Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Nee, je behoudt je bestanden :)

Maar een back-up is toch ook zo met Time Machine gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
Eerst even de (sneeuw)kat uit de boom gekeken, voornamelijk hier op Tweakers. Zaterdag toch de update besteld, vandaag ontvangen en geïnstalleerd. Probleemloos, in een kleine twee uur was alles klaar, inclusief enkele updates vanaf internet.

Nog geen echte problemen ontdekt, maar wel een paar zaken die opvallen.

- Mijn Nokia N79 is opeens onder printers enz. terug te vinden als zijnde een fax.
- Mijn oude HP PSC 2110 print nog prima, krijg tegenwoordig zelfs op m'n MacBook de mededeling dat de inkt bijna op is. Dit zonder installeren van een HP-driver.
- Na synchroniseren van mijn N79 met iCal waren vooral verjaardagen plotseling in drievoud terug te vinden.
- QuickTime Player staat nu dubbel op het systeem

Nu komende dagen eens kijken welke nieuwe mogelijkheden er allemaal zijn en of ik meer profijt kan halen uit de 64bit techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinLin
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-09 13:49
Pat-Skim schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 20:46:
Iemand toevallig ervaring met het niet meer werken van de E.dentifier2 software van ABN-AMRO??? Deze functioneert niet meer na de SL upgrade... :(
Ja heb ik ook, jammer was erg makkelijk. Ik internet bankier nu gewoon via een windows pc >:)
En bij mij werkt Logitech control center niet meer voor mijn MX revolution muis (kan maar niet wennen aan die muis van apple).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als ik de plist file (om te booten in 64bits modus) aan wil passen wil die het bestand daarna niet meer opslaan. Moet ik daarvoor eerst als root inloggen of iets dergelijks?

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:42
Erg leuk om te zien dat zoveel apps zo snel worden geupdate voor Snow Leopard, met 64bits code erin.

VLC 64 bits nightlies zijn er ook al te vinden, en hand in hand daarmee gaat natuurlijk een 64 bits HandBrake.

• raytje192
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 10:40
Shinji schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 23:59:
Als ik de plist file (om te booten in 64bits modus) aan wil passen wil die het bestand daarna niet meer opslaan. Moet ik daarvoor eerst als root inloggen of iets dergelijks?
Even kopieren naar je bureaublad, dan aanpassen, het originele uit de map halen en de aangepaste terug plaatsen ;)

• TlighT
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-05 10:31
Iemand toevallig ervaring met het niet meer werken van de E.dentifier2 software van ABN-AMRO??? Deze functioneert niet meer na de SL upgrade... :(
Safari starten in 32-bits mode of firefox gebruiken, dan werkt de e.dentifier weer.

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 13:39:
Dan heb je waarschijnlijk niet de upgrade cd voor nieuwe mac (9 euro), maar gewoon het 29 euro pakket :)
Ik heb de Upgrade DVD voor 9 euro en ik heb op deze manier (uit het menu op het installatiescherm Schijfhulpprogramma kiezen en dan je bestaande harddiskpartitie wisssen) een clean install gedaan van SL op mijn MacBook Pro. Je kunt dus wel degelijk op deze manier een clean install doen met de upgrade DVD.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 20:50

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Er staat dan ook nergens op het doosje dat het een upgrade versie is. Apple doet daar ook niet aan. Het is gewoon the real deal, net zoals er geen bit verschil zit tussen het schijfje in de single-license pack en het family pack

Launching containers into space

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:34
Over de E.dentifier2 zelf moest ik het eerst even opnieuw installeren. Daarna werkt het alleen in 32bits browsers. Op de website zeggen ze ook al dat het alleen op Leopard werkt maar het werkt dus ook op SL

• MC Taz Man
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:31
SL bij binnenkomst meteen geïnstalleerd op de nieuwe MB van mn vriendin (mijn iMac nog "prepared for shipment" :(, zie verzendtijden). Veel verbeteringen gemerkt. Vind het nieuwe QT icoon aartslelijk, maar het programma erg goed. De problemen met Flip4Mac zijn opgelost in de nieuwe beta. Verder werkt alle software naar behoren en de 10.6.1 update kwam lekker snel.

Echter 1 klein probleempje (groot voor mn vriendin). De accenten op letters (é, ë etc.). In Leopard had ik daar een plugin/progsel voor. In SL schijnt het ingebakken te zijn. Kan alleen de feature niet vinden. Iemand een idee?

Mn vriendin wil absoluut niet werken met short-cuts en wil per sé werken op de Windows-manier.

• Nerpissad
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:11

Nerpissad

~ett korståg mot långsam käng~

MC Taz Man schreef op woensdag 16 september 2009 @ 12:57:
Echter 1 klein probleempje (groot voor mn vriendin). De accenten op letters (é, ë etc.). In Leopard had ik daar een plugin/progsel voor. In SL schijnt het ingebakken te zijn. Kan alleen de feature niet vinden. Iemand een idee?

Mn vriendin wil absoluut niet werken met short-cuts en wil per sé werken op de Windows-manier.
shortcut manier:
option + U = umlaut
option + E = accent aigu (é)
option + ` = accent grave (è)

van plugins weet ik niet welke dit anders of makkelijker zouden kunnen doen.

Discogs

• Shinji
  • Nu online
Stel je toetsenbord in op US international (System Preferences -> Language and text -> Input Source
) en dan is het voor de meesten op de vertrouwde manier ' en dan een e en je hebt een é.

[ Voor 5% gewijzigd door Shinji op 16-09-2009 14:05 ]

• MC Taz Man
Nerpissad schreef op woensdag 16 september 2009 @ 13:53:
[...]

shortcut manier:
option + U = umlaut
option + E = accent aigu (é)
option + ` = accent grave (è)

van plugins weet ik niet welke dit anders of makkelijker zouden kunnen doen.
Helaas, mn vriendin eist dat het op de windows-manier gebeurt...

• MC Taz Man
Shinji schreef op woensdag 16 september 2009 @ 14:05:
Stel je toetsenbord in op US international (System Preferences -> Language and text -> Input Source
) en dan is het voor de meesten op de vertrouwde manier ' en dan een e en je hebt een é.
Dank, gaan we vanavond proberen.

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb als invoertaal naast Engels ook Japans ingesteld. Normaal staat rechtsboven in de menubalk een Amerikaanse vlag. Via het menu ‘onder’ deze vlag is het mogelijk een andere invoertaal te kiezen.
Voor Japans is het ook mogelijk de sneltoetsen CTRL+SHIFT+J/K te gebruiken, voor Engels is dit niet mogelijk. Ik heb lopen zoeken bij toetsenbordinstellingen maar kan niets vinden om dit in te stellen.
Weet iemand of het mogelijk is deze sneltoetsen in te stellen/veranderen voor Engels?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 15:41
Ik ben ook een ABN klant, maar ik heb niet op Leopard met E.dentifer 2 gewerkt.
Dus weet niet of die het daar deed; maar op SL heb ik helemaal geen problemen mee!
Hij werkt zowel gekoppeld als ongekoppeld!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-09 17:34

Korakal

Up up up!

domi235 schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 14:15:
[...]

Niet direct van SL naar SL, maar wel enorme traagheid met het connecten naar een Windows Server 2008 Share over SMB. Of ik nu connect op hostname of ip adres maakt niks uit.
Hmmm daar heb ik ook last van met Windows Server 2003. Het gekke is dat als 'ie eenmaal verbinding heeft, het daarna gewoon vlot gaat om te switchen tussen mappen, maar zodra ik weer op het hoogste niveau beland (waar de shares opgevraagd worden) duurt het eeuwig.
Ik heb ook een directe link in mijn linker Finder helft staan naar één van de shares, en die connect ook heel snel.

In mijn geval dus:
smb://server < duurt lang
smb://server/share < gaat heel snel
vanuit een bestaande finder die smb://server/share geopend heeft naar smb://server navigeren door één niveau hoger op te vragen < duurt lang

Verder heb ik regelmatig dat als ik bestanden op het netwerk wil deleten, dat mislukt, omdat het betreffende bestand 'in gebruik zou zijn'. Ga ik dan met Remote Desktop naar computer management op de Windows Server, en verbreek ik de verbinding met de sessie vanaf mijn Mac, dan zijn de bestanden alsnog weg.

Verwijderd

DaMarcus schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 22:55:
Nee, je behoudt je bestanden :)

Maar een back-up is toch ook zo met Time Machine gemaakt?
Ik heb geen externe harde schijf :| Is het verstandig om dat aan te schaffen, is wel een hele investering natuurlijk zo'n time capsule :9

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:22

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:50:
[...]

Ik heb geen externe harde schijf :| Is het verstandig om dat aan te schaffen, is wel een hele investering natuurlijk zo'n time capsule :9
Kan gewoon met elke externe HD, USB of Firewire. Het hoeft dus niet perse een time capsule te zijn.
Gewoon een externe aansluiten en als het goed is krijg je gelijk de vraag of die kan / mag dienen voor de " Time Machine"

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

• MC Taz Man
_/-\o_ dank, werkt pèrféctümôndo. _/-\o_

Verwijderd

zeromussov schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:58:
Exposé werkt hier anders op mijn Macbook Pro. Althans, met 4 vingers naar beneden en boven schuiven.. soms lijkt die the blijven hangen, of gaat die meteen weer terug in exosé... meer die dit hebben?

-edit: dit komt voor als je naar beneden en dan weer snel naar boven schuift, of andersom... in Leopard was dit niet zo. Vind het nogal irritant.
Ik heb precies het zelfde probleem.. Soms lijkt hij vast te zitten en werkt het alleen door met 4 vinger naar boven te schuiven. als je naar beneden schuift blijft hij in expose hangen.. Best wel irri inderdaad.

Hoop dat ze dit snel zullen oplossen!

(iemand een idee hiervoor toevallig?)

• DaMarcus
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 17:50:
[...]

Zelf heb ik een MacBook en ben ik van Leopard naar Snow Leopard zonder m'n belangrijke files te missen. Ik had van tevoren wel gebackupt, dat bleek achteraf niet nodig te zijn :)

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
oow, tip van de dag :)

ik was al wel redelijk gewend aan de mac-manier, maar toch vind ik dit makkelijker :)

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Magic schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:03:
[...]

oow, tip van de dag :)

ik was al wel redelijk gewend aan de mac-manier, maar toch vind ik dit makkelijker :)
Idd tip van de dag.. zat hier ook al tijd mee te klooien.. dit voelt dan weer als van ouds (ja sorry.. oude windows gebruiker) ;) 8)7
Whieee schreef op woensdag 16 september 2009 @ 11:49:
Er staat dan ook nergens op het doosje dat het een upgrade versie is. Apple doet daar ook niet aan. Het is gewoon the real deal, net zoals er geen bit verschil zit tussen het schijfje in de single-license pack en het family pack
Niet helemaal, schijfjes van het up-to-date programma zoeken wel naar Leopard. Als de disc die gevonden heeft heb je verder exact dezelfde mogelijkheden als de gewone single user en family pack (al dan niet in een Mac Box Set of als losse Snow Leopard) dus daar valt ook prima een clean install mee te doen.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Whaaa, dat vind ik zelfs na 2,5 jaar Maccen nog een goeie tip! Veel logischer! :)

Thanks!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
ppl schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:55:
[...]

Niet helemaal, schijfjes van het up-to-date programma zoeken wel naar Leopard. Als de disc die gevonden heeft heb je verder exact dezelfde mogelijkheden als de gewone single user en family pack (al dan niet in een Mac Box Set of als losse Snow Leopard) dus daar valt ook prima een clean install mee te doen.
clean install is inderdaad mogelijk met de up-to-date schijf, je mist alleen iLife dus die zul je van je originele Leopard (2e) schijf moeten installeren >:)

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

• CyBeR
  • Niet online
MrAcid schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:58:
Whaaa, dat vind ik zelfs na 2,5 jaar Maccen nog een goeie tip! Veel logischer! :)

Thanks!
Logischer? Vind je? Dat je een ' intypt en dat er dan niets gebeurt tot je een spatie erbij doet? (Dat is de windows behaviour allicht.) Ik vind alt-u u veel logischer voor een umlaut.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:43:
[...]

Logischer? Vind je? Dat je een ' intypt en dat er dan niets gebeurt tot je een spatie erbij doet? (Dat is de windows behaviour allicht.) Ik vind alt-u u veel logischer voor een umlaut.
Ik vind 't ook logischer want zo werkte een ouderwetse typemachine ook.

• CyBeR
  • Niet online
tiguan schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:37:
[...]

Ik vind 't ook logischer want zo werkte een ouderwetse typemachine ook.
Sinds wanneer maakt dat iets 'logischer'? Dat is een limitatie van de techniek.

Auto's moest je vroeger aanslingeren, is een auto met een sleutel starten dan onlogisch? Nee.

• MC Taz Man
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 01:39:
[...]

Sinds wanneer maakt dat iets 'logischer'? Dat is een limitatie van de techniek.

Auto's moest je vroeger aanslingeren, is een auto met een sleutel starten dan onlogisch? Nee.
Maar lang niet alle ontwikkelingen zijn vooruitgang. Ik vind de windows-manier persoonlijk prettiger, maar vind het ook erg goed van Apple dat ze de gebruiker zo makkelijk de keuze geven (indien je weet hoe het moet).

• MC Taz Man
ppl schreef op woensdag 16 september 2009 @ 22:55:
[...]

Dus je kan geen clean install doen zonder dat Leopard geïnstalleerd is?

Verwijderd

Enkel positieve ervaringen met SL hier behalve batterij....
Ik heb een late 08 MBP 15" en heb de indruk dat de batterij nu nog sneller leegloopt.
Ik haal amper 2u - 2u30 en max 3u gebruik op lage helderheid en lichte taken.
Deze nacht heb ik hem in sluimerstand (dichtklappen) gedaan op 56%. Deze morgen heb ik hem geopend en bleef er maar 39% (1u15min gebruik) meer over...
Een verlies van 17% terwijl hij gewoon dicht is vindt ik wel overdreven.
Ik heb 4 jaar een PowerBook gehad en die verloor nog geen 5%......

Oplossingen of resetten van PRAM ofzo? Zoja, hoe?

• CyBeR
  • Niet online
MC Taz Man schreef op donderdag 17 september 2009 @ 06:39:
[...]

Dus je kan geen clean install doen zonder dat Leopard geïnstalleerd is?
Jawel, maar als je hdd daadwerkelijk leeg is (nieuw bijvoorbeeld) moet je idd een kleine omweg nemen en eerst even leopard op dumpen. Daarna kun je, als de SL-installer eenmaal tevreden is, dat wipen en SL clean installen.
Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:54:
Ik heb een late 08 MBP 15" en heb de indruk dat de batterij nu nog sneller leegloopt.
Deze nacht heb ik hem in sluimerstand (dichtklappen) gedaan op 56%. Deze morgen heb ik hem geopend en bleef er maar 39% (1u15min gebruik) meer over...

Ik neem aan dat je begrijpt dat de software geen enkele invloed heeft op hoe snel de batterij leeg gaat tijdens sleep? Overigens is het inderdaad zo dat ppc machines minder energie verbruikten in sleep dan intels.

[ Voor 51% gewijzigd door CyBeR op 17-09-2009 09:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 08:54:

Je zou eens kunnen kijken naar de health van de batterij. Via de iStat widget of via je systeem profiel onder 'Voeding'. :) Als je weinig health over hebt kun je Apple bellen, bij een percentage onder de 50% leveren ze al snel een nieuwe :)

• MC Taz Man
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:11:
[...]

Jawel, maar als je hdd daadwerkelijk leeg is (nieuw bijvoorbeeld) moet je idd een kleine omweg nemen en eerst even leopard op dumpen. Daarna kun je, als de SL-installer eenmaal tevreden is, dat wipen en SL clean installen.
En dat was nou net wat ik bedoelde met "geen clean install" ;).

Beetje jammer, maar wel zeer begrijpelijk.

• The Flying Dutchman
  • Laatst online: 29-07 21:57
MC Taz Man schreef op donderdag 17 september 2009 @ 06:37:
[...]

Maar lang niet alle ontwikkelingen zijn vooruitgang. Ik vind de windows-manier persoonlijk prettiger, maar vind het ook erg goed van Apple dat ze de gebruiker zo makkelijk de keuze geven (indien je weet hoe het moet).
Iedereen heeft het hier over `de windows manier', maar volgens mij is het gewoon heel standaard om het op die manier te doen en heeft het weinig met windows te maken behalve dat het in windows standaard zo ingesteld staat. In Europese talen zijn er niet zoveel speciale characters, maar als je naar aziatische landen kijkt werkt het zover ik weet allemaal met de zogenaamde `dead keys'. Er gebeurt niets totdat er een aantal characters achter elkaar ingetypt is, dan komt er een character op je scherm, of bij talen met heel erg veel complexe characters kun je dan zelfs een keuze schermpje (onder X in Linux iig) krijgen welk character je bedoelde.

The Flying Dutchman

• MC Taz Man
The Flying Dutchman schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:03:
[...]

Iedereen heeft het hier over `de windows manier', maar volgens mij is het gewoon heel standaard om het op die manier te doen en heeft het weinig met windows te maken behalve dat het in windows standaard zo ingesteld staat. In Europese talen zijn er niet zoveel speciale characters, maar als je naar aziatische landen kijkt werkt het zover ik weet allemaal met de zogenaamde `dead keys'. Er gebeurt niets totdat er een aantal characters achter elkaar ingetypt is, dan komt er een character op je scherm, of bij talen met heel erg veel complexe characters kun je dan zelfs een keuze schermpje (onder X in Linux iig) krijgen welk character je bedoelde.
Tja, ik denk dat dat komt doordat Windows toch het meest gebruikte OS is in Europa (en de rest). Net zoals zoeken op het internet tegenwoordig "googlen" is geworden.

• CyBeR
  • Niet online
MC Taz Man schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:54:
[...]

En dat was nou net wat ik bedoelde met "geen clean install" ;).

Beetje jammer, maar wel zeer begrijpelijk.
Een clean install is een install zonder oud systeem eronder. Dat kan prima ;) Je moet alleen eerst 10.5 hebben, maar nadat de installer dat gecheckt heeft kun je je disk rustig opnieuw formatteren. Again, 't is een omweg maar het eindresultaat is hetzelfde.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 09:47:
[...]

Je zou eens kunnen kijken naar de health van de batterij. Via de iStat widget of via je systeem profiel onder 'Voeding'. :) Als je weinig health over hebt kun je Apple bellen, bij een percentage onder de 50% leveren ze al snel een nieuwe :)
Mijn health zit nog op 98%...
Trouwens heb ik de MBP daarnet open laten staan toen hij nog 35% had....een dik uur later was die volledig plat...zonder enige activiteit..

• Clox
  • Laatst online: 05-08 08:25
Ik heb nog steeds nogal vage problemen met de Finder. In Leopard had ik al dat als ik een map opende, het zo'n 10 sec. duurde voordat de inhoud daarvan zichtbaar werd. Dit was dan op te lossen door snel vorige/volgende te doen. Hierdoor werd de inhoud wel direct zichtbaar. Had toen al wat gezocht, maar niet echt een oplossing gevonden. Goed, mee leren leven, maar verheugde me al op de SL update zodat dit weer was opgelost. Maar nee, het werkt allemaal iets sneller, maar is nog steeds tergend traag. De vorige/volgende truc werkt dan wel weer, maar ik mag toch wel verwachten dat de finder dit makkelijk aankan?

Het rare aan het hele probleem is dat bijv. in Pathfinder (uitbreiding op de finder) en op de ingebouwde 'finder' van Adobe CS3 de inhoud van een zowel zeer grote als kleine map meteen zichtbaar en behandelbaar is.

Ik had me zo verheugd op de 'tot x% snellere finder'....

Macbook Pro, 640 WD extern

• Virax
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-09-2022

Virax

Lief :)

ppl schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 19:21:
Wat betreft dat verhaal over vlc en het scrollen, zou je eens kunnen testen wat het aan/uitzetten van smooth scrolling doet? Die optie staat in Appearance in de System prefs.
Het duurde even om nader uit te zoeken. Ik ging namelijk muziek afspelen na jouw berichtje (zonder iets te wijzigen) en toen haperde het ineens niet meer. Vanochtend hoorde ik die stotteringen echter weer, dus heb ik het smooth scrollen uitgezet (bevalt me sowieso veel beter). Echter het probleem werd niet verholpen. Ik hoorde het gehakkel ook als ik niet aan het scrollen was en bijvoorbeeld gewoon een pagina inlaadde. Toen dacht ik dat het wellicht een handig idee zou zijn om de Activity Monitor erbij te pakken, en daar werd me iets meer duidelijk. Soms heb ik namelijk pieken bij m'n Disk Activity. En (ik durf het nog niet 100% te bevestigen) het lijkt erop dat VLC dus hapert wanneer m'n Data Sent gaat pieken.

Ik vraag me echter af waarom die piekt? Transmission staat wel aan, maar verstuurt bijna niets (een enkele seconde een keer 8kb/s). Verder heb ik alleen Safari, Mail, Adium en VLC aanstaan en die programma's gebruiken allen nagenoeg geen CPU (VLC soms 3% en Adium 1% als dat er al iets mee te maken heeft). Qua geheugengebruik zie ik ook geen vreemde uitschieters, hoogste is Safari met 140 MB, de ander genoemde programma's zitten zo tussen de 15 en 30 mb (of lager zelfs). Vreemd dus. Kan iemand me vertellen waar die pieken van Data Sent vandaan komen?

• MC Taz Man
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:50:
[...]

Een clean install is een install zonder oud systeem eronder. Dat kan prima ;) Je moet alleen eerst 10.5 hebben, maar nadat de installer dat gecheckt heeft kun je je disk rustig opnieuw formatteren. Again, 't is een omweg maar het eindresultaat is hetzelfde.
Klopt, zo heb ik het ook gedaan op de MB van mn vriendin en zal ik het doen op mn iMac als die eindelijk binnenkomt. En wederom; volledig terecht dat Apple voor deze methode kiest. Tis alleen wat lastig ;)

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Ik neem aan dat je begrijpt dat de software geen enkele invloed heeft op hoe snel de batterij leeg gaat tijdens sleep? Overigens is het inderdaad zo dat ppc machines minder energie verbruikten in sleep dan intels.
Behalve bij opties als "Allow Bluetooth Devices to wake this computer".

Zoef

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 10:50:
[...]

Hmm..
Ik had eerst mijn disk vervangen vervolgens heb ik SL geinstalleerd. ik heb nergens een Tussen stap ontdekt om een Leopard DVD in de machine te doen. enige wat ik moest doen is de SL DVD selecteren als boot disk in het Boot scherm

A Soldiers manual and a pair of boots.

nicow101 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:39:
[...]

clean install is inderdaad mogelijk met de up-to-date schijf, je mist alleen iLife dus die zul je van je originele Leopard (2e) schijf moeten installeren >:)
Dat is niet zo raar omdat iLife een los pakket is en dus niet bij het OS in zit. Daarom krijg je bij je Mac ook altijd 2 discs: eentje met OS X en eentje met de rest waaronder iLife. Als je alleen OS X koopt (ook via dat up-to-date programma) dan krijg je ook alleen OS X. De enige uitzondering hierop is de Mac Box Set omdat die iLife en iWork bevat naast OS X.
[...]

Beetje kort door de bocht om dat te roepen. Software hoeft geen invloed te hebben op hoe snel de batterij leeg gaat maar kan dat wel hebben. Ook de weergave van de resterende accuduur is iets waar software een bepaalde invloed in kan hebben. Bij de iPhone heeft Apple destijds het aantal streepjes dat werd weergegeven om ontvangst uit te drukken gewijzigd middels een softwareupdate.
Verder zijn er ook mensen geweest die na de upgrade wat software had dat in de achtergrond hing en welke dus onnodig resources aan het gebruiken was en wat uiteindelijk als oorzaak had dat de accuduur toch aardig rap minder werd.
Op de sleep stand zelf heeft het inderdaad geen invloed omdat er in principe op dat moment niets draait. Dat sleep verhaal is echter maar 1 deel van de gemelde problemen ;)

Gezien de problemen is zo'n pram reset misschien wel handig om te doen net als kijken of er niets hangt op de achtergrond maar het zal waarschijnlijk wel gewoon een accu zijn die minder is geworden en wat nu pas is gaan opvallen. In het topic 'Onderhoud vereist' voor batterij voor MB(P/A) Snow Leopard staan wellicht nog wat meer handige tips om te proberen.
Clox schreef op donderdag 17 september 2009 @ 11:30:
Ik heb nog steeds nogal vage problemen met de Finder. In Leopard had ik al dat als ik een map opende, het zo'n 10 sec. duurde voordat de inhoud daarvan zichtbaar werd. Dit was dan op te lossen door snel vorige/volgende te doen. Hierdoor werd de inhoud wel direct zichtbaar. Had toen al wat gezocht, maar niet echt een oplossing gevonden.
Heb je al eens geprobeerd om de Finder plist weg te gooien en Finder daarna opnieuw te starten (option klik op Finder in je dock en dan relaunch)?
To_Tall schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:09:
[...]

Hmm..
Ik had eerst mijn disk vervangen vervolgens heb ik SL geinstalleerd. ik heb nergens een Tussen stap ontdekt om een Leopard DVD in de machine te doen. enige wat ik moest doen is de SL DVD selecteren als boot disk in het Boot scherm
Heb je SL ook echt via het up-to-date programma verkregen voor die 8,95 euro of was het een losse Snow Leopard van 29 euro? Daar zit namelijk nogal een verschil tussen omdat de laatstgenoemde niet die eis van Leopard heeft.

[ Voor 9% gewijzigd door ppl op 17-09-2009 14:56 ]

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16:10
ik draai nu 2 weken de update (gekocht voor 29 euro) van SL op mijn 20" iMac. Nu wil het zo dat ik morgen een 24" iMac krijg, met Leopard. De 20" gaat naar mijn zusje.

Mijn zusje heeft niet zo nodig SL nodig, dus ik vraag me af of ik op mijn 20" imac weer gewoon 10.5 kan installeren, en mijn SL DVD kan gebruiken om 10.6 op mijn nieuwe 24" iMac te zetten.

Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen, en via google kan ik niks vinden.

No Shame, only Fame!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

S2801 schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:18:
ik draai nu 2 weken de update (gekocht voor 29 euro) van SL op mijn 20" iMac. Nu wil het zo dat ik morgen een 24" iMac krijg, met Leopard. De 20" gaat naar mijn zusje.

Mijn zusje heeft niet zo nodig SL nodig, dus ik vraag me af of ik op mijn 20" imac weer gewoon 10.5 kan installeren, en mijn SL DVD kan gebruiken om 10.6 op mijn nieuwe 24" iMac te zetten.

Ik weet niet of het hier al ter sprake is gekomen, en via google kan ik niks vinden.
Ja, dat gaat prima.

Zoef

• CyBeR
  • Niet online
ppl schreef op donderdag 17 september 2009 @ 14:53:
[...]

Beetje kort door de bocht om dat te roepen. Software hoeft geen invloed te hebben op hoe snel de batterij leeg gaat maar kan dat wel hebben. Ook de weergave van de resterende accuduur is iets waar software een bepaalde invloed in kan hebben. Bij de iPhone heeft Apple destijds het aantal streepjes dat werd weergegeven om ontvangst uit te drukken gewijzigd middels een softwareupdate.
Verder zijn er ook mensen geweest die na de upgrade wat software had dat in de achtergrond hing en welke dus onnodig resources aan het gebruiken was en wat uiteindelijk als oorzaak had dat de accuduur toch aardig rap minder werd.
Op de sleep stand zelf heeft het inderdaad geen invloed omdat er in principe op dat moment niets draait. Dat sleep verhaal is echter maar 1 deel van de gemelde problemen ;)
Je hebt nogal de neiging om delen van mijn beweringen over te slaan en/of er stukjes bij te bedenken. Als je goed leest zie je dat ik 't heb over accuduur tijdens sleep. Op dat moment draait er geen software in de achtergrond die resouerces en batterijtijd wegsnoept, want tijdens sleep draait er geen software. (Eerder genoemd 'allow bt devices' enz. zou wel invloed hebben, maar da's een stuk hardware dat actief blijft). Meer zei ik niet, dus over accuduur tijdens gebruik heb ik 't niet gehad :P

• M_V
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-09 11:48

M_V

Ik heb een Snow Leopard up-to-date CD en als ik het goed begrijp, moet je dus een bestaande install hebben om te kunnen installeren.

Ik wil namelijk mijn harddisk vervangen door een SSD, en aangezien er niets boeiends op die HD staat, was ik eigenlijk van plan om gewoon de harddisk eruit te halen en Snow Leopard te installeren op de SSD.

Maar als dat niet werkt, moet ik even Bittorrent aanzwengelen ofzo :P

• Shinji
  • Nu online
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 00:43:
[...]

Als je een ' intypt zie je die gewoon staan hoor, dus je kan gewoon doortypen. Tenzij je erna een e, u, a, etc zou willen gebruiken. Overigens hoort dit volgens mij gewoon bij het US International toetsenbord indeling welke bijna overal in nederland in gebruik is (ik vind het nog steeds raar dat ze bij Apple de nederlandse indeling als standaard hebben gekozen en dat je het expliciet aan moet geven als je een andere wil).

//edit
Overigens verbazingwekkend dat er nog best wat mensen zijn die daar nog niet echt naar hadden gezocht, heb net anderhalve week een mac en dit was één van mij grote ergenissen dat ik niet makkelijk en snel de speciale karakters kon gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Shinji op 17-09-2009 16:28 . Reden: toevoeging.. ]

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Shinji schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:20:
[...]

Als je een ' intypt zie je die gewoon staan hoor, dus je kan gewoon doortypen. Tenzij je erna een e, u, a, etc zou willen gebruiken. Overigens hoort dit volgens mij gewoon bij het US International toetsenbord indeling welke bijna overal in nederland in gebruik is (ik vind het nog steeds raar dat ze bij Apple de nederlandse indeling als standaard hebben gekozen en dat je het expliciet aan moet geven als je een andere wil).
Ik heb het altijd vreselijk gevonden, die dead keys.

Dat het gedrag voor ['] [t] anders is dan voor ['] [a] is waardeloos imho, en ik kies veel liever expliciet voor het zetten van een accent (die gebruiken we hoe dan ook weinig meer in NL) dan dat inconsequente gedrag van dead keys. Je zegt het zelf al: je kunt gewoon doortypen. TENZIJ...

[ Voor 3% gewijzigd door Zpottr op 17-09-2009 16:29 ]

Zoef

• Shinji
  • Nu online
Zpottr schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:28:
[...]

Ik heb het altijd vreselijk gevonden, die dead keys.

Dat het gedrag voor ['] [t] anders is dan voor ['] [a] is waardeloos imho, en ik kies veel liever expliciet voor het zetten van een accent (die gebruiken we hoe dan ook weinig meer in NL) dan dat inconsequente gedrag van dead keys. Je zegt het zelf al: je kunt gewoon doortypen. TENZIJ...
Ook al is het inconsequent dan nog zet ik ze ook expliciet hoor. Als je gewent ben om ze te gebruiken dan weet je gewoon hoe ze werken en gebruik ik ze tenminste bewust om accenten te zetten. Overigens gebruik ik ze nog regelmatig en worden ze voor mijn gevoel niet veel minder gebruikt dan vroeger (al is dat vroeger voor mij ook misschien niet zo heel lang geleden). Ik gebruik denk ik de accenten vaker gebruik dan dat ik de ' los gebruik.

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Shinji schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:33:
[...]

Ook al is het inconsequent dan nog zet ik ze ook expliciet hoor. Als je gewent ben om ze te gebruiken dan weet je gewoon hoe ze werken en gebruik ik ze tenminste bewust om accenten te zetten.
Ik weet van heel veel dingen hoe ze werken. Heel veel van die dingen gebruik ik liever niet ;)
Overigens gebruik ik ze nog regelmatig en worden ze voor mijn gevoel niet veel minder gebruikt dan vroeger (al is dat vroeger voor mij ook misschien niet zo heel lang geleden).
Bij elke revisie van het Groene Boekje gaan er een aantal de prullenbak in :)

[ Voor 14% gewijzigd door Zpottr op 17-09-2009 16:38 ]

Zoef

• Shinji
  • Nu online
Zpottr schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:37:
[...]

Ik weet van heel veel dingen hoe ze werken. Heel veel van die dingen gebruik ik liever niet ;)
Ja, heb je een punt, ik selecteer zulk soort dingen meestal op snelheid (toetsaanslagen).
Zpottr schreef op donderdag 17 september 2009 @ 16:37:
[...]

Bij elke revisie van het Groene Boekje gaan er een aantal de prullenbak in :)
En het witte boekje? :+

Verder begin ik nu een beetje thuis te raken in Mac OS X, vind het tot nu to wel fijn werken en begin nu eindelijk de dingetjes waar ik me nog aan ergerde (tja, windows gebruiker) te ontdekken hoe het wel handig kan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 16 september 2009 @ 21:58:
[...]

Ik heb precies het zelfde probleem.. Soms lijkt hij vast te zitten en werkt het alleen door met 4 vinger naar boven te schuiven. als je naar beneden schuift blijft hij in expose hangen.. Best wel irri inderdaad.

Hoop dat ze dit snel zullen oplossen!

(iemand een idee hiervoor toevallig?)
Iemand bekend met dit probleem???

Verwijderd

zeromussov schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 18:58:
Exposé werkt hier anders op mijn Macbook Pro. Althans, met 4 vingers naar beneden en boven schuiven.. soms lijkt die the blijven hangen, of gaat die meteen weer terug in exosé... meer die dit hebben?

-edit: dit komt voor als je naar beneden en dan weer snel naar boven schuift, of andersom... in Leopard was dit niet zo. Vind het nogal irritant.
Iemand anders nog bekend met dit probleem?

• bop
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2024

bop

VisualWeb

Verwijderd schreef op donderdag 17 september 2009 @ 18:32:
[...]

Iemand anders nog bekend met dit probleem?
Geen problemen mee. Update heeft bij mij eigenlijk niks veranderd behalve:

- mijn 'search' (cmd+space) is heel wat langzamer als ik bestanden, documenten, e-mails, etc zoek. Vroeger stond altijd alles meteen op het scherm als ik iets zocht maar nu kan het soms hele lang duren (soms wel een minuut en dan vindt hij opeens 30 dingen tegelijk.

doe niet aan signatures.. uhhh, arghhh

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
[...]

[...]
Weet je dat wel zeker? Ik had hier eerst de HD leeggehaald dmv de Disk Utility op de Snow Leopard DVD, en daarna SL op de betreffende HD geinstalleerd.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

• MC Taz Man
ZpAz schreef op donderdag 17 september 2009 @ 19:33:
[...]

Weet je dat wel zeker? Ik had hier eerst de HD leeggehaald dmv de Disk Utility op de Snow Leopard DVD, en daarna SL op de betreffende HD geinstalleerd.
Kan, maar stond er op die HD Leopard? Zo ja, dan heb je een upgrade uitgevoerd volgens de SL DVD ;)

• MC Taz Man
Targeter schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 10:55:
Weet iemand hoe je die belachelijk grote iconen in stacks grid view kleiner krijgt? eerst paste all m'n apps netjes erop (venster groeide netjes), nu zie ik gigantische iconen en moet ik naar beneden scrollen. |:(
Vroeg me af of iemand hier al een oplossing voor heeft? Irriteer me er nl ook mateloos aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nicow101
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-08 21:49
Rudy_V schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:25:
Ik heb een Snow Leopard up-to-date CD en als ik het goed begrijp, moet je dus een bestaande install hebben om te kunnen installeren.

Ik wil namelijk mijn harddisk vervangen door een SSD, en aangezien er niets boeiends op die HD staat, was ik eigenlijk van plan om gewoon de harddisk eruit te halen en Snow Leopard te installeren op de SSD.

Maar als dat niet werkt, moet ik even Bittorrent aanzwengelen ofzo :P
Ik heb gedaan wat jij van plan bent, namelijk de harde schijf in mijn MBP (nieuw gekocht in aug.09) vervangen door een nieuwe SSD Intel postville (160G2C1).
Eerst schijf formatteren, dan Snow Leopard installeren, dan iLife installeren (schijf 2 van Leopard), uurtje werk en hij loopt als een hogesnelheidstrein. Niks geen check van Leopard dus in mijn geval.

Macbook Pro 14" M4 - iPhone 15 Pro - Watch - tv - AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18:25
Ik weet niet of ik nu een domme opmerking maak maar:
Ik had vandaag Paragon NTFS (7.0) geïnstalleerd met het idee dat ik naar NTFS kon formatteren maar dat doet het dus blijkbaar niet, toen probeerde ik het te deinstalleren maar toen gaf ie aan dat "NTFS for Mac is not installed" terwijl dat wel zo is :/ nu handmatig uit de App map verwijdert en uit het Pref. Panel maar ik kan nu nog steeds NTFS schijven schrijven en lezen dus het staat nog ergens geinstalleerd.
Volgens mij ligt dat in /System/Library/Filesystems daar zie ik enkele bestanden die heten: ntfs-3g.fs & ntfs.fs (ja ik had dus ook NTFS-3G geinstalleerd zelfde probleem) kan ik deze rustig verwijderen? Of moet ik ergens de standaard ntfs filesystem van OSX zelf vandaan trekken en die in de plaats terugzetten? Ik hou er niet van dat er "resten" programma blijven hangen dus ik verwijder het liefst helemaal heb ik het dan ook helemaal verwijdert zo? Anders ga ik Time Capsule gebruiken maar los het liever zo op. Als iemand screenie heeft met wat er standaard in die map zit, graag!

[ Voor 3% gewijzigd door bokkow op 18-09-2009 01:10 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CyBeR schreef op donderdag 17 september 2009 @ 15:24:
[...]

Je hebt nogal de neiging om delen van mijn beweringen over te slaan en/of er stukjes bij te bedenken. Als je goed leest zie je dat ik 't heb over accuduur tijdens sleep. Op dat moment draait er geen software in de achtergrond die resouerces en batterijtijd wegsnoept, want tijdens sleep draait er geen software. (Eerder genoemd 'allow bt devices' enz. zou wel invloed hebben, maar da's een stuk hardware dat actief blijft). Meer zei ik niet, dus over accuduur tijdens gebruik heb ik 't niet gehad :P
Die neiging heb ik niet, er miste gewoon wat aan je verhaal. Het feit dat iemand anders je daar ook al op wees laat dat ook al wel zien. Had je mijn verhaal ook goed gelezen dan had je ook gezien dat het wat meer bevat dan alleen jouw stukje. Jouw verhaal is maar 1% van m'n reply ;) Niet alles is wat het lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een probleem met het geluid van mijn Imac.

Als ik mijn geluid aan/uit wil zetten of harder of zachter dan krijg ik dit in beeld:
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/250mkbl.png

(zonder de nummertjes dan welliswaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:01:
Komt er wel geluid uit? Het zou kunnen dat ie denkt dat er een stekkertje in je audiouitgang zit. Dan schakelt ie de interne speakers uit en kun je ook het volume en de muting niet meer regelen. Het is een bekend probleem dat bij de sommige notebooks/iMacs de aansluiting defect raakt en ie altijd blijft denken dat er een stekkertje in zit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:01:

Als ik mijn geluid aan/uit wil zetten of harder of zachter dan krijg ik dit in beeld:
[afbeelding]

(zonder de nummertjes dan welliswaar)
Het lijkt er op dat hij denkt dat een digitale interface is aangesloten, zie je ook rood licht uit het gaatje komen?

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er komt inderdaad een rood licht uit. Kan ik dit resetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook de command , alt , p , r methode geprobeerd maar dit helpt niet..

Hebben jullie suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:01
Je moet ff je koptelefoon stekkertje een paar keer erin en uit doen. Dan valt het schakelaartje terug.

Ik heb het ook wel eens met mijn iPhone 8)7 Macbook...

[ Voor 24% gewijzigd door Master__R op 18-09-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ich habe das nu een 30-tal maal geprobeerd... geen succes.. verhaaltje technische dienst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 18:54:
ich habe das nu een 30-tal maal geprobeerd... geen succes.. verhaaltje technische dienst?
Eerst verhaaltje houten tandenstoker. Voorzichtig proberen het schakelaartje weer los te halen.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master__R
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:01
Kun je niet met een zaklampje kijken waar de schakelaar zit? En dan met een tandenstoker ofzo inderdaad ff pielen.

Ik zou het ook proberen met een beetje contactspray ofzo, maar dat is op eigen risico.

[ Voor 28% gewijzigd door Master__R op 18-09-2009 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:44
nicow101 schreef op vrijdag 18 september 2009 @ 00:40:
[...]

Ik heb gedaan wat jij van plan bent, namelijk de harde schijf in mijn MBP (nieuw gekocht in aug.09) vervangen door een nieuwe SSD Intel postville (160G2C1).
Eerst schijf formatteren, dan Snow Leopard installeren, dan iLife installeren (schijf 2 van Leopard), uurtje werk en hij loopt als een hogesnelheidstrein. Niks geen check van Leopard dus in mijn geval.
Inderdaad.
Gister eens een SSD in mn MB gezet om te kijken wat nou het verschil was (Praktische niks)
Maar een lege SSD met niks er op in mn MB gezet. Geboot vanaf de (upgrade) Snow Leopard dvd
Schijfhulprog. SSD geformatteerd en partitie aangemaakt. En zonder problemen Snow kunnen installeren.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

SL geinstalleerd en tot nu toe geen rare dingen tegen gekomen.Het zijn kleine dingen die me irriteren, Adium (+HUD skin) doet raar en ik krijg het maar niet gefixed. Imagebrowser werkt niet meer en ik kan maar geen goed alternatief vinden. Een hele zooi aan image viewers al geprobeerd, maar niks dat in de buurt komt van de simpliciteit en gebruiksgemak van Imagebrowser :(
Ik gebruik die apps plus QS dagelijks dus het is toch wel storend.

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:41
ImageBrowser van Canon werkt bij mij prima, dan heb ik het over de Canon Utilities ImageBrowser, versie 6.1.3.19(7L). Nog geen enkel probleem gehad.

• Deacon
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 09:17

Deacon

Three sixty five Seven fifty

Arosa schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 00:08:
ImageBrowser van Canon werkt bij mij prima, dan heb ik het over de Canon Utilities ImageBrowser, versie 6.1.3.19(7L). Nog geen enkel probleem gehad.
Ik bedoel een andere imagebrowser, deze bedoel ik

Nē, sakki no sunea mitai ni aterushi, hoshī?

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-09 17:17
Iets handigs...

In het open/save dialog kan je nu met shift+cmd+. hidden files laten zien :)

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:31
Afg. nacht ook maar effe SL geïnstalleerd. Wat me direct opviel was dat m'n Macbook Pro veel sneller opstart nu, slechts 13/14 sec. (moment van 't op de aan/uitknop drukken, tot het moment dat de desktop verschijnt).

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
Ik dacht dus ook even snel een upgrade naar SL te doen vandaag. Ging dus niet zo soepel als verwacht, en op het moment weer terug bij af.

Wat ik heb gedaan: SL dvdtje er in gepropt, gaat allemaal lekker, installeren, gaat goed, opnieuw opstarten, ja alles is er nog. Bestanden en programma;s checken, ja doet het, internet, oh geen internet. Niks aan de hand, gewoon even mijn wifi netwerk opzoeken en pass invoeren, ja staat er tussen, pass invoeren, kan geen verbinding maken. WTF?

Dus toen begon het gedonder. Paar dingen gecheckt in voorkeuren, etc, klopte allemaal. Even het onbeveiligde netwerk van de buren proberen ( >:) ) Doet het ook gewoon. Dus niks aan de hand, doen we het gewoon nog een keer. Weer geinstaleerd, weer zelfde probleem. Toen maar eens even een clean install gedaan en alles teruggezet van mijn time capsule, (die ik er ondertussen via een draadje had aangehangen) zonder de netwerkvoorkeuren. Weer geen internet.

Toen maar eens de instellingen van de time capsule gereset en een nieuw draadloos netwerk aangemaakt, onder dezelfde naam. Weer geen internet. Wachtwoord niet correct. Ja tuurlijk, ik kan er wel mee op mijn iphone surfen, onder leopard werkt het wel, 100 keer op spelfouten checken? Ook met het nieuwe netwerk met een makkelijker wachtwoord, (geen 15 tekens :9 ), zelfde probleem. Toen de leopard disk maar weer eens tevoorschijn gehaald, nu net geïnstalleerd, en hetzelfde wachtwoord ingevoerd, ja internet. Heel lekker... :(

Tegen de tijd dat ik hier aangekomen was, begin ik toch wel een beetje gefrusteerd te worden. Misschien iemand die een idee heeft? En vooral wat nu handiger is, doorsukkelen met leopard, waar het tenminste wel op werkt, of toch weer proberen SL te installeren?

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Heb je de Airport/netwerk config bestanden al eens in hun geheel weg gegooid? Het lijkt er op dat je constant met een foute config probeert te connecten. En aangezien je of een upgrade of de timemachine elke keer terug zet lijkt het mij dat het daar fout gaat.

Hier zat SL bij mn nieuwe MacBook Pro 13" en moet zeggen dat het beter werkt dan op mn MacBook White, stuk soepeler en weinig tot geen problemen, ook qwa temps. De white werd zo af en toe echt te warm.

I am the great Cornholio!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik ben tot nu toe ook heel tevreden met SL. Gewoon een update gedaan vanuit Leopard. Ik heb wel het idee dat de fans van mijn mini iets meer bezig zijn, maar misschien alleen maar omdat ik er even naar keek.

Ik merk wel dat ik veel minder processen heb draaien. In Leopard had ik met Adium, Safari, iTunes en dropbox open iets van 64 processen ofzo. In SL heb ik nu 56 :) . Ik heb wel het idee dat met name Safari en de Finder gewoon veel beter reageren.

(Helaas heb ik met iTunes nog steeds dezelfde bug: Ik verbind met een webstream, hij raakt de buffer kwijt na een poosje (bijv een uur) en dan hangt iTunes :'( )

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26
Ik heb net SL geïnstalleerd maar denk dat ik weer terugga. Reden daarvoor is dat de Griffin Firewave niet meer werkt en ik dus geen surround geluid meer heb. Ik kan nog wel bij de instellingen ervan en als ik dan een speakertest doe (in het Firewave config programma) komt het geluid ook uit de goede speakers, maar verder in OS X komt het geluid bij alles alleen nog maar uit de ingebouwde speakers. Bij de OS X speakerinstellingen staat nu ook alleen nog maar 'Internal Speakers' en niet meer Griffin Firewave wat er eerst wel altijd bijstond als de firewire kabel erin zat. Helaas ondersteunt de fabrikant het product niet meer dus een software update hoef ik niet te verwachten.... Omdat er nog altijd geen andere fatsoenlijke oplossing is om m'n Logitech 5.1 setje werkend te krijgen (behalve een dure receiver kopen of een veel duurdere speakerset met optische ingang) ga ik dus maar weer terug naar Leopard....

• sergev
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-04 10:40
MysticMan schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:35:
Ik heb net SL geïnstalleerd maar denk dat ik weer terugga.
Same here. Na de halve dag aan troubleshooten waarom ik geen verbinding met mijn wifi netwerk kan maken, ben ik nu mijn bestanden weer aan het terugzetten op een verse leopard installatie. Echt alle mogelijke 'oplossingen' die ik op het web het kunnen vinden werkten gewoon niet. Heel leuk en aardig dat SL dan snelller zou zijn enzo, maar als ik geen airport heb, dan kan ik net zo goed het hele ding niet aanzetten.

(beetje internetverslaafd enzo, kuch*online gamen*kuch)

• CyBeR
  • Niet online
MysticMan schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 20:35:
Ik heb net SL geïnstalleerd maar denk dat ik weer terugga. Reden daarvoor is dat de Griffin Firewave niet meer werkt en ik dus geen surround geluid meer heb. Ik kan nog wel bij de instellingen ervan en als ik dan een speakertest doe (in het Firewave config programma) komt het geluid ook uit de goede speakers, maar verder in OS X komt het geluid bij alles alleen nog maar uit de ingebouwde speakers. Bij de OS X speakerinstellingen staat nu ook alleen nog maar 'Internal Speakers' en niet meer Griffin Firewave wat er eerst wel altijd bijstond als de firewire kabel erin zat. Helaas ondersteunt de fabrikant het product niet meer dus een software update hoef ik niet te verwachten.... Omdat er nog altijd geen andere fatsoenlijke oplossing is om m'n Logitech 5.1 setje werkend te krijgen (behalve een dure receiver kopen of een veel duurdere speakerset met optische ingang) ga ik dus maar weer terug naar Leopard....
http://www.amazon.com/Dig...l-Converter/dp/B000I98ZQY

• MysticMan
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26
Ik heb een Logitech G51 speakerset die werkt met drie 3.5mm connectors (front, rear, center/sub) en helemaal geen digitale input heeft. Dit heb ik altijd een groot nadeel gevonden van een Mac, dat er niet 3 van die aansluitingen opzitten terwijl iedere simpele on-board geluidskaart bij een pc of laptop dat wel heeft. Ik ben al op zoek naar andere externe geluidskaarten maar ik kan zo snel nog niks redelijk goedkoops vinden met OS X ondersteuning en ik heb echt geen zin om veel geld te investeren voor een nieuwe speakerset. Dan maar gewoon terug naar Leopard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:41
Jolly_Jumper schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 14:50:
Afg. nacht ook maar effe SL geïnstalleerd. Wat me direct opviel was dat m'n Macbook Pro veel sneller opstart nu, slechts 13/14 sec. (moment van 't op de aan/uitknop drukken, tot het moment dat de desktop verschijnt).
Nou mijn nieuwe macbook pro 13"(2.56 ghz) doet er toch echt dik halve minuut op met schone instal :s
MetaFrame schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 18:44:

Hier zat SL bij mn nieuwe MacBook Pro 13" en moet zeggen dat het beter werkt dan op mn MacBook White, stuk soepeler en weinig tot geen problemen, ook qwa temps. De white werd zo af en toe echt te warm.
Vaak als ik beetje loop te internetten, filmpje kijken via you tube oid en i-tunes aan heb wil de temp volgens Istat wel oplopen tot 83 graden.. is dat normaal??
vaak zit hij gewoon boven de 50 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

Dat is relatief normaal ja...

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

The Fatal schreef op zondag 20 september 2009 @ 08:59:
Vaak als ik beetje loop te internetten, filmpje kijken via you tube oid en i-tunes aan heb wil de temp volgens Istat wel oplopen tot 83 graden.. is dat normaal??
Yep... maar je kunt het filmpjes kijken via YouTube wel minder belastend maken door ClickToFlash te installeren. Dan trekt die de h.264 versie binnen waar mogelijk; Flash op de Mac is een gedrocht.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:31
The Fatal schreef op zondag 20 september 2009 @ 08:59:
[...]

Nou mijn nieuwe macbook pro 13"(2.56 ghz) doet er toch echt dik halve minuut op met schone instal :s
Intel SSD all the way ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn HP PSC1350 All-in-one printer werkt niet meer onder SL. Althans er is sinds kort een printer driver beschikbaar maar de software om de scanner te besturen is niet beschikbaar. Jammer.

Nu wilde ik toch binnenkort een gelijkaardige printer aanschaffen met ongeveer dezelfde features; maar ik ben bang tegen dezelfde problemen bij andere leveranciers aan te lopen.

Lexmark is normaliter wel up-to-date voor Mac, maar ook hier zie ik alleen drivers beschikbaar staan. Geen idee of daarmee het scan gedeelte te besturen valt. Ook HP en Canon nog niet duidelijk op hun site.

Iemand ervaringen met een recente printer (inktjet/laser) die kan scannen voor thuisgebruik onder SL?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:28

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 11:41:
Mijn HP PSC1350 All-in-one printer werkt niet meer onder SL. Althans er is sinds kort een printer driver beschikbaar maar de software om de scanner te besturen is niet beschikbaar. Jammer.
...
Iemand ervaringen met een recente printer (inktjet/laser) die kan scannen voor thuisgebruik onder SL?
De scanfunctionaliteit zit tegenwoordig gewoon in voorvertoning gebakken. Ik kan in voorvertoning rechtsreeks inscannen vanaf mijn Photosmart4380 (netwerkprinter)

HENG HENG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hey ,kan dat toch? gisteren toevallig zitten zoeken. voorvertoning, da's wel de laatste plek waar ik zou zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Verwijderd schreef op maandag 21 september 2009 @ 13:06:
hey ,kan dat toch? gisteren toevallig zitten zoeken. voorvertoning, da's wel de laatste plek waar ik zou zoeken.
Image Capture kan ook gewoon :) als HP tenminste niet te beroerd is om scnnerdrivers voor je all-in-one te bouwen :/

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zer0l
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-08 00:14
De reacties hier vallen me toch wel erg tegen, en vele ondervinden zelf vele problemen met SL.. Nu ben/was ik ook geneigd om naar SL te "upgraden" d.m.v. een clean install alleen als ik er vanuit ga dat alles wel goed gaat.

Heeft SL dan een meerwaarde voor mij als student die een macbook gewoon gebruikt voor muziek (iTunes), Office en browsen met FireFox? Ik heb sowieso altijd al het idee gehad na mijn overstap van Windows ik totaal nog niks begrijp van Mac OSX maar goed iemand die mij advies kan geven, wel of niet die 29 euro uitgeven?

In retrospect, it was inevitable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

-Cyril- schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:00:
wel of niet die 29 euro uitgeven?
Gewoon doen. Bij mij en mijn vriendin (beide een iMac) ging de upgrade vanaf Leopard probleemloos en binnen een half uurtje ofzo stond het erop. Op een forum lees je vooral berichten van mensen met problemen, en niet van die tienduizenden waarbij het gewoon goed lukte ;) Dat is met alles zo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb Leopard hier origineel, maar is die upgrade van 29,- euro nou ook als clean install te gebruiken? Heb geen zin om elke keer eerst Leopard te moeten installeren en daarna pas de upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Executor16 schreef op maandag 21 september 2009 @ 14:22:
Ik heb Leopard hier origineel, maar is die upgrade van 29,- euro nou ook als clean install te gebruiken? Heb geen zin om elke keer eerst Leopard te moeten installeren en daarna pas de upgrade.
Alle SL's die ik gezien heb zijn gewoon retails, dus je kunt clean installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoxx
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:20

elmoxx

xx xx xx

Clean install is geen punt, Bij opstartten even c indrukken. Dan via schijfhulpprogramma oude partitie weg gooien. Clean install gaat vervolgens vanzelf.. :)

Ik heb inmiddels een weekje SL op mijn macbook staan, ben er erg tevreden over. 2 programma's krijg ik echter niet aan de praat: Paralles 4 en Aperture 2. Het installeren gaat helemaal goed, maar aan het eind geeft de macbook aan dat het besturingssysteem niet het juiste is..

Omdat ik in dit topic nog niets over paralells en Aperture heb gevonden vraag ik me af of jullie dit ook al meegemaakt hebben? Kan me niet voorstellen dat ik de enige ben eigenlijk..

Festina lente

Pagina: 1 ... 8 ... 10 Laatste

Dit topic is gesloten.