Heb net ook iets mafs gemerkt. Hele avond met mijn MBP zittten werken met alleen de voeding eraan. In slaapstand gezet en naar huis gereden. Kom ik net thuis, doe ik monitor+usb+firewire eraan, echter zonder voeding. Gaat de MBP direct na inloggen weer in slaapstand! Meerdere keren geprobeerd, maar telkens binnen 1-2 seconden weer in slaapstand. Pas toen ik de voeding eraan deed bleef 'ie aan
Stomme vraag waarschijnlijk, maar als ik een clean install wil doen en geen zin heb al mijn apps opnieuw te installeren, is het dan voldoende om de volgende folders te backuppen?
- Applications folder
- Library>Application support
- Preferences
Ik ben b.v. te lui om WoW en alle patches opnieuw te installeren en ik heb lang niet alle installers/.dmgs nog van andere apps...
- Applications folder
- Library>Application support
- Preferences
Ik ben b.v. te lui om WoW en alle patches opnieuw te installeren en ik heb lang niet alle installers/.dmgs nog van andere apps...
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Die schermbeveiliging die veel mensen hebben van de analoge klok, doet het ook niet meer
@Dr. Strangelove
Dat hangt af van de software die je gebruikt. iLife heeft ook bestanden in /Library.
Sommige software uit de mac software bundle (meegeleverde software) zoals OmniOutliner zet daar ook de licenties.
Dat hangt af van de software die je gebruikt. iLife heeft ook bestanden in /Library.
Sommige software uit de mac software bundle (meegeleverde software) zoals OmniOutliner zet daar ook de licenties.
Kan ik gewoon gewoon Time Capsule gebruiken om mijn back-ups van Leopard te behouden en over te zetten naar Snow Leopard of moet ik mijn back-ups toch op een andere manier maken van mijn systeem?
En daarbij, hoe zit het met applicaties op Leopard weer in Snow Leopard zetten. Gaat dat ook via de back-up of moet ik de licentie weer opnieuw activeren oid?
En daarbij, hoe zit het met applicaties op Leopard weer in Snow Leopard zetten. Gaat dat ook via de back-up of moet ik de licentie weer opnieuw activeren oid?
[ Voor 29% gewijzigd door Tjeemp op 02-09-2009 00:27 ]
gewoon op apple.nl bestellen 
ook vandaag binnen gehad, werkt prima hier! Vooral safari is echt merkbaar sneller, en veel sneller ook
ook vandaag binnen gehad, werkt prima hier! Vooral safari is echt merkbaar sneller, en veel sneller ook
[ Voor 27% gewijzigd door Enzo Dizono op 02-09-2009 00:51 ]
Docker moet je altijd aan de adapter doen. Split screen daarentegen is geen probleem.Korakal schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:58:
Heb net ook iets mafs gemerkt. Hele avond met mijn MBP zittten werken met alleen de voeding eraan. In slaapstand gezet en naar huis gereden. Kom ik net thuis, doe ik monitor+usb+firewire eraan, echter zonder voeding. Gaat de MBP direct na inloggen weer in slaapstand! Meerdere keren geprobeerd, maar telkens binnen 1-2 seconden weer in slaapstand. Pas toen ik de voeding eraan deed bleef 'ie aan
Hier staat wat
Dit was met Leopard nooit een probleem!!
Nee hoor, want dat heb ik al sinds m'n Powerbook G4 gehad dat ik netstroom nodig had als ik een monitor aansloot. Volgens mij is dat altijd het geval geweest.
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
Dan had ik zeker een bijzondere versie 
Ik gebruik het regelmatig
Ik gebruik het regelmatig
Inderdaad, ik stond gisteren ook met lege handen.Killzone schreef op woensdag 02 september 2009 @ 00:39:
Is SL op het moment overal uitverkocht? In Rotterdam is hij iig niet meer te krijgen...

Maar niet lang getreurd, ik heb 'm online besteld.
Zij er overigens issues bekend van upgraden van Leopard naar Snow Leopard met software als Parallels? Ik wil niet graag mijn Windows 7 Ultimate installatie overdoen...
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Verwijderd
Met 2003 servers krijg ik het ook niet aan de praat, met 2007 wel.Raween schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 22:07:
[...]
Huh, ik maak ook gebruik van Exchange, en wel van 2003. Het is oorspronkelijk wel de web versie, maar die kan ik ook prima met Mail.app openen. Overigens doet hij het ook op de iPhone
Werkt het bij jou misschien omdat je "gewoon IMAP" hebt aanstaan op de Exchange 2003 server?
Gebruik je in je mail.app account settings dan "IMAP" of "Exchange IMAP" ?
Crosspost uit het levertijden topic:
Moet zeggen dat ik er niet erg positief over ben. Erg veel hickups, iTunes die crasht bij online radio stations (start zichzelf wel weer op), Finder die er soms erg lang over doet om te reageren/bestanden te laden in een map... Daarnaast is werkt de sleepfunctie vaak niet goed; hij wordt binnen een minuut vanzelf weer wakker. Een euvel wat ik in het begin van Leopard ook had, maar na 10.5.4 ofzo niet meer. Beetje kansloos dat ik 't nu wél weer heb.
Het lijkt eerder een Lui Sneeuwpaard dan een Sneeuw Luipaard. Maar goed, ik wacht het eerste servicepack af.
Moet zeggen dat ik er niet erg positief over ben. Erg veel hickups, iTunes die crasht bij online radio stations (start zichzelf wel weer op), Finder die er soms erg lang over doet om te reageren/bestanden te laden in een map... Daarnaast is werkt de sleepfunctie vaak niet goed; hij wordt binnen een minuut vanzelf weer wakker. Een euvel wat ik in het begin van Leopard ook had, maar na 10.5.4 ofzo niet meer. Beetje kansloos dat ik 't nu wél weer heb.
Het lijkt eerder een Lui Sneeuwpaard dan een Sneeuw Luipaard. Maar goed, ik wacht het eerste servicepack af.
off-topic: de Nederlandse vertaling is Sneeuwpanter
Hier stond achterhaalde informatie…
Weet ik, maar ik hou van letterlijke vertalingenDigistorm schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:37:
off-topic: de Nederlandse vertaling is Sneeuwpanter
Anyway, net ook twee keer achter elkaar dit:

Maaaaaaaaaaaaanden niet gehad. Ik kan het ook reproduceren: pak twee avi-bestanden en gooi die beide fullscreen bij een dual monitor setup... Sta bijna op het punt om Leopard weer te installeren, maar ik wacht 10.6.1 nog maar ff af.
[ Voor 4% gewijzigd door sOid op 02-09-2009 10:55 ]
Helpt het niet als je QuickTime 7 installeert van de DVD (als je die nog niet hebt) en die dan voorlopig gebruikt? Hij staat onder Hulpprogramma's in Snow Leopard (als je hem dus geïnstalleerd hebt of QuickTime Pro had in Leopard).
Hier stond achterhaalde informatie…
Misschien wel ja, maar dit is helaas lang niet het enige probleem wat ik ervaar met SL, zoals ik boven ook heb beschrevenDigistorm schreef op woensdag 02 september 2009 @ 11:38:
Helpt het niet als je QuickTime 7 installeert van de DVD (als je die nog niet hebt) en die dan voorlopig gebruikt? Hij staat onder Hulpprogramma's in Snow Leopard (als je hem dus geïnstalleerd hebt of QuickTime Pro had in Leopard).
En ik snap er geen donder van want ik heb geen rare fratsen uitgehaald met libraries ofzo. En een clean install gedaan...
Ik heb hier al 2x een reboot gehad toen ik een film op fullscreen zetten in QuickTime Player X. Geen kernel panic, maar wel vreemd. Heb Leopard er weer opgezet, nergens meer last van. Snow Leopard geef ik wel weer een kans zodra 10.6.1 uit is.sOid schreef op woensdag 02 september 2009 @ 10:54:
[...]
Weet ik, maar ik hou van letterlijke vertalingenEn ik weet btw ook dat je het aan elkaar moet schrijven
![]()
Anyway, net ook twee keer achter elkaar dit:
[afbeelding]
Maaaaaaaaaaaaanden niet gehad. Ik kan het ook reproduceren: pak twee avi-bestanden en gooi die beide fullscreen bij een dual monitor setup... Sta bijna op het punt om Leopard weer te installeren, maar ik wacht 10.6.1 nog maar ff af.
Overigens niet eens hier om heb ik Leopard er weer op gezet, maar omdat een aantal andere zaken ook niet echt willen op mijn MacBook (GMA950).
[ Voor 7% gewijzigd door Frietsaus op 02-09-2009 12:03 ]
Ik heb Snow Leopard hier ook liggen, maar ik denk dat ik ook maar even wacht op 10.6.1 (hopelijk worden daar een aantal euvels in verholpen) voordat ik hem installeer. Ik hoor nog te veel issues langskomen momenteel om al over te stappen.
Na een paar dagen draaien op m'n mini heb ik het idee dat de computer een stuk warmer wordt. Na wat zoeken kom ik verschillende berichten tegen van voornamelijk MacBook-gebruikers die een 10 à 15°C hogere temperatuur idle meten.
Heeft iemand dit ook gemerkt en/of gemeten?
Heeft iemand dit ook gemerkt en/of gemeten?
Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment
Ik heb een macbook (witte, early 2008) en ik merk zeker geen verhoging in temperatuur. Eerder een vermindering, maar het is de afgelopen dagen natuurlijk ook niet zo warm als afgelopen weken.
Ik heb wel het gevoel dat de batterijduur een beetje verminderd is, maar dat zou ook kunnen komen door een aangepaste berekening of nieuwe calibratie, harde cijfers heb ik niet.
Ik heb wel het gevoel dat de batterijduur een beetje verminderd is, maar dat zou ook kunnen komen door een aangepaste berekening of nieuwe calibratie, harde cijfers heb ik niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Magic op 02-09-2009 14:03 ]
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Hier een MacBook unibody late 2008, ik merk hier een paar graden temp verhoging in idle, 300MB increase in memory gebruik na coldboot, rond de 30 min minder batterij en iets hogere CPU load over verschillende progs heen.
Ja ik mis istats menu enorm
in 1 oogopslag alles bij de hand. Nu een kaal balkje.
maar...
ik werk wel "vlotter" en nieuwe expose is een verademing dat ik zeker niet terug ga. Geef Apple en andere bedrijven de kans om problemen te weten te komen en vooral te fixen voor ons, gebruikers.
Ja ik mis istats menu enorm
maar...
ik werk wel "vlotter" en nieuwe expose is een verademing dat ik zeker niet terug ga. Geef Apple en andere bedrijven de kans om problemen te weten te komen en vooral te fixen voor ons, gebruikers.
Ik teken nergens meer voor
Ik heb Snow Leopard middels het up-to-date program besteld.
Wanneer ik de status van mijn aanvraag wil controleren krijg ik dit:
Hartelijk dank. Je record is gevonden.
We hebben je aanvraag en vereiste documenten ontvangen op 02.09.09, en je aanvraag is goedgekeurd. Zodra de verzendkosten bij ons binnen zijn, wordt je bestelling verzonden naar het opgegeven adres.
Weet iemand wat ze hier precies mee bedoelen? Ik kan me herinneren dat ik betaald heb middels PayPal.
Strange...
Wanneer ik de status van mijn aanvraag wil controleren krijg ik dit:
Hartelijk dank. Je record is gevonden.
We hebben je aanvraag en vereiste documenten ontvangen op 02.09.09, en je aanvraag is goedgekeurd. Zodra de verzendkosten bij ons binnen zijn, wordt je bestelling verzonden naar het opgegeven adres.
Weet iemand wat ze hier precies mee bedoelen? Ik kan me herinneren dat ik betaald heb middels PayPal.
Strange...
Mijn ervaringen tot dusver:
FileVault error (niet onthouden profielinstellingen) opgelost
accu lijkt sneller leeg te gaan
nog steeds geen ondersteuning voor DFS
problemen met Juniper SSL VPN client (zowel met safari in 32 als 64 bit modus)
citrix client V11 werkt niet (10 wel)
dat van die accu en citrix is wel rete irritant zeg.Vergeten schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:00:
Mijn ervaringen tot dusver:
FileVault error (niet onthouden profielinstellingen) opgelost
accu lijkt sneller leeg te gaan
nog steeds geen ondersteuning voor DFS
problemen met Juniper SSL VPN client (zowel met safari in 32 als 64 bit modus)
citrix client V11 werkt niet (10 wel)
Hm Zal het niet standaard zo zijn als je in 64-bit mode zit (opstarten via 6+4 of de Plist aanpassing.) geeft bij mij nog steeds het volgende aan op een uname -v:
Darwin Kernel Version 10.0.0: Fri Jul 31 22:47:34 PDT 2009; root:xnu-1456.1.25~1/RELEASE_I386
Volgens andere topics dient deze x86_64 aan te geven? dat doet hij in iedergeval niet.. Mijn EFI middels een IOcheck is ook 64 bit. - Doe ik iets verkeerd?
System specs:
Modelaanduiding MacBook4,1
Intel Core 2 Duo
2,1 GHz
Hebben meerdere gebruikers last van dit fenomeen..?
Darwin Kernel Version 10.0.0: Fri Jul 31 22:47:34 PDT 2009; root:xnu-1456.1.25~1/RELEASE_I386
Volgens andere topics dient deze x86_64 aan te geven? dat doet hij in iedergeval niet.. Mijn EFI middels een IOcheck is ook 64 bit. - Doe ik iets verkeerd?
System specs:
Intel Core 2 Duo
2,1 GHz
Lees het topic eens, gebruik de search.Prophecy67 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 16:08:
Hm Zal het niet standaard zo zijn als je in 64-bit mode zit (opstarten via 6+4 of de Plist aanpassing.) geeft bij mij nog steeds het volgende aan op een uname -v:
System specs:
Intel Core 2 Duo
2,1 GHz

tot nu toe vind ik SL eigenlijk wel lekker werken, het lijkt allemaal soepeler en sneller.
Is trouwens het schermzoomen ook veranderd?
Eerst volgde het scherm je muispijl, en nu moet je naar de rand van het scherm om te scrollen... vrij irritant!
Laat maar kun je instellen nu
Is trouwens het schermzoomen ook veranderd?
Eerst volgde het scherm je muispijl, en nu moet je naar de rand van het scherm om te scrollen... vrij irritant!
Laat maar kun je instellen nu
[ Voor 7% gewijzigd door ReCreator op 02-09-2009 16:42 ]
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
Verwijderd
Ik heb problemen met ical en exchange 2007. Account aanmaken gaat goed, adresboek en mail werken prima. Maar ik kan ical niet synchroniseren of items aanmaken in ical.
Tot nu toe lijkt alles wel goed te werken, eerste wat eigenlijk opviel was hoesnel login scherm weer zichtbaar was na gebruik van 'lock screen'. Duurde bij gewoon Leopard af en toe extreem lang.
Alleen wilde ik SL gaan installeren, kom ik er achter dan m'n combo drive niet meer doet. Hij weigert discs te mounten (alle disks). Maar goed, een losse optical drive in een externe HD behuizing en installeren. Gebruik verder eigenlijk nooit de optical drive (laatste keer voor ik SL wilde installeren was denk ik de installatie van Leopard...)
Ben er tot nu toe wel tevreden
Alleen wilde ik SL gaan installeren, kom ik er achter dan m'n combo drive niet meer doet. Hij weigert discs te mounten (alle disks). Maar goed, een losse optical drive in een externe HD behuizing en installeren. Gebruik verder eigenlijk nooit de optical drive (laatste keer voor ik SL wilde installeren was denk ik de installatie van Leopard...)
Ben er tot nu toe wel tevreden
Tja, toch gescoured en niets wat hier zozeer op lijkt he. Vandaar dat het gevraagd word..
Verwijderd
Heb sinds kort SL draaien
1 probleempje alleen: m'n smilies in ichat doen het niet
Hier een paar screenshots
zo ziet mn keuzeveld er uit niks vreemds aan

Zo iziet mn geselecteerde smilie er uit ook niet vreemd

maar ik krijg mn smilie niet in het chat venster te zien
hoe kan ik dit oplossen ????
1 probleempje alleen: m'n smilies in ichat doen het niet
Hier een paar screenshots

zo ziet mn keuzeveld er uit niks vreemds aan

Zo iziet mn geselecteerde smilie er uit ook niet vreemd

maar ik krijg mn smilie niet in het chat venster te zien
hoe kan ik dit oplossen ????
Heb je in het menu View > Messages de optie "Show Smileys" al geprobeerd?
Klein vraagje, normaal gebruik ik 4 vingers om exposé op te roepen. Dit werkt niet meer sinds m'n SL upgrade. Iemand een idee? Alles staat aan bij systeemvoorkeuren
Hier werkt dat nu juist wel op een 'oude' (1 jaar) oude macbookpro, zonder zelf eerst instellingen in te stellen.Den_John schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:13:
Klein vraagje, normaal gebruik ik 4 vingers om exposé op te roepen. Dit werkt niet meer sinds m'n SL upgrade. Iemand een idee? Alles staat aan bij systeemvoorkeuren
Verwijderd
staat op licht grijs kan dus niks selecterenppl schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:01:
Heb je in het menu View > Messages de optie "Show Smileys" al geprobeerd?
kwestie van plist dumpen of zo iets?
EDIT: plist dumpen geen effect
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2009 08:18 ]
Ik gebruik nu ook sinds een dag of twee SL. Moet zeggen dat ik nog niet helemaal tevreden ben. De nieuwe functies van expose en ook de snelheid zijn echt een grote plus. Alles voelt gewoon net iets prettiger aan. Waar ik nog wel tegenaan loop is dat 720p MKV bestanden in Plex af en toe haperen. Dat was voorheen nooit het geval.
Het vervelendste vind ik nog wel dat ik nu echt om de minuut zo'n beetje de strandbal in beeld krijg, waarna er echt helemaal niets te doen is met mijn mac. Zogauw de bal weg is kan ik weer een minuutje werken. Echt zwaar irritant. Nou ja, misschien komend weekend maar eens een clean install doen.Kijken of dat helpt.
Het vervelendste vind ik nog wel dat ik nu echt om de minuut zo'n beetje de strandbal in beeld krijg, waarna er echt helemaal niets te doen is met mijn mac. Zogauw de bal weg is kan ik weer een minuutje werken. Echt zwaar irritant. Nou ja, misschien komend weekend maar eens een clean install doen.Kijken of dat helpt.
uhm...
Hmm, MBP wilde niet uit z'n slaapstand komen. Maar eens gaan zoeken waar dat nu weer aan kan liggen.
Verwijderd
hier nog een screenshotje waar in duidelijk wordt dat ik de smilies niet kan selecteren

(gelukkig hier op tweakers wel)

Laatst onder L een keer gezien, reboot deed wonderen.Den_John schreef op woensdag 02 september 2009 @ 20:13:
Zoef
ik heb gister mijn mStand, Snow Leopard, en Apple w'less keyboard. binnen gekregen. had sl in 30 min geinstalleerd met de upgrade. na de installatie geen enkel verschil met hdd ruimte. komt misschien ook dat ik op leopard zelf cleanmymac vaak gebruik. op sl zelf ook cleanmymac gedraaid haalde er nog is 500 mb van logs en language packs van mijn Macbook af. 
ik heb op 1 klein probleemje na geen klachten. wat ik hier boven heb gelezen. als je met iets bezig bent ik bijv. met word 2008. moet ik nu in eens 10 sec wachten tot eindelijk die strandbal weg gaat en ik op file en open kan drukken. wat ik in leopard niet had. wel vaag, heb de microsoft bestanden in documents al geleegd niet zo veel geholpen. ik ben wel blij dat microsoft/Apple de bug met spaces heeft opgelost elke keer als ik met word bezig was en ik wou even naar safari op mijn andere venster dan deed word vaag nam die toolbox mee en weer niet. gelukkig is dit nu op gelost.
tot zo ver mijn ervaringen
ben zeer blij
ik heb op 1 klein probleemje na geen klachten. wat ik hier boven heb gelezen. als je met iets bezig bent ik bijv. met word 2008. moet ik nu in eens 10 sec wachten tot eindelijk die strandbal weg gaat en ik op file en open kan drukken. wat ik in leopard niet had. wel vaag, heb de microsoft bestanden in documents al geleegd niet zo veel geholpen. ik ben wel blij dat microsoft/Apple de bug met spaces heeft opgelost elke keer als ik met word bezig was en ik wou even naar safari op mijn andere venster dan deed word vaag nam die toolbox mee en weer niet. gelukkig is dit nu op gelost.
tot zo ver mijn ervaringen
Dat heb ik dus in heel veel programma's... Ook in Finder, webbrowser, Photoshop enz...Martijn Meijer schreef op donderdag 03 september 2009 @ 09:51:
oke heb je dat nu met sl of nog met leopard?sOid schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:22:
[...]
Dat heb ik dus in heel veel programma's... Ook in Finder, webbrowser, Photoshop enz...
sinds een clean install van SL heb ik veel problemen met m'n wireless verbinding.(MacBook 2,1) Om de haverklap ligt de verbinding er uit, maar het airport icoon geeft wel verbinding aan. Tegelijkertijd heeft de PowerBook G4 met 10.5.8 wel connectie, Ubuntu 9.04 ook.
Dit gebeurde al voor dat ik enige andere software had geinstalleerd endoet me denken aan problemen die we ook hadden met Leopard 10.5.4.
Safari geeft af en toe plaatjes niet weer en lijkt te hangen.
Finder doet lang over het displayen van een externe HD
VLC 1.01 werkt ineens schokkerig t.ov. dezelfde versie op 10.5.8
Voor mij een reden om terug te gaan naar 10.5.8 voordat ik nog meer zut moet installeren
Dit gebeurde al voor dat ik enige andere software had geinstalleerd endoet me denken aan problemen die we ook hadden met Leopard 10.5.4.
Safari geeft af en toe plaatjes niet weer en lijkt te hangen.
Finder doet lang over het displayen van een externe HD
VLC 1.01 werkt ineens schokkerig t.ov. dezelfde versie op 10.5.8
Voor mij een reden om terug te gaan naar 10.5.8 voordat ik nog meer zut moet installeren
dubbele post
[ Voor 96% gewijzigd door Ronvgs op 03-09-2009 10:58 . Reden: dubbel ]
Het zou aan de Mail app kunnen liggen.Smoonshine schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:54:
Langszaam aan komen volgens mij problemen naar boven drijven, maar doen we er ook iets mee?
Kijkt Apple bijv naar report als je die instuurt van een hang of wordt het getrasht ala Microsoft (voor windows 7 werd het niet actief opgevolgd nl;) ).
Is er iets anders behalve forum om je klachten, opmerkingen te melden zodat ze het kunnen onderzoeken en fixen in een .1 versie?
(gisteren voor het eerst een aflevering van een serie in preview gekeken, full screen, netjes hoor onnodig dat wel:) )
Kijkt Apple bijv naar report als je die instuurt van een hang of wordt het getrasht ala Microsoft (voor windows 7 werd het niet actief opgevolgd nl;) ).
Is er iets anders behalve forum om je klachten, opmerkingen te melden zodat ze het kunnen onderzoeken en fixen in een .1 versie?
(gisteren voor het eerst een aflevering van een serie in preview gekeken, full screen, netjes hoor onnodig dat wel:) )
Daar zeg je wat. Ik kreeg het inderdaad toen ik in de mail app aan het werk was. Is dit een known issue, of is er al een fix voor? Ik zal vanavond mijn mail eens even op gaan schonen anders.
uhm...
64bit kernel is voorlopig niet te gebruiken op Macbooks ookal heb je een 64bits EFI.Prophecy67 schreef op woensdag 02 september 2009 @ 17:05:
[...]
Tja, toch gescoured en niets wat hier zozeer op lijkt he. Vandaar dat het gevraagd word..
MacbookPRO daarentegen ondersteund wel 64bit kernel.
PSN: Arcadium86 | iRacing Profiel
En laat ik nou net een MacBook hebben en geen pro. Schandalig, want een snellere en betere MacBook die nu zelfs goedkoper is wordt wel onder de noemer PRO gekocht. Had ik dus drie maanden langer m'n geld in m'n zak gehouden dan had ik dus en minder betaald en meer gehad. Vind het niet kunnen dat als je complete 64bits hardware hebt verkocht vervolgens ook nog eens gaat lopen kutten om geen 64bits software support te geven. Waar koop ik anders 64bits voor en waaorm verkoop je het anders als je het softwarematig niet gaat supporten?!?! Nou zodra ik m;n SL DVD binnen heb (waar ik ook al schandalig lang op zit te wachten) ga ik ze mailen over dit soort ongein.The Otherside schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:21:
[...]
64bit kernel is voorlopig niet te gebruiken op Macbooks ookal heb je een 64bits EFI.
OS X Feedback is de beste plek om dit soort dingen door te geven. Heb regelmatig meldingen achtergelaten bij de diverse feedbackpagina's, en al die issues zijn gefixed - op één recente na die hopelijk in iPhone OS 3.1 gerepareerd wordt.Quakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:50:
Langszaam aan komen volgens mij problemen naar boven drijven, maar doen we er ook iets mee?
Overigens zou een fabrikant compleet achterlijk moeten zijn niets met die automatische meldingen te doen - da's onbetaalbare data die je in een lab setting nooit zelf kunt verzamelen.
Zoef
[sorry, 2 posts]
Apple zou nooit een update mogen uitbrengen of zo? Je hebt toch altijd mensen die kopen voor een update? Wat is het probleem als je toen iets kocht dat je het geld waard vond?dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:26:
[...]
En laat ik nou net een MacBook hebben en geen pro. Schandalig, want een snellere en betere MacBook die nu zelfs goedkoper is wordt wel onder de noemer PRO gekocht. Had ik dus drie maanden langer m'n geld in m'n zak gehouden dan had ik dus en minder betaald en meer gehad.
Leg nu eens rustig uit wat je denkt te missen door het niet kunnen booten van een 64bits kernel, voor je zo boos wordt. Ik ben erg benieuwd.Vind het niet kunnen dat als je complete 64bits hardware hebt verkocht vervolgens ook nog eens gaat lopen kutten om geen 64bits software support te geven. Waar koop ik anders 64bits voor en waaorm verkoop je het anders als je het softwarematig niet gaat supporten?!?! Nou zodra ik m;n SL DVD binnen heb (waar ik ook al schandalig lang op zit te wachten) ga ik ze mailen over dit soort ongein.
[ Voor 10% gewijzigd door Zpottr op 03-09-2009 12:32 ]
Zoef
Het gaat er niet om dat je iets mist of niet, een fabrikant verkoopt en adverteert "64bits" Dan zeg ik kom je woord ook na. Ik denk andersom, wat mis ik aan hardware, of aan gemaakte kosten waarom ik geen 64bits kernel zou mogen draaien, terwijl de fabrikant zelf ermee geadverteerd heeft en dat als verkoop praatje heeft gebruikt toen ik de laptop kocht. is dat iets raars?Zpottr schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:30:
[sorry, 2 posts]
[...]
Apple zou nooit een update mogen uitbrengen of zo? Je hebt toch altijd mensen die kopen voor een update? Wat is het probleem als je toen iets kocht dat je het geld waard vond?
[...]
Leg nu eens rustig uit wat je denkt te missen door het niet kunnen booten van een 64bits kernel, voor je zo boos wordt. Ik ben erg benieuwd.
je gaat me neit vertellen dat alleen de term 'pro' die niet onderaan mn scherm staat het verschil maakt. of de sd kaart en firewire port.
Apple praat over 64bits in het algemeen. Niet specifiek de kernel. Overigens start officieel alleen de server editie met een 64bits kernel en draaien alle desktops en laptops gewoon met een 32bit kernel. Misschien draait over een tijdje, als de meeste programmatuur overgezet is naar 64bit, alsnog de kernel in 64bit en wellicht dan ook wel op jouw MacBook zonder Pro.dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:43:
[...]
Het gaat er niet om dat je iets mist of niet, een fabrikant verkoopt en adverteert "64bits" Dan zeg ik kom je woord ook na. Ik denk andersom, wat mis ik aan hardware, of aan gemaakte kosten waarom ik geen 64bits kernel zou mogen draaien, terwijl de fabrikant zelf ermee geadverteerd heeft en dat als verkoop praatje heeft gebruikt toen ik de laptop kocht. is dat iets raars?
je gaat me neit vertellen dat alleen de term 'pro' die niet onderaan mn scherm staat het verschil maakt. of de sd kaart en firewire port.
Ik mis eigenlijk niets dat mijn kernel in 32bit draait. Als daardoor de compatibiliteit met de software die nog niet up to date is gewaardborgd blijft vind ik het goed. Dat zal denk ik ook wel de reden van Apple zijn: als ze volledig 64bit gaan krijgen ze waarschijnlijk een stortvloed van vragen over programmatuur die ineens niet meer werkt. Ik verwacht namelijk dat met een 64bit kernel de schakeling tussen 32 en 64 bit niet meer zal werken (denk b.v aan System Preferences die bij sommige prefpanes omschakelt naar 32bit), kan iemand dat verfieren?
[ Voor 21% gewijzigd door Myrdhin op 03-09-2009 13:04 . Reden: typo + extra uitleg ]
Lets hope so. Meer kun je eigenlijk ook niet zeggen. Er zal vast wel een crack komen binnenkort dat je op je non-Pro ook de 64bits kernel kunt draaien, als is het misschien alleen maar voor de show.Myrdhin schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:58:
[...]
Apple praat over 64bits in het algemeen. Niet specifiek de kernel. Overigens start officieel alleen de server editie met een 64bits kernel en draaien alle desktops en laptops gewoon met een 32bit kernel. Misschien draait over een tijdje als de meeste programmatuur overgezet is naar 64bit alsnog zo dat de kernel in 64bit draait en wellicht dan ook wel op jouw MacBook zonder Pro.
Ik heb sinds Snow Leopard last van mijn Time Machine... Elke keer als Time Machine zijn backup start (elk uur) en daarmee mijn HDD uit slaapstand haalt freezed mijn hele systeem. Dan krijg ik de mooie strandbal te zien en kan ik een aantal tellen niets totdat de Time Machine HDD aan staat en op volle snelheid is.
Ik kan me niet herinneren dat ik dit in Leopard ook had. Het valt me namelijk na (een schone) installatie van Snow Leopard pas op.
Meer mensen die dit hebben?
Ik kan me niet herinneren dat ik dit in Leopard ook had. Het valt me namelijk na (een schone) installatie van Snow Leopard pas op.
Meer mensen die dit hebben?
People who live in glass houses shouldn't throw stones.
Ik snap dat geneuzel over die 64-bit kernel echt niet hoor, een flinke zwik processen draaien al op 64-bit (inclusief die van Apple zelf):

Al die processen maken gebruik van de 64-bit functionaliteiten die Snow Leopard biedt. Waarom je dan per se de 64-bit kernel wilt hebben is mij echt een raadsel.

Al die processen maken gebruik van de 64-bit functionaliteiten die Snow Leopard biedt. Waarom je dan per se de 64-bit kernel wilt hebben is mij echt een raadsel.
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
Tweakers en Apple's. Echt heel goed zal het nooit samengaan.FL!PNEUS schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:07:
Ik snap dat geneuzel over die 64-bit kernel echt niet hoor, een flinke zwik processen draaien al op 64-bit (inclusief die van Apple zelf):
[afbeelding]
Natuurlijk gaat het daar wel om. Je kunt gewoon prima 64bits applicaties draaien - en dat is maar goed ook anders zou er weinig gebeuren in SL. Dus nogmaals: wat mis je, waarom ben je boos? Het 'gevoel' dat je een 64-bits kernel draait?dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:43:
[...]
Het gaat er niet om dat je iets mist of niet, een fabrikant verkoopt en adverteert "64bits" Dan zeg ik kom je woord ook na. Ik denk andersom, wat mis ik aan hardware, of aan gemaakte kosten waarom ik geen 64bits kernel zou mogen draaien, terwijl de fabrikant zelf ermee geadverteerd heeft en dat als verkoop praatje heeft gebruikt toen ik de laptop kocht. is dat iets raars?
En heeft Apple jou in detail beloofd dat je die 64-bit kernel zou kunnen draaien? Of was het meer in algemene termen dat je MacBook 64-bit software draait (wat gewoon klopt)?
Dat vertel ik je ook helemaal niet, waar haal je dat vandaan. Geef nu eens aan wat er voor jou anders zou werken als je wel in een 64-bit kernel zou booten. Simpele vraag die je zou moeten kunnen beantwoorden aangezien het zo'n issue is voor je.je gaat me neit vertellen dat alleen de term 'pro' die niet onderaan mn scherm staat het verschil maakt. of de sd kaart en firewire port.
Zoef
Verwijderd
Totdat je meer dan 32gb ram intern geheugen in je macbook (pro) kan proppen heb je niets aan een 64bit kernel !
Verder draaien/presteren je 64bit applicaties net zo snel op een 32bits kernel. Maar 32bits applicaties draaien niet altijd even lekker of crashen op een 64 bits kernel.
Zelfs m'n 2008 Mac Pro die max 32gb intern geheugen kan hebben heeft op dit moment niets aan die 64bits kernel.
Verder draaien/presteren je 64bit applicaties net zo snel op een 32bits kernel. Maar 32bits applicaties draaien niet altijd even lekker of crashen op een 64 bits kernel.
Zelfs m'n 2008 Mac Pro die max 32gb intern geheugen kan hebben heeft op dit moment niets aan die 64bits kernel.
Snow Leopard.Martijn Meijer schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:22:
[...]
oke heb je dat nu met sl of nog met leopard?
Inderdaad. Tweakers willen altijd het hoogste getalletje, Apple wil wat het beste is voor de gebruiker.Servor schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:14:
[...]
Tweakers en Apple's. Echt heel goed zal het nooit samengaan..
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Toch niet helemaal waar want Apple adverteert er wel 'groots' mee http://www.apple.com/nl/macosx/technology/CyBeR schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:30:
[...]
Inderdaad. Tweakers willen altijd het hoogste getalletje, Apple wil wat het beste is voor de gebruiker.
heb trouwens gelezen dat de flashversie in Snow Leopard wat achterhaald en eventueel onveilig is.
Klopt dat en hebben jullie al geupdated?
Ik blijf voorlopig bij 10.5 trouwens, dus ik hoor in dit topic eigenlijk niet thuis (nou ja , voor discussie wel dan)
Klopt dat en hebben jullie al geupdated?
Ik blijf voorlopig bij 10.5 trouwens, dus ik hoor in dit topic eigenlijk niet thuis (nou ja , voor discussie wel dan)
[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2009 13:41 . Reden: Voor het gemak een linkje naar Adobe toegevoegd ]
oke vaag want, dat gebeurde alleen bij word bij mij dan met andere apps. heb er verder geen last van.
Ik ben erg blij met die vernieuwde exposé, nu worden alle vensters tenminste weer netjes in een bepaalde grid (layout naar relatieve positie ten opzichte van elkaar) geplaatst, net als dat Tiger dit had dacht ik. Verder merk ik niet echt veel van de update, maar dat hoeft ook niet als negatief punt opgevat te worden natuurlijk
wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470
Wat een onzin, al er niets anders werkt waarom brengt apple dan een 64bits kernel uberhaupt uit? precies toekomstgericht, en dat wil ik dus ook met mn laptop zeker als die dat hardwarematig gewoon ondersteund. Ik wil geen onzin softwarematige uitsluiting daarvan omdat er geen 'pro' op mn laptop staat.Zpottr schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:15:
[...]
Natuurlijk gaat het daar wel om. Je kunt gewoon prima 64bits applicaties draaien - en dat is maar goed ook anders zou er weinig gebeuren in SL. Dus nogmaals: wat mis je, waarom ben je boos? Het 'gevoel' dat je een 64-bits kernel draait?
En heeft Apple jou in detail beloofd dat je die 64-bit kernel zou kunnen draaien? Of was het meer in algemene termen dat je MacBook 64-bit software draait (wat gewoon klopt)?
[...]
Dat vertel ik je ook helemaal niet, waar haal je dat vandaan. Geef nu eens aan wat er voor jou anders zou werken als je wel in een 64-bit kernel zou booten. Simpele vraag die je zou moeten kunnen beantwoorden aangezien het zo'n issue is voor je.
je adverteert als autofabrikant ook niet met een topsnelheid 250 km/h en vervolgens lever je een auto die dat niet aankan met het argument je gebruikt het toch niet (omdat het volgens wet niet mag). Als je met iet adverteert moet je dat waarmaken of ik daar als consument nou gebruik van maak of niet, of ik het nou mis of niet. Want ik betaal ervoor als consument als jij als fabrikant daarmee adverteert.
Wat een probleem zeg, tuurlijk moeten ze ooit eens over op een 100% 64-bits systeem, alleen nu nog niet. Teveel kernel extensies die nog 32-bits zijn en waar de gebruiker dan weer problemen mee krijgt.
Laat die 64-bits kernel alsjeblieft even rusten, je hebt er nu niets aan en Snow Leopard doet het prima met zijn 32-bits kernel. Het is veel minder frustrerend als je niet zoveel naar de getallen kijkt.
Laat die 64-bits kernel alsjeblieft even rusten, je hebt er nu niets aan en Snow Leopard doet het prima met zijn 32-bits kernel. Het is veel minder frustrerend als je niet zoveel naar de getallen kijkt.
[ Voor 10% gewijzigd door Frietsaus op 03-09-2009 14:15 ]
Goed, dit heeft dus geen zin als je weigert mijn simpele vraag te beantwoorden. Een brakke auto-analogie (met het totaal niet ter zake doend woord "snelheid" er in nog wel) is geen reden, sorry. Blijf maar lekker gefrustreerd over het gemis aan iets waar je nooit iets aan zou hebben dan, en stuur maar een Hele Boze Brief naar Apple. Dat zal ze leren!dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:06:
[...]
Wat een onzin, al er niets anders werkt waarom brengt apple dan een 64bits kernel uberhaupt uit? precies toekomstgericht, en dat wil ik dus ook met mn laptop zeker als die dat hardwarematig gewoon ondersteund. Ik wil geen onzin softwarematige uitsluiting daarvan omdat er geen 'pro' op mn laptop staat.
je adverteert als autofabrikant ook niet met een topsnelheid 250 km/h en vervolgens lever je een auto die dat niet aankan met het argument je gebruikt het toch niet (omdat het volgens wet niet mag). Als je met iet adverteert moet je dat waarmaken of ik daar als consument nou gebruik van maak of niet, of ik het nou mis of niet. Want ik betaal ervoor als consument als jij als fabrikant daarmee adverteert.
[ Voor 5% gewijzigd door Zpottr op 03-09-2009 14:24 ]
Zoef
Ik heb ook een pro machine met een 32bits kernel. Het heeft dus geen hol te maken met dat pro gebeuren waar jij zo op hamert. Hoeveel geheugen zit er trouwens in jouw mac book?dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:06:
[...]
Wat een onzin, al er niets anders werkt waarom brengt apple dan een 64bits kernel uberhaupt uit? precies toekomstgericht, en dat wil ik dus ook met mn laptop zeker als die dat hardwarematig gewoon ondersteund. Ik wil geen onzin softwarematige uitsluiting daarvan omdat er geen 'pro' op mn laptop staat.
Je analogie gaat volledig mank hier. Er zijn namelijk genoeg auto's die erg hard kunnen, maar gelimiteerd worden door de fabrikant op 250 km/u onder het motto van veiligheid. Zelfde met Snow Leopard, het OS kán volledig 64-bit draaien, maar doet dat (nog) niet omdat nog niet alles en iedereen er klaar voor is, dus 'limiteert' Apple je (voorlopig) tot de 32-bit kernel.dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:06:
[...]
In a dream I'm a different me with a perfect you, we fit perfectly.
And for once in my life I feel complete and I still want to ruin it.
De analogie is niet zo uit de lucht gegrepen FL!PNEUS. Als een autofabrikant een model aanprijst met met: 'topsnelheid 320km/u' en de koper ontdekt dat de topsnelheid 250km/u is, is iets niet in de haak. Dan had moeten worden geadverteerd met topsnelheid 250km/u (en dan eventueel erbij, voor uw veiligheid gelimiteerd, anders 320km/u).
Alleen waarom dangerpakis vergelijking IMHO toch niet helemaal goed is, is omdat Apple (voor zover ik na niet heel uitgebreid speuren heb kunnen vinden) niet schrijft dat de kernel van Snow Leopard (op het bewuste model) 64 bits werkt.
Alleen waarom dangerpakis vergelijking IMHO toch niet helemaal goed is, is omdat Apple (voor zover ik na niet heel uitgebreid speuren heb kunnen vinden) niet schrijft dat de kernel van Snow Leopard (op het bewuste model) 64 bits werkt.
Hij bedoeld het waarschijnlijk gewoon in het geheel: Een tussenversie die weer overal buiten de deur valt. Ongeacht of diegene het waard vond op moment van aanschaf.
Je koopt iets nieuws (macbook unibody) waar indirect naar gelinkt werd met toekomstige 64bit (Apple zal waarschijnlijk naar apps refereren en niet naar kernel, maar goed). Vervolgens lanceert Apple nieuwe lading als "Pro" met een lagere prijskaartje. Als je hem nu dus koopt kan je (via omweg) wel volledig 64bit draaien dan zijn versie die zelfs sneller is. Alleen omdat die niet in Pro klasse valt volgens Apple.
ik vond het zelf ook zeer zuur bij lancering. vaak was het gewoon een update: Sneller voor hetzelfde geld. Goed houdt je altijd en dik mee te leven. Nu shift naar Pro en ook nog eens een lager prijskaartje. Je Macbook van 1500euro was in een klap 300 minder waard. Laten we opmerkingen van kopers maar achterwege: " hey, het is geen Pro, die is minder dan in winkel! :S".
Ik heb me er na 3 dagen erbij neergelegd. Ik ben blij met mijn late 2008 MacBook
ongeacht ontbreken 64bit kernel. Deze heerlijk verbouwd met extra geheugen en andere opslag.
Je koopt iets nieuws (macbook unibody) waar indirect naar gelinkt werd met toekomstige 64bit (Apple zal waarschijnlijk naar apps refereren en niet naar kernel, maar goed). Vervolgens lanceert Apple nieuwe lading als "Pro" met een lagere prijskaartje. Als je hem nu dus koopt kan je (via omweg) wel volledig 64bit draaien dan zijn versie die zelfs sneller is. Alleen omdat die niet in Pro klasse valt volgens Apple.
ik vond het zelf ook zeer zuur bij lancering. vaak was het gewoon een update: Sneller voor hetzelfde geld. Goed houdt je altijd en dik mee te leven. Nu shift naar Pro en ook nog eens een lager prijskaartje. Je Macbook van 1500euro was in een klap 300 minder waard. Laten we opmerkingen van kopers maar achterwege: " hey, het is geen Pro, die is minder dan in winkel! :S".
Ik heb me er na 3 dagen erbij neergelegd. Ik ben blij met mijn late 2008 MacBook
Niet alle Pro's, voor de (nieuwe) 13" geldt dat niet. De mijne heeft wel een 64-bit EFI maar weigert toch de 64 bits kernel te draaien.The Otherside schreef op donderdag 03 september 2009 @ 12:21:
[...]
64bit kernel is voorlopig niet te gebruiken op Macbooks ookal heb je een 64bits EFI.
Edit: Over het nut van de 64-bits kernel doe ik trouwens geen uitspraken
[ Voor 51% gewijzigd door GekkePrutser op 03-09-2009 15:15 ]
je kan op een pro de kernel op 64 bits forceren op een niet pro niet.lowfi schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:34:
[...]
Ik heb ook een pro machine met een 32bits kernel. Het heeft dus geen hol te maken met dat pro gebeuren waar jij zo op hamert. Hoeveel geheugen zit er trouwens in jouw mac book?
ik snap sowieso niet al die fuzz van iedereen hier: laat ik het zo zeggen, ik heb betaald voor een laptop met 64bits. en dan bedoel ik volledig 64bits. of ik daar nou 1 gig geheugen in drop of dat mn performance er nou op achteruit gaat of wat dan ook. als ik de keus maak om 64 bits te draaien en dat hardwarematig moet kunnen en de fabrikant daar mee adverteert dan wil ik dat. en ik hoef niemand uit te leggen waarom wel of waarom niet. zo simpel is dat.
dat zou prima zijn als die limiet ook gold voor de pro-laptops.FL!PNEUS schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:37:
[...]
Je analogie gaat volledig mank hier. Er zijn namelijk genoeg auto's die erg hard kunnen, maar gelimiteerd worden door de fabrikant op 250 km/u onder het motto van veiligheid. Zelfde met Snow Leopard, het OS kán volledig 64-bit draaien, maar doet dat (nog) niet omdat nog niet alles en iedereen er klaar voor is, dus 'limiteert' Apple je (voorlopig) tot de 32-bit kernel.
klopt. maar apple adverteert wel met 64 bits over het algemeen. maar als dood-simpele (niet helemaal waar) consument verwacht je dan dat je macbook wel op 64bits draait. toch? en als je dan op je settings kijkt en ziet staan 64bits extenisies: NO. ja dan denk je als consument er klopt iets niet.begintmeta schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:54:
De analogie is niet zo uit de lucht gegrepen FL!PNEUS. Als een autofabrikant een model aanprijst met met: 'topsnelheid 320km/u' en de koper ontdekt dat de topsnelheid 250km/u is, is iets niet in de haak. Dan had moeten worden geadverteerd met topsnelheid 250km/u (en dan eventueel erbij, voor uw veiligheid gelimiteerd, anders 320km/u).
dat bedoel ik dusQuakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:06:
Hij bedoeld het waarschijnlijk gewoon in het geheel: Een tussenversie die weer overal buiten de deur valt. Ongeacht of diegene het waard vond op moment van aanschaf.
Ik heb me er na 3 dagen erbij neergelegd. Ik ben blij met mijn late 2008 MacBookongeacht ontbreken 64bit kernel. Deze heerlijk verbouwd met extra geheugen en andere opslag.
Verwijderd
Draaien applicaties voor huis-tuin-en-keuken gebruik zoals Mail.app, Finder.app, safari etc uberhaupt merkbaar "beter" of "sneller" met 64 bit...? Ik vraag het me af.Al die processen maken gebruik van de 64-bit functionaliteiten die Snow Leopard biedt. Waarom je dan per se de 64-bit kernel wilt hebben is mij echt een raadsel.
Nee want er zijn pro machines zonder 64bit EFI.dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:12:
[...]
je kan op een pro de kernel op 64 bits forceren op een niet pro niet.
't gaat echt wel 'goed' komen met die 64 bits kernel. Gewoon wat tijd totdat de meeste kexts ook 64-bits beschikbaar zijn vermoed ik. Dan ga ik over op SL denk ik 
in de tussentijd (en daarna) zou die 64 bits kernel toch maar voor een heel beperkte groep echt voordelen hebben.
in de tussentijd (en daarna) zou die 64 bits kernel toch maar voor een heel beperkte groep echt voordelen hebben.
[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 03-09-2009 15:25 ]
dan voldoe je dus niet aan de hardware eisen. ik heb nu over laptops die voldoen aan hardware eisen en puur door hun non-pro karakter de 64bits kernel niet geforceerd kunnen krijgen. Als de hardware van die pro's waar jij het over hebt het aankonden dan hadden die ook de 64bits kunnen forceren. wel graag het hele bericht en de hele discussie volgen als je zo wilt reageren.lowfi schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:15:
[...]
Nee want er zijn pro machines zonder 64bit EFI.
Verwijderd
iemand maybe een antwoord op mijn ichat probleem van een paar pagina's voor het 64bits geneuzel ?
ja idd moet er misschien een topic over 64 bit komen ofzo
jeetje
Heeft iedereen flash inmiddels wel al geupdated? En is dat nodig?
Ik zie niet in waar ze dat niet waar maken eerlijk gezegd. Er is met Leopard al aangegeven dat de boel 64 bit ondersteund en met Snow Leopard hebben ze dat wederom naar voren geschoven. De 64 bit apps die ik heb draaien prima op beide systemen ook al is de kernel 32 bit.dangerpaki schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:12:
[...]
je kan op een pro de kernel op 64 bits forceren op een niet pro niet.
ik snap sowieso niet al die fuzz van iedereen hier: laat ik het zo zeggen, ik heb betaald voor een laptop met 64bits. en dan bedoel ik volledig 64bits. of ik daar nou 1 gig geheugen in drop of dat mn performance er nou op achteruit gaat of wat dan ook. als ik de keus maak om 64 bits te draaien en dat hardwarematig moet kunnen en de fabrikant daar mee adverteert dan wil ik dat. en ik hoef niemand uit te leggen waarom wel of waarom niet. zo simpel is dat.
Overigens wil ik je er wel op attenderen dat je hardware exact hetzelfde doet. Het is een 32 bits processor in beginsel waar Intel wat 64 bit extensies e.d. aan toegevoegd heeft zodat je ook 64 bit zaken kunt draaien (met als gevolg heel wat reacties zoals die van jou over het niet echt 64 bit zijn van de cpu). Snow Leopard heeft exact datzelfde principe. Overigens gaat een mbp uit juni 2006 ook niet aan de 64 bit want daar zit een Core Duo in die 32 bit only is (de 64 bit extensies ontbreken daar). Het probleem beperkt zich dus niet louter en alleen tot de software.
Juist, Apple adverteert met 64 bits over het algemeen (op 64 bit capable hardware)! Als dood-simpele consument verwacht je dat je machine datgene doet wat het moet doen, dat alles gewoon blijft werken. Of die kernel nou 32 bit, 64 bit, 48 bit of whatever bits is zegt ze helemaal niets omdat het veeeeeeeeeeeeeeeel te technisch is (laat staan dat ze hun weg naar de system profiler weten te vinden). Apple richt zich met adverteren ook op die groep. Ze roepen dat je 64 bit software kunt draaien op Snow Leopard en dat het merendeel is omgezet naar 64 bit. Dat klopt ook want als je bepaalde software installeert dan zie je ze in bijv. de Activity Monitor als 64 bit naar voren komen. Vanuit de consument gezien klopt dat wat Apple zegt en adverteert ook volledig. Sterker nog, dat wat ze bij Snow Leopard adverteren gaat voor 90% ook al op voor de voorganger Leopard. De consument denkt dus helemaal niet dat het niet klopt omdat het gewoon doet wat het moet doenklopt. maar apple adverteert wel met 64 bits over het algemeen. maar als dood-simpele (niet helemaal waar) consument verwacht je dan dat je macbook wel op 64bits draait. toch? en als je dan op je settings kijkt en ziet staan 64bits extenisies: NO. ja dan denk je als consument er klopt iets niet.
Nou krijg je alleen naast de gewone consument ook de technisch onderlegde consument. Daar is waar de discussie ontstaat. Je kunt hier 2 kanten op: de technisch onderlegde consument die pas van 64 bit spreekt als alles 64 bit is en de technisch onderlegde consument die van 64 bit spreekt als het systeem gewoon 64 bit doet. Jij bevindt je meer in de eerste categorie net als alle andere klagers over die 64 bit kernel. Het punt is alleen dat iedereen in die groep nogal hypocriet is. Ze beperken zich alleen maar tot de software, zolang die maar volledig 64 bit is (dus met een 64 bit kernel boot waarbij de rest van de software dan ook 64 bit is). Maar is dat nou wel volledig 64 bits dan? Behoort de hardware hier ook niet bij? Toen Intel met die Core 2 Duo kwam met die 64 bit extensies had je ook de nodige klagers, de mensen die begonnen te miepen over het feit dat het ding niet volledig 64 bit was omdat het meer een 32 bit met ondersteuning voor 64 bit was. Ook hier kun je je weer gaan afvragen of het überhaupt wat uitmaakt. Zodra iets 32 bit moet zijn dan werkt het, zodra iets 64 bit moet zijn dan werkt dat ook. Klaar. Als je nu al zo'n enorm punt maakt over Snow Leopard die met 32 bit kernel boot dan zou je op z'n minst ook moeten gaan piepen over het feit dat de gebruikte CPU 32 en 64 bit is want dat is dan ook niet "echt" 64 bit.
Juridisch gezien klopt het verhaal ook gewoon: Apple adverteert met 64 bit en het systeem doet dat ook ongeacht welke kernel er draait. Daarom klopt je auto-analogie ook niet. Als zij adverteren met een snelheid van 250 kmh en later iets leveren wat dat niet kan dan mag dat niet van de (Nederlandse) wet en kun je de koop ontbinden of juiste levering eisen (heel simpel gezegd). Je moet het meer zien als dat ze je een autoradio laten zien en dan roepen "nou meneer, zoiets krijgt u". Dat schept een bepaalde verwachting (welke jij nu ook hebt) en bij aflevering zit er iets anders in dan de aangewezen radio. Of die nieuwe radio nou beter is of niet doet niet ter zake, het klopt niet met je verwachtingen en dus is het niet goed. Wettelijk gezien hebben ze hun belofte wel nagekomen want er zit "zoiets" in. Lastig dispuut maar niet eentje waarbij je ook maar een poot hebt om op te staan.
In dit geval schept Apple de verwachting dat je 64 bit software kunt gebruiken op je Snow Leopard en komt het dat ook na. Jij als techneut hebt alleen een andere verwachting van de technische invulling van dat verhaal. Ik als mede-techneut snap je verhaal en punt wel maar vind dat nou niet iets wat echt van belang is. De gebruikte systemen kunnen er toch geen volledig gebruik van maken (max 32 GB in de Mac Pro, de rest heeft nog minder (2, 4 of
Wat 64 bit betreft heb ik nogal sterk het idee dat sommige mensen er nogal een enorme hype van maken wat echt nergens voor nodig is. Op het forum van een softwarebouwer kwam ik een mooie reactie tegen van iemand van de betreffende softwarebouwer waarbij hij iets riep in de geest van dat het niet zinnig is om alles naar 64 bit om te zetten omdat de gebruiker er toch niets van merkt en er ook niet van profiteert. Ja, daar staat eigenlijk ook wel een belangrijk punt: in hoeverre is het handig om de boel naar 64 bit om te zetten? wat voor meerwaarde brengt het de gebruiker? Als techneut zijn dat ook vragen die je jezelf moet stellen.
Dat valt niet te zeggen omdat ze in Snow Leopard aan heel veel dingen hebben zitten sleutelen met dingen als performance en stabiliteit in het achterhoofd. Je weet dus niet of 64 bit degene is die voor de verbeteringen zorgt in de applicatie. Hoeveelheid geheugen klinkt leuk maar dat is fysiek beperkt tot wat je in je machine hebt zitten.Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 15:14:
[...]
Draaien applicaties voor huis-tuin-en-keuken gebruik zoals Mail.app, Finder.app, safari etc uberhaupt merkbaar "beter" of "sneller" met 64 bit...? Ik vraag het me af.
Ik zag ergens dat er wat security problemen met Flash waren en dat Adobe er een update voor had dus die heb ik eigenlijk direct na de upgrade naar Snow Leopard gedownload en geïnstalleerd. Vanuit security oogpunt is die update dus wel nodigbegintmeta schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:18:
Heeft iedereen flash inmiddels wel al geupdated? En is dat nodig?![]()
[ Voor 7% gewijzigd door ppl op 03-09-2009 16:51 ]
Eens even kijken, misschien wel een goed idee; ik vind Flash video enorm slecht werken (stotteren, laden gaat heel langzaam). Nu is mijn thuisnetwerk ook wat flakey de laatste dagen dus ik weet niet zeker of het aan de software ligt.begintmeta schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:18:
Heeft iedereen flash inmiddels wel al geupdated? En is dat nodig?![]()
Zoef
Maar is het plan van Apple dat ze later via een update je SL (kernel) naar 64 bit omzetten? Ik heb een 2009 MBP zonder exotische hardware, dus zou het prima kunnen. Eventueel nu al via die plist-hack of handmatig (niet geprobeerd verder, maak mij er niet druk om en doe wel wat Apple goed acht). Maakt mij verder ook niet uit, zou niet weten wat ik nu met 64 bit kernel moet, maar vraag mij af of ze het op een bepaald moment triggeren of dat er een strategie achterzit dat de 32 bit kernel toch nog de standaardkeuze is (m.u.v. servers).
Dat soort dingen zijn vaak niet zo doorzichtig bij AppleTom schreef op donderdag 03 september 2009 @ 16:55:
Maar is het plan van Apple dat ze later via een update je SL (kernel) naar 64 bit omzetten?
Maar Apple is nooit zo van het sturen op cijfertjes; als een 32-bit kernel op de systemen geen nadelen heeft voor de eindgebruiker tov een 64-bit zie ik niet in waarom ze zich de kosten voor aanpassingen en support op de hals zouden halen. De enkele tweaker die vindt dat daarmee een nooit uitgesproken belofte geschonden word, ja jammer dan.
Zoef
Ik heb het drie maal geprobeerd te installeren. De eerste tweemaal houdt de installer er zonder een melding mee op. De derde maal gaat hij verder, restart de machine en na een minuut een dikke pop up met 'Install Failed!' Ik ben direct klaar met Snow Leopard
Originele SL DVD op een Mac Pro 1st gen met Leopard 10.5.7.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Je bent niet de enige AbbadonAbbadon schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:06:
Ik heb het drie maal geprobeerd te installeren. De eerste tweemaal houdt de installer er zonder een melding mee op. De derde maal gaat hij verder, restart de machine en na een minuut een dikke pop up met 'Install Failed!' Ik ben direct klaar met Snow Leopard![]()

Start je de installatie vanuit Leopard of boot je van de DVD?Abbadon schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:06:
Ik heb het drie maal geprobeerd te installeren. De eerste tweemaal houdt de installer er zonder een melding mee op. De derde maal gaat hij verder, restart de machine en na een minuut een dikke pop up met 'Install Failed!' Ik ben direct klaar met Snow Leopard![]()
Zoef
http://www.macrumors.com/...-os-x-10-6-1-for-testing/
Apple Begins Seeding Mac OS X 10.6.1 for Testing
(gerucht)
Apple Begins Seeding Mac OS X 10.6.1 for Testing
(gerucht)
Verwijderd
Na een totaal mislukte upgrade gisteravond, vandaag een verse installatie gedaan met de Upgrade DVD. Werkt tot nu toe als een zonnetje.
Misschien is je superdrive niet helemaal goed meer? Want ik neem aan dat je de DVD al op beschadiging gecontroleerd hebt.Abbadon schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:06:
Ik zou zeggen: Kopier de dvd naar een usb-hdd en installeer hem vanaf hdd. (Eventueel met behulp van een andere computer de dvd kopieren naar hdd)
Kan dat wel? ik had hem op een externe USB HDD staan maar kreeg netjes melding dat ik de dmg file moet branden voordat ik kan installeren. Ik vermoed dat het standaard niet werkt dan.Saeverix schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:51:
[...]
Misschien is je superdrive niet helemaal goed meer? Want ik neem aan dat je de DVD al op beschadiging gecontroleerd hebt.
Ik zou zeggen: Kopier de dvd naar een usb-hdd en installeer hem vanaf hdd. (Eventueel met behulp van een andere computer de dvd kopieren naar hdd)
die melding krijg je inderdaad als je hem uit 10.5 opent. De schijf is echter wel bootable, dus je kunt gewoon met de alt-toets ingedrukt opstarten.Quakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:55:
[...]
Kan dat wel? ik had hem op een externe USB HDD staan maar kreeg netjes melding dat ik de dmg file moet branden voordat ik kan installeren. Ik vermoed dat het standaard niet werkt dan.
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Het werkt zeker wel. Heb het namelijk zelf ook gedaan omdat het veel sneller gaat. Heb je het wel via Disk Utility gedaan?Quakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:55:
[...]
Kan dat wel? ik had hem op een externe USB HDD staan maar kreeg netjes melding dat ik de dmg file moet branden voordat ik kan installeren. Ik vermoed dat het standaard niet werkt dan.
- Disk Utility starten.
- Het tabje Restore aanklikken.
- DMG image van Snow Leopard selecteren.
- Doelpartitie van je USB-HDD naar Destination slepen.
- Op Restore klikken en wachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Saeverix op 03-09-2009 18:08 ]
ik had dat in eerste instantie ook. bij mij werkte het uitschakelen van apps als geektool hiertegen. ik startte de installatie dan ook vanuit een opgestarte leopard (10.5.8) omgeving.Abbadon schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:06:
Ik heb SL ook vanaf een usb stick geïnstalleerd. Je kan met disk utility een restore doen van bv een dvd of dmg naar een andere disk (FW,USB) en dan daar vanaf installeren.Quakie schreef op donderdag 03 september 2009 @ 17:55:
[...]
Nou, het is gelukt
Ik verdenk een nog aangesloten firewire drive, maar zeker weten doe ik het niet. Erg wazig, in de jaren dat ik Apple gebruik nog nooit zoiets meegemaakt en nu moest ik gewoon vier maal het opnieuw proberen.
DVD had geen beschadigingen en ik starte het op vanuit een draaiende 10.5.7 omgeving (gewoon de standaard methode).
DVD had geen beschadigingen en ik starte het op vanuit een draaiende 10.5.7 omgeving (gewoon de standaard methode).
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Hier een iMac uit 2007 (aluminium) met 10.5.8 geupgrade naar SL en da's allemaal soepel verlopen. Een clean install laat ik waarschijnlijk lekker zitten
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Dit topic is gesloten.