Welkom in het Mobiel internet in het buitenland topic
Dit topic is bedoeld om een discussie op te starten en ervaringen uit te wisselen over het gebruik van mobiel internet in het buitenland. Internetten op de vakantielocatie wordt steeds normaler, steeds meer vakantiegangers nemen hun mobiele telefoon met internetmogelijkheden of hun laptop mee. Wireless internet is in vele hotels vaak nog erg duur, en wanneer men via de Nederlandse en Belgische providers gaat roamen in het buitenland staat men thuis een zeer gepeperde rekening te wachten. Daarnaast moet je met campingwifi of hotel wifi je maar afvragen hoeveel bandbreedte je tot je beschikking hebt aangezien je je verbinding met anderen zal moeten delen.Wat is de beste manier om in het buitenland het internet op te gaan?
Er zijn grofweg drie manieren om mobiel het internet op te gaan in het buitenland, de tweakerwaardige manier, en de $$$ easy way out.
Met je eigen abbo
Sinds vorig jaar geldt Roam like home, dus roaming vanuit je bundel binnen de EU. Bellen, SMS en internet vanuit de gehele EU met je thuisbundel. Afhankelijk van je soort contract heb je gewoon je eigen bundel (KPN, Vodafone) of een beperkt aantal GB's (T-Mobile/Tele2). Neem contact op met je provider om te kijken wat voor jou geldt.
Let op: Sinds Roam like home kan je niet meer alle netwerken gebruiken over de grens. Ik kan met mijn KPN prive en Vodafone grootzakelijke sims geen contact meer maken met Free in Frankrijk bijvoorbeeld.
De tweakerwaardige manier
Vaak is een prepaid simkaart van een nationale aanbieder de beste optie. Net zoals in Nederland en België hebben veel buitenlandse providers een optie om voor een vast bedrag per maand online te gaan. Mijn advies is om dit met een Mifi te doen (geeft de meeste flexibiliteit met eventueel wisselen van SIMS). Deze zijn zeer goedkoop aan te schaffen via eBay. Mijn advies is echter wel er een te nemen waar een externe antenne op kan worden aangesloten, het signaal is in het buitenland niet zo goed als in Nederland en dit kan op sommige rurale locaties problemen opleveren. Antenne aansluitingen op mifi's zijn meestal van het type TS-9 of CRC-9, de meeste externe antennes hebben een SMA-aansluiting (niet te verwarren met RP-SMA van WiFi, pinnetje zit andersom).
Hieronder stonden mijn persoonlijke ervaringen, aangevuld met die van mede GoT-ers. Aangezien de lijst snel verouderd, laat ik alleen nog de zaken zijn die actueel zijn. Voor de rest verwijs ik graag door naar de Prepaid Wireless Internet Access Wiki
Laatst bijgewerkt: Januari 2018
Frankrijk
Provider: Free Mobile
Netwerk: UMTS/HSDPA/LTE(4G)
Kosten: 10 euro voor de sim, 20 voor de bundel
Bundellimiet: 100GB
Omschrijving: De Free sims zijn bij heel veel punten te koop in Frankrijk bij een soort pinautomaat (Dome Interactive). Simpelweg simkaart kopen, in je mifi/telefoon en gaan, de bundel stopt automatisch na een maand. De bundel is op het moment 100GB bij gebruik in een 4G toestel/mifi. De dekking kan je controleren door te googelen op Couverture Reseau Free France.
Taiwan
FET 3G (Far EasTone), werkt soepel (veel HSDPA in de steden) maar geen FUP. Let wel op: de naam van het access point (f3prepaid) is nieuw en wordt alleen in het Chinese deel van de handleiding gegeven (de smiechten). De meeste configuratietools (zelfs die op m'n toch nieuwe en van origine Taiwanese HTC) hebben niet het goede access point. In Taiwan heb je 2 vormen van foto ID nodig om een pre-paid kaart aan te vragen, en bij voorkeur iemand meenemen die Chinees spreekt Geldigheidsperiode is geloof ik een half jaar.
Thailand
Happy (DTAC), let wel: betalen per tijdseenheid, niet per dataeenheid. Over het algemeen EDGE maar snel genoeg om te gebruiken. Sim-kaartjes zijn te krijgen voor al 50 baht (een eurootje dus) en je kunt zelfs uit een set nummers kiezen in de meeste winkels. That's it, geen ID, registratie of lokale-schone-die-de-taal-spreekt nodig. Let wel: sommige kaarten lijken al voorgeactiveerd dus check dit gelijk, anders werkt je nummer misschien na 2 dagen ineens niet meer! Ook is de geldigheidsperiode vrij kort, 30 of 45 dagen geloof ik. Als je belt en dubbeltarief kiest (2 baht p/m ipv 1 baht) schijnt de kaart een half jaar geldig te zijn, maar dat moet ik nog uitproberen.
In beide landen zijn opwaardeerkaarten makkelijk te halen in de 7-Eleven.
Suriname
Provider: Telesur (Teleg simkaart!)
Netwerk: GPRS/EDGE
Kosten: $1 per dag
APN/wachtwoord: worden toegezonden per SMS
Omschrijving: NET ON smssen naar 4006. Wanneer je dit doet wordt er per dag één Amerikaanse Dollar van je prepaid tegoed afgeschreven. Als je binnen 24 uur weer NET OFF smst staat de bundel weer uit. De benodigde instellingen worden via SMS verzonden.
Turkije
In Turkije heb je 3 keuzes in mobiel internet. Turkcell, Vodafone en Avea.
Alledrie de operators gebruiken ''Kontör'' als beltegoedsysteem. 100 kontör=20TL=<10€
Je kan voor alledrie de providers prepaid kaartjes kopen voor ongeveer 25TL met 100 kontör erop.
Als je langer dan 2 weken verblijft in Turkije moet je je telefoon laten registreren, anders wordt je IMEI geblokkeerd na ongeveer 10 dagen. Dit kan voor 10TL bij de meeste TİM (Turkcell İletişim Merkezi) locaties. Hiervoor moet je je paspoort bij je hebben.
Bij Turkcell kan je 2 paketten kopen voor mobiel internet.
1 week geldige 1GB pakket voor 140 kontör en 1 maand met 4GB voor 360 kontör.
De snelheid die je krijgt is maximaal 21Mb down.
Bij Vodafone heb je 3 verschillende paketten.
Een onbeperkt dagpakket voor 35 kontör.
Hiernaast heb je 2 maandelijkse paketten van 250MB en 1GB. Ze kosten 75 kontör en 175 kontör.
De maximale snelheid bij Vodafone is 7.2Mbit.
Hong Kong:
Provider: China Mobile (voorheen Peoples)
Netwerk: GPRS/EDGE
Kosten: 78 HK$ voor 30 dagen
In principe is het onbeperkt (geen FUP) maar met EDGE kan je ook ook niet gigabytes gaan verstoken tenzij je constant gaat downloaden.
Tethering is in principe ook toegestaan als ik me niet vergis (vaker gedaan en kaart is nooit geblokkeerd) maar zoals aangegeven is EDGE niet zo snel dus is het langzaam op een laptop, verder geen beperkingen gemerkt wat betreft met geblokkeerde ports e.d.
Bereik is prima tenzij je echt diep in de metrostelsel zit dan wil het bereik nog weleens wegvallen. Voor gebruik op een smartphone is het prima te doen, ik heb dan vooral mail via POP3 binnengehaald, Google Maps gebruikt en webbrowsen.
Er zijn verschillende soorten prepaidkaarten van Peoples (goedkoper internationaal bellen, standaard en nog meer varianten). Ik heb zelf altijd de standaardprepaidvariant gekozen die 78 hk$ kost en vervolgens opgewaardeerd met een paar tientjes in HK$ zodat ik ook nog lokaal kon bellen. Let wel op dat je eerst GPRS moet activeren en vervolgens het 30 dagen Unlimited Data pakket. Er zitten boekjes bij met Engelse instructies hoe dat kan. Iedereen mag in principe prepaidkaartjes kopen, geen ID-kaart oid nodig.
Een duurder, minder tweakwaardig maar wel goed alternatief
Na het failissement van Droam is het mogelijk om bij KeepGo een datasim en/of mifi gehuurd te huren. Dit kan soms goedkoper zijn dan een lokale sim kaart, afhankelijk van je dataverbruik.
Wat we wel in dit topic willen zien:
• Discussie over ervaringen m.b.t. mobiel internet in het buitenland• Vragen over mobiel internet in het buitenland
Wat we niet in dit topic willen zien:
• Discussies over de hoge roamingprijzen van de NL/BE aanbieders. Hiervoor kun je terecht bij de providers zelf, of bij de Europese Commissie.• Ook hier gelden de regels van GoT, dus geen opmerkingen zoals Ik zit er nu mee te werken!
• Een vijf woorden melding van, Kijk, dit is een post vanaf deze simkaart, tenzij je de eerste bent die van een nieuwe mogelijkheid gebruik gaat maken
Mijn dank gaat uit naar een aantal posters in dit topic voor de aanvullingen
Dit is mijn eerste "grote" TS, alle op/aanmerkingen zijn welkom!
Veel plezier in dit topic en happy roaming!
[ Voor 111% gewijzigd door RadioAir op 19-01-2018 22:19 ]