Windows Vista vs. Windows 7 - Voor en tegen
Windows Vista heeft voordelen ten opzichte van Windows 7 en Windows 7 heeft weer een betere techniek in huis, dus de vraag is waar je behoefte aan hebt.
Voor oudere singlecore systemen is Windows XP het beste OS want Windows Vista en Windows 7 leggen beide een hoge belasting op de CPU en meerdere cores is een voordeel in beide besturingssystemen.
De Superfetcher van Windows 7 is beter als in Vista want in Vista is het raadzaam superfetch uit te zetten en in Windows 7 juist niet uit zetten, dus om 2 goed werkende besturingssytemen te krijgen moet je beslissingen nemen.
Windows 7 reageert beter en WDDM v1.1 maakt zijn belofte meer dan waar. Windows Vista heeft weer het voordeel dat er goede tweakguides voor zijn en met een beetje handigheid is Windows Vista nog steeds een geduchte strijd tegen Windows 7.
In synthetische benchmarks presteren beide Windows versies nagenoeg gelijk, dus minder dan 10% verschil.
Nadelen en voordelen Windows 7
+Prachtige en praktische interface. Kan er vlot mee werken en ik pas me heel snel aan.
+Slideshow is geweldig, wat een uitvinding

+Alles wordt out the box herkent behalve ATK0110 die Windows Update meteen vind.
+Werkt letter vlot, snappy
-Geen goede driver verkrijgbaar voor mijn chipset
-Kost hoe je het ook went of keert meer systeembronnen dan Vista met zeker 37% verschil.
-Kernel is fragile en bevat een lek wat niet te dichten is. Is zeer gevoelig voor storingen.
-Opstartsnelheid is geen WOW factor
Conclusie: 4- 4+; neutraal.
Nadelen en voordelen Windows Vista
+Als je de goede drivers hebt werkt het OS voorbeeldig
+Oude vertrouwde taakbalk. Quicklaunch is voor mij gelijk aan pin to taskbar.
+Is zeer fouttolerant met betrekking tot (hardware)fouten door een toch zeer solide kernel.
+Er zijn geweldige guides te vinden op het net om Vista helemaal naar jouw hand te zetten (
tweakhound)
+Het heeft al 3 jaar ervaring en fabrikanten hebben nu geleerd goede drivers te schrijven voor Vista.
-Je moet meer moeite doen om het werkende te krijgen en vooral drivers installeren en updaten kost tijd.
-Windows Vista met servicepack is een ramp. Vista RTM is de beste versie (kerneltechnisch)
-Daarom heb je een goede firewall nodig en goede anti-virus software.
-Het gaat niet zo slim om met mijn Quadcore dan Windows 7, maar zelf merk ik het nauwelijks.
Conclusie: meer voordelen, bewezen techniek en betere feedback.