks DOA ;)
(uiteraard niet leuk voor de mensen die de kaart kochten).

Misschien moet het 8000 defecten topic gerenamed worden naar het "bumpgate topic" ofzo.
Het was opzich al niet eens alleen de 8000 en 9000 serie, maar heb kaarten vanaf de 6000 serie dood zien gaan allemaal aan dezelfde kwaal...de een alleen wat sneller (8000 serie metname) dan de ander.

Toch blijf ik hopen dat het icidenteel is van die 400's, ik wil gewoon nVidia kaarten zien die langer dan 2 jaar mee gaan! (onder normale omstandigheden).

@henkbas:
Het is moeilijk te zien, er zitten geen zegeltjes ofzo aan het koelblok/print. Je kan het misschien een beetje zien aan de schroefjes die zijn los gedraait of een verkleuring van de printplaat.
Alleen zijn sommige foto's op MP of V&A erg vaag of gewoon van internet geplukt dus is het erg moeilijk te zien.

[ Voor 16% gewijzigd door Nemesizz op 07-02-2012 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Simpel gezegt ga ik gewoon sinds de 7serie's alleen nog maar voor ATI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-04 15:47

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nemesizz schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 18:55:
[...]
Toch blijf ik hopen dat het icidenteel is van die 400's, ik wil gewoon nVidia kaarten zien die langer dan 2 jaar mee gaan! (onder normale omstandigheden).
Ik heb hier een 9800GTX en een GTS250 (ook een 9800GTX alleen een infamous rebrand van Nvidia), de gtx heeft 2 jaar non-stop gefold en zit nu in mijn backupsyteem en doet het gewoon zonder problemen, die is nu bijna 4, de GTS zit een een pc van een kennis, doet daar zijn werk en die heeft 1 jaar non-stop gefold en is nu bijna 3.
De GTX heeft gewoon reference cooling en de GTS een waardeloze koeler en ze hebben regelmatig dagenlang in de 80°C's gelopen, niet echt normaal, maar de kans op gebreken lijkt me bij dit gebruik groter.

[ Voor 15% gewijzigd door DaLoona op 07-02-2012 21:47 ]

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-02-2023
Hmm, ik ben op het moment een beetje aan het rondneuzen voor een tweedehands kaart, het groene kamp leek me wel eens wat, maar nu ik dit zo lees gaat dat mooi niet gebeuren.

Koop je nu een 460/470 tweedehands, kan je hem binnen een jaar afschrijven.

Helaas heb ik met AMD weer slechte ervaringen met drivers, maar goed, die helpen je videokaart niet meteen om zeep. Het is altijd wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

DanielWW2 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 15:22:
[...]

Ik gok dat de GTX580 net even eerder zal zijn. ;)
GTX570.. 580.. Same story ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
DaLoona schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:44:
[...]
maar de kans op gebreken lijkt me bij dit gebruik groter.
Nee de kans op falen met zulk gebruik is juist heel erg klein.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Mooi is dat, ik kijk nu toch wat minder liefdevol naar m'n GTS 450 :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

DaLoona schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 21:44:
[...]

Ik heb hier een 9800GTX en een GTS250 (ook een 9800GTX alleen een infamous rebrand van Nvidia), de gtx heeft 2 jaar non-stop gefold en zit nu in mijn backupsyteem en doet het gewoon zonder problemen, die is nu bijna 4, de GTS zit een een pc van een kennis, doet daar zijn werk en die heeft 1 jaar non-stop gefold en is nu bijna 3.
De GTX heeft gewoon reference cooling en de GTS een waardeloze koeler en ze hebben regelmatig dagenlang in de 80°C's gelopen, niet echt normaal, maar de kans op gebreken lijkt me bij dit gebruik groter.
Volgens mij komt het probleem naar voren als je de kaart flink belast en weer een YT filmpje gaat kijken. Het verwarmen en het afkoelen zorgt juist ervoor dat het soldeer het begeeft. Als je je kaart mishandeld en bijna alleen voluit laat gaan dan zullen ze het langer volhouden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ben ik nou de enige die ziet dat de topicstarter zijn kaart overclocked heeft?

Of denkt iedereen dat dat niks met deze bga soldeer ellende te maken heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

joopv schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:35:

Het zal het effect hebben versterkt maar dan alsnog is het probleem er. Dit was een GTX470, de GTX480 is pas echt een heethoofd waar het sneller mis zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

DanielWW2 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:34:
[...]

Volgens mij komt het probleem naar voren als je de kaart flink belast en weer een YT filmpje gaat kijken. Het verwarmen en het afkoelen zorgt juist ervoor dat het soldeer het begeeft. Als je je kaart mishandeld en bijna alleen voluit laat gaan dan zullen ze het langer volhouden. ;)
Zo gaat inderdaad het verhaal :Y De belasting moet zo lang mogelijk gelijk blijven wil je dat het ding zo lang mogelijk meedraait. Voor het farmen dus opzich geen probleem, voor gamen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
joopv schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:35:

Dat zal zeker medeoorzaak zijn voor het feit dat het mis is gegaan met mijn kaart. Alhoewel ik alleen bij het draaien van Furmark coretemp rond de 90graden krijg. Tijdens gaming rond de 55 graden dus dat is nou niet bepaald heet zou ik zeggen.
Ik heb er dus een Zalman koeler opgezet.

Het is trouwens een Asus ENGTX470 Voltage Tweak dus ze hebben er bij Asus al wel rekening mee gehouden dat je met deze kaart goed gas wilt geven.

[ Voor 11% gewijzigd door henkbas op 08-02-2012 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Overkloks zijn niet zozeer het probleem (al zal de kaart wel warmer worden), zoals gezegt zijn de heat-cycles (opwarmen en weer afkoelen) het grootste probleem.

Daarom zal een kaart die 24/7 aanstaat het langer uithouden dan een kaart bij de gemiddelde gebruiker die z'n PC af en toe ook eens uitzet/standby (ik zet m'n PC altijd uit als ik em niet gebruik).

Helaas zie je ook Ati/AMD kaarten die doodgaan (4000 serie de laatste tijd komt nog wel eens langs) maar om andere redenen dan de nVidia's. Gelukkig nog niet in de aantallen zoals bij de 8000 serie, maar zijn metname weer die mid tot high end kaarten die het opgeven, zoals 4850, 4870 en de x2 varianten helemaal.

Soms krijg ik het idee dat je beter af bent met een mid-range kaart rekening houdende met de beperkte levensduur van zo'n ding zodat je na 2 a 3 jaar weer iets nieuws kan/moet kopen :| .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

-The_Mask- schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 23:29:
[...]

Nee de kans op falen met zulk gebruik is juist heel erg klein.
Dan moet ik mijn GTX470 in de gaten houden die is binnenkort 2 jaar en die powercycled elke dag wel een paar keer.

MSI MPG B650 Carbon#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snorro
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 04-06 12:29
3XPER7 schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 08:16:
[...]

Zo gaat inderdaad het verhaal :Y De belasting moet zo lang mogelijk gelijk blijven wil je dat het ding zo lang mogelijk meedraait. Voor het farmen dus opzich geen probleem, voor gamen wel.
"Sorry baas, kan echt niet komen werken vandaag, ik moet blijven gamen of mijn videokaart begeeft het!" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Nemesizz schreef op woensdag 08 februari 2012 @ 10:37:
Overkloks zijn niet zozeer het probleem (al zal de kaart wel warmer worden), zoals gezegt zijn de heat-cycles (opwarmen en weer afkoelen) het grootste probleem.

Daarom zal een kaart die 24/7 aanstaat het langer uithouden dan een kaart bij de gemiddelde gebruiker die z'n PC af en toe ook eens uitzet/standby (ik zet m'n PC altijd uit als ik em niet gebruik).
Niet alleen de aantal en frekwentie van de heat cycles zijn van belang maar ook (vooral ?) de amplitude daarvan.

Een systeem wat uit staat en na aanzetten meteen overklokt vol aan de bak moet is wel een hele fikse temperatuur schok voor zo'n BGA. Het temperatuur verschil tussen de gpu en de onderliggende print geeft dan veel mechanische stress op de soldeerverbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
nou klokt een 470 terug op desktop dus dan doet de overclock helemaal niets... alleen als ik ga gamen gaat hij vol aan de bak en dan is het core temperatuurverschil ca. 25 graden dus dat valt dan allezins mee... maar irritant is het wel... stel dat de motor van je auto het begeeft omdat je niet constant vol gas rijd maar in de stad moet optrekken en afremmen. Je zou zeggen dat het afentoe vol belasten van een kaart tot het standaard gebruik van een videokaart hoort en het zou mooi zijn als een fabrikant het product daar ook tegen laat kunnen. Maar goed, nvidia heeft er natuurlijk belang bij dat iedereen om de 2 jaar een nieuwe kaart koopt dus waarom zouden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Je zou ook verwachten dat ze er belang bij hebben dat een kaart langer mee gaat dan 2 jaar.

Niet iedereen vervangt z'n videokaart om het jaar (sommige om het half jaar). Daarnaast kunnen oudere kaarten nog heel nuttig zijn in oudere systemen (bijvoorbeeld een upgrade, je 8600gt eruit en een GTX260 erin ofzo).

Nu zie je opzich op Tweakers (en een paar andere tech-sites) wat meer over stervende nVidia kaarten, maar tot nu toe weet de gemiddelde computergebruiker nog niet wat er aan de hand is bij nVidia chips van bepaalde series.
Maar als ze maar vaak genoeg kapot gaan in een korte tijd (2 jaar vind ik kort) komen die er ook vanzelf wel achter en dat leverd nVidia imago schade op (doet het bij mij nu al).

Maar wat ik begrijp uit dat ene artikel is de keuze om terug te gaan naar het slechte underfill materiaal een beetje een rush-job geweest om die kaarten maar de deur uit te krijgen. Omdat de underfill die gebruikt werd bij de 200 serie te snel kapot ging bij de hoge temperaturen van de GF100 chips (aka 400 serie).

offtopic:
Overigens word bij een auto aangeraden om af en toe de motor goed warm te draaien, dus altijd korte ritjes waar de motor niet goed warm word is helemaal niet zo goed. Gelukkig gaat een motor in de meeste gevallen niet na 2 jaar kapot van heatcycles :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het installeren van een dikke koeler kan in dit geval dus wel nuttig zijn, om de extremen wat dichter naar elkaar toe te trekken. Ik heb, met een fan die niet eens variabel is, nu zomaar 20/25 graden van het maximum afgehaald. Dat is best een hoop.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 172410 op 09-02-2012 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
De mensen die hun pcb's bakken zijn soms echt niet te begrijpen zonder aftermarket koeler heb je datzelfde probleem over een paar maanden weer als hij boven de 60 graden komt is het gewoon niet zo goed voor je kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

maarten12100 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:36:
De mensen die hun pcb's bakken zijn soms echt niet te begrijpen zonder aftermarket koeler heb je datzelfde probleem over een paar maanden weer als hij boven de 60 graden komt is het gewoon niet zo goed voor je kaart.
Je bakt een kaart in werkende toestand ook niet. Je bakt een kaart wanneer deze al stuk is, en dit een oplossing kan bieden. Ook wanneer je garantie dus al verlopen is / was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311172

DanielWW2 schreef op dinsdag 07 februari 2012 @ 14:52:
[...]

Laten we daar maar op hopen voor de mensen die een GTX4xx hebben. (heb gelukkig een ATi 5850) :+
Heb een GTX 460 TI van Asus, hoe moet ik die bakken, of moet eerst koksschool gaan volgen, in de oven? en op hoeveel graden en hoelang? en is ze daarna eetbaar :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

wat een bs... er gaat 1 kaartje aan en meteen paniek??

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

millman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 03:39:
wat een bs... er gaat 1 kaartje aan en meteen paniek??
Het is wel degelijk reden tot bezorgdheid. Het kan toeval zijn, maar de suggestie dat ook recente kaarten nog steeds last hebben van de oude, bekende problemen is wel groot nieuws en potentieel vervelend voor een hoop mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Streepje
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-01-2024

Streepje

noem me maar Streepje

Ik heb mijn reference 580's nu bijna een jaar ingebruik en ga dus binnenkort merken of er wat mee mankeert, bij mij schommelen de temperaturen vrij veel dus ik zou er dan dus zeker weten last van moeten krijgen

Asus maximus IV extreme-----Intel Core I7 2600k----- Asus GTX580 SLI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 385882

Gaat het verhaal over het dood gaan van.... een reference design probleem of moet ik me ook zorgen maken :'( over m'n Gigabyte GTX470 OC Edition? Niet de Super OC met 3 fans, wel UD3 PCB en reference cooler.

Edit: hehe denk dat ik het vanzelf ga merken :X

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 09-02-2012 05:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Mektheb in "GTX470 gebakken"
Anoniem: 385882 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 05:12:
Gaat het verhaal over het dood gaan van.... een reference design probleem of moet ik me ook zorgen maken :'( over m'n Gigabyte GTX470 OC Edition? Niet de Super OC met 3 fans, wel UD3 PCB en reference cooler.

Edit: hehe denk dat ik het vanzelf ga merken :X
Het is een probleem op chiplevel, niet op kaart level (het underfill verhaal in ieder geval). Elke kaart zou er dud ook vatbaar voor zijn. Als het werkelijk om de underfill gaat, dan is het niet zo zeer een temperatuur delta, maar een temperatuur threshhold probleem, met daarbij een frequentie hoe vaak die doorbroken kan worden voordat de underfill het begeeft. Wat ik me zo kan heugen, lag die grens ergens in de regio van 60 graden. Dat wil dus zeggen dat als je kaart bij normaal gamen zo rond de 55 graden is, maar er regelmatig uitschieters zijn naar meer dan 60 graden, de chip het veel sneller zal begeven dan wanneer de kaart tijdens gamen continue boven de 60 graden blijft hangen. Of dat dan 65 of 90 graden is, maakt feitenlijk niets uit.

Aangezien de GTX470/480 in april 2 jaar terug op de markt gekomen is, zal het nu vrij snel duidelijk moeten worden of het inderdaad weer de underfill is die nVidia opbreekt. De eerste tekenen lijken in ieder geval niet veel goeds te beloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dahakon schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 06:37:
Mektheb in "GTX470 gebakken"

[...]

Het is een probleem op chiplevel, niet op kaart level (het underfill verhaal in ieder geval). Elke kaart zou er dud ook vatbaar voor zijn. Als het werkelijk om de underfill gaat, dan is het niet zo zeer een temperatuur delta, maar een temperatuur threshhold probleem, met daarbij een frequentie hoe vaak die doorbroken kan worden voordat de underfill het begeeft. Wat ik me zo kan heugen, lag die grens ergens in de regio van 60 graden. Dat wil dus zeggen dat als je kaart bij normaal gamen zo rond de 55 graden is, maar er regelmatig uitschieters zijn naar meer dan 60 graden, de chip het veel sneller zal begeven dan wanneer de kaart tijdens gamen continue boven de 60 graden blijft hangen. Of dat dan 65 of 90 graden is, maakt feitenlijk niets uit.

Aangezien de GTX470/480 in april 2 jaar terug op de markt gekomen is, zal het nu vrij snel duidelijk moeten worden of het inderdaad weer de underfill is die nVidia opbreekt. De eerste tekenen lijken in ieder geval niet veel goeds te beloven.
Aha, ok thx, maar dan heb ik geluk gehad met m'n XFX 8800GTS 640MB, die doet het nog als het goed is.
En die Thermi van me bereikt onder sommige games 85c, en ik heb geen zin om die fan hoge toeren laten maken vanwege de herrie en ik game heel vaak :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 18:58

Format-C

Tracing Rays

Ach ja, er is 1 kaart stuk, dus ze zullen allemaal wel en probleem hebben...

Sorry hoor, maar ik wil eerst wel eens bewijs zien dat er meer, of beter gezegd; veel meer, (GTX4x0) kaarten zijn waarbij dit probleem zich voordoet.

Conclusies trekken en paniek zaaien op basis van het geval in deze thread is imho erg overdreven.

[ Voor 26% gewijzigd door Format-C op 09-02-2012 07:45 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Daar ben ik het wel mee eens, er zijn ook wel AMD-kaarten uit verschillende series succesvol gebakken, dat gebeurt nu eenmaal en het wordt pas echt vervelend als het op een schaal gebeurt zoals bij de GF8000-serie. Post hier gewoon geslaagde/gefaalde oventrucs en dan kunnen we over een tijdje wel concluderen of het nou een probleem is of niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckyjan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-06 09:53
Dit is de reden dat ik nooit een kaart koop met het nvidia reference design. Ik wacht altijd tot een fabrikant een eigen pcb heeft ontwikkeld (vaak de fabrikanten met een eigen koeler). Niet dat die niet kapot kunnen maar ik heb daar toch een beter gevoel bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Format-C schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 07:44:
Ach ja, er is 1 kaart stuk, dus ze zullen allemaal wel en probleem hebben...

Sorry hoor, maar ik wil eerst wel eens bewijs zien dat er meer, of beter gezegd; veel meer, (GTX4x0) kaarten zijn waarbij dit probleem zich voordoet.

Conclusies trekken en paniek zaaien op basis van het geval in deze thread is imho erg overdreven.
Als je een google-onderzoekje doet zie je hoopjes problemen met de BGA solderingen bij deze en andere video kaarten. Ook bij hele series laptop mainborden zijn er problemen met de gpu's.

http://www.nvidiasettlement.com/pdfs/NVF_NOT.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
luckyjan schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 08:35:
Dit is de reden dat ik nooit een kaart koop met het nvidia reference design. Ik wacht altijd tot een fabrikant een eigen pcb heeft ontwikkeld (vaak de fabrikanten met een eigen koeler). Niet dat die niet kapot kunnen maar ik heb daar toch een beter gevoel bij.
En dat heeft dus totaal geen zin, want het is op chip niveau, en niet op PCB niveau. Op chip niveau heb je maar 2 keuze's, AMD of nVidia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

joopv schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 09:08:
[...]

Als je een google-onderzoekje doet zie je hoopjes problemen met de BGA solderingen bij deze en andere video kaarten. Ook bij hele series laptop mainborden zijn er problemen met de gpu's.

http://www.nvidiasettlement.com/pdfs/NVF_NOT.pdf
Het gaat niet om andere videokaarten, het gaat in dit topic om de GTX4x0.

Edit; en als je op google zoekt, vind je van elke serie kaarten, of het nu AMD is of nV, veel defecten. Op internet is het namelijk altijd zo at als een kaart goed werkt, je er niks van terugvindt. Pas als een kaart kapotgaat gaan mensen fora op om dit te melden, en om hulp te vragen.

[ Voor 24% gewijzigd door Format-C op 09-02-2012 10:09 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Format-C schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:06:
[...]

Het gaat niet om andere videokaarten, het gaat in dit topic om de GTX4x0.
1 zwaluw maakt inderdaad nog geen zomer, maar waar rook is, is vuur, zeker wanneer het om nVidia kaarten gaar. Charlie heeft nVidia heel veel pijn bezorgt met het ontravelen van de bumpgate affaire. Hij was ool redelijk stellig dat nVidia terug is gegaan naar hetzelfde substraat voor de underfill. Zoals ik eerder al schreef, de GTX470/480 zijn nog geen twee jaar op de markt. Bij de 8k serie duurde het ook zo'n twee jaar voor desktop producten voordat het op gang begon te komen. Ogen open houden dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Ogen open idd, maar een artikel zoals "schoonepc" dit schrijft is echt te lachwekkend voor woorden... :'(

"Meldingen van defecten stromen binnen", "Semiaccurate had het al voorspeld"... Hoe ongeloofwaardig ben je?

En volgens mij is het bij nV zo, dat waar rook is, vuur AANGEWAKKERD wordt. Er wordt graag benzine op het rook gegoten om het maar zo snel mogelijk in een grote brand te laten uitmonden. Desnoods houdt men er een aansteker bij als het niet goed of snel genoeg brandt... Men WIL ook graag dat het zo is lijkt het wel...

Niet te snel conclusies trekken...

Edit; ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. De GTX400 serie wordt zo heet dat het soldeer zowieso wel goed blijft... :P

[ Voor 41% gewijzigd door Format-C op 09-02-2012 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Format-C schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:15:
Ogen open idd, maar een artikel zoals "schoonepc" dit schrijft is echt te lachwekkend voor woorden... :'(

"Meldingen van defecten stromen binnen", "Semiaccurate had het al voorspeld"... Hoe ongeloofwaardig ben je?

En volgens mij is het bij nV zo, dat waar rook is, vuur AANGEWAKKERD wordt. Er wordt graag benzine op het rook gegoten om het maar zo snel mogelijk in een grote brand te laten uitmonden. Desnoods houdt men er een aansteker bij als het niet goed of snel genoeg brandt... Men WIL ook graag dat het zo is lijkt het wel...

Niet te snel conclusies trekken...

Edit; ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen. De GTX400 serie wordt zo heet dat het soldeer zowieso wel goed blijft... :P
Ik ben het met jullie eens. Dat mijn kaart het begaf betekend niet dat ze het allemaal wel zullen begeven alleen was ik wel heugelijk verbaasd dat het bakken mijn kaart weer tot leven heeft gebracht en dat het hetgeen waaraan mijn kaart bezweken was dus waarschijnlijk net als bij de oudere kaarten de soldeer is geweest.
Dat de referecekoelers die op deze kaarten zijn geschroefd de warmte die deze kaarten produceerd niet vvoldoende weg kan werken is natuurlijk wel zorgelijk. Ik zie wel dat nV bij de nieuwere kaarten voor veel betere koelers heeft gezorgd dus wellicht is dat de oplossing die zij aandragen om dit euvel tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

maarten12100 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 00:36:
als hij boven de 60 graden komt is het gewoon niet zo goed voor je kaart.
Kul, een gpu kan tot ~100°C hebben en de meeste draaien regelmatig in de 80°C zonder problemen een gpu is daar op berekend. Ik heb kaarten gehad die maanden aaneen 80°C + waren en die doen het nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Anoniem: 172410 schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 03:40:
[...]

Het is wel degelijk reden tot bezorgdheid. Het kan toeval zijn, maar de suggestie dat ook recente kaarten nog steeds last hebben van de oude, bekende problemen is wel groot nieuws en potentieel vervelend voor een hoop mensen.
Ja natuurlijk, groot nieuws?? 1 kaart gaat stuk en t is meteen groot nieuws? Kom op hey, gaat ff lekker ergens anders lopen stoken man, iemand met jou ervaring moet beter weten!! Als er deze week nog 10 aantoonbare gevallen zijn mag je je wellicht een beetje zorgen gaan maken, maar nu... nou nee hoor..

Ik zal je vertellen dat ik met veel te hoge oc's een keer een gtx260 heb gesloopt. Na een uurtje vriezer en 10 min 200c heeft de kaart het nog een paar maanden prima gedaan, heeft mijn gtx260 dan ook die problemen? nee dus..

Gelukkig zijn er nog voldoende mensen met een beetje common sense... Format -c, thnx 4 that

Alsjeblieft hey, reacties als "ik heb ook een 470, moet ik mij zorgen gaan maken?" Laat die alsjeblieft achterwege, het voegt niets toe aan dit topic en is alleen een tekort aan aandacht of karmapunten ofzo. Alleen als je echt een bakverhaal hebt van de GTX4x0 serie (en dan alleen de succesvolle graag) heb je wat zinnigs toe te voegen aan dit topic, ieder ander met loze speculaties of anderzins gezeur mag wat mij betreft zn mond houden...

@maarten12100 bijvoorbeeld: Als je er geen verstand van hebt kan je je maar beter eerst eens gaan inlezen in het probleem..

[ Voor 4% gewijzigd door millman op 09-02-2012 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Format-C schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 10:15:

nVidia: "we maken grote chips die erg heet worden maar dat is alleen maar om te voorkomen dat het soldeer het begeeft :9 "

Het is verder nu nog gewoon geen reden tot paniek. Een enkele kaart of misschien een paar wereldwijd lijkt met hetzelfde probleem te lopen. Goed, bij de 8000 serie heeft het bijvoorbeeld wel even geduurd voordat het echt een probleem werd dus wellicht moeten we gewoon even afwachten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Zeg ik, gewoon kijken en afwachten. Over een jaar weten we pas een beetje of er iets ernstigs aan de hand is of niet. Ik zelf zeg alleen dat nVidia de schijn wel tegen heeft.
DaLoona schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:15:
[...]

Kul, een gpu kan tot ~100°C hebben en de meeste draaien regelmatig in de 80°C zonder problemen een gpu is daar op berekend. Ik heb kaarten gehad die maanden aaneen 80°C + waren en die doen het nog steeds.
Dat is nu net het punt van Bumpgate. Je kunt een 8800 welhaast 10 jaar lang onafgebroken vol belasten waarbij de temperatuur boven de 80 graden blijft. Diezelfde kaart zou echter ook binnen een half jaar stuk kunnen gaan als hij elke dag 500 keer een paar minuten boven de ~65 komt om vervolgens weer een paar minuten op 40 graden te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

dahakon schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 12:10:
Zeg ik, gewoon kijken en afwachten. Over een jaar weten we pas een beetje of er iets ernstigs aan de hand is of niet. Ik zelf zeg alleen dat nVidia de schijn wel tegen heeft.

[...]

Dat is nu net het punt van Bumpgate. Je kunt een 8800 welhaast 10 jaar lang onafgebroken vol belasten waarbij de temperatuur boven de 80 graden blijft. Diezelfde kaart zou echter ook binnen een half jaar stuk kunnen gaan als hij elke dag 500 keer een paar minuten boven de ~65 komt om vervolgens weer een paar minuten op 40 graden te zitten.
Ik had het dan ook niet over bumpgate, maar over het feit dat iemand 60°C al te hoog vond voor een gpu (lees de quote voor je iets tikt). Ik weet waar bumpgate overgaat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
Ik heb je quote wel goed gelezen hoor, maar ook aangevuld met de informatie iit je eerste post in dit draadje, waaruit nou niet bepaald naar voren komt dat je weet wat bumpgate nu werkelijk behelst. Dit wordt extra versterkt door heel specifiek slechts een deel te quoten in je reactie, namelijk de 60 graden, zonder de informatie die erbij geleverd wordt te gebruiken. De volledige quote is namelijk erg duidelijk, dat als je je videokaart afbakt, hij na een paar maanden wel weer af is, wanneer de barriere (~60 graden) regelmatig gekruist wordt. Zonder negatief te willen zijn, lijkt jet ercop dat je zelf beter eerst de quote kunt lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

nou dat haalde ik niet uit dat stukje van die persoon, maar dat 60 graden gewoon slecht is punt. En ff voor jou, gewoon om jouw even te laten zien dat ik het wel snap, bumpgate is de zaak over slechte soldeer/underfill, welke stress scheuren gaat vertonen na enkele jaren van normaal gebruik. Dit komt door het vele afkoelen en verhitten van de underfill laag van de gpu en omdat ze geen goede loodvervanger gebruiken en het materiaal te taai is/ niet flexibel genoeg, om die fluctuaties op te vangen,onstaan er scheurtjes en uiteindelijk verliest de gpu zijn contacten. Daar, zo goed dan?
Als ik het niet zou weten, dan antwoordt ik hier niet met mijn bevindingen, dit geldt voor alles waarop ik reageer, ik zit niet verlegen om karmapunten, of aandacht, ik heb ook nog een gewoon sociaal leven en dat vind ik wel wat belangrijker dan deze site :o .

En waarom ik aangaf dat folden ook wel eens funest kan zijn, is omdat na elke wu, de kaart afkoelt en rond de minuut idled op lage temperaturen, onder de 40 graden. Dit doet ie zeker 12x per dag(op mijn GTX470 tenminste, dat varieert per kaart), maar schijnbaar is dat niet funest, de tijd zal het leren. En als je even op f@h had gegoogeld, had je dat al kunnen weten.

[ Voor 18% gewijzigd door DaLoona op 09-02-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 03:31

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
Ik heb zojuist bevestigd gekregen dat op de GTX 470 en GTX 480 exact hetzelfde soldeer wordt gebruikt als op de 8000- en 9000-series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
Dan vind ik dat een extreem slechte zaak.... Waarom, nVidia, waarom!?
Dit bevestigd overigens wel de arrogante houding van nVidia tegenover klanten nogmaals.

En hoe zit het met de 5xx serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

millman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:22:
Alsjeblieft hey, reacties als "ik heb ook een 470, moet ik mij zorgen gaan maken?" Laat die alsjeblieft achterwege, het voegt niets toe aan dit topic en is alleen een tekort aan aandacht of karmapunten ofzo. Alleen als je echt een bakverhaal hebt van de GTX4x0 serie (en dan alleen de succesvolle graag) heb je wat zinnigs toe te voegen aan dit topic, ieder ander met loze speculaties of anderzins gezeur mag wat mij betreft zn mond houden...
Een dag niet gereld is een dag niet geleefd :Y

Je hebt natuurlijk wel een punt, maar gezien de geschiedenis is het in ieder geval iets om erg scherp in de gaten te houden. Ik ben het met je eens dat een topic vol met Ik-heb-er-ook-een-gaat-die-nu-stuk-reacties niet prettig, nuttig, of zinnig is.

Mijn eigen post hierboven was dan ook meer een luie tvp, dat geef ik ruimhartig toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas Hochstenbach
  • Laatst online: 03:31

Tomas Hochstenbach

Redacteur componenten
offtopic:
Je weet nu toch inmiddels wel dat ik reviewer ben? Zegt een pdf over de HD 7970 je iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik zei niet in hoe het ene met het andere te maken zou hebben.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

millman schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 11:22:
[...]

Ja natuurlijk, groot nieuws?? 1 kaart gaat stuk en t is meteen groot nieuws? Kom op hey, gaat ff lekker ergens anders lopen stoken man, iemand met jou ervaring moet beter weten!! Als er deze week nog 10 aantoonbare gevallen zijn mag je je wellicht een beetje zorgen gaan maken, maar nu... nou nee hoor..

Ik zal je vertellen dat ik met veel te hoge oc's een keer een gtx260 heb gesloopt. Na een uurtje vriezer en 10 min 200c heeft de kaart het nog een paar maanden prima gedaan, heeft mijn gtx260 dan ook die problemen? nee dus..

Gelukkig zijn er nog voldoende mensen met een beetje common sense... Format -c, thnx 4 that

@maarten12100 bijvoorbeeld: Als je er geen verstand van hebt kan je je maar beter eerst eens gaan inlezen in het probleem..
Ben je helderziende? Tekort aan karmapunten/aandacht dat is pas BS net of je iets terug krijgt voor die KP'en.
Heb je zelf met al je comments hier iets toegevoegd aan GTX400 series bakverhaal?
Dus hou jij je mond en doe niet zo stoer knul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

TomasH schreef op donderdag 09 februari 2012 @ 20:28:
Ik heb zojuist bevestigd gekregen dat op de GTX 470 en GTX 480 exact hetzelfde soldeer wordt gebruikt als op de 8000- en 9000-series.
Van wie? :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Anoniem: 385882 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 01:23:
[...]

Ben je helderziende? Tekort aan karmapunten/aandacht dat is pas BS net of je iets terug krijgt voor die KP'en.
Gelijk heeft 'ie wel.. We kunnen hier ook 100 posts voorbij zien komen die inhoudelijk neerkomen op "hee ik heb een GTX470 / 480 / 5XX / noem maar op, moet ik mij zorgen gaan maken?"

Geef toe, compleet zinloos.
Heb je zelf met al je comments hier iets toegevoegd aan GTX400 series bakverhaal?
Die vraag wordt in je eigen quote al beantwoord 8)7
Dus hou jij je mond en doe niet zo stoer knul.
RT, 'nuff said :w

In de V&A te vinden..

Lucky coincidence? :9

[ Voor 8% gewijzigd door Fid3lity op 10-02-2012 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
@ 3XPER7:

Nee, mijn kaart is zeker niet gebakken mocht je dat denken... Zomaar mensen vals gaan beschuldigen is nou niet bepaald iets wat ik kan waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

P van H schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 01:54:
@ 3XPER7:

Nee, mijn kaart is zeker niet gebakken mocht je dat denken... Zomaar mensen vals gaan beschuldigen is nou niet bepaald iets wat ik kan waarderen.
Was het absoluut niet, vat het niet zo op. Gewoon komisch toevallig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Niet online
Hier een oude ad van mij:

Perfect werkende MSI 8800GTS 512.

Is uit een pc gehaald vanwege rode lijnen op het scherm, maar is na het bakken in de oven weer zoals de oude. Deze kaart zit nu al 3 weken in mijn eigen pc en werkt perfect. Koelpasta is vervangen en koelblok is schoongemaakt waardoor de temperaturen goed zijn.

Getest met 3Dmark06, MSI Kombustor, OCCT en een aantal games.

Bij ophalen is deze uiteraard eerst te testen.

"Einde van ad"

Ik ben nog wel zo netjes om het te vermelden als een kaart is gebakken.
En die link je van bevordert mijn verkoop succes natuurlijk niet, maar ik zal het maar niet persoonlijk opvatten :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

3XPER7 schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 01:33:
[...]

Gelijk heeft 'ie wel.. We kunnen hier ook 100 posts voorbij zien komen die inhoudelijk neerkomen op "hee ik heb een GTX470 / 480 / 5XX / noem maar op, moet ik mij zorgen gaan maken?"

Geef toe, compleet zinloos.
OK dat is waar, maar dan op zo'n manier stoer reagieren hoeft niet, vragen om hetzelfde dat is :) .
[...]

Die vraag wordt in je eigen quote al beantwoord 8)7
Hehe, maar je denk toch niet dat ik op zijn antwoord ga wachten :)
[...]

RT, 'nuff said :w
Hell yeah }) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

P van H schreef op vrijdag 10 februari 2012 @ 01:59:

Ik ben nog wel zo netjes om het te vermelden als een kaart is gebakken.
En die link je van bevordert mijn verkoop succes natuurlijk niet, maar ik zal het maar niet persoonlijk opvatten :p
"Slechte marketing is ook marketing" zoals ze bij Samsung nu wel zullen denken na al die rechtzaken omtrent de Galaxy Tab. Die verkoop is ook een succes geworden na alle vermeldingen door Apple :9 >:)

In die zin speel ik maar even het grote boze stuk fruit ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P van H
  • Niet online
Haha, misschien heb je daar wel een punt. Maar even afwachten of het enige invloed zal hebben op het verkoopsucces van mijn ONGEBAKKEN kaart. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkbas
Wat mij wel is opgevallen dat de reference koeloplossingen op de 5xx kaarten van nV beduidend beter is geworden dan van de 4xx series. Wellicht dat zij besloten hebben om zelf de schommelingen in temperatuur beter tegen te gaan door betere heatsink met grotere/meer fans standaard toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Ik heb een GTX570 nu en ga me echt niet druk maken. Ook verwacht dat hij het komende 2 jaar blijft draaien.
Dit jaar voor mij geen hardware wijzigen!

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Sensatiezoekers, gefeli!!!!

Naar aanleiding van dit topic een heus nieuwsbericht:

http://www.bouweenpc.nl/n...idia-gtx-400-videokaarten

Wat een kneuzen zeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Hoezo kneuzen ?.

Het is toch erg slecht, als een Fabrikant XXXXXXXXXXXXX aan kaarten gemaakt heeft die kapot gaan om een Rede en vervolgens gewoon WEER dat zelfde idee gebruiken.

Er is namelijk allang bekend dat ze op de zelfde manier gemaakt worden, alleen is A beter als B.
Maar dat ze weer die problemen hebben als de 8 serie is gewoon erg schandalig.
En heeft niets met Nvidia bashing of iets te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Nou lekker is dat zeg voor de mensen die een 400 series hebben gekocht. :/

Edit:
Dat artikel komt direct van informatie uit dit topic en is dus nog geen keihard bewijs.

[ Voor 39% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-02-2012 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

@ Daniel... maak je niet druk, het is feitelijk niet waar.. alleen de zelfde soldeer, maar het gaat om nog veel meer dingen die met de 8x00-serie-productie-proces mis gegaan zijn, waardoor de problemen ontstonden.. er wordt hier van een mug een olifant gemaakt..
Mektheb schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 15:18:
Hoezo kneuzen ?.

Het is toch erg slecht, als een Fabrikant XXXXXXXXXXXXX aan kaarten gemaakt heeft die kapot gaan om een Rede en vervolgens gewoon WEER dat zelfde idee gebruiken.

Er is namelijk allang bekend dat ze op de zelfde manier gemaakt worden, alleen is A beter als B.
Maar dat ze weer die problemen hebben als de 8 serie is gewoon erg schandalig.
En heeft niets met Nvidia bashing of iets te maken.
Naar aanleiding van 1 kaart is er een nieuwsbericht gekomen... naar aanleiding van dit topic dus... nou, sorry hoor, dan ben je als hardwaresite toch een kneus..??

[ Voor 16% gewijzigd door millman op 25-02-2012 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
Ja dat wel, maar ik doelde meer op dat dat er weer problemen zijn :P.

Het is zeker geen keihard bewijs, maar aan het feit dat er alweer mensen zijn die ze bakken en het dan weer doet geeft alweer indicatie van wat het was.

Mijn GTX260 van EVGA ging in iedergeval prima in de oven.

Maar we zullen het over 2 / 3 jaar vast wel horen ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Mektheb op 25-02-2012 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:24
Als dit waar is dan is het gewoon pure oplichterij. Nvidia weet van het probleem, zweert bij hoog of laag dat er niets aan de hand is; een grote doofpot-affaire als je het mij vraagt. Gaat een GPU buiten de garantie kaduuk is het 'jammer, koop maar een ander". Als ze nu die prutsoldeer ook weer in de GTX 4xx serie gebruiken is echt een afgang eersteklas. Zou haast denken dat ze het expres doen.

Heb zelf al een aantal 8600 en 8800 in de oven weten te reanimeren, gaan allemaal net buiten de garantie dood.

Heb zelf een GTX285 (met het idee dat ze van hun fouten geleerd hadden); als die kapot gaat dan is dat absoluut de laatste Nvidia die ik ooit gekocht heb.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ millman

Wie denk je dat je bent tegen mensen zeggen dat ze hun mond moeten houden, en dat ze kneuzen zijn.
Stuur je iedereen ook zo'n BS PM als je niet met ze eens bent, get your-self laid boy. Heb je nvidiot aandelen?

Edit Je kan me DM'en tot dat je bij neervalt, ik lees het toch niet maak je niet belagelijker dan je nu al bent JACK :) .

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 26-02-2012 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Wat een herrie maken om niets is het hier weer.. In dat artikel staat dat er bevestigd is dat nVidia in ieder geval hetzelfde soldeer op GTX4XX heeft gebruikt als toendertijd op 8800 / 9800 kaarten. Er bestaat dus gewoon een kans dat er meer kaarten defect zullen gaan, maar dat is voor nu nog maar speculatie. Hoe dat artikel verder geformuleerd is ben ik het overigens niet mee eens, aangezien het inderdaad wel maar over dit topic gaat..

Rustig aan hierzo.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02:02
Ik heb sinds van de week ook een 470, we gaan het zien.

Heb er al Heaven 2.5 en 3dmark 11 mee gedraaid op 850 core / 1800 mem, denk dat ik het bij een bescheiden 800 / 1800 houd als permanente overclock.

Het stock koelertje doet goed z'n best en houdt hem op ~88 graden fullload (wel ander fanprofile). Tijdens gamen valt het wel mee met de herrie want ik speel meestal met vsync / frame limiter.

Ik heb ook een 8800gtx gehad, doet het nog steed voor zover ik weet. Heb er wel een scherper fanprofile ingeflashed, hij werd instabiel bij crysis, crashte bij het laden van een savegame. Ik heb hem ook een paar keer schoongemaakt, helpt misschien ook :)

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Niet online

A87

over ´toeval´ die 8600 gts van een vriend is nu ook kapot met rare kleur taferelen in beeld !
Is toch wel een groot probleem met het soldeerwerk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman

millman

6708Mhz @ -185c

Anoniem: 385882 schreef op zaterdag 25 februari 2012 @ 20:37:
@ millman

Wie denk je dat je bent tegen mensen zeggen dat ze hun mond moeten houden, en dat ze kneuzen zijn.
Stuur je iedereen ook zo'n BS PM als je niet met ze eens bent, get your-self laid boy. Heb je nvidiot aandelen?

Edit Je kan me DM'en tot dat je bij neervalt, ik lees het toch niet maak je niet belagelijker dan je nu al bent JACK :) .
Whahahaha! _/-\o_

Blijkbaar vind je mij toch belangrijk, want je komt ipv dm'en er dit topic mee vervuilen... kneusje..
jep, je moet nog een hoop leren... t zal de leeftijd wel zijn, is t niet? itt jou reputatie kennen veel mensen mij hier, en weten dat ik (al dan niet wat onbehouden) geen onzin praat.. Dat moet jij nog ruimschoots bewijzen en gezien je eigen reactiescore duurt dat nog jaren... gegroet!

OT:

Zoals iedereen inmiddels wel begrepen heeft is de onzin van het "bouweenpc.nl nieuwsbericht" nergens serieus genomen, er zijn in een week geen nieuwe gevallen bijgekomen, als dat geen bewijs genoeg is? Een ieder die wel problemen heeft met deze kaart word verzocht dat alsnog in dit topic te melden, mits je een oven verhaal hebt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

millman schreef op maandag 27 februari 2012 @ 17:11:
[...]

Whahahaha! _/-\o_

Blijkbaar vind je mij toch belangrijk, want je komt ipv dm'en er dit topic mee vervuilen... kneusje..
jep, je moet nog een hoop leren... t zal de leeftijd wel zijn, is t niet? itt jou reputatie kennen veel mensen mij hier, en weten dat ik (al dan niet wat onbehouden) geen onzin praat.. Dat moet jij nog ruimschoots bewijzen en gezien je eigen reactiescore duurt dat nog jaren... gegroet!

OT:
Waarom zou ik je DM'en idioot en wie vervuilt wat hier, tot dat je met je arrogante replays er nog niet was, was er ook helemaal niks aan de hand hier, jij zegt hier dat ik mijn mond moet houden en in je DM doe je net of je dat niet gezegd hebt, LUL niet, ik hoef me tegen niemand te bewijzen mijn ego gaat namenlijk niet hier tot Tokyo. As told ya get ur-self laid boy.

Edit: jij hebt het hier constant over reaktie score en karmapunten en dan zeg je dat zal mijn leeftijd zijn?
KISS my.....

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 385882 op 27-02-2012 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity

Fid3lity

Spectre X

Ik ga d'r maar een modje bij vragen want dit gaat nergens meer over..
Pagina: 1 2 Laatste