Ik kom nu ook nog de Canon S90 tegen, is er iemand die iets over deze camera kan zeggen tov de FZ38?
Zoals je misschien al hebt gezien vergelijk ik de TZ7/TZ10 zelf met de HX5 van Sony en de S210 van Canon. Daar heeft Canon technisch de beste papieren qua lens en qua zoombereik.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 10:30:
Ik kom nu ook nog de Canon S90 tegen, is er iemand die iets over deze camera kan zeggen tov de FZ38?
De S90 is een hele goede camera, maar als je ook een goede zoomfunctie wilt hebben valt de S90 weer af. Wel is een compacte camera die RAW formaat kan schieten en geweldige plaatjes oplevert. Dus het is net welke eisen je natuurlijk stelt.
Wel vind ik je line-up wat vreemd. Enerzijds zet je echte compacts neer zoals de TZ7/TZ10, S90 en aan de andere kant zet je compacte tegenhanger van spiegelreflex systemen tegenover. Dus dat maakt het vergelijk nogal lastig.
Solarpanel PVOutput: ParkzichtSolar
Verwijderd
Nou, ik begon idd met het zoeken naar een (canon) camera van rond de 200-250 euro.Wicked-Game schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 11:12:
[...]
Zoals je misschien al hebt gezien vergelijk ik de TZ7/TZ10 zelf met de HX5 van Sony en de S210 van Canon. Daar heeft Canon technisch de beste papieren qua lens en qua zoombereik.
De S90 is een hele goede camera, maar als je ook een goede zoomfunctie wilt hebben valt de S90 weer af. Wel is een compacte camera die RAW formaat kan schieten en geweldige plaatjes oplevert. Dus het is net welke eisen je natuurlijk stelt.
Wel vind ik je line-up wat vreemd. Enerzijds zet je echte compacts neer zoals de TZ7/TZ10, S90 en aan de andere kant zet je compacte tegenhanger van spiegelreflex systemen tegenover. Dus dat maakt het vergelijk nogal lastig.
Ik heb altijd een spiegelreflex gewild, maar dat is nu nog niet mogelijk fin. en niet handig qua meenemen/reizen e.d. Verder maak ik graag filmpjes, dus een mooiere kwaliteit daarvan vind ik ook belangrijk.
De S90 is idd weer wat duurder en een andere klasse, maar ik vraag me af in hoeverre de foto- en filmkwaliteit stukken beter is dan bijv. de SX120 IS en de TZ7 / 10 of FZ 38.
Ik ben de ruis en slechte kwaliteit van mijn huidige oude olympus nl zo zat dat ik echt een goede camera wil die scherpe foto's maakt. (natuurlijk ligt dit ook aan de fotograaf, maar die potentie heb ik wel
De filmkwaliteit van de S90 blijft wat achter op de rest. Je hebt bijvoorbeeld al geen hd en de codec is denk ik nog gewoon mjpeg, waardoor je heel veel ruimte gebruikt voor een filmpje. Ruis ga je wel een groot verschil zien. niet alleen omdat de sensor beter is, maar ook omdat de lens heel wat lichtsterker (f/2 !) is. Daardoor moet je bij gelijke sluitertijden de iso van een van de andere toestellen al snel meer dan dubbel zo hoog zetten dan bij de s90.
Verwijderd
Het lijkt me trouwens ook leuk om macro foto's te kunnen maken. Kan dit ook met toestellen uit de prijsklasse rond 200 euro zoals de sx120 of de TZ7 of FZ 38? Of is hierin een S90 beter?
Verwijderd
Na (nog meer
) reviews lezen voel ik toch veel voor de S90.
Nu vraag ik me af, omdat ik (nog) een beginnend fotograaf ben of het prijsverschil tov bijv. de SX 120 IS of hierbovengenoemde camera's het waard is als ik hem gewoon op de automatische stand gebruik.
Met andere woorden: haal ik als huis tuin en keuken fotograaf de betere beeldkwaliteit uit deze camera zeg maar. Filmpjes heb ik van deze camera ook bekeken en vond ik ook prima qua scherpte en geluid. Dit hoeft voor mij geen hd kwaliteit te zijn.

Nu vraag ik me af, omdat ik (nog) een beginnend fotograaf ben of het prijsverschil tov bijv. de SX 120 IS of hierbovengenoemde camera's het waard is als ik hem gewoon op de automatische stand gebruik.
Met andere woorden: haal ik als huis tuin en keuken fotograaf de betere beeldkwaliteit uit deze camera zeg maar. Filmpjes heb ik van deze camera ook bekeken en vond ik ook prima qua scherpte en geluid. Dit hoeft voor mij geen hd kwaliteit te zijn.
Een Macroshot mogelijkheid hebben ze allemaal. Waarbij ik bij de S90 de randen wat onscherp vond bij het macro shot. Dit kan ook misschien komen door de fotograaf maar dat is wat op de testfoto's waarnam. De TZ7 en FZ38 vond ik hierin wel een beter plaatje leveren.Verwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 12:00:
Het lijkt me trouwens ook leuk om macro foto's te kunnen maken. Kan dit ook met toestellen uit de prijsklasse rond 200 euro zoals de sx120 of de TZ7 of FZ 38? Of is hierin een S90 beter?
Inwezen is de S90 ook een camera voor mensen die alles handmatig willen instellen, op RAW formaat willen schieten (ideaal voor photoshop) en die een compacte camera zoeken met een lichtsterke lens.
Als je meer bent van de auto standaarden, een groot zoombereik zoekt en eventueel ook films in HD wilt opnemen dan is de S90 weer niet geschikt. Zo heeft elke camera zijn + en - punten.
Je zou ook eens naar de sony wx-1 kunnen zien. Heeft fotokwaliteit die naar de s90 neigt (iets betere sensor, maar iets minder lichtsterke lens), maar kan ook had opnemen en heeft een lekker brede 25mm lens.
Verwijderd
Nou ik denk dat ik er toch uit ben...
Wat is het lastig kiezen met zoveel keus zeg!
Ik denk dat de Panasonic FZ 38 toch het beste bij mijn budget en wensen past.
Volgens mij kwalitatief goede foto's, goede macro en filmfunctie. En een stuk goedkoper dan de s90 die ik qua beelden prachtig vind, maar waarschijnlijk er (voorlopig?) nog niet zelf uit zal gaan halen omdat ik in de praktijk toch veelal op de automaat zal fotograferen. Mocht ik willen gaan expirimenteren met handmatig instellen kan dat met de FZ 38 ook.
als iemand me nog kan overhalen tot een andere keuze mag dat hoor
Feedback op deze keuze (al was het maar ter geruststelling
) hoor ik ook graag!
Volgens mij kwalitatief goede foto's, goede macro en filmfunctie. En een stuk goedkoper dan de s90 die ik qua beelden prachtig vind, maar waarschijnlijk er (voorlopig?) nog niet zelf uit zal gaan halen omdat ik in de praktijk toch veelal op de automaat zal fotograferen. Mocht ik willen gaan expirimenteren met handmatig instellen kan dat met de FZ 38 ook.
Feedback op deze keuze (al was het maar ter geruststelling
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2010 14:13 ]
Een andere superzoom met rond de 20x optische zoom die de FZ38 evenaart op beeldkwaliteit is er volgens mij niet. De andere merken hebben dan wel een groter bereik maar dat zegt niets over de beeldkwaliteit. Overigens zijn dat gewoon eisen die iemand er zelf aan stelt.
Verwijderd
Hmm, op zich ga ik nog niet eens zozeer voor die superzoom. Op mijn huidige camera zit nu 10x optische zoom (maar die is denk ik vanaf 3 niet te gebruiken vanwege teveel ruis), maar dat gebruik ik niet echt veel.
Het gaat mij vooral om echt mooi kwaliteit beeld, daarom ging ik aanvankelijk ook voor de Canon omdat die (in mijn hoofd) bekend stond om het 'suprieure' beeld. Nu ben ik daar door het lezen van allerlei reviews en hier op het forum wat genuanceerder over gaan denken, maar ik vind de kleurechtheid en scherpte toch wel het belangrijkst. (Ik weet dat ik met die eisen op zich meer zou hebben aan een spiegelreflex, maar voor nu wil ik echt een redelijk betaalbare camera die makkelijk meeneembaar is en tevens goed kan filmen).
Qua compactheid zou ik dus misschien wel beter voor de S90 kunnen gaan?
& Alhoewel deze niet HD filmt, zijn de filmpjes ook van prima kwaliteit (op basis v/d filmpjes die ik ben tegengekomen).
Het gaat mij vooral om echt mooi kwaliteit beeld, daarom ging ik aanvankelijk ook voor de Canon omdat die (in mijn hoofd) bekend stond om het 'suprieure' beeld. Nu ben ik daar door het lezen van allerlei reviews en hier op het forum wat genuanceerder over gaan denken, maar ik vind de kleurechtheid en scherpte toch wel het belangrijkst. (Ik weet dat ik met die eisen op zich meer zou hebben aan een spiegelreflex, maar voor nu wil ik echt een redelijk betaalbare camera die makkelijk meeneembaar is en tevens goed kan filmen).
Qua compactheid zou ik dus misschien wel beter voor de S90 kunnen gaan?
& Alhoewel deze niet HD filmt, zijn de filmpjes ook van prima kwaliteit (op basis v/d filmpjes die ik ben tegengekomen).
Verwijderd
Vraag is dus nu misschien of ik met de eisen die ik hierboven neergezet heb dus het beste voor de s90 zou kunnen gaan.
Of of dat 'zonde' is, omdat ik veel functies van deze duurdere camera (qua handmatig instellen e.d.) toch niet gebruik (tenminste misschien later wil ik dat nog gaan doen), of voor mij een goedkopere (Canon?) net zulke kwaliteit foto's als deze s90 maakt.
(beetje warrig omschreven, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel)
Of of dat 'zonde' is, omdat ik veel functies van deze duurdere camera (qua handmatig instellen e.d.) toch niet gebruik (tenminste misschien later wil ik dat nog gaan doen), of voor mij een goedkopere (Canon?) net zulke kwaliteit foto's als deze s90 maakt.
(beetje warrig omschreven, maar hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel)
Elke keuze tussen de drie die je opnoemt is te rechtvaardigen, maar op een bepaald moment komt er gewoon die moment dat je de winkel binnenstapt en de knoop moet doorhakken. De keuze is (helaas) aan jezelf. Kiezen is altijd een beetje verliezen, daar moet je je bij neerleggen. Niet kiezen is nog meer verliezen 
Kwa fotokwaliteit gaat de canon net dat tikkeltje beter zijn, maar het verschil is bij voldoende goed licht echt minimaal. Ik heb het hierboven nog al geroepen, maar de sony wx-1 is misschien ook wel een goed compromis, zeker als je ruis belangrijk vind.
Kwa fotokwaliteit gaat de canon net dat tikkeltje beter zijn, maar het verschil is bij voldoende goed licht echt minimaal. Ik heb het hierboven nog al geroepen, maar de sony wx-1 is misschien ook wel een goed compromis, zeker als je ruis belangrijk vind.
[ Voor 29% gewijzigd door Teun_2 op 08-06-2010 22:30 ]
Verwijderd
Hallo Teun,
je hebt helemaal gelijk hoor, op een gegeven moment moet ik gewoon de knoop doorhakken.. Maar ik kan het bedrag maar 1x uitgeven, dus wil echt zeker van m'n zaak zijn. Dus vandaar al m'n vragen, hoop dat jullie dat niet erg vinden..
Gevoelsmatig zit er bij mij in dat sony slechter is dan Canon, maar ik kwam dit net tegen over de wx-1:
'Sony WX1 is uitgerust met BIONZ processor
De Sony WX1 beschikt over een mechanische sluiter. In combinatie met de krachtige BIONZ beeldprocessor en de Exmor CMOS-sensor legt de Sony Cybershot WX1 camera maximaal tien beelden per seconde vast in hoge resolutie. Dit zijn meer beelden dan menig DSLR camera. Deze handzame camera is daarom uitermate geschikt voor het fotograferen van actiemomenten.'
Dit is bij kinderen natuurlijk wel handig. Hebben de eerder genoemde s90 en FZ38 zoiets niet?
De panoramafunctie doet me overigens weer helemaal niets.
'Minpunten Sony WX1
- Bij beweging sommige functies onbruikbaar' lees ik net in een review. Maar volgens mij is dat toch het geval met de meeste compactcamera's?
De vorige keer kreeg ik spijt dat ik na aankoop van mijn olympus toch niet voor de canon was gegaan qua fotokwaliteit. Vandaar dat ik bang ben om toch weer spijt te krijgen..
Maar in die >5 jaar is er natuurlijk wel het een en ander veranderd op de dig fotocamera-markt..
je hebt helemaal gelijk hoor, op een gegeven moment moet ik gewoon de knoop doorhakken.. Maar ik kan het bedrag maar 1x uitgeven, dus wil echt zeker van m'n zaak zijn. Dus vandaar al m'n vragen, hoop dat jullie dat niet erg vinden..
Gevoelsmatig zit er bij mij in dat sony slechter is dan Canon, maar ik kwam dit net tegen over de wx-1:
'Sony WX1 is uitgerust met BIONZ processor
De Sony WX1 beschikt over een mechanische sluiter. In combinatie met de krachtige BIONZ beeldprocessor en de Exmor CMOS-sensor legt de Sony Cybershot WX1 camera maximaal tien beelden per seconde vast in hoge resolutie. Dit zijn meer beelden dan menig DSLR camera. Deze handzame camera is daarom uitermate geschikt voor het fotograferen van actiemomenten.'
Dit is bij kinderen natuurlijk wel handig. Hebben de eerder genoemde s90 en FZ38 zoiets niet?
De panoramafunctie doet me overigens weer helemaal niets.
'Minpunten Sony WX1
- Bij beweging sommige functies onbruikbaar' lees ik net in een review. Maar volgens mij is dat toch het geval met de meeste compactcamera's?
De vorige keer kreeg ik spijt dat ik na aankoop van mijn olympus toch niet voor de canon was gegaan qua fotokwaliteit. Vandaar dat ik bang ben om toch weer spijt te krijgen..

Die camera heeft de mogelijkheid om een reeks van opnames te maken en die dan met elkaar te vergelijken en zo ruis in donkere omstandigheden te beperken. Dit schijnt erg goed te werken, maar uiteraard alleen voor relatief statische voorwerpen. Door net je exposure op te delen in meeredere kortere periodes, wat die techniek net doet, is de beweging van de camera te elimineren. Maar nogmaals: dat is alleen in donkere statische situaties. Het is dus net die functie die onbruikbaar wordt. (een functie die canon noch panasonic momenteel heeft)
Maar ook buiten die functie lijkt het me een handige camera. 10 fps is iets wat je wel of niet interesseert. Mij zou het niet kunnen boeien, maar als je iets van sport of andere snelle bewegingen fotografeert is het wel handig. Dan neem je over een seconde snel tien fotos en kan je de beste uitkiezen.
Wat je citeert is een reclamepraatje, waar ik niet te hard van zou uitgaan. De reviews zijn veelal positief, maar dat zijn ze voor de panasonic en de canon ook. Voordeel dat ik zie, is dat je fotokwaliteit van de s90 hebt en ook de hd mogelijkheden die de panasonic je zou geven, tegen een goedkopere prijs (250 euro ofzo?). nadeel is dat je mindere handmatige opties hebt en je vasthangt aan memorysticks, die wat duurer zijn dan sd.
De wx1 heeft bovendien een heerlijk brede 25mm lens, iets wat ik heel erg leuk vind, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Maar ook buiten die functie lijkt het me een handige camera. 10 fps is iets wat je wel of niet interesseert. Mij zou het niet kunnen boeien, maar als je iets van sport of andere snelle bewegingen fotografeert is het wel handig. Dan neem je over een seconde snel tien fotos en kan je de beste uitkiezen.
Wat je citeert is een reclamepraatje, waar ik niet te hard van zou uitgaan. De reviews zijn veelal positief, maar dat zijn ze voor de panasonic en de canon ook. Voordeel dat ik zie, is dat je fotokwaliteit van de s90 hebt en ook de hd mogelijkheden die de panasonic je zou geven, tegen een goedkopere prijs (250 euro ofzo?). nadeel is dat je mindere handmatige opties hebt en je vasthangt aan memorysticks, die wat duurer zijn dan sd.
De wx1 heeft bovendien een heerlijk brede 25mm lens, iets wat ik heel erg leuk vind, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
[ Voor 4% gewijzigd door Teun_2 op 09-06-2010 00:35 ]
Verwijderd
Nou, ik had mezelf beter Mevrouw Twijfel kunnen noemenVerwijderd schreef op dinsdag 08 juni 2010 @ 14:12:
Nou ik denk dat ik er toch uit ben...
Feedback op deze keuze (al was het maar ter geruststelling) hoor ik ook graag!

Maar ik heb vanavond veel op het Canon forum gelezen en ben nu toch helemaal om voor de S90.
Zijn er hier mensen die deze camera ook hebben en hier nog wat aan toe te voegen hebben?
Ik wil deze wk ook even naar de winkel gaan om de modellen daadwerkelijk te zien. Dan zal ik zeker de Panasonics en de genoemde Sony ook goed bekijken.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 01:28 ]
Het twijfelen herken ik wel, ben me compleet ook aan het inlezen voor een goede compact. Althans ben meer aan het kijken tussen 2 modellen. En het maakt het er allemaal weer niet makkelijk op. Wel moet ik zeggen dat reviews/fora en gebruikerservaringen wel degelijk een goede basis zijn.
Heb mijn in iedergeval nu voorgenomen om 2 modellen in de winkel eens uit te proberen
Sony DSC-HX5
Panasonic DMC-TZ10
Wat ik tot nu toe heb gezien heeft Panasonic iets betere Image Quality, maar is Sony weer oppermachtig in de videoopname en heeft het leuke opties als Panorama en Full HD video opname. Zag wel dat de video opname van Panasonic bij veel licht en weerkaatsing een lelijke lichtstreep kan laten zien. Dat is wel zonde, aan de andere kant in het donker is de Panasonic beter met zijn videoopname en heeft die een betere microfoon.
Qua beeld herstel technieken heeft Sony weer mooie opties waardoor met hoge ISO's een beter plaatje neergezet word dan de Panasonic.
Pfff het maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Misschien kunnen jullie een uitsluitsel over 1 van de 2 geven als ik zeg dat de camera alleen gebruikt gaat worden voor Festivals (DanceValley/Mysteryland etc.), Vakantie kiekjes zonder mijn DSLR, En dagjes uit (uitzondering dierentuin etc. dan neem ik de DSLR mee).
Heb mijn in iedergeval nu voorgenomen om 2 modellen in de winkel eens uit te proberen
Sony DSC-HX5
Panasonic DMC-TZ10
Wat ik tot nu toe heb gezien heeft Panasonic iets betere Image Quality, maar is Sony weer oppermachtig in de videoopname en heeft het leuke opties als Panorama en Full HD video opname. Zag wel dat de video opname van Panasonic bij veel licht en weerkaatsing een lelijke lichtstreep kan laten zien. Dat is wel zonde, aan de andere kant in het donker is de Panasonic beter met zijn videoopname en heeft die een betere microfoon.
Qua beeld herstel technieken heeft Sony weer mooie opties waardoor met hoge ISO's een beter plaatje neergezet word dan de Panasonic.
Pfff het maakt het er allemaal niet gemakkelijker op. Misschien kunnen jullie een uitsluitsel over 1 van de 2 geven als ik zeg dat de camera alleen gebruikt gaat worden voor Festivals (DanceValley/Mysteryland etc.), Vakantie kiekjes zonder mijn DSLR, En dagjes uit (uitzondering dierentuin etc. dan neem ik de DSLR mee).
Ik heb opzoek naar een compacte camera maar die toch wel een beetje mooie foto's maakt.
Prijs maakt niet uit, als hij maar compact is en goeie pics maken kan.
Ik heb een beetje rond gekeken en kwam de Nikon Coolpix S8000 tegen, wist niet dat Nikon ook compacte digitale camera's maakte, dacht altijd alleen van die spiegelreflex camera's.
Thuis hebben wij op het moment een Canon, ben ik niet zo tevreden over.
Hoop dat jullie me een advies kunnen geven.
Ik heb een beetje rond gekeken en kwam de Nikon Coolpix S8000 tegen, wist niet dat Nikon ook compacte digitale camera's maakte, dacht altijd alleen van die spiegelreflex camera's.
Nikon compacts ben ik niet zo voor, die zijn veelal erg traag in omgang. Ik weet niet wat jij belangrijk vindt, dus advies geven kan ik niet doen. Wil je graag breedhoek? veel zoom? Is prestaties in het donker belangrijk? HD-filmpjes? Stevigheid? Snelheid? Groot lcdscherm? moet hij echt klein zijn? Manuele opties belangrijk?Jieve schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:10:
Ik heb opzoek naar een compacte camera maar die toch wel een beetje mooie foto's maakt.
Als je alles, behalve de superzoom belangrijk vindt, en de prijs niet uitmaakt: canon S90
De S8000 heeft concurrentie van de volgende modellen:Jieve schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 09:10:
- Sony DSC-HX5
- Panasonic DMC-TZ10
- Canon Powershot SX210is
Het zijn allemaal compacte camera's met een groot zoombereik en een groothoek lens. Zou dus de Nikon met deze modellen vergelijken. Als zoom je niet uitmaakt is de genoemde S90 van Canon een goede camera waarbij je veel vrijheid krijgt tot eigen instellingen.
Verwijderd
Wat me wel opvalt is dat bij de foto's (gemaakt door allerlei verschillende eigenaars) van de S90 vooral landschap/stedenfoto's zijn. Dat kan natuurlijk aan de interesse van de fotograven liggen, maar is dit fototoestel ook goed in portretfoto's/foto's van mensen/gebeurtenissen?
Voor portretfotos wil je eigenlijk toch wel een relatief onscherpe achtergrond hebben, dat kan met compactjes alleen met toestellen met redelijk veel zoombereik, iets wat de s90 toch mist. Voor gebeurtenissen is die wel degelijk erg geschikt. Voor echt goede portretjes zit je toch wel vast aan een spiegelreflex, dat doet toch echt wel veel. Voor wat een s90 kost, heb je er overigens al een. Je mist dan wel het filmen, maar wat fotokwaliteit betreft...Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:52:
Wat me wel opvalt is dat bij de foto's (gemaakt door allerlei verschillende eigenaars) van de S90 vooral landschap/stedenfoto's zijn. Dat kan natuurlijk aan de interesse van de fotograven liggen, maar is dit fototoestel ook goed in portretfoto's/foto's van mensen/gebeurtenissen?
Toch zijn er op Flickr genoeg portret foto's met de S90 te vindenVerwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 10:52:
http://www.flickr.com/sea...it&w=1235494%40N22&m=pool
Alleen het nadeel is dat hier ok flink wat bewerkt spul tussen zit.
Verwijderd
Daar zitten idd erg mooie foto's tussen!Wicked-Game schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:04:
[...]
Toch zijn er op Flickr genoeg portret foto's met de S90 te vinden
http://www.flickr.com/sea...it&w=1235494%40N22&m=pool
Alleen het nadeel is dat hier ok flink wat bewerkt spul tussen zit.
Maar met mijn lekenoog zie ik idd niet welke wel of niet bewerkt zijn.
@ Teun: welke spiegelreflex is dan een optie voor dezelfde prijs? De s90 ben ik tegengekomen voor 320,-
Ik denk dat ik met een instap spiegelreflex incl alle benodigde toebehoren toch snel naar de 500,- zou gaan?
Voor nu wil ik ook eigenlijk echt een compacte camera. Filmpjes maken vind ik nu ook belangrijk erbij, juist omdat het object van mijn camera hoofdzakelijk mijn peuter zal zijn.
Lastig is dat hoe meer je leest, hoe meer betere camera's je tegenkomt. Maar als je eenmaal een camera hebt zit je natuurlijk niet steeds meer te vergelijken. Ik ben nu ook van de 200,- al naar de 300,-+ gegaan...

Zou de FZ38 meer geschikt zijn voor portretfoto's vanwege de grotere zoom die erop zit? (Ik weet dat het niet vergelijkbaar zal zijn met een spiegelreflex, maar ambieer wel naar een zo mooi mog resultaat met een compact camera).
Zoals het er nu voor staat zal ik een keus willen maken tussen de FZ38 en de s90
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 11:22 ]
Het verschil in grootte tussen een kleine dslr en een fz38 is kleiner dan het verschil tussen de s90 en de fz38. Neem bijvoorbeeld een pricewatch: Olympus E-450 + ZUIKO DIGITAL 14-54mm ED die is behoorlijk compact en is wat fotokwaliteit betreft stukken beter dan de twee die je nog overweegt. Doet wel geen filmpjes.
Miss ook interessant: pricewatch: Canon Powershot S90 Zwart
Verwijderd
Hmm omdat ik nu zo'n slechte olympus heb heb ik wel wat vooroordelen tegen een olympus heTeun_2 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:28:
Het verschil in grootte tussen een kleine dslr en een fz38 is kleiner dan het verschil tussen de s90 en de fz38. Neem bijvoorbeeld een pricewatch: Olympus E-450 + ZUIKO DIGITAL 14-54mm ED die is behoorlijk compact en is wat fotokwaliteit betreft stukken beter dan de twee die je nog overweegt. Doet wel geen filmpjes.
Maargoed, 300,- bij Fotobooms is idd een mooie prijs voor een spiegelreflex met lens.
Alleen voor nu vind ik de film toch wel erg belangrijk. Ik heb ook eigenlijk altijd gezegd dat ik aan een spiegelreflex begin ik dan voor een Canon of Nikon wil gaan en me er dan ook echt goed in wil verdiepen. Maar misschien is het verschil Olympus-Canon/Nikon (ik dacht dan aan modellen als de Canon 450, dus niet de duurste klasse) kleiner geworden in spiegelreflexcamera's?
Misschien moet ik anders toch maar voor een goedkopere compact gaan en dan sparen voor 'echt een goede' spiegelreflex. Of schaar je deze Olympus daar al onder?
Maargoed, leuk van de S90/TZ38 vind ik wel dat ze zo allround zijn en dat ik er ook nog in kan groeien qua functies/instellingen enzo. Ook al is het dan nog geen spiegelreflex, toch zijn er voor mij denk ik wel mooie resultaten mee te behalen? Qua formaat is de s90 idd wat praktischer. Alleen jammer dan idd voor de zoom.
Ik heb trouwens geen HD tv, dus dan lijkt me het voordeel van een HD beeld ook niet echt groot? Of merk je dit verschil ook op een gewoon lcd computerscherm?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2010 11:38 ]
Als spiegelreflex gebruik ik zelf ook Olympus. Heb hiervoor 2 body's een E500 en de Semi-Pro E3. Wat dat betreft zijn spiegelreflex camera's opmachtig tegen de compacts. Dat moet je je altijd blijven realiseren dat compacts nooit bij die kwaliteit kunnen komen.Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:37:
[...]
Hmm omdat ik nu zo'n slechte olympus heb heb ik wel wat vooroordelen tegen een olympus he![]()
Maargoed, 300,- bij Fotobooms is idd een mooie prijs voor een spiegelreflex met lens.
Alleen voor nu vind ik de film toch wel erg belangrijk. Ik heb ook eigenlijk altijd gezegd dat ik aan een spiegelreflex begin ik dan voor een Canon of Nikon wil gaan en me er dan ook echt goed in wil verdiepen. Maar misschien is het verschil Olympus-Canon/Nikon (ik dacht dan aan modellen als de Canon 450, dus niet de duurste klasse) kleiner geworden in spiegelreflexcamera's?
Misschien moet ik anders toch maar voor een goedkopere compact gaan en dan sparen voor 'echt een goede' spiegelreflex. Of schaar je deze Olympus daar al onder?
Maargoed, leuk van de S90/TZ38 vind ik wel dat ze zo allround zijn en dat ik er ook nog in kan groeien qua functies/instellingen enzo. Ook al is het dan nog geen spiegelreflex, toch zijn er voor mij denk ik wel mooie resultaten mee te behalen? Qua formaat is de s90 idd wat praktischer. Alleen jammer dan idd voor de zoom.
Ik heb trouwens geen HD tv, dus dan lijkt me het voordeel van een HD beeld ook niet echt groot? Of merk je dit verschil ook op een gewoon lcd computerscherm?
Toch zijn er in het Compact segment goede resultaten te behalen.
Hou je wel rekening mee dat de S90 zoals ik al eerder noemde een camera is die veel instellingen handmatig kan laten doen. Ideaal dus voor een geoefende fotograaf, maar als het puur om P&S gaat (Point & Shoot) is de S90 misschien wel wat overkill.
Toch noem je de zoomfunctie wederom. Wat was de beweegreden om bijvoorbeeld de Panasonic TZ10 of Sony DSC-HX5V af te laten vallen? Die hebben beide een groot zoombereik en een groothoek.
Als ik kijk naar je zoom wens is de FZ38 de logischere keus tegenover de S90. Kijk hoe je het draait of keert je zal compromissen moeten sluiten.
Overigens HD opname, ja erg leuk natuurlijk en je zal het ook merken op een non HD tv. Of het een must is weet ik niet. Het blijft een fotocamera he
Op een non hd tv zal je het niet (echt) merken, maar tegen dat je peuter volwassen is, zal die toch wel een superextra-weetikveelwat-ultrahighdef tv hebben gok ik zo. Die filmpjes gaan nog lang mee, maar de kwaliteit erva is wellicht minder boeiend dan de herinnering die ze oproepen. Ik heb hier nog sony 8 filmpjes liggen, en hoewel de kwaliteit echt niet te vergelijken is met wat er nu op de markt is, ben ik mijn ouders toch zeer dankbaar dat ze ooit die videocamera gekocht hebben. 't is echt heel leuk.
En inderdaad de s90 is eigenlijk gericht op de wat serieuzeere fotografen, het verschil dat je ermee kan halen licht vooral in de extra manuele opties die het ding heeft, maar dna moet je ze wel weten te gebruiken natuurlijk.
En inderdaad de s90 is eigenlijk gericht op de wat serieuzeere fotografen, het verschil dat je ermee kan halen licht vooral in de extra manuele opties die het ding heeft, maar dna moet je ze wel weten te gebruiken natuurlijk.
[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 09-06-2010 11:54 ]
Verwijderd
Wicked-Game schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 11:47:
[...]
Als spiegelreflex gebruik ik zelf ook Olympus. Heb hiervoor 2 body's een E500 en de Semi-Pro E3. Wat dat betreft zijn spiegelreflex camera's opmachtig tegen de compacts. Dat moet je je altijd blijven realiseren dat compacts nooit bij die kwaliteit kunnen komen.
Hou je wel rekening mee dat de S90 zoals ik al eerder noemde een camera is die veel instellingen handmatig kan laten doen. Ideaal dus voor een geoefende fotograaf, maar als het puur om P&S gaat (Point & Shoot) is de S90 misschien wel wat overkill.
Toch noem je de zoomfunctie wederom. Wat was de beweegreden om bijvoorbeeld de Panasonic TZ10 of Sony DSC-HX5V af te laten vallen? Die hebben beide een groot zoombereik en een groothoek.
Als ik kijk naar je zoom wens is de FZ38 de logischere keus tegenover de S90. Kijk hoe je het draait of keert je zal compromissen moeten sluiten.
Overigens HD opname, ja erg leuk natuurlijk en je zal het ook merken op een non HD tv. Of het een must is weet ik niet. Het blijft een fotocamera he
en geen videocamera.
[/quote]
Van de TZ10 las ik teveel negatieve reviews over ruis/tegenvallende resultaten, terwijl deze camera toch vrij prijzig is. Ik zou dan denk ik voor de goedkopere TZ7 gaan, maar die scheelt in prijs ook weer niet zoveel met de FZ38, waar in de reviews toch lovender over wordt gesproken.
De Sony die jij noemt vind ik te duur (ook omdat hij pas redelijk recent uit is is hij denk ik nog duurder) dan ga ik liever voor een canon voor dezelfde prijs. De WX1 heb ik net ook zitten te bekijken, deze is goedkoper en dat is op zich ook wel fijn. Lastig uit te leggen waarom ik niet voor de WX1 wil gaan, denk ook omdat deze niet met sd kaart werkt en de FZ38/S90 denk ik wel een stukje beter in de reviews eruit komen?
Ik vind het wel moeilijker worden nu ik weet dat er toch wel al goedkope instapspiegelreflexen te koop zijn
Ik ga ook eens in het starters dSRL-topic kijken...
Alleen wel erg jammer van de film..
Misschien moet ik maar gewoon de eerste de beste compact Canon van 200,- kopen
[...]
Als spiegelreflex gebruik ik zelf ook Olympus. Heb hiervoor 2 body's een E500 en de Semi-Pro E3. Wat dat betreft zijn spiegelreflex camera's opmachtig tegen de compacts. Dat moet je je altijd blijven realiseren dat compacts nooit bij die kwaliteit kunnen komen.
[/quote]
Van de TZ10 las ik teveel negatieve reviews over ruis/tegenvallende resultaten, terwijl deze camera toch vrij prijzig is. Ik zou dan denk ik voor de goedkopere TZ7 gaan, maar die scheelt in prijs ook weer niet zoveel met de FZ38, waar in de reviews toch lovender over wordt gesproken.
De Sony die jij noemt vind ik te duur (ook omdat hij pas redelijk recent uit is is hij denk ik nog duurder) dan ga ik liever voor een canon voor dezelfde prijs. De WX1 heb ik net ook zitten te bekijken, deze is goedkoper en dat is op zich ook wel fijn. Lastig uit te leggen waarom ik niet voor de WX1 wil gaan, denk ook omdat deze niet met sd kaart werkt en de FZ38/S90 denk ik wel een stukje beter in de reviews eruit komen?
Ik vind het wel moeilijker worden nu ik weet dat er toch wel al goedkope instapspiegelreflexen te koop zijn
Ik ga ook eens in het starters dSRL-topic kijken...
Alleen wel erg jammer van de film..

Misschien moet ik maar gewoon de eerste de beste compact Canon van 200,- kopen

Opzich lijkt mij de keus niet eens zo moeilijk dan meer. Zou gewoon voor de FZ38 gaan, die heeft 18x optische zoom (zwaar in het voordeel tegenover de S90). Een prima beeldkwaliteit! Kan HD opnemen in 720P formaat.
Dan lijkt mij de keus niet al te moeilijk meer. Of is er iets wat je tegenhoud bij de FZ38?
Wel grappig dat je meld dat de TZ7 beter in IQ is dan de TZ10, dat ervaar ik juist weer niet. De TZ10 heeft betere Image Stabilization mogelijkheden en betere noise onderdrukker. Alleen je moet je afvragen wanneer je een dermate hoge ISO waarde gaat gebruiken?
Vergeet ook niet dat hoe lichtsterker de lens is hoe minder ISO nodig is.
Als compactheid in de vorm van moet in broekzak passen niet mee speelt is de FZ38 gewoon jou keus. Zou daar niet te lang dan meer over twisten. Een DSLR kan altijd nog, en zou eerst eens met zo'n camera gaan werken.
Wat betreft prijs klopt het dat Sony wat prijzig is, speelt bij mij wel mee in mijn gedachten. Maar goed de Sony heeft voor mij weer leuke opties als Panorama, HDR en 10 FPS burstmode. Ach en zo blijf je aan de gang met vergelijken. Als ik alles voor jou op een rijtje neerzet denk ik dat je met de FZ38 een prima koop zal hebben.
Dan lijkt mij de keus niet al te moeilijk meer. Of is er iets wat je tegenhoud bij de FZ38?
Wel grappig dat je meld dat de TZ7 beter in IQ is dan de TZ10, dat ervaar ik juist weer niet. De TZ10 heeft betere Image Stabilization mogelijkheden en betere noise onderdrukker. Alleen je moet je afvragen wanneer je een dermate hoge ISO waarde gaat gebruiken?
Vergeet ook niet dat hoe lichtsterker de lens is hoe minder ISO nodig is.
Als compactheid in de vorm van moet in broekzak passen niet mee speelt is de FZ38 gewoon jou keus. Zou daar niet te lang dan meer over twisten. Een DSLR kan altijd nog, en zou eerst eens met zo'n camera gaan werken.
Wat betreft prijs klopt het dat Sony wat prijzig is, speelt bij mij wel mee in mijn gedachten. Maar goed de Sony heeft voor mij weer leuke opties als Panorama, HDR en 10 FPS burstmode. Ach en zo blijf je aan de gang met vergelijken. Als ik alles voor jou op een rijtje neerzet denk ik dat je met de FZ38 een prima koop zal hebben.
[ Voor 59% gewijzigd door Wicked-Game op 09-06-2010 12:27 ]
Voor hippe camerameisjes heeft Olympus de PEN uitgevonden.... dSRL kwaliteit en HD video in een hip compact jasje....Verwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:03:
.........Ik vind het wel moeilijker worden nu.......
http://www.olympus.nl/con...Banner_P1#penfamily/E-PL1
pricewatch: Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik kan dit alleen maar toejuichen als Olympus M4/3 adeptFiber schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:34:
[...]
Voor hippe camerameisjes heeft Olympus de PEN uitgevonden.... dSRL kwaliteit en HD video in een hip compact jasje....![]()
Maar wel weer ver boven de oorspronkelijke €200 grens die ondertussel al op €300 ligtFiber schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:34:
[...]
Voor hippe camerameisjes heeft Olympus de PEN uitgevonden.... dSRL kwaliteit en HD video in een hip compact jasje....![]()
Verwijderd
Haha, zooo hip ben ik nu ook weer niet hoorTeun_2 schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 12:49:
[...]
Maar wel weer ver boven de oorspronkelijke €200 grens die ondertussel al op €300 ligt
Voor die prijs zou ik zeker weten voor de spiegelreflex gaan.
'Wicked' : ik vond je betoog erg verhelderend, ik moet gewoon de knoop doorhakken en voor de FZ38 gaan. Risico van te lang blijven doorlezen/verdiepen/twijfelen is dat je áltijd wel betere (en duurdere) camera's tegenkomt. Uiteindelijk moet er gewoon een camera komen
Overigens speelde bij mij i/d evt. keuze voor een LZ 10 of 7 meer de prijs/kwal. mee. Dan zou ik eerder voor de LZ7 gaan. Maar nu ga ik dus voor de FZ38
Overigens belde ik net de MM, maar die hebben hem niet op voorraad/verkopen hem helemaal niet volgens de telefoniste. Dus het wordt online bestellen. In de pricewatch staat dit rijtje: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart
Kunnen jullie er een i/h bijz aanraden? Op zich vind ik het niet erg om een tientje meer te betalen als de service veel beter is. Ik denk dat ik er ook het beste een SD 16 kaartje bij kan kopen?
Op de groene sterretjes letten.... CameraNu is prima.
Edit: sdhc 8 Gb is volgens mij groot zat. class 6 denk ik, of class 4 als het goedkoop moet.
Edit: sdhc 8 Gb is volgens mij groot zat. class 6 denk ik, of class 4 als het goedkoop moet.
[ Voor 47% gewijzigd door Fiber op 09-06-2010 13:12 . Reden: sdhc ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
De Olympus PEN is een spiegelreflexVerwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:04:
[...]
Haha, zooo hip ben ik nu ook weer niet hoorMaar ziet er leuk uit, maar voor mij echt veeels te duur idd.
Voor die prijs zou ik zeker weten voor de spiegelreflex gaan.
'Wicked' : ik vond je betoog erg verhelderend, ik moet gewoon de knoop doorhakken en voor de FZ38 gaan. Risico van te lang blijven doorlezen/verdiepen/twijfelen is dat je áltijd wel betere (en duurdere) camera's tegenkomt. Uiteindelijk moet er gewoon een camera komen.
Overigens speelde bij mij i/d evt. keuze voor een LZ 10 of 7 meer de prijs/kwal. mee. Dan zou ik eerder voor de LZ7 gaan. Maar nu ga ik dus voor de FZ38
Overigens belde ik net de MM, maar die hebben hem niet op voorraad/verkopen hem helemaal niet volgens de telefoniste. Dus het wordt online bestellen. In de pricewatch staat dit rijtje: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart
Kunnen jullie er een i/h bijz aanraden? Op zich vind ik het niet erg om een tientje meer te betalen als de service veel beter is. Ik denk dat ik er ook het beste een SD 16 kaartje bij kan kopen?
Ja gezien je wensen lijkt mij de FZ38 een prima stap. Anders blijf je zoeken en vind je altijd wel weer een model wat weer iets beter kan maar weer iets ontbreekt etc. Dat zal je altijd wel houden.
16GB kaartje is prima. SDHC Class 4 moet voldoen lijkt mij. En laat uiteraard je bevindingen tegen die tijd even weten
Verwijderd
Hoe lang zou je kunnen filmen (HD neemt denk ik wel veel ruimte in?) op 8 GB? Zie dat de off Sandisk ong 40 euro is en de 16 GB 70 euro..
En wat is het verschil tussen class 4 en 6?
Het eerste wat je zegt klopt niet, het laatste wel.alleen op basis van het Micro Third/Four systeem.
Hoe kan je de pen nou een spiegelreflex noemen, als er geen spiegel in zit ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Wat hij bedoelt is dat je verwisselbare lenzen en een grote sensor hebt, maar je hebt inderdaad geen spiegel en razendsnel af systeem. En het is dus geen dslr.
[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 09-06-2010 13:23 ]
Verwijderd
Ha, ik zie dat ook de sandiks i/d pricewatch staanVerwijderd schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:18:
Hoe lang zou je kunnen filmen (HD neemt denk ik wel veel ruimte in?) op 8 GB? Zie dat de off Sandisk ong 40 euro is en de 16 GB 70 euro..
http://tweakers.net/price...XcDciWRvkROE8qSGsYWa875Bw
Take your pick, class 6 of class 10 is sneller, maar niet perse nodig. Transcend, Kingston, Dane Elec of Apacer zijn ook allemaal goede, bekende merken, allemaal prima.
Take your pick, class 6 of class 10 is sneller, maar niet perse nodig. Transcend, Kingston, Dane Elec of Apacer zijn ook allemaal goede, bekende merken, allemaal prima.
Hallo,
Ik heb al een hoop gelezen maar zit te twijfelen tussen de Fujifilm FinePix F70EXR en de F200EXR. Ik heb gelezen dat de F200EXR wat scherpere foto's maakt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En ik zit alleen met de battery duur is dat echt zo slecht?
Ik heb zelf een F30 gehad die is helaas overleden dus ben op zoek naar een goede vervanger. Ik hoop dat iemand me hier een goed advies kan geven.
Alvast bedankt,
(Ik kon nergens het vervolg vinden van het topic:Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3. Dus zet het hier maar even neer)
Ik heb al een hoop gelezen maar zit te twijfelen tussen de Fujifilm FinePix F70EXR en de F200EXR. Ik heb gelezen dat de F200EXR wat scherpere foto's maakt. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En ik zit alleen met de battery duur is dat echt zo slecht?
Ik heb zelf een F30 gehad die is helaas overleden dus ben op zoek naar een goede vervanger. Ik hoop dat iemand me hier een goed advies kan geven.
Alvast bedankt,
(Ik kon nergens het vervolg vinden van het topic:Welke dig. camera onder de 250 euro? Deel 3. Dus zet het hier maar even neer)
Verwijderd
Hallo, ik heb de FZ38 nu in huis en ben bezig hem te 'installeren'.
ik snap de lensbescherming die erbij zit alleen niet zo?? Op de foto's staat hij steeds zonder de lensbescherming erop afgebeeld, wanneer gebruik je de lensbescherming dan? Of alleen bij het opbergen?
I/d gebruiksaanw lees ik er ook niets expliciet over.
Sorry, dit is vast een heel blonde vraag
hier staat op de 1e foto de camera met lensbescherming:
http://www.vandenborre.be...nRyqajT.rpHqaf7fudnulqvdm
Bij de andere foto's zit er geen lensbesch op de camera.
ik snap de lensbescherming die erbij zit alleen niet zo?? Op de foto's staat hij steeds zonder de lensbescherming erop afgebeeld, wanneer gebruik je de lensbescherming dan? Of alleen bij het opbergen?
I/d gebruiksaanw lees ik er ook niets expliciet over.
Sorry, dit is vast een heel blonde vraag
hier staat op de 1e foto de camera met lensbescherming:
http://www.vandenborre.be...nRyqajT.rpHqaf7fudnulqvdm
Bij de andere foto's zit er geen lensbesch op de camera.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 13:30 ]
De lenskap word gebruikt bij invallend zonlicht.
Ga morgen zelf kijken naar de TZ10 en HX5v eens zien of de verkoper mij kan overtuigen. Want uit de recensies word ik niet heel veel wijzer. beide erg goede camera's zeggen ze, maar hebben ook zo hun minpunten. Iemand hier suggesties als ik zeg dat de camera op festivals gebruikt gaat worden, dus outdoors en overdag.
Savonds zal er ook geschoten worden. Film is ook wel belangrijk maar of dit nu 720P of 1080i is maakt mij niet heel vele uit. Enige nadeel bij de pana op Video vond ik de lichtstrepen waarmee panasonic mee te kampen heeft.
Ga morgen zelf kijken naar de TZ10 en HX5v eens zien of de verkoper mij kan overtuigen. Want uit de recensies word ik niet heel veel wijzer. beide erg goede camera's zeggen ze, maar hebben ook zo hun minpunten. Iemand hier suggesties als ik zeg dat de camera op festivals gebruikt gaat worden, dus outdoors en overdag.
Savonds zal er ook geschoten worden. Film is ook wel belangrijk maar of dit nu 720P of 1080i is maakt mij niet heel vele uit. Enige nadeel bij de pana op Video vond ik de lichtstrepen waarmee panasonic mee te kampen heeft.
[ Voor 62% gewijzigd door Wicked-Game op 11-06-2010 13:45 ]
Dat heet een zonnekap, geen lensbescherming. Je gebruikt hem als je de zon bijna in je beeld hebt en om zo invallend licht te voorkomen.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Het helpt wel, je kan beter met de zonnekap ergens tegenaan stoten dan met het frontelementWVL_KsZeN schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:30:
Dat heet een zonnekap, geen lensbescherming. Je gebruikt hem als je de zon bijna in je beeld hebt en om zo invallend licht te voorkomen.
Ik heb zelf de F200EXR. De batterijduur vind ik helemaal niet slecht. Als je 'constant' flitst gaat ie wel harder achteruit dan bij andere camera's. Maar flitsen is met de EXR sensor in huiskamer situaties nauwelijks nodigSmattie schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 15:37:
Hallo,
Het verschil tussen de F70EXR en de F200EXR zit 'm in enkele functies, het zoombereik en het aantal megapixels. De F70EXR heeft een slimme nachtfoto-functie, een groter zoombereik en 10 MP (F200EXR heeft 12 MP).
Outdoors en overdags geeft aan dat je vaak goede lichtomstandigheden hebt -> maakt niet uit wat voor camera.Wicked-Game schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 13:42:
Iemand hier suggesties als ik zeg dat de camera op festivals gebruikt gaat worden, dus outdoors en overdag.
Savonds zal er ook geschoten worden.
Festivals: zoom en beeldstabilisatie belangrijk, je wilt vast artiesten op een ver podium fotograferen. Als je dansend publiek en/of 's avonds wil fotograferen, dan is ruisvrij fotograferen belangrijk: dus meest lichtsterke lens en hoogst acceptabele ISO waarde. Lijkt me dus duidelijk wat je belangrijkste criteria zijn
Vaak kun je dit niet goed uit een reviewtekst halen. Vergelijk daarom sample shots. Zoveel je kan. Jeweetwel: een plaatje zegt meer dan duizend woorden.
[ Voor 9% gewijzigd door Fireshade op 11-06-2010 17:47 ]
Verwijderd
Nou, ben ik weer..
Ik heb vandaag de FZ38 uitgeprobeerd, zowel binnen als buiten, maar ben toch enigszins teleurgesteld in de kwaliteit van de foto's. Zo vind ik ze binnen toch niet scherp genoeg (terwijl het niet erg donker was) en zodra er ook maar een beetje bewogen wordt is de foto bewogen en onscherp.. (dit geldt ook voor de buitenfoto's waar het toch licht was). Verder lijkt het groen (van gras, bomen etc) in mijn ogen te fel t.o.v. de werkelijkheid.
Verwacht ik teveel of kan ik hem toch beter gaan ruilen voor een (instap) spiegelreflex?
Nu hoorde ik dat er ook spiegelreflexen zijn die kunnen filmen, maar zijn deze er tevens in het instapsegment? Ik ga me vanavond nog wel verder inlezen..
Ik heb vandaag de FZ38 uitgeprobeerd, zowel binnen als buiten, maar ben toch enigszins teleurgesteld in de kwaliteit van de foto's. Zo vind ik ze binnen toch niet scherp genoeg (terwijl het niet erg donker was) en zodra er ook maar een beetje bewogen wordt is de foto bewogen en onscherp.. (dit geldt ook voor de buitenfoto's waar het toch licht was). Verder lijkt het groen (van gras, bomen etc) in mijn ogen te fel t.o.v. de werkelijkheid.
Verwacht ik teveel of kan ik hem toch beter gaan ruilen voor een (instap) spiegelreflex?
Nu hoorde ik dat er ook spiegelreflexen zijn die kunnen filmen, maar zijn deze er tevens in het instapsegment? Ik ga me vanavond nog wel verder inlezen..
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2010 18:16 ]
Ik had hetzelfde gevoel met mijn fz18, is het net niet.. Heb sinds gisteren een panasonic G1, en die bevalt nu al aanzienlijk beter. Het is dan geen spiegelreflex, maar wel met verwisselbare lenzen, en een grote sensor.Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 18:15:
Nou, ben ik weer..
Maar het nadeel vande G1 is (voor jou anyway, I couldn't care less) is dat je er niet mee kan filmen, dan moet je ff wachten op de G2.
G1 heb ik nieuw gekocht voor 300€ en dan heb je toch echt wel een volwassen camera, micro four third lenzen zijn nog niet alom aanwezig, maar er komen er steeds meer bij.
Dus ik zou nog lekker een jaartje met die fz38 schieten en tegen die tijd is de G2 ook wel in prijs gezakt.
Micro for thirds camera is ws niet het allerbeste advies, wegens het gebrekkige aantal lenzen wat nu verkrijgbaar is (met adapter zijn er trouwens een heleboel meer beschikbaar, maar dan is het voordeel van MFT een beetje weg). Maar ik heb hem zelf gekocht omdat dat gedoe met die jaren 60 spiegeltjes nou maar eens afgelopen moet zijn.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Dan kan ik nog steeds de G2 aanraden.
maar dat durf ik daar niet te zeggen... Volgens mij is dat vloeken in de kerk... (A)
Het is hier in NL nog steeds een licht omstreden camera als je hem met DSLR vergelijkt, in de UK zijn ze veel populairder inmiddels, maar hier zijn ze wat conservatiever.
Zeker als je net begint en nog geen oude glasbak hebt worden ze (micro four thirds camera's) interessanter, kleinere camera, kleinere lenzen, dus makkelijker meenemen.
Hij is nu alleen nog iets te duur denk ik, G2 met kitlens is meen ik 650€.
Het is hier in NL nog steeds een licht omstreden camera als je hem met DSLR vergelijkt, in de UK zijn ze veel populairder inmiddels, maar hier zijn ze wat conservatiever.
Zeker als je net begint en nog geen oude glasbak hebt worden ze (micro four thirds camera's) interessanter, kleinere camera, kleinere lenzen, dus makkelijker meenemen.
Hij is nu alleen nog iets te duur denk ik, G2 met kitlens is meen ik 650€.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.
Zo lang je maar niet gaat beweren dat de kwaliteit hetzelfde is... Menig DSLR-gebruiker heeft voor dagelijks gebruik een "mindere" camera. Zo heb ik zelf, naast een Canon 40D + 50D en een hoop glas, een Canon G10. De beste camera is degene die je bij je hebt!Flagg schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 20:59:
Dan kan ik nog steeds de G2 aanraden.maar dat durf ik daar niet te zeggen... Volgens mij is dat vloeken in de kerk... (A)
Tja wat is kwaliteit..Toff schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 23:38:
[...]
Zo lang je maar niet gaat beweren dat de kwaliteit hetzelfde is... Menig DSLR-gebruiker heeft voor dagelijks gebruik een "mindere" camera. Zo heb ik zelf, naast een Canon 40D + 50D en een hoop glas, een Canon G10. De beste camera is degene die je bij je hebt!
Of het voldoende is voor 95% van de mensen die nu met een spiegel lopen, denk het wel.
Die paar procent die ECHT alles uit hun camera kunnen halen, nope daarvoor niet.
Denk trouwens dat je nog best moeite gaat hebben om een duidelijk kwaliteits verschil te zien zonder dat je gaat pixelpeepen. Een prof ziet het ws direct, maar die 95% niet.
Maar ja das een andere discussie en vind ik niet zo interessant.
Ik hou van innovatie dus vond het wel leuk om dan een mft te halen. ik zie het verschil toch niet.
Ik heb een flinke leesbril nodig, Als ik die afzet, zie ik ook geen verschil, maar het is er wel...Flagg schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 00:00:
Ik hou van innovatie dus vond het wel leuk om dan een mft te halen. ik zie het verschil toch niet.
Mijn G10 maakt heus geen slechte foto's (dat doe ik zelf...), maar dingen als selectieve scherpte (DOF), daar moet je niet mee aankomen bijvoorbeeld... Grootste bezwaar voor mij is de afdrukvertraging van het ding, maar zolang ik er geen actiefoto's mee maak, gaat het best... Ja, ruis bij hogere ISO-waarden, daar staan kleinere sensoren om bekend, maar als je alleen op webformaat publiceert, dan ziet niemand dat toch...
Kan je die mislukte fotos hier even posten met exifinfo? Dan kunnen wij iets beter beoordelen of het nu aan het toestel of aan de sinstellingen ligt?Verwijderd schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 18:15:
Nou, ben ik weer..
Verwijderd
Hoe kan ik hier foto's uploaden?
Er zit 1 mooie semi-macro bij, maar verder vond ik de beeldkwaliteit tov mijn huidige camera gewoon tegenvallen. Ondanks dat die oud is heb ik daar ook mooie foto's mee gemaakt. Dus vandaar dat ik nu denk dat ik toch gewoon voor de spiegelreflex moet gaan?
Het toestel wist nl niet goed met mijn bewegende kind om te gaan, zelfs niet bij daglicht. Bij een dSRL is dat wel stukken beter geloof ik?
Er zit 1 mooie semi-macro bij, maar verder vond ik de beeldkwaliteit tov mijn huidige camera gewoon tegenvallen. Ondanks dat die oud is heb ik daar ook mooie foto's mee gemaakt. Dus vandaar dat ik nu denk dat ik toch gewoon voor de spiegelreflex moet gaan?
Het toestel wist nl niet goed met mijn bewegende kind om te gaan, zelfs niet bij daglicht. Bij een dSRL is dat wel stukken beter geloof ik?
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2010 09:15 ]
Een g10 is er ook niet mee te vergelijken natuurlijk. Er was ergens een vergelijking tussen de Canon g10, pand g1 en een (instap) Canon dslr, en het verschil tussen de pana en de spiegel was gering, allebei evenveel ruis op hogere ISO's.Toff schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 01:17:
[...]
Ik heb een flinke leesbril nodig, Als ik die afzet, zie ik ook geen verschil, maar het is er wel...
Mijn G10 maakt heus geen slechte foto's (dat doe ik zelf...), maar dingen als selectieve scherpte (DOF), daar moet je niet mee aankomen bijvoorbeeld... Grootste bezwaar voor mij is de afdrukvertraging van het ding, maar zolang ik er geen actiefoto's mee maak, gaat het best... Ja, ruis bij hogere ISO-waarden, daar staan kleinere sensoren om bekend, maar als je alleen op webformaat publiceert, dan ziet niemand dat toch...
Het enige serieuze nadeel was het gebrek aan lenzen, en als die keuze niet snel gaat uitbreiden is het denk ik afgelopen met mft.
Ik wil iig die noktor f0.95 nog hebben.
Eerst moet je de foto op een internet zetten flickr ofzo, en daarna de Url die onder de eigenschappen van de foto staat in het 'voeg een afbeelding toe' plakken.Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2010 @ 09:14:
Hoe kan ik hier foto's uploaden?
Ik ben nieuw in FG. Heb me netjes voorgesteld in het "stel jezelf voor" topic. Ik ben een complete noob op het gebied van Fotografie. Ik heb nog nooit een digitale camera gehad. Voorheen schoot ik foto's en filmpjes met me telefoon, eerst een N95 en nu de N97. Voor die tijd met draadbare webcams gelopen.
Ik ben met name van plan om te filmen op feestjes waar het volume erg hard staat en vaak weinig licht is.
Nu is voor mij de tijd aangebroken om een digitale camera aan te schaffen. De eisen die ik stel zijn als volgt:
Waar moet ik als beginnerzijnde goed op letten? Zijn deze camera's te hoog gegrepen voor een noob? Hebben jullie andere voorstellen? Is 32GB als kaartje te rechtvaardigen of is dit overkill?

Nu is voor mij de tijd aangebroken om een digitale camera aan te schaffen. De eisen die ik stel zijn als volgt:
- Het moet een COMPACTcamera zijn die makkelijk te mee te nemen is, het liefst zo plat mogelijk ivm dragen in broekzak
- Goede foto's/filmpjes schieten met weinig licht
- Goede optische zoom
- Filmen in minimaal 720p formaat
- Kunnen zoomen tijdens filmen
- Goede geluidsopname tijdens filmen
- Goede batterij duur
Waar moet ik als beginnerzijnde goed op letten? Zijn deze camera's te hoog gegrepen voor een noob? Hebben jullie andere voorstellen? Is 32GB als kaartje te rechtvaardigen of is dit overkill?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
De pricewatch: Panasonic Lumix DMC-TZ7 Zwart is vrijwel hetzelfde als de TZ10 (Volgens sommigen zelfs beter) en toch weer E65 goedkoper. Het verschil zit vooral in de GPS en nog meer overbodige megapixels. Overigens is geen enkele compact echt goed bij weinig licht.
[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 16-06-2010 12:09 ]
Na veel wikken en wegen, heb ik besloten toch te gaan voor de Canon Powershot SX210 IS .
Wat mee speelt is dat ik een fan van de canon digitale camera's ben.
Wat ik jammer vind is dat de Canon Powershot SX210 IS geen Gps en/of Compas ingebouwd heeft.
Ook had ik een touchscreen wel een leuke toevoeging gevonden.
Ik ga eind aug op vakantie naar Costa Rica, en had eigenlijk gehoopt dat canon voor die tijd nog een
vergelijkbare camera zou uitbrenegen, met wat meer opties.
Kan helaas nergens iets vinden op het web, zelfs geen geruchten over een canon digitale camera met gps functie etc... jammer.
Wat mee speelt is dat ik een fan van de canon digitale camera's ben.
Wat ik jammer vind is dat de Canon Powershot SX210 IS geen Gps en/of Compas ingebouwd heeft.
Ook had ik een touchscreen wel een leuke toevoeging gevonden.
Ik ga eind aug op vakantie naar Costa Rica, en had eigenlijk gehoopt dat canon voor die tijd nog een
vergelijkbare camera zou uitbrenegen, met wat meer opties.
Kan helaas nergens iets vinden op het web, zelfs geen geruchten over een canon digitale camera met gps functie etc... jammer.
--dubbel
[ Voor 99% gewijzigd door MAher op 16-06-2010 13:14 ]
Ben benieuwd hoe wie dat beweert, met de Sony kan je juist bijzondere low-light fotos maken door wat slimme truukjes die erin zitten (met dank aan de snelle CMOS-sensor)Techno Overlord schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:00:
Ik heb op verschillende sites gelezen dat de Panasonic een helderder beeld geeft tijdens het filmen, beter geluid heeft tijdens en filmen en betere opnames maakt met weinig licht.
Fotokwaliteit is wat beter van de Panasonic, maar als je low-light als een prioriteit ziet dan is de Sony de keuze imho. Met de Panasonic kan je in bepaalde gevallen niks, waar de Sony er nog iets heel leuks van bakt.
Voor de rest gaan alle punten die je noemt wel op voor de Sony zowel als voor de Panasonic, alleen is de HX5V een stukje kleiner en compacter dan de TZ10. Zie ook mijn review in de pricewatch.
Je zou overigens ook de TZ7 kunnen overwegen als GPS je niet interesseert. Die is namelijk vrijwel gelijk aan de TZ10 op wat megapixels, 2x extra zoom en de GPS na, maar wel weer een stukje goedkoper.
Ik word er zot van -_-
de verschillen zijn zo klein maar kan me er niet overzetten om er een te kiezen
Ben aan het kijken naar
-hx5v-> goede low light, burst, panorama
-sx200is -> met cdhk lijkt me wel een complete camera
-tz7 ->even goedkoop als sx200is, goede kwaliteit (zoals de hx5v)
de verschillen zijn zo klein maar kan me er niet overzetten om er een te kiezen
Ben aan het kijken naar
-hx5v-> goede low light, burst, panorama
-sx200is -> met cdhk lijkt me wel een complete camera
-tz7 ->even goedkoop als sx200is, goede kwaliteit (zoals de hx5v)
Bensimpel
Positieve meneer
Hallo, ik ben net nieuw in fotografie, en ik ga binnenkort een digitale fototoestel kopen, (voor spiegelreflex voel ik me nog te nieuw
)
Ik zat te denken aan de FZ38, naar wat voor soort dingen moet ik nou gaan kijken?
Enige tips?
Ik zat te denken aan de FZ38, naar wat voor soort dingen moet ik nou gaan kijken?
Enige tips?
😆 - Denk ook eens om ;)
Zag de SX 20 IS in de krant staan voor 300 euri. Nu heb ik een 20D met een paar leuke lenzen. Voor erbij wil ik een wat goedkoper cameraatje wat kleiner, lichter en goedkoper moet zijn.
Waarom ik op een Dslr over ben gestapt is de reden dat als je afdrukt je ook een foto van precies dat moment maakt. Mijn vorige camera, een pro 90 IS, deed dat niet, er zat bijna een halve seconde tussen afdrukken en sluiten.
Mijn vraag: is de SX20IS ook weer zo'n sloom apparaat of niet. Anders laat ik hem liever links liggen.
Waarom ik op een Dslr over ben gestapt is de reden dat als je afdrukt je ook een foto van precies dat moment maakt. Mijn vorige camera, een pro 90 IS, deed dat niet, er zat bijna een halve seconde tussen afdrukken en sluiten.
Mijn vraag: is de SX20IS ook weer zo'n sloom apparaat of niet. Anders laat ik hem liever links liggen.
Als jij gewoon eerst half indrukt om te focussen en dan doordruk maakt hij bij het doordrukken vrijwel gelijk de foto, nauwelijks vertraging merkbaar.
Maar in een keer doordrukken dan maakt hij geen foto.
Maar in een keer doordrukken dan maakt hij geen foto.
Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis
Had dezelfde afweging als jou, en kwam ook uit op beide camera's. Zal even de punten tegen elkaar afzetten waaruit duidelijk word waarop je kan gaan beslissen.Techno Overlord schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:00:
Ik ben nieuw in FG. Heb me netjes voorgesteld in het "stel jezelf voor" topic. Ik ben een complete noob op het gebied van Fotografie. Ik heb nog nooit een digitale camera gehad. Voorheen schoot ik foto's en filmpjes met me telefoon, eerst een N95 en nu de N97. Voor die tijd met draadbare webcams gelopen.Ik ben met name van plan om te filmen op feestjes waar het volume erg hard staat en vaak weinig licht is.
Nu is voor mij de tijd aangebroken om een digitale camera aan te schaffen. De eisen die ik stel zijn als volgt:Het maakt me verder niet uit of er GPS op zit of dat er panorama-foto's mee gemaakt kunnen worden. Mijn budget is 400euro maar hoe minder hoe beter. Ik zoek verder een tasje erbij en een geheugenkaart. Ik ben me op dit moment zoveel mogelijk aan het inlezen in de verschillende termen. Dit zijn er erg veel en voor en noob is het dus erg lastig om een bepaalde keuze te maken. Toch heb ik al twee toestellen op het oog.Er moet ook nog een SD-kaartje bij en ik dacht aan:Ik heb op verschillende sites gelezen dat de Panasonic een helderder beeld geeft tijdens het filmen, beter geluid heeft tijdens en filmen en betere opnames maakt met weinig licht.
- Het moet een COMPACTcamera zijn die makkelijk te mee te nemen is, het liefst zo plat mogelijk ivm dragen in broekzak
- Goede foto's/filmpjes schieten met weinig licht
- Goede optische zoom
- Filmen in minimaal 720p formaat
- Kunnen zoomen tijdens filmen
- Goede geluidsopname tijdens filmen
- Goede batterij duur
Aller eerst de image quality overdag. Hierin is de Panasonic scherper en beter met zijn kleuren dan de Sony. De Sony blijft aan de randjes toch wat onscherp, en ook het diepte gevoel was wat minder bij Sony. dus voor overdag fotografie is de Panasonic zeker beter. Dan de avond fotografie, hierin heeft Sony met de CMOS een voordeel, alleen door de lichtsterkte van de lens knalt die te snel naar een te hoge ISO wat weer ruis oplevert.
Dit zou normaliter een probleem zijn waar het niet dat Sony wat trucjes heeft om de ISO ruis wat te verbeteren. Dit werkt zeker wel naar behoren, al lijkt het wel een soort van zweem op te leveren over het beeld. Mist dus wat scherpte. Panasonic in de avond is wel iets minder, maar niet zoals hier iemand schrijft onbruikbaar. Dat is complete onzin.
Dan het videofilmen. Hierin is de Sony qua kwaliteit wel iets beter vanwege de 1080i opname mogelijkheid. Alleen hebben ze een ronduit slechte microfoon weer ingebouwd. Qua scherpte is de Sony wel beter dan de Panasonic op video gebied. Maar qua microfoon is de Panasonic weer beter. Overigens vond ik het verschil tussen de 720P en 1080i niet mega groot. Panasonic heeft wel 1 nadeel met videofilmen, dat is met direct zonlicht op objecten die glimmen kan de camera tijdens filmen een streep van licht vertonen. Dat is een minpuntje, al heeft dat met de sensor te maken.
Beide camera's kunnen prima zoomen tijdens filmen, waarbij de Panasonic iets verder rijkt met zijn zoomlens.
Zet je even de plussen en minnen bij elkaar dan krijg je het als volgt:
Sony HX5v
+ 1080i opname
+ CMOS en daardoor in het donker betere opname (leuke features als panorama sweep en 10frames per seconden)
+ HDR mogelijkheid (2frames)
- slechte microfoon
- Door lichtsterkte lens snel te hoge ISO wat ruis oplevert, en Sony zijn trucendoos moet openen.
- Image quality overdag
Panasonic TZ-10
+ Image Quality overdag
+ Goede microfoon
+ Meer zoom mogelijkheid tijdens filmen + fotograferen
- Minder in donkere omgevingen qua fotografie
- lichtstreep bij filmen op objecten die heel veel fel licht weerkaatsen.
Ben uiteindelijk zelf toch voor de TZ-10 gegaan, mede omdat die iets goedkoper is dan de Sony. En vond Sony zijn foefjes om de ISO te verbeteren niet ten goede komen aan de image quality. Voor beide camera's valt wat te zeggen, en heb zelf nog nooit zolang getwijfeld als nu. Maar kan niets anders zeggen dat de Panasonic een goede camera is.
Overigens waarom een Class 10 kaart? Met Class 6 kan je al prima HD opnemen. Tenzij de prijs tussen Class10 en Class6 niet veel scheelt.
Lastig idd. Ik vind een goede mic ontzettend belangrijk omdat ik vaak bij harde muziek film. Dat ook nog eens vaak in het donker met wat flitslichten en lasers enzo. Dus ik heb én een goede mic nodig én goed in t donker kunnen filmen. Geen van beide toestellen kan dit allebei. Aangezien ik een goede mic belangrijker vind ivm het achteraf goed kunnen horen welke plaat er speelt en de Panasonic met weinig ligt toch tenminste íets laat zien, ga ik denk ik voor de Panasonic. Ik kan me niet voorstellen dat met weinig licht er totaal niets te zien is met de Pana. Zefls mijn Nokia N97 laat nog iets zichtbaars zien bij het filmen in dat soort omstandigheden. Tevens is de Pana ietsjes goedkoper. Alhoewel ik de Sony er weer slicker uit vind zien.
Al met al ga ik toch voor de Panasonic. Op youtube ook genoeg filmpjes met dit ding in het donker gezien en voor mijn maatstaven is dit ruim voldoende! De Panasonic it is... Binnekort mijn eerste foto's!!
Dit bedoel ik dus:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=C7Hek8YbfIU]
Genomen in de omstandigheden zoals ik ze bedoel. Wel niet de muziek van mij...
Al met al ga ik toch voor de Panasonic. Op youtube ook genoeg filmpjes met dit ding in het donker gezien en voor mijn maatstaven is dit ruim voldoende! De Panasonic it is... Binnekort mijn eerste foto's!!
Dit bedoel ik dus:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=C7Hek8YbfIU]
Genomen in de omstandigheden zoals ik ze bedoel. Wel niet de muziek van mij...

[ Voor 8% gewijzigd door Techno Overlord op 17-06-2010 08:46 ]
Forever raver!
er is nog een verschil: de TZ10 heeft een P A S en M modus, iets wat bij de tz7 ontbrak.MAher schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:13:
[...]
Je zou overigens ook de TZ7 kunnen overwegen als GPS je niet interesseert. Die is namelijk vrijwel gelijk aan de TZ10 op wat megapixels, 2x extra zoom en de GPS na, maar wel weer een stukje goedkoper.
wat is een P A S en M modus dan?
Forever raver!
In het kort:
P = programma (autostand met iets meer opties)
A = aperture priority, het diafragma (lensopening) is in te stellen en de camera bedenkt daar een sluitertijd
S = shutter priority, de sluitertijd is in te stellen en de camera bedenkt daar een diafragma bij
M = manual, zowel de sluitertijd als diafragma moet je zelf instellen.
P = programma (autostand met iets meer opties)
A = aperture priority, het diafragma (lensopening) is in te stellen en de camera bedenkt daar een sluitertijd
S = shutter priority, de sluitertijd is in te stellen en de camera bedenkt daar een diafragma bij
M = manual, zowel de sluitertijd als diafragma moet je zelf instellen.
Trouwens raar dat niemand bijna aan de Canon Powershot SX210 IS denkt.
Heb veel reviews gelezen, en de canon komt vaak beter uit de tests dan de panasonic en de sony's.
Alleen de Features van de Canon Powershot SX210 IS zijn iets minder, maar als je de gps etc niet zo intressant vind, is de Canon Powershot SX210 IS toch wellicht de beste keuze !
Heb veel reviews gelezen, en de canon komt vaak beter uit de tests dan de panasonic en de sony's.
Alleen de Features van de Canon Powershot SX210 IS zijn iets minder, maar als je de gps etc niet zo intressant vind, is de Canon Powershot SX210 IS toch wellicht de beste keuze !
Was ook een alternatief, maar had hem in mijn handen en vond het niet prettig. Tevens de flitser constructie vind ik niet degelijk. Dat zijn wel missers in de bouw van de camera. Wilde zelf ook liever een cameratje met toch iets van een grip als je 1 hand gebruikt. Daarin voorzien de Sony en de Pana beter.KunDun schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 10:52:
Trouwens raar dat niemand bijna aan de Canon Powershot SX210 IS denkt.
Ach je moet hem inderdaad net even anders vasthouden dan andere camera's maar eenmaal aan gewend werkt het prima. Voor mij althans 
Maar de mic van de 210 is ook niet meer zoals de vroeger bij canon waren hoor. Raakt sneller overstuurt dan de vroegere camera's van canon.
Maar de mic van de 210 is ook niet meer zoals de vroeger bij canon waren hoor. Raakt sneller overstuurt dan de vroegere camera's van canon.
[ Voor 34% gewijzigd door 13art op 17-06-2010 13:39 ]
Inderdaad een wel wat verrassende uitslag.
Al ligt het wel redelijk dicht bij elkaar.
Ik zou mn Canon bijvoorbeeld niet gaan omruilen voor de Casio of de Samsung. Maar leuk om te lezen
Al ligt het wel redelijk dicht bij elkaar.
Ik zou mn Canon bijvoorbeeld niet gaan omruilen voor de Casio of de Samsung. Maar leuk om te lezen
Ik heb net mn dig. camera binnengekregen, een Sony Cybershot DSC-W350. Nu zit er uiteraard geen geheugenkaartje bij. Ik kan op google en hier op tweakers maar lastig vinden wat nu een goed kaartje is bij deze camera (ik ben een camera noob)..
Ik denk aan 8 gig dat is voldoende voor 4000 foto's las ik. Maar ik hoef toch geen Sony kaartje te nemen? Zag namelijk de Kingston 8GB SDHC Class 4 Flash Card als populairste product hier op tweakers bij de kaartjes, dat leek me wel wat, of zou ik bijv. een hogere class moeten nemen?
Alvast thx voor reply
Ik denk aan 8 gig dat is voldoende voor 4000 foto's las ik. Maar ik hoef toch geen Sony kaartje te nemen? Zag namelijk de Kingston 8GB SDHC Class 4 Flash Card als populairste product hier op tweakers bij de kaartjes, dat leek me wel wat, of zou ik bijv. een hogere class moeten nemen?
Alvast thx voor reply
Staat waarschijnlijk wel in je manual wat voor kaartje geadviseerd wordt.
volgens mij adviseren de meeste fabrikanten een Class 6 kaartje...
volgens mij adviseren de meeste fabrikanten een Class 6 kaartje...
Heb de complete review even bekeken, en wat foto's vergeleken etc...Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:22:
Sow he!
DPreview travelzoom test 2010 met een zeer verrassende uitslag!
Maar wellicht dat ik bevooroordeeld ben, maar ik vind toch echt dat de Canon de mooiste foto's maakt.
Ook de kleuren zijn bij de canon veel "levendiger" dan bij de andere camera's in mijn opinie.
Of de kleuren bij de canon 100% naturel zijn durf ik niet te zeggen, maar ik vind het "mooi"
Effectieve zoom bereik van de canon is ook het beste, zoals te zien is op de test foto's.
Alleen in de wide angles foto's zie je duidelijk dat andere camera's meer laten zien.
Ik sta nog steeds achter mijn keuze (Het kiezen van de Canon)
--
[ Voor 114% gewijzigd door M.E.Amrani op 18-06-2010 02:44 ]
Ik net even wat filmpjes op youtube gecheckt om achter de geluidsopname kwaliteit van de Sony HX5v en de Panasonic TZ10 te komen. De Sony presteert bar slecht. Wat een waardeloze mic zit daar in. Mijn Nokia kan nog beter het geluid opnemen.
Dan wordt het voor mij toch de Panasonic. Spijtig maar waar, heb thuis heeeeel veel van Sony maar de digicam wordt van Panasonic...
Dan wordt het voor mij toch de Panasonic. Spijtig maar waar, heb thuis heeeeel veel van Sony maar de digicam wordt van Panasonic...
Forever raver!
Zeer verrassend inderdaad, al liggen ze erg dicht bij elkaar. En mijn keus voor de TZ-10 word daar ook weer bevestigd als een camera die zeker tot de betere compact traveller zoom camera's behoort. Toch heb ik weinig met merken als casio en samsung. Misschien toch wel omdat het merken zijn die zich nooit echt hebben geprofileert als echt camera merk.Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:22:
Sow he!
DPreview travelzoom test 2010 met een zeer verrassende uitslag!
Vind de Casio ook niet echt meer compact, toch wat grotere maten. de Samsung daarentegen is wel weer mooi compact.
Heb nu een paar dagen de TZ-10 en het bevalt mij uitstekend voor de doeleinden waarvoor ik het gebruik.
Had het al gemeldTechno Overlord schreef op vrijdag 18 juni 2010 @ 08:34:
Ik net even wat filmpjes op youtube gecheckt om achter de geluidsopname kwaliteit van de Sony HX5v en de Panasonic TZ10 te komen. De Sony presteert bar slecht. Wat een waardeloze mic zit daar in. Mijn Nokia kan nog beter het geluid opnemen.
[ Voor 34% gewijzigd door Wicked-Game op 18-06-2010 09:33 ]
Ben ik nou zo veeleisend of wat? Probeer uit alle reviews maar eens een camera te halen die EN snel is EN geen vervorming geeft. Sony HX5 : barrel distortion. Panasonic TZ10 : traag. En zelfs bij de Sony NEX5 (ok, iets duurder) gezeik met de vervorming van de lens. Ik wil gewoon een leuke vervanger van mijn oude Sony P100. Dat scherm is te klein en hij focust te langzaam. Als ik dan dit plaatje van de NEX5 zie word ik ook weer heel erg droevig. Vervormde pilaren met gekleurde randen. Wat een troep.
Pen PL2 E-PL1 beetgehad. Dat is die met de ingebouwde flitser. Scherm heeft echt te weinig pixels. Daarop kun je niet even snel zien of je foto scherp is. Gauw weer weggelegd.Wicked-Game schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 13:13:
[...]
De Olympus PEN is een spiegelreflexalleen op basis van het Micro Third/Four systeem. Een prachtig systeem met erg goede lenzen. Alleen heb ik zelf nog geen ervaring met de PEN modellen.
[ Voor 35% gewijzigd door Dancing_Animal op 21-06-2010 23:03 ]
Ik denk het.....Dancing_Animal schreef op maandag 21 juni 2010 @ 21:43:
Ben ik nou zo veeleisend of wat?
Tja, het blijven compacts. Redelijk goeie compacts, maar toch compacts. Je krijgt nou eenmaal geen dSLR kwaliteit in zo'n kleine behuizing, zeker niet met 10x zoom of meer. Kijk anders eens naar de Canon G11 of S90 en de Panasonic LX3. Minder zoom maar kwalitatief wat beter.Probeer uit alle reviews maar eens een camera te halen die EN snel is EN geen vervorming geeft. Sony HX5 : barrel distortion. Panasonic TZ10 : traag.
Weet je zeker dat het niet aan je scherm ligt? Ik zie er niets bijzonders aan. Maar ik ben ook niet zo'n kritische pixelpeeper.En zelfs bij de Sony NEX5 (ok, iets duurder) gezeik met de vervorming van de lens. Ik wil gewoon een leuke vervanger van mijn oude Sony P100. Dat scherm is te klein en hij focust te langzaam. Als ik dan dit plaatje van de NEX5 zie word ik ook weer heel erg droevig. Vervormde pilaren met gekleurde randen. Wat een troep.
Als je echt een serieus betere camera wil neem dan gewoon een goede dSLR. met een paar fatsoenlijke lenzen erbij.
Klik eens 1 keer op het plaatje, op de linkerpilaar. Die is helemaal krom en omringd met roodachtige lijntjes, dat zie je toch wel? Scherm hier is een Apple Cinema Display (met hoofdlettersFiber schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:28:
[...]
Ik denk het.....![]()
[...]
Tja, het blijven compacts. Redelijk goeie compacts, maar toch compacts. Je krijgt nou eenmaal geen dSLR kwaliteit in zo'n kleine behuizing, zeker niet met 10x zoom of meer. Kijk anders eens naar de Canon G11 of S90 en de Panasonic LX3. Minder zoom maar kwalitatief wat beter.
[...]
Weet je zeker dat het niet aan je scherm ligt? Ik zie er niets bijzonders aan. Maar ik ben ook niet zo'n kritische pixelpeeper.![]()
Als je echt een serieus betere camera wil neem dan gewoon een goede dSLR. met een paar fatsoenlijke lenzen erbij.
Die S90 is zeker interessant, maar wat ik bij dpreview las was ie dan weer te traag om snel op bij voorbeeld een snel heen en weer rennend kind te focussen. En laat dat nou net zijn wat ik wil fotograferen
DSLR vind ik te groot. Wil zelf graag meerennen
Misschien eens kijken naar de Panasonic GF1 dan? Die heeft wel een beter scherm dan de PEN én een flitser.. (maar geen ingebouwde stabilisatie, dat zit bij panasonic in de lens.)
Ik heb zelf de LX3 en ben er nog steeds héél erg blij mee. (mijn vriendin heeft de TZ5, en als we samen op stap zijn hebben we een ideale combinatie vind ik zo
). Wel kan elke camera beter, zo vind ik de ruis-prestaties van mijn LX3 nog steeds niet geweldig.. Als Panasonic met een nieuw model zou komen à la de EX1 van Samsung dan ga ik zelf nog eens goed nadenken
24-72 met f1.8 - f2.4 zou ik echt geweldig vinden, zeker met backlit sensor. Maar dan niet met een kleinere sensor..
Ik heb zelf de LX3 en ben er nog steeds héél erg blij mee. (mijn vriendin heeft de TZ5, en als we samen op stap zijn hebben we een ideale combinatie vind ik zo
[ Voor 58% gewijzigd door WVL_KsZeN op 21-06-2010 22:53 ]
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Ik zie het echt niet, heb goed gekeken, maar dan is het mischien toch andersom, en zie jij op die mooie ACD wel meer dan ik op mijn bijna 7 jaar oude 1680x1050 Dell Inspiron 8600.Dancing_Animal schreef op maandag 21 juni 2010 @ 22:44:
........
Klik eens 1 keer op het plaatje, op de linkerpilaar. Die is helemaal krom en omringd met roodachtige lijntjes, dat zie je toch wel? Scherm hier is een Apple Cinema Display (met hoofdletters)
........
Ik zag dat er eerder in dit topic regelmatig werd gesproken over de Sony wx1. Vandaar dat ik even wil melden dat deze bij Media Markt Enschede voor 180 euro ligt. En je kan via Sony ook nog 25 euro cashback erop krijgen (of een gratis foto-album). Dus dan 155 euro ipv de 200 euro in de pricewatch. Niet slecht. (nu valt hij officieel alleen niet meer binnen de prijs-range van dit topic
)
[ Voor 16% gewijzigd door woekele op 22-06-2010 11:45 ]
Ik heb nog altijd niet mn keuze kunnen maken.
Op dit moment heb ik 3 kandidaten
- Panasonic TZ-10
- Panasonic FZ38
- Fujifilm HS10
Deze moet mn Fuji S5500 gaan vervangen.
De 'wensen':
- Handmatige instelmogelijkheden
- Redelijke zoom (min 10x, dat heeft mn S5500 ook en dat is soms toch wel lekker)
- HD opnamemogelijkheid. 720p is voldoende
De kwaliteit van de camera's ligt redelijk gelijk volgens mij. Verschillen zitten dus in de kleinere punten.
TZ-10: Mooi compact, AVCHDLite
FZ-38: Wat groter, ligt dus wat steviger in de hand, maar minder compact. Wel 18x zoom
HS-10: 30x zoom. Zal, met name aan het einde van zn zoom, mindere kwaliteit geven, maar desondanks is het wel een pluspunt. Tevens SLR-like zoom, dus draaibare lens (pluspunt). Verder AA batterijen.
Ik neig naar de HS-10. Zoom 'dmv lens' vind ik fijner, AA blijft de voorkeur tov accus.
Wat me verder nergens goed duidelijk wordt is de zoomfunctie: Is deze TIJDENS het filmen ook bruikbaar? Bij de HS10 wel, en dat vind ik een zeer groot pluspunt.
- Panasonic TZ-10
- Panasonic FZ38
- Fujifilm HS10
Deze moet mn Fuji S5500 gaan vervangen.
De 'wensen':
- Handmatige instelmogelijkheden
- Redelijke zoom (min 10x, dat heeft mn S5500 ook en dat is soms toch wel lekker)
- HD opnamemogelijkheid. 720p is voldoende
De kwaliteit van de camera's ligt redelijk gelijk volgens mij. Verschillen zitten dus in de kleinere punten.
TZ-10: Mooi compact, AVCHDLite
FZ-38: Wat groter, ligt dus wat steviger in de hand, maar minder compact. Wel 18x zoom
HS-10: 30x zoom. Zal, met name aan het einde van zn zoom, mindere kwaliteit geven, maar desondanks is het wel een pluspunt. Tevens SLR-like zoom, dus draaibare lens (pluspunt). Verder AA batterijen.
Ik neig naar de HS-10. Zoom 'dmv lens' vind ik fijner, AA blijft de voorkeur tov accus.
Wat me verder nergens goed duidelijk wordt is de zoomfunctie: Is deze TIJDENS het filmen ook bruikbaar? Bij de HS10 wel, en dat vind ik een zeer groot pluspunt.
Hoe snel is die HX5 eigenlijk met focussen? Als er een kind voorbijrent, hoe snel stelt het ding er dan op scherp en wanneer maakt ie de foto? Met mijn huidige camera (Sony P100) heb ik op die manier al menig actiemoment gemist. En hoe snel kun je een volgende foto maken er van uitgaande dat je geen flits gebruikt.
Eigenlijk wil ik hetzelfde weten voor de Panasonic TZ10 / LX3 en de Canon S90. Hoe verhouden die dingen zich in snelheid tot elkaar, dus focussen en foto maken en hoe verhouden ze zich qua beeldkwaliteit. Er staan veel reviews online, maar ze worden niet altijd met elkaar vergeleken. Een verkoper vertelde mijn dat de Lumixen nogal traag zijn. Klopt dit? Ik kom er niet echt uit.
Eigenlijk wil ik hetzelfde weten voor de Panasonic TZ10 / LX3 en de Canon S90. Hoe verhouden die dingen zich in snelheid tot elkaar, dus focussen en foto maken en hoe verhouden ze zich qua beeldkwaliteit. Er staan veel reviews online, maar ze worden niet altijd met elkaar vergeleken. Een verkoper vertelde mijn dat de Lumixen nogal traag zijn. Klopt dit? Ik kom er niet echt uit.
[ Voor 53% gewijzigd door Dancing_Animal op 27-06-2010 01:25 ]
Heb een beetje hetzelfde probleem alleen heb ik de TZ-10 uitgefaseerd en de nieuwe Olympus 800 ervoor in de plek gezet:DJSmiley schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:52:
Ik heb nog altijd niet mn keuze kunnen maken.
- Panasonic TZ-10
- Panasonic FZ38
- Fujifilm HS10
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fujifilm FinePix HS10 Zwart | € 365,- | € 365,- |
1 | Olympus SP-800UZ Zwart | € 254,07 | € 254,07 |
1 | Panasonic Lumix DMC-FZ38 Zwart | € 257,- | € 257,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 876,07 |
De Pana krijgt goede reviews omdat de lenzen (in mijn lekentaal) dicht bij Leica-standaarden liggen maar meteen de laagste zoom (18x tov de 30x van de rest). Helaas is de Fuji een stuk duurder, onder andere door de mogelijkheid om 1080p video's te schieten.
Zelf neig ik erg naar de FZ38 maar het toestel is al een jaar op de markt en van de Olympus kan ik nog geen goede/objectieve reviews vinden op de bekende sites. Helaas zijn geen van de toestellen meegenomen in de DPReview Superzoom-test...
Iemand hier een mening over met medeneming van het volgende feit: ik ga nog wel eens naar de races (Zandvoort etc) en wil dan best een auto goed in beeld kunnen krijgen op hoge snelheid. Dit is dus geen vereiste maar zou wel fijn zijn.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
@MAX3400
Van de door jou aangegeven camera's steekt de HS10 er toch wel met kop en schouders bovenuit, niet alleen heeft deze namelijk een groter zoombereik... tevens kan deze rond de 10 frames per seconden schieten, dus met andere woorden, op zandvoort heb je gewoon een veel grotere kans om een langsrijdende auto perfect op de plaat te krijgen.
wilde 2 weken geleden voor een SX20 gaan, maar de HS10 brengt me overtuiging aan het wankelen, en ik kan helaas heen goeie reviews vinden.
Van de door jou aangegeven camera's steekt de HS10 er toch wel met kop en schouders bovenuit, niet alleen heeft deze namelijk een groter zoombereik... tevens kan deze rond de 10 frames per seconden schieten, dus met andere woorden, op zandvoort heb je gewoon een veel grotere kans om een langsrijdende auto perfect op de plaat te krijgen.
wilde 2 weken geleden voor een SX20 gaan, maar de HS10 brengt me overtuiging aan het wankelen, en ik kan helaas heen goeie reviews vinden.
De FZ38 heeft ook een burst van 2.5 tot 10 fps afhankelijk van de gekozen resolutie en alleen de FZ38 heeft een lagere zoom (18x t.o.v. de rest met 30x).
Kwam gisteren nog wel een paar overtuigende dingen tegen die "handig" zijn van Pana... Weegt het minste, gaat het langste mee op 1 voeding (in dit geval de fabrieksaccu) en is seamless compatible met mijn Viera-TV en BD-speler voor het laten zien van de geschoten foto's en filmpjes.
Zie mezelf eerlijk gezegd niet de 100 Euro extra neerleggen voor de HS10 maar hou het topic nog even een paar dagen in de gaten voor andere/extra argumenten.
Kwam gisteren nog wel een paar overtuigende dingen tegen die "handig" zijn van Pana... Weegt het minste, gaat het langste mee op 1 voeding (in dit geval de fabrieksaccu) en is seamless compatible met mijn Viera-TV en BD-speler voor het laten zien van de geschoten foto's en filmpjes.
Zie mezelf eerlijk gezegd niet de 100 Euro extra neerleggen voor de HS10 maar hou het topic nog even een paar dagen in de gaten voor andere/extra argumenten.
De FZ38 zou je eerder meer kunnen zien als een camera voor diegene die vooral een lichte, ''compacte'' superzoom willen en voornamenlijk op iA schieten. De HS10 lijkt vooral populair voor de mensen die echt meer de comfort van een dSLR willen en de SX20 ligt daar tussen in. Dat lijkt toch wel de diagnose na een kleine 600 posts te hebben gevolgt.
Ja ik weet het dit is over het algemeen ligt vooral aan de desbetreffende persoon zelf/

Dan is het wel handig om te bellen of ze de HS10 hebben, omdat ie maar beperkt leverbaar is doordat iedereen hem wilt hebben.
Verwijderd
Ik ben op zoek naar een tough camera, dus eentje die wel tegen een stootje kan, en ook waterproof is.
Nu heb ik de Panasonic Lumix DMC-FT2, Casio EX-G1, Olympus µ TOUCH 8010 en de Sony Cyber-shot DSC-TX5 gezien als mogelijke candidaten.
Nu wil ik er niet perse mee gaan zwemmen, maar gaat het mij er gewoon om dat het een goede stevige camera is die het gewoon blijft doen als hij een keertje op de grond valt, of hij nat wordt.
De DMC-FT2 en de EX-G1 lijken mij op dit moment het meest geschikt, maar wat zijn jullie ervaringen met deze camera's?
Ik hoop graag wat advies te krijgen!
Nu heb ik de Panasonic Lumix DMC-FT2, Casio EX-G1, Olympus µ TOUCH 8010 en de Sony Cyber-shot DSC-TX5 gezien als mogelijke candidaten.
Nu wil ik er niet perse mee gaan zwemmen, maar gaat het mij er gewoon om dat het een goede stevige camera is die het gewoon blijft doen als hij een keertje op de grond valt, of hij nat wordt.
De DMC-FT2 en de EX-G1 lijken mij op dit moment het meest geschikt, maar wat zijn jullie ervaringen met deze camera's?
Ik hoop graag wat advies te krijgen!
Advies? Cursusje NL's bij de LOI?
Ontopic:
Al eens gekeken naar de Pentax Optio W90? Schijnt ook zeer robust te zijn...

Ontopic:
Al eens gekeken naar de Pentax Optio W90? Schijnt ook zeer robust te zijn...
[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 30-06-2010 13:55 ]
Forever raver!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk
Doe eerst zelf onderzoek zodat je hier gerichte vragen kan stellen, het is hier geen vraagdump namelijk