De Voor en nadelen van Windows 7 vergeleken windows XP

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 35 producten

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit topic graag gebruiken om de echte voor en nadelen op te noemen van windows 7 in vergelijking met windows xp.. aangezien ik windows Vista als flop zie (een beetje de Me van vroeger).

Een aantal Voordelen op rji:

-Het enkel verwijderen van adressen in de adressenbalk bij internet explorer.
-het eenvoudiger terughalenvan Browsesessies
-Mappen en stations duidelijker zichtbaar bij verkenner/computer.
-software eenvoudiger te verwijderen
-Bij het typen van een internetadres, zie je mooi geordend de geschiedenis van die site.

Wat Nadelen op rij:

-Rekenmachine is te omslachtig geworden
-Areo Snap vind ik persoonlijk zeer onhandig
-netweromgeving ziet er ingewikkelder uit
-rechtermuisknop menu op een programma op de taakbalk om zo af te sluiten vergt meer moeite.
hebben jullie nog wat toe te voegen?
-Het Compatible maken van veel programma's.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 00:43 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:27:
Ik wil deze topic graag gebruiken om de echte voor en nadelen op te noemen van windows 7 in vergelijking met windows xp.. aangezien ik windows Vista als flop zie (een beetje de Me van vroeger).

Een aantal Voordelen op rji:

-Het enkel verwijderen van adressen in de adressenbalk bij internet explorer.
-het eenvoudiger terughalenvan Browsesessies
Zijn dat niet voordelen van IE8? Die zit ook gewoon in XP. Ik gebruik IE niet eigen, maar net toch even er mee getest en in XP kan ik ook adressen verwijderen in de adresbalk.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-09 10:15
Je noemt inderdaad pluspunen voor IE8 maar ik heb er wel wat voor win7 :)

Plus punten voor windows 7
  • Haast geen drivers nodig bij instalatie
  • Ziet er gelikter uit
  • Verbeteringen startbalk bevalt mij goed.
Minpunten windows 7

• nieuwe gebruikers moeten wennen

Don't trust an atom, they make up everything.

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:21

Twazerty

AVCHDCoder developer

Nadelen van XP:
Ondersteuning verdwijnt langzaam.
Persoonlijk altijd veel netwerkproblemen mee gehad. (sinds vista vrijwel geen meer)
XP raakt veel sneller vervuild heb ik het gevoel.
XP is naar mijn mening aanzienlijk minder stabiel.

Voordelen Windows 7:
Heb het gevoel alsof multitasken veel soepeler werkt.
Drivers kunnen gereboot worden in het geval dat ze crashen.
Programma's starten sneller door caching.

Als ik wat langer nadenk kan ik er nog wel een hoop bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 13-08-2009 00:37 ]

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Ik wil deze dit topic graag gebruiken om de echte voor en nadelen op te noemen van windows 7 in vergelijking met windows xp.. aangezien ik windows Vista als flop zie (een beetje de Me van vroeger).
Waarom zie je Vista als de ME van vroeger? ME was een gedrocht, een laatste spasme van de windows 9x serie. Windows Vista is een stabiel robuust OS wat naar mijn mening vele malen beter is dan een doorgepatched OS uit 2001 (want dat is XP). De reden waarom Vista niet massaal op computers draait heeft niks te maken met dat het een slecht OS zou zijn maar omdat XP voor veel mensen nog steeds voldoet.

Windows 7 is in feite Windows Vista as it should be. Gewoon een mooiere taakbalk en wat fijne extra features.

En om dan nog even echt ontopic te gaan:
Voordelen:
- Het is beter, betrouwbaarder en moderner dan XP

Nadelen:
- Je hebt het nog niet. En XP heb je wel. Dus kost het weer euro's.

Verwijderd

Topicstarter
Ja .. dr zitten wat ie8 elementen tussen.. komt omdat deze direct wordt geinstaleerd wanneer je ie voor het eerst opent, verder heb ik deze versie niet eerder gebruikt ...

Ik vind win 7 gewoon wat verfijnder weer.. en ik vind het op zijn minst merkwaardig te noemen dat vista geen gelegenheid heeft gekregen om echt te groeien/ontwikkelen..
Toen Vista op de markt kwam was de maak van Win 7 al bekend.. beetje vergelijkbaar met de me tussen win 98 en win Xp...
Ik zie Vista eigenlijk ook niet meer als een experiment voor windows 7.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 00:42 ]

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 20:04
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:38:
Ja .. dr zitten wat ie8 elementen tussen.. komt omdat deze direct wordt geinstaleerd wanneer je ie voor het eerst opent, verder heb ik deze versie niet eerder gebruikt ...

Ik vind win 7 gewoon wat verfijnder weer.. en ik vind het op zijn minst merkwaardig te noemen dat vista geen gelegenheid heeft gekregen om echt te groeien/ontwikkelen..
Toen Vista op de markt kwam was de maak van Win 7 al bekend.. beetje vergelijkbaar met de me tussen win 98 en win Xp...
Uiteraard zijn ze al bezig met Windows 7 voordat Vista op de markt kwam. Ze zijn nu ook al bezig met het OS dat na Windows 7 zal komen. Het is een doorlopend proces. Dan is Windows 7 toch ook geen experiment voor wat erna komt?

Ook raar om miljarden in een "experiment" te steken. 8)7
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:38:

Zal ik je een geheimpje vertellen? De ontwikkeling van Windows 8 is ook alweer begonnen..

• Twazerty
  • Registratie: April 2006

Twazerty

AVCHDCoder developer

TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:53:
[...]

Zal ik je een geheimpje vertellen? De ontwikkeling van Windows 8 is ook alweer begonnen..
Ik denk eerder dat ze daar al maanden mee bezig zijn :?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

tJa er zijn velerlei voor en nadelen:

Xp heeft Luna, 7 heeft aero maar geen luna

7 heeft fijnere winupdate, geen IE meer verplicht

Xp draait op oudere hardware, zeg p3 700 256mb, heb je met dat soort oude hardware niks te maken, dan is dat ook geen echt voordeel

Voor xp zal op gegeven moment geen nieuwe WMP of IE of Messenger of //noem maar op// verschijnen. Voor 7 uiteraard wel. Alleen denk ik dat dat voor de komende 3 tot 4 jaar een non-argument is, gezien het gigantische marktaandeel van xp anno augustus 2009.
Twazerty schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 01:04:
[...]

Ik denk eerder dat ze daar al maanden mee bezig zijn :?
Serieus joh? |:(

Verwijderd

Topicstarter
waarom zouden ze zoveel windows versies achter mekaar raggen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 02:14:
Doen ze niet. Het 'gat' tussen XP en Vista was gewoon belachelijk groot, maar dat wil niet zeggen dat iedere opvolger 6 jaar op zich laat wachten. Nu ze weer zijn met de normale ontwikkel cyclus bezig en komt er weer 'gewoon' om de 2 jaar een nieuwe Windows.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 02:14:
heel simpel:
vroeger was de technologische vooruitgang ontzettend snel. zodra je een pc kocht voor 6000 gulden was hij al zodra je hem uitgepakt had al verouderd. na een jaar of twee had je er al niks meer aan. Dat ging redelijk gestaag tot het P4 tijdperk. Toen liepen de processor boeren tegen een betonnen muur op zeg maar. Natuurlijk deden ze hun best om meer MHZ uit een cpu te persen, maar dat ging niet zo snel als eerst.
intel heeft toen een stapje terug gedaan en is gaan door ontwikkelen op de P3, wat nu dus de Core family is. Die gaat weer lekker gestaag door en is er weer redelijke vooruitgang. Door het gebrek aan vooruitgang kon XP nog prima doorborduren. Die tijd is nu voorbij en gaat MS weer eens flink aan de slag.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Verwijderd

Waarom is vista/win 7 is betrouwbaarder dan XP een goed argument eigenlijk? XP loopt hier nooit vast en eigenlijk nooit op PC's die ik installeer, krijg er tenminste nooit klachten over. Misschien 1x per jaar gemiddeld genomen.

Het lijkt mij dat dit wel een interessant topic kan worden.

Nadelen:
- Benodigde schijfruimte. Ook al hadden we 100TB harde schijven, de data moet nog steeds ingelezen worden en met de huidige technieken van de harde schijf zal het er niet sneller op worden. Grotere HDD is ook meer kans op meer dataverlies omdat er voldoende capaciteit beschikbaar is wil niet zeggen dat dit alleen maar goed is.
- De standaard look and feel, heeft XP trouwens ook wel. Enorm irritant als je bij iemand anders achter de PC moet werken. Visuele effecten, explorer instellingen (detail blijft voor mij de meest informatieve modus), extensies staan default uit, systeembestanden staan default verborgen. Laten ze dan een huis/tuin en keuken gebruiker modus maken ofzo waar dit soort dingen uit staan.
- De look and feel dat steeds meer naar het Live gedoe wordt aangepast (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten). Allemaal voorzichtige stapjes naar 1 grote integratie naar de Microsoft Network. Het is lelijk en vraagt onnodige systeemresources (meer cpu kracht, meer hdd ruimte, meer RAM, meer systeembestanden die met elkaar geïntegreerd zijn om alle api calls mogelijk te maken etc.). Laat een OS een OS zijn en maak dedicated applicaties om taken uit te voeren, niet de boel integreren. Laat de keuze aan de gebruiker over.

Er tussen in:
- de my documents mappen, erg handig voor mensen die weinig verstand van PC's hebben. Is ook makkelijk uit te leggen. Maar erg onbruikbaar als je die map op een andere schijf wilt hebben (met name handig voor backups/nieuwe OS installatie/HDD uitval om maar wat te noemen). Dit kun je nog wel aanpassen door wat tweaks, maar er zijn applicaties die de mist in gaan als het niet default staat. Zeker als je installatie al een paar maanden oud is en je besluit de map te verplaatsen. Kan heel Windows (of iig sommige applicaties) over de kop gaan. Maar is meer de schuld van de programmeurs van de applicaties. Laten de app schrijvers een optie aanbieden zoals die bij notepad++ en bsplayer om de configuratie bestanden in de installatie map te schrijven ipv de "speciale" my ... mappen. Dat zou nog wel een optie moeten zijn voor een nieuw OS van Microsoft, strengere regels voor installatie van applicaties waar dit er 1 van zou moeten zijn.

Voordelen:
- Een meer duidelijkere/informatieve dialoog bij bestandsoverdrachten van explorer.
- Ronde knop van de start menu :P Geen tekst meer en een mooie ronde start menu knop. Start menu zelf is flink wennen en gebruik de nieuwe start menu interface dan ook niet. Onlogisch voor mij. Bovendien is het fijn om direct een overzicht te zien als je op all programs hovert wat er geïnstalleerd staat zonder te hoeven scrollen.

Zolang je niet meer dan 3GB RAM gebruikt en geen hardware hebt dat alleen werkt op Vista/win 7 zie ik weinig reden om een XP installatie eraf te halen en al helemaal niet voor de marketing meuk van DirectX. Maar we zullen verplicht worden het uiteindelijk toch aan te schaffen omdat een nieuwe PC met XP uiteindelijk net zo kreupel zal zijn als een Linux installatie wil je gebruik kunnen maken van alle hardware en de laatste (DirectX) applicaties.

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08-09 21:51

jmk

Voordelen Win7 ten opzichte van XP:
- de sidebar, voor al je (gratis) gadgets! Luistermee RadioGadget FTW!
- Tasktray is makkelijk met drag & drop te beperken tot wat je belangrijk vind, de rest wordt nu in een column zichtbaar na het drukken op ^^
- Eyecandy kan nooit een nadeel zijn, want je kan het eruit laten zien als Win2000 ongeveer. Dat doe ik bv op mijn netbook.
- Efficiënt omgaan met de ruimte op de taskbar, zeer instelbaar
- Zoeken in functies onder configuratiescherm geeft snellere resultaten, lagere leercurve
- 95% van de XP programma's doen het ook in Win7.
- Wallpaper changer functionaliteit(ingebakken)

Nadelen ten opzichte van XP:
-Systeemeisen zijn zwaarder, vooral merkbaar op netbooks (Atom CPU), daarboven hoeft het geen probleem te zijn, omdat je veel kan tweaken/uit kan zetten.
- Bij "systeem-software" (Firewall/Anti-spyware/Anti-virus etc) is het nodig vooraf de compatibiliteit te controleren, om problemen te voorkomen.
- Prijs

Yippie kayak, other buckets!

Ik snap dat argument van prijs nooit als je dagelijks met het produkt gaat werken (en aan de andere kant rustig 200+ euro's uittrekt elk half jaar voor weer the latest & greatest aan videokaarten).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik moet zeggen dat mijn Vista ervaring nihil is, en ik dus mogelijk allerlei tweaks uit vista hier zou kunnen opnoemen als goed of slecht... maar ik ben zoooo blij met de niewe taakbalk: schoon, hoevaak je een programma ook heb opgestart, de voortgang van een kopieeractie is aan de knop te zien, ik kan eindelijk (sleur en pleur) mijn taakbalkknoppen in de door mij gewenste volgorde zetten ;)
Onafhankelijke volume controle over applicaties is ook wel fijn, even de browser minder laten schreeuwen, maar foobar gewoon op het zelfde volume laten werken.
Installatie (drivers) is vreselijk eenvoudig, net als het updaten, dat ook eindelijk te minimaliseren is (ik zal nooit begrijpen waarom in XP en ouder dat niet mogelijk is).

Wat ik wel vervelend vindt is dat ik iedere keer moet aangeven in taskmanager dat ik alle processen, van alle gebruikers wil zien, dat windows bij tijd en wijle te hard meedenkt met wat er aan details getoond moet worden in een map (en mijn aanpassingen vervolgens glashard vergeet), en dat er nog steeds niet een optie gegeven wordt om je "user"-directorie bij installatie al ergens anders neer te zetten.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-09 07:48

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

alt-92 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 06:58:
Ik snap dat argument van prijs nooit als je dagelijks met het produkt gaat werken (en aan de andere kant rustig 200+ euro's uittrekt elk half jaar voor weer the latest & greatest aan videokaarten).
Ik zie de prijs ook wel degelijk als een nadeel aangezien ik niet zo iemand ben die rustig 200,- uittrekt voor nieuwe hardware. Ik upgrade mijn pc alleen als het nodig is, mede ook omdat ik het niet zo ruim heb, daar heb ik voor gekozen want ik studeer. Ik ben tot noch toe zo tevreden met de RC van Win7 dat ik geneigd ben te gaan sparen voor een retail maar het blijft een gigantische hap uit mijn portemonnee.

Je gebruikt de software iedere dag inderdaad, maar ik vind dat geen reden om niet over de prijs te klagen. Naar mijn idee is het wel degelijk duurder geworden de laatste jaren om een "volwaardig" os aan te schaffen. Een starter versie heb je naar mijn mening ook niets aan. Een computer is voor mij onmisbaar vanwege mijn studie, maar mij worden de mogelijkheden niet geboden om toch binnen korte termijn een legale os te kopen. Wat moet ik dan? Ik heb om die reden voorheen een illegale xp moeten draaien omdat dingen als Linux niet samen gaan met de dingen die ik moet doen.

Disclaimer: Dit is mijn mening en ik vind het prima dat jullie er anders over denken. Ik wilde echter wel even mijn standpunt neer zetten.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:01
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 02:43:
Waarom is vista/win 7 is betrouwbaarder dan XP een goed argument eigenlijk? XP loopt hier nooit vast en eigenlijk nooit op PC's die ik installeer, krijg er tenminste nooit klachten over. Misschien 1x per jaar gemiddeld genomen.

Het lijkt mij dat dit wel een interessant topic kan worden.

Nadelen:
- Benodigde schijfruimte. Ook al hadden we 100TB harde schijven, de data moet nog steeds ingelezen worden en met de huidige technieken van de harde schijf zal het er niet sneller op worden. Grotere HDD is ook meer kans op meer dataverlies omdat er voldoende capaciteit beschikbaar is wil niet zeggen dat dit alleen maar goed is.
Tegenwoordig hebben we daar toch SSD voor? Overigens is het volgens mij niet zo dat een grotere capaciteit betekent dat je meer kans hebt op data verlies. Enkel dat je meer data verliest bij een eventuele crash. Bovendien hebben, als we het over schijven hebben, grotere schijven ook voordelen op het gebied van stroomgebruik (ipv 2 640GB schijven kan je nu toe met 1 1,5TB schijf). Dit lijkt me een beetje een non-argument.
- De standaard look and feel, heeft XP trouwens ook wel. Enorm irritant als je bij iemand anders achter de PC moet werken. Visuele effecten, explorer instellingen (detail blijft voor mij de meest informatieve modus), extensies staan default uit, systeembestanden staan default verborgen. Laten ze dan een huis/tuin en keuken gebruiker modus maken ofzo waar dit soort dingen uit staan.
Deze instellingen zijn prima aan te passen en logischerwijs default ingesteld op de leek-gebruiker. Het feit dat deze instellingen niet met 1 knop aan te passen zijn als je achter een andere gebruikers'
computer gaat zitten is jammer, maar hoe gaat MS bepalen welke (hardcore) instellingen jij onder zo'n knop wil hebben? Lijkt me dus ook een flauw tegen-argument. Bovendien (zeg je zelf) heeft XP hetzelfde manco.
- De look and feel dat steeds meer naar het Live gedoe wordt aangepast (of hoe dat tegenwoordig ook mag heten). Allemaal voorzichtige stapjes naar 1 grote integratie naar de Microsoft Network. Het is lelijk en vraagt onnodige systeemresources (meer cpu kracht, meer hdd ruimte, meer RAM, meer systeembestanden die met elkaar geïntegreerd zijn om alle api calls mogelijk te maken etc.). Laat een OS een OS zijn en maak dedicated applicaties om taken uit te voeren, niet de boel integreren. Laat de keuze aan de gebruiker over.
Bedoel je hiermee de vormgeving van de vensters en de nieuwe taskbar enzo? Ik zou persoonlijk niet weten wat het te maken heeft met Live, maar goed. Bovendien vind ik het mooi ;) En verassing, het verbruikt nauwelijks meer RAM als je WDDM1.1 drivers gebruikt voor je videokaart. Bovendien bespaart het juist CPU-cycles omdat je idlende videokaart een deel van de taken op zich neemt.
Er tussen in:
- de my documents mappen, erg handig voor mensen die weinig verstand van PC's hebben. Is ook makkelijk uit te leggen. Maar erg onbruikbaar als je die map op een andere schijf wilt hebben (met name handig voor backups/nieuwe OS installatie/HDD uitval om maar wat te noemen). Dit kun je nog wel aanpassen door wat tweaks, maar er zijn applicaties die de mist in gaan als het niet default staat. Zeker als je installatie al een paar maanden oud is en je besluit de map te verplaatsen. Kan heel Windows (of iig sommige applicaties) over de kop gaan. Maar is meer de schuld van de programmeurs van de applicaties. Laten de app schrijvers een optie aanbieden zoals die bij notepad++ en bsplayer om de configuratie bestanden in de installatie map te schrijven ipv de "speciale" my ... mappen. Dat zou nog wel een optie moeten zijn voor een nieuw OS van Microsoft, strengere regels voor installatie van applicaties waar dit er 1 van zou moeten zijn.
Erg handig voor mensen die weinig verstand van PC's hebben. (directe quote van jou)
Voordelen:
- Een meer duidelijkere/informatieve dialoog bij bestandsoverdrachten van explorer.
- Ronde knop van de start menu :P Geen tekst meer en een mooie ronde start menu knop. Start menu zelf is flink wennen en gebruik de nieuwe start menu interface dan ook niet. Onlogisch voor mij. Bovendien is het fijn om direct een overzicht te zien als je op all programs hovert wat er geïnstalleerd staat zonder te hoeven scrollen.

Zolang je niet meer dan 3GB RAM gebruikt en geen hardware hebt dat alleen werkt op Vista/win 7 zie ik weinig reden om een XP installatie eraf te halen en al helemaal niet voor de marketing meuk van DirectX. Maar we zullen verplicht worden het uiteindelijk toch aan te schaffen omdat een nieuwe PC met XP uiteindelijk net zo kreupel zal zijn als een Linux installatie wil je gebruik kunnen maken van alle hardware en de laatste (DirectX) applicaties.
Ik wel, mijn voordelen:

- Nieuwe taskbar
- DirectX 11 met GPGPU support Wikipedia: GPGPU
- WDDM 1.1
Afbeeldingslocatie: http://blogs.msdn.com/blogfiles/e7/WindowsLiveWriter/EngineeringWindows7forGraphicsPerformanc_C8A2/image_18.png
In Vista neemt het renderen van 1 venster 40MB in, 5 vensters 100MB en 30 vensters 240MB. In Windows 7 , wanneer je een WDDM1.1 drivers gebruikt, nemen alle venster samen altijd maar 40MB in.
- Verbeterd audio model. De latency is verminderd, plus je kan van audio-apparaat wisselen zonder je programma/audio opnieuw te starten
Nog meer audio-voordelen tov XP: Je kan per applicatie het volume aanpassen op één centrale plek. (kon in Vista ook al)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Om even de genoemde nadelen te pakken
Wat Nadelen op rij:

Hè? :P
Hoie kan een rekenmachine te omslachtig zijn?
-Areo Snap vind ik persoonlijk zeer onhandig
Dat kan je ook gewoon uitzetten
-netweromgeving ziet er ingewikkelder uit
Simpeler bedoel je zeker? Alles bij elkaar, goed overzicht.
-rechtermuisknop menu op een programma op de taakbalk om zo af te sluiten vergt meer moeite.
'meer moeite'?
-Het Compatible maken van veel programma's.
Ik ben geen enkel programma tegengekomen dat niet compatibel was, persoonlijk.

Overigens ben ik het met Sporedd eens:
Minpunten windows 7

• nieuwe gebruikers moeten wennen

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:28

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Jester-NL schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 08:14:
Ik moet zeggen dat mijn Vista ervaring nihil is, en ik dus mogelijk allerlei tweaks uit vista hier zou kunnen opnoemen als goed of slecht... maar ik ben zoooo blij met de niewe taakbalk: schoon, hoevaak je een programma ook heb opgestart, de voortgang van een kopieeractie is aan de knop te zien, ik kan eindelijk (sleur en pleur) mijn taakbalkknoppen in de door mij gewenste volgorde zetten ;)
Onafhankelijke volume controle over applicaties is ook wel fijn, even de browser minder laten schreeuwen, maar foobar gewoon op het zelfde volume laten werken.
Installatie (drivers) is vreselijk eenvoudig, net als het updaten, dat ook eindelijk te minimaliseren is (ik zal nooit begrijpen waarom in XP en ouder dat niet mogelijk is).

Wat ik wel vervelend vindt is dat ik iedere keer moet aangeven in taskmanager dat ik alle processen, van alle gebruikers wil zien, dat windows bij tijd en wijle te hard meedenkt met wat er aan details getoond moet worden in een map (en mijn aanpassingen vervolgens glashard vergeet), en dat er nog steeds niet een optie gegeven wordt om je "user"-directorie bij installatie al ergens anders neer te zetten.
als student kan je toch gewoon binnenkort de studentenversie aanschaffen voor weinig neem ik aan?

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 09:51:
[...]
Simpeler bedoel je zeker? Alles bij elkaar, goed overzicht.
Het delen van bestanden daar is eenvoudiger geworden maar het belangrijkste onderdeel ("Network Connections") is weggestopt in een text linkje in de informatie balk. Van die balk zijn we al vanaf Windows 95 (volgens mij) gewend dat daar alleen maar informatie en linkjes in staan om SNELLER ergens te komen.
Het zou beter zijn geweest een koppeling naar netwerkverbindingen in het configuratiescherm te houden. Ik klik me nu helemaal een ongeluk als ik achter een andere Vista / Win7 PC zit dan die van mij.

• Adames
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-08 10:18
Ik ben geen enkel programma tegengekomen dat niet compatibel was, persoonlijk.
AVG en AION voor mij wat niet werken. AVG werkt helemaal niet op win7. AION geeft een blue screen, alleen op 32-bit. Age of empires 2 (:/) heeft grafische mankementen. Age of Empires 3 geeft wel een compability issue, maar voor zover ik weet nog niks raars meegemaakt.
Dat is wat ik zelf heb meegemaakt, en zo veel programma's heb ik nog niet echt geinstalleerd.
R420R schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 09:42:
[...]

Ik zie de prijs ook wel degelijk als een nadeel aangezien ik niet zo iemand ben die rustig 200,- uittrekt voor nieuwe hardware. Ik upgrade mijn pc alleen als het nodig is, mede ook omdat ik het niet zo ruim heb, daar heb ik voor gekozen want ik studeer.
[...]

Een computer is voor mij onmisbaar vanwege mijn studie, maar mij worden de mogelijkheden niet geboden om toch binnen korte termijn een legale os te kopen. Wat moet ik dan? Ik heb om die reden voorheen een illegale xp moeten draaien omdat dingen als Linux niet samen gaan met de dingen die ik moet doen.

Disclaimer: Dit is mijn mening en ik vind het prima dat jullie er anders over denken. Ik wilde echter wel even mijn standpunt neer zetten.
Er zit één behoorlijke flaw in, en dat is dat je óf niet de ballen hebt om echt de conversie te maken naar een vrij te gebruiken OS, óf dat jeje niet beseft dat je juist als student voordeliger dan wie ook aan legaal te gebruiken commerciele software komt.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Adames schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:08:
[...]
AVG werkt helemaal niet op win7.
AVG werkt wel op Windows 7.
(Hoe komen mensen er toch bij dat het niet zou werken?)

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 13-08-2009 10:10 ]

• Adames
Joolee schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:07:
[...]

Het delen van bestanden daar is eenvoudiger geworden maar het belangrijkste onderdeel ("Network Connections") is weggestopt in een text linkje in de informatie balk. Van die balk zijn we al vanaf Windows 95 (volgens mij) gewend dat daar alleen maar informatie en linkjes in staan om SNELLER ergens te komen.
Het zou beter zijn geweest een koppeling naar netwerkverbindingen in het configuratiescherm te houden. Ik klik me nu helemaal een ongeluk als ik achter een andere Vista / Win7 PC zit dan die van mij.
Windows XP is ook maar 2 klikjes, namelijk configuratiescherm, netwerkverbindingen. (mits klassieke weergave)

verder gebruik ik zelf nog het meest windowsknop + r. ncpa.cpl, kom je ongeacht het os (wel alleen NT dacht ik) altijd bij de netwerkverbindingen

edit:
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:10:
[...]
AVG werkt wel op Windows 7.
(Hoe komen mensen er toch bij dat het niet zou werken?)
bij mij niet. Kan misschien zijn dat deze ook alleen op 64 bit werkt, niet op 32. Welke gebruik jij dan?

[ Voor 15% gewijzigd door Adames op 13-08-2009 10:11 ]

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Wat Nadelen op rij:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jwPyqpl2O69zzSnThFjXTisE/full.png

8)7

Je had het vermenigvuldigen en delen er uit willen hebben :?

[ Voor 11% gewijzigd door PWM op 13-08-2009 10:14 ]

Adames schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:10:
bij mij niet. Kan misschien zijn dat deze ook alleen op 64 bit werkt, niet op 32. Welke gebruik jij dan?
De 32-bits.
Wat vreemd dat-ie niet werkt. Heb je niet per ongeluk een verouderde versie van AVG ofzo?

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

Ik draai ook Win 7 32 bits versie met daarop probleemloos AVG. Wel de laatste (gratis) versie nemen; oudere versies werken niet.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Ramon
[]rechtermuisknop menu op een programma op de taakbalk om zo af te sluiten vergt meer moeite.[]
'meer moeite'?
Zou juist minder moeite zeggen, je hoeft maar 1x af te sluiten om meerdere vensters te sluiten. Overigens is Windows 7 met die nieuwe taskbar wel meer zo opgezet om gewoon applicaties te laten draaien. Niet voor niets is het onderscheid tussen niet-draaiend en wel draaiend slechts een klein randje. Ook wat betreft geheugengebruik is dit prima te doen tegenwoordig.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-08 11:59

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Voordelen Win7:
Boottijd is drastisch sneller dan windows XP
Aero werkt, naar mijn gevoel, sneller en soepeler dan luna

Nadelen:
Tis weer ff zoeken ;)

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:36
Voordelen:
- Makkelijker en daarmee sneller in gebruik. Favorieten in explorer, search in startmenu etc.
- Veiliger (UAC, Defender, Betere Firewall)
- Stabieler
- Door fetch laden veel gebruikte programma's sneller
- Mooier
- Beter compatible met SSD
- Installeert alle drivers meteen (zelfs mijn ALDI TV-kaart)
- Handelt het vastlopen van applicaties beter af
- Betere searchfunctionaliteit
- Betere netwerkfunctionaliteit

Het is even wennen vanaf XP maar daarna merk je toch echt wel dat het een hele stap voorwaards is. Natuurlijk moet je wel een goede pc hebben die het allemaal vloeiend draait en ondersteund. Verder is het allemaal instelbaar en kun je de taskbar functionaliteit van XP zo weer instellen mocht je niet aan de nieuwe kunnen wennen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Adames
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:12:
[...]
De 32-bits.
Wat vreemd dat-ie niet werkt. Heb je niet per ongeluk een verouderde versie van AVG ofzo?
mja, moet bekennen dat ik avg heb proberen te installeren van een externe hdd waar toevallig nog een versie op stond. heb niet echt verder geprobeerd. op google zag ik ook allerlei compability issues dat het niet werkte, dus heb eerlijk gezegd niet meer gezocht.
bij deze dan maar gelijk de nieuwste aan het downloaden

edit: ja, die doet het idd wel. top, bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Adames op 13-08-2009 11:41 ]

Verwijderd

Joolee schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:07:
[...]

Probeer het eens via uitvoeren, het commando is ncpa.cpl. Werkt heerlijk, ik vond het ook omslachtig om er te komen.

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Ik ben sinds dit weekeinde ook over op Win7 Ultimate x64 RTM.

Vooralsnog ben ik aangenaam verrast over de snelheid van het OS.
Ik had hiervoor Win Vista Ultimate x64.

Het merendeel van de drivers werd gewoon herkend. Mocht e.e.a. niet out-of-the-box werken dan voldoet de Win Vista x64 driver ook.
Het enige waar ik tegenaan liep is dat de software van de HP J6410 niet werkt. De printerdrivers doen het wel dus scannen doe ik dan wel even via een Virtual Machine met XP. ;) Rond de 22e oktober zal HP nieuwe drivers voor Windows 7 beschikbaar hebben.

Ik heb McAfee Internet Security 2009 gekocht (download). Deze doet het goed op Win7.

Windows Vista was ook gewoon een goed OS.
Het enige dat ik ook hier bespeur is dat mensen op bestaande "oude" hardware het nieuwste OS proberen te installeren en daarbij ook nog eens een hoop oude software.

Daar komt bij dat ze UAC meldingen krijgen en ineens is het een OS van niets dat niet vooruit te branden is.

Mensen, Als je Windows 7 wilt hebben zorg dan dat je een fatsoenlijke PC hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Ferruginous Hwk op 13-08-2009 11:25 ]

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

ReVolpe schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:23:
Mensen, Als je Windows 7 wilt hebben zorg dan dat je een fatsoenlijke PC hebt.
Waabij 'fatsoenlijk' een héél breed begrip is (1Ghz, 1Gb) :)

En vergeet de hd niet he, in meeste oude pcs zit wel fatsoenlijke 7200, maar mijn lappie heeft nog een 4200 rpm 40gig.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het verbaast mij dat er "tweakers" zijn die nog op XP zitten, een beetje tweaker gaat met zijn tijd mee en draait al vista vanaf de beta's. Angst voor vernieuwing kan ik best voorstellen maar bij "tweakers" beslist niet. Vista heeft, zoals velen nog steeds niet duidelijk is, ten onrechte een slechte naam. Dat laatste dan vooral veroorzaakt door leden van de consumentenbond die hun printer uit 1954 niet aan de praat kregen onder vista. ;)

Dus hups die oude zooi er af, want XP is kaal, onveilig, onhandig, bij install ben je bijkans 2 dagen bezig met de 150x reboots, enz.

En als je oude hardware hebt : tegenwoordig heb je voor de prijs van 4x tanken een pc met snelle, moderne hardware.

Verwijderd

HaseMike schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:34:
Het verbaast mij dat er "tweakers" zijn die nog op XP zitten, een beetje tweaker gaat met zijn tijd mee en draait al vista vanaf de beta's. Angst voor vernieuwing kan ik best voorstellen maar bij "tweakers" beslist niet. Vista heeft, zoals velen nog steeds niet duidelijk is, ten onrechte een slechte naam. Dat laatste dan vooral veroorzaakt door leden van de consumentenbond die hun printer uit 1954 niet aan de praat kregen onder vista. ;)

Dus hups die oude zooi er af, want XP is kaal, onveilig, onhandig, bij install ben je bijkans 2 dagen bezig met de 150x reboots, enz.

En als je oude hardware hebt : tegenwoordig heb je voor de prijs van 4x tanken een pc met snelle, moderne hardware.
Een OS hoort aan te sturen niet eisen te stellen :X
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:36:
[...]

Een OS hoort aan te sturen niet eisen te stellen :X
Wat een onzin, je hoeft toch niet te upgraden naar een nieuw OS?

• Berimbau
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Persoonlijke Voordelen:
- Look and feel is beter
- Gebruik van bibliotheken is erg handig
- Redirection van Users is bijna top. Bij XP moet je toch via unattended installatie de redirection doen (of via een ongesupporte registrytweak)
- Machine uit Hibride Standby supersnel
- XP-mode voor ondersteuning echt niet werkende applicaties
- Ik draai 64 bit's Ultimate editie die top gebruik maakt van mijn 8 GB geheugen, qua driverondersteuning is
het perfect. XP 64 bit is wat dat betreft echt k....t.

Persoonlijke Nadelen:
- sorry, ik ben ze niet tegengekomen in de RTM.In de RC had ik zo nu en dan een hanger via World of Warcraft, dat is nu verleden tijd.

Verwijderd

Nadelen:
- Nog geen Nederlandse versie (die wel in de eerste 'wave' komt :))
- Het duurt waarschijnlijk een eeuwigheid voordat de versie voor arme studenten op Surfspot staat.

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-07 17:12
Ben ik de enige die de nieuwe taakbalk maar lastig vindt. Ik draai Win 7 nu een maand en vind het veel lastiger met die gegroepeerde knoppen te werken dan eerder zonder in XP/Vista (daar zette ik groeperen ook uit). :/

Nu moet ik als ik 3 Windows Explorer vensters open heb op een knop drukken, zoeken welke ik wil hebben via een plaatje en dan er op klikken. In Vista klik ik op het balkje en ik ben er. Ook als ik ff boven de taakbalk preview blijf hangen verdwijnen al mijn vensters (blijven doorzichtige randen over) en komt dat venstertje ff omhoog. Al dat geflip op mijn scherp wordt ik gewoon nerveus van. 8)7

Nu weet ik dat je het terug kan zetten naar de XP/Vista look, maar ik beoordeel het even op de nieuwe look. Eerst dacht ik dat het wennen was, maar na een maand moet dat toch gelukt zijn als je er elke dag mee werkt.

Wat wel erg cool is bij het kopiëren/verplaatsen van bestanden dat je in dat icoon de vooruitgang ziet doordat het langzaam groener wordt. _/-\o_

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-09 20:31

Wildfire

Joy to the world!

Ik ben zelf echt blij dat je nu de programma's in de taakbalk zelf kan ordenen :)

Ander voordeel is dat UAC iets minder vaak om je toestemming vraagt. Heb iig al diverse handelingen gedaan die onder Vista een UAC-prompt zouden hebben opgeroepen maar dat gebeurde hier niet :)

Verder heb ik gewoon het gevoel dat het 'frisser' is en vlotter draait. En dat terwijl mijn Vista install amper een maand oud was :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

@mindfreaker: Ik kan me heel goed inleven in wat jij ervaart met de nieuwe taakbalk, dat heb ik deels ook nog steeds. Ik werk er nu vanaf de eerste beta mee, ook op het werk gebruik ik het de hele dag. Ik zou in ieder geval graag de optie hebben gehad om de huidige interface te houden maar de knoppen niet te groeperen. Echter moet ik zeggen dat ik na een maand of 3 intensief gebruik steeds meer begin te wennen aan deze taakbalk.
Joepv schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:37:
Ben ik de enige die de nieuwe taakbalk maar lastig vindt. Ik draai Win 7 nu een maand en vind het veel lastiger met die gegroepeerde knoppen te werken dan eerder zonder in XP/Vista (daar zette ik groeperen ook uit). :/
Anders zet je het ook in Windows 7 uit ;)

• Ramon
Joepv schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:37:

Nu moet ik als ik 3 Windows Explorer vensters open heb op een knop drukken, zoeken welke ik wil hebben via een plaatje en dan er op klikken. In Vista klik ik op het balkje en ik ben er. Ook als ik ff boven de taakbalk preview blijf hangen verdwijnen al mijn vensters (blijven doorzichtige randen over) en komt dat venstertje ff omhoog. Al dat geflip op mijn scherp wordt ik gewoon nerveus van. 8)7

Nu weet ik dat je het terug kan zetten naar de XP/Vista look, maar ik beoordeel het even op de nieuwe look. Eerst dacht ik dat het wennen was, maar na een maand moet dat toch gelukt zijn als je er elke dag mee werkt.

Wat wel erg cool is bij het kopiëren/verplaatsen van bestanden dat je in dat icoon de vooruitgang ziet doordat het langzaam groener wordt. _/-\o_
Het is inderdaad meer werk om bij een bepaald venster te komen. Er zijn gelukkig wel truukjes om dingen te versnellen. Zo kan je door te ctrl+clicken (of was het nou shift) het laatste actieve venster van het programma openen. Doe je dat nog eens, dan 'alt-tab' je zelfs door alle vensters van dat ene programma. Trouwens je hoeft niet te klikken, je kan ook gewoon hoveren ;)

Ik vind nieuwe taakbalk vooral handig omdat het gebruikt maakt van 'muscle' memory. Zo is Firefox bij mij altijd het tweede icoontje, dus ik weet dat al mijn firefox vensters onder dat tweede icoontje zitten. Dus hoef ik niet meer mijn hele taakbalk af te zoeken naar het firefox venster wat ik nodig heb. Bovendien wordt ik altijd een beetje onrustig als mijn Vista taakbalk vol staat, dus ben ik altijd bezig om overbodige programma's te sluiten. Bij 7 doe ik dit niet meer omdat het gewoon niet uit maakt hoeveel vensters er open staan.

• Adames
Berimbau schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:25:

- Ik draai 64 bit's Ultimate editie die top gebruik maakt van mijn 8 GB geheugen, qua driverondersteuning is
het perfect. XP 64 bit is wat dat betreft echt k....t.
Goed punt inderdaad. 64 Bit XP is een volwaardig OS met zeer weinig support. Met de huidige hardware loop je toch al tegen de limieten van een 32 bit OS aan. Hiervoor dient voor een 64 bit toch te worden uitgeweken naar vista/seven.
Meh.
Komt ook omdat XP64 meer een 2003 variant is qua driversupport, en enduser devices worden notoir slecht ondersteund op Server-OS varianten.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

HaseMike schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:34:

Nou nee. Windows Millennium heb ik overgeslagen omdat ik het een waardeloos OS vond. Hetzelfde geld voor Vista al was daar vast met wat tweaks wel goed mee te werken (het is op een andere manier omschrijven wat jij ten onrechte een slechte naam noemt denk ik). Windows 7 daar is iedereen wel enthousiast over, maar om daar nou weer een hoop geld voor uit te geven? Ik wacht wel tot ik een keer een oem versie aan kan schaffen voor weinig, of misschien wel een compleet systeem (oei, vies woord) met Windows 7. Ik heb altijd geupgrade naar nieuwe hardware en dan ook echt alleen wat nodig is. Het gevolg is dat ik nu een redelijk goede pc in een oude Chieftec tower van 50 KG heb zitten, dat ben ik eigenlijk wel redelijk beu :)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Joepv
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:42:
[...]
Anders zet je het ook in Windows 7 uit ;)
Ik hou ff vol om te kijken of het gewenning is, of dat ik er gewoonweg niet mee kan werken :+

Je kunt duidelijk zien dat het allemaal visueel gemaakt wordt en niet meer is gemaakt om op snelheid te werken. Daarom ben ik ook erg gelukkig met het feit dat er weer configuratie werk op de commandline gedaan kan worden (PowerShell). Misschien is dit het moment dat je denkt dat je oud word :+

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Verwijderd

Wat Nadelen op rij:

hebben jullie nog wat toe te voegen?
Deze snap ik niet... start run calc en je hebt precies dezelfde als vroeger...

afsluiten werkt naar mijn idee hetzelfde, behalve dat je meer opties hebt. Maar goed dat is een gevolg van de links die op je startbalk staan, die direct een app venster wordt. Dat vind ik eigenlijk juist handig, behalve als je een 2de iexplore wilt openen oid. maar goed 1 klikje meer en dat kan ook.

Wat ik echt super vind is de optie om een window naar de zijkant te slepen om zo hem op de helft van je desktop breedte te vergroten. Super handig om 2 vensters naast elkaar te zetten (misschien zat dat al in vista, maar die heb ik overgeslagen).

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-08-2009 16:14 ]

• Joepv
Ramon schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:48:
[...]Zo is Firefox bij mij altijd het tweede icoontje, dus ik weet dat al mijn firefox vensters onder dat tweede icoontje zitten. Dus hoef ik niet meer mijn hele taakbalk af te zoeken naar het firefox venster wat ik nodig heb. Bovendien wordt ik altijd een beetje onrustig als mijn Vista taakbalk vol staat, dus ben ik altijd bezig om overbodige programma's te sluiten.
Nou op de een of andere manier heb ik bij XP/Vista dus heel snel door waar een venster staat en hoef ik niet te zoeken. Ook al heb ik 5 RDP sessies open, als ik weet dat ik naar server1 moet dan klik ik blind op dat icoon in de taakbalk. Dat is nu ook het probleem met de nieuwe taakbalk, dat "gevoel" is weg. ;)

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:12:
[...]

Dat vind ik eigenlijk juist handig, behalve als je een 2de iexplore wilt openen oid. maar goed 1 klikje meer en dat kan ook.
Middelmuisklik :)

Verwijderd

Joepv schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:13:
[...]

Nou op de een of andere manier heb ik bij XP/Vista dus heel snel door waar een venster staat en hoef ik niet te zoeken. Ook al heb ik 5 RDP sessies open, als ik weet dat ik naar server1 moet dan klik ik blind op dat icoon in de taakbalk. Dat is nu ook het probleem met de nieuwe taakbalk, dat "gevoel" is weg. ;)
kwestie van wennen en instellen. ik vind het niks als ik de namen niet zie, dus dat staat aan. En tevens staat er aan dat er niet gegroepeerd wordt zolang ik ruimte heb op mijn taakbalk... Dat gevoel komt wel weer :)

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Het allergrootste voordeel van Windows 7 (en Vista ook al) is het zoeken.

Start -> zoeken en alles wat je wilt doen tik je snel in, elke applicatie wordt gelijk gestart, niet meer een heel start menu door.

Ook in het configuratie scherm. Geen gedoe meer met je te pleuris zoeken in het control panel, gewoon soft, uac, netw of gebr intikken en het juiste onderdeel komt direct te voorschijn.

verder de hele interface, zoveel handiger en sneller dan XP. Taskmanager is zoveel uitgebreider, geluids volume per applicatie instellen, er zitten zoveel voordelen aan Vista en Windows 7. De meeste mensen hebben die nooit willen zien maar als je een beetje open staat voor nieuwe interfaces (en de moeite neemt mogelijkheden te ontdekken) dan was je nooit bij Windows XP gebleven.

Als je nu nog twijfelt tussen windows XP en Windows 7 (anders dan de kosten) dan heb je niet het recht je zelf tweaker/ computer hobyist te noemen.

Verwijderd

Altijd_Lastig schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:37:
Als je nu nog twijfelt tussen windows XP en Windows 7 (anders dan de kosten) dan heb je niet het recht je zelf tweaker/ computer hobyist te noemen.
lol genoeg redenen om windows XP te blijven gebruiken hoor, al is het alleen maar omdat je wat oudere hardware/randapparatuur hebt die niet meer gesupport wordt door 7. En vista was over de top kwa hardware eisen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:54:
[...]

lol genoeg redenen om windows XP te blijven gebruiken hoor, al is het alleen maar omdat je wat oudere hardware/randapparatuur hebt die niet meer gesupport wordt door 7. En vista was over de top kwa hardware eisen.
Dan gebruik je toch XP Mode?
Want dat werkt bij oude hardware die wel in XP en niet in Win7 gebruikt wordt? ;)
Nee, toch? Of werkt XP Mode zó native? :?

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 13-08-2009 17:05 ]

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:05:
[...]
Want dat werkt bij oude hardware die wel in XP en niet in Win7 gebruikt wordt? ;)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet geprobeerd heb nog (geen oude hardware :) )

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:05:
[...]
Ja dat is echt zo native, je draait je ouwe troep gewoon in een virtuele XP omgeving.

Computer says no

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006

Umbrah

The Incredible MapMan

Het was even wennen voor me, maar het hele 'run' gedoe vind ik erg fijn, het 'zoek' paneel onderin het start menu functioneert gewoon als Run. Hoewel je run nog steeds kan toevoegen, mis ik het hele venster niet meer.

Het zoeken zelf is ook geweldig, naar mijn mening.

De nieuwe taakbalk functies zijn geweldig, en ik kan niet wachten tot het moment dat Firefox net zoals IE de tabs in de previews gaat zetten, en het download venster van een groen wordende taakbalkknop voorziet.

De systray functies vind ik ook erg goed, naast natuurlijk de nieuwe geluidsmodellen, vind ik het netwerk/connectie beheer erg geslaagd. Aparte connecties worden duidelijk weergegeven, en WiFi valt geweldig goed te beheren. Daarnaast vind ik het telefoon-stijl ontvangst metertje ook goed.

Hoewel ik Aero al goed vond (ik ben/was een Winkey+Tab gebruiker), is het nu nog beter, het voelt sneller, en minder overbodige animatie. Animatie en effecten zitten er nog in, maar het is duidelijk GPU-geaccellereerd, en allemaal wel functioneel. Het lijkt bij te dragen aan de 'feel' van een snel & schoon OS. Heel anders dan het XP langzaam aan zwart/wit worden van de achtergrond bij het wisselen van een Theme (waarom duurde dat zo lang?), of bij het afsluiten.

Hoewel het OS standaard leek-vriendelijk staat ingesteld, en ook voldoende zou zijn voor 90% van de gebruikers, is het zeker geen kitten, de manier waarop er per proces bijvoorbeeld het disk-IO gebruik kan zien vanuit de Resource Monitor, die overigens makkelijk op te roepen is vanuit de Task Manager, vind ik vrij goed.

De setup is ook erg duidelijk, zeker als je het met XP gaat vergelijken. Speciale disk controllers zoals vage RAID-setups laten zich makkelijk installeren (weg slipstream/floppydrive/F6), en het gaat allemaal snel en vanuit een GUI. Ook installeren vanaf USB is erg gemakkelijk gemaakt door MS, ze leveren goede duidelijke instructies.

De 'vage hardware' ondersteuning dmv. Windows Update is ook al eens genoemt, maar ook ik wou W7 loven met de scanwizard die ze bijgeleverd hebben, en de moeite die ze gestoken moeten hebben in het ondersteunen van de meest VAGE hardware dmv. drivers die vanaf W-Update binnen komen.

De Libraries zijn zeker de moeite waard, had ik vroeger op mijn HTPC en NAS een map 'media' met submappen series/bluray/dvd/film/muziek, werd dat chaotisch omdat je op den duur toch wel ook naar een film moest zoeken op een andere schijf. Met libraries kun je aan een 'video' library meerdere bronnen opgeven, en ook sorteren op een manier waarop je een goede database sorteert. Dit is misschien afgekeken van XBMC-achtige library oplossingen, maar desondanks maakt het voor mensen zoals mijn pa weer makkelijk om meerdere harddisks/netwerk bronnen op één transparante plek te zetten zonder dat je last hebt van de complexiteiten die partities bieden (/me neemt pauze in het typen van dit bericht, pa roept omdat hij niet meer weet waar hij de vakantiefoto's had neergezet).

Ook mooi vind ik de touchscreen ondersteuning. Multitouch heb ik nog niet getest, maar single-touch lijkt erg mooi te werken. Sommige rechtsklik menu's komen ook door een soort sleepbeweging naar boven, en de WiMo manier van rechtsklikken lijkt ook te werken. Sterker nog: het OS is zelfs zo slim om de juiste 'grootte' te selecteren als het een hoge resolutie/klein scherm detecteerd, mijn 15" laptop met 1680*1050 scherm kreeg de 120DPI UI standaard, terwijl de PC's met dezelfde resolutie maar met een door Windows geregistreerd als 22" scherm gewoon op 96DPI gingen staan.

Nadelen tegenover XP kan ik moeilijk vinden.

Misschien valt te noemen dat Aero behoorlijk RDP-onvriendelijk is, maar zelfs dat hebben ze weggewerkt door een aero-look alike luna-theme te maken wat geactiveerd wordt als er iets is (RDP, oude software) wat niet volgens het nieuwe drivermodel communiceert en de hardware versnelling van de UI dus uitzet (weer kudo's voor MS dat ze zo'n reddingsactie hebben ingebouwd, daardoor werkte de oude VLC versies)

De enige 'misser' die ik kan noemen, hoewel dat niet vergelijkt met XP, is dat er voor telnet/SSH toegang nog geen powershell ondersteuning is. Het is geweldig dat ze powershell met alle tools hebben ingevoerd, en ik gebruik het graag, maar het valt eigenlijk niet vanaf text-only afstand te benaderen. Maar goed, text-only is soms ouderwets, zeker nu praktisch elk apparaat RDP ondersteunt en W7 zelfs erg vriendelijk is in 640*480 touchscreen bediening door een HTC Touch diamond (waar ook uit blijkt dat het OS eigenlijk erg touchscreen vriendelijk is)

De enige misser die ik aan zou willen zetten is misschien het startmenu (hoewel, again, het zoekscherm zorgt er voor dat ik het amper gebruik) 'uitvouwt' of omhoog schuift, in plaats van binnen het menu blijven zoals het nu doet. De scrollbalk helpt niet echt veel, hoewel het ook niet echt lastig is.
Moshe85 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:08:
[...]

Ja dat is echt zo native, je draait je ouwe troep gewoon in een virtuele XP omgeving.
Woh, ik dacht dat het alleen maar voor software was!
Impressive :)

Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 16:54:
[...]

Misschien dat het dan tijd wordt om die Star LC 10 (da's een matrix-printer voor de niet-kenners) eens met pensioen te sturen en een printer te kopen die je en via USB kunt aansluiten en compatible is met moderne besturingssystemen..

[ Voor 4% gewijzigd door TheVMaster op 13-08-2009 17:38 ]

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 17:31
anandus schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:09:
[...]
Woh, ik dacht dat het alleen maar voor software was!
Impressive :)
Moet wel even een aantal opmerkingen erbij plaatsen.
- Je PC moet een CPU bevatten die Virtualisatie ondersteund, zoals intel VT of AMD-V.
- Op het moment werkt het alleen voor Hardware die kan worden aangesloten middels USB.
- Dit zit alleen in Professional, Enterprise of Ultimate Versies.

Leuke weetjes:
- je kunt apparaten(USB) waar alleen 32 bit drivers voor zijn, Virtueel draaien op een Win7 64Bit versie.

Computer says no

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:38
Moshe85 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:49:
[...]

Moet wel even een aantal opmerkingen erbij plaatsen.
- Je PC moet een CPU bevatten die Virtualisatie ondersteund, zoals intel VT of AMD-V.
- Op het moment werkt het alleen voor Hardware die kan worden aangesloten middels USB.
- Dit zit alleen in Professional, Enterprise of Ultimate Versies.

Leuke weetjes:
- je kunt apparaten(USB) waar alleen 32 bit drivers voor zijn, Virtueel draaien op een Win7 64Bit versie.
dus je kan in die virtuele XP omgeving een oude USB scanner aansluiten en die weer gebruiken op de windows 7 omgeving in je nieuwe scannerprogrammatuur :? kan dat :?

A wise man's life is based around fuck you

• Orac
  • Laatst online: 01:47

Orac

Ik mis je papa.

Ik vind de explorer van Windows 7 (en Vista) zwaar irritant. Ik kan er niet aan wennen.

• Ramon
Wat is er irritant aan dan?

• EXX
  • Laatst online: 10-09 23:08

EXX

EXtended eXchange

TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:34:
[...]

Misschien dat het dan tijd wordt om die Star LC 10 (da's een matrix-printer voor de niet-kenners) eens met pensioen te sturen en een printer te kopen die je en via USB kunt aansluiten en compatible is met moderne besturingssystemen..
Ik heb nog een Star SG-10 staan, misschien moet ik die ook eens proberen >:) ;)

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• W0153R
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-06 14:18
geen mappenbalk die meeloopt.. maar ik ben er inmiddels wel aan gewend, 't blijft wel hoe dan ook langzamer dan wanneer je een mappenbalk hebt..

• Zwelgje
W0153R schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:15:
[...]

geen mappenbalk die meeloopt.. maar ik ben er inmiddels wel aan gewend, 't blijft wel hoe dan ook langzamer dan wanneer je een mappenbalk hebt..
hint: breadcrumb ;)

http://www.geekgirls.com/vista_breadcrumbing.htm

overigens dat zat in november 2006 ook al in vista :+

[ Voor 7% gewijzigd door Zwelgje op 13-08-2009 20:22 ]

• Ramon
W0153R schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:15:
[...]

Je bedoelt een treeview met de mappenstructuur van je pc? Die zit geïntegreerd in de breadcrumbs bovenaan, al sinds Vista ;)

Stiekem was dat Vista eigenlijk best wel goed he? :P

Verwijderd

Voordelen Windows 7

- Sneller opstarten
- Superbar
- Jumplists!!!! :D
- Aero gebruikt weinig geheugen
- Werkt zelfs op pc met 256 mb geheugen (zelf geprobeerd ;), werkt aardig goed)
- Verbeterde Windows Explorer
- Verbeterd Netwerkcentrum
- WiFi netwerken makkelijk bereikbaar
- Action Center (handig voor gemiddelde gebruikers)
- Makkelijk en snel programma's sluiten, minimaliseren, maximaliseren etc.
- Aero Snap :D
- Libraries
- HomeGroup
- Windows Media Center
- Gadgets
- Windows XP Mode voor programma's die niet standaard werken op Windows 7, maar wel op XP
- .ISO ondersteuning
- .mov, .mkv, etc. codecs in Windows Media Player
- Afsluitknop in startmenu is makkelijk te veranderen
- Programma's starten sneller op door superfetch
- Game Mode (spelletjes werken beter)
- Makkelijker en (veel) sneller zoeken
- Betere ondersteuning Multi-core processors
- Tabbladen-previews van IE 8 in de superbar
- Taakbalk aanpasbaar qua grootte icoontjes, plaats, labels

Nadelen van Windows 7
- Misschien te duur voor sommige mensen
- Hogere Systeemeisen dan Windows XP
- Gebruikers moeten gewend raken (dat doe je al heel snel ;))
- Zonder Windows Aero ziet het er 'lelijk' uit
- Benodigde schijfruimte (weinig, maar nog steeds meer dan XP :P)

En dat was het wel...

• Zwelgje
alt-92 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:29:
Stiekem was dat Vista eigenlijk best wel goed he? :P
mij heb je nooit horen klagen over vista :) heb het altijd al geweldig gevonden

..als was het maar omdat ik voor veel geld 2x ultimate retail op de plank heb staan :+

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ik vind het erg handig dat 7 standaard de ethernet kaarten in mijn pc's ondersteunt zodat direct de eventueel ontbrekende drivers en updates gedownload kunnen worden.Wat mij betreft is WIndows 7 een wat meer verfijnde Vista.

[ Voor 14% gewijzigd door kendo op 13-08-2009 20:46 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Zwelgje
kendo schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:44:
Ik vind het erg handig dat 7 standaard de ethernet kaarten in mijn pc's ondersteunt zodat direct de eventueel ontbrekende drivers en updates gedownload kunnen worden.
onbrekende drivers zal hij iig niet downloaden ;) (anders deed die nic het niet immers) geupdate drivers wel

• sewer
  • Laatst online: 11:19
Grappig topic, zat me deze week hetzelfde af te vragen :P Ik heb het nu misschien 2 weken draaien, maar ben toch al aardig wat bugjes tegengekomen:

1) als je in control panel een beetje alle opties nagaat, dat kom je vrij snel in een situatie dat er iets niet goed geupdate wordt. Soms denkt windows dat je in een ander scherm staat, als je dan bijv. het vierde item in de linkerkant klikt, gaat hij de vierde link van het vorige scherm openen (en als er geen 4 items in het vorige scherm was, krijg je gewoon een keiharde fout). Ze hergebruiken duidelijk de indeling voor al hun groepen in het control panel, maar soms gaat er iets mis bij het bijhouden waar je zit (gebeurt me ook wel eens in mijn eigen programma's :P)

2) Af en toe hapert het geluid in winamp, echt op hele rare momenten waar ik niets aan het doen ben. Maar goed, misschien ligt het probleem wel bij winamp, en is deze niet helemaal compatible met de 64 bits versie van windows 7

3) De beruchte zandloper (rondje) waarbij de applicatie een witte waas over zich hun krijgt en niet meer reageert. Meestal komt hij er daarna nog wel uit, maar ook dit gebeurt op de raarste momenten waar je voor het gevoel niets speciaals aan het doen bent. Had het probleem ook veel in vista, misschien is het een combinatie met de programma's die ik open heb ofzo. Het gebeurt trouwens overal, niet alleen in 3rd party programma's, maar ook in notepad en verkenner enzo.

4) Heb het idee dat mijn VM's (van virtual pc) een stuk langzamer zijn dan in xp, maar dat ga ik nog testen in multiboot.

5) Had gisteren dat ik niets meer naar het clipboard kon copieren, omdat deze gelockt zou zijn. Nog nooit eerder gezien :P Rebootje verhielp het

6) Ook gisteren in een VM met visual studio 2008, opeens werkte tab niet meer (zowel in VS2008 als in bijv. notepad). Dan zie je pas hoe afhankelijk je bent van tab in VS :P In de win7 host werkte tab trouwens nog wel, ook hier hielp een reboot van zowel de VM als de host.

Dit is trouwens allemaal op het werk (64 bits), hier thuis (32 bits) kan ik me eigenlijk niet echte problemen herinneren. Dus het zal wel te maken met een combinatie van programma's gok ik, en ik verdenk vooral virtual pc. Ik werk daar namelijk veel met allerlei VM's waar de grote pakketten zoals visual studio en allerlei databases staan, op de host zelf heb ik niet veel spannends geinstalleerd, volgens mij alleen office, winamp, chrome, winrar en daemon-tools.

Maar goed, het zijn allemaal kleine puntjes en komt ook niet vaak voor, dus ik geef het zeker nog een kans. Voor thuis zie ik wel wat (kleine) voordelen in de interface, voor het werk niet echt.

[ Voor 7% gewijzigd door sewer op 13-08-2009 21:41 ]

• Joepv
Powershell schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:21:
[...]

hint: breadcrumb ;)

http://www.geekgirls.com/vista_breadcrumbing.htm

overigens dat zat in november 2006 ook al in vista :+
Dat zat 10 jaar geleden al in Gnome (Linux) en kon er toen al niet mee overweg. Al moet ik zeggen dat het in Vista/Win7 beter werkt als in Gnome (en dan refereer ik naar een Gnome versie van een jaar geleden :9)

Heb het idee dat ze eyecandy features uit OSX en Linux hebben gecombineerd met vertrouwde meuk uit oude Windows versies :Y)

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Sigma2k8 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:38:
Waarom zie je Vista als de ME van vroeger? ME was een gedrocht, een laatste spasme van de windows 9x serie. Windows Vista is een stabiel robuust OS wat naar mijn mening vele malen beter is dan een doorgepatched OS uit 2001 (want dat is XP). De reden waarom Vista niet massaal op computers draait heeft niks te maken met dat het een slecht OS zou zijn maar omdat XP voor veel mensen nog steeds voldoet.
Vista is inderdaad geen slecht OS, ik heb het sinds 2006 met plezier gedraaid, en dat doe ik nu ook met Windows 7.

Ik zie het meer zo:

Windows 2000 (kernel 5.0) staat tot Windows XP (kernel 5.1)
als
Windows Vista (kernel 6.0) staat tot Windows 7 (kernel 6.1)

Windows XP is geheel ontwikkeld en gebaseerd op de code van Windows 2000.
Windows Vista is zo goed als herschreven, wat deels ook de reden is waarom het zolang duurde.
Windows 7 is vervolgens weer geheel ontwikkeld en gebaseerd op de code van Windows Vista.

En net zoals er vele dingen verbeterd zijn in Windows XP t.o.v. 2000, zoals een snellere boot-tijd, een mooiere interface en betere ondersteuning voor SATA, USB 2.0, etc.... zijn er vele dingen verbeterd in Windows 7. Ook hier is de boot en afsluit tijd beter t.o.v. Windows Vista, is er out-of-the-box ondersteuning voor nieuwere hardware, en kun je eindelijk (vooralsnog alleen 7-to-7, maar er komen clients voor Vista en XP) dual monitor RDP doen met RDP 7 _O_

Windows Me was een beetje een nagedachtenis.... 2000 Home Edition werd geschrapt en daaruit bloeide Windows XP uiteindelijk, maar men wilde wel een nieuw OS op de markt zetten dat beter omging met nieuwere hardware etc.... wat uiteindelijk naar mijn mening het slechtste OS was dat Microsoft op de markt zette.

Verder heb je gelijk trouwens: Windows XP is een OS uit 2001. Welliswaar gepatched met 3 SP's naar iets wat nog in 2009 goed kan werken, maar de kernel blijft een oude kernel die minder goede ondersteuning biedt voor multicore CPU's, en als je geen floppydrive hebt in je ultramoderne laptop moet je met nLite aan de slag om er XP op te krijgen, mits er goede SATA drivers voor zijn.

Verder nog even on-topic:

Voordelen van Windows 7 (en ook Vista voor een deel) tov Windows XP:

• Betere ondersteuning voor 64bit.

Alhoewel Windows XP ook een 64bits versie heeft, is het met Windows 7 (maar ook Vista) veel gemakkelijker om drivers te vinden (of ze zitten al ingebakken) voor de consumenten hardware. XP64 is eigenlijk gebouwd rond de Windows Server 2003 kernel, en alhoewel dat niets negatiefs is, betekend dat wel dat er apart drivers geschreven moeten worden, en als er geen x64 2003 drivers voor een product bestaan, dan is de kans groot dat er ook geen x64 XP drivers bestaan of komen.

• Betere ondersteuning voor processoren met meerdere cores (Ook Vista ondersteund meerdere cores beter).

Uiteraard ondersteund XP zonder problemen een CPU met met meerdere cores, maar de kernel is in principe niet meer aangepast voor nieuwere processoren sinds 2001. Vista en Windows 7 zijn beiden uitgekomen toen de desktop-consumenten PC en laptops volop met dual-core of meer CPU's verkocht werden, en de kernel van zowel Vista als 7 is dan ook geoptimaliseerd voor het gebruik van twee cores. Onder Windows XP kunnen systeemprocessen (gebruikt door de SYSTEM user) alleen op de 1e core draaien. En alhoewel er applicaties zijn die dan prima op een tweede core terecht kunnen voor wat CPU kracht, blijven er veel applicaties die alleen op de 1e core draaien. Het enige voorbeeld waarvan ik dat 100% weet is OpenTTD, omdat ook de open source versie gebaseerd is op oude code. Vista en 7 hebben veel betere controle over welke processen op welke cores draaien, en als je dus een applicatie als OpenTTD (en eigenlijk veel andere spellen ook) hebt die perse op de 1e core draait.... dan kunnen Vista en 7 de SYSTEM processen verhuizen naar de 2e core.

Uit tests is ook gebleken dat wanneer het gaat om pure rekenkracht, Vista (7 weet ik zo niet) sneller is/was dan Windows XP.

• User-space vs Kernel-space drivers.

Windows XP drivers draaien in de Kernel-space, wat inhoudt dat een slechte driver de kernel onderuit kan schoppen. Het updaten van belangrijke drivers moet dan ook vaak met behulp van een reboot. In Vista, en dit is nog verder geoptimaliseerd in 7, draaien de meeste drivers in de User-space, wat o.a. inhoudt dat je LIVE bijvoorbeeld je grafische kaart driver kunt upgraden zonder dat je hoeft te rebooten. Ook bij het crashen van de driver kan de driver zichzelf herstellen door opnieuw te laden. Met de eerste versies van Vista drivers kwam dat nog wel eens voor. Onder Windows XP had je een veel hardere crash gekregen. (En dat hoeft dan niet perse een BSOD te zijn, maar bijv. "artifacts" op je desktop die niet meer weggaan, terwijl die in Vista "hersteld" kunnen worden door de driver opnieuw te laden).

[ Voor 52% gewijzigd door maartena op 14-08-2009 00:01 ]

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat was een leerzaam stukje. ;)

Overigens denk ik dat die betere ondersteuning van dualcore en meer vooral in je hoofd een rol speelt. Ik heb nog geen verschil gemerkt dat 7 zo snel is omdat die beter van m'n dualcore gebruikt maakt. En verder denk ik dat veel cpu's toch wel uit hun neus zitten te eten. Als je state of the art werk doet met je WS zal dit voordeel misschien wel tellen, dat ontken ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:17

Sebazzz

3dp

Dat Vista bijna volledig herschreven is, dat is niet waar ;)
Longhorn, dat was volledig herschreven, maar toen kwam de development reset en breidden ze toch maar door op de kernel van Server 2003. Wat wel zo is, is dat ze bepaalde elementen uit Longhorn in Vista hebben verwerkt.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Niet online
Is dit allemaal niet heel erg subjectief? De een vindt de nieuwe rekenmachine omslachtig, de ander niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-09 16:59

CoolGamer

What is it? Dragons?

maartena schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 23:39:
• User-space vs Kernel-space drivers.

Windows XP drivers draaien in de Kernel-space, wat inhoudt dat een slechte driver de kernel onderuit kan schoppen. Het updaten van belangrijke drivers moet dan ook vaak met behulp van een reboot. In Vista, en dit is nog verder geoptimaliseerd in 7, draaien de meeste drivers in de User-space, wat o.a. inhoudt dat je LIVE bijvoorbeeld je grafische kaart driver kunt upgraden zonder dat je hoeft te rebooten. Ook bij het crashen van de driver kan de driver zichzelf herstellen door opnieuw te laden. Met de eerste versies van Vista drivers kwam dat nog wel eens voor. Onder Windows XP had je een veel hardere crash gekregen. (En dat hoeft dan niet perse een BSOD te zijn, maar bijv. "artifacts" op je desktop die niet meer weggaan, terwijl die in Vista "hersteld" kunnen worden door de driver opnieuw te laden).
Nou, de meeste drivers draaien nog steeds in kernel-space (of draaien slechts deels in user-mode). Maar bijvoorbeeld een videokaartdriver kan in Vista en 7 draaien in voor het grootste deel in user-mode.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Laatst online: 08-09 06:16
Sebazzz schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:20:
Dat Vista bijna volledig herschreven is, dat is niet waar ;)
Longhorn, dat was volledig herschreven, maar toen kwam de development reset en breidden ze toch maar door op de kernel van Server 2003. Wat wel zo is, is dat ze bepaalde elementen uit Longhorn in Vista hebben verwerkt.
Je hebt helemaal gelijk. Wel is de kernel zodanig aangepast dat zaken als betere core ondersteuning en drivers laden in userspace etc mogelijk werden.

Maar dat is ook met elk OS zo eigenlijk..... ik denk dat alleen OS-X tov OS-9 geheel herschreven is.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Groot pluspunt wat ik in dit topic nog mis zijn de netwerksnelheden. Ik draai sinds vandaag W7 X64 (ultimate) op mijn normale pc en het netwerk is out of the box gewoon snel.
Zowel op Gbit lan naar mijn oude pc (@ xp) als vanaf internet (90Mbit) haal ik perfecte snelheden. Gbit lan maxxed rond de 70MB/s door de hdd in mijn oude pc (oude 500Gb Samsung) en vanaf internet haal ik een hele nette 10,5MB/s. Vista deed dit inprincipe na wat tweaken ook, maar nadat de pc een bepaalde tijd aanstond schoten die recieve sizes soms terug en haalde ik ineens behoorlijk slechte snelheden (1,8MB/s inplaats van 7MB/s vanaf mijn eigen webserver). Reboot of netwerkkaart uit/aan zetten loste dit meteen weer op 8)7.

Met vista moest ik echt een hoop tweaken voordat internet en het LAN echt snel was. In Windows 7 is dit std gewoon al perfect geregeld!.

[ Voor 34% gewijzigd door Tortelli op 14-08-2009 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

kendo schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:44:
Ik vind het erg handig dat 7 standaard de ethernet kaarten in mijn pc's ondersteunt zodat direct de eventueel ontbrekende drivers en updates gedownload kunnen worden.Wat mij betreft is WIndows 7 een wat meer verfijnde Vista.
With ^.

Stond heel verbaast te kijken toen ik na de 1e start, na installatie op de test pc hier, géén enkel uitroep-/vraag-tekentje zag in apparaatbeheer. Alles was herkend zonder ook maar 1 drivercd nodig te hebben _/-\o_

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Een van de weinige NAdelen die ik ondertussenin Win7 tegenkom is het volgende:
In XP kon ik, zodra ik in een map met veel bestanden/mappen stond vrolijk op mijn toetsenbord de naam beginletters van een gewenst bestand of mapje inkloppen en (zolang er een beetje snelheid in je typen zat) dat scheelde scrollen.
Of Win7 verwacht een hogere typsnelheid, of het is kapot, maar als ik op weg ben naar een directory met muziek van "the Damned" begin ik bij de eerste directory met een T, om daarna omhoog te gaan naar de eerste met een H, en vervolgens de eerste met een E. In XP stond ik op dat moment bij de eerste directory beginnent met "the"

Ik ben maar weer gaan muizen... :/

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Laatst online: 11:19
Hier werkt het wel, zelfs als ik het behoorlijk langzaam intik :?

Nou ja, voor een blind-typer, als je elke toets op het toetsenbord moet zoeken, dan ga je het idd waarschijnlijk niet redden

[ Voor 51% gewijzigd door sewer op 14-08-2009 08:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
TheCoolGamer schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 00:46:
[...]

Nou, de meeste drivers draaien nog steeds in kernel-space (of draaien slechts deels in user-mode). Maar bijvoorbeeld een videokaartdriver kan in Vista en 7 draaien in voor het grootste deel in user-mode.
ik wil net zeggen, usermode is mooi maar wel veel trager als kernel mode :)

nt 3 had ook zon beetje alles in usermode (dat maakte hem ook zo stabiel!) alleen performde het niet echt goed :P met nt4 kwam zon beetje alles in kernelmode (mooi he die printerdrivers die je systeem een bsod geven ;) )

en nu dus weer terug naar usermode voor het grootste gedeelte. (de cpu's zijn ook snel genoeg tegenwoordig om dat te kunenn afhandelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 20:39:
- Hogere Systeemeisen dan Windows XP
[...]
- Benodigde schijfruimte (weinig, maar nog steeds meer dan XP :P)
Ja maar, XP heeft weer veel hogere systeemeisen en meer schijfruimte nodig dan 95 :/ ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik ben al zelfbenoemd Windows 7-tester sinds build 6965 (toen Anandus het forum nog volzette, en TheVMaster nog niet roze was...)

En ik moet zeggen dat het behoorlijk fijn werkt. Minstens even fijn als Windows XP. Windows XP draait nog net iets sneller, maar het verschil is moeilijk merkbaar, zeker als je gewoon wat met explorer ed. bezig bent, en niet gaat benchen.

Van Aero maak ik niet zo veel gebruik, maar van de nieuwe taalbalk wel wat. Ik vind het om de een of andere reden stukken minder storend om een hoop apps op de taalbalk te pinnen dan in Windows XP op de Quick Launch-balk.

Ik vind tov. XP het wel handig dat je nu ook de netwerk-snelheid ziet in een file-copy-dialog. Ja, dat zat in Vista ook al, maar Windows Vista is voor mij nooit een optie geweest.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

We leuk om te zien hoeveel Windows 7 voordelen hier worden genoemd terwijl dit ook in Vista zat. Natuurlijk zitten er verbeteringen in Windows 7 t.o.v. Vista, maar volgens mij is Vista in veel gevallen slecht bevonden terwijl dat helemaal niet zo was.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou ik denk dat als je een voordeel nadeel topic maakt over Vista vs 7..... Vista huilend naar zijn mamma wordt gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Sjah schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:57:
Nou ik denk dat als je een voordeel nadeel topic maakt over Vista vs 7..... Vista huilend naar zijn mamma wordt gestuurd.
Haha :) Volledig mee eens.
jelmervos schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:54:
We leuk om te zien hoeveel Windows 7 voordelen hier worden genoemd terwijl dit ook in Vista zat. Natuurlijk zitten er verbeteringen in Windows 7 t.o.v. Vista, maar volgens mij is Vista in veel gevallen slecht bevonden terwijl dat helemaal niet zo was.
Wel, ik moet zeggen dat de eerste versies van Vista echt wel bar slecht waren. De laatste tijd met SP2 is het al een heel stuk beter, maar nog steeds draait Windows 7 wel stukken beter. Vista mag je niet met 1GB RAM proberen te draaien, terwijl Windows 7 op dezelfde laptop lekker vlotjes draait.

Ach, laat me niet beginnen... :X

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Roland]
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Raven schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 01:46:
[...]

With ^.

Stond heel verbaast te kijken toen ik na de 1e start, na installatie op de test pc hier, géén enkel uitroep-/vraag-tekentje zag in apparaatbeheer. Alles was herkend zonder ook maar 1 drivercd nodig te hebben _/-\o_
Ik snap niet dat iedereen hier zo verbaasd over is, met de volgende windows versie is waarschijnlijk weer slecht.
Windows XP pakte ook veel hardware omdat het driver model dezelfde was als van Windows 2000. Windows 6.1 gebruikt dezelfde drivers (met een paar uitzonderingen) als windows 6. Die is er al een paar jaar, dus logisch dat alles herkend wordt. Dat is het voordeel van een 6.1 release... Bij windows 7 (echt 7) loopt iedereen weer te mekkeren over driver ondersteuning...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Huh?

Maakt niet uit op welke pc, oud of recent, maar als ik XP installeer moet er eerst een stapel cd's bij gepakt worden omdat veel stuff niet herkend wordt.

Dus toen Windows 7 alles, maar dan ook echt alles, herkende mag ik toch wel even verbaasd staan kijken...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-09 16:28

mrsar

waar een sar is,is een wodka

TheVMaster schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 17:34:
[...]

die heb ik nog steeds ergens thuis staan :P

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Doe maar wel eigenlijk. Put your money where your mouth is toch? :)

Pagina: 1 2 3 Laatste