Windows Vista vs. Windows 7 - Voor en tegen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 30 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:23
Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 21:13:
De Superfetcher van Windows 7 is beter als in Vista want in Vista is het raadzaam superfetch uit te zetten en in Windows 7 juist niet uit zetten, dus om 2 goed werkende besturingssytemen te krijgen moet je beslissingen nemen.
Waarom zou je in Vista Superfetch uitzetten :?
Nadelen en voordelen Windows 7
+Alles wordt out the box herkent behalve ATK0110 die Windows Update meteen vind.
-Geen goede driver verkrijgbaar voor mijn chipset
? :P
-Kost hoe je het ook went of keert meer systeembronnen dan Vista met zeker 37% verschil.
Dan weet ik niet wat je verkeerd doet, maar die 37% lijkt me bijzonder sterk. Hooguit dat 7 standaard meer in het geheugen laad, wat vervolgens weer weg gemikt wordt zodra een andere applicatie meer geheugen vraagt.
-Kernel is fragile en bevat een lek wat niet te dichten is. Is zeer gevoelig voor storingen.
Bron??

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is er beter aan Vista RTM ivm SP2 ? Volgens mij werd Vista pas goed werkbaar vanaf SP1 zeker voor netwerk gebruikers (kopieeren ?).

Die handleidingen en tweak guides komen natuurlijk ook voor 7, dat is helemaal geen argument.

Verder een beetje rare punten zonder onderbouwing.... zie mijn bovenbuur.

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:57
Voor oudere singlecore systemen is Windows XP het beste OS want Windows Vista en Windows 7 leggen beide een hoge belasting op de CPU en meerdere cores is een voordeel in beide besturingssystemen.
Ben ik het niet mee eens, ik heb Win7 op een aantal oudere singlecore (~1,6 - 1,8 Ghz) systemen gezet en het draait als een trein. Idle is ook echt 0% CPU usage.
+Alles wordt out the box herkent behalve ATK0110 die Windows Update meteen vind.
-Geen goede driver verkrijgbaar voor mijn chipset
Het meeste wordt inderdaad out-of-the-box herkend, maar ik heb bijvoorbeeld ook een Asrock moederbord gehad met een iets afwijkende chipset, daarbij heb ik allerlei omwegen moeten nemen om de drivers er goed op te krijgen. Je geeft zelf met je tweede punt hetzelfde aan. Je spreekt jezelf een beetje tegen hier :P
-Kost hoe je het ook went of keert meer systeembronnen dan Vista met zeker 37% verschil.
Ben ik het absoluut niet mee eens, mijn gevoel en performance benchmarks zeggen juist allemaal het tegenovergestelde. Misschien dat de een wat sneller is dan de ander in sommige situaties, maar nevernooitniet met 37%.
-Kernel is fragile en bevat een lek wat niet te dichten is. Is zeer gevoelig voor storingen.
Zoals hierboven, bron?
+Als je de goede drivers hebt werkt Vista voorbeeldig
Win7 net zo, vind ik geen pluspunt voor Vista want in principe kun je altijd dezelfde drivers gebruiken bij Win7 als bij Vista.
+Er zijn geweldige guides te vinden op het net om Vista helemaal naar jouw hand te zetten (tweakhound)
Juist bij Vista waren deze guides in het begin ook haast vereist omdat het ding anders niet vooruit te branden was, dit werd met de latere Service Packs veel beter gelukkig, toch zou ik het eerder als een nadeel zien dan een voordeel dat je je systeem haast -moet- tweaken om een beetje performance te winnen.
+Het heeft al 3 jaar ervaring en fabrikanten hebben nu geleerd goede drivers te schrijven voor Vista.
En dus ook voor Win7.
-Windows Vista met servicepack is een ramp. Vista RTM is de beste versie (kerneltechnisch)
Bron?
-Daarom heb je een goede firewall nodig en goede anti-virus software.
Net als bij ieder ander OS.

Verwijderd

Zullen we gewoon on-topic verdergaan? We zijn meer gebaad als we elkaar kunnen helpen. Ook ik maak fouten, sorry.

Er is geen tegenspraak want de driver die Windows 7 op mijn systeem installeerd zorgt wel voor CRC fouten en dan herkent Windows 7 de controller wel, maar installeerd een slechte driver.
Sinds een driver die ik zeer moeilijk kan vinden loopt het als een zonnetje.

Ik blijf bij deze voor en nadelen en als je het er niet mee eens bent kan ik daar weinig aan doen en het is je goed recht, maar dit is mijn visie. Ook zijn er mensen die een besturingssysteem dieper en grondiger onder de loep neemt en als je exotische servers wilt remoten ben je niet echt goed bezig met een kernelprobleem. Maar eerlijk is eerlijk want voor 99% van de mensen gelden deze problemen niet. Ik rapporteer alleen het bestaan ervan :)

Verwijderd

Ik lees... ik denk... ik niet snap :P

Wij vragen ons gewoon af waarom RTM beter is en welke kerneltechnische dingen je bedoeld. En remoten naar exotische servers & kernelproblemen, what's up with that ? Natuurlijk mag je je eigen mening hebben maar ik neem aan dat je die kunt onderbouwen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2009 23:25 ]

`Weez allemaal eens liev doen voor Freijman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 10 september 2009 @ 23:23:
Ik lees... ik denk... ik niet snap :P

Wij vragen ons gewoon af waarom RTM beter is en welke kerneltechnische dingen je bedoeld. En remoten naar exotische servers & kernelproblemen, what's up with that ? Natuurlijk mag je je eigen mening hebben maar ik neem aan dat je die kunt onderbouwen.
Dit is een goed argument.

Ik heb een bedrijfsgeheim en doe gewoon mijn ding. Dat is verder niet intressant en ik meen dat mijn onderbouwing wel in orde is :)
Het kernellek is een SMB bug dat nodig is voor sommige zwaardere netwerkomgevingen. De meeste zullen er geen last van hebben.

Remoten met het werk bedoel je? Ja, dat doe ik ook. In het serverpark zijn 3 gradaties van beveiligingen.
1. ROOT (master/admin/1e config en mission critical data)
2. WORKSET (waar alle data staat/2e config)
3. SUPERUSER (sudo) 3e config

Als ik ga remoten om bijvoorbeeld scripts aan te passen om alles in goede banen te laten lopen log ik vanaf thuis in op de derde gradatie. Ik kan geen data downloaden want ik kan niet in niveau 2 komen en laat staan in niveau 1. Niveau 1 mag alleen bediend worden door 2 mensen tegelijk ter plaatse met supervisie, dus de 3e man en dat ben ik.
Dit houd ook in dat ik de verantwoordelijke ben bij een stroomstoring want het park moet wel in de lucht blijven en daar zijn heel wat loodaccutjes voor nodig en die vergen onderhoud :P

Ik hoop dat je nu genoeg info hebt :)
`Weez allemaal eens liev doen voor Freijman.
Dat hoeft nu ook weer niet want daar gaat het helemaal niet om. Gewoon to the point blijven en iedereen happy. Verder ga ik er niet op in :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2009 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 20:11:
Het kernellek is een SMB bug dat nodig is voor sommige zwaardere netwerkomgevingen. De meeste zullen er geen last van hebben.
Kleine maar noodzakelijke correctie:
De mrxsmb20 driver is niet de kernel, wel een Kernel-mode driver.
overigens is dit een bug die ontstaan is na MS07-063 - de fix voor SMB signing heeft dus een onbedoelde bijwerking dat er een andere vulnerability mee is ontstaan.

En het heeft ook niet met zwaardere netwerken te maken.
http://blogs.technet.com/...protocol-for-windows.aspx
Ook thuis met je giegelbit netwerkje kun je er je voordeel mee doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0nkeymen
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:31

M0nkeymen

Monkeystyle!

Wat me laatst opviel, ik mis me dreamscene :'( uit Vista maar 7 voelt wat lekkerder aan. Ik weet dat het wel mogelijk is maar toch... waarom zouden ze zoiets er uit halen?

psn: M0nkeymen81 | Inglourious Guardians

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om Vista-bezitters zich niet helemaal kut te laten voelen? Er moeten gewoon paar exclusieve dingen aan Vista blijven. Zo vind ik de versie van photoviewer in Vista ook beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:08
Waarschijnlijk omdat iedereen altijd zegt dat Windows bloated is? Nu maken ze een minder bloated versie en is het weer niet goed ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Windows Vista vs. Windows 7 - Voor en tegen
De Superfetcher van Windows 7 is beter als in Vista want in Vista is het raadzaam superfetch uit te zetten en in Windows 7 juist niet uit zetten, dus om 2 goed werkende besturingssytemen te krijgen moet je beslissingen nemen.
Zou je dat met een objectieve bron kunnen onderbouwen?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 22:49:
[...]

Zou je dat met een objectieve bron kunnen onderbouwen?
Nu niet meer :P

Dit was een Vista geval zonder goede driver :) Het probleem lag aan mijn systeem. Met Windows 7 is er niets getweakt want dat loopt van zichzelf al als een paard dat op hol is geslagen.

Vaak helpt het om superfetch onder Vista uit te schakelen als er iets ligt te haperen in je drivers en het heeft me ook tijd gekost uit te zoeken wat het probleem exact was.

Bleek een jumperkwestie in combinatie met niet goede chipsetdrivers.
Alt-92 heeft me destijds goed geholpen en de driver die ik nu heb werkt fantastisch :)
Ook thuis met je giegelbit netwerkje kun je er je voordeel mee doen.
Kwestie van 100 mbit instellen op full-duplex ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
M0nkeymen schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 22:20:
Wat me laatst opviel, ik mis me dreamscene :'( uit Vista maar 7 voelt wat lekkerder aan.
Je kan Dreamscene gewoon op Windows 7 installeren hoor.
Op dezelfde manier als dat je Dreamscene op niet-Ultimate Vista kan draaien.

Weet niet of het legaal is, dus een linkje plaatsen doe ik niet, maar een Google-query op 'Dreamscene "Windows 7"' zou genoeg moeten zijn :)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
Zelf ben ik het afgelopen weekend wezen spelen met Windows 7, en moet zeggen dat mijn allereerste indruk gewoon heel erg goed is.

Zo is dit de eerst Windows versie waarmee ik aan de slag kon zonder talloze drivers te installeren. Het werkte gewoon! Dit is iets wat ik in 15 jaar Windows niet eerder heb meegemaakt. In Vista kwam het overigens ook al in de buurt, maar deze bouwkwaliteit / ondersteuning heb ik zover nog niet eerder in een Windows versie gezien.

Wat ik zelf erg geslaagd vind is de gebruikers interface. Als part-time OS-X gebruiker vind ik de combinatie van het start-menu en de taakbalk die als dock functioneert erg fijn werken. Vooral een start-menu zou eigenlijk het OS-X team moeten aansporen om zoiets als een start-menu te implementen. Op dat vlak is binnen Finder wat mij betreft iets te vaak zoeken geblazen, terwijl met Windows 7 alles prima terug te vinden is.

De meeste punten haalt Windows 7 wat mij betreft op het vlak van feel en performance. Hoewel ik Windows XP, Windows Vista en Windows 7 niet op de pijnbank heb gelegd, is een groot deel van een oordeel gebasseerd op een gevoel. Het OS voelt gewoon solide aan, en dankzij deze laatste updateronde kan dit OS met gemak de strijd aan met OS-X.

Toch heb ik wel een puntje van kritiek. Het uiterlijk vind ik niet echt flitsend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
merauder schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 17:24:
Vooral een start-menu zou eigenlijk het OS-X team moeten aansporen om zoiets als een start-menu te implementen. Op dat vlak is binnen Finder wat mij betreft iets te vaak zoeken geblazen, terwijl met Windows 7 alles prima terug te vinden is.
Hoe bedoel je dat?
Ik heb nooit met Finder gewerkt, maar was in de veronderstelling dat het Windows 7 start menu een beetje een kopie was van Spotlight? (terecht, overigens :) beter goed gejat, etc.)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:09
offtopic:
Nee, Spotlight is alleen te vergelijken met het Windows 7 startmenu in zoverre dat je ermee kunt zoeken. Meer dan die dingen openen die je hebt gezocht kan spotlight niet. Andere dingen uit het startmenu mis je dus.
Om een overzicht van alle programma's te krijgen moet je de applications folder openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
En als je midden in een applicatie zit mag je Finder ook starten. Terwijl je bij Windows op de 'Super' toets drukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:00:
[...]

het op moeten ruimen van je startmenu was een tekortkoming van de manier waarop dat werkte in 95 tot en met XP. Waaorm moet ik een startmenu op orde houden als ik een programma wil starten? Wat een bullshit, die PC is er om mij te dienen, niet andersom. Ik wil wat hebben dat ik regelmatig gebruik, dat zit vast aan m'n taskbar. Wil ik iets wat ik niet vaak gebruik dan doe ik Start + tktiktik en bij letter drie heb ik het al, dus enter. klaar.

Het startmenu was één van de zeer weinige verandering in Vista die ik als verbetering aan zou merken. Opruimen is voor huisvrouwen, ik moet werken (op m'n werk) danwel gamen (thuis).
Sweeeeeet _/-\o_ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

libero schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:50:
persoonlijk vind ik het nogal raar dat 7 nu zo positief ontvangen word.
ik heb beide gedraaid en zie niet zoveel verschil eigenlijk.
volgens mij kwam vista wat te vroeg, drivers waren er nog niet, ondersteuning voor sommige dingen waren er niet e.d.
maar eigenlijk is het verschil tussen vista en 7 heel klein.
zelfde core, alleen wat kleine dingetjes verbeterd, en vista heeft de tijd gehad om geaccepteerd te raken en driver support te krijgen daar profiteert 7 nu van denk ik.
Het verschil tussen Windows Vista en Windows 7 lijkt heel klein, maar veel kleine verschillen bij elkaar opgeteld maken wel een groter verschil.
Windows Vista kwam niet te vroeg, maar na een 5 jarige dominantie van Windows XP werd het tijd om een reeks nieuwe technieken door te voeren. Eind 2006 was Windows Vista klaar en het klopt dat de drivers van die tijd niet goed werkten. De techniek was nieuw en dit is geëvolueerd naar Windows 7.

Het is wel een persoonlijke ervaring, maar kort door de bocht.

In 3 jaar tijd is er veel kennis opgedaan en daar plukken we nu de vruchten van :)
Pagina: 1 2 Laatste