gerrymeistah schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 00:36:
Wat heb ik een schijthekel aan klanten die niet weten wat ze willen.
[...]
Midden December(halve maand voor opleverdatum) krijg ik dan een mail met een aardig aantal dingen die ze in de UI gewijzigd willen hebben. Terwijl die rechtstreeks uit het psd-bestand van hun ontwerper waren overgenomen.

Gewoon keihard weigeren, of aangeven dat dat in die fase van het project alleen kan als de deadline met X weken verschoven wordt en de prijs met Y omhoog gaat.
Oh ja, en van te voren afspraken maken en door beide partijen laten ondertekenen, inclusief een clausule over wijzigingen (voor beide partijen).
Bij projecten kun je (gaan we ook) er gewoon van uit dat:
* De planning niet gehaald wordt
* De requirements van te voren niet compleet zijn
* De requirements halverwege overhoop gehaald worden
* We er niet genoeg voor ingepland worden en andere projecten weer verschoven moeten worden
quote: Rob
Maar die rekende ik dan altijd 't "told you so"-tarief
Die moet ik onthouden,

. Teveel projecten krijgen we waar we van te voren al een 'told you so'-tarief kunnen gaan incalculeren. Case in point: collega krijgt een 'technisch ontwerp' in handen gedrukt voor een of andere evenementenwebsite dat bestaat uit één a4tje met (denk ik) gegevens die opgeslagen moeten worden (soort verkapt databaseontwerp, maar dan door iemand die de ballen verstand heeft van databases of zaken als user input validatie e.d.) en een paar a4tjes met een soort van halve wireframes / website ontwerpen (inclusief een lijntje ergens halverwege waar 'vouw' bijstaat, blijkbaar het punt waarop de browser het geheel af zou kappen... juist).
En het grappige deel: dit is dan gemaakt door iemand met twee masters, en zal waarschijnlijk niet goedkoop geweest zijn. Maar ja, kennis van de baas oid, dan krijg je praktijken waar je eigenlijk het geheel in zijn / haar gezicht moet gooien met de melding dat het rommel is en dat dat figuur eerst een paar weken cursus in het opstellen van requirements en technische documenten moet hebben, of een jaar lang aan de ontvangende kant van dat soort documenten moet zitten.
Zal sowieso het advies aan die collega geven dat zij aan degene die over het geld gaat van te voren al een I told you so-tarief in rekening brengt, aangezien dat gewoon onvermijdelijk is

.
Een andere klant is dan wel weer netjes, die komt aanzetten met een paar schetsen en vraagt gewoon om hulp bij het ontwerpen. Da's in eerste instantie gemaakt door drukwerkontwerpers, en dat rijmt niet altijd met website ontwerp.
Ook mooi, een nieuw project moeten we kennelijk met Silverlight gaan doen. Ik heb nog geen enkel overtuigend argument gehoord waarom we juist Silverlight moeten gaan doen, iets waar we geen van allen praktijkervaring mee hebben.
Klinkt als een klok / klepel managementbeslissing,

. Zou je gewoon onderhands eens moeten vragen waar die beslissing eigenlijk op gericht is, of zelfs wat de requirements zijn / waren tbv de keuze voor juist dat platform. Zelfs al krijg je geen antwoord, ze zullen er toch even over na moeten denken. Sowieso zou je voor elk project na moeten denken over wat er eigenlijk nodig is voor het platform.
quote: gerry
Oei, ik moet nu van de klant iets implementeren waar ik als gebruiker echt strontziek van zou worden. De UI van de app bestaat uit een tabview. Het laatste tabblad is een "contact"-tabblad. De klant wil nu dat zodra die tab wordt geopend, de app meteen een gesprek naar een 0900-nummer opstart. Zonder enige verdere user-interactie. Ik heb ze meerdere malen voorgesteld om de user eerst om een bevestiging te vragen, of een grote bel-knop in dat tabblad te zetten, maar nee, er moet echt meteen gebeld worden.
Eerlijk gezegd ben ik er vrij zeker van dat zoiets niet eens toegestaan is, maar vooruit

. Gewoon een 'I told you so'-rekening sturen als ze het toch anders willen, nu we die term toch als een mongôl rondstrooien.