Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiefschwarz
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-10-2022
Sinds ik mijn MacBook Pro(4,1) geüpgrade heb naar Snow Leopard afgelopen donderdag heb ik problemen met mijn batterij, met name de betrouwbaarheid van de resterende batterijtijd en batteryhealth. Zo geeft de batterij aan in de menubalk dat onderhoud vereist is wanneer ik het batterij icoon aanklik. Echter de batterij is volgens coconutBattery 2.6.5 nog kerngezond (76%) voor een leeftijd van 19 maanden. Gedurende gebruik kan dat veranderen (heb ook 52% en 65% voorbij zien komen). iStat komt tot dezelfde conclusie. De geschatte resterende batterij tijd vliegt zonder reden op en neer.

Er zijn meer gebruikers die melding maken van hetzelfde probleem op het Apple Support Forum. Standaard oplossingen zoals het resetten van de System Management Controller (SMC), calibreren van de batterij en het resetten van PRAM helpen niet om dit probleem te bestrijden.

Zijn er meer gebruikers die hetzelfde probleem ondervinden? Reply even met je Modelnumber, leeftijd van je mac en eventuele andere klachten.
  • MacBook Pro 4,1
  • 19 maanden

[ Voor 4% gewijzigd door tiefschwarz op 06-09-2009 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is niet zo zeer een probleem, het is een waarschuwing dat je batterij niet meer optimaal werkt.

Uit de help van Mac OS X:
Onderhoud vereist: De batterij werkt niet naar behoren en u merkt al dan niet een verandering in de werking van de batterij of dat de batterij minder ver kan worden opgeladen. Laat uw computer controleren door een door Apple erkende serviceprovider. Totdat u uw computer laat controleren, kunt u de batterij gewoon blijven gebruiken zonder schade aan de computer toe te brengen.
Als je batterij verder goed werkt (dus niet vroegtijdig uitvalt en goed oplaadt) dan is er niks aan de hand en kun je deze melding negeren.

[ Voor 23% gewijzigd door Frietsaus op 06-09-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-09 09:38
Ik heb gemerkt dat je vanaf 550 cycles de melding: "Replace Soon" krijgt. Hier is ook niets aan te doen :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiefschwarz
Frietsaus schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:12:
Het is niet zo zeer een probleem, het is een waarschuwing dat je batterij niet meer optimaal werkt.
Het aangeven van een vereiste service an sich is ook niet het probleem, het probleem is dat dit onterecht gebeurd.
Als je batterij verder goed werkt (dus niet vroegtijdig uitvalt en goed oplaadt) dan is er niks aan de hand en kun je deze melding negeren.
Doordat de batterijtijd en health hevig fluctueren zijn er verschillende afhankelijke processen die niet goed kunnen functioneren, en zijn er wat praktische problemen zoals het inschatten van de resterende batterij tijd. Het is dus niet iets wat je zomaar kunt negeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Zou een probleempje kunnen zijn met Snow Leopard, maar je hebt dus al geprobeerd een kalibratie uit te voeren volgens Apple's instructies? Ik zie ze wel in je topic staan, maar het is me niet duidelijk of je dat hebt geprobeerd.

http://support.apple.com/kb/HT1490

[ Voor 8% gewijzigd door Frietsaus op 06-09-2009 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiefschwarz
...maar je hebt dus al geprobeerd een kalibratie uit te voeren volgens Apple's instructies? Ik zie ze wel in je topic staan, maar het is me niet duidelijk of je dat hebt geprobeerd.
Ben ik nu aan het doen. Batterij moet nu helemaal leeglopen. Had in eerste instantie in gedachte om flink wat 720p content te gaan bekijken, maar met het tempo dat mijn batterij terugloopt is dat niet nodig. Heb met een uptime van een uur en drie kwartier nog maar 30 minuten te gaan, en elke 10 seconden verdwijnt er een minuut. Het gebruik is niets meer geweest dan browsen, een postje typen en wat standby staan met het scherm in slaap modus. Ter vergelijking, als ik voor school op mijn MacBook werkte onder Leopard, haalde ik makkelijk 4-5 uur voor browsen en tekstverwerken terwijl iTunes continu speelde.
Gebruikers in deze post op het Apple Support Forum geven aan dat een calibratie overigens niet mag baten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiefschwarz
Calibratie gedaan, maar dit bood geen oplossing. Wat me opviel tijdens calibratie is dat het systeem niet in normale 'hibernate' ging, vergezeld met de boodschap 'sla uw werk op...etc' maar het scherm ging op zonder melding op zwart, en was niet wakker te maken. Toen ik na een uurtje of acht (minimaal 5 uur is voorgeschreven) het systeem aan de stroom hing werd het meteen 'wakker' zonder de image te hoeven laden die normaal gesproken weggeschreven wordt op de harde schijf. Andere gebruikers rapporteren dit ook op de Apple forums. Ga zometeen maar even met support bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Marc69 schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:25:
Het aangeven van een vereiste service an sich is ook niet het probleem, het probleem is dat dit onterecht gebeurd.
Hoe weet je dat zo zeker, heb je meer vertrouwen in coconutBattery dan wat Apple's eigen software je vertelt over de batterij?

Ik zou Apple toch eens laten kijken naar je batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiefschwarz
jj71 schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:28:
[...]

Hoe weet je dat zo zeker, heb je meer vertrouwen in coconutBattery dan wat Apple's eigen software je vertelt over de batterij?

Ik zou Apple toch eens laten kijken naar je batterij.
Ik weet het niet zeker, maar zowel iStat Pro, coconutBattery als Systeemprofiel geven exact dezelfde waarden. Voor zover ik weet is het enige wat iStat en coconutBattery doen het berekenen van een percentage op basis van de informatie die uit Systeemprofiel komt. De symptomen die ik nu heb zijn:
  • Fluctueren van de 'Volledige laadcapaciteit' uitgedrukt in percentages van 76% tot 52% en elke mogelijke waarde daartussen. Met alle gevolgen voor de softwareprocessen die van deze informatie afhankelijk zijn.
  • In slaap gaan van de MBP zonder daarbij een image van het geheugen naar de schijf te schrijven (geen waarschuwing van tevoren, scherm gaat gewoon op zwart). Computer is dan wakker te maken door de stroomvoorziening aan te sluiten en geeft direct beeld, zonder een image te hoeven laden, wat impliceert dat de batterij dus nooit daadwerkelijk leeg is geweest.
Ik heb de batterij in een MacBook gepropt van een vriend van me die ook een MBP4,1 heeft met 10.5.9. SMC gereset, batterij op 76% health. Voor de zekerheid een calibratie gedaan, nog altijd 76%. Om te verifiëren ga ik nu op een andere partitie op mijn Leopard installeren. Als ik weer een gezonde batterij krijg van 76% dan ben ik er redelijk van overtuigd dat er iets mis is met de waarden die uitgelezen worden onder Snow Leopard. Overigens hebben andere gebruikers op het Apple forum al dergelijke tests gedaan en die wezen vooralsnog hetzelfde uit... Prima batterij onder Leopard, Service Battery onder Snow Leopard. Morgen na de tests maar eens even met Apple bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik herken je probleem precies, alleen gebeurden ze bij mij iets voor de installatie van SL. Ik heb al een tijdje het kopje "Service Battery" onder het batterijknopje in mn bar staan. Verder heb ik dezelfde problemen als jij, de batterij "onthoudt" niet meer wat zijn status is en gaat dus vaker ineens op zwart (en dus uit) zonder inderdaad een melding te geven.

Heb de SMC al gereset maar zonder soelaas. Ben benieuwd naar de uitkomsten!

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ervaar hetzelfde met mijn Macbook Pro uit 2006 (geloof ik), 2,16GHz. Model: A1211 Na updaten naar Snow Leopard wil mijn batterij niet meer opladen. Ik heb enige tijd terug een nieuwe batterij aangeschaft omdat de oude compleet op was. Mijn huidige batterij is dus nog redelijk nieuw en zou niet zomaar "kapot" moeten zijn. Ik krijg nu ook de melding "onderhoud vereist". Mijn broer gebruikt nog Leopard. Dus bij hem de batterij erin gestopt, werkt prima...

Benieuwd wanneer dit opgelost gaat worden.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
En ook ik heb het probleem mogen ondervinden. Mijn 17" MBP 2,33Ghz had onder
Leopard met 399 cycles nog 92% health,
Snow Leopard 404 cycles en 61% health.

Wederom een Replace soon melding bij de accu. Vind het akelig snel ineens. Meneer Apple kan me niet wijs maken dat de accu binnen enkele cycles zo drastisch af kan takelen.

Met Leopard haalde ik de 5 uur nog wel eens, nu in Snow Leopard hooguit 2,5 uur. Heel typisch allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-07 01:10
Kleine update, Snow Leopard lijkt de accu dusdanig te verneuken dat deze nu bol staat. Ik kwam er achter toen de laptop niet meer stabiel wilde blijven staan, er leek iets onder te liggen. Na de onderkant even bekeken te hebben zag ik de accu uitsteken.

Morgen dus even langs iCentre Uitgeest, misschien dit topic ter ondersteuning laten zien. Ik ben dus niet de enige met accu problemen onder Snow Leopard, mooi kut allemaal. ;)

Verwijderd

Ik zat laatst met mijn MBP 2.33 Late 2006 in de college zaal les te volgen met een accu health van 97% en 363 cycles (jah, heb hem pasgeleden diepgevroren en weer gerahbt :D ) en na een uur in de collegezaal spring de health naar 55% % khad nog 30 min. ipv de 3:23 die er stond.

Dit heb ik ook sinds snow Leopard erop staat, en ik vermoed dan ook dat het aan de software ligt.

De mannen van Apple moeten hier echt iets aan doen, want het is puur oplichterij !

Verwijderd

Ook ik zit met hetzelfde probleem met mijn MBP Early 2008. Na de update naar SL krijg ik de melding dat mijn accu onderhoud behoeft. De battery health zou ik zo even niet weten, maar ik zal thuis eens kijken.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 00:44
Hier nog iemand. Health is na de update van +- 90% naar 70% gegaan, als ie leeg is gaat ie richting 60.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu issie back op 92% health, en haal er weer 4 uur mee. Waar het door komt weet ik niet, vanochtend klapte ik hem open en zag ik geen ' onderhouds signalen' meer.

Zeer vreemd, maar ben er wel blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
baquelappe schreef op woensdag 09 september 2009 @ 23:40:
Kleine update, Snow Leopard lijkt de accu dusdanig te verneuken dat deze nu bol staat. Ik kwam er achter toen de laptop niet meer stabiel wilde blijven staan, er leek iets onder te liggen. Na de onderkant even bekeken te hebben zag ik de accu uitsteken.

Morgen dus even langs iCentre Uitgeest, misschien dit topic ter ondersteuning laten zien. Ik ben dus niet de enige met accu problemen onder Snow Leopard, mooi kut allemaal. ;)
ik denk niet dat het bolstaan door de software komt hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pheno79
  • Laatst online: 31-08 09:13
baquelappe schreef op woensdag 09 september 2009 @ 23:40:

Uh, als een OS batterijen kan vervormen hebben we pas echt een probleem :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k5052
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 15:39
Zelfde hier, maar na een paar ladingen is de melding opeens verdwenen en is mijn health niet meer gedaald of omhoog gegaan. (was/is 81% terwijl die tijdens ' onderhoud vereist' een health aangaf van 70%)

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 13:45
Ik heb ook dit probleem met mijn MBP (december 2008), alle symptomen die hierboven beschreven staan heb ik ook en inclusief het uitvallen als batterij helemaal leeg is. Eergisteren voor eerst de melding, daarna weer even niet als Macbook geheel opgeladen is maar zonet na een calibratie en volledige oplading was het na uur weer mis. Ook coconutBattery kan er niet veel van maken wat betreft accu capaciteit, totaal aantal cycles is trouwens 122.

Iemand al tips voor ik Apple bel?

[ Voor 40% gewijzigd door wheeler op 17-09-2009 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0b
  • Laatst online: 15-09 07:35

r0b

Zelfde probleem met een MacBookPro3,1. Onder Leopard geen enkel probleem, nu met SL last van zeer fluctuerende batterij capacity (74%, 81%, 42%) en een "Service battery" melding.

Het enige wat ik gedaan heb is:
- coconutBattery installeren voor meer info
- PRAM reset
- SMC reset
- battery calibratie

Is er een programma die elke minuut pollt naar het battery percentage en dit weg kan schrijven in een logfile? Misschien helpt dat om een trend te ontdekken.

• tiefschwarz
Ik heb gebeld, maar Apple weet van niks. Probleem laten melden bij de tweede lijn. Hoe meer mensen klagen hoe eerder ze dit serieus gaan nemen. De reactie die je nu krijgt is voornamelijk sceptisch te noemen.

• wheeler
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 13:45
Dat is wel raar want de Apple fora lopen vol met het probleem: klik

• tiefschwarz
wheeler schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 10:03:
Dat is wel raar want de Apple fora lopen vol met het probleem: klik
Dat is zeker raar. Ik was op de hoogte van het forum (zie eerste posts), en ik heb er ook in gepost. Steeds meer mensen melden dit probleem. Apple en zijn service providers gaan op de automatische piloot. Slechte uptime moet aan de batterij liggen, dus vervangen ze de batterij binnen garantie, of ze sturen je naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En ja hoor, een health dropdown van 93% naar 57 % accu capacity: vervangingswaarschuwing. Zeer vreemd, kheb op de Apple fora ook dit probleem gepost, en nu hopend op een Update van Apple Inc. Hiervoor heb ik dit probleem ook al gehad, maar bleeftie 2 dagen een goede health indicator geven. Dit is 200% software matig, en dus ligt het echt niet aan de Battery van je Appeltje

(Het is trouwens een goede marketing truc want van alle gedupeerden, zal wel een percentage direct naar de macstore of online een accu hebben besteld!)

Steve jobs gaat binnekort met pensioen en zo wordt z'n gouden handruk alleen maar steviger.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2009 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie apple forum

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2009 03:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 13:50

4POX

Everybody is wired

Ik heb hetzelfde probleem dat de heath van mijn accu als een jojo doet. Hij is 85 %. Als ik op de batterij werkt springt die heel veel op en neer. Geloof dat het probleem een beetje overging op het moment dat ik twee maal achter elkaar een calibratie heb gedaan. Ik heb ook een macbook pro 4.1

Even een vraagje tussendoor. In mijn macbook pro zit een LI-ON batterij. Op de Apple zit wordt nu een losse LI-POL verkocht. Kunnen de mensen die net een andere batterij hebben gekocht dit controleren ?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-09 13:50

4POX

Everybody is wired

Ik heb te vroeg gejuichd. Zojuist is de melding weer terug gekomen + de health is met 10 % gedropt. De accu had ik vanochtend tot rond de 50 % geladen. Hij is in de sleep in mijn tas beland en 20 minuten later op school weer de tas uitgekomen.

Oja, nog iets tussendoor. Ik draai SL sinds de wwdc beta uit is. Tijdens mijn vakantie is de health van 85 % naar 35 % gedropt in de 2,5 week dat ik op vakantie ben geweest. De laptop heeft al die tijd uit gestaan. IIk moest zeker een paar keer calibreren om de accu weer rond de 85 % te krijgen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Dit "klopt". TIjdens die 2,5 weken loopt je accu langzaam leeg, waardoor de spanning over je cellen onder ene bepaald kritiek niveau kan vallen. Apple beveelt ook aan je accu volledig op te laden en hem dan uit je laptop te halen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• florisvdberg
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 30-11-2022
Ik kreeg dezelfde mededeling.

De mededeling verdween nadat ik de pram had gezapt, en nadat ik de batterij twee maal had gekalibreerd. Batterij kalibreren: gebruik de macbook zonder lader, totdat de batterij leeg is. De computer gaat dan in slaapstand. Laat hem 5 uur liggen. Laadt de batterij nu helemaal op. En laat de macbook vervolgens twee uur aan de lader liggen.
Hierna verdween de mededeling over het onderhoud, en de batterij gaf normale informatie over de resterende gebruiksduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bandicoot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 23:00
Ook ik heb sinds een paar dagen dit probleem. Tot vorige week was mijn battery capacity altijd 100% of 99% en sinds een paar dagen schommelt dit tussen de 86% en de 50%. Erg irritant! Inmiddels ook alles al gereset en gekalibreerd maar niets helpt. Iemand inmiddels al een oplossing?

PVOutput: VO18

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

florisvdberg schreef op maandag 03 mei 2010 @ 18:36:
Ik kreeg dezelfde mededeling.

De mededeling verdween nadat ik de pram had gezapt, en nadat ik de batterij twee maal had gekalibreerd. Batterij kalibreren: gebruik de macbook zonder lader, totdat de batterij leeg is. De computer gaat dan in slaapstand. Laat hem 5 uur liggen. Laadt de batterij nu helemaal op. En laat de macbook vervolgens twee uur aan de lader liggen.
Hierna verdween de mededeling over het onderhoud, en de batterij gaf normale informatie over de resterende gebruiksduur.
Een maand geleden had ik ook problemen met de batterij en ik heb de stappen ook gevolgd en het was meteen opgelost. Sindsdien heb ik geen last meer van de batterij (knocks on wood) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moejo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-09 11:27
Twee weken terug kreeg ik dezelfde melding. De batterij gekalibreerd, maar dat mocht ook niet baten. Vervolgens contact opgenomen met Apple(Care), maar de batterij bleek daar niet onder te vallen. Maar omdat ik slechts een maand buiten de ''originele'' garantie zat waren ze toch bereid een nieuwe accu te regelen als ik hem bij een AASP langs zou brengen. Een weekje later mocht ik m'n nieuwe accu gaan ophalen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AkroBatik
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:50

AkroBatik

Bad Cars Can Be Briliant

Dit is al een redelijk oud topic, maar is er al een oplossing voor het probleem?

Heb altijd 93% health (ofzo) gehad en geen enkel probleem. Gisteren een nieuwe hardeschijf geinstalleerd en OS X SL opnieuw geinstalleerd en in een keer had ie nog maar 74% health. Dus ik de accu kalibreren en toen was er nog maar 45%. Ik ga het kalibreren nog maar een keer proberen, kijken of dat wat oplost.

.

Pagina: 1