Sigma2k8 schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 00:38:
Waarom zie je Vista als de ME van vroeger? ME was een gedrocht, een laatste spasme van de windows 9x serie. Windows Vista is een stabiel robuust OS wat naar mijn mening vele malen beter is dan een doorgepatched OS uit 2001 (want dat
is XP). De reden waarom Vista niet massaal op computers draait heeft niks te maken met dat het een slecht OS zou zijn maar omdat XP voor veel mensen nog steeds voldoet.
Vista is inderdaad geen slecht OS, ik heb het sinds 2006 met plezier gedraaid, en dat doe ik nu ook met Windows 7.
Ik zie het meer zo:
Windows 2000 (kernel 5.0) staat tot Windows XP (kernel 5.1)
als
Windows Vista (kernel 6.0) staat tot Windows 7 (kernel 6.1)
Windows XP is geheel ontwikkeld en gebaseerd op de code van Windows 2000.
Windows Vista is zo goed als herschreven, wat deels ook de reden is waarom het zolang duurde.
Windows 7 is vervolgens weer geheel ontwikkeld en gebaseerd op de code van Windows Vista.
En net zoals er vele dingen verbeterd zijn in Windows XP t.o.v. 2000, zoals een snellere boot-tijd, een mooiere interface en betere ondersteuning voor SATA, USB 2.0, etc.... zijn er vele dingen verbeterd in Windows 7. Ook hier is de boot en afsluit tijd beter t.o.v. Windows Vista, is er out-of-the-box ondersteuning voor nieuwere hardware, en kun je eindelijk (vooralsnog alleen 7-to-7, maar er komen clients voor Vista en XP) dual monitor RDP doen met RDP 7
Windows Me was een beetje een nagedachtenis.... 2000 Home Edition werd geschrapt en daaruit bloeide Windows XP uiteindelijk, maar men wilde wel een nieuw OS op de markt zetten dat beter omging met nieuwere hardware etc.... wat uiteindelijk naar mijn mening het slechtste OS was dat Microsoft op de markt zette.
Verder heb je gelijk trouwens: Windows XP is een OS uit 2001. Welliswaar gepatched met 3 SP's naar iets wat nog in 2009 goed kan werken, maar de kernel blijft een oude kernel die minder goede ondersteuning biedt voor multicore CPU's, en als je geen floppydrive hebt in je ultramoderne laptop moet je met nLite aan de slag om er XP op te krijgen, mits er goede SATA drivers voor zijn.
Verder nog even on-topic:
Voordelen van Windows 7 (en ook Vista voor een deel) tov Windows XP:
• Betere ondersteuning voor 64bit.
Alhoewel Windows XP ook een 64bits versie heeft, is het met Windows 7 (maar ook Vista) veel gemakkelijker om drivers te vinden (of ze zitten al ingebakken) voor de consumenten hardware. XP64 is eigenlijk gebouwd rond de Windows Server 2003 kernel, en alhoewel dat niets negatiefs is, betekend dat wel dat er apart drivers geschreven moeten worden, en als er geen x64 2003 drivers voor een product bestaan, dan is de kans groot dat er ook geen x64 XP drivers bestaan of komen.
• Betere ondersteuning voor processoren met meerdere cores (Ook Vista ondersteund meerdere cores beter).
Uiteraard ondersteund XP zonder problemen een CPU met met meerdere cores, maar de kernel is in principe niet meer aangepast voor nieuwere processoren sinds 2001. Vista en Windows 7 zijn beiden uitgekomen toen de desktop-consumenten PC en laptops volop met dual-core of meer CPU's verkocht werden, en de kernel van zowel Vista als 7 is dan ook geoptimaliseerd voor het gebruik van twee cores. Onder Windows XP kunnen systeemprocessen (gebruikt door de SYSTEM user) alleen op de 1e core draaien. En alhoewel er applicaties zijn die dan prima op een tweede core terecht kunnen voor wat CPU kracht, blijven er veel applicaties die alleen op de 1e core draaien. Het enige voorbeeld waarvan ik dat 100% weet is OpenTTD, omdat ook de open source versie gebaseerd is op oude code. Vista en 7 hebben veel betere controle over welke processen op welke cores draaien, en als je dus een applicatie als OpenTTD (en eigenlijk veel andere spellen ook) hebt die perse op de 1e core draait.... dan kunnen Vista en 7 de SYSTEM processen verhuizen naar de 2e core.
Uit tests is ook gebleken dat wanneer het gaat om pure rekenkracht, Vista (7 weet ik zo niet) sneller is/was dan Windows XP.
• User-space vs Kernel-space drivers.
Windows XP drivers draaien in de Kernel-space, wat inhoudt dat een slechte driver de kernel onderuit kan schoppen. Het updaten van belangrijke drivers moet dan ook vaak met behulp van een reboot. In Vista, en dit is nog verder geoptimaliseerd in 7, draaien de meeste drivers in de User-space, wat o.a. inhoudt dat je LIVE bijvoorbeeld je grafische kaart driver kunt upgraden zonder dat je hoeft te rebooten. Ook bij het crashen van de driver kan de driver zichzelf herstellen door opnieuw te laden. Met de eerste versies van Vista drivers kwam dat nog wel eens voor. Onder Windows XP had je een veel hardere crash gekregen. (En dat hoeft dan niet perse een BSOD te zijn, maar bijv. "artifacts" op je desktop die niet meer weggaan, terwijl die in Vista "hersteld" kunnen worden door de driver opnieuw te laden).
[
Voor 52% gewijzigd door
maartena op 14-08-2009 00:01
]