Een kort stukje over mijn ervaring met
Virgin Mobile in
Canada.
Een dag na aankomst heb ik in Calgary bij een winkel een prepaid simkaart gekocht. Deze kost een paar
CAD. Ik mocht hem gratis ontvangen, omdat er op dat moment een computerstoring was en de medewerker mijn sim niet kon activeren. Dit activeren is overigens prima zelf te doen via internet, waarvoor je het simkaartnummer en je IMEI nodig hebt.
Pakketten:
Je kan bij Virgin Text, Talk & Text en Talk, Text & Data Plans aanschaffen met je prepaid kaart. Pay as you go kan trouwens ook gewoon.
De pakketten zijn
hier te vinden. Het is duur voor wat je krijgt, maar volgens mij is dit zo bij alle Canadese carriers (corrigeer me als dit niet zo is). Zelf heb ik voor het pakket met 2GB gekozen, dit kost 70 CAD (ongeveer 50 euro).
Het vermelden waard is dat je bij Virgin alleen met een Canadese creditcard of een prepaid voucher kan opwaarderen. Je krijgt een melding als je pakket is verlopen en een nieuwe moet aanschaffen. Automatische aanschaffing kan ook, mits je dus over een Canadese creditcard beschikt. Een prepaid voucher is hiervoor dus ideaal, omdat automatische afschrijving hierbij dus niet werkt omdat je dan een nieuwe voucher moet kopen. Tijdens het activeren van de sim kun je een vouchercode invoeren en meteen je gewenste pakket kiezen. Binnen een halfuur na activeren werkt de sim.
Voor long distance telefoneren raadde de vriendelijke medewerker mij aan om eerst een long distance calling card te kopen, omdat de kosten torenhoog kunnen oplopen. Dit heb ik gedaan en zodoende redelijk wat af kunnen bellen met het thuisfront (met een kaartje van 5 CAD kun je al heel wat bellen).
Bereik:
Virgin gebruikt het netwerk van Bell, wat een van de grotere netwerken heeft. Ik ben in Alberta en British Columbia geweest en in de grotere steden waar ik ben geweest (Calgary, Kamloops, Vancouver & Victoria) had ik altijd 4G. In de dorpjes en de wat grotere toeristische trekpleisters is eigenlijk ook wel altijd signaal beschikbaar (wisselend tussen 3G en 4G). In de afgelegen gebieden kun je bereik vergeten, maar volgens mij is dat bij zowat alle netwerken zo.
Opmerkelijk is dat ik gedurende mijn drie dagen in Seattle (USA) niet kon roamen op een US carrier. Mocht je dus voor langere tijd de US ingaan, dan is dit dus niet de ideale carrier voor je.
Al met al zou ik Virgin Canada zeker aanraden, mits je niet voor langere tijd naar de USA gaat. Op de plekken in dit deel van Canada is de internet snelheid voldoende (in de steden razendsnel). Bovenop de bergen in de Rocky Mountains heb je geen service. Zeker niet erg, omdat de natuur adembenemend schitterend is