ppl schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 12:06:
[...]
Ik denk dat veel van de mensen die nu zo tegen dat nieuwe Exposé staan te schoppen dat meer doen uit onwetendheid van wat het nou precies is en doet en wat voor verbeteringen het nu heeft gekregen. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van gewenning en domweg spelen met Exposé om wat beter het idee te krijgen van de logica die er in steekt.
Ik zie best je punt hoor, en ik dacht ook: Goh, niet klagen, maar wennen; maar ik gebruik het nu ruim een maand en ik erger me nog steeds iedere keer als ik Exposé gebruik.
In Leopard: Ik druk op F9, ik spot het venster wat ik wil in 1x (want ik weet of het groot of klein is het heeft en wat er ongeveer op staat), en ik klik erop.
In SL: Ik druk op F9, zoek (door de omschrijvingen te lezen, of door CMD-1 te doen, of door eerst op de juiste applicatie te klikken en dan Application Exposé te gebruiken) het juiste venster, en klik erop. Ieder keer opnieuw frustrerend.
Ben meer Cmd-Tab gaan gebruiken, maar dat werkt gewoon duidelijk minder efficient.
Wat Application Exposé betreft, bijv: Ik zit in een Terminal Window in mijn "LaTeX-space",
In Leopard: druk F10, selecteer het Terminal window wat ik moet hebben uit de 3 of 4 die ik zie, en klaar.
In SL: druk F10, en moet zoeken tussen de 10-15 windows uit alle spaces.
Hetzelfde voor mijn TextMate windows (ik ben in mijn LaTeX-space niet geinteresseerd in mijn kladblaadje op een andere space, ik wil gewoon snel kunnen wisselen tussen 3 documenten!). Ik ben ernaar over gegaan om CMD-` te gebruiken om door de actieve vensters van een applicatie heen te lopen, maar het werkt (voor mij!) echt duidelijk minder efficient. Voor mij een "dealbraker".
Nou ja, voor mij persoonlijk is de nieuwe inrichting van Exposé waardeloos (of ik ben er nog niet aan gewend, zo je wil, maar ik betwijfel of ik dat ooit zal raken)
Nog wat kleine reacties:
In Leopard kun je Option drukken, dan zie je alle labels.
Mocht je het niet zo snel zien dan tik je gewoon de eerste letters in en wordt het juiste scherm gehighlight (voorheen ook niet mogelijk).
Dit is potentieel handig! Dank!
Vanuit cmd-tab (de application switcher) kun je met cmd-pijltje omhoog/omlaag ook Dock Exposé oproepen. Het voordeel en tevens ook nadeel is dat je met Dock Exposé nu ook een bestand naar een specifiek venster van een applicatie kunt verslepen zonder extra tussenstappen.
Zeker ook handige dingen. Bij mij is het echter zo dat een aantal veel voorkomende handelingen nu EXTRA toetsaanslagen of muisbewegingen kosten, en een aantal weinig voorkomende handelingen nu MINDER....
Volgens mij staat dat ook op de feature pagina voor Snow Leopard. Dit is volgens mij iets wat je een compromis-feature mag noemen: altijd de juiste proporties met de nodige schermen die buiten de boot vallen of juist zoveel mogelijk schermen met het probleem dat de proporties dan niet meer helemaal juist zijn. Wat er dan nou beter is...geen idee.
Klopt -- voor mij is dat compromis-feature dus de verkeerde kant uit